Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Arhiva de presa - 2001

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 13 Iul 2011 15:18:59    Titlul subiectului: 2001-02-23 145835

http://www.evenimentul.ro/articol/e-atit-de-bogata.html

"23-02-2001

E atit de bogata Primaria incit sa renunte la 671 milioane lei?

Problema traseelor propuse pentru masinile maxi-taxi ramine inca in dezbatere, intilnirea dintre membrii Comisiei de Circulatie si reprezentantii taximetristilor urmind a avea loc abia luni. Reamintim ca acestea nu vor mai coincide cu cele actuale, in sensul ca maxi-taximetristii vor fi obligati sa foloseasca statiile RATC, dar nu vor mai avea voie sa efectueze aceleasi rute. Presedintele Asociatiei Proprietarilor de Maxi-Taxi -- "Minibus" Iasi, Costel Pristavu, spune ca in Iasi sint autorizate pentru aceasta activitate aproximativ 200 de microbuze si, in medie, pentru fiecare se platesc lunar 1,3 milioane lei -- taxe si impozite platite catre stat, din care peste 50 la suta catre Primarie, ceea ce ar insemna, anual, 4,1 miliarde. "Numai de pe urma autocolantelor care vor fi lipite pe masini, in acest an Primaria va incasa 240 milioane lei", ne-a precizat dl Pristavu. Iar acest serviciu privat se dezvolta. Maxi-taximetristii nu inteleg cum niste birocrati pot stabili, din birouri, traseele si numarul de microbuze care sa le deserveasca. "Nici noi nu am plecat pe vreun traseu fara sa facem mai intii un studiu. Eu am fost cel care a initiat traseul Pacurari-Bucium. La inceput, plecam in fiecare dimineata la ora 4,30-5, ma opream in fiecare statie si vedeam citi calatori urca si coboara din troleibuz. Apoi, am iesit pe traseu cu doar doua masini si numai pe tronsonul Pacurari-Tirgu Cucu. Oamenii nu erau multumiti, deoarece trecea prea multa vreme pina cind venea cealalta masina si nu ajungeam pina la Hotel Moldova. La cererea calatorilor, am modificat traseul pina am ajuns sa fac Pacurari-Tudor Vladimirescu-Bucium", ne-a spus dl Pristavu. Precizam ca in acest moment frecventa sosirii in statii a maxi-taximetrelor pe traseul amintit este de 3-5 minute, interval rentabil si multumitor atit pentru soferi, cit si pentru calatori, care intotdeauna vor alege ruta cea mai scurta si mijlocul de transport cel mai rapid. "Noi efectuam un traseu intr-un interval mai scurt cu aproximativ 25 de minute fata de celelalte mijloace de transport in comun. Am intilnit oameni care au afirmat ca circulind cu maxi-taxi economisesc zilnic 50 de minute. Cite nu poti face in 50 de minute?", ne-a argumentat dl Pristavu. Aceasta este de fapt si explicatia faptului ca microbuzele au succes, chiar daca oamenii platesc cu o mie de lei in plus. In concluzie, pe linga confort, rapiditatea este un important factor in stabilirea rutelor. Netinind cont de aceasta, Comisia de Circulatie a propus trasee mai mult decit aberante, cu lungimi de pina la 25 kilometri (mai mult cu 10 km fata de cele actuale). "Din Piata Chirila, pe noul traseu, ma duce prin Podu Ros si Zona Industriala, ca sa ajunga in final in Tirgu Cucu, trecind insa pe strada Eternitatea, unde nici nu exista statie RATC. Dar poate cel mai bun exemplu este traseul ce leaga cartierul Pacurari de Copou. Eu am facut un studiu, chiar am facut si citeva curse, si am constatat ca cerere este. Cei din Comisia de Circulatie nu au tinut insa cont de faptul ca traseul propus de ei ocoleste foarte mult -- trece pe la Policlinica 1, iar la intoarcere, pe la Gara. Nu va circula nimeni pe un asemenea traseu", este de parere dl Pristavu. Luni, reprezentantii maxi-taximetristilor trebuie sa asiste la intilnirea membrilor Comisiei de Circulatie din cadrul Primariei, unde se va discuta "intocmirea caietului de sarcini in vederea organizarii licitatiei de atribuire a traseelor propuse". Reprezentantii maxi-taximetristilor au afirmat ca nu vor fi doar niste marionete, ci vor veni cu o lista cu traseele cele mai convenabile atit pentru calatori, cit si pentru activitatea de maxi-taximetrie. "Personal, am sa mai vin cu o propunere: mijloacele de transport in comun, cele mai putin costisitoare pe care le are in dotare RATC, sa circule timp de o luna pe traseele propuse de comisie. Apoi, mai-marii Primariei sa constate la cit se vor ridica pierderile. Daca sint atit de bune, de ce nu circula autobuzele RATC pe aceste trasee? Rutele stabilite din birou nu vor da niciodata rezultate", a conchis dl Pristavu. * Vasile Munteanu: "Cei care fac galagie sint dintre cei care practica evaziunea fiscala" Viceprimarul Vasile Munteanu are insa o cu totul alta parere, sustinind ca masura nu urmareste decit "binele comunitatii". El ne-a asigurat ca nu este vorba de o favorizare a falimentarei RATC si nici de un act de distrugere a maxi-taximetriei si s-a referit la faptul ca, indiferent de greutatile RATC, este normal ca Primaria sa acorde subventii, deoarece asa se procedeaza peste tot in lume. "Conducerea Primariei nu urmareste decit binele cetateanului, care trebuie sa beneficieze de un transport civilizat, de calitate si la un pret corelat cu veniturile sale. Transportul public este subventionat in toata lumea, in orice tara civilizata. In unele tari sau comunitati, subventia autoritatilor la regiile de transport este chiar de 60 la suta. In plus, vreau sa subliniez ca sintem pentru concurenta si niciodata nu am descurajat acest lucru. Nu vrem sa distrugem initiativa privata. Precizez insa ca majoritatea operatorilor este de acord cu traseele propuse, cei care fac galagie sint dintre cei care practica evaziunea fiscala", ne-a explicat dl Munteanu. El a adaugat ca exista numeroase firme de maxi-taximetrie unde nu se respecta legea: soferii nu elibereaza bilete calatorilor, ceea ce inseamna evaziune fiscala. Acest lucru este confirmat de rezultatele controalelor efectuate in ultimele cu doua saptamini: soferii a 29 dintre cele 40 microbuze verificate au primit amenzi de cite 2,2 milioane. In total, de pe urma acestor sanctiuni Primaria a cistigat 64 milioane lei, in doar doua saptamini. Credem ca maxi-taximetristii care nu respecta legea trebuie sa plateasca, dar nu intelegem de ce este necesar sa fie "scosi din uz" si cei corecti. Viceprimarul Vasile Munteanu a mai sustinut ca maxi-taximetristii nu ar avea de ce sa fie nemultumiti de traseele stabilite: "Acestea cuprind segmente importante din rutele principale ale mijloacelor RATC. Noi nu sintem decit pentru respectarea legalitatii si a graficului de circulatie. Dar mai apare si o alta problema. Maxi-taximetristii spun ca sint nemultumiti ca nu au rute ca ale RATC. Dar, citi operatori de maxi-taxi pot fi vazuti in statii la ora 6 dimineata, cind foarte multi ieseni se indreapta spre locurile de munca?". Anul trecut, subventiile Primariei catre RATC s-au ridicat la circa 36 miliarde lei, viceprimarul afirmind ca taxele care le platesc maxi-taximetristii nu reprezinta mare lucru -- lunar, fiecare dintre cei 150 maxi-taximetristi nu da la Primarie decit 372.828 lei. "Maxi-taximetristii dau o taxa pentru mijlocul de transport de 77.475 lei, una pentru autorizatia de executie de 95.333 lei si autorizatia autovehiculului de transport public urban de 200.000 lei. Doar in momentul in care vor fi aprobate traseele si vor trece si de CLM, la ceea ce platesc se va mai adauga taxa de 476.333 lei, reprezentind autorizatia de executie pentru vehicul pe traseu", ne-a mai spus dl Munteanu. Practic facind un calcul, dupa suma prezentata de dl Munteanu, lunar, din taxele platite de maxi-taximetristi Primaria cistiga circa 55,1 milioane lei, iar anual doar 671 milioane, fara taxa de 476.333 lei. In cazul in care maxi-taximetristii ar cistiga licitatiile pentru traseele de transport in comun, veniturile Primariei ar creste la 1,5 miliarde lei/an, bineinteles, mentinind actualul parc de microbuze. Insa, dl Munteanu a sustinut ca, in cazul in care maxi-taximetristii ar renunta sa mai functioneze, Primaria nu ar ramine in paguba. "In trei orase nu mai exista servicii maxi-taxi: Cluj, Braila si Ploiesti, iar incasarile regiilor de transport sint mai mari. De ce nu ar fi si la noi posibil acest lucru!?", a conchis viceprimarul Munteanu. * * * Problema principala a birocratilor este aceea ca nu privesc in ansamblu o situatie. Deci, in cazul in care maxi-taximetria s-ar dezvolta, bugetul Primariei ar creste anual cu cel putin 1,5 miliarde lei, fara batai de cap in ceea ce priveste plata salariilor, piesele de schimb si altele de acest gen. Daca nu, Primaria va pierde acesti bani, prin retragerea de pe piata a operatorilor de transport. De cealalta parte avem o subventionare a transportului in comun cu cel putin 36 miliarde lei si gasirea de resurse pentru acoperirea pierderilor anuale ale regiei locale de transport, care se cifreaza la circa 17 miliarde. Deci, bani aruncati pentru un transport greoi si de calitate indoielnica. Adunind, in cazul in care vor fi acceptate noile trasee, Primaria va pierde anual aproximativ 55 miliarde lei. Fara comentarii. Catalina Cara, Catalin Neagu"


Ultima modificare efectuată de către Arhiva de Presa la Mar 26 Iul 2011 10:40:29, modificat de 1 dată în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 10:44:47    Titlul subiectului: 2001-09-03 146438

http://www.evenimentul.ro/articol/toate-troleibuzele-ar-trebui.html

"03-09-2001

Toate troleibuzele ar trebui casate

Cea mai mare pondere in transportul in comun din Iasi o au tramvaiele. Din acest motiv, conducerea RATC si Primaria au investit multi bani in achizitionarea acestora. In fiecare an, parcul de tramvaie s-a innoit cu cite 20-30 vehicule. Desi au fost cumparate cu preturi derizorii, la mina a doua, din Germania, pe sinele din Iasi se comporta destul de bine. Si in domeniul autobuzelor s-a investit mult, mai ales in autobuze Saviem, din Franta, cumparate tot la mina a doua. Dar, daca la sectiile de tramvaie si autobuze, situate in strada Silvestru si la capatul cartierului Dacia, s-au facut ceva investitii, sectia de troleibuze (din Tudor Vladimirescu) are in dotare numai 36 asemenea vehicule. Dintre acestea, 24 sint articulate si au fost fabricate de firma Rocar prin anii '85-'86. Cele scurte au fost aduse la regie in '94, de la aceeasi firma. O situatie intocmita de inginerul coordonator al sectiei 1, Vasile Tanase, arata ca troleibuzele articulate au efectuat pina acum aproximativ 800.000 kilometri, iar cele scurte - 350.000. "Conform normelor, troleibuzele trebuie casate dupa opt ani de utilizare, indiferent de numarul kilometrilor parcursi. Daca ar fi sa tinem cont de virsta, toate troleibuzele ar trebui casate. Insa acest lucru este imposibil, deoarece nu avem cu ce sa le inlocuim", ne-a spus dl Tanase. In aceasta situatie, troleibuzelor li se efectueaza reparatii capitale, sint vopsite si amenajate, asa incit sa mai poata circula. Avind in vedere ca ele constituie un mijloc de transport in comun nepoluant, investitiile in acest domeniu ar trebui sa fie mai consistente. Nu sint, din cauza lipsei banilor. Un troleibuz nou, fabricat la Rocar, ar costa aproximativ un miliard lei, iar posibilitatea achizitionarii unora second hand nu prea exista. "Marile orase din strainatate se axeaza pe metrouri si autobuze mici, care indeplinesc toate conditiile Uniunii Europene referitoare la poluare. Vom prospecta piata in tarile foste comuniste, pentru ca doar acolo putem gasi troleibuze", ne-a spus Petru Girlea, directorul RATC. In consecinta, sanse de a imbunatati parcul sectiei 1, "cenusareasa" RATC, nu prea sint. Si e pacat, deoarece reteaua de troleibuze este destul de bine definita in Iasi si acopera multe cartiere. Insa lipsa banilor este o scuza etern valabila. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 10:45:21    Titlul subiectului: 2001-07-19 146439

http://www.evenimentul.ro/articol/directorul-ratc-va-initia.html

"19-07-2001

Directorul RATC va initia un proiect de lege
• conform acestuia, RATC ar deveni operator privat si ar putea modifica tarifele de fiecare data cind ar considera necesar

