|
TRAM CLUB ROMANIA Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
|
|
Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Joi 10 Mar 2011 09:32:55 Titlul subiectului: Taximetria din Chisinau |
140955 |
|
http://www.adevarul.ro/moldova/Mafia_taximetristilor-_preturi_duble_la_pirati_0_385161646.html
"Mafia taximetriștilor: prețuri duble la pirați
Virginia Dumitraș
Luni 6 dec 2010
Taximetriștii stabilesc zilnic tarifele, în funcție de client, zonă, chiar și oră.
EXPERIMENT Reporterii „Adevărul Moldova" au făcut câteva curse cu mașinile de transport din oraș și au aflat ultimele tarife practicate la negruCei care cad în cursa taximetriștilor care taxează „la mica înțelegere" pot plăti și de două ori mai mult decât suma pe aparat.
Evazioniști fiscali cu acte în regulă, așa pot fi numiți șoferii care practică taximetria în Capitală. Conform legii, aceștia ar trebui să le dea clienților, la finalul cursei, un bon fiscal. Cu toate astea, aparatele de taxat din cele mai multe mașini de taxi sunt folosite de conducătorii auto ca simple bibelouri.
Experimentul jurnalistic a demonstrat că atracția principală a șoferilor care practică transportul de persoane este Aeroportul Internațional Chișinău. Situată la periferia Capitalei, aerogara le aduce cei mai mulți bani taximetriștilor. În fiecare dimineață, aceștia își aliniază mașinile chiar în fața ușii prin care pasagerii ies din aeroport. De aici începe bătălia pentru clienți „Vă ajut să duceți bagajul?", ne agață din cuvinte un șofer. „Convinși" de vorbele lui, cădem în capcană. Teoretic, costul prețului pe kilometru este unic, stabilit de către firmele de transport care au câștigat licitația pentru a-și ține mașinile de taxi la aeroport. Practic, șoferii uită de aparatele de taxat și merg la „mica înțelegere" cu clienții.
Oferta inițială: preț dublu
Asta am aflat cu câteva secunde înainte să urcăm în mașină. Șoferul ne-a explicat repede că „ne înțelegem" și că, pentru o cursă între aeroport și cartierul Buiucani, circa 25 kilometri, trebuie să scoatem din buzunar 150 de lei. Reducerea fulger vine imediat ce refuzăm oferta. „Da cu cât vreți dumneavoastră? 100 e bine?", ne întreabă șoferul. Ne luăm bagajele și mergem spre o altă mașină, cu atât mai mult cu cât de la dispecerat aflasem anterior că prețul real ar fi 85 de lei. La câțiva metri găsim un alt ofertant, angajat al unei companii care nu are însă contract cu aeroportul. Prețul scade brusc aproape la jumătate, 60 de lei cursa.
„La noi legile-s ca-n Africa"
Ajungem în oraș mulțumiți că am scăpat ușor de mafia taximetriștilor din aeroport și ne continuăm experimental pe străzile din Capitală. Sunăm la o firmă de taxi și comandăm o mașină care să ne ducă din sectorul Buiucani în Centru.
Așa facem cunoștință cu un șofer a cărui mașină arată mai mult a una pirat. Fără tarif afișat la vedere, fără caseta luminoasă personalizată cu datele companiei, mașina gri, puțin ruginită, pe alocuri cârpită cu vopsea albă, ne asteaptă chiar în fața scării. De la șoferul care ne-a dus până în centrul Capitalei, aflăm că aparatele de taxat sunt un lux în Moldova. La solicitatrea unui bon de plată, primim un răspuns întortocheat. „Îmi pare rău, nu pot să vă dau bon. Trebuia să specificați că vreți o mașină cu aparat de taxat. Eu am licență pe mașină și nu pot da bonuri", ne spune șoferul, vizibil deranjat de întrebare.
Nedumeriți, insistăm să ne explice lipsa aparatului de taxat într-o mașină cu licență. „Legal nu am dreptul să lucrez fără aparatul de taxat. Eu lucrez pe propria răspundere. Știți, la noi legile sunt ca-n Africa: fiecare se descurcă cum poate", spune taximetristul. Sunt de acord că este o lege, trăim în Chișinău, dumneavoastră știți care e situația. Șoferii le folosesc, dar uneori uită, exlplică reprezentantul unei companii de taxi.
Legea dă sancșiuni drastice doar pe hârtie
Oamenii legii au făcut pentru cititorii „Adevărul Moldova" o listă cu ce ar trebui să urmărească clienții pentru a nu fi țepuiți de taximetriști. „În cazul în care aparatele de taxat nu sunt în mașină sau nu sunt pornite, clienții trebuie să depună o plangere la Inspectoratul Fiscal, la Dreptul Consumatorului pentru a sesiza oficial ce li s-a întâmplat", spune Veaceslav Țernă, directorul Direcției Generale de Transport Public și Căi de Comunicație. „Oamenii trebuie să se adreseze la Inspectoratul Fiscal. Pot depune o cerere sau ne pot trimite un email cu numărul mașinii" susține Gheorghe Cojocari, Șef adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.
Amenda prevăzută pentru taximetriștii care nu utilizează aparatele de taxat este de 6 mii de lei, iar cei care nu au învățat lecția Inspectoratului Fiscal vor plăti triplu. Autoritățile trang un semnal de alarmă spunând că cea mai bună metodă de combatere a acestui fenomen este solicitarea bonului de plată de către chișinăueni. „ Noi efectuăm controale în funcție de planul de lucru, dar amenda nu-i disciplinează pe șoferi. Cel mai bine ar fi dacă fiecare cetățean ar cere un bon la finalul cursei. Numai așa oamenii ar putea ști unde pleacă banii lor ", explică Ludmila Botnari, Șefa Inspectoratului Fiscal.
Regulamentul taximetriștilor
Conform unei hotărâri de Guvern cu privire la Regulamentul transporturilor auto de călători și bagaje, aparatul de taxat este unul dintre elementele de nelipsit din mașina unui taximetrist. Șoferul trebuie să aibă în dotarea mașinii un aparat de taxat cu bon fiscal. Pe aparat trebuie să fie afișate durata cursei, distanța parcursă, tariful pe kilometru și suma pe care clientul o are de plătit." _________________ Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf |
|
Sus |
|
|
|
|
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum Nu puteți vota în chestionarele din acest forum Nu puteți atașa fișiere în acest forum Nu puteți descărca fișiere în acest forum
|
|