Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Amintiri despre troleibuzele TV2E si TV20E

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Troleibuzele din Bucuresti
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
demonseye



Data înscrierii: 15/Aug/2012
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 24
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mie 15 Aug 2012 16:44:59    Titlul subiectului: Amintiri despre troleibuzele TV2E si TV20E 158126

Nu sunt un mare specialist in detalii tehnice legate de mijloacele de transport public, dar am crescut cu o mare pasiune pentru troleibuzele din perioada 1966 pina in jur de 1975 si le cunosteam pe foarte multe dupa detaliile care le individualizau (asta pina cand erau refacute altfel). As vrea sa precizez citeva lucruri si detalii legate mai ales de troileibuzele TV2E.
1. Am apucat sa vad (erau pe scoala) vreo doua trolee din seria initiala, cea cu luneta din doua bucati. Aveau numerele 4009 si 4010. Ciudat este ca le-am vazut pe aici prin Dr. Taberei destul de tarziu si habar nu aveam de existenta lor.
2. Prima serie de TV2E a inceput cu nr. 4111 si s-a incheiat cu 4315. Ca si urmatoarea serie, de la 4316 pana catre 44??, troleibuzele erau vopsite la iesirea din fabrica cu bleu sau un rosu-movuliu intre geamuri si pina la ornamentul din (probabil) aluminiu de sub geamuri + banda de jos. Cel putin la prima serie exista un asemenea ornament din aluminiu, mai subtire, care inconjura masina si de la care pornea banda de vopsea de jos. Dupa cum s-a vazut si in unele dintre fotografiile postate, cele din seria I incepand pe la numerele 4200 aveau capace stralucitoare atat la rotile din fata cat si la cele din spate. Nu cunosc cate asemenea troleibuze au existat, dar capacele au disparut destul de repede. Semnalizatoarele spate ale troleelor de la nr. 4111 la aprox. 4210 erau in numar de 3, de dimensiuni mici, plasate pe portiunea curbata a spatelui. In continuare, precum si la seriile urmatoare, semnalizatorul era dintr-o singura bucata, plasata pe un fel de aripa-ornament situata mai jos decit cele trei semnalizatoare mici de la primele troleibuze. Pe bare existau niste ornamente lucioase, lungi, pornind aproximativ de sub far si pana la capatul barei de protectie. Ulterior ornamentele au fost inlocuite de doua asemenea ornamente mai groase, care apoi au disparut de tot. Caracteristicile primei serii erau urmatoarele: parbrizul era alcatuit din 4 bucati, doua geamuri mari si doua mici, usor laterale; farurile erau in exterior, cu "cozoroc" si semnalizator sub ele (dar semnalizatorul a disparut in timp); asa cum s-a mai aratat intr-un loc, existau geamuri-luminator incepand deasupra primului geam dupa cel al soferului si terminandu-se inaintea geamului triunghiular final. Un detaliu interesant aici e faptul ca troleibuzele 4121-4124 aveau un asemenea geam-luminator si deasupra geamului soferului (respectiv al usii din fata). La un moment dat, probabil la un RK, doua troleibuze au fost inversate - 4123 in loc de 4194 si invers (mi-am dat seama tocmai datorita acelui geam). Tot asa, probabil datorita lipsei de piese pentru seria I, care era mai veche, troleul 4195 a capatat faruri incastrate (ca acelea incepand cu seria II). Niciunul nu dispunea de sisteme de tragere a captatorilor, sforile fiind prinse de un cirlig lateral. Tarziu, candva prin 1970-1972, troleibuzul 4156 a fost refacut cu doua proeminente tip dom, pe capacul central de acces din spate, care ar fi avut probabil rolul de a tine sfoara si a impiedica balansul captatorilor, dar nu au functionat niciodata. Tot in aceeasi perioada, si probabil tot din lipsa pieselor de tip mai vechi, s-a renuntat la cele trei semnalizatoare mici spate, punandu-se cite un semnalizator mare pe capacele mici de acces din spate (ca la seria TV20E). Asa cum am mai vazut mentionat, troleibuzele din aceasta serie aveau ornamentul central din bot sub forma rotunda, inlocuit la seria urmatoare de triunghiul TV specific. La interior, scaunele au fost tapitate