Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Istoria transportului electric din Sibiu

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul SIBIU
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
radu



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 19/Sep/2017
Mesaje: 1031
Locație: Sibiu

MesajTrimis: Joi 24 Apr 2008 01:18:44    Titlul subiectului: Istoria transportului electric din Sibiu 92408

La initiativa unuia dintre cei mai buni ziaristi din Sibiu, am contribuit cu informatii referitoare la istoricul transportului electric! In mai multe episoade este redata istoria a ceea ce a fost. Luni a aparut primul episod:

Istoria Sibiului (I): Transportul in comunSIBIU STANDARD : Economie - 21 Aprilie 2008
Sibiu Standard incepe astazi o serie de articole ce isi doreste sa urmareasca pas cu pas istoria economica a orasului de pe Cibin. Cum s-au pus bazele dezvoltarii economice inca din secolul trecut si cum s-au transformat breslele meseriasilor in afaceri de succes.

Carl Wolff este cel care a pus bazele transportului in comun in Sibiu, prin crearea Uzinei Electrice de la Sadu, necesara punerii in circulatie a primului mijloc de transport in comun: omnibusul. Inspirat de realizarile din Germania in domeniul electricitatii, Carl Wolff trimite o delegatie de specialisti sibieni la expozitia electrotehnica organizata in 1891 la Frankfurt pe Main, de Oskar von Miller. Un mare specialist al vremii sale, Oskar von Miller (1855-1934) este cel care introduce electricitatea in Bavaria si creaza Muzeul Tehnicii din Germania. LA EXPOZITIA de la Frankfurt, s-a demonstrat publicului functionarea unei linii electrice lunga de 180 de kilometri. Un lucru senzational in acea vreme. Dupa un an, doi ingineri din M�nchen vin sa cerceteze Valea Sadului, in vederea folosirii fortei hidraulice la producerea electricitatii. Proiectul este gata in 1893. Odata cu sosirea lui Oscar von Miller la Sibiu, in mai 1895, se constituie Uzina Electrica sub forma de societate pe actiuni, iar in decembrie 1896, Oscar von Miller inaugureaza uzina Sadu 1, pe care a proiectat-o si construit-o.

RETEAUA electrica nou construita alimenta nu doar Sibiul, ci si localitatile Cisnadie, Gusterita, Sadu, Turnisor, Selimbar, Sura Mare si Ocna Sibiului. Miller construieste hidrocentrale similare la Sighisoara, Reghin si Bistrita si intentiona sa unifice uzinele electrice din Transilvania intr-un singur sistem similar cu proiectul pe care l-a realizat in Bavaria. Proiectul nu a putut fi finalizat din cauza inceperii razboiului, dar ideea a fost preluata de urmasul lui Carl Wolff la conducerea bancii, ducand la crearea Societatii de electricitate SETA. In acest fel, la Sibiu se aprind primele becuri electrice o data cu punerea in circulatie, in 1904, a omnibuzului- un tramvai electric fara sine (stramosul troleibuzului). La un an, a urmat instalarea sinelor de tramvai, iluminarea electrica a Parcului "Sub Arini" si, in 1911, introducerea incalzirii electrice a bisericii parohiale evanghelice. In anul 1904 se introduce pentru prima data in Romania, la Sibiu, omnibusul. Acest bunic al troleibuzului a fost adus din Budapesta si era dotat cu motor electric, dar cu roti din lemn.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
radu



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 19/Sep/2017
Mesaje: 1031
Locație: Sibiu

MesajTrimis: Joi 24 Apr 2008 01:20:34    Titlul subiectului: 92409

Istoria Sibiului (II): Transportul in comunSIBIU STANDARD : Economie - 22 Aprilie 2008
Sibiu Standard continua astazi seria de articole ce isi doreste sa urmareasca pas cu pas istoria economica a orasului de pe Cibin.

In anul 1904 se introduce pentru prima data in Romania, la Sibiu, omnibusul. Acest bunic al troleibuzului a fost adus din Budapesta si era dotat cu motor electric, dar cu roti din lemn. Acest original mijloc de transport a circulat pe ruta Gara - Floasu. Dupa scurt timp insa a fost inlocuit de clasicul tramvai ce facea legatura intre Gara si Cimitir ulterior cu extindere inspre Hanul Dumbrava, ce devenise parc de agrement pentru sibieni. O alta ruta ce a fost extinsa tot in perioada interbelica compunea linia Orasului de Jos cu itinerariul : Gara- Piata Cibin (Holzplatz) pentru o mai buna legatura a taranilor ce veneau cu felurite marfuri la oras. Aceasta linie a fost extinsa pana la gara Turnisor si facea legatura intre cele doua gari.

