Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Vechiul tramvai din Chisinau

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Municipiul CHISINAU
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
Sergiu



Data înscrierii: 08/Feb/2006
Ultima vizita: 19/Iun/2017
Mesaje: 14
Locație: Moscova (Rusia)

MesajTrimis: Vin 08 Sep 2006 11:02:43    Titlul subiectului: Vechiul tramvai din Chisinau 32918

In Aprilie 1888 Duma Oraseneasca Chisinauieana a decis asupra constructiei caii ferate cu cai si a incheiat contractul cu intreprinzatorii privati pentru amenajarea si exploatarea liniei de tramvai cu cai pe termen de 42 ani.
In timp de un an pe str. Alexandrovskaia (acum bd Stefan cel Mare) si partial pe alte strazi centrale ale orasului a fost construita linia de tramvai cu lungimea de circa 6 verste. In mai 1895 toata intreprinderea a fost trecuta in proprietatea "Asociatiei anonime a Cailor Ferate cu Cai ale Chisinaului" care a fost fondata la Bruxelles. In 1897 Duma Oraseneasca a aprobat proiectul constructiei partii secunde a caii ferate cu cai care a conectat centrul orasului cu gara feroviara. Spre anul 1910 lungimea liniilor de tramvai a atins 12.5 km, numarul de vagoane fiind 20 unitati, numarul de pasageri transportati - circa 2 mln persoane anual. In 1913 tramvaiul a devenit electric. Existau 4 rute. Lungimea totala a cailor era 14 km, numarul maxim da vagoane pe toate liniile fiind 30. In timpul intrarii Basarabiea in componenta Romaniei tramvaiul chisinauiean apartinea societatii belgiene de actiuni. Dupa intrarea Basarabiei in anul 1940 in componenta U.R.S.S. intraprinderea de tramvai a fost nationalizata. Circulatia regulara a tramvaiului dupa al II-lea Razboi Mondial a fost restabilita doar in anul 1946. Reteaua liniilor de tramvai a depasit 17 km, iar numarul de pasageri transportate anual a depasit 9 mln persoane. La inceputul anilor 1960 troleibuzul a inlaturat complet pe tramvai.

La Chisinau la Muzeul de Munca a Regiei Transport Electric Chisinau am gasit niste Fise de Ruta de Tramvai din anul 1930.

Mai stie cineva ceva alte detalii despre acest subiect?



Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Radu Czech



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 12/Noi/2017
Mesaje: 7988
Locație: Iasi

MesajTrimis: Vin 08 Sep 2006 16:43:43    Titlul subiectului: 32929

In fotografii din perioada sovietica apar vagoane tip "MAN 1914".
Intrebare: sunt vagoanele care au circulat imediat dupa electrificarea din 1913 sau sunt vagoane aduse la Chisinau in urma razboiului?

Din pacate, pe una dintre foi nu apare clar un capat de linie. Ai putea sa ne precizezi ce rute urmau cele 4 trasee de tramvai (dupa electrificare), cat mai detaliat?

In 1955 au fost aduse la Chisinau 3 garnituri de vagoane de la Lowa Werdau, de tip ET54 cu remorci EB54. Numerele de parc ale vagoanelor motor au fost 21, 22 si 23. Nu am gasit numerele de parc purtate de remorci.

In 1956 au mai fost achizitionate 2 garnituri Lowa ET54+EB54, numerele de parc ale vagoanelor motor fiind 24 si 25 (in cazul remorcilor, din nou, nu am date privind numerele de parc).

In 1957 au sosit in Chisinau si 2 vagoane motor Gothawagen T57. Numerele de parc au fost 26 si 27. Dupa inchiderea sistemului, in 1961, cele doua Gotha au fost trimise la Lviv (Ucraina), unde au purtat numerele 430 si 431.
Cate vagoane "MAN 1914" au circulat dupa razboi si pana cand au fost mentinute in circulatie?
Ce s-a intamplat cu cele 5 garnituri Lowa?
Cate trasee au existat dupa razboi, pana la inchiderea sistemului?

Rog si eu pe oricine detine date, documente, fotografii despre existenta tramvaiului (cu cai si electric) in Chisinau sa le faca publice. Aceeasi rugaminte si in cazul Cernauti (1897-1967).

***
Sergiu, poti, te rog, sa ne faci o descriere a muzeului din cadrul Regiei de Transport Electric din Chisinau (ce documente, fotografii, utilaje, componente pot fi gasite in cadrul acestuia)? Muzeul este accesibil publicului sau intrarea se face in urma unei programari?

