|
TRAM CLUB ROMANIA Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
|
|
Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
Antoniu
Data înscrierii: 29/Apr/2009 Ultima vizita: 31/Ian/2011 Mesaje: 9 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Vin 01 Mai 2009 08:01:30 Titlul subiectului: Transportul public bucurestean din alt unghi de vedere |
110298 |
|
Imaginile pe care incerc sa le pun pe forum, in cea mai mare parte sunt inedite, din alt unghi de vedere decat cel obisnuit.
In cazul cand exista intre forumisti un istoric sau cercetator al istoriei transportului in comun, in cazul in care se doreste editarea unei moniografii fotografiile mele va stau la dispozitie.
Tramvaiul cu aburi este vagonul remorca Cl-II-a.
Astept ca voi specialistii sa le clasati conform criteriilor voastre.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
334.11 kb |
Vizualizat: |
de 38619 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
329.95 kb |
Vizualizat: |
de 38619 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
415.26 kb |
Vizualizat: |
de 38619 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
390 kb |
Vizualizat: |
de 38619 ori |
|
Descriere: |
Intr-un tratat despre masini cu aburi este dat, printre alte exemple si cel de intrebuintare la tramvae. Autobuze cu tractiune prin forta aburului erau in serviciu. |
|
Mărime fișier: |
421.03 kb |
Vizualizat: |
de 38619 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Antoniu
Data înscrierii: 29/Apr/2009 Ultima vizita: 31/Ian/2011 Mesaje: 9 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Vin 01 Mai 2009 08:16:07 Titlul subiectului: Continuare: |
110300 |
|
Acum cateva elemente legate de Autobuse.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
354.97 kb |
Vizualizat: |
de 38617 ori |
|
Descriere: |
1943 Gara Baneasa in asteptarea unui tren cu raniti, autobusul din imagine a fost rechizitionat de armata pe perioada razboiului, se poate observa lipsa placutelor cu numarul si traseul. |
|
Mărime fișier: |
153.04 kb |
Vizualizat: |
de 38617 ori |
|
Descriere: |
Atelierele Peleanu, la inceput a fost un atelier pentru caroserii de autobuse, respectiv se importau sasiurile, caroseriile se realizau in tara fiind mai ieftin, aceste caroserii erau din lemn. Ulterior Peleanu a dezvoltat firma deschizand si un Autogaraj |
|
Mărime fișier: |
267.32 kb |
Vizualizat: |
de 38617 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Antoniu
Data înscrierii: 29/Apr/2009 Ultima vizita: 31/Ian/2011 Mesaje: 9 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Vin 01 Mai 2009 08:36:18 Titlul subiectului: Epave |
110301 |
|
Imaginile care urmeaza sunt din Bucuresti, zona adiacenta Garii de Nord intens bombardata, ziua si noaptea, de aviatia anglo-americana.
Privind epavele acelor tramvaie, nu poti sa nu te gandesti la victime, la fel de graitoare sunt si ramasitele cladirilor bombardate.
Toate aceste imagini provin din Arhivele Nationale Istorice Centrale, unde am primit aprobare pentru copiere si publicare.
Sper ca imaginile atasate de mine va sunt de folos si v-a facut placere sa le priviti, poate redau aspecte necunoscute.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
296.13 kb |
Vizualizat: |
de 38616 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
634.33 kb |
Vizualizat: |
de 38616 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
299.88 kb |
Vizualizat: |
de 38616 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
363.71 kb |
Vizualizat: |
de 38616 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
454.74 kb |
Vizualizat: |
de 38616 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
274.14 kb |
Vizualizat: |
de 38616 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
260.21 kb |
Vizualizat: |
de 38616 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
371.71 kb |
Vizualizat: |
de 38616 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Antoniu
Data înscrierii: 29/Apr/2009 Ultima vizita: 31/Ian/2011 Mesaje: 9 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Sâm 16 Mai 2009 13:51:45 Titlul subiectului: Bucuresti anii 20 |
111001 |
|
Revin cu cateva fotografii, ultimele, in care sunt vizibile tramvaie.
Toate fotografiile care urmeaza sunt aeriene luate din avion in anii '20 ai secolului trecut.
Astept ca cei ce sunt cunoscatori sa identifice ce este de identificat.
Tipuri, Modele, Ani de fabricatie, Accesorii ciudate etc.
Un administrator al forumului nu poate interveni sa numeroteze pozele mele intr-un fel?