Ieri, Petru Girlea, directorul RATC, s-a intors de la Brasov, unde a participat la o intrunire a membrilor Uniunii Transportatorilor Publici din Romania (URTP). In cadrul acesteia, el a prezentat ideea initierii unui proiect de lege care vizeaza imbunatatirea activitatii de transport in comun. "Sintem constienti ca, avind statut de regie, trebuie sa asteptam subventii de la Primarie, care ne obliga, in acelasi timp, sa mentinem un tarif ce nu acopera cheltuielile", ne-a spus dl Girlea. Proiectul de lege vizeaza concesionarea traseelor de tramvai, troleibuz si autobuz unor firme private, care sa practice tarife in conformitate cu cheltuielile. In acelasi timp, RATC, care ar putea deveni operator privat de servicii de transport in urma licitatiei, n-ar mai beneficia de subventii de la Primarie, in schimb ar putea modifica tarifele de fiecare data cind ar considera necesar. "Daca Primaria va dori sa acorde gratuitati anumitor categorii va trebui sa plateasca. Noi am putea da abonamente la preturi mai mici decit contravaloarea calatoriilor la care au dreptul lunar", a completat dl Girlea. Potrivit spuselor sale, omologii sai din alte judete au primit cu entuziasm proiectul, care va fi prezentat in scurt timp lui Octav Cozmanca, ministrul Administratiei Publice. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 10:45:57    Titlul subiectului: 2001-03-03 146440

http://www.evenimentul.ro/articol/se-pot-cumpara-bilete.html

"03-03-2001

Se pot cumpara bilete RATC gata compostate!
• desi conducerea regiei stie despre aceasta practica a soferilor sau vatmanilor, nu-i poate sanctiona pe vinovati fara reclamatii scrise

Acum citeva luni, conducerea RATC a dispus ca soferii si vatmanii sa vinda bilete cu o singura calatorie in mijloacele de transport in comun, la tariful de 3.500 lei/bucata. La fiecare 100 bilete vindute, le revin 35.000 lei. Treptat, calatorii s-au obisnuit sa gaseasca bilete in tramvai, troleibuz sau autobuz, fiindu-le mult mai usor decit sa le achizitioneze de la tonete. Totusi, in ultimul timp, unii ieseni au constatat ca biletele cumparate erau deja compostate. "Un vatman mi-a spus sa stau linga el daca apar controlorii si, inainte de a cobori, sa inapoiez biletul", ne-a spus Alina M. (studenta). Alti ieseni s-au plins ca unii soferi le-au cerut 2.000 lei pentru un bilet deja compostat! Conducerea RATC stie despre aceasta practica si ameninta cu desfacerea contractului de munca al celui care va fi depistat. "Am spus de nenumarate ori: cine pateste asa ceva, sa vina la regie cu o reclamatie scrisa, in care sa mentioneze numarul mijlocului de transport, ziua si ora la care s-a intimplat incidentul. Altfel, nu putem lua masuri", ne-a spus Neculai Abalasei, inginerul-sef al RATC. (C.Negoita)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 10:46:29    Titlul subiectului: 2001-07-26 146441

http://www.evenimentul.ro/articol/de-la-1-octombrie.html

"26-07-2001

De la 1 octombrie, transportul in comun va fi ecologic!

Edilii au decis sa reorganizeze RATC, de la 1 octombrie, astfel ca regia sa aiba in administrare numai traseele de tramvai si troleibuz. Ei intentioneaza de fapt ca pe principalele trasee ale Iasului sa circule [b]numai mijloace de transport pe baza de curent electric, reducind astfel si gradul de poluare. Autobuzele si maxi-taximetrele vor circula numai la periferie, in cadrul unei societati comerciale separate[/b], care va activa pe baza de autofinantare. "Numai RATC va mai acorda facilitati si gratuitati, adica numai pentru troleibuze si tramvaie. Totodata, autobuzele si maxi-taximetrele nu vor mai avea voie sa foloseasca trasee comune cu ale RATC. Vom stopa, de asemenea, achizitionarea de autobuze si vom opta pentru cumpararea de troleibuze si tramvaie", ne-a spus primarul Constantin Simirad. In prezent, tramvaiele si troleibuzele nu circula prin tot Iasul. De exemplu, pe tronsonul Podu Ros - CUG, tramvaiele nu mai pot fi vazute de 4 ani, din cauza sinei, care este foarte degradata. RATC a solicitat fonduri pentru repararea acesteia in mai multe rinduri, dar abia anul acesta, Primaria a decis alocarea sumelor necesare. (I.Alexa)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 10:47:02    Titlul subiectului: 2011-09-29 146442

http://www.evenimentul.ro/articol/strada-o-jungla-cu.html

"29-09-2001

Strada, o jungla cu zebre

Dupa reglementarea activitatii de maxi-taxi, RATC a avut foarte mult de cistigat, deoarece microbuzele nu mai circulau pe traseele de transport in comun. Insa, unii soferi de maxi-taxi au decis sa se razbune pe angajatii RATC. In urma cu doua zile, doua incidente i-au facut pe un sofer si un vatman sa tremure pentru vietile lor. Prima agresiune a fost comisa asupra lui Cristi Paduraru, vatmanul tramvaiului 370, care circula pe traseul Dancu - Triumf. Acesta a reclamat superiorilor ca soferul maxi-taximetrului IS-75-COS l-a amenintat cu un pistol. Dupa 10 minute, un alt sofer de maxi-taxi (numarul masinii fiind IS-56-ZNA) l-a amenintat, de data aceasta cu o bita de baseball, pe Dumitru Angiuc, care conducea un troleibuz spre Copou. "Ambele agresiuni au fost semnalate Politiei, care acum le ancheteaza. Cred ca maxi-taximetristii, care intre timp s-au americanizat, sint suparati pe noi ca nu mai pot circula pe traseele RATC", ne-a spus Iulian Caraiman, seful Serviciului Exploatare din cadrul regiei. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 10:49:16    Titlul subiectului: 2001-06-07 146443

http://www.evenimentul.ro/articol/nu-va-aplecati-in.html

"07-06-2001

Amenda!
Nu va aplecati in afara, nu visati in troleibuz

Intr-una din zilele saptaminii trecute, am urcat intr-un troleibuz si, dezmierdata de razele soarelui, care incalzeau fereastra, m-am pomenit, departe. Visam la o poveste, in care eu eram protagonista, alaturi de o varianta "reeditata" a lui Fat-Frumos. La un moment dat, o persoana cu fizionomie de urangutan m-a trezit din visare. Era controlorul. Zapacita si uimita de felul in care m-a abordat -- in zadar a facut cursuri de bune maniere, pentru ca la acest capitol era tot repetent -- am inceput sa caut biletul pe care l-am compostat la urcare, dar in momentul acela nu-l gaseam, nu reuseam sa-mi amintesc unde l-am pus. Vazind ca trag de timp, domnul s-a enervat si a chemat ajutoare. In timp ce mie mi se aruncau vorbe de ocara, soferul asculta -- e imposibil sa nu stiti maneaua asta! -- "O, viata mea!", care se potrivea atit de bine cu situatia mea din acel moment, incit m-am consolat cu gindul ca mai au si altii dusmani. Pentru ca tot nu reuseam sa dau de urma biletului, am coborit la prima, impreuna cu dinozaurii-controlori, cautind in geanta banii, de asta data, ca sa platesc amenda, ca tocmai incepuse sa mi se faca frica! Fireste, odata cu banii, gasesc si biletul buclucas. Il prezint controlorilor si le explic, inca o data, ca aveam dreptate, ca am compostat, adica. Dar ei au devenit pe loc si mai isterici si au preferat banii in locul biletului. Gasisera si o explicatie: biletul de calatorie mi-a fost plasat de unul dintre calatori -- cu atita imaginatie, pacat ca nu le-a placut scoala, sa se faca detectivi! Frumosul meu vis cu Ileana-Cosinzeana si Fat-Frumos s-a transformat intr-o poveste cu dinozauri si personaje inspaimintatoare. Dupa aceasta patanie, am mers la RATC si am vorbit cu seful controlorilor, care m-a consolat, nesperat de amabil: "Nu trebuia sa scapati banii din mina!" Am dat o declaratie -- doar aveam drept dovada biletul de calatorie! -- si totul a ramas... ca in troleibuz. Daniela Chelaru"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 10:49:48    Titlul subiectului: 2001-09-11 146444

http://www.evenimentul.ro/articol/o-soferita-ratc-a.html

"11-09-2001

O soferita RATC a fost batuta pentru ca a vrut liniste in troleibuz

Hotarirea Consiliului Local Municipal, conform careia atit vatmanii si soferii RATC, cit si calatorii trebuie sa aiba un comportament civilizat, nu prea este respectata. Acest lucru l-a simtit pe propriul... cap Mihaela Vrabie (35 ani, sofer la RATC). Acum doua zile, la amiaza, ea a ajuns cu troleibuzul 403 (care circula pe traseul Bucium - Pacurari) la capatul liniei din cartierul Pacurari. Conform obiceiului, ea a intentionat sa mearga la Dispecerat, pentru a i se semna foaia de parcurs. In acel moment, a fost acostata de Daniela B. (16 ani) si Zinica Enache (21 ani), ambele fara ocupatie, care au lovit-o cu pumnii si picioarele pe soferita pe motiv ca... le-a atras atentia sa se comporte civilizat in troleibuz. In urma bataii administrate, Mihaela Vrabie a fost transportata la Spitalul de Neurochirurgie, cu diagnosticul traumatism cranio-cerebral, hematom epicranian, contuzie hemitorace drept, insa nu a fost necesara internarea. Totusi, politistii au inceput o ancheta. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 10:52:51    Titlul subiectului: 2001-01-07 146446

http://ziaruldeiasi.ro/local/iasi/ratc-da-lovitura-de-gratie-firmelor-de-maxi-taxi~ni1o12

Ziarul de Iasi

7 Ianuarie 2001

" RATC da lovitura de gratie firmelor de maxi-taxi
Razvan MOLDOVEANU

Scoaterea la licitatie a traseelor din oras, anuntata de sefii Primariei, are un final previzibil: exterminarea firmelor de maxi-taxi Conditia ca un traseu sa fie acoperit de un singur operator de transport nu poate fi indeplinita de nici o societate din Iasi, in afara de RATC Ramine de vazut care va fi replica pe care o va da concurenta Petru Girlea, directorul RATC, a inceput deja sa le cinte prohodul firmelor de maxi-taxi din Iasi.

