Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Tramvaie de epoca restaurate la RATP Iasi
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4, 5  Următoare
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Sâm 03 Oct 2009 16:03:11    Titlul subiectului: 117900

Ieri, la Salzburg...
Revin cu mai multe imagini si informatii cand ajung la Iasi.



img6947.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  265.68 kb
 Vizualizat:  de 34390 ori

img6947.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Sâm 03 Oct 2009 16:25:02    Titlul subiectului: 117901

In aceeasi nota:

Flacara Iasului a scris:
Meseriasii Compartimentului de Restaurari Tramvaie al RATP tin o parte a trecutului in viata

RATP rescrie o fila de istorie pentru Austria

Autor: Ion MUSET

De aproape 11 ani, Iasul reprezinta pentru 2.000 dintre locuitorii orasului Mariazell din Austria un loc in care istoria lor prinde viata. 11 tramvaie de epoca restaurate la Iasi reprezinta mandria locuitorilor orasului austriac, fiind gazduite de Die Museumstramway Mariazell. Frumusetea acestora de odinioara a reinviat, insa, intr-un depou prafuit si retras al Regiei Autonome de Transport Public (RATP) Iasi, printre motoare, utilaje si piese vechi de la 1900, printre picturi cu vopsele fabricate dupa metode traditionale de acum un secol. Mii de piese reconditionate, alte cateva sute colectate de prin muzeele de tramvaie ale Europei si mult mai multe construite de la zero au trecut prin acest atelier prafuit, denumit astazi Compartimentul de Restaurari Tramvaie.

Totusi, desi la Iasi au fost reconditionate 11 tramvaie in stilul veacului trecut, pe liniile din dealul Copoului nu circula decat un singur tramvai de epoca. Este vorba de un vagon adus la Iasi de AEG, compania care a castigat in 1898 licitatia pentru concesionarea transportului electric la Iasi. In depoul RATP mai exista un vagon maturatoare de tip AEG II, care nu este, insa, scos la strada, precum si un tramvai de tip ITB, cu numarul de parc 100.

Astazi, cei 11 meseriasi de la Compartimentul de Restaurari Tramvaie al RATP se pregatesc sa trimita un nou vagon la Viena: o remorca acoperita a unui tramvai tip K 2307, realizata in anul 1912.

Primul vagon pentru fumatori din Austria

Din 1998 Iasul trimite in fiecare an cate un vagon restaurat in Austria. In acel an, RATP avea sa devina partenerul austriecilor de la Die Museumstramway Mariazell, prinzand un contract de aproape un milion de euro. Acesta viza reconditionarea a 18 tramvaie care au circulat de-a lungul vremii pe liniile din Austria.

Unul dintre vagoanele peste care timpul si-a pus destul de serios amprenta este remorca K 5 a vagonului K 2307, acesta din urma fiind restaurat si trimis de la Iasi in 2003.

"Vagonul a ajuns la Iasi in aprilie 2008 si a fost introdus in restaurare pentru a completa vagonul-locomotiva trimis deja in Austria. Este primul tramvai in care austriecilor li s-a permis sa fumeze. Este dotat cu 4 scrumiere pe care le-am reconditionat in totalitate, cu placute inscriptionate «Raucher» (fumator, in germana - n.r.), cu picturi vopsite pe lemn de stejar, mahon, paltin sau nuc, cu accesorii originale care au fost montate in 1912 pe aceste vagoane unicat. Erau primele tramvaie inchise care au circulat in capitala Austriei, astfel ca vatmanii nu mai sufereau de conjunctivita. Au fost niste tramvaie longevive, pentru ca au circulat in Viena pana la 1984", povesteste Dorian Geba, cel care conduce Compartimentul de Restaurari Tramvaie al RATP.

"Suntem multumiti ca ducem numele RATP Iasi in Europa"

Vopsit in visiniu, cu insertii galbene care imita aurul, cu steagul Austriei pe peretii laterali, vagonul K 5 va ajunge peste 2 luni in Austria. Mai intai, insa, acesta trebuie sa treaca de ceea ce restauratorii numesc "inspectia bruta". Mai exact, partenerii austrieci sunt asteptati la Iasi ca sa isi dea acceptul pentru vopsirea vagonului cu lac.

Totul este pictat manual, iar orice simbol de pe remorca are rolul lui. Un patrat si un cerculet desenat pe fata si spatele vagonului arata tipul uleiului folosit de vatmani, iar numarul de parc, forma rotilor si a lampilor, precum si usile din lemn vorbesc de secretele tehnicii de constructie folosite la 1900. Iar toate acestea la preturi mult mai mici fata de cele practicate de echipe similare de restauratori din Europa.

"Un tramvai ca acesta, construit de la zero, este evaluat ulterior la un milion de euro. Noi il facem cu 52 mii euro si suntem multumiti ca ducem numele RATP Iasi in Europa. Austriecii le iau si se mandresc cu ele. De exemplu, acesta va circula din primavara in capitala Austriei, pe ceea ce ei numesc «linia Ring», respectiv calea de rulare care inconjoara centrul orasului. Dupa inspectia finala, il vopsesc cu lac, apoi il urc pe TIR si-l trimit la Viena", spune Dorian Geba.

"Austriacul spune ca la Iasi se restaureaza, iar in celelalte orase se repara"

Iasul este orasul din Romania care se poate mandri ca a restaurat cele mai multe tramvaie in ultimii ani 15 ani. St. Polten 3, St. Polten 4, K 2307, K 2362, L 2602, 100 Baden, C1, Salzburg Stadtbahn sau Salzburg MBCL1 sunt tramvaie care au ramas in amintirile celor care au lucrat la reconditionarea lor. Nu au circulat niciodata pe liniile din municipiul Iasi din cauza ecartamentului de 1.400 de milimetri. De ce, totusi, cei din Austria prefera sa-si cultive istoria transportului electric in capitala Moldovei si nu in in alte orase europene cu o bogata traditie in restaurarea vagoanelor? De ce "austriacul spune ca la Iasi se restaureaza, iar in celelalte orase se repara"? Raspunsul la aceste intrebari se poate citi pe utilajele ramase din secolul trecut in depoul regiei, utilaje functionale si acum.

