Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Statele Unite, Chicago

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> America
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
stfp



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 04/Dec/2018
Mesaje: 1738
Locație: Bucuresti 6

MesajTrimis: Mie 04 Apr 2007 22:01:57    Titlul subiectului: Statele Unite, Chicago 78083

Cu cativa ani in urma am avut ocazia sa calatoresc de mai multe ori la Chicago si de fiecare data am folosit extensiv transportul in comun. Desi criticat de majoritatea localnicilor mie mi s-a parut excelent; evident aveam alte repere si standarde...

Orasul este construit dupa un tipar geometric; sunt strazi nord-sud si est-vest asezate paralel la cate o optime de mila (circa 200m). La fiecare patru strazi, deci la jumatate de mila, exista o strada mai lata si mai importanta. Majoritatea orasului este alcatuit din case si complexe comerciale, ambele cu cel mult 1-2 etaje; zgarie-norii clasici sunt doar in centru si sunt majoritar birouri, nu locuinte.

De-a lungul fiecarei strazi importante trece cate o linie de autobuz; statiile sunt la fiecare intersectie cu strazi perpendiculare deci la fiecare 1/8 mila sau 200 metri. In majoritatea statiilor gasesti doar cate o singura linie; sunt rare exceptiile de la aceasta regula unde gasesti mai multe linii; se intampla mai ales acolo unde asezarea regulata nord-sud si est-vest a strazilor nu este respectata.

Exista si un fel de metrou numit 'L' de la Elevated; sunt vreo 7-8 linii cu diverse culori; unele au si subramuri. Trenurile merg in subteran doar in centrul orasului, pe mai putin de 10% din lungimea totala a retelei; poate alte 20% sunt la nivelul strazii (desigur separat cu garduri de traficul pietonal si rutier) lasand peste 70% sa fie pe estacade metalice la cativa metri deasupra strazilor unde se desfasoara un trafic automobilistic normal. In functie de linie si timpul zilei trenurile au 2, 4, 6 sau 8 vagoane.

Atat doua dintre cele mai importante linii de metrou cat si vreo zecime din liniile de autobuz merg non-stop, 24/24h; restul merg cam intre 5-5.30 si 0.30-1.

Tarifarea este unica pentru autobuze si metrou; costa $1.75 o calatorie (indiferent daca mergi 1 statie sau 50); o a doua calatorie in interval de 2 ore de la prima (poate fi o schimbare sau chiar intoarcere in sens opus, nu conteaza) este doar 25 de centi iar o a treia calatorie tot in intervalul de 2 ore de la prima e gratuita; acest lucru permite contra $2 sa se alcatuiasca trasee optimale de genul autobuz pana la primul metrou + metrou + autobuz de la metrou la destinatie sau mers dus-intors pana la cumparaturi samd. Exista si abonamente nenominale - $5 o zi, $12 trei zile sau $20 sapte zile.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului Adresa AIM Codul Yahoo Messenger
stfp



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 04/Dec/2018
Mesaje: 1738
Locație: Bucuresti 6

MesajTrimis: Joi 02 Aug 2007 17:47:24    Titlul subiectului: 80936

Carduri de acces in Chicago, datand din perioada 1998 - 2004; erau oarecum similare celor din metroul bucurestean, adica trebuiau bagate intr-un turnichet (numit 'turnstile') la metrou sau intr-un aparat montat langa usa soferului la autobuz. Totusi difereau prin faptul ca erau integral de plastic spre deosebire de ale noastre care sunt din carton. Intre timp s-a trecut la Chicago Card respectiv Chicago Card Plus, sisteme contactless.

Pe vremea aceea existau Visitor Passes in variantele 1 ($5), 2 ($9), 3 ($12) si 5 ($1Cool zile precum si Passes in variantele 7 ($20) si 30 ($75) zile. Primele erau gandite pentru turisti, ultimele pentru rezidenti dar oricum toate erau nenominale; pass-ul de 7 zile era (si este!) cea mai buna afacere pentru sederi de la o saptamana in sus. Operatorul CTA este foarte fair-play: Un pass de 3 zile sa zicem este valabil fix 72 de ore de cand il folosesti prima data; la prima folosire se imprima pe dos: EXP 03:18PM 22DEC02 de exemplu pentru un pass folosit prima data la 3.18pm pe 19 decembrie.

Este uimitor ca preturile pass-urilor nu s-au modificat din 1998 cel putin! Intre timp a crescut doar pretul calatoriei, de la 1.50$ la 1.80$.

Pass-urile din poza dateaza din:
- Randul de sus: Dec98, Feb01, Nov01, Aug02
- Randul de jos: Aug02, Dec02, Dec03, Sep04

Si carduri pentru calatorii individuale. Se cumparau de la automate; bagai minim $3 (echivalentul a doua calatorii) pana prin 2001 sau minim $1.50 (echivalentul unei singure calatorii) si primeai cardul incarcat cu suma respectiva. Cardul se putea reincarca de cate ori vroiai; la fiecare $10 incarcati primeai $1 bonus.

Pe spate au cateva indicatii: Iti spune ca poti sa 'add value' (==reincarci), ca de fiecare data cand o bagi intr-un farecard machine (in autobuz) sau turnstile (in metrou) iti spune cati bani mai ai si ca pot plati pana la 7 persoane odata cu ea. Daca o pierzi, la revedere.

Inscriptia verticala de pe dos AVM CARD STOCK denota ca provine de la un AVM == automated vending machine.



chi.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  112.38 kb
 Vizualizat:  de 6944 ori

chi.jpg



chi2_144.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  201.64 kb
 Vizualizat:  de 6667 ori

chi2_144.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului Adresa AIM Codul Yahoo Messenger
shapk



Data înscrierii: 25/Noi/2007
Ultima vizita: 22/Dec/2017
Mesaje: 19
Locație: Pitesti

MesajTrimis: Mie 19 Mar 2008 18:53:41    Titlul subiectului: 90330

Am calatorit si eu cu metroul din Chicago, mai exact cam de la aeroportul O'Hare pana in downtown (centru) si inapoi. Dar avand in vedere ca aveam 13 ani, nu prea mai imi aduc aminte multe. Intr-adevar metroul a intrat in subteran de abia in apropiere de centru. O chestie cel putin interesanta am retinut, pe un panou din metrou erau scrise cateva sfaturi, majoritatea banale, de genul "nu va apropiati de linii, nu atingeti..." etc. dar era si unul: "daca o persoana este agresata/atacata in vagonul dumneavoastra, pur si simplu deplasati-va in vagonul urmator".
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Gygyman6



Data înscrierii: 24/Aug/2008
Ultima vizita: 14/Apr/2009
Mesaje: 68
Locație: Timisoara

MesajTrimis: Mar 13 Ian 2009 23:42:46    Titlul subiectului: 104177

Am o intrebare: din ce an nu au mai circulat vagoanele de metrou cu pantograf, stiu ca semanau cu cele din Boston de pe linia albastra, si parca la fel de scurte; si cum se cheama modelul.
_________________
JJJ
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> America Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community