Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Despre depourile si autobazele iesene
Du-te la pagina 1, 2  Următoare
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
dey1986



Data înscrierii: 06/Iun/2011
Ultima vizita: 19/Oct/2020
Mesaje: 28
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 20 Oct 2011 16:53:46    Titlul subiectului: Despre depourile si autobazele iesene 149751

Ce se ascunde in garajul subliniat din depou?


ddsa.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  148.12 kb
 Vizualizat:  de 18706 ori

ddsa.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Noi/2020
Mesaje: 8066
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 20 Oct 2011 17:58:32    Titlul subiectului: 149753

Nu e garaj, ci una dintre cladirile vechi de cand e tramvaiul iesean. In prezent adaposteste atelierul de tamplarie, unde prind forma diverse componente ale tramvaielor de epoca restaurate la RATP (ca principala activitate). Este spatiul la care am tot facut referire pe forum spunand ca ar trebui sa fie pastrat pentru amenajarea muzeului in cazul in care e musai ca depoul sa dispara din acea zona.
_________________
Asociația Pasionaților de Transport Public "Tramclub Iași"
https://www.facebook.com/tramclubiasi


Ultima modificare efectuată de către Radu Bialus la Joi 20 Oct 2011 18:04:52, modificat de 1 dată în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
dey1986



Data înscrierii: 06/Iun/2011
Ultima vizita: 19/Oct/2020
Mesaje: 28
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 20 Oct 2011 18:02:53    Titlul subiectului: 149754

Am inteles, am crezut ca este un tramvai ascuns de ochii lumii!! Cum e maturatoarea nr 2.

Ultima modificare efectuată de către dey1986 la Joi 20 Oct 2011 18:41:40, modificat de 1 dată în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Noi/2020
Mesaje: 8066
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 20 Oct 2011 18:07:38    Titlul subiectului: 149755

Maturatoarea 2 nu este ascunsa de ochii lumii, ci teoretic sta intr-un loc care sa o protejeze. Daca ar fi functionala, ar mai si iesi, dar, din pacate, nu e.
_________________
Asociația Pasionaților de Transport Public "Tramclub Iași"
https://www.facebook.com/tramclubiasi
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
dey1986



Data înscrierii: 06/Iun/2011
Ultima vizita: 19/Oct/2020
Mesaje: 28
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mie 05 Dec 2012 11:34:45    Titlul subiectului: 160861

Poza personala.


DSCN6952.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  1.01 MB
 Vizualizat:  de 17414 ori

DSCN6952.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
dey1986



Data înscrierii: 06/Iun/2011
Ultima vizita: 19/Oct/2020
Mesaje: 28
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mie 05 Dec 2012 12:06:49    Titlul subiectului: 160867

Poza personala.


DSCN6989.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  835.62 kb
 Vizualizat:  de 17401 ori

DSCN6989.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Mie 15 Mai 2013 23:57:16    Titlul subiectului: 164534

Voi "redeschide" putin topicul acesta.

Depourile iesene mi s'au parut cam ciudate ca schema a liniilor, fata de tot ce am vazut prin alte parti. Daca depoul central (de la "gara") arata asa pentru ca e vechi si s'au facut diverse schimbari, inclusiv la modul de acces, depoul Dacia mi s'a parut extrem de ciudat. Suprafata depoului este foarte putin folosita pentru linii. Vazut din tren, depoul parea foarte intins, insa foarte putin populat de tramvaie.

Am atasat mai jos doua scheme din 1994.