Ambele trasee erau deservite de o singura linie cu ecartamentul de 1000mm. Tramvaiele ce deserveau un anumit traseu erau obligate sa stationeze in statiile importante unde linia era dubla. Astfel se produceau �cruciile�, iar o ruta era foarte bine deservita de mai multe tramvaie ce se aflau pe traseu. Statiile erau gandite la distante aproximativ egale, astfel ca timpii de asteptare sa nu fie prea mari. Din multe poze vechi se pot distinge astfel de statii chiar si in Piata Mare sau in fata Hotelului Continental Forum. Depoul tramvaielor se afla in gara, langa uzina electrica, acesta fiind insa desfiintat odata cu constructia unui nou depou in afara orasului la sfarsitul anilor 50.


Ultima modificare efectuată de către radu la Joi 24 Apr 2008 01:23:58, modificat de 1 dată în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
radu



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 19/Sep/2017
Mesaje: 1031
Locație: Sibiu

MesajTrimis: Joi 24 Apr 2008 01:21:56    Titlul subiectului: 92410

Transportul in comunSIBIU STANDARD : Economie - 23 Aprilie 2008
Sibiu Standard continua astazi seria de articole ce isi doreste sa urmareasca pas cu pas istoria economica a orasului de pe Cibin.

In perioada 1946-1948 se construieste linia interurbana de tramvai ce leaga Sibiul de comuna Rasinari. Desi initial se dorea racordarea Rasinariului la calea ferata (legaturile cu Vintu de Jos si Brasov fiind facute in acea perioada), acest lucru nu s-a putut realiza din motive tehnice. Linia de tramvai ce functioneaza si astazi s-a realizat in sistem "barter": materialele necesare constructiei dar, in principal, cei care au lucrat efectiv (rasinarenii) au fost platiti nu in bani ci in grane. Aceasta linie interurbana s-a desfasurat cu un motor diesel ; abia in anul 1951 aceasta linie a fost electrificata, parte din console si stalpi de lemn putand fi vazute pana in prezent si chiar apreciate de turistii straini. La inceputul anilor 60 putem distinge trei linii de tramvai: Linia 1 Gara- Dumbrava, Linia 2 - Han Dumbrava-Rasinari si Linia 3 - Gara-Turnisor. Aceasta din urma este abandonata la mijlocul anilor 60 dar linia de baza este modernizata. In perioada 1965-1967 intreaga linie din Orasul de Sus pana la Cimitir este schimbata. Momentele de glorie ale tramvaiului sibian apun incet incet o data cu inceputul anilor 70, cand aceasta linie este treptat scoasa din centrul orasului, capatul de linie cel mai apropiat fiind parcul Sub Arini. In perioada 1972-1977 tramvaiul mai circula doar pe ruta Rasinari-Parcul Sub Arini ulterior renuntandu-se si la zona apropiata de oras. Astfel, tramvaiul ramane pe ruta cunoscuta si astazi. Nu dupa mult timp, in data de 17 august 1983, se introduce troleibuzul, acesta circuland pe doua rute T1 Gara-Cimitir (inlocuind practic vechea linie de tramvai insa pe ruta Calea Dumbravii) si T2 Gara-B.dul Mihai Viteazu, fiind aduse din Bucuresti (ITB) 20 bucati troleibuze de culoare albastra, cu numerele de inventar cuprinse intre 228-247.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
radu



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 19/Sep/2017
Mesaje: 1031
Locație: Sibiu

MesajTrimis: Joi 24 Apr 2008 01:26:56    Titlul subiectului: 92411

Istoria Sibiului (IV). Transportul in comunSIBIU STANDARD : Sibiu - 24 Aprilie 2008

Pe fondul marii crize de petrol din anii 70 dar si a economiei de combustibil, reteaua de troleibuz cunoaste o expansiune treptata

In anul 1985, Sibiul se putea mandri cu trei linii de troleibuz, a III-a inlocuind oarecum vechea ruta de tramvai, insa pe un alt itinerariu ce lega insa Gara de Piata Cibin si de Autogara 2. Desi Sibiul era un oras mediu se putea mandri cu un transport modern si nu provincial, deservit doar de autobuze. Doar orase mari precum Bucuresti, Cluj, Brasov, Timisoara si Constanta se puteau mandri cu astfel de mijloace de transport care din pacate sunt tot mai neglijate in zilele noastre si din cauza unor mentalitati preconcepute care fac legatura cu vremurile acelea, nicidecum cu o opinie obiectiva. La sfarsitul anilor 80 Sibiul detinea o retea de troleibuz foarte extinsa, majoritatea proiectelor fiind puse in aplicare. Retelele au fost dezvoltate in functie de interes, astfel noile trasee T4 si T5 legau Cartierele Hipodrom si Valea Aurie de zona industriala est. In anul 1990, in Sibiu erau aproximativ 10 trasee deservite de aproximativ 35 de troleibuze articulate DAC 117 E din parcul total de aproximativ 55 troleibuze.
Alin Bratu
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
radu