multa vreme, dar cind au aparut vandalizarile, au fost inlocuite cu cele din PAL. In functie de stocuri, probabil, placajul interior de sub geamuri a avut diverse culori: maro cu dungi maro-inchis gen lemn, alb, gri si bleu-vernil ca la troleibuzul Rocar Autodromo. Scaunele tapitate au fost rosii, gri, verzi, galben-crem, bleu, facand diverse combinatii cu culoarea peretilor, ceea ce dadea o anumita personalitate fiecarui troleibuz din serie. Scaunele erau dreptunghiulare, masive (in versiunea tapitata). In fata, la nivelul soferului nu exista o bara de sprijin in bord, asa ca se improvizase o bara care se introducea la capete intr-un orificiu sudat pe peretele despartitor din spatele soferului, respectiv in altul de la capatul din dreapta al bordului, reducand mult spatiul necesar coborarii. Primul scaun din dreapta avea in fata un perete asemanator celui din spatele soferului, cu PAL in partea de jos si sticla in cea de sus. Barele acestora erau mai subtiri decat la seriile urmatoare.
Tot in jur de 1970-1972 s-a produs o modificare majora la toate troleele existente. Repet, nu ma pricep foarte bine la detalii tehnice, dar s-a introdus pe acoperisul troleibuzelor, la toate seriile (inclusiv TV20E), cutiile acelea lungi din tabla, care adaposteau, am presupus eu, rezistente - cam in genul celor care sunt si acum pe tramvaie. In plus, s-a scos rindul de scaune din spatele masinii, banuiesc tot in legatura cu ceva schimbari operate la sistemul de tractiune.
Toate troleibuzele din seria I tineau de depoul V. Luminoasa si, in general, se pastrau pe aceleasi linii, cu mici schimbari generate probabil de ordinea interna. Liniile deservite de aceste trolee erau 81 (care, la inceputuri, facea legatura intre Dr. Taberei si Aeroportul Baneasa, fiind apoi sectionata in doua), 84, 88, 89, 90, 92.
2. Seria II, care incepea cu nr. 4316, avea parbrizul din doua bucati, cu laturile usor rotunjite si faruri incastrate. Fata de seria I, la interior, spatarul scaunelor avea o forma de trunchi de con, fiind si ele tapitate, ca la toate masinile din seria TV2E. Barele de sustinere din interior erau mai groase, fara geam, iar primul scaun din dreapta era orientat cu fata spre interior (ca si la seria urmatoare). Exista de asemenea o bara groasa de sustinere in bord, pentru pasageri. Si aceasta serie era vopsita in schema originala cu aceeasi culoare intre geamuri si in partea de jos. Aceasta serie deservea in principal liniile 82, 83, 85, 86, 87. Nu stiu precis ce depou le deservea, dar banuiesc ca Bucurestii Noi.
3. Seria III, care se termina cu nr. 4581, era asemanatoare cu seria II, dar era vopsita in schema de culoare tipica ITB-ului, cu o dunga rosie sub geamuri si una mai groasa jos. Si ele erau pe aceelasi linii ca acelea din seria II, dar nu stiu de ce depou apartineau.
4. As vrea sa fac acum o precizare legata de troleibuzele articulate care au fost produse de URAC. S-a vorbit aici de o serie incepand cu nr. 5000. In realitate nu a existat decat nr. 5000. Celelalte au pastrat numerele (probabil) ale troleelor carora li s-a adaugat remorca. Nu mai tin minte toate numerele, dar de trei imi amintesc foarte bine, mai ales ca am si circulat cu unul: 4311, 4312 si 4313. Presupun ca remorcile proveneau din troleibuze la care s-a renuntat, fiindca in seria I au existat o multime de masini pe care nu le-am vazut niciodata pe linii.
Daca imi voi mai aminti alte detalii, am sa revin.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Dum 19 Aug 2012 14:04:43    Titlul subiectului: 158214

Despre troleibuzele articulate, singura fotografie mai clara pe care am vazut-o apartine arhivei RATB si prezinta troleibuzul cu numarul 5001. RATB spune doar ca au mai fost produse inca 20 astfel de troleibuze, dar nu si ce numere au avut ele.


Bucharest 5001_TV2Ea.jpg
 Descriere:
ˆRATB
 Mărime fișier:  371.73 kb
 Vizualizat:  de 12907 ori

Bucharest 5001_TV2Ea.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Troleibuzele din Bucuresti Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community