Pentru depoul central ("Gara"):
A - Linia dezafectata avea legatura si cu a doua linie care ocoleste hala de revizie, inainte de construirea noii intrari? Exista inca un macaz acolo, catre cealalta linie? Mai exista acel macaz si o bucata de linie pe care statea vagonul 84, sau el statea pur si simplu pe jos?
B - Foarte recent s'a construit legatura la a doua linie din hala de revizie, iar in schema nu este desenata linie in interior. In 1983-1984, acolo stateau insa vagoane Timis care nu erau in circulatie. L-am vazut acolo pe acea linie pe vagonul 312 urcat pe vinciuri. Exista linie si in interior sau cum altfel au dus vagonul acolo?
C - Din cate am inteles, in aceasta cladire era hala de vopsitorie. Linia mai exista, insa nu mai are retea, iar in hala acum nu stiu ce este.
D - Aceasta linie inca mai exista, insa nu stiu ce reprezinta bucata de linie din spate? Sa fi fost un banc de testare, cum au mai fost in trecut?
E - Acele doua linii nu mai exista astazi. Nu stiu la ce foloseau, dar in 1989 acolo inca mai stateau vagoane Timis care nu circulau, ca 339 si 327. Pe prima linie de garare stateau tot vagoane Timis defecte, ca 344 si 315. Vagoanele inca erau intregi, aveau geamuri si usi, poate lampi nu mai aveau, dar aratau destul de bine.

Pentru depoul Dacia:
A - Aici stateau vagoanele Timis care nu mai circulau sau urmau sa fie casate. Liniile nu aveau retea, dar cred ca existau macazuri. Nu stiu daca exista inca o linie in spatiul mai mare dintre primele doua linii din dreapta. Nu stiu cum duceau vagoanele acolo sau cum le scoteau, pentru ca unul dintre vagoane ajuns la capatul primei linii apare mai tarziu intr'o poza a lui René van Lier, in fata intrarii in hala.
B - Liniile din hala nu existau la data cand a fost facuta schema asta.
C - Aceste linii nu mai existau in anii '90, insa inainte acolo mai stateau vagoane Timis defecte.
D - Linii de garare actuale, inexistente la data cand aceasta schema exista.
E - Linii "moarte" pentru vagoanele ITB. Pe prima linie a stat foarte mult timp vagonul 73, inainte sa fie casat. Mai tarziu in zona aceea s'au taiat toate vagoanele ITB si ITB-M.
In 1985, in spatiul dintre linia principala si aceste linii stateau perpendicular pe directia liniilor carcase ruginite de vagoane ITB, dintre cele casate in 1982. In 1986 nu mai erau acolo.
F - O cladire astazi in paragina, a fost un atelier de tamplarie sau asa ceva.
G - In fundul halelor trece o linie perpendicular pe directia celorlalte. Nu este legata la retea si nu are legatura cu ele. La ce a fost folosita?
Tot in zona, in hala de revizie din spate, am vazut mai demult vagon Timis urcat pe vinciuri. Hala era folosita si pentru reparatii sau hala de langa ea avea si ea linie (desi nu pare suficient de inalta)?
In centrul depoului se afla o cladire care impreuna cu spatiul din jurul ei nu par sa aiba nicio legatura cu tramvaiele. De ce s'a irosit asa spatiul, cand puteau face mai multe linii de garare acolo? Cred ca in 1984 inca mai existau liniile de garare din Tutora, deci ar fi fost nevoie de acel spatiu.

Si alte intrebari:
1. Toate tramvaiele Timis cand au venit au stat in depoul Dacia? Avand in vedere cele spuse mai sus, incapeau 94 vagoane in depou?
2. Cand s'au transferat vagoanele ITB la depoul Dacia si Timisurile (cele functionale + cate ceva din restul) la depoul de la gara? In 1984 inca mai erau ITB-uri la gara.
3. Pana la darea in functionare a depoului, a fost construita bucla care merge pe langa gard sau s'a facut doar un triunghi de intoarcere, iar vagoanele stateau pe strada, ca intr'o poza care este aici pe forum? Pentru ca vagoanele stateau pe strada in poza, inseamna deci ca nu incapeau pe linia din interior sau pur si simplu bucla nu exista inca?
4. Cum se intra in depoul de la gara pana la realizarea noii intrari, tinand cont ca linia de pe str. Garii era dubla? Exista macaz sau vagoanele faceau rondul de la gara, mergeau pana dupa macaz si apoi mergeau cu spatele spre depou?



depoul_central.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  320.26 kb
 Vizualizat:  de 16993 ori

depoul_central.jpg



depoul_dacia.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  174.94 kb
 Vizualizat:  de 16993 ori

depoul_dacia.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Noi/2020
Mesaje: 8066
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 16 Mai 2013 10:41:49    Titlul subiectului: 164536