Considerindu-le prea mici pentru un razboi atit de mare, Girlea a declarat ieri ca exista maximum doua firme care ar putea concura cu regia pentru obtinerea unor trasee de transport in oras. In replica, patronii societatilor de maxi-taxi sint de acord sa se ia la trinta cu RATC, dar cu o conditie: lupta sa nu fie trucata din culise.

Viceprimarul Vasile Munteanu a anuntat, acum doua zile, ca vrea sa puna capat "razboiului" dintre RATC si firmele de maxi-taxi. Pentru a rezolva conflictul, Munteanu sustine ca va cere Consiliului Local ca toate rutele de transport public din Iasi sa fie scoase la licitatie. "Cine va face dovada ca pe un anumit traseu va face fata cererii, va cistiga. Trebuie rezolvata aceasta problema pentru ca a devenit una nationala", a spus viceprimarul.
Daca propunerea lui Vasile Munteanu va fi acceptata de cei 31 de consilieri locali, angajatii Primariei vor intocmi caiete de sarcini cu principalele conditii care trebuie indeplinite de participanti. Vor fi luate in calcul numarul de masini existente in parcul fiecarei societati, posibilitatea respectarii stricte a orarului, eliberarea de bilete si capacitatea mijloacelor de transport.

Odata adjudecat un anumit traseu, firma cistigatoare va fi singura care va efectua transportul pe aceasta ruta, fara a mai avea nici un fel de concurenta. "Majoritatea societatilor au putine masini si nu cred ca se va putea ca o singura firma sa administreze un traseu intreg.

Doar daca se vor grupa mai multe ar putea sa emita pretentii", a declarat Girlea.

Pentru a-si argumenta afirmatiile, Girlea a dat ca exemplu traseul autobuzului 9, CUG - Piata "Eminescu". "Calatorii care se urca in opt masini de maxi-taxi pot fi transportati cu un singur autobuz al regiei. Intr-adevar, noi mai avem de lucrat la respectarea orarelor", a spus acesta.

Directorul regiei crede ca, prin organizarea unei licitatii, se va face ordine in transportul public iesean. "Exista foarte multe persoane fizice, si chiar societati, care nu platesc impozite pentru aceasta activitate. Totodata, exista si firme care asigura transportul de persoane fara a avea licenta. In aceste conditii, nu putem vorbi de concurenta loiala, ci de incalcarea legilor", a spus seful regiei.
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 10:54:41    Titlul subiectului: 2001-01-18 146447

http://ziaruldeiasi.ro/local/iasi/ratc-si-firmele-de-maxi-taxi-se-bat-dupa-legile-junglei~ni1o3h

Ziarul de Iasi

18 Ianuarie 2001

"RATC si firmele de maxi-taxi se bat dupa legile junglei
Constantin PAVEL

Apropiata licitare a traseelor va fi momentul adevarului pentru transportul local . In prezent, nici regia publica, nici firmele de maxi-taxi nu respecta regulile concurentei loiale, nereusind sa ofere un serviciu civilizat.

Principalele firme de maxi-taxi din Iasi sint dispuse sa se ia la trinta cu RATC. Concurenta cu regia pentru adjudecarea traseelor de transport nu pare sa-i sperie pe patronii de maxi-taxi.

Victor Prodan, patronul societatii "Prodan Impex", crede ca masura este binevenita pentru a ordona transportul de calatori din Iasi. "Atit timp cit se va licita corect, iar RATC nu va fi deloc favorizata, cred ca actiunea va fi una benefica", a spus Prodan. In parcul de masini al societatii, Prodan sustine ca are 12 microbuze moderne si rapide, produse in Occident.

Florica Dascalu, contabil-sef la SabTibRom, afirma ca firma va participa la competitia propusa de Primarie. "Nu putem sa tragem masinile pe dreapta si sa renuntam la activitate, mai ales ca noi tot timpul am functionat corect, platind toate taxele si impozitele si eliberind bilete de calatorie", a spus Dascalu.

Principalii operatori de maxi-taxi nu exclud nici o posibila asociere pentru a face fata concurentei RATC. Impunerea conditiei ca fiecare traseu sa fie acoperit de un singur operator avantajeaza regia locala, care are un numar de mijloace mult mai mare decit al firmelor de maxi-taxi, luate fiecare in parte. In aceste conditii, singura solutie ar fi crearea unui consortiu de conjunctura intre mai multi patroni.

In maxi-taxi, doar unul din doi soferi mai da cite un bilet

Pentru a descrie din interior activitatea de maxi-taxi din municipiul Iasi, am efectuat mai multe calatorii, pe trasee complete, cu microbuzele acestor firme. Din sapte astfel de calatorii , am primit bilete doar de la patru soferi. Dintre acestia, unul a eliberat bilete doar la jumatate dintre calatori, unul pentru ca "a iesit Politia la strada", iar altul a fost intrebat la sfirsitul traseului de un prieten: "Ai mai dat ceva bilete?". Situindu-ma in apropierea soferilor, pentru a observa daca elibereaza sau nu bilete, am aflat ca unul dintre ei urma sa se intilneasca "mai pe seara" cu un cunoscut, care sa-i aduca ceva deconturi de motorina.

La capat, inainte de a pleca in cursa, soferii se uita indelung in oglinda retrovizoare pentru a observa momentul in care pleaca tramvaiul ce va urma acelasi traseu.

Profitul la aceste firme este, practic, imposibil de stabilit: pe de o parte, nu elibereaza bilete, deci nu inregistreaza multe venituri, iar pe de alta parte, isi incarca cheltuielile cu facturi reprezentind achizitii fictive de carburanti si piese de schimb.

Pentru a respecta adevarul, trebuie spus ca am intilnit si soferi corecti (doi, dintre care o femeie), care au eliberat bilete la toti calatorii (cel putin in momentul anchetei), au fost foarte amabili cu calatorii si nu au lasat sa se urce mai multi calatori decit numarul de locuri pe scaune.
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 10:55:35    Titlul subiectului: 2001-03-22 146448

http://www.ziaruldeiasi.ro/local/iasi/simirad-e-gata-sa-se-bata-cu-sindicatul-ratc~ni1s74

Ziarul de Iasi

22 Martie 2001

" Simirad e gata sa se bata cu sindicatul RATC
Razvan MOLDOVEANU

Primarul a spus ca, daca cei din transportul in comun vor razboi, il vor avea si ca nu va ceda la presiunile sindicatului Angajatii cer subventii, primarul refuza Azi va avea loc confruntarea decisiva, grevistii amenintind ca de vineri opresc toate mijloacele de transport.

Criza de la RATC a ajuns intr-un punct critic. Sindicalistii regiei, care jura ca vineri vor intra in greva generala daca nu li se acorda subventii de la bugetul local, si-au gasit in primarul Constantin Simirad un adversar cel putin la fel de hotarit ca si ei. Pina ieri, Simirad preferase sa nu dea prea mare importanta protestelor mai mult miriite ale celor din depouri. Dar ieri, el si-a scos ghearele, si-a zbirlit parul, ca in urma cu multi ani, si le-a transmis sindicalistilor ca, daca vor razboi, il vor avea. "Nu voi ceda la nici o presiune. RATC trebuie sa devina rentabila, indiferent cu ce sacrificii. Daca vor face greva, vor sari iesenii pe dinsii, nu eu", a spus, rastit, primarul. Practic, sint indeplinite toate conditiile unei batalii in toata regula: pe linga miza subventiilor, au aparut si combatantii. Astazi, in functie de ce se hotaraste in Consiliul Local, vom sti la ce sa ne asteptam vineri:transport in comun paralizat de grevisti sau tramvaie si autobuze misunind ascultatoare prin oras, la ordinul primarului.

Dispar subventiile

Primarul Constantin Simirad a atacat in termeni extrem de duri actiunile de protest initiate de sindicalistii RATC. La doua zile de la declansarea grevei japoneze, primarul le-a cerut salariatilor regiei sa lase la o parte jocurile de culise si sa puna osul la treaba. Astazi, la ora 10, in cadrul sedintei Consiliului Local, va avea loc runda decisiva, sindicalistii manifestindu-si intentia de a participa la sedinta. "Sindicalistii se joaca cu focul. Ei baga zinzanie si se preocupa de schimbarea directorilor. Ce fac ei acolo nu e munca de sindicat", a declarat Simirad. Contactat telefonic, Vasile Sandu, liderul de sindicat, a spus ca angajatii regiei sint din ce in ce mai greu de stapinit. "Daca nu ni se inteleg necazurile, nu exclud ca oamenii sa intre in greva", a afirmat liderul de sindicat.

Miza luptei este una cit se poate de serioasa. RATC a incheiat anul financiar 2000 cu pierderi de 18 miliarde de lei. Acum trei saptamini, Simirad l-a somat pe Petru Girlea ca, in 30 de zile, sa reduca costurile cu 10%, ori, in caz contrar, sa paraseasca fotoliul de director al RATC. Planul a fost intocmit rapid, insa este contestat de salariatii regiei pentru ca reducerea costurilor inseamna, implicit, si reducerea unor facilitati pentru personalul regiei. Pentru prima data in ultimii patru ani Girlea vrea sa taie in carne vie, chiar cu riscul de a-si ridica salariatii in cap. Lasind la o parte declaratiile oficiale, orice plan de reducere a costurilor inseamna mai putine mijloace de transport pe trasee, lefuri si prime mai mici si chiar reduceri de personal. Planul conceput de Girlea este sustinut si de primar, care este dispus sa-si asume toate aceste riscuri. "Vreau ca tramvaiele si autobuzele regiei sa nu mai transporte doar aerul dintr-un capat in altul al orasului. Sa fie stabilit un orar exact, iar iesenii sa stie ca au la dispozitie un mijloc de transport la o ora fixa. Sint de acord chiar ca, pe unele trasee, sa se circule din ora in ora, numai sa vad tramvaiele pline", a spus Simirad. Primarul considera ca regia este in acest moment o lipitoare care suge zeci de miliarde de lei de la bugetul local, fara, insa, sa ofere in schimb calitate .

"Este o regie autonoma si trebuie sa se descurce pe propriile picioare", a concluzionat Simirad.
In aceste conditii, sedinta de Consiliu Local de astazi este decisiva. Ori consilierii ii conving pe sindicalistii RATC ca trebuie sa mai stringa o data cureaua pentru a rentabiliza regia, ori soferii si vatmanii opresc lucrul si paralizeaza transportul in comun.
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 10:56:42    Titlul subiectului: 2001-04-03 146449

http://ziaruldeiasi.ro/local/iasi/mineriada-la-ratc~ni1t0f

Ziarul de Iasi

3 Aprilie 2001

"Mineriada la RATC
Razvan MOLDOVEANU, Bogdan PASCANEANU

O greva spontana in transportul public era cea mai mare pacaleala pe care si-o puteau imagina iesenii. Fiind a doua zi a lunii aprilie, si nu prima, zeci de mii de oameni au sperat, ieri dimineata, sa apara, totusi, un mijloc de transport, asteptind insa in zadar, cu ochii spre capatul liniilor. Soferii de la Sectia 1 au refuzat, inca de la 4.00 dimineata, sa iasa la strada, fiind apoi urmati, incetul cu incetul, de toti colegii lor din regie. Pe la ora 11.00 se mai puteau vedea prin oras doar citeva tramvaie razlete, asigurind, cum s-ar spune, o treime din activitate, asa cum scrie la lege.

