Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Metrou - dictionar de termeni

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Metroul bucurestean
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
bogdan2011



Data înscrierii: 02/Sep/2012
Ultima vizita: 02/Feb/2015
Mesaje: 61
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Sâm 20 Oct 2012 10:50:47    Titlul subiectului: Metrou - dictionar de termeni 159745

Vad ca multi din cei care posteaza aici nu cunosc anumiti termeni de "specialitate":

a) trenuri de control - sunt trenurile care, la primul parcurs prevăzut în graficul de circulație, verifică existența gabaritului de liberă trecere pe liniile de metrou, înainte de deschiderea circulației trenurilor cu călători;
b) trenuri de călători - sunt trenurile prevăzute în graficul de circulație pentru transportul călătorilor;
c) trenuri de garnituri goale pentru călători - sunt trenurile puse în circulație pentru a înlocui trenurile de călători;
d) trenuri suplimentare pentru transportul călătorilor - sunt trenurile care se pun în circulație pentru preluarea unui flux de călători mai mare;
e) trenuri pentru transportul personalului METROREX - sunt trenurile care, la orele la care se produce schimbul personalului, intră în depouri, remize, conform graficului de circulație aprobat.

- un "macaz" este compus din schimbatorul de cale si electromecanismul de macaz. Schimbatorul de cale este partea ce tine strict de linie, ac, contraac, inima de macaz, alunecatorii, dispozitivul VAE. Electromecanismul de macaz este cel care manevreaza macazul, format din motor, ambreiaj de talonare si frictiune, contacte mobile, liniare de tractiune, liniare de control.
- macazele pot fi grupate in diagonale sau bretele. Diagonala este o linie de legatura intre doua (sau mai multe) linii principale. Breteaua este formata din 4 macaze ce formeaza acel X intre doua linii. Un alt tip de trecere este TDJ (trecere dubla jonctiune).
- un macaz simplu are doua pozitii, directa (sau plus) si abatere (sau minus). Un macaz este pe directa cand acul drept este lipit de contraac si acul curb dezlipit. In abatere, invers.
- intre ac si contraac trebuie sa existe un rost de maxim 4mm la acul lipit pentru ca macazul sa se inzavorasca (adica sa se blocheze pe pozitie) si 125mm la acul dezlipit.

Art. 348. - (1) În mod normal, pe cale dublă, trenurile circulă pe linia din dreapta sensului de mers.
(2) Pe cale dublă, când prin excepție se permite circulația și pe linia din stânga a sensului de mers și nu există instalații BLA banalizat sau BLA specializat, cu dependențe de excludere între stații pentru linia din stânga a căii duble, înseamnă că trenul circulă pe linie falsă.