Dintr-un document oficial pe care il am reiese ca, macar la nivelul anilor '50, linia de pe strada Uzinei ar fi fost dubla, cu toate intrarile/iesirile posibile dinspre/spre strada Garii. Desi extrem de detaliat, documentul contine si cateva erori in ce priveste liniile de tramvai din oras, deci niste semne de intrebare trebuie sa ramana si in privinta datelor de mai sus (eu unul am un semn de intrebare asupra pachetelor de linii care se desprindeau in depou din cele doua linii de pe Uzinei). Nu e exclus, insa, ca situatia din document sa fi aparut dupa razboi, iar inainte sa fi existat linie simpla pe Uzinei si trecere de pe o linie pe alta pe strada Garii, asa cum existau in diverse puncte din oras, dat fiind ca tramvaiele cu doua posturi de conducere erau mai simplu de manevrat pentru acces in/din depou. La un moment dat, cel mai probabil in legatura directa cu tramvaiele ITB, dinspre bucla de la Gara s-a desprins linie catre strada Silvestru, intrarea in depou facandu-se prin capatul dinspre depou al cladirii lipite de sediul administrativ actual al RATP, cu intrare pe acea bucla de la gard si parcurgerea ei in sens invers acelor de ceas.

Depoul din Dacia... A nu se uita ca a fost proiectat ca baza de intretinere si exploatare a tramvaielor si autobuzelor si nu e exclus ca initial partea dedicata tramvaielor sa fi fost gandita doar pentru vagoanele ITB, iar rezultatele proaste in exploatarea tramvaielor Timis sa fi schimbat aceasta situatie (poate si modificarea in sens negativ a numarului de vagoane Tatra de achizitionat fata de prevederea intiiala a avut un rol, pentru ca una era sa asiguri spatiu de garare pentru inca 40-50 de Tatre la Gara, cu trimiterea ITB-urilor in Dacia, si alta era situatia in cazul a 47 de trenuri Timis vagon motor+remorca care au ajuns la Iasi in locul acestora; eu unul sunt convins ca baza din Dacia a fost proiectata pe partea de tramvaie doar pentru a arunca acolo ITB-urile, iar venirea neplanificata a Timisurilor a stricat socotelile). Cert este ca halele pentru intretinerea vagoanelor Timis, aflate aproape de intrarea in depou, au fost date in exploatare abia in 1993, deci la zece ani de la inaugurarea bazei.

Pentru o buna parte a intrebarilor tale mai sunt de cautat raspunsuri, pentru ca stii foarte bine ca multe chestiuni nu sunt deloc usor de lamurit. Altele isi vor gasi raspunsuri mai repede.

O sugestie: sa luam desenele facute de diversi doar ca puncte de plecare pentru investigatii si sa nu le transformam in Biblii, pentru ca si nemtii gresesc...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Noi/2020
Mesaje: 8066
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 16 Mai 2013 11:58:57    Titlul subiectului: 164537

Daca privesti cu atentie imaginea cu 242 rasturnat, se observa ca bucla de la gard se continua catre interiorul depoului cu doua linii. De asemenea, se observa ca liniile normale - cele actuale - de la noua poarta, care se unesc in linia pe care stii ca intra tramvaiele de la strada in hala pentru revizia zilnica - denumita R0 - nu erau conectate inca, dar, daca ar fi fost conectate la momentul fotografierii, linia care le unea s-ar fi unit, la randul ei, cu linia care se desprindea din bucla de la gard catre dreapta (nu privind fotografia, ci in mod real, dinspre intrare catre interior). Cealalta linie din imagine e cea alaturata, care a fost mentinuta in hala, si unde spui ca ai vazut la un moment dat un Timis pe vinciuri. In capatul celalalt al halei linia se continua curbata si pe ea poate fi garat acum un singur vagon gen GT4. Probabil ca nu-ti este foarte clara situatia acestei linii in anii de dinaintea refacerii recente a halei pentru ca era in spatele unui perete (avea ochiuri de sticla) ridicat pe toata lungimea halei, care separa cele doua spatii (acum nu mai exista). In spatiul unde nu intrau vagoane erau amenajate cateva standuri pentru muncitori.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Joi 16 Mai 2013 14:52:16    Titlul subiectului: 164542