Odata cu declansarea grevei, data oficial drept spontana, sindicatul RATC a pornit pe un drum fara intoarcere. Din acest moment, ei pot obtine "totul sau nimic", negocierile cu primarul Constantin Simirad urmind a avea loc doar cu securea pe masa. Dupa prima zi, bilantul e simplu: 300 milioane de lei pierderi la RATC si tot atitea cistiguri la maxi-taxi si taximetristi.

"Hup si tio!" pe capul lui Girlea

Ieri dimineata, la ora 4.20, cei peste 100 de soferi ai sectiei I a RATC au refuzat sa mai iasa pe traseu. La capatul unei scurte sedinte interne, ei au hotarit, in unanimitate, sa intre in greva pe o perioada nedeterminata. Toate cele 78 de autobuze si cele 38 de troleibuze ale sectiei au ramas incremenite in curte. La primele ore ale diminetii, majoritatea iesenilor, buimaciti, se inghesuiau in masinile de maxi-taxi pentru a obtine un ultim loc salvator.De ocazia favorabila aparuta pe nepusa masa au profitat si taximetristii. Acestia au inventat un nou sistem de transport, inghesuind laolalta trei sau patru ieseni care mergeau in aceeasi directie.

La ora 8.30, in curtea sectiei I se afla si liderul de sindicat al CNSLR Fratia, Ioan Pascal, confederatie la care este afiliat si sindicatul regiei. "Gradul de nemultumire a salariatilor a crescut de la o zi la alta. Ultimele declaratii ale primarului i-au inflamat pe cei de la RATC.

Nu este bine sa incerci sa stingi focul aruncind mai mult gaz", a spus Pascal. La ora 9, in mijlocul protestatarilor si-a facut aparitia si Petru Girlea, directorul regiei. Incercind sa calmeze spiritele, Girlea a fost rapid incoltit de grevisti, care i-au cerut socoteala in legatura cu situatia financiara dezastruoasa in care este RATC. "Vom incerca sa schimbam...Am pus la punct un program de eficientizare a transportului...asa ca rugamintea mea este sa treceti la treaba", au fost explicatiile neconvingatoare ale directorului RATC. Huiduit de cei prezenti, Girlea s-a retras discret din curtea sectiei I.

Sindicatul RATC cere ca de astazi sa moara concurenta

Inca de la primele ore, soferii grevisti au solicitat rezolvarea urgenta a doua probleme: eliminarea concurentei reprezentate de maxi-taxi si alocarea, de la bugetul local, a subventiilor pentru cheltuielile materiale. "Nu putem sa facem treaba cu autobuze vechi de 20 de ani. Ni s-au promis investitii, autobuze moderne, insa, de zece ani, nu s-a facut nimic. Sa vina primarul Simirad, acum in ultimul ceas
, si sa discute cu noi", a declarat soferul Dumitru Costin.

In acelasi timp, in cabinetul sau din Palatul Roznovanu, primarul Constantin Simirad a spus ca nu este impresionat de protestul soferilor, insa a adaugat ca va face ulterior o declaratie oficiala. Comentind in grupuri restrinse activitatea din ultimul an a RATC, soferii regiei il mai asteptau in vizita pe primar ieri, la ora 11.

Iesenii chibiteaza de pe margine

In paralel, in oras, iesenii se impartisera deja in doua tabere: pro si contra grevei de la RATC. "Stau de o ora in statie, dar nu vine nici un autobuz. Este bine ca au aparut aceste maxi-taxi, dar nu mi se pare normal sa fie desfiintat RATC", a spus Ioan Amarandei, in virsta de 81 de ani.
"Ce vom face noi, cei cu abonamente? Mai dam bani si la maxi-taxi? Cei de la regie isi spala rufele in public, dar de suferit are numai populatia", a declarat Octavian Pochim. Tremurind in statii, o parte dintre ieseni au fost de acord cu greva salariatilor RATC. "Nu vreau sa merg cu maxi-taxi pentru ca m-am obisnuit cu RATC. In microbuze stau inghesuit rau. E bine ca oamenii astia lupta pentru conditii mai bune de munca si de transport", a spus Iulian Crisu.

La rondul CUG, soferii de maxi-taxi nu-si permiteau nici macar o pauza de o tigara, fiind avizi de cit mai multi calatori. "Am circulat fara intrerupere pentru a satisface toate cerintele. Cred ca numai pe traseul CUG-Copou sintem vreo 60 de masini , asa ca transportul iesenilor este in mare parte asigurat", a spus soferul de maxi-taxi, Fanica Nicorici.

Simirad cere tuturor iesenilor cu carnet sa treaca la carausie

Miscarea sindicala a grevistilor s-a inviorat ieri in jurul orei 12.30. Conferinta de presa in care primarul Constantin Simirad si-a prezentat oficial punctul de vedere a coincis cu schimbul de ture de la RATC. "Vad ca spiritul de mineriada de la RATC nu a disparut. Sa terminam odata cu acest vandalism si cu nerespectarea legilor. Voi da dispozitie sa li se taie din leafa tuturor grevistilor, iar daca vor continua, dupa trei zile, vor fi concediati", a spus, ferm, primarul. Insa, declaratia soc a lui Simirad, care a atitat si mai mult spiritele, a fost rostita in finalul declaratiei de presa: "Oricine vrea sa faca transport de persoane cu taxi sau maxi-taxi o poate face, chiar si fara autorizatie. Vom demonstra celor de la RATC ca, daca nu-si fac treaba, trebuie sa-si gaseasca un alt loc de munca", a concluzionat Simirad.

Sindicalistii s-au retras in spatele baricadelor

Lipiti de difuzoarele aparatelor de radio , salariatii regiei au receptat declaratia de razboi a primarului. La ora 13, la schimbul de ture, numarul protestatarilor s-a dublat.

Toti vatmanii sectiei II a RATC au abandonat tramvaiele si, imbarcati in autobuzele regiei, au venit in curtea sectiei I. In paralel, si o parte dintre vatmanii si soferii sectiei III, din capatul bulevardului Dacia, au oprit, de asemenea, lucrul. Practic, la ora 14, transportul de persoane era asigurat doar de citeva tramvaie RATC, pe linii marginase, numai pe traseele din zona industriala. La ora 14.15, citeva sute de soferi asteptau rabdatori ca cineva din conducerea administrativa a orasului sa vina la negocieri. "Daca nu vine nimeni, propun sa luam autobuzele si sa blocam bulevardul Stefan cel Mare, chiar in fata Primariei.

Atunci poate vom fi ascultati de cineva pentru ca la RATC falimentul este programat", a spus unul dintre soferii grevisti. Pentru moment, intentia sindicalistilor de a bloca principala artera ieseana a fost aminata, la tratative prezentindu-se viceprimarul Vasile Munteanu, cel care se ocupa de activitatea regiei.

Vom merge pe jos pina luni

O delegatie formata din aproximativ 40 de soferi, liderul sindicatului Solidaritatea din RATC, Adrian Nedelcu, directorul Petru Girlea si viceprimarul Vasile Munteanu au incercat, timp de o ora, sa puna capat conflictului de munca. Intre timp sindicalistii isi intocmisera o lista consistenta de revendicari, cele mai importante fiind: eliminarea de pe traseele regiei a masinilor particulare de maxi-taxi, acordarea de subventii la cheltuielile materiale, demisia directorului Petru Girlea, cresterea salariilor si acordarea tichetelor de masa. Punctual, viceprimarul Vasile Munteanu a explicat punctul sau de vedere. "Cred ca a venit momentul sa rupem mita-n doua, iar activitatea de maxi-taxi sa intre in legalitate. Luni va fi o sedinta extraordinara a Consiliului Local in care vor fi discutate toate problemele dumneavoastra. Faceti ce vreti, dar eu va propun sa reluati lucrul, iar luni sa discutam", a spus Munteanu.

Propunerea sa a fost respinsa vehement de toti cei prezenti, care au preferat sa ramina in greva generala pina luni, la ora sedintei de Consiliu Local. Contactat ieri, Vasile Sandu, liderul de sindicat RATC, sustine ca greva nu apartine sindicatului. "Sint, insa, intru totul de acord cu doleantele lor. Cred ca le-a ajuns cutitul la os si nu mai pot inghiti alte promisiuni fara acoperire", a spus Vasile Sandu.

Greva este ilegala, spun juristii

Miscarea de protest initiata de soferi este considerata de juristii ieseni ca fiind ilegala. "Pentru a fi legala, orice greva trebuie intii declarata conducerii regiei, dar si conducerii Primariei. Chiar trecerea de la o forma la alta de protest trebuie anuntata. Aceasta greva este ilegala", a declarat avocata Carmen Bernic.

Va fi pus biciul si pe firmele de maxi-taxi

Aseara, tirziu, soferii RATC erau hotariti sa continue si astazi actiunile de protest, ei nefiind inca hotariti daca vor bloca sau nu bulevardul Stefan cel Mare. Atit directorul regiei, Petru Girlea, cit si viceprimarul Vasile Munteanu au incercat sa-i determine pe oameni sa treaca la treaba. "Fac ce vor ei. Eu le-am propus sa ne mai acorde un ragaz de doar o saptamina", a spus Munteanu.

Contactat telefonic, consilierul local Ioan Haraga, care este si membru in Consiliul de Administratie al RATC, a declarat: "Singura solutie de dezamorsare a conflictului ramine o sedinta extraordinara de Consiliu Local. Trebuie sa reglementam clar activitatea maxi-taxi". La rindul sau, Petra Carp, membru in CA la regie, crede ca salariatii RATC si-au pierdut rabdarea. "Este clar ca majoritatea firmelor de maxi-taxi nu sint in regula. Este o adevarata vinatoare de calatori si de bani, iar cei de la RATC nu mai au siguranta zilei de miine. Insa nu sint de acord sa se faca greva", a declarat Carp.

A patra greva generala in 10 ani

In ultimul deceniu, sindicalistii RATC au mai recurs de trei ori la astfel de miscari de protest. Prima greva generala si cea mai intensa a avut loc in 1990. Atunci, miscarea sindicala a cuprins intreaga regie de transport, paralizind traficul de calatori timp de trei zile consecutiv.

A doua greva, care s-a desfasurat in 1997, a fost programata intr-un interval strategic: in luna octombrie, in timpul hramului Sfintei Cuvioase Parascheva, cind Iasul era "invadat" de mii de pelerini veniti din toate colturile tarii. Si atunci, conflictul a izbucnit tot de la sectia I, situata pe malul drept al Bahluiului.

Ultimul conflict de munca care a culminat cu oprirea lucrului a avut loc pe 15 august, anul trecut. Scinteia a izbucnit atunci de la sectia II si s-a extins, ulterior, in majoritatea punctelor de lucru ale RATC. Actiunea de protest a durat doar o zi, spiritele fiind repede calmate.