***
Fotografii vechi (posibil 1889):


Fotografii cu vagoane "MAN 1914":




Vagonul motor din imagine este identificat ca fiind 8, iar remorca 108. In privinta remorcii nu am gasit date despre producator (sa fie productie proprie?).
Vagonul Lowa ET54 cu numarul 22 (din pacate, in imagine apare fara remorca):

O parte dintre aceste imagini provin din arhiva fotografica si cinematografica a Moldovei.
Surse:
http://community.livejournal.com/md_community/227598.html
http://photo.tramvaj.ru/kish.htm
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Sergiu



Data înscrierii: 08/Feb/2006
Ultima vizita: 19/Iun/2017
Mesaje: 14
Locație: Moscova (Rusia)

MesajTrimis: Lun 11 Sep 2006 16:46:42    Titlul subiectului: 33148

radub a scris:
In fotografii din perioada sovietica apar vagoane tip "MAN 1914".
Intrebare: sunt vagoanele care au circulat imediat dupa electrificarea din 1913 sau sunt vagoane aduse la Chisinau in urma razboiului?
Dupa cate stiu eu, toate Vagoane MAN sunt cele care au circulat inaintea Razboiului.
radub a scris:
Din pacate, pe una dintre foi nu apare clar un capat de linie. Ai putea sa ne precizezi ce rute urmau cele 4 trasee de tramvai (dupa electrificare), cat mai detaliat?
Din pacate nu stiu numelele romanesti ale Strazilor in anii 1930, insa dupa cele scrise in Fise reiese ca liniile au fost:
1 Linia Alexandru cel bun: Spital - Gara
3 Linia Cimitirul Israelit: Cimitir - str. Reg. Carol (dkmrupa Razboi Linia 3 circula pana la Gara)
4 Linia Stefan Cel Mare: Viilor - Gara (ce insemna si unde se afla Viilor nu se stie)
Nu am Fisa liniei 2 insa se stie ca circula pe strada Armeneasca de la Cimitirul Armenesc pana la Granita cu satul Rascani.
radub a scris:
Sergiu, poti, te rog, sa ne faci o descriere a muzeului din cadrul Regiei de Transport Electric din Chisinau (ce documente, fotografii, utilaje, componente pot fi gasite in cadrul acestuia)? Muzeul este accesibil publicului sau intrarea se face in urma unei programari?
Muzeul se afla pe str. Columna, colt cu str. M. Viteazul, vizavi de intrarea in Fabrica "Bucuria" intr-un Bloc locativ cu 2 etaje, Scara 1.
Lucreaza Lini, Miercuri si Vineri de la 10 pana la 13. Intrarea este libera.

Fotografii am si pe Pagina mea
Insa iata schema Rutelor de Tramvai (Liniile: 1 - rosie, 2 - Verde, 3 - albastra, 4 - portocalie):
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Sergiu



Data înscrierii: 08/Feb/2006
Ultima vizita: 19/Iun/2017
Mesaje: 14
Locație: Moscova (Rusia)

MesajTrimis: Lun 11 Sep 2006 16:48:19    Titlul subiectului: 33149

Alte cateva poze:
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
edouardotlet



Data înscrierii: 10/Aug/2007
Ultima vizita: 23/Noi/2016
Mesaje: 2
Locație: Bruxelles (Belgia)

MesajTrimis: Lun 13 Aug 2007 10:02:54    Titlul subiectului: 81487

The original rolling stock of the Kischineff / Chisinau trams, as ordered by the Belgian company which owned the system in 1913, included:

35 MAN motor cars (Nueremberg, Germany)
6 convertible trailers from Ragheno (Malines, Belgium)
9 open trailers from Ragheno (Malines, Belgium).

The cy intended to buy the motor cars in Belgium too, but the local council found in the general documentation about the electrification of the network, a picture of a MAN car of the Liege tram system. Some German-minded members of the town council said the cy had to buy such trams...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
corax



Data înscrierii: 18/Iul/2008
Ultima vizita: 17/Dec/2008
Mesaje: 3
Locație: Chisinau (Moldova)

MesajTrimis: Vin 18 Iul 2008 16:00:16    Titlul subiectului: 95977

Cred că această fotografie nu a fost făcută în Chișinău, deși în muzeul transportului public mi s-a spus contrariul.
Mi s-a spus ca pe foto se vede tramvaiul în regiunea gării feroviare.
În primul rând - stâlpii de tramvai din această fotografie diferă de stâlpii pe care îi putem vedea in celelate fotografii cu tramvaie din Chișinău.