Mi se pare ciudat ca linia de pe strada Uzinei sa fi fost dubla. Asta inseamna ca la un moment dat linia dubla a fost inlocuita cu una simpla amplasata pe mijlocul strazii. O lucrare absolut inutila, tinand cont ca linia dubla ar fi fost utila pentru tramvaiele ITB.
Mai curand, situatia ar fi fost ca in schema atasata de mine. Ar fi putut exista ceva ca in schema de acolo, eliminandu-se astfel manevra de mers cu spatele catre depou. Asta insemna insa ca vagoanele ITB nu mai ajungeau la gara cand mergeau la depou, decat dupa ce s'a construit acea intrare pe undeva pe langa cladirea administrativa (de astazi, nu stiu cand a fost construita). Legat de asta, am vazut intr'o poza o linie care se dresprindea catre dreapta din rond. In anii '70-'80 pe acolo mergeau liniile 2 si 6, insa undeva la inceputul anilor '70 ea apare intr'o poza fie dezafectata, fie de abia construita si inca nedata in folosinta.
Liniile din zona atelierului de tamplarie le-am vazut, deci nu sunt o inventie a nemtilor. Probabil ca acolo ajunsesera vagoane Timis defecte din cauza ca nu mai aveau unde sa le puna. Inca in 1980 stiu ca tramvaiele stateau mult sa intre in depou si am auzit si un comentariu in acest sens al unui profesor care nu pierdea ocazia sa mai zica ceva de "stapanire" si de administratia locala. In 1984 am asistat la niste manevre in care grupuri de 2-3 vagoane ITB cuplate ieseau din depou pana in strada pentru a face loc la diverse manevre.

In ceea ce priveste schema depoului Dacia, am comis o "blasfemie" modificand "biblia" nemtilor. Partea depoului expusa vederii de la calea ferata am vazut-o foarte bine, nu si partea cealalta. Liniile din hale le-am desenat eu, ca si liniile de garare din spate. Liniile care ieseau din halele din spate, unde astazi sunt ateliere de reparatii boghiuri si unde sta vagonul 2 existau si erau vizibile si din tren. Prima linie cred ca nu era atat de scurta ca in schema nemtilor, insa nu incapea acolo mai mult de un vagon ITB+remorca. Acolo a stat vagonul 73.

Cred ca prin 1988 am vazut in depou, undeva inaintea liniilor care merg catre halele de reparatii boghiuri, doua vagoane motor ITB, care cred ca aratau ca vagoanele V56 de marfa din Bucuresti, cu usa mare la mijloc, insa pareau dezafectate si cred ca erau puse undeva in afara liniei. Tot pe acolo mai erau si cele 3 remorci platforma, care insa au mai functionat pana la sfarsitul anilor '80. La depoul de la gara au ramas vagonul 84 si doua remorci de marfa. Niciunul dintre ele nu mai era functional in 1989.

Daca depoul Dacia a fost gandit ca baza de exploatare mixta, de ce pana in 1990 nu au fost niciodata autobuze acolo?

Imaginea atasata ar putea fi valabila pentru anii 1978-1979. In 1980 imi amintesc ca intrarea era cea actuala.



depoul_central2.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  344.8 kb
 Vizualizat:  de 16910 ori

depoul_central2.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
EEG



Data înscrierii: 27/Sep/2012
Ultima vizita: 24/Oct/2020
Mesaje: 254
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 16 Mai 2013 15:43:33    Titlul subiectului: 164543

Citat:
Mi se pare ciudat ca linia de pe strada Uzinei sa fi fost dubla. Asta inseamna ca la un moment dat linia dubla a fost inlocuita cu una simpla amplasata pe mijlocul strazii. O lucrare absolut inutila, tinand cont ca linia dubla ar fi fost utila pentru tramvaiele ITB.