Nimeni nu a numarat inca pierderile

Pierderile pe care regia le-a inregistrat in timpul grevei de ieri inca nu pot fi contabilizate strict. In mod normal, RATC incaseaza zilnic in jur de 300 milioane de lei din vinzarile de bilete si abonamente si cheltuie pentru combustibil si piese de schimb aproximativ aceeasi suma.

Chiar daca o parte dintre ieseni au apucat ieri sa-si cumpere bilete pina sa afle de greva soferilor, se estimeaza ca incasarile nu au depasit 10% din media zilnica. "E prematur sa facem acum un calcul, atit timp cit nu avem date certe. Nu stim cit s-a incasat, dar nici cit am consumat", a declarat aseara, telefonic, directorul Petru Girlea.

Ca si la alte greve de asemenea proportii, salariatii RATC sint dispusi ca, dupa rezolvarea doleantelor lor, sa faca ore suplimentare pentru a elimina pierderile acumulate in timpul protestelor.
Cauzele reale ale acestei greve

Greva de la RATC plutea in aer de multa vreme. Pentru aceasta regie anul 2000 a fost cel mai dezastruos din ultimii zece, pierderile fiind estimate la aproape 20 miliarde lei.

Miezul conflictului il constituie subventiile cerute de la bugetul local de catre sindicalisti. Dilema este urmatoarea: este transportul public un serviciu de asistenta sociala, care trebuie subventionat, sau o activitate economica pur-singe, din care sa iasa tot timpul profit? Pina acum o luna, cind primarul Simirad l-a zgiltiit serios de umeri, directorul Petru Girlea era convins ca transportul trebuie subventionat. Acum el are misiunea de a uita tot ce-a vazut prin tarile dezvoltate - unde anumite municipalitati isi permit sa dea bani pentru cei care merg cu autobuzul - si sa fie capitalist pina in pinzele albe.

In asemenea conditii, solutia este clara: se renunta la cursele neprofitabile, chiar cu pretul ca anumiti ieseni sa astepte mai mult in statii. Daca 10 curse pe zi nu sint profitabile, vor ramine doar doua, elevii sau muncitorii care au nevoie de mijloace de transport urmind a folosi doar cele doua curse. Pe de alta parte, rentabilizarea inseamna stringerea curelei in interiorul
regiei, adica eliminarea risipei, sau folosind o formula mai frontala, inseamna eliminarea furturilor. Reducerea activitatii, pina la parametrii de eficienta, inseamna si reduceri de personal sau, in cel mai bun caz, disparitia sporurilor si a altor facilitati stipulate in contractul colectiv de munca.

In plus, in ultimii doi ani a aparut serios concurenta firmelor de maxi-taxi. Un microbuz ajunge sa transporte, in afara orelor de virf, tot atitia calatori cit un autobuz sau un troleibuz de cinci ori mai mare, costurile fiind cu totul altele. RATC trebuie sa se reorienteze si din acest punct de vedere.

O alta bila neagra a acestei regii este neputinta de a obtine finantari de la organismele financiare internationale pentru ca acolo sint adevaratele resurse si nu la bugetul local. Un imprumut extern va detensiona situatia, putind avea tot sprijinul administratiei locale, asa cum s-a intimplat si in cazul RAJAC.

Toate acestea, adunate punct cu punct, duc la revolutionarea transportului public, neschimbat fundamental in ultimii 10 ani. Restructurarea unei activitati-mamut inseamna pierderi de natura sociala. Sindicatul RATC cere subventii pentru ca este singura solutie prin care mai poate exista in actuala forma, iar cei care conduc orasul trebuie sa aleaga.

Pina la urma conteaza daca merita sa bagi banii in aceasta afacere.
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 10:57:37    Titlul subiectului: 2001-04-04 146450

http://ziaruldeiasi.ro/local/iasi/inca-doua-zile-de-greva-la-ratc~ni1t30

Ziarul de Iasi

4 Aprilie 2001

" Inca doua zile de greva la RATC
Razvan MOLDOVEANU

Ieri n-a mai circulat nici un mijloc de transport, iesenii fiind exasperati de paralizarea transportului
in comun. In timp ce primarul refuza in continuare orice concesie fata de grevisti, consilierii locali PNL au fost la regie sa negocieze cu grevistii. Miine are loc sedinta extraordinara a Consiliului Local in care urmeaza sa se hotarasca soarta RATC

Greva RATC, ziua a doua. Calvarul iesenilor continua. Mii de elevi si studenti s-au trezit ieri cu noaptea-n cap pentru a ajunge, pe jos, sau inghesuiti in maxi-taxi, la scoli si licee.

Mii de muncitori din cartierele Iasului au luat-o din nou la pas spre locurile de munca, enervati de situatie. Gluma se ingroasa. Ieri, toti salariatii regiei s-au coalizat la greva soferilor de la sectia I. Nici macar o treime din activitatea de transport nu a mai fost mentinuta, toate tramvaiele, troleibuzele si autobuzele fiind trase pe linie moarta.

Casierele de la tonetele de bilete au inchis pravaliile si s-au apucat de crosetat. Un lucru este clar: intre sindicalistii RATC si primarul Constantin Simirad razboiul este total, nici una din tabere nefiind dispusa sa cedeze. Singura concesie a fost devansarea sedintei extraordinare a Consiliului Local, care trebuia sa aiba loc saptamina viitoare, pentru joi, 5 aprilie.

Grevistii, sint hotariti sa astepte sedinta in depouri, fara a iesi la strada. Daca nu se intimpla o minune, si este putin probabil sa se intimple, iesenii vor fi nevoiti sa mearga pe jos inca cel putin inca doua zile.

Concret, ce vor grevistii

Revendicarile grevistilor sint aceleasi ca si in ziua precedenta, trei fiind, in opinia lor, de maxima importanta, la care se adauga si inlocuirea din functia de director a lui Petru Girlea.

In primul rind, soferii RATC solicita eliminarea concurentei maxi-taxi, care se poate face fie prin eliminarea lor efectiva din Iasi, fie prin impunerea, de catre Consiliul Local, a unor trasee precise, complementare cu cele ale regiei.

In al doilea rind, grevistii RATC solicita Consiliului Local sa subventioneze, de la buget, o parte din cheltuielile materiale ale regiei, fie in procente, 40-50%, fie in functie de vinzarile de bilete, citeva sute de lei la fiecare 1.000 de lei vinduta.

A treia revendicare importanta este ca Primaria sa investeasca in parcul autoal RATC. "Ne laudam ca Iasul este oras de cinci stele, ca este un vestit centru universitar si cultural, dar noi la RATC circulam cu autobuze vechi de de 25 de ani", a declarat soferul Cristian Botezatu.

Ce le da primarul

Revendicarile salariatilor RATC, arhicunoscute sint combatute, punct cu punct, de primarul Constantin Simirad. "Pentru acest an, vom da de la bugetul local 30 miliarde de lei in contul gratuitatilor si inca 38 de miliarde lei la investitii. Asta inseamna aproape 10% din bugetul local. Mai mult n-am de unde sa le dau chiar daca as vrea", a spus Simirad, care nu este de acord cu subventionarea cheltuielilor materiale la RATC.

Problema firmelor de maxi-taxi va fi transata, cel mai probabil, in sedinta de Consiliu Local cind se va stabili exact noul statut al acestor societati. Greva care a continuat si ieri, l-a inversunat si mai tare pe primar care i-a indemnat pe toti iesenii care au abonament la RATC sa actioneze in instanta regia si sa solicite despagubiri materiale.

Scenariile de rezolvare a crizei

Aminata de mai bine de jumatate de an, sedinta extraordinara a Consiliului Local de joi este singura care poate duce la dezamorsarea conflictului. La cele trei revendicari ale salariatilor RATC exista mai multe posibile scenarii. Subventionarea regiei la cheltuielile materiale pare sa fie acceptata de majoritatea consilierilor locali care fac parte din Consiliul de Administratie al regiei, de grupul PNL din consiliu, dar si de viceprimarul Vasile Munteanu.

Astfel, varianta sustinuta de consilierii liberali este ca regia sa fie subventionata in functie de vinzari. Practic, la fiecare 1.000 de lei vinduta de regie, bugetul local ar urma sa aloce 200 de lei. Avind in vedere ca RATC inregistreaza lunar venituri medii de 15 miliarde de lei, subventia pe care ar trebui sa o plateasca ar fi de aproximativ 3 miliarde de lei pe luna, adica 36 de miliarde lei pe an.

Aceasta varianta este sustinuta si de viceprimarul Vasile Munteanu care crede ca astfel regia va fi obligata sa vinda cit mai multe bilete.

Un al doilea scenariu ar fi ca regia sa fie subventionata cu un procent fix, de 30-40% din cheltuielile materiale. In aceste conditii, nu va exista insa un control
strict, iar regia va cheltui cit mai mult, chiar nejustificat, stiind ca este acoperita de la bugetul local.

A treia varianta, sustinuta de primarul Simirad, dar contestata vehement de grevisti, este ca regia sa nu fie subventionata cu nici un leu, ci sa-si rentabilizeze singura activitatea prin reducerea
costurilor.

Si la capitolul investitii exista mai multe versiuni vehiculate. Sindicalistii vor zeci de miliarde de lei pentru achizitionarea de mijloace de transport moderne, cu consumuri reduse de carburanti.

Primarul Simirad a prevazut pentru acest an 38 miliarde de lei la acest capitol si nici un leu in plus. Grupul liberal din Consiliul Local propune o noua varianta care ar urma sa rezolve si problema firmelor de maxi taxi. Pentru fiecare minibuz, Primaria sa perceapa o taxa lunara de minimum 5 milioane de lei, bani care sa fie ulterior varsati, suplimentar, la RATC, in contul investitiilor. "Din cite stim, la Iasi functioneaza aproximativ 200 de maxi-taxi.

Asta ar inseamna aproximativ 1 miliard de lei lunar in plus pentru RATC la investitii", a spus consilierul liberal Radu Prisacaru. In acest fel, liberalii vad rezolvata si problema operatorilor de maxi-taxi, care, platind aceasta taxa, ar urma sa circule in Iasi pe orice ruta si pe orice traseu. Pentru rezolvarea acestei probleme, Primaria are propria versiune. Au fost intocmite deja 19 trasee pentru firmele de maxi-taxi care vor fi scoase la licitatie in citeva zile, toate rutele fiind complementare cu cele ale RATC si intersectindu-se doar sporadic.

Fara restructurarea RATC, nu se rezolva nimic

Practic, problemele regiei sint doar strict financiare
. RATC a incheiat anul financiar 2000 cu pierderi de peste 18 miliarde de lei, acumulind in primele luni ale acestui an alte citeva miliarde de lei pierderi. Si pentru rezolvarea crizei financiare exista mai multe posibile scenarii. Petru Girlea, directorul regiei, a intocmit deja un plan de reducere a costurilor cu 10%, plan care ieri a fost acceptat si de liderii de sindicat. In principal, Girlea prevede inlocuirea mijloacelor de transport mari consumatoare de combustibil cu altele mult mai economice. Aprobat si de Consiliul de Administratie, planul ii poate oferi lui Girlea o gura
de oxigen si un pic de credibilitate in fata consilierilor. Practic, acum, la RATC exista urmatoarea ecuatie financiara. Pretul unui bilet cu o calatorie pe mijloacele de transport ale regiei este de 3.500 de lei. In fapt, pretul real, care ar acoperi toate costurile este de 4.300 de lei. Concret, diferenta care trebuie acoperita de undeva este de 800 de lei/calatorie. Daca Girlea reuseste sa scada costurile cu, sa spunem 400 lei/calatorie, i-ar putea convinge pe consilierii locali sa suporte diferenta ramasa de 400 de lei pe calatorie.