BLA - instalație bloc de linie automat aflată în dependență cu două stații adiacente, cu ajutorul căreia se secționează distanța dintre acestea, în mai multe distanțe de circulație, verificându-ses tarea de liber/ocupat a sectoarelor de circulație și realizându-se comanda semnalelor de circulație
în mod automat, de către trenul electric de metrou.
ECLISĂ - piesă metalică servind la asamblarea cap la cap a două șine, cu ajutorul buloanelor orizontale, în scopul asigurării continuității firului șinei.
LIMITA DE MANEVRĂ A STAȚIEI – indicator până unde se poate depăși incinta stației la manevră.
LINIE CURENTĂ - porțiune a liniei de cale ferată aflată între semnalele de intrare a două stații vecine.
LINIE DIRECTĂ - linia de cale ferată în prelungirea liniei curente, situată în incinta stației fără abatere între schimbătoarele de cale extreme.
LINIE DE EVITARE - linia de cale ferată înfundată, construită în scopul de a evita accesul nepermis al vehiculelor feroviare pe liniile stației sau în linie curentă.
LINIE DE LEGĂTURĂ - linia de cale ferată a metroului, în relație de utilizare cu stațiile CFR de care sunt deservite, sau linia care unește două magistrale de metrou.
MARCĂ DE SIGURANȚĂ - element așezat în vecinătatea aparatelor de cale, între linii, pentru a marca limita distanței pe care pot staționa vehiculele pe o linie, fără a periclita circulația sau manevra pe cealaltă linie.
ORDIN DE CIRCULAȚIE - formular tipizat și înseriat care se întocmește în două sau mai multe exemplare, prin calchiere, utilizat pentru aducerea la cunoștința mecanicilor de locomotivă și agenților autorizați, conducători de vehicule feroviare, a condițiilor în circulația trenurilor sau manevra vehiculelor feroviare.
PARCURS DE PRIMIRE - porțiunea de linie cuprinsă între semnalul de intrare și semnalul de
ieșire, respectiv marca de siguranță de la ieșire a liniei pe care va fi primit trenul, când aceasta nu are semnal de ieșire.
PARCURS DE EXPEDIERE - porțiunea de linie cuprinsă între primul vehicul din capul trenului ce se expediază și semnalul de intrare al stației din sensul opus sau primul semnal BLA în sensul de mers.
PARCURS DE INTRARE - porțiunea de linie care cuprinde macazurile și liniile de legătură dintre acestea, de la primul macaz de intrare până la marca de siguranță a liniei de primire, din capătul pe unde intră trenul.
PARCURS DE IEȘIRE - porțiunea de linie care cuprinde macazurile și liniile de legătură dintre acestea, de la marca de siguranța a liniei de ieșire și până la ultimul macaz peste care trece trenul la ieșire.
PARCURSURI COMPATIBILE - parcursurile pe care se pot executa mișcări simultane de trenuri, respectiv între trenuri și manevre, în condițiile admise de instalația SCB și instrucțiunile de mișcare.
POST DE MIȘCARE – stație de metrou cu serviciul de mișcare asigurat cu IDM. (acestea sunt Republica, N. Grigorescu, Piata Unirii 1, Eroilor, Preciziei, Poenaru, Gara de Nord 1, Dristor 2, Gara de Nord 2, 1 Mai, Pipera, IMGB)
SCB - instalație de centralizare electrodinamică ce cuprinde ansamblul de echipamente cu care IDM, prin intermediul unui pupitru sinoptic, comandă și controlează în condiții de siguranță manevrarea și zăvorârea macazurilor în parcurs, controlează starea de liber/ocupat a liniilor și secțiunilor de macazuri permițând punerea pe liber a semnalelor luminoase.
SECTOR DE BLOC - distanță de circulație cuprinsă între două semnale luminoase și consecutive de trecere ale blocului de linie automat.
SECȚIUNE IZOLATĂ - secțiune de cale sau de macaz delimitată de joante izolante.

Art. 27. - Gabaritul static reprezintă conturul geometric transversal limită, în aliniament și palier, în plan perpendicular pe axa căii, în interiorul căruia trebuie să se înscrie vehiculul feroviar de metrou în staționare cu înălțimea maximă în plan vertical de 3.600 mm și lățimea maximă în
plan transversal de 3.100 mm; dimensiunile gabaritului static sunt prezentate în Anexa 3.
Art. 28. - Gabaritul dinamic reprezintă conturul geometric transversal maxim, în interiorul căruia se înscriu pozițiile extreme pe care trebuie să le ocupe vehiculul feroviar de metrou în timpul rulării, datorită jocurilor și uzurilor normale din exploatare, a distrugerii sau ruperii elementelor de suspensie și a abaterilor de construcție a materialului rulant; dimensiunile
gabaritului dinamic sunt prezentate în Anexa 4.
Art. 29. - (1) Gabaritul de liberă trecere reprezintă conturul geometric transversal limită, în aliniament și palier, în plan perpendicular pe axa căii, în interiorul căruia, în afară de vehiculul feroviar de metrou, nu trebuie să intre nici o parte a construcțiilor sau a instalațiilor fixe ale metroului și nici materiale sau obiecte depozitate de-a lungul liniei de metrou.
(2) Gabaritul de liberă trecere se compune din gabaritul dinamic al vehiculului feroviar de metrou aflat în mers și aliniament, la care se adaugă o lamă de aer de 100 mm.
(3) Pentru gabaritul de liberă trecere în curbe, se iau în calcul sporuri pentru:
a) gabaritul dinamic în curbe;
b) efectul supraînălțării șinei exterioare.
(4) Respectarea gabaritului de liberă trecere asigură circulația vehiculului feroviar de metrou cu viteză stabilită.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Metroul bucurestean Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community