Descriere: |
Fotografia reprezinta Halele Centrale din Piata Natiunilor Unite. Se poate observa un trafic intens de tramvaie, ambele terasamente erau pe partea stanga a raului Dambovita. In fata spitalului Brancovenesc se disting niste autobuse. |
|
Mărime fișier: |
267.93 kb |
Vizualizat: |
de 38614 ori |
|
Descriere: |
Fotografia reprezinta Halele Centrale din Piata Natiunilor Unite, ceva mai tarziu decat prima fotografie. In dreapta Halelor Centrale a aparut o mica constructie, deasemeni se disting tramvaiele. |
|
Mărime fișier: |
289.94 kb |
Vizualizat: |
de 38614 ori |
|
Descriere: |
O fotografie aeriana a unui oras care dupa arhitectura nu este Bucurestiul. Deasemeni remorca tramvaiului din fotografie este deschisa, cu acces pe ambele parti, nu am vazut la noi asemenea vagoane. Cunoscatorii le pot identifica mai bine ca mine. |
|
Mărime fișier: |
372.63 kb |
Vizualizat: |
de 38614 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Acier
Data înscrierii: 15/Feb/2006 Ultima vizita: 08/Mai/2024 Mesaje: 367 Locație: Bucuresti 3 - Vitan
|
Trimis: Joi 21 Mai 2009 00:56:52 Titlul subiectului: |
111255 |
|
Cateva adaugiri imaginilor postate de userul Antoniu.
Primul post contine fotografii realizate in primii ani ai secolului XX, si dat fiind ca informatiile din acea perioada sunt foarte rare, comentariile mele pot contine inadvertente.
"Tramvaie cu cai in depou.jpg" este posibil sa prezinte materialul rulant al primei societati de tramvaie, concesiunea belgiana "Societatea Romana de Tramvaiuri - SRT". Depoul e mai greu de ghicit, poate fi Teilor (Vasile Lascar), Lanariei, etc.
"Tramvai cu cai linia 4.jpg", aceeasi perioada, tot SRT.
"Piata Garii de Nord.jpg" cred ca e facuta in pragul primului razboi mondial sau un pic dupa, oricum nu mai devreme de 1912, anul cand au sosit tramvaiele Simmering comandate de "Societatea Tramvaielor Bucuresti - STB. Vagonul motor este aproape identic cu remorca, semn ca sunt noi. Dupa razboi, pe masura ce s'a extins electrificarea remorcile Simmering au fost motorizate iar vechile vagoane trase de cai au devenit remorci.
"Tramvai Simmering.jpg" este o reproducere dupa o pictura, decor sau afis. Nu am idee la ce folosea sau ce context reda, politic, artistic sau o simpla fresca bucuresteana. Desi tramvaiul electric era o prezenta de 18 ani, constituirea STB in 1909 si scandalul ce a tinut pana in 1911 (Afacerea tramvaielor), aparitia tramvaielor vieneze trebuie ca a facut ceva impresie. Erau mari, puternice, silentioase si un rosu "imperial" care nu cred ca se uita usor.
"Tramvai cu aburi 1906.jpg" prezinta automotorul cu aburi adus de afaceristul Nicolae Bazilescu in vara anului 1906. Se presupune ca era aproape identic cu cele care circulau la Brasov in aceeasi perioada, productie Ganz, Ungaria.
Contractul era intre N. Bazilescu, SRT si primarie, pe traseul Gara de Nord - Calea Grivitei - Bucurestii Noi - Straulesti (actualul Laromet), distanta fiind de 6,5 km. Dupa aproape doi ani a fost retras din circulatie din varii motive.
Al doilea post contine un grupaj de autobuze.
Prima imagine este o fotografie cu unul din autobuzele carosate de STB incepand cu 1937, an in care au obtinut exclusivitatea transportului in comun in Capitala. Dupa unele surse, carosarea sasiurilor s'a facut la atelierele Leonida, desi in brosura "Darea de seama a actionarilor STB pe anul 1937" se prezinta ca activitate proprie. Marcile care compuneau parcul erau Renault, Henschel si Chevrolet, iar metodologia (carosarea in regie proprie) a fost asimilata de la STCRP (Societé des transports en commun de la région parisienne).