Ultima sansa: un imprumut extern de 40 milioane de dolari

In afara de sprijinul financiar de la bugetul local, RATC joaca anul acesta o carte mare. Daca o va pierde, putem vorbi de transport public in Iasi la timpul trecut. Regia intentioneaza sa obtina un credit financiar extern in valoare de 40 milioane de dolari. Joi, la Timisoara, inginerul sef al regiei si contabilul sef vor avea misiunea de a-l convinge pe vicepresedintele Bancii Europene de Investitii ca RATC are nevoie de acesti bani. "Cu cele 40 de milioane de dolari ar putea reface intregul transport asigurat de tramvai, atit in ceea ce priveste infrastructura, cit si imbunatatirea parcului", a declarat Petru Girlea.

Sindicatul RATC este convins ca fiul primarului are firma de maxi-taxi

Grevistii RATC nu si-au putut stapini ura pe care o manifesta fata de operatorii de maxi-taxi. De altfel, una din principalele nemultumiri ale sindicalistilor se refera la concurenta facuta de firmele de maxi-taxi. Ei considera ca aceasta este neloiala intrucit microbuzele care au invadat, practic, cele mai importante trasee ale RATC circula fara baza legala. Mai mult, sindicalistii sint gata sa puna mina-n foc ca unul din cei doi fii ai primarului Constantin Simirad are masini la strada care practica activitatea de maxi-taxi, insa pe ascuns, sub acoperirea unei firme. Grevistii au spus ieri acest lucru in gura mare: "Stim noi de ce nu vrea Simirad sa dea bani la RATC: pentru ca fiul lui are firma de maxi-taxi". Zvonurile circula in RATC de multa vreme, insa pina acum nimeni n-a putut aduce dovezi. Atit Constantin Simirad, cit si fratele sau, Lucian, au negat categoric ca ar fi implicati in aceasta afacere. "Nu sint bagat in nici o firma de maxi-taxi. Daca as face-o, nu m-as ascunde pentru ca este o activitate economica ca oricare alta", ne-a declarat Constantin Simirad. Lucian a spus cam acelasi lucru: "Nu am motive sa ma camuflez pentru ca oricum s-ar afla. Eu sint doar un antrenor de karate".

Firmelor de maxi-taxi li se vor pune conditii draconice

Traseele pentru operatorii de maxi-taxi vor fi un alt subiect de discutie in sedinta extraordinara, de joi, a Consiliului Local. Comisia de circulatie din Primarie a propus un numar de 17 trasee, iar consilierii vor trebui sa aprobe scoaterea acestora la licitatie. In acest fel i-ar putea multumi pe grevistii RATC care au cerut si intrarea in legalitate a activitatii de maxi-taxi. De asemenea, va trebui aprobat si caietul de sarcini care cuprinde criteriile pe care trebuie sa le respecte firmele de maxi-taxi, cum ar fi: punerea in circuit doar a microbuzelor cu 16+1 locuri (in acest an vor fi admise si cele cu 8+1 locuri), respectarea unei frecvente obligatorii, angajarea unui anumit numar de microbuze pe traseu, operatorii sa fie din Iasi, iar microbuzele sa fie inmatriculate cu numere de Iasi. Iata citeva exemple de trasee care vor fi scoase la licitatie, daca votul consilierilor va fi pozitiv: Gara Nicolina - Podu Ros - Gara - Autogara -retur (8,5 km); Pacurari - Policlinica 1 - Copou - Gara - Pacurari (11,5 km); CUG - Nicolina - Gara - Pacurari - retur (15,5 km).
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 10:58:26    Titlul subiectului: 2001-04-07 146451

http://ziaruldeiasi.ro/local/iasi/girlea-ezita-sa-i-pedepseasca-pe-grevistii-de-la-ratc~ni1ta2

Ziarul de Iasi

7 Aprilie 2001

" Girlea ezita sa-i pedepseasca pe grevistii de la RATC
Razvan MOLDOVEANU

Angajatii au reluat lucrul numai dupa ce li s-a explicat, o noapte intreaga, sensul hotaririlor luate de Consiliul Local. Procesul dintre patronat si sindicat a fost aminat pentru luni, 9 aprilie. Directorul RATC evita sa puna in circa angajatilor pierderile materiale provocate de greva, fiind dispus sa dea la pace cu sindicatul.

O noapte intreaga le-a trebuit angajatilor RATC sa inteleaga ca principalele lor revendicari au fost satisfacute de Consiliul Local si ca ar fi timpul sa se apuce de treaba. Joi, ei amenintau cu continuarea grevei, dar numai pentru ca nu au inteles hotaririle luate de Consiliu. Sefii sindicatului i-a dumirit pe toti in noaptea de joi spre vineri, asa ca, ieri - dimineata, circulatia mijloacelor de transport a revenit la programul normal.

Conflictul dintre conducerea regiei si sindicat s-a mutat, tot de ieri, in salile Tribunalului Muncii. Inca de acum doua zile, directorul Petru Girlea a actionat in instanta miscarea de protest, solictind declararea ca ilegala a grevei, precum si imputarea pierderilor. Ieri a avut loc primul termen, dosarul fiind, insa, aminat pentru luni, deoarece unul dintre cele trei sindicate de la RATC nu a fost citat la proces. "Am discutat, joi - seara, cu grevistii si le-am cerut, din nou, sa treaca la treaba. Practic, in sedinta Consiliului Local au fost indeplinite cele mai importante revendicari ale lor", a declarat Petru Girlea, directorul RATC.

La rindul sau, Vasile Sandu, liderul de sindicat, sustine ca si el i-a convins pe oameni sa reia lucrul. "Am cintarit impreuna cu salariatii rezultatele sedintei Consiliului Local si am incercat sa-i conving sa iasa la strada, sa nu-i mai chinuim pe ieseni", a spus Sandu.

Pentru cele patru zile in care in Iasi nu a circulat nici un mijloc de transport, conducerea RATC este decisa sa impute pierderile celor care au facut greva. In acest caz, exista doua posibilitati. Fie Petru Girlea ii determina pe proprii salariatii sa munceasca in plus pentru a acoperi pagubele, fie, in cazul in care sentinta judecatorilor ii este favorabila, le imputa pierderile. Raportat la experienta precedentelor miscari de protest, este foarte probabil ca Girlea sa retraga plingerea si sa cada la invoiala cu salariatii sai. Ieri, directorul regiei nu a putut oferi un raspuns exact. "Voi alege solutia cea mai buna pentru recuperarea acestor pierderi, insa numai dupa cei ma voi consulta cu juristul regiei", a declarat Petru Girlea.

Un tramvai a deraiat de pe sina de rulare, ieri dimineata, in statia Padurii. In jurul orei 8.30, la putin timp dupa ce vatmanii regiei au decis sa reia lucrul dupa patru zile de greva, tramvaiul V2A, cu numarul de marca 261, a deraiat. Tramvaiul asigura transportul calatorilor pe ruta 3, Dancu-Gara. Calatorii aflati in tramvai au scapat doar cu o sperietura de pomina, insa traficul mijloacelor de transport in zona a fost blocat timp de peste 30 de minute. "Am format imediat o comisie care va analiza exact cauzele producerii acestei deraieri. Cel mai probabil luni vom avea si rezultatele exacte", a declarat Liviu Nastase, seful compartimentului Siguranta circulatiei.
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 10:59:20    Titlul subiectului: 2001-08-27 146452

http://ziaruldeiasi.ro/local/iasi/se-va-hotari-astazi-spargerea-regiei-de-transport-in-comun~ni25r2

Ziarul de Iasi

27 August 2001

" Se va hotari astazi spargerea regiei de transport in comun?

Bogdan PASCANEANU

Consilierilor locali li se cere sa aprobe divizarea RATC in doua societati: una care sa administreze transportul electric si alta care sa se ocupe de autobuzele regiei, la concurenta cu firmele de maxi-taxi

In sedinta Consiliului Local (CL) de astazi se vor hotari divizarea regiei locale de transport (RATC), scumpirea pretului de distributie a unei gigacalorii si crearea unor facilitati pentru firmele de maxi-taxi care vor participa la licitatia pentru trasee.

Consilierii locali va trebui sa dea un verdict ferm la propunerea facuta de primarul Constantin Simirad: spargerea RATC, incepind cu 1 ianuarie 2002, in doua societati comerciale. Proiectul poate fi rezumat in citeva fraze: autobuzele aflate acum in curtea regiei vor apartine unei societati comerciale, nou-infiintata, in timp ce tramvaiele si troleibuzele vor fi exploatate de actualul RATC. Autobuzele nu vor mai circula pe liniile electrice, ci doar se pot intersecta cu acestea. Subventii de la buget va primi doar transportul electric, iar cel auto va concura cu operatorii de maxi-taxi. Unul dintre sustinatorii ideii de divizare este si Petru Girlea, directorul RATC. "Marile orase ale Europei au adoptat deja acest sistem. In centrul orasului transportul electric, ecologic, este de baza. In schimb, transportul auto este doar complementar si periferic, acesta facind legatura intre capetele orasului si rutele electrice", a spus directorul RATC.
[...]

Nici operatorii de maxi-taxi nu sint exclusi de la discutiile de astazi din CL. Consilierii vor hotari daca sint de acord cu citeva schimbari in caietul de sarcini al licitatiei pentru trasee, la care au convenit transportatorii privati si conducerea Primariei. Primarul Constantin Simirad a fost de acord sa scada pretul de pornire al licitatiei de la 3 la 2 milioane de lei/masina/luna. De asemenea, se vor putea prezenta la licitatie si operatorii persoane fizice carora Autoritatea Rutiera Romana nu le elibereaza licenta de transport. In plus, cei care vor cistiga traseele vor avea posibilitatea sa circule pe acestea si dupa 1 ianuarie 2002, prin prelungirea contractului cu Primaria.
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Joi 28 Iul 2011 12:07:34    Titlul subiectului: 2001-09-22 146692

http://www.evenimentul.ro/articol/astazi-iesenii-vor-merge.html

"22-09-2001

Astazi, iesenii vor merge pe jos

Pentru ca asa au vrut cei pe care i-au votat
Astazi, iesenii vor merge pe jos
• desi nimeni nu le-a cerut parerea, ei nu vor avea incotro si vor asista neputinciosi la actiunea "In orasul meu, o zi fara masina" • prea putini agenti economici sint bucurosi, deoarece activitatea lor va avea seri