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 19/Sep/2017
Mesaje: 1031
Locație: Sibiu

MesajTrimis: Dum 25 Mai 2008 20:15:03    Titlul subiectului: 93777

www.tribuna.ro

Lucruri mici dintr–un oraș (relativ) mare
Povestea troleibuzului sibian

Troleibuz sau, prescurtat, “troleu”. Timișorenii îi spuneau nu de mult, “firobuz”. Mijloc de transport în comun cu motor electric, nepoluant, care a înlocuit, la Sibiu, mai vechiul (și mai romanticul) tramvai. Redevenit la modă acum, când problema poluării și a efectelor acesteia este din ce în ce mai gravă și după cum se și vede, ne afectează pe toți (indiferent cât se recunoaște oficial sau nu). La Sibiu, acest mijloc de transport este și el pe cale de dispariție (la fel ca spațiile verzi), locul fiindu-i luat de autobuze care, cică, sunt mai rentabile. Eu zic că, la circulația dementă de pe carosabilul nostru, cel mai rentabil este să mergi pe jos. Totuși, o istorie a troleibuzului sibian nu ar strica, mai ales că avem vechime în acest domeniu.

Electricitatea la Sibiu a venit grație lui Carl Wolff, care trimite, în anul 1891, o delegatie de specialiști la expozitia electrotehnica organizată la Frankfurt pe Main, de Oskar von Miller, cel care a introdus electricitatea în Bavaria și a fost creatorul Muzeului Tehnicii din Germania. Dupa un an, doi ingineri din München vin sa cerceteze Valea Sadului, pentru construirea unei centrale electrice. Proiectul este gata in 1893 și, în anul 1895, când Oscar von Miller vine la la Sibiu, se constituie, ca societate pe acțiuni, Uzina Electrică. În decembrie 1896, Oscar von Miller inaugurează uzina Sadu 1.
Rețeaua electrică alimentată de la sadu alimenta Sibiul, Cisnădia, Gușterița, Turnișor ( ambele pe atunci comune “independente” de Sibiu) Sadu, Șelimbăr, Șura Mare și Ocna Sibiului. Miller a mai construit hidrocentrale similare la Sighișoara, Reghin și Bistrița. El intenționa unificarea tuturor acestor uzine electrice într-un sistem unic, dar proiectul nu a putut fi finalizat din cauza începerii războiului. Ideea a fost preluată ulterior, ducând la crearea Societății de electricitate SETA.
La Sibiu electricitatea a sosit, în același timp cu punerea în circulație, a omnibuzului electric, în 1904.
Omnibuzul a fost adus de la Budapesta, era dotat cu motor electric dar avea roți de lemn, era foarte înalt, iar la curbe exista riscul răsturnării lui. A circulat pe ruta Gară – centru dar din motive de siguranță, a fost înlocuit de clasicul și mai sigurul tramvai. Imagini există cu acest prim mijloc de transport în comun sibian, grație cărților poștale de epocă ce, în acea perioadă, reflectau nu numai frumusețile orașului, ci erau și un fel de “fotografii de presă”. Trecem acum peste perioada când la Sibiu tramvaiul deținea monopolul transportului de călători și facem un salt lung în timp, la începutul anilor 80, când, pe 17 august 1983, se introduce troleibuzul. Circula pe doua rute: T1 Gară-Cimitir și T2 Gară-Bd. Mihai Viteazu. Au fost aduse, de la ITB (Bucuresti) 20 de troleibuze de culoare albastră
Pe fondul marii crize de petrol din anii 70 dar, mai ales, a campaniei ilogice a comuniștilor de economisire a combustibilului, rețeaua de troleibuze sibiană se extinde, în anul 1985 Sibiul având 3 linii de troleibuz. La finele anilor 80, Sibiul deținea o retea de troleibuz foarte extinsă, majoritatea proiectelor fiind puse in aplicare. Retelele au fost dezvoltate in functie de interes, astfel noile trasee T4 si T5 legau cartierele Hipodrom și Valea Aurie de Platforma Industrială Est (Independența II, Balanța II, ICEMENERG). În anul 1990 in Sibiu erau aproximativ 10 trasee deservite de aproximativ 35 de troleibuze articulate de tipul DAC 117E dintr-un parc total de aproximativ. 55 de troleibuze.
După 1989 transportul urban din municipiul Sibiu cunoaste un declin accentuat, din cauza învechirii mijloacelor de transport, lipsa investițiilor, anularea unor trasee. Societatea TURSIB, urmașa ITS-ului, a achiziționat din Weimar (Germania) cinci troleibuze Skoda 14Tr03, fiind puse in circulatie doar trei. A fost adus si troleibuzul din Lausanne “Marele Alb” care, acum nu mai este funcțional și zace în curtea Tursib. Și-au mai făcut apariția troleibuzele românești Rocar (articlulate și nearticulate) Volvo FBW donae de Lausanne care au păstrat multtimp numerele de inventar, tăblițele cu traseși chiar reclamele originale.
Reteaua de troleibuze din Sibiu este dezvoltata pe o lungime de 57 km și nu este folosită integral. În prezent Tursib dispune de troleibuze import Elvetia marca FBW cu un numar activ de 18 troleibuze si un parc integral de 21 de troleibuze plus 5 în conservare.
Paradoxal este că, la Sibiu, toată lumea se dă occidentală, civilizată, mai puțin când e vorba de ecologie și mediu, împotriva căruia zici că se duce un război pe viață și pe moarte. Iar un sistem de transport ecologic, fără fum și gaze de eșapament, este pe ducă, din cauză că “în cărți” e altceva. Păcat, in vest văd că e altfel prin orașe. Apropo, era vorba, de mult, dar nu tare, de reintroducerea tramvaiului, “ca la Freiburg”. Dar moda s-a schimbat. Totuși, fără a mai intra în detalii tehnice ori de managementul firmelor, mă întreb cu ce merg unele autobuze, că lasă un fum de zici că ori sunt pe cărbuni, ori au în rezervor un amestec de păcură cu alcool prost. Și nu mai continui ca să nu fiu acuzat de propagandă ori antipropagandă electorală.
Detaliile tehnice și istorice ne-au fost oferite de Asociația Transira, căreia îi și mulțumim pentru aceasta.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
bogdan17