"La noi niturile se bat inca cu barosul si nu cu ciocanul pneumatic. Rotile se demonteaza cu ajutorul unei prese Krupp fabricate in 1905. Bogatia asta de utilaje aduse la 1900 de AEG ne da posibilitatea sa restauram vagoane in conditiile impuse de Institutul de Conservare si Muzeistica a Uniunii Europene. De exemplu, daca unii slefuiesc materialele de bronz pana la luciu, noi le tratam chimic. Le lasam apoi sa prinda patina, sa se invecheasca, cu alte cuvinte. Lemnul il tratam in unele cazuri si cu ulei folosit de motor, pentru a crea acea senzatie de vechime. In plus, toate gaurile facute de carii in lemn le astupam cu cepuri, chiar daca pentru asta suntem nevoiti sa folosim mii de astfel de dopuri minuscule. Toate astea, combinate, fac ca diferenta dintre un tramvai construit la 1900 si unul restaurat in 2009, sa fie aproape insesizabila", explica Dorian Geba.

Iasul nu are un muzeu al tramvaielor

Desi are deja o traditie in restaurarea tramvaielor, Iasul nu se poate mandri ca are un muzeu de specialitate pentru a le pune in valoare, un muzeu care sa concureze cele 169 de institutii de acest tip deschise in toata Europa. A existat o tentativa in trecut, la implinirea a 100 de ani de la infiintarea RATP, dar "muzeul" cuprindea doar piese vechi de tramvai. Si asta pentru ca regia detine putine tramvaie autohtone vechi si restaurate cu care sa se poata mandri. In depoul RATP exista acum 2 tramvaie originale produse in anii 1900 de AEG si inca unul de tip ITB, care poarta numarul 100. Acestea ar putea sa fie completate de vagonul de tip Iasi, construit de catre inginerii Huhulea si Dorogan in perioada interbelica.

"Este ceea ce oamenii mai in varsta numesc «vagonul de pe Sararie». Am fi vrut sa incepem restaurarea acestuia inca de anul trecut, dar nu am avut posibilitati. Am primit o parte din piesele originale de la austrieci si acum suntem in cautare de motoare", spune Dorian Geba.

Cat despre infiintarea unui muzeu al tramvaielor la Iasi, reprezentantii RATP sustin ca, deocamdata, nu exista fonduri pentru asa ceva.

"Ar fi fost foarte frumos, dar nu avem cum. Nu sunt fonduri. Avem aceste bijuterii pe care incercam sa le pastram cat mai bine. Ba, mai mult, prietenii tramvaielor care vin din diferite tari la Iasi si-au propus sa achite ei costurile de intretinere pentru vagoanele AEG si ITB", declara Maricel Gherca, directorul RATP.


Flacara Iasului, 3 octombrie 2009



dorian_geba_sef_compartime.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  8.5 kb
 Vizualizat:  de 34384 ori

dorian_geba_sef_compartime.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mie 21 Oct 2009 22:07:54    Titlul subiectului: 118771

radub a scris:
Ieri, la Salzburg...
Revin cu mai multe imagini si informatii cand ajung la Iasi.

Fotoreportajul promis se gaseste la subiectul Austria, Salzburg : 100 Jahre elektrischer Stadtverkehr.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Cosmin Sandu



Data înscrierii: 14/Mar/2009
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 1004
Locație: Iasi

MesajTrimis: Vin 17 Sep 2010 16:34:50    Titlul subiectului: hththth 133541

Astazi (17 septembrie 2010) in jurul orelor 14:30 vagonul ITB #100 si cel AEG #1 se aflau in zona Copou Wink Very Happy , de asemenea, in jurul orelor 17, vagoanele ITB #100 si AEG #1 au trecut prin zona Podu Ros!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Cosmin Sandu



Data înscrierii: 14/Mar/2009
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 1004
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 14 Oct 2010 12:46:32    Titlul subiectului: 124811410 134775

Astazi 14 octombrie vagonul AEG #1 , se afla "la strada" parcurgand itinerariul Rond Copou-Rond Targu Cucu ! Very Happy Wink
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
George_Catalin



Data înscrierii: 29/Mai/2007
Ultima vizita: 01/Ian/2017
Mesaje: 382
Locație: Ploiesti (Vest); Bucuresti

MesajTrimis: Sâm 16 Oct 2010 12:06:59    Titlul subiectului: 134874

In zona Centrala l-am vazut si eu. Avea cativa calatori dar majoritatea cred ca erau mai mult fascinati de calatoria cu tramvaiul de epoca decat sa ajunga intr-un loc anume.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
MIXIX



Data înscrierii: 03/Mar/2010
Ultima vizita: 27/Feb/2024
Mesaje: 83
Locație: Iasi

MesajTrimis: Lun 18 Oct 2010 20:02:53    Titlul subiectului: 135056

George_Catalin a scris:
Avea cativa calatori dar majoritatea cred ca erau mai mult fascinati de calatoria cu tramvaiul de epoca decat sa ajunga intr-un loc anume.