Astazi, iesenii vor trebui sa renunte la masini si sa circule cu tramvaiul sau troleibuzul. Motivul - conducerea Primariei organizeaza, ca si anul trecut, actiunea "In orasul meu, o zi fara masina", considerata un simbol al luptei impotriva poluarii, alaturindu-se astfel altor peste 900 de orase din lume. Mai-marii municipalitatii au decis ca astazi, intre orele 6 si 24, sa fie interzisa circulatia autovehiculelor pe baza de combustibil, fiind permis numai transportul electric. Reamintim ca pina ieri se dorea ca interdictia sa fie valabila intre orele 3 si 24 (tot Iasul trebuie sa fie mai cu mot!), insa programul s-a schimbat deoarece toate orasele participante la actiune au adoptat acelasi orar. Perimetrul in care circulatia este interzisa se intinde pe 14 km: Corpul 10 Armata - Piata Pacurari - Gara - Podu de Piatra - Restaurantul Cotnari - Serviciul de Ambulanta (strada Primaverii) - Tudor Vladimirescu - Podu de Fier - Tirgu Cucu - Strada Sararie. Pe centura perimetrului se va putea circula, acesta fiind delimitat de strazile: Pacurari, Munteni, soseaua Moara de Foc, strapungerea Silvestru, Silvestru, Podu de Piatra, bdul Nicolae Iorga, bdul Primaverii, Tudor Vladimirescu, Cucu, Stihi, Sararie, M.Costachescu, aleea Ghica Voda, Dr.Vicol, Tacuta, Toma Cozma, Munteni si Pacurari. RATC va modifica unele trasee de autobuz: 20 (Antibiotice - Piata Eminescu), 14 (CUG - Copou) si 28 (Alexandru cel Bun - Copou), care vor fi scurtate: 20 va urma ruta Antibiotice - Pacurari, iar 14 si 28, CUG - pod Nicolina. Nimeni nu condamna initiativa de a milita impotriva poluarii, insa pe ieseni nu i-a intrebat nimeni daca doresc o asemenea actiune, si daca da - ce arie sa cuprinda. In plus, nici un sef al Primariei ori vreun consilier (oameni platiti din banii iesenilor) nu a luat in seama faptul ca interzicerea traficului rutier pe o arie mare va avea consecinte economice neplacute. "Ne va fi afectata aprovizionarea, deoarece mai efectuam transporturi si in cursul zilei, dar si vinzarile. Multi clientii veneau cu masina sa se aprovizioneze de la noi. Probabil ca vor renunta si vor merge la magazinele apropiate, iar pentru noi e o mare pierdere", ne-a spus, de pilda, Anica Tudor, administrator la magazinul "Central". Fabricantii de piine spun ca vor face tot posibilul sa aprovizioneze populatia pina la ora la care incepe interdictia. Dar daca raminea "cum am stabilit", adica ora 3 noaptea?! Initiativa mai-marelui urbei a trecut cu bine de plenul CLM, chiar daca parerile consilierilor sint impartite. "Nu cred ca agentii economici vor avea prea mult de suferit. Stiu foarte bine ce am votat si cred ca actiunea este absolut necesara pentru ca populatia sa devina constienta de pericolul poluarii. Nu are nimic daca vom mai merge si noi pe jos si vom respira aer curat", ne-a spus Ioan Haraga, consilier local PSD. De aceeasi parere este si consilierul Renata Puscasu (Partidul Moldovenilor): "Anul trecut eram la Atena, unde s-a organizat de asemenea aceasta actiune. Acolo traficul este extrem de intens si toata lumea a mers pe jos. Nu cred ca se pune problema unei obiectii atunci cind este vorba de mediu". Nu, fireste! Problema este doar cum a fost gindita actiunea... Pe buna dreptate, Dragos Rotaru, consilier PNTCD, considera ca actiunea are si implicatii negative: "Este un demers pozitiv, dar situatia duce si la declansarea unei stari de blocaj. Vor exista anumite pierderi". Chiar asa, dar pe cine intereseaza?! Dan Cirlan, consilier PNL, sustine insa ca actiunea este o consecinta a resemnarii iesenilor, care s-au saturat sa protesteze impotriva anumitor decizii ale municipalitatii: "Este o dovada clara ca nu toate luptele pot fi cistigate. Nu stiu cum vor ajunge angajatii mei la serviciu. Ar fi putut fi o actiune simbolica, de citeva ore, intr-un moment "mort" al zilei. Nu cred ca trebuie sa ne autoflagelam, pentru a arata ca luptam impotriva poluarii". Singurele orase care se vor alia Iasului vor fi Bistrita si Ploiesti, insa aria de restrictie este mai mica. In Bistrita, circulatia autovehiculelor va fi interzisa numai in Centrul istoric si Piata Centrala. Primarul orasului, Vasile Moldovan, ne-a spus ieri ca locuitorii Bistritei sint bucurosi de organizarea actiunii si ca aria restrictionata, destul de mica, nu are impact negativ asupra agentilor economici. "Oricum, pina la sfirsitul anului intentionam transformarea centrului istoric intr-o zona pietonala", ne-a spus el. Emil Calota, primarul Ploiestiului, ne-a spus ca in orasul sau traficul rutier va fi intrerupt doar in zona centrala, bulevardul cu Castani, care delimiteaza centrul de Gara de Sud. E limpede de ce in cele doua orase lumea se bucura de actiune. In Iasi, unde nu se va putea circula pe o suprafata extrem de mare, este greu de crezut ca va exista acelasi entuziasm. Cert este ca nimeni nu va mai putea face nimic, iar edilii se vor lauda cu inca o actiune de succes, crezind probabil ca asa vor reusi sa cistige cit de cit bunavointa Europei. (Catalina Cara, Nela Cojocaru)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Joi 28 Iul 2011 12:09:53    Titlul subiectului: 2001-09-29 146693

http://www.evenimentul.ro/articol/schimbarea-schimbarii.html

"29-09-2001

Schimbarea schimbarii
• de luni, se vor schimba din nou traseele tramvaielor 3 si 13

Doar o luna iesenii au avut posibilitatea de a merge cu un singur tramvai din capatul cartierului Dancu pina in Copou. Ideea de a schimba traseele 3 si 13, asa incit 3 sa circule pe ruta Tatarasi Sud - Gara (in loc de Dancu - Gara), iar 13, Dancu - Triumf (in loc de Tatarasi Sud - Copou), a apartinut directorului RATC, Petru Girlea, care a considerat ca asa va multumi pe multi calatori. Luna de proba a dovedit insa contrariul: iesenii sint obisnuiti sa circule mai mult pe rutele Gara - Dancu si Tatarasi Sud - Copou. "Am primit reclamatii de la cetateni din Agronomie care solicitau revenirea la vechiul traseu 13, pe de o parte, si de la o asociatie de locatari din Dancu, asa ca de luni se va reveni la vechile trasee, pe care vor circula destule tramvaie, asa incit cererea sa fie satisfacuta", ne-a spus Iulian Caraiman, seful Serviciului Exploatare din cadrul RATC. Tot de luni, studentii care locuiesc in Campusul "Tudor Vladimirescu" vor putea ajunge repede si usor in Copou, deoarece vor fi pe trasee patru tramvaie 8 (Triumf - Baza 3), sapte troleibuze 42 (Tudor Vladimirescu - Copou), alaturi de cele existente pe rutele 43 si 46. In plus, dimineata, intre orele 7 si 8, sase tramvaie care, de regula, circula pe traseul 5 (Dacia - Tutora), la intoarcerea dinspre Tutora prin Baza 3, nu vor mai ajunge in Dacia, ci vor merge spre Tudor Vladimirescu, apoi Copou. Singura nemultumire a studentilor care sint cazati in caminele din cartierul Bularga este legata de faptul ca nu exista nici un mijloc de transport in comun direct spre Copou sau spre Tudor Vladimirescu. Totusi, conducerea RATC ofera tuturor studentilor sansa de a cumpara abonamente zonale, cu 130.000 lei. "Legitimatiile se pot cumpara cu ajutorul unei adeverinte, pe care trebuie sa fie trecute adresa de acasa si cea de la unitatea de invatamint. Vom studia si posibilitatea infiintarii unor trasee de autobuz care sa lege zona Bularga de centrele universitare, insa acum nu prea avem autobuze", ne-a mai spus dl Caraiman. (C.N., A.V.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Joi 28 Iul 2011 12:14:38    Titlul subiectului: 2001-04-05 146694

http://www.evenimentul.ro/articol/primaria-pune-piciorul-in.html

"05-04-2001

Primaria pune piciorul in prag: grevistilor de la RATC li se vor desface contractele de munca

Si ieri, iesenii au luat cu asalt maxi-taximetrele, taxiurile sau au mers pe jos, fiindca protestul de la RATC a continuat. In a treia zi de greva, soferii si vatmanii au fost de neclintit, in ciuda tuturor eforturilor oficialitatilor. Cei mai bucurosi de situatia creata au fost maxi-taximetristii, care au reusit sa cistige sume fabuloase in aceste zile. De cind a inceput protestul, regia ar fi trebuit sa incaseze 700 milioane lei. Suma este destul de mare, insa Petru Girlea, directorul RATC, considera ca nu se poate vorbi de pierderea acesteia, deoarece cheltuielile cu energia electrica si combustibilii au valori apropiate de cele ale incasarilor. Grevistii au cerut si ieri demisia lui Girlea, spunind ca nu vor renunta la protest pina cind scaunul de sef al regiei nu va fi ocupat de altcineva. Dupa o serie de discutii lipsite de finalitate purtate dimineata cu subprefectul Valentin Soroceanu si citiva consilieri, la prinz liderii sindicali si citiva membri ai Consiliului de Administratie (CA) al RATC s-au intilnit cu primarul Constantin Simirad. Desi au vrut sa ofere explicatii, sindicalistii nu au fost lasati sa vorbeasca, mai-marele urbei discutind doar cu dl Girlea si cu CA. Dl Simirad a propus concesionarea traseelor de autobuz soferilor. "Autobuzele sint foarte vechi si necesita reparatii capitale costisitoare", a obiectat dl Girlea care, totusi, in final, a fost de acord cu primarul. S-a discutat si despre achizitionarea a 100 microbuze Rocar noi si 60 autobuze Saviem second hand, insa pentru aplicarea acestor planuri este nevoie de bani multi. In final, dupa ce s-a consultat cu membrii CA, primarul a promis ca va acorda regiei subventii de 4 miliarde lei lunar (2,5 miliarde pentru gratuitati si 1,5 pentru cheltuieli materiale), dar a cerut ca aceasta sa nu mai trimita pe trasee autobuzele articulate dupa ora 21 si in week-end, pentru ca circula mai mult goale. Primarul intentioneaza sa aplice un sistem de transport in comun similar celui din orasele in care exista metrou: "Autobuzele sa aduca oamenii dinspre zonele periferice spre centru, iar de acolo sa fie preluati de tramvaie. In acest fel, zona centrala a orasului va fi mai "curata", fara mijloace de transport care polueaza". Dl Simirad a cerut sindicalistilor o lista de revendicari, insa, cum aceasta nu era semnata, a pus punct discutiei: "Pe lista nu era nici o semnatura si nu am inteles cine-i reprezinta pe protestatari. Am solicitat dlui Girlea sa deschida actiune in instanta impotriva grevistilor, lucru pe care l-a si facut. In curind, se va incepe si desfacerea contractelor de munca ale acestora. Nu am ce discuta cu ei. In sedinta CLM voi propune concesionarea liniilor de autobuz soferilor". Revoltat de atitudinea primarului, Vasile Sandu, liderul Sindicatului Liber RATC, ne-a spus: "Dl Simirad a dovedit inca o data ca este inflexibil". La fel ca si acum doua zile, consilierul local Dan Cirlan (PNL) nu a pierdut prilejul de a-l ataca pe primar: "De doi ani, Primaria a obligat RATC sa mearga in pierdere, prin practicarea unor tarife mult sub costurile reale ale calatoriei, fara sa dea subventii. Sint de acord ca actiunea salariatilor este ilegala, dar problemele lor sint reale. Si pentru acestea exista solutii -- ambele parti sa renunte la orgolii si sa comunice. Joi, la sedinta CLM, voi propune ca fiecare maxi-taxi sa plateasca taxe de autorizare de 5 milioane lunar, iar statiile de maxi-taxi sa fie la 50 metri de cele ale RATC". Auzind cele spuse de primar, protestatarii au decis sa continue greva. Pe de alta parte, Adrian Nedelcu, liderul Sindicatului Solidaritatea al soferilor, ne-a spus ca cele trei sindicate din regie deja au primit citatii pentru actiunea inaintata in instanta de dl Girlea. "Nu are nici o sustinere. Greva nu a fost initiata de sindicate, asa ca ne vom apara cauza", ne-a spus dl Nedelcu. (C.N., C.C.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Joi 28 Iul 2011 12:16:11    Titlul subiectului: 2001-02-16 146695