Data înscrierii: 09/Iul/2008
Ultima vizita: 05/Dec/2015
Mesaje: 235
Locație: Sibiu

MesajTrimis: Lun 02 Feb 2009 11:28:22    Titlul subiectului: 105359

Constientul colectiv al Sibiului ne spune ca am fost cel de-al doilea oras european ce a avut tramvai electric, la finele secolului al XIX-lea. Istoria ne spune in schimb ca introducerea tramvaiului in Sibiu a facut parte dintr-un proiect general al administratiei austro-ungare de folosire a acestui mod de transport in intreg Imperiul. In aceeasi perioada tramvaiul este atestat in mai multe provincii imperiale precum Croatia, Tirol, Banat, Boemia iar in cazul nostru Transilvania.

Ce putem sustine cu siguranta este faptul ca Sibiul a fost primul oras de pe teritoriul actual al Romaniei prin care a circulat tramvaiul. Acest proiect s-a facut atat prin finantarea statului austro-ungar cat si din banii comunitatii locale din Sibiu si mai tarziu din Rasinari (pentru tronsonul ce uneste si astazi cele doua localitati). Traseul tramvaiului la inceput cuprindea strazile Victoriei (unde si astazi se poate observa una dintre vechile statii de asteptare, la intersectia strazilor Victoriei cu Argesului), Nicolea Balcescu, Piata Mare, G-ral Magheru, Piata Garii. Acestui prim traseu se vor adauga si altele astfel incat tramvaiul va cunoaste atat partile vechi ale orasului cum este Orasul de Jos dar si cele mai noi cum este Calea Dumbravii.
Tramvaiul a rezistat in orasul nostru pana la inceputul anilor `80, cand autoritatile comuniste (Sfatul Popular) a decis demontarea sinelor in intreg orasul. In cele din urma a ramas un singur traseu cel ce uneste si astazi Sibiul de Rasinari.

Tramvaiul a fost o lunga perioada unul dintre puternicele simboluri ale orasului. Nu era doar un vehicul pentru sibieni, tramvaiul a devenit un element de modernitate in batranul oras. Sibienii calatoreau cu placere cu tramvaiul, devenind la un moment dat cel mai popular mod de calatorie prin oras. Anii interbelici au fost adevaratii ani de aur acestui fel de transport. El calatorea pe cele mai importante artere, dand posibilitatea calatorului sa admire istoria orasului (poza alaturata simbolizeaza perfect calatoria istorica a sa). Tramvaiului s-a modernizat, perpetuandu-se intr-un vehicul prezent si viu pentru fiecare generatie a Sibiului, vreme de 100 de ani.

www.sibiustandard.ro
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul SIBIU Ora este GMT + 3 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community