Nu asta era si ideea? Ca publicul sa fie incintat atunci cind vede cum se circula acum 100 de ani? Cred ca nu s-a gindit nimeni ca rezolva problema aglomeratiei scotind la traseu tramvaiul de epoca.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Cosmin Sandu



Data înscrierii: 14/Mar/2009
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 1004
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mie 16 Feb 2011 05:45:20    Titlul subiectului: 24 139993

Buna Ziua Iasi in editia de Miercuri 16 Februarie 2011 a scris:
RATP restaureaza un vagon pentru Ministerul Culturii din Germania
Ion MUSET

Meseriasii de la Compartimentul de Restaurari Tramvaie al Regiei Autonome de Transport Public (RATP) sunt gata sa finalizeze o noua bijuterie veche de peste 100 ani. Este vorba de un tramvai care a circulat la 1900 in orasul german Potsdam. Vagonul a fost adus la Iasi in luna noiembrie 2010 si va fi trimis in Germania in luna aprilie.

Construit din lemn de stejar, mahon si paltin, vagonul istoric aflat sub protectia Ministerului Culturii german transporta calatori in urma cu un secol la Palatul regal Sanssouci. "Era un tramvai de promenada si nu era accesibil oricui. Preturile erau piperate si, de aceea, era folosit mai mult de cei instariti. Este al 14-lea vagon pe care-l restauram pentru partenerii nostri externi si al 16-lea reabilitat la Iasi. El va circula pe linia veche in luna mai, cand traseul respectiv din Potsdam implineste exact 100 ani de la darea in exploatare", povesteste Dorian Geba, seful Compartimentului de Restaurari Tramvaie al RATP.

Tramvaiul este decorat cu picturi in relief, iar tapiteria scaunelor va fi decorata cu acvila, stema statului german. "Peretii vor fi tapetati cu lincrusta, un material special livrat de finantator din Anglia. Costurile de restaurare a tramvaiului vor fi suportate in intregime de partenerii germani. Este vorba de lucrari de peste 50 mii euro. Acest vagon a fost partial restaurat in Austria, dar reprezentantii germani au decis sa-l aduca la Iasi. Asta inseamna, totusi, ceva. Am avut, de altfel, si prima inspectie la sfarsitul lunii ianuarie, iar proprietarii vagonului s-au aratat multumiti de cum decurg lucrarile de restaurare", a mai spus Dorian Geba.

Conform acestuia, vagonul regal poate transporta pana la 45 persoane, din care 18 pe scaune.
La Iasi mai sunt de restaurat sase vagoane, aduse de reprezentantii muzeului din Mariazell, Austria.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Cosmin Sandu



Data înscrierii: 14/Mar/2009
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 1004
Locație: Iasi

MesajTrimis: Sâm 19 Feb 2011 19:11:08    Titlul subiectului: 24 b 140198

Un nou articol pe aceeași temă fost publicat de cotidianul Adevarul , Sâmbătă 19 Februarie 2011(Sursă atașament!)

Citat:
Bijuterie pe șine, veche de un secol, restaurată la Iași

George Cojocaru

Un tramvai folosit de bogătașii din Potsdam pentru plimbări va fi refăcut în cele mai mici detalii. O mână de oameni de la Regia Autonomă de Transport Public îi va reda vagonului, până în aprilia, strălucirea de odinioară.

Când vorbește de vagonul din Potsdam, restauratorul Dorian Geba (63 de ani) se entuziasmează ca un copil în preajma unei jucării foarte dragi: „Cred că este testul nostru de maturitate ca restauratori. Este al 14 vagon pe care îl refacem, aici, în atelierul Regiei Autonome de Tranport Public din Iași".

Construit în anul 1900 și pus în circulație un an mai târziu, tramvaiul a fost trimis la Iași la dorința Ministerului Culturii din Germania, pentru ca meșterii de aici să-i redea într-un timp record imaginea din vremurile când bogătașii nemți ieșeau cu el la promenadă.

Sistemul de boghiuri și scheletul au fost făcute în Austria și au ajuns la Iași în noiembrie anul trecut. Echipa condusă de Dorian Geba, formată din 11 oameni cu zeci de ani de experiență în domeniu, trebuie să termine lucrarea până la începutul lunii aprilie.


Lemn de mahon și foiță din aur


Șeful atelierului spune că lucrarea este deosebită întrucât fiecare detaliu contează. De la picturile de pe plafon, realizate cu vopseluri făcute manual și culori atent selectate, până la holșuruburile din bronz ale căror crestături au fost aliniate cu grijp, vor fi verificate la sânge de experții germani.

„Pictura a durat o lună de zile. Partea de proiectare a fost destul de dificilă pentru că lucrarea a fost realizată după niște fotografii de epocă destul de neclare primite din Germania. Vopseau a fost făcută manual după rețete vechi pentru a corespunde standardelor", explică pictorul Ilie Petraș (62 de ani).

Misiunea echipei este cu atât mai dificilă, cu cât majoritatea operațiunilor trebuie realizate cu ajutorul utilajelor care se foloseau pentru construirea tramvaielor acum o sută de ani.
„Restaurarea se realizează cu utilaje originale și tehnologie tradițională a anului când au fost realizate vagoanele. Inclusiv instalația de ridicare a lor este din acea vreme. Am folosit lemn de mahon și pin roșu, iar scheletul este din stejar", spune Dorian Geba.

Anumite porțiuni din pereții vagonului vor fi acoperite cu lincrustă, un material obținut din parf de lemn și rășină. „Așa ceva mai întâlnești doar pe la marile hoteluri de lux din străinătate", spune încântat ieșeanul.

La final, pe unul din pereții exteriori, va fi realizată stema Germaniei, la care pictorul Ilie Petraș va folosi foiță din aur. Odată ce vagonul va părăsi atelierul, meșterii se vor apuca de celelalte șapte vagoane care așteaptă să fie restaurate.