In a doua imagine este un Renault TN, din aceeasi serie descrisa mai sus. STB nu a apucat sa caroseze toate sasiurile pana la izbucnirea razboiului iar dupa aceea nu a mai avut nici un interes. "Afacerea autobuzelor" a fost extrem de costisitoare si starea de necesitate cu lipsa pieselor de schimb, rechizitiile si restristile de tot felul, au determinat conducerea sa treaca cea mai parte din vehiculele noi in conservare, invocand fel de fel de motive numai pentru a'si proteja investitia. Astfel, mare parte din Renault-uri au supravietuit conflagratiei iar din 1955 au fost transformate in troleibuze (T12) dupa documentatia franceza din 1934.
In a treia imagine, un lot de autobuze Saurer (cca. 1938-1940) gata de livrare catre societatea de transport interurban "CFR Autobuze", infiintata pe la mijlocul anilor '30. Nu sunt un specialist in istoria CFR, poate ne ajuta cineva cu cateva date mai exacte.
Prezenta autobuzelor Saurer cred ca se datoreaza tot situatiei geo-politice din epoca. La vremea aceea toata Europa lucra pentru inzestrarea armatei si era greu sa semnezi un contract cu o firma mare (MAN, Mercedes, etc.). Elvetia fiind in neutralitate probabil ca a avut disponibilitate, mai ales ca CFR-ul a mai avut o colaborare cu uzinele Sulzer pentru constructia unei locomotive diesel-electrice de mare putere.
Al treilea post prezinta dezastrul facut de aviatia americana de bombardament pe 4 aprilie 1944, ora 14:00.
Au fost 3.000 de morti si 2.000 de raniti, aproape exclusiv civili, pagube enorme, in fine, o tragedie. Imaginile cred ca sunt facute la cateva ore, unele, sau a doua zi dimineata.
...
Ca tipuri de tramvai, Simmering sunt cele care au "cocoase" la capete, ca cel din "Calea Grivitei aprilie 44 01.jpg", restul Thomson, Dyle-Bacalan sau confectie STB (destul de greu de deosebit intre ele pentru ca erau aproape la fel). O exceptie este cel intreg de la Universitate, unul din cele 3 vagoane prototip "aerodinamice" din 1937, acesta fiind pe sasiu Simmering. Un alt aspect inedit este paravanul de tabla, montat pe remorca din imaginea "Bd Marasti aprilie 44.jpg", pentru a impiedica oamenii sa calatoreasca pe tampon. Din pacate imaginea este prea neclara si mica pentru a descifra inscriptia de pe placa, nu pot decat sa banuiesc un "Interzis" la inceput. Tramvaiele veneau rar si lumea trebuia sa ajunga unde avea nevoie. Opritorile au disparut repede sau nici nu s'au generalizat, dar obiceiul de a merge "atarnat" s'a pastrat pana dupa 1989.
La ultimul post, a treia imagine, vederea aeriana poate fi din Timisoara, e un oras cu arhitectura vestica, in careu. Sigur e din Romania?
...
Apropos de tramvaiele sau remorcile cu usi pe ambele parti, in Bucuresti pana in 1932 toate au fost construite asa, dupa care s'a luat masura de a inchide definitiv usile de pe partea stanga (cele care dadeau in axul drumului) din cauza accidentelor foarte numeroase.
|
|
Sus |
|
|
Antoniu
Data înscrierii: 29/Apr/2009 Ultima vizita: 31/Ian/2011 Mesaje: 9 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 25 Mai 2009 12:02:13 Titlul subiectului: |
111439 |
|
Acier, primeste multumirile si felicitarile mele pentru titlurile la fotografii si mai ales pentru faptul ca ai dat viata unor imagini din arhiva mea care nu erau dacat niste fotografii cu tramvaie. Explicatiile tale dau dovada de cultura in domeniu.
Exista cineva care se ocupa de editarea vreunei lucrari despre istoria tramvaielor in Romania? va asigur ca stiu ce inseamna acest efort, am scris o carte similara despre aviatia conceputa si construita in Romania.
Cred ca merita efortul.
|
|
Sus |
|
|
Acier
Data înscrierii: 15/Feb/2006 Ultima vizita: 08/Mai/2024 Mesaje: 367 Locație: Bucuresti 3 - Vitan
|
Trimis: Lun 25 Mai 2009 16:53:32 Titlul subiectului: |
111458 |
|
Antoniu, multumesc mult pentru aprecieri, dar fara imagini cuvintele n'ar fi fost nimic .
Ultima lucrare si cea mai completa in ce priveste istoricul transportului public din Bucuresti a fost scrisa de dl. inginer Alexandru Sterian, acum vreo 10 ani, "Monografia RATB". A fost editata de URTP intr'un tiraj foarte mic si cu o prezentare grafica pe masura bugetului, mai degraba o prezentare de uz intern pentru ca nu are alocat numar ISBN. Din pacate autorul este foarte batran (87 de ani) si nu cred ca este posibila reeditarea lucrarii precum si revizuirea sa. Printr'un complex de imprejurari, dl. Andrzej Brzozowski din Polonia, patronul unei firme de material cartografic, a devenit pasionat de aceasta tema si a luat legatura cu dl. Alexandru Sterian in vederea unei reeditari a monografiei dupa toate canoanele ce se cuvin. Nu am mai tinut legatura cu dansul si nu stiu ce intentii are pe viitor. Anul acesta ar fi fost un moment cum nu se poate mai bun pentru aniversarea centenarului STB-ITB-RATB, dar din foarte multe cauze nu s'a putut face nimic. E nevoie de foarte mult timp si apoi de bani, lucruri despre care stim ca nu sunt deloc la indemana.
|
|
Sus |
|
|
Antoniu
Data înscrierii: 29/Apr/2009 Ultima vizita: 31/Ian/2011 Mesaje: 9 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Joi 04 Iun 2009 17:38:57 Titlul subiectului: Noi descoperiri |
111967 |
|
Am desoperit in arhiva mea fotografii "noi" care sper sa va incante ochiul, o mica contributie la istoria transportului.
ACIER te rog sa intervi cu explicatii, eventual corecteaza greselile mele.
Descriere: |
Pe placa frontala sta scris - ANTREPOSITE. inedit mi se par cei trei copii lautari. |
|
Mărime fișier: |
245.22 kb |
Vizualizat: |
de 38123 ori |
|
Descriere: |
Tramvaiul nr.10 ALEA SERBAN VODA |
|
Mărime fișier: |
240.25 kb |
Vizualizat: |
de 38123 ori |
|
Descriere: |
Intersectie neidentificata Bucuresti. |
|
Mărime fișier: |
255.15 kb |
Vizualizat: |
de 38123 ori |
|
Descriere: |
Vedere aeriana realizata in anii 30 undeva pe la Sf. Gheorghe. Se distinge un tramvai electric. |
|
Mărime fișier: |
393.9 kb |
Vizualizat: |
de 38123 ori |
|
Descriere: |
Fotografia iese si nu din topic. Reprezinta depoul de tramvaie din Chisinau, august 1941, distrus de trupele sovietice in retragere. |
|
Mărime fișier: |
243.45 kb |
Vizualizat: |
de 38123 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
mrM
Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 05/Apr/2024 Mesaje: 1023 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Joi 04 Iun 2009 17:49:08 Titlul subiectului: |
111968 |
|
Intersecție neidenfiticată este Brezoianu cu Bd. Regina Elizabeta (poza apare în Dicționarul enciclopedic din 1987).
_________________ I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da). |
|
Sus |
|
|
Antoniu
Data înscrierii: 29/Apr/2009 Ultima vizita: 31/Ian/2011 Mesaje: 9 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Sâm 11 Iul 2009 15:52:26 Titlul subiectului: Tramvaie Chisinau |
113835 |
|
Acier, ai idee ce fe de tramvaie sunt cele din depoul de la Chisinau?
Daca sunt rusesti, sunt dinainte de primul razboi mondial, par totusi destul de moderne pentru anul 1941, deci, cred ca au fost achizitionate dupa primul rezboi, cand acea parte din Moldova era integrata in patria muma.
|
|
Sus |
|
|
aztec
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 20/Dec/2019 Mesaje: 85 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Vin 02 Oct 2009 21:35:50 Titlul subiectului: |
117883 |
|
Da, intersectia a fost identificata corect mai sus, fiind Str Brezoinanu.
Pt exemplificare... courtesy of NORC
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
112.67 kb |
Vizualizat: |
de 36763 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 8716 Locație: Iasi
|
Trimis: Lun 26 Oct 2009 19:05:52 Titlul subiectului: Re: Tramvaie Chisinau |
119008 |
|
Antoniu a scris: | [...] ce fel de tramvaie sunt cele din depoul de la Chisinau? |
http://tramclub.org/viewtopic.php?t=1209
|
|
Sus |
|
|
|
|
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum Nu puteți vota în chestionarele din acest forum Puteți atașa fișiere în acest forum Puteți descărca fișiere în acest forum
|
|