http://www.evenimentul.ro/articol/pe-scurt27.html

"16-02-2001

Pe scurt

Un barbat a fost lovit de un autobuz RATC Ieri, la ora 7,40, in timp ce conducea autobuzul 308, pe traseul 21 (Canta -- CUG), in zona Podu de Piatra, Florin Sinziu l-a accidentat pe Florin Soldan (35 ani). Barbatul a fost lovit cu partea din spate a autobuzului si s-a ales cu o contuzie usoara la picior. Un trecator a anuntat salvarea, care l-a transportat pe accidentat la Spitalul de Urgente, insa nu a fost necesara internarea. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Joi 28 Iul 2011 12:18:18    Titlul subiectului: 2001-08-27 146696

http://www.evenimentul.ro/articol/vor-circula-autobuze-pe.html

"27-08-2001

De pe 15 septembrie
Vor circula autobuze pe ruta Dacia - Triumf

Odata cu inceperea anului scolar, iesenii vor putea circula cu autobuze din cartierul Dacia direct spre Copou, prin Piata Unirii. Conducerea RATC a decis infiintarea traseului de autobuz 16, pe ruta Dacia - Triumf. Pe traseul respectiv vor fi trimise sase autobuze la orele de virf, si patru in rest. Pentru primele 30 de zile, traseul va fi experimental, asa ca nu se vor elibera abonamente. "Angajatii vor studia fluxul de calatori, pentru a constata daca traseul este rentabil. Daca se va dovedi eficient, vom mentine autobuzele", ne-a spus Petru Girlea, directorul RATC. De la aceeasi data, unele trasee de tramvai vor fi modificate. Tramvaiele care vin dinspre cartierul Dancu nu vor mai merge la Gara, ci vor urca pina la Triumf, si in acelasi timp, traseul Tatarasi Sud - Triumf va deveni Tatarasi Sud - Gara. "Vom schimba numarul acelor trasee, pentru a nu bulversa calatorii", ne-a mai spus dl Girlea. Spre Dancu vor merge tramvaie nemtesti, care tocmai au fost achizitionate de regia ieseana. "Am decis sa trimitem tramvaie nemtesti spre Dancu deoarece rondul de acolo permite intoarcerea acestora, spre deosebire de cel de la Tatarasi Sud, care este mai ingust", ne-a precizat dl Girlea. Pe ruta Tatarasi Sud - Gara vor circula tramvaie Tatra, care acum circula pe traseul 13. Odata cu aceste modificari, vagoanele tip V2 A nu vor mai circula prin centrul Iasului. (Cristina Negoita)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Joi 28 Iul 2011 12:19:53    Titlul subiectului: 2001-09-01 146697

http://www.evenimentul.ro/articol/schimbari-majore-in-circulatia.html

"01-09-2001

Schimbari majore in circulatia autobuzelor

Conducerea RATC a decis sa modifice atit programul, cit si traseele mijloacelor de transport in comun, profitind de faptul ca maxi-taximetrele au concesionat trasee care nu sint comune cu ale regiei. Asadar, daca pina acum doua zile circulau autobuzele 9 (CUG - Piata Independentei) si 14 (CUG - Copou), traseul 9 a fost desfiintat, iar jumatate dintre autobuzele care urmau aceasta ruta au preluat traseul 14. "Nu erau necesare doua trasee cu numere diferite, dar care aproape coincideau. Intrucit autobuzul 9 mergea pina la Piata Independentei, iar 14 oricum trecea pe acolo, am decis ca acestea din urma sa urce pina la Rond Agronomie, iar calatorii nu au de ce sa se plinga, deoarece autobuzele au acum o frecventa mai mult decit buna - ele vin in statii la mai putin de 4 minute, si nu 10 minute, ca pina acum", ne-a spus Petru Girlea, directorul RATC. Totodata, si traseul autobuzului 28 (Pasaj Alexandru cel Bun - Piata Independentei) a fost prelungit pina la Triumf, odata cu reintroducerea traseului de autobuz 6 (Dacia - Triumf). (C.Negoita)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Joi 28 Iul 2011 12:21:50    Titlul subiectului: 2001-02-17 146698

http://www.evenimentul.ro/articol/politia-rutiera-se-lupta.html

"17-02-2001

Politia Rutiera "se lupta" cu piratii auto

De citeva zile, ofiterii din cadrul Serviciului Politiei Rutiere au intensificat actiunile pe linie de combatere a pirateriei auto, ajutati fiind si de reprezentanti ai Autoritatii Rutiere, precum si de angajati ai Autobazei de Transport Calatori. "Aceste persoane neautorizate nu platesc nici un fel de impozit catre stat si au posibilitatea sa micsoreze tarifele dupa bunul lor plac. Cu zece minute inainte de a veni un autobuz, piratul auto propune calatorilor un tarif mai mic pentru a-i duce la destinatie. Din aceasta cauza am actionat cu precadere in zona Autogarii Botosani, a statiei Rosiori, a barierei Sulita si zona Pod de Piatra", ne-a spus seful Serviciului Politiei Rutiere, lt col Dumitru Zmau. Miercuri, in numai citeva ore, politistii au reusit sa aplice peste 25 de amenzi contraventionale, in valoare de aproximativ 50 milioane lei. Foarte multi pirati auto, care au aflat din diferite surse despre intentia agentilor de circulatie, au disparut subit de pe traseu. (Dana Sovan)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Joi 28 Iul 2011 12:23:32    Titlul subiectului: 2001-02-22 146699

http://www.evenimentul.ro/articol/justitiarii.html

"22-02-2001

Justitiarii

De citiva ani, singura metoda de a ocoli hotii de buzunare, s-a dovedit a fi transportul cu microbuze. Plictisiti de a pazi toate buzunarele, geanta, sacosa si orice altceva ar mai putea face obiectul trebuintelor hotilor, oamenii prefera sa plateasca mai mult pentru un mijloc de transport mai sigur si mai confortabil. Primaria Iasului, insa, ne vrea cetateni curajosi, capabili sa ne luptam de unii singuri cu balaurii! Aceasta ar fi explicatia faptului ca microbuzele au fost interzise pe cele mai solicitate rute din Iasi. Siguranta cetateanului este o sintagma pe care o ignora cu desavirsire toti cei care se deplaseaza cu masinile... statului. Din pacate, nu putem recomanda nimanui sa se joace de-a justuitiarul in mijloacele de transport in comun si sa dea lectii de morala hotilor, la fel cum nu putem cere soferilor sa fie curajosi, de vreme ce aceasta nu este una din precizarile de pe curriculum vitae, la angajare. Putem fi, insa, suspiciosi in legatura cu rezolvarea cazului prezentat mai jos, in ciuda demersurilor zelosului "consumator de RATC". "Ma aflam in drum spre Copou, intr-un autobuz in care mai erau patru persoane. Intr-una din statii au urcat doua tinere, urmate de un grup de opt tineri. Acestia au prins momentul in care una dintre tinere nu era atenta la geanta si s-au pricopsit cu o suma importanta de bani. N-am putut rezista si am prins hoata de mina. Partenerul de furturi vazind asta, a tras hoata din miinile mele. Am strigat la sofer sa mearga inainte, pina la politie, dar acesta n-a vrut sa asculte. A oprit autobuzul intre statii, a lasat sa coboare jefuitorii; eu m-am ales cu un pumn zdravan, dar separe ca soferul deja fusese instiintat de unul dintre impricinati, ca la intoarcere isi va primi partea de bani. Cind fata a vrut sa coboare pentru a-i prinde pe cei care au jefuit-o, soferul i-a inchis usa in nas, continuindu-si drumul pina in prima statie, ca si cum nimic nu s-ar fi intimplat. Celelalte persoane din autobuz nu au scos nici un sunet si, probabil de teama ca li s-ar putea citi oarece dezaprobare in ochi, se uitau insistent pe geam. Dar nu am lasat situatia nerezolvata: am luat numarul autobuzului, am sunat la RATC pentru a afla numele soferului, apoi am sunat la politie si am dat toate informatiile cu privire la ceea ce s-a intimplat, raminind ca eu sa ma duc sa-i identific pe raufacatori si ca soferul sa fie prins si tras la raspundere." (Constantin) Ramona Serban"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Joi 28 Iul 2011 12:31:58    Titlul subiectului: 2001-08-04 146703

http://www.evenimentul.ro/articol/doi-copii-au-fost.html

"04-08-2001

Doi copii au fost raniti dupa ce un autobuz a izbit un tramvai

Ieri, in jurul orei 18,45, in statia Tirgu Cucu, autobuzul IS-02-FDJ, care se punea in miscare, nu a acordat prioritate tramvaiului 353 care venea dinspre Tatarasi si l-a izbit in plin. In autobuz erau 12 persoane, dintre care patru copii. Doi dintre acestia - Loredana (14 ani) si Lica Oprea (6 ani) au fost usor raniti. Copiii au fost transportati cu o masina a Politiei Rutiere la Spitalul "Sf.Maria". Vatmanul si soferul au fost condusi la Spitalul de Urgente, pentru recoltarea probelor biologice. "Se pare ca cei doi nu erau bauti", ne-a spus ofiterul de serviciu de la Politia Rutiera. Calatorii din ambele mijloace de transport au tras o sperietura zdravana. Cei din tramvai au fost un pic mai norocosi, zdruncinatura simtindu-se mai putin. (C.Pancu)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Sâm 30 Iul 2011 19:09:28    Titlul subiectului: 2001-03-27 146874

http://www.evenimentul.ro/articol/ratc-a-renuntat-la.html

"27-03-2001

RATC a renuntat la ultimele opt autobuze elvetiene

Dupa ce a facut tot posibilul sa faca rentabile ultimele opt autobuze tip FBW, achizitionate din Elvetia anul trecut, conducerea RATC a renuntat la acestea, saptamina trecuta inapoindu-le firmei Trans Tur International din Harghita (reprezentantul de vinzari al elvetienilor). La scurt timp dupa ce regia a platit un avans de un miliard lei pentru cele opt autobuze, s-a constatat ca acestea au un consum prea mare de motorina -- 40 l/100 km, fata de Saviem (cu doar 22). In plus, doua autobuze s-au defectat si, intrucit erau in perioada de garantie, RATC nu a putut sa intervina. Conducerea regiei a facut demersuri pentru ca reprezentantii firmei din Harghita sa vina si sa regleze consumurile, insa toate s-au soldat cu esec. Drept urmare, Petru Girlea, directorul regiei, a discutat cu sefii SC Trans Tur, iar saptamina trecuta autobuzele au fost inapoiate. "Ne vor da inapoi 700 milioane lei, restul de 300 fiind plata pentru utilizarea lor. Oricum, banii au fost din fonduri de la Consiliul Local Municipal si vor fi folositi tot de catre regie", ne-a spus dl Girlea. (C.Negoita) "
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI Ora este GMT + 3 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community