4.jpg
 Descriere:
Dorian Geba, Âșeful atelierului de restaurĂŁri din cadrul RATP IaÂși
 Mărime fișier:  27.57 kb
 Vizualizat:  de 32349 ori

4.jpg



42.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  31.85 kb
 Vizualizat:  de 32349 ori

42.jpg



44.jpg
 Descriere:
Ilie PatraÂș a folosit metode tradiĂŸionale pentru realizarea picturii interioare
 Mărime fișier:  21.56 kb
 Vizualizat:  de 32349 ori

44.jpg



43.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  27.3 kb
 Vizualizat:  de 32349 ori

43.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 24 Feb 2011 11:55:30    Titlul subiectului: 140376

Vagoanele 1 si 2 in 2001:


Untitled-12.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  90.05 kb
 Vizualizat:  de 32219 ori

Untitled-12.jpg



Untitled-13.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  86.26 kb
 Vizualizat:  de 32219 ori

Untitled-13.jpg



Untitled-14.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  77.06 kb
 Vizualizat:  de 32219 ori

Untitled-14.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 24 Feb 2011 11:58:23    Titlul subiectului: 140377

Si in 2003, inainte de trimiterea la depoul din Dacia:


Untitled-12.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  101.64 kb
 Vizualizat:  de 32219 ori

Untitled-12.jpg



Untitled-13.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  103.35 kb
 Vizualizat:  de 32219 ori

Untitled-13.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Rhadoo



Data înscrierii: 16/Ian/2008
Ultima vizita: 29/Noi/2023
Mesaje: 124
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 24 Feb 2011 19:08:53    Titlul subiectului: 140390

În ce stare se mai afla in prezent vagonul 2?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 24 Feb 2011 19:49:49    Titlul subiectului: 140394

Fizic, neschimbata, dpdv functional, ceva mai problematica...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Cosmin Sandu



Data înscrierii: 14/Mar/2009
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 1004
Locație: Iasi

MesajTrimis: Sâm 19 Mar 2011 06:16:41    Titlul subiectului: 78 141297

Restaurarea de tramvaie la Iași între realizările trecutului, situația prezentă și speranțele viitorului:

Evenimentul în editia de Sâmbătă 19 Martie 2011 a scris:
În 11 ani, la Iași au fost restaurate 16 tramvaie
Mina de aur a RATP

Tudor Damaschin

1 ianuarie 1998 este dată care marchează nașterea unei secții care avea să aducă regiei locale de transport public notorietate și bani. „Peste un milion de euro”, dacă ar fi să îi dăm crezare inginerului Dorian Geba, șeful restauratorilor de tramvaie din cadrul Regiei Autonome de Transport Public (RATP). Sau, altfel spus, omul care, împreună cu echipa sa, transformă scheletele din de fier vechi în adevărate bijuterii pe șine...

„Desigur, nu este vorba de cash. Contractele încheiate cu diverși beneficiari se derulează în regim de barter. Noi recondiționăm tramvaie de epocă, iar ei ne trimit troleibuze, piese pentru rețea, macazuri, șină, piese de schimb sau diverse materiale pentru vagoanele aflate acum în exploatare”, spune inginerul ieșean, făcând referire la modul cum s-au derulat contractele care au stat la baza restaurării celor 16 vagoane în atelierele RATP.

Cea mai valoroasă lucrare ieșită din mâinile inginerului Geba este tramvaiul Salzburg Strassebahn, denumit și tramvaiul galben. „A fost contractul cu cea mai mare valoare: 78.000 euro”, își amintește restauratul ieșean, recompensat în 2009 cu un premiu pentru cea mai complexă lucrare. Un alt contract cu valoare mare este cel prin care a fost restaurat vagonul K2306. De această dată, regia s-a ales cu piese de schimb și materiale valorând 60.000 de euro, în timp ce Dorin Geba a fost recompensat cu un nou premiu, acordat cu ocazia unui târg găzduit de Viena pentru cel mai bun vagon restaurat.

Contract de 50.000 de euro pentru restaurarea vagonului din Postdam

Actualmente, inginerul Geba este preocupat să încheie la timp o lucrare comandată de Ministerul Culturii din Germania. „Este vorba de un vagon cu care se plimba lumea bună din Postdam. Restaurarea lui a început în Austria, însă în cele din urmă germanii au preferat să-l aducă la Iași. Trebuie să-l terminăm până pe 15 aprilie”, spune Dorin Geba. Potrivit inginerului, de această dată regia se va alege cu 50.000 de euro, sumă destul de mică în comparație cu eforturile și cheltuielile care s-au făcut pentru achiziționarea materialelor necesare restaurării. „Vagonul era tapițat cu lincrustă, un material pe care îl regăsim și la celebrul hotel Waldorf Astoria. În lume nu există decât o singură firmă care produce acest material. Este vorba de o firmă din Anglia, care vinde cu 300 de dolari metrul pătrat”, povestește dl Geba. Fiecare piesă trebuie executată manual, indiferent că vorbim de încuietori sau lămpi. De asemenea, reconstrucția vagonului presupune folosirea mai multor tipuri de lemn (mahon, stejar, arțar, pin roșu), dar și a 25 de foițe de aur pentru stema de pe laterala dreaptă a vagonului. „În medie, fiecare vagon restaurat la Iași necesită 20.000 de ore de muncă. În România, prețul unei ore de manoperă este de 2 euro, în timp ce în Vest se plătește 30 euro pentru fiecare oră”, mai spune dl Geba.