Inainte de modernizarea bulevardului(Strada Garii-fosta 30 Dec.) exista intr-adevar linie dubla spre depou pe strade Uzinei. Ba chiar pana pe la mijlocul anilor '80. Stiu sigur pentru ca la vremea aia aveam rude ce locuiau in zona. Linia de pe strada Garii era undeva mai la dreapta decat este in momentul actual(sensul-cum mergi spre centru) iar curba formata din linia ce venea din depou cu sensul spre Centru era curba cu raza cea mai mica din oras(ziceau vatmanii) Tin minte ca Timisurile aveau la inceput probleme cu acea curba, cupla dintre vagoane indoia tabla din spate de pe marginile vagonului. Mai tarziu am observat ca au decupat inclinat acea portiune.


Ultima modificare efectuată de către EEG la Joi 16 Mai 2013 15:53:35, modificat de 1 dată în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Noi/2020
Mesaje: 8066
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 16 Mai 2013 15:44:19    Titlul subiectului: 164544

Trix:

Fiind un act oficial si important al municipalitatii, nu pot sa nu dau sanse mari ca tot ce e reprezentat acolo sa fie corect. Am gasit acolo unele chestiuni care trebuie lamurite, pentru ca se bat cap in cap cu alte date si imagini, dar unul-doua aspecte discutabile nu pot pune un mare semn de intrebare asupra intregului document. Deci, pana la date care sa contrazica ce e reprezentat acolo la intersectia cu strada Uzinei, nu pot sa nu plec de la ideea ca aceea a fost realitatea. Deci, din punctul meu de vedere nu e exclus sa se fi intamplat chiar si sa fi fost inlocuita linia dubla cu linia simpla pe care inca o mai putem vedea pe Uzinei.

Linia pe care spui ca ai vazut-o intr-o imagine ca pleca din rondul de la Gara catre strada Silvestru este cea destinata accesului spre depou si nu are legatura cu linia de tramvai Gara <-> Podu de Piatra (data in exploatare in 1980).

"Biblia" de mai sus cu depoul de la Gara chiar contine greseli. Deocamdata am identificat faptul ca reprezentarea liniilor din cladirea centrala nu corespunde realitatii. In capatul dinspre lemnarie al cladirii centrale a functionat atelierul de reparatii boghiuri, unde sunt 3 linii, dintre care una era racordata la liniile de manevra din depou, celelalte doua fiind in legatura cu aceasta prin intermediul unei linii perpendiculare si a unor placi turnante aflate in interior. Acel capetel de linie "izolat" din desen este o greseala, linia iesind din atelier si fiind la fel de lunga si neintrerupta ca si cea principala de alaturi. Alaturi de aceasta linie mai exista una, identica (doar ca la iesirea din atelier - deci spre Uzinei - da in prezent intr-o magazie metalica, insa se vede clar usa mare de acces). Pe linia principala (deci cea mai din capatul cladirii) tramvaiele puteau intra, erau ridicate cu ajutorul unor pistoane similare celor folosite pentru ridicarea autobuzelor in Tudor (v. poza din monografie) si care exista si astazi, doar ca au fost acoperite cu beton (se vad, insa, urmele). Placile turnante de pe liniile extreme nu mai exista, dar mai exista cea de pe linia din mijloc. In prezent acolo este atelierul de cale.

Hala de la intrarea in depou (pe partea dreapta cum intri) a fost folosita ca vopsitorie si pentru intretinerea vagoanelor. Una dintre cele doua linii a fost si ea echipata cu pistoane pentru ridicare (inca exista). Cealalta linie are acum si canal, insa acesta a fost construit ulterior schimbarii destinatiei halei. Acolo este acum atelierul auto.

Nu stiu daca si de ce nu a fost folosita baza din Dacia si pentru autobuze in anii '80, cert este ca au fost proiectate si executate platforme de garare si spatii de intretinere destinate autobuzelor, pe care le cunosti foarte bine.