_________________
www.OldChisinau.com
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Radu Czech



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 12/Noi/2017
Mesaje: 7988
Locație: Iasi

MesajTrimis: Dum 05 Oct 2008 22:30:48    Titlul subiectului: 99208

In septembrie am avut ocazia sa vizitez muzeul si pot spune ca am fost impresionat de ce am vazut acolo.
Muzeul este infiintat si ingrijit de catre veteranii transportului public din Chisinau, fiind, de altfel, un loc in care se intalnesc si deapana amintiri... Din cand in cand vin in vizita copii, carora le place sa se joace cu cele cateva machete excelent realizate.
Am avut permisiunea de a fotografia tot ce doream si, mai mult, ni s-au pus la dispozitie cateva albume in care am gasit un material bogat legat de tramvaiul care a existat in Chisinau.
Chiar daca in interior se regaseste din plin atmosfera epocii sovietice, merita sa intrati.
In apropierea muzeului se afla sediul Regiei Transport Electric si Parcul de Troleibuze nr. 1.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Kaustik



Data înscrierii: 11/Noi/2008
Ultima vizita: 24/Noi/2017
Mesaje: 759
Locație: Ploiesti; Bucuresti; Braila

MesajTrimis: Dum 28 Aug 2011 13:38:33    Titlul subiectului: 147972

Iata cateva imagini-captura cu tramvaiele care au circulat pe strazile din Chisinau. In a patra imagine am incercat sa surprind o portiune din calea de rulare existenta atunci, care pare sa fi fost de tip ingust (1000 mm).

Imaginile-captura au fost facute dintr-un film documentar, intitulat Golgota Basarabiei (din 2010), un film tulburator despre chinurile la care au fost supusi romanii basarabeni, dupa ocupatia sovietica...

_________________
"O tara dezvoltata nu este una unde saracii pot merge cu masina, ci una unde bogatii folosesc transportul public." E.P.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Catalin Ghita



Data înscrierii: 27/Oct/2005
Ultima vizita: 24/Noi/2017
Mesaje: 6124
Locație: Popesti-Leordeni, Buzau

MesajTrimis: Mar 11 Oct 2011 12:12:43    Titlul subiectului: 149493

http://www.adevarul.ro/adevarul_moldova/Vezi-tramvaiele-altadata-amenajarea-liniilor_0_568743152.html

"POVEȘTI DE CHIȘINĂU Vezi cum arătau tramvaiele de altădată și cât costă amenajarea liniilor de metrou

8 octombrie 2011

Autor: Andrei Rizescu

La începutul secolului XX, rutele de tramvai acopereau tot Chișinăul

Vagoanele trase de cai crescuți în grajdurile găgăuzilor și garniturile electrice fabricate în Germania au fost primele mijloace de transport în comun ale urbei. Rutele de odinioară era populare printre oamenii simpli, studenți și bătrâni. De la gară până la Spitalul „Toma Ciorbă" ajungeai într-o oră, iar un bilet costa 30 de copeici.

Invizibil pe străzile de acum ale orașului, cunoscut doar din poveștile buneilor și uitat prin arhivele istorice, tramvaiul a fost primul mijloc de transport în comun pus vreodată în funcțiune în Chișinău. Tras de cai la pas de trap în urbea de altădată sau huruind pe ulițele modernizate cu electricitate, tramvaiul din Capitală a avut o istorie romantică.

„Primul a fost adus din Belgia. Avea o frână ca să nu treacă peste cai și un clopoțel care suna când oprea în stație", spune Kira Maximova, de 76 de ani, care a lucrat în tinerețe taxatoare de tramvai, iar acum este muzeograf la Muzeul Regiei Transport Electric din Chișinău.

La finele secolului al XIX-lea, țarul Alexandru I a contractat o companie belgiană pentru a amenaja infrastructura necesară pentru transportul feroviar din oraș. Această companie a construit în 1888 în Chișinău primul depou de tramvaie trase de cai, cu tot cu grajduri și clădirea administrativă, ocupată acum de muzeu. Locul vechiului depou, operat astăzi de Regia Transport Electric, se află între străzile Mitropolit Dosoftei și Columna, aproape de intersecția cu strada Mihai Viteazul.

Primul tramvai a ieșit pe traseu în 1889, pe un itinerariu cuprins între Spitalul de boli infecțioase „Toma Ciorbă" și gara feroviară. Era tras de doi sau trei cai, iar pasagerii, în mare parte oameni simpli, studenți și vârstnici, călătoreau pe niște banchete de lemn, fiind protejați împotriva intemperiilor doar de un acoperiș metalic.

„După ce a inaugurat linii de tramvai în Sankt Petersburg, țarul Alexandru I a ales Chișinăul ca următorul oraș care ar fi putut fi dotat cu asemenea mijloace de transport în comun. N-am prins tramvaiul vechi, dar știu că era tras de cai buni. Erau crescuți de găgăuzi, vestiți la acea vreme în tot imperiul rus pentru hergheliile lor. Chiar dacă orașul de astăzi este așezat pe șapte coline și acum ar putea fi amenajate linii de tramvai. Tehnologia modernă permite astfel de construcții", afirmă arhitectul Nicon Zaporojan.

CĂLĂTORII DE O ORĂ, ÎN VAGOANELE ELECTRICE

Din 1913, tramvaiul de epocă a fost înlocuit cu unul de producție germană, MAN 1914, electric. „Am lucrat ca taxatoare pe tramvai până în ‘57. Un bilet costa 30 de copeici pe vremea aceea. Apoi m-am calificat ca șofer pe troleibuz", povestește bătrâna Kira.

Un alt pasager obișnuit al tramvaiului de Belle-Epoque a fost și Glebus Sainciuc. „Îl luam de fiecare dată de aici, de pe strada Columna și mergeam cu prietenii mei până la grădina de vară din centru, lângă Ștefan cel Mare", își amintește artistul.

Prin modernizarea tracțiunii de la cea animală la una electrică, garniturile de tramvai din Capitală au devenit mai confortabile și, bineînțeles, mai populare printre locuitorii de la acea vreme. Deja în 1939, în depoul de pe strada Mitropolit Dosoftei, cunoscut atunci drept Parcul de tramvaie, erau 50 de vagoane care acopereau, în total, un traseu de 11 kilometri.

De la gara feroviară până la Spitalul „Toma Ciorbă", călătorii ajungeau în aproximativ o oră. După cel de-al Doilea Război Mondial, tramvaiele au fost parțial distruse și, din cauza cheltuielilor tot mai mari de întreținere, au fost înlocuite cu troleibuze."


Articolul este insotit de galerii foto/video, aviz celor interesati de a le salva.

_________________
Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Chibzii



Data înscrierii: 23/Oct/2012
Ultima vizita: 26/Apr/2016
Mesaje: 1
Locație: Chisinau (Moldova)

MesajTrimis: Mie 24 Oct 2012 20:20:27    Titlul subiectului: Vechiul tramvai din Chisinau 159917

Buna ziua, tuturora! Stimati membri ai Tram clubului, pot sa va comunic cursele vechiului tramvai din Chisinau:
1. Gara Feroviara – bd. Iu. Gagarin – Alexandrovskaia (bd. Stefan cel Mare si Sfant) – Ostrojskaia (str. Alexandru Lapusneanu) – Kievskaia (str. 31 august 1989) – Gospitalnaia (str. Toma Ciorba) – Alexandrovskaia (bd. Stefan cel Mare si Sfant) – bd. Iu. Gagarin – Gara Feroviara.
2. Sadovaia (str. A. Mateevici) – Armeanskaia (str. Armeneasca) – Harlampievskaia (str. Alexandru cel Bun) – str. Alexandru Diordita – Pavlova (str. Petru Rares) – Naberejnaia (str. Albisoara) – Pavlova (str. Petru Rares) – str. Alexandru Diordita – Harlampievskaia (str. Alexandru cel Bun) – Armeanskaia (str. Armeneasca) – Sadovaia (str. A. Mateevici).
[Din anii 20 ai sec. XX tramvaiul circula pe Pavlova numai pana la Katikovski pereulok (str. Bogdan P. Hasdeu)]
[ E posibil, ca la sfarsitul anilor 40 ai sec. XX cursa era prelungita pana la Spitalul pentru Copii, langa cinematograful “40 de ani ai Comsomolului” (“Gaudeamus”)]
3. Gara Feroviara – bd. Iu. Gagarin – Nikolaievskaia (str. Columna) – Gospitalnaia (str. Toma Ciorba) – Gostinnaia (str. Mitropolitul Dosoftei) – Kalarasskaia Doroga (prospectul Calea Iesilor) – Cimitirul Evreiesc - Kalarasskaia Doroga (prospectul Calea Iesilor) - Gostinnaia (str. Mitropolitul Dosoftei) - Gospitalnaia (str. Toma Ciorba) - Nikolaievskaia (str. Columna) – bd. Iu. Gagarin – Gara Feroviara.
4. Gara Feroviara – bd. Iu. Gagarin – Nikolaievskaia (str. Columna) – Gubernskaia (str. A. Puskin) – Sadovaia (str. A. Mateevici) – Gubernskaia (str. A. Puskin) – Nikolaievskaia (str. Columna) – bd. Iu. Gagarin – Gara Feroviara.
Chisinaul se apropie de 1.000.000 de cetateni si e nevoie de un transport public alternativ, altfel vom primi ambuteiaje, mai ales in orele de varf. Eu ma refer la metrou usor sau tramvaiul rapid. Cele bune! Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Municipiul CHISINAU Ora este GMT + 3 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Nu puteți atașa fișiere în acest forum
Nu puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community