Viitor sumbru

Din păcate, echipa specialistului ieșean este amenințată cu desființarea. Dacă în urmă cu doi ani conducerea RATP promitea că va depune toate eforturile pentru a păstra această secție, optica șefilor regiei s-a schimbat radical. În principiu, este vorba ca plata manoperei să fie făcută în avans și în numerar, renunțându-se la sistemul barter. De altfel, există riscul ca vagonul german să fie ultimul care va ieși pe ușa secției Restaurări Tramvaie, alte patru comenzi fiind anulate. Eu mai am un an și ceva până la pensie. Nu știu ce va fi, însă cu siguranță nu se anunță nimic bun, întrucât nu a fost trimisă nici o persoană pe care să o pregătesc pentru această activitate”, afirmă Dorian Geba. Practic, șefii RATP se pregătesc să arunce la coș o bucățică din istoria transportului electric și o secție care a adus notorietate și bani regiei locale de transport public.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Cosmin Sandu



Data înscrierii: 14/Mar/2009
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 1004
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 28 Apr 2011 05:33:23    Titlul subiectului: 184 142987

Felicitări !

Evenimentul în editia de Joi 28 Aprilie 2011 a scris:
Încă o realizare de excepție a restauratorilor de vagoane vechi de la RATP
Danke schön, herr Geba!
T. Damaschin

Vagonul folosit la promenadă în 1901 de bogătașii din Postdam se va întoarce în Germania. Echipa de restauratori a RATP, condusă de inginerul Dorian Geba, îi așteaptă în aceste zile pe reprezentanții Ministerului Culturii din Germania, cei care vor realiza recepția vagonului restaurat la Iași

„Nemții vor veni sâmbătă la Iași pentru recepție. Întreaga Germanie așteaptă cu sufletul la gură acest vagon. Au fost trimise fotografii din timpul restaurării și sunt curioși să vadă cum arată vagonul complet restaurat”, ne-a declarat Dorian Geba. Inițial, recepția era prevăzută pentru data de 15 aprilie, însă termenul a fost prelungit. „Mai avem de pus la punct câteva detalii și de montat geamurile laterale”, a precizat inginerul ieșean.

Acesta a precizat că vizita delegației germane va fi precedată de sosirea unui alt oaspete, o persoană extrem de importantă în cercul pasionaților de vagoane vechi. „Este vorba de Alfred Fleissner, directorul Muzeului Mariazell, cel prin care ne-a parvenit comanda pentru restaurarea vagonului din Postdam”, a mai spus dl Geba.

Potrivit inginerului Geba, la reconstrucția vagonului s-au folosit materiale rare. Este vorba în principal de lincrustă, un material pe care îl regăsim și la celebrul hotel Waldorf Astoria.„În lume nu există decât o singură firmă care produce acest material. Este vorba de o firmă din Anglia, care vinde cu 300 de dolari metrul pătrat”, povestește dl Geba. De asemenea, reconstrucția vagonului a presupus folosirea mai multor tipuri de lemn (mahon, stejar, arțar, pin roșu), dar și a 25 de foițe de aur pentru stema Germaniei de pe laterala dreaptă a vagonului.

Citat:
Întreaga Germanie așteaptă cu sufletul la gură acest vagon. Au fost trimise fotografii din timpul lucrărilor și sunt curioși să vadă cum arată vagonul complet restaurat” – ing. Dorian Geba
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Lun 23 Mai 2011 16:06:04    Titlul subiectului: 143794

Acest subiect va fi refacut complet atunci cand va veni momentul sa depanam povestea vagoanelor restaurate la Iasi. Deocamdata trebuie sa ne rezumam la doar cateva crampeie.

Asadar, astazi a plecat spre Potsdam vagonul despre care se face vorbire mai sus, Lindner Wagen nr. 9:



IMG_5867.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  137.44 kb
 Vizualizat:  de 30098 ori

IMG_5867.JPG



IMG_5904.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  104.88 kb
 Vizualizat:  de 30098 ori

IMG_5904.JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Cosmin Sandu



Data înscrierii: 14/Mar/2009
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 1004
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mar 24 Mai 2011 04:36:27    Titlul subiectului: 238 143806

Reflectarea în presă :

Buna Ziua Iasi în editia de Marți 24 Mai 2011 a scris:
RATP a trimis o bijuterie in Germania
Ion MUSET

Unul dintre cele mai frumoase vagoane de epoca, reconditionate de meseriasii Regiei Autonome de Transport Public (RATP), a luat ieri calea Germaniei. Este vorba de cel de-al 16-lea vagon restaurat de muncitorii de la Compartimentul de Restaurari Tramvaie. Reconstructia vagonului vechi de peste 100 de ani a costat 50 de mii de euro, fiind pictat in foita de aur si avand numeroase ornamente din lemn de stejar, paltin si mahon. Acesta a fost ridicat ieri pe un TIR, direct din depoul Regiei. "Am finalizat o noua bijuterie, care va merge pe o ruta speciala din Potsdam. Reconstructia acestuia a durat mai multe luni, dar a iesit asa cum au dorit partenerii germani. Este unul dintre cele mai frumoase vagoane reconditionate la Iasi si ne bucuram ca am putut sa finalizam aceasta lucrare delicata. Va ajunge la Potsdam la inceputul saptamanii viitoare", a declarat Dorian Geba, seful Compartimentului de Restaurari Tramvaie din cadrul RATP.
Vagonul istoric, aflat sub protectia Ministerului Culturii german, transporta calatori in urma cu un secol la Palatul Regal Sanssouci. Are o capacitate de 45 de persoane, din care 18 pe scaune. La Iasi mai sunt de restaurat sase vagoane, aduse de reprezentantii muzeului din Mariazell Austria. Urmatorul vagon la care se va lucra este unul de tip St. Polten 5. Acesta trebuie reconditionat pana la sfarsitul anului.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Dragosh01



Data înscrierii: 19/Iul/2007
Ultima vizita: 18/Ian/2021
Mesaje: 18

MesajTrimis: Mar 24 Mai 2011 13:40:33    Titlul subiectului: 143813

Acum 40 de minute in Oradea(pe la 13:40) pe soseaua de centura am zarit un TIR care ducea un tramvai vechi, i-am facut 2 poze, fiind prins in trafic n-am putut sa vad daca a luat-o de pe centura spre Ungaria sau altundeva.


DSCN9354.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  1.77 MB
 Vizualizat:  de 30055 ori

DSCN9354.JPG



DSCN9355.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  1.72 MB
 Vizualizat:  de 30055 ori

DSCN9355.JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Dum 18 Sep 2011 14:33:28    Titlul subiectului: 148699

Incep sa apara primele materiale de ieri, de la Ziua Portilor Deschise la ViP Potsdam. In cadrul manifestarilor prilejuite de aniversarea a 10 ani de la darea in exploatare a noului complex ViP care reuneste acum toate activitatile unitatii de transport public din Potsdam, doua au fost marile atractii: Lindner Wagen nr. 9 si noul tramvai Variobahn (care circula de astazi in regim normal, dupa perioada de teste). Tramvaiul de epoca finalizat de echipa de restauratori de la RATP Iasi a facut 10 curse de-a lungul zilei de ieri, pe bucla mare care cuprinde intregul depou (timpul a fost prea scurt pentru parcurgerea tuturor etapelor necesare autorizarii pentru circulatia prin oras).

In lipsa materialelor proprii (desi planificasem sa revin la Potsdam pentru a participa la manifestari, din motive obiective am fost nevoit sa anulez vizita) sa vedem ce imagini primim de la cei care au participat la actiuni! Incepem cu un prim material aparut pe YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=GA8qYhvZj54&NR=1
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Dum 18 Sep 2011 19:14:52    Titlul subiectului: 148709

Ne vin si informatiile si imaginile oficiale pe pagina Historische Straßenbahn Potsdam e.V.

http://www.historische-strassenbahn-potsdam.de/index.php?id=18#c299

Gasiti acolo o multime de materiale de la inceputul si pana la finalizarea proiectului de reconstructie a vagonului.

(fotografiile din atasament sunt preluate de pe site, autorii fiind, in ordine: Lutz Stumpf, Mareen Ruske, Lutz Stumpf)



2011.09.17_013.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  41.37 kb
 Vizualizat:  de 29266 ori

2011.09.17_013.jpg



dscf0007m.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  49.74 kb
 Vizualizat:  de 29266 ori

dscf0007m.jpg



2011.09.17_029.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  34.43 kb
 Vizualizat:  de 29266 ori

2011.09.17_029.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Lun 19 Sep 2011 07:36:31    Titlul subiectului: 148713

Nu puteau lipsi materialele pe DSO - foto: Heiko Günther


lQvPqBGAmon6.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  129.31 kb
 Vizualizat:  de 29227 ori

lQvPqBGAmon6.jpg



KoB6iAGM1QuL.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  132.54 kb
 Vizualizat:  de 29227 ori

KoB6iAGM1QuL.jpg



Lu51EN1vS8sy.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  126.86 kb
 Vizualizat:  de 29227 ori

Lu51EN1vS8sy.jpg



zuZEZICi8GE9.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  115.59 kb
 Vizualizat:  de 29227 ori

zuZEZICi8GE9.jpg



pfjMK5u9ZxXQ.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  133.97 kb
 Vizualizat:  de 29227 ori

pfjMK5u9ZxXQ.jpg



TRTwvOoDVS5D.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  96.29 kb
 Vizualizat:  de 29227 ori

TRTwvOoDVS5D.jpg



0cXLECDc0z2S.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  138.71 kb
 Vizualizat:  de 29227 ori

0cXLECDc0z2S.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mar 07 Mai 2013 13:58:28    Titlul subiectului: 164386

Dupa ce a trecut printr-un lung proces de autorizare pentru circulatia prin oras, Lindner Wagen 9 a iesit ieri pentru prima data in afara depoului.

Fotografii la: http://www.strassenbahn-potsdam.de/galerien_tram/update_detail.php?datum=2013-05-06&sa=1



2367236894.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  157.12 kb
 Vizualizat:  de 26070 ori

2367236894.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mie 10 Iul 2013 08:39:04    Titlul subiectului: 165634

Monografia transportului public de calatori din municipiul Iasi, 2008-2013 a scris:
Singurul tramvai sosit la Compartimentul Restaurări al RATP Iași care provine din altă țară decât Austria este Lindner-Wagen nr. 9 din Potsdam (Germania). Face parte din prima serie de tramvaie electrice livrate la Potsdam în 1907 și a trecut de-a lungul timpului prin mai multe modernizări, astfel încât a rămas în circulație până la sfârșitul anilor ’60. Deși nu s-a păstrat nici un vagon de acest tip, s-a reușit strângerea componentelor esențiale de la alte societăți de transport public, piese ce au fost restaurate, restul fiind reconstruit. Lucrările s-au desfășurat în mai multe locuri, iar echipei din Iași i-a revenit sarcina de a se ocupa de cea mai mare parte a caroseriei vagonului și de toate elementele de interior, inclusiv de frumoasa, dar dificila pictură de pe tavan. Livrat la Potsdam în mai 2011, a fost prezentat publicului patru luni mai târziu, odată cu noul tramvai Variobahn, în cadrul manifestărilor prilejuite de aniversarea a 10 ani de la darea în folosință a noului depou. Din cauza complexității procedurii de omologare, cursa inaugurală a tramvaiului restaurat a avut loc abia în mai 2013.


http://www.youtube.com/watch?v=nYCbmLwiX20

sursa: www.potsdamtv.de

Tot respectul pentru iesenii care aduc numele orasului nostru pe buzele unor straini, cu atat mai mult daca acestia sunt germani! Tot respectul pentru Compartimentul Restaurari al RATP Iasi!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Dum 04 Aug 2013 14:41:02    Titlul subiectului: 166196

Un material video de ieri, 3 august, prima zi de curse pentru public a tramvaiului restaurat la Iasi pentru Potsdam, Lindner-Wagen nr. 9: http://www.youtube.com/watch?v=reF0aMaBAgM
Pentru cine poate urmari in 3D: http://www.youtube.com/watch?v=cGiKwPaQrV0
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Vin 27 Sep 2013 12:04:26    Titlul subiectului: 167446

Un eveniment al municipalitatii din Potsdam a prilejuit o noua iesire prin oras a tramvaiului restaurat la Iasi. Astfel, pe data de 22 septembrie, Lindner Wagen 9 (din seria primelor tramvaie electrice din Potsdam, fabricate in 1907) a circulat, alaturi de un alt tramvai istoric, intre orele 14 si 18, cu plecari la fiecare 20 de minute de la capetele de linie obisnuite pentru plimbarile cu tramvaiele istorice, Platz der Einheit si Glienicker Brücke.

Daca de la anterioara iesire ati putut vedea materiale filmate din strada, de data aceasta sunteti invitati sa vedeti o parte a orasului Potsdam de la bordul tramvaiului restaurat la Iasi.

Am avut ocazia in 2011 sa cunosc in linii mari orasul - va recomand din toata inima sa-l vizitati - si, pentru a ramane si cu informatii in urma vizionarii celor doua filme din linkurile de mai jos, voi descrie ceea ce se vede in imagini. Va rog sa urmariti aceste filme si prezentarile mele avand alaturi si o fereastra cu Google Maps, pentru a face usor toate conexiunile necesare! De asemenea, aveti grija la setarile playerului, in special la cea legata de activarea/dezactivarea vizionarii 3D, in functie de echipamentele video pe care le aveti la dispozitie!

De la depou pana la Platz der Einheit: http://www.youtube.com/watch?v=6wFZ4up_8KA

Pornim la drum din complexul ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH construit in sud-estul orasului pentru a reuni intr-un singur loc intreaga activitate a companiei de transport public (sediu administrativ, depou pentru tramvaie, garaj pentru autobuze, ateliere de reparatii) si dat in exploatare in 2001. Iesim din depoul din Fritz-Zubeil-Straße 96 si trecem paralel cu Wetzlarer Straße si cu linia ferata Dessau-Berlin pe sub drumul rapid "de land" L 40 (Nuthestraße), facem un "S" larg, supratraversam o bretea de acces din zona spre/dinspre L 40 si ajungem in triunghiul dublu de la intersectia cu liniile de tramvai 92, 96, 98 si 99 spre/dinspre cartierele Am Stern, Drewitz si Kirchsteigfeld (extremitatea sud-estica a orasului). Mergem la dreapta, catre Centru, trecem pe podul peste Nuthe, apoi pe langa bucla de intoarcere intermediara Bisamkiez (neutilizata in mod curent) si continuam paralel cu Am Nuthetal, ce desparte cartierele Am Schlaatz si Waldstadt I. Ne intersectam cu An der Alten Zauche si ajungem la intersectia cu soseaua "de land" L 78 (care se identifica cu Heinrich-Mann-Allee in aceasta parte a orasului) unde ne unim cu liniile 91 si 93, care vin dinspre gara Potsdam-Rehbrücke de pe linia Dessau-Berlin (trenuri regionale). Intram, astfel, in cartierul Teltower Vorstadt, parte din zona istorica a Potsdamului, trecem apoi prin fata fostului depou Heinrich-Mann-Allee si ne indreptam spre gara principala a orasului, Potsdam Hauptbahnhof, aflata pe ramura Cottbus-Berlin-Magdeburg a liniei de cale ferata IC 56. Putin dupa statia Friedhöfe, la intersectia cu Friedhofgasse, liniile de tramvai trec pe mijlocul strazii, moment in care intram in zona centrala si, dupa cateva sute de metri, ajungem la bucla mare din zona garii, iesim spre dreapta de pe Heinrich-Mann-Allee, traversam Friedrich-Engels-Straße si ne indreptam spre terminalul intermodal S Hauptbahnhof, unde se intalnesc sase dintre cele sapte trasee de tramvai din Potsdam si un numar impresionant de trasee de autobuz, urbane si regionale, la care se adauga sase linii RB, RE si S-Bahn. Gara este organizata sub forma unui complex comercial (Bahnhofspassagen Potsdam) compus dintr-un pasaj care supratraverseaza pachetul de 6 linii de cale ferata, oferind acces la peroanele corespunzatoare, si cladiri comerciale si spatii tehnice la capetele acestuia, de-o parte si de alta. In statia de la Gara tramvaiele stationeaza ceva mai mult, pe de o parte pentru transbordarea calatorilor, pe de alta parte din cauza intersectiei, bine reglementata, dar dificila, de la intrarea pe Lange Brücke - podul peste calea ferata, drumul national B 1, cele doua brate ale raului Havel si capatul sudic al Insulei Prieteniei. Partea de pod destinata acum doar transportului public, pietonilor si biciclistilor, este de fapt un pod nou, construit langa cel vechi in 2008-2009. Plecam, asadar, din statia de la Gara, o luam la dreapta spre pod si ne alaturam drumului national B 2. Trecem peste calea ferata si drumul national B 1 (Friedrich-List-Straße), facem o usoara curba la stanga si, inainte de a trece peste raul Havel, ne intersectam cu Friedrich-List-Straße (stanga) si Babelsberger Straße (dreapta). Cladirea inalta pe care o vedem in stanga in timp ce mergem pe pod este cel mai mare hotel din Potsdam, Mercure Hotel Potsdam City (parte a grupului Accor Hotels), care a apartinut in perioada RDG grupului Interhotel (pana in 2006 si-a pastrat acest nume). In fata vedem noul palat ce va servi drept sediu al Parlamentului landului Brandenburg incepand din ianuarie 2014, construit incepand din 2011 in locul fostului palat al orasului, distrus in ultimele zile ale celui de-Al Doilea Razboi Mondial. Dupa pod mergem la stanga pe Friedrich-Ebert-Straße, trecem prin dreptul palatului proaspat construit si o luam la dreapta, despartindu-ne de drumurile nationale B 1 si B 2, care se suprapun de-acum la stanga peste Breite Straße. Tot in stanga vedem Muzeul Filmului (ce functioneaza in cea mai veche cladire care se pastreaza in oras, datand din 1685, parte a fostului palat al orasului, transformata in adapost pentru caii de calarie ai imparatului prusac) si ne continuam calatoria pe Friedrich-Ebert-Straße, prin Alter Markt, pana la Platz der Einheit (Piata Unirii), care incepe de la intersectia urmatoare, cu Am Kanal si Yorckstraße. Ne despartim de liniile 91, 92, 96 si 98, care-si continua parcursul spre nordul si vestul/sud-vestul orasului si o luam la dreapta, pe Am Kanal, impreuna cu liniile 93 si 99, unindu-ne si cu linia 94, care intra de pe Friedrich-Ebert-Straße pe Am Kanal dinspre nord, dar venind din vestul orasului (din zona Sanssouci, Schloß Charlottenhof, Zeppelinstraße). Nu parcurgem decat cativa metri pe Am Kanal, pentru ca intram pe bucla intermediara (neutilizata in mod curent) care inconjoara Platz der Einheit. Filmarea se opreste la intrarea pe latura estica a pietei. Vom reveni pe Am Kanal si pe bucla de la Platz der Einheit cu ajutorul urmatorului film, care prezinta o semicursa completa pe traseul pe care au circulat cele doua tramvaie istorice.

De la Glienicker Brücke pana la Platz der Einheit: http://www.youtube.com/watch?v=px4-D5EUuOY

Parcurgem acum traseul pe care a circulat pe 22 septembrie tramvaiul restaurat la Iasi. Filmarea incepe in statia de plecare de la capatul liniei 93 din nord-estul orasului, Glienicker Brücke (aflat in suburbia istorica Berliner Vorstadt, considerata in prezent cea mai buna zona rezidentiala din Potsdam), catre Platz der Einheit, in Centru. Este singurul capat de linie din Potsdam unde tramvaiele intorc in triunghi in loc de bucla. Pornim pe Berliner Straße (peste care se suprapune drumul national B 1), strada paralela cu raul Havel (aflat in stanga directiei noastre de mers), trecem pe langa triunghiul de intoarcere a tramvaielor si ne indreptam spre intersectia cu o strada pe care o stim deja din descrierea anterioara, Nuthestraße. Acolo ne despartim de B 1 (care urmeaza Nuthestraße pana la intersectia cu Friedrich-List-Straße, dupa care se identifica cu aceasta din urma, iar Nuthestraße continua ca drum rapid "de land" - L 40, cum deja cunoasteti din prima prezentare). In acelasi punct ne unim cu liniile de tramvai 94 si 99, care intra de pe Nuthestraße venind dinspre cartierul Babelsberg. Imediat dupa intersectie ne intalnim cu al doilea tramvai istoric participant la actiunea din 22 septembrie, vagonul articulat Gotha G4-65 (fabricat in 1967) cu numarul de parc 177, apoi intram, cu o curba la dreapta, pe Am Kanal, strada care se intersecteaza cu Berliner Straße dinspre stanga (venind din spate in raport cu directia noastra de mers) si pe care ne continuam drumul cateva sute de metri, pana la capatul traseului nostru, Platz der Einheit. Ajungem la macazul de intrare pe latura estica a pietei (in fata vedem intersectia Friedrich-Ebert-Straße / Am Kanal / Yorckstraße prin care am trecut venind dinspre depou - v. prezentarea anterioara) si o luam la dreapta, inconjurand mai departe piata din punctul in care ne oprisem cu filmarea anterioara. Facem curba la stanga, pe latura nordica a pietei si ne incheiem calatoria in statia Platz der Einheit/Nord.

Cu prezentarile de mai sus nu am acoperit decat partial orasul Potsdam, dar cred ca v-ati dat seama deja ca este un oras frumos, care iubeste natura si nu o distruge pentru a face loc fara cap betoanelor. Restul orasului, care nu apare in imaginile de mai sus, pastreaza acelasi tipar. Sa nu uitam de atractiile turistice, impresionante fiind Palatul Sanssouci si zonele verzi uriase din jur. Desi in 2011 am facut foarte multe fotografii in Potsdam, din pacate nu am gasit timpul liber necesar sortarii si publicarii imaginilor, dar voi incerca sa remediez acest lucru.

sursa foto: Drescheibe Online



1dy7.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  146.54 kb
 Vizualizat:  de 25258 ori

1dy7.jpg



tbwf.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  125.01 kb
 Vizualizat:  de 25258 ori

tbwf.jpg



9fu1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  64.01 kb
 Vizualizat:  de 25258 ori

9fu1.jpg



3d6a99py.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  109.98 kb
 Vizualizat:  de 25258 ori

3d6a99py.jpg



r2aduyve.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  111 kb
 Vizualizat:  de 25258 ori

r2aduyve.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4, 5  Următoare
Pagina 4 din 5

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community