Hala data in exploatare in 1993, asa cum stii, contine doua spatii utilizate pentru revizii si reparatii vagoane si spatii cu destinatia de ateliere. Initial, jumatatea de hala dinspre intrarea in depou fusese prevazuta pentru RC-uri, iar cealalta jumatate pentru boghiuri. Linia perpendiculara, evident, urma sa faca legatura, cu ajutorul a doua placi turnante (a fost realizata doar una, ale carei urme sunt vizibile si astazi). In final au fost utilizate ambele hale ca si in prezent, acea linie nu a fost utilizata niciodata, iar hala de boghiuri, cum stii, se afla in capatul opus al depoului.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Vin 17 Mai 2013 00:23:09    Titlul subiectului: 164560

Este posibil ca nemtii sa fi facut "gleisplanul" din memorie sau schitand rapid in timp ce mergeau prin depou. In functie de cat timp au avut, s'au miscat pe acolo cu grupul si neavand vagoane de-ale lor, sa nu fi dat prea mare importanta la tot ce vedeau. Poate nici nu s'au aventurat singuri din cauza maidanezilor.
De asta cred ca nu gasim poze cu Timisurile din Dacia sau cu vagonul 84 de la gara, in ciuda faptului ca era chiar langa intrare. Si mai ciudat este ca n'au fotografiat vagonul 87 (cel fara cucuvea, cu 6 ferestre si usi de vagon de marfa, fara geam), chiar daca era la strada.
De asemenea, la Dacia este foarte probabil sa nu le fi aratat zona parcului rece, astfel incat ea nici nu apare in gleisplanul lor. Si eu cand am fost prima data acolo, nu au fost incantati ca am pozat vagoanele V2A care erau trase acolo in locul Timisurilor.
Este de-a dreptul ciudat ca au facut hale si ateliere pentru autobuze si nu le-au folosit in acest scop. Oare ce era prin ele inainte de 1990?

Legat de linia dinspre Uzinei, mi-ar fi greu acum sa-mi amintesc cum arata linia de pe strada Garii, dar cel putin cand s'a dat in folosinta linia de la Autogara (astazi Billa), linia de pe str. Garii era ca acum, iar pe str. Uzinei era o singura linie, ca si acum, dar inca avea macaz si retea. Cred ca un motiv pentru care a fost pastrata a fost accesul tramvaielor (Tatra) catre Centru si Copou, fara a mai trece pe la gara.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Noi/2020
Mesaje: 8066
Locație: Iasi

MesajTrimis: Vin 17 Mai 2013 06:43:38    Titlul subiectului: 164562

Daca baza din Dacia nu a fost utilizata in anii '80 pentru autobuze ar putea fi tot o situatie generata de ceva neplanificat cand a fost gandita si finantata, si anume criza combustibililor, care a si dus la diminuarea pana la desfiintare totala a traseelor urbane de autobuz, o mare parte a vehiculelor fiind casate, duse in parcul rece de sub Galata sau date "altor unitati socialiste" care aveau nevoie si solicitau asa ceva (pentru cei mai tineri, care n-au prins vremurile despre care vorbim, precizez ca prin asta se intelege absolut orice, de la teatre la CAP-uri).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Vin 17 Mai 2013 12:54:15    Titlul subiectului: 164567

Referitor la a doua schema a depoului de la gara, modificata de mine, continutul ei nu este cel real pentru perioada aceea. Precizez asta ca sa nu fie luata drept "o varianta care a existat la un moment dat". Cel putin macazul "S" din stanga imaginii nu a existat.

In ceea ce priveste depoul din Dacia, nu inteleg de ce nu au dus acolo autobuzele din Galata. De fapt, ce a fost in Galata, un spatiu de parcare sau o autobaza propriu-zisa? Ce suprafata avea si unde era exact localizata?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Noi/2020
Mesaje: 8066
Locație: Iasi

MesajTrimis: Dum 19 Mai 2013 10:41:24    Titlul subiectului: 164588

"Parcul de stocare (uneori denumit *de conservare*) Galata" (doua simple "platforme" de parcare) a fost infiintat pentru a prelua surplusul de autovehicule ale tuturor unitatilor socialiste din judet, ca urmare a unei decizii luate prin 1981 la nivel central (deci acelasi lucru se intampla in toata tara) desigur din motive de criza. IJTLI devenea, astfel, raspunzator pentru o multime de autovehicule ajunse in ograda sa.
Din spatiul initial au mai cerut unii si altii cate o bucata de teren, iar in final pe cei din conducerea orasului i-a cuprins febra dezafectarii, pentru marirea Talciocului, motiv pentru care IJTLI se caznea sa scape de masinile din Galata si nu prea-i iesea, fiind si mai tare presata de autoritati (practic casa ce se putea casa si in rest "arunca" cu autobuze, basculante si alte jucarii in stanga si-n dreapta, iar la un moment dat era disperata ca prin judet nu mai era nimeni care sa doreasca, asa ca imediat ce venea cate o cerere de la vreo unitate socialista din tara, era pe loc aprobata). Unele masini folosite dupa '89 au fost reactivate dupa ce au zacut ani buni in Galata.

Aici era, de-o parte si de alta a strazii Cicoarei (partea de sub deal avea multe SM-uri si Romanuri, inclusiv troleibuze Roman - nu mai stiu cate din cele 10 - iar peste drum erau multe IK4):

click aici
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
gavryll



Data înscrierii: 10/Dec/2009
Ultima vizita: 22/Aug/2016
Mesaje: 23
Locație: Iasi

MesajTrimis: Dum 19 Mai 2013 12:36:44    Titlul subiectului: 164589

Nu este putin frustrant pentru regia de trasport ca nu are legatura directa intre depoul Dacia si rondul din Canta, desi intre acestea exista o distanta de "doar" 100...150 de metri (aproximativ)?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Dum 19 Mai 2013 14:31:25    Titlul subiectului: 164590

Cu atat mai mult cu cat spatiul din Galata devenise insuficient, este ciudat ca in depoul Dacia nu stateau autobuze.

La momentul construirii depoului, nu exista nici macar linia din Canta, insa cea din Dacia exista. Faptul ca depoul este mai aproape de rondul din Canta decat de cel din Dacia este irelevant. Nu se justifica sa se construiasca o pasarela peste calea ferata. Poate daca tramvaiul ajungea pana la Antibitica si exista si atunci complexul "Car&Fur" ( Twisted Evil ) de astazi, ar fi existat o traversare.

Depoul din Dacia a fost dat in exploatare in 1983. Anterior acestui moment, tramvaiele ITB erau garate pe liniile de acces spre depoul aflat in constructie. O fotografie care apare si in monografia RATP prezinta un tramvai afisand linia 5 si iesind din depoul Dacia. In 1983 existau toate cele 94 vagoane Timis, dar nu toate erau in Dacia. Asta ma face sa cred ca RATP a transferat atunci acolo tramvaie Timis pentru liniile care mergeau in Dacia (5 si 6).
In 1984, aceste linii erau inca deservite de tramvaie ITB, in paralel cu tramvaie Timis, inclusiv linia 6. Este foarte ciudat ca RATP a dus tramvaie Timis in Dacia pentru ca apoi sa le duca inapoi la gara, lasand in Dacia doar pe cele defecte, dar nu pe toate.

Dupa acest moment, tramvaiele ITB deserveau linia 2, partial linia 10 si linia 6b. A fost necesara cresterea capacitatii acestor tramvaie pentru fluxul mare de calatori din Pacurari/Canta si in 1984-1985 au fost modificate mai multe remorci sa poata cupla a doua remorca. A rezultat un surplus de vagoane motor. Cel putin 5 dintre ele au fost modificate ca vagoane de scoala, insa puteau circula si cu calatori.

In 1985 vagoanele ITB deja ajunsesera in Dacia, creand astfel situatia asta ciudata cu accesul spre Canta, care a persistat cat timp vagoanele din Dacia au deservit linia 2.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
MYSU



Data înscrierii: 09/Ian/2008
Ultima vizita: 28/Noi/2020
Mesaje: 137
Locație: Iasi

MesajTrimis: Dum 19 Mai 2013 18:11:58    Titlul subiectului: 164595

ITB au deservit si linia 14
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Noi/2020
Mesaje: 8066
Locație: Iasi

MesajTrimis: Dum 19 Mai 2013 19:59:55    Titlul subiectului: 164596

Nimic nu este ciudat, pentru ca IJTLI nu era nici pe departe sat fara caini. Fiecare decizie era bine argumentata si pusa in practica dupa ce o multime de oameni faceau referate si isi asumau raspunderea pentru ceea ce faceau. Pentru orice exista explicatii, insa este imposibil ca aspecte interne sa fie clare si curgatoare pentru ochii din exterior, fie ei si pasionati (chiar si pentru interni multe lucruri nu sunt complet clare - nici nu se poate sa fie toate - de unde apare si zvonistica de interior, care uneori atinge dimensiuni hilare). Oricand va fi o veriga lipsa care sa dea impresia ca ceva "e ciudat".
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Lun 20 Mai 2013 00:03:25    Titlul subiectului: 164600

Ar fi fost teoretic firesc ca "oamenii muncii" din cartierele Alexandru si Dacia sa beneficieze de tramvaie moderne, tinand cont ca tramvaiele Timis erau de mare capacitate, deci prezenta lor in Dacia ar fi fost normala. Este greu de spus daca ar fi incaput insa toate acolo. Totusi, sa tinem cont ca in anul 1998, existau acolo 66 vagoane Timis (33 garnituri) plus 2 utilitare transformate din ele plus cel putin 4-5 vagoane casate (cele ramase galbene). La asta se mai adaugau resturile de ITB-uri care umpleau liniile din spate, deci ar fi avut capacitate suficienta, insa existau deja si halele date in exploatare in 1993.

Probabil ca in 1983, RATP a alocat Timisuri pentru liniile 5, 6 si 7, iar in 1983 erau cam 30-31 tramvaie Timis in circulatie, iar acestea au fost duse in Dacia la deschiderea depoului. In realitate, nu erau toate functionale in acelasi timp, astfel incat linia 5 era suplinita de vagoane ITB, linia 6b avea vagoane ITB, iar linia 7 era cam 50% cu Tatra.

La fel de probabil, in 1983-1985 nu existau ateliere de reparatii in Dacia (in afara de cel de boghiuri sau ce era pe atunci in halele din spate), iar Timisurile cam aveau nevoie de reparatii. Nu stiu unde s'au facut modificarile descrise in monografie (frana pneumatica &c) si nici reparatiile capitale si revopsirile, pana la mutarea lor inapoi la gara. Cel mai probabil, la gara. Vagoanele ITB, desi multe nu circulau, majoritatea erau functionale sau puteau fi reparate mai usor si erau mai usor de manevrat prin depou, astfel incat au preferat sa le duca in Dacia. Chiar si in anii '90 si mai tarziu se puteau observa tramvaie iesind din depoul Dacia pentru manevre. La gara, iesirea din depou intr'o strada foarte circulata era mult mai dificila.

P.S. Linia 14 a aparut mai tarziu. Linia 10, cand a aparut, a fost cu vagoane Timis, dar si cu ITB. Cel mai probabil, dupa transferarea vagoanelor ITB in Dacia, a ramas cu vagoane ITB.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Noi/2020
Mesaje: 8066
Locație: Iasi

MesajTrimis: Lun 20 Mai 2013 07:02:50    Titlul subiectului: 164603

La momentul achizitiei tramvaielor Tatra si Timis cred ca ambele tipuri erau destinate a fi utilizate fara preferinte pe trasee, toate fiind vagoane noi. Apele s-au limpezit abia cand s-a constatat starea dezastruoasa a Timisurilor (ca fiabilitate si capacitate de a face fata conditiilor de exploatare din Iasi).

Tramvaiele ITB puteau fi reparate mai usor, numai ca in realitate nu erau reparate mai usor, din lipsa de piese si din cauza starii lor generale, fapt mentionat periodic in referate, analize si rapoarte de activitate. Intr-o analiza din 1988 se prezinta coeficientul de stare tehnica in cazul lor, care era mai mic cu 40% fata de Tatre si cu 20% fata de Timisuri.

Cat priveste Timisurile, in acelasi document se arata ca erau active doar 23 de trenuri, 8 erau in reparatii, iar 16 erau imobilizate (si descompletate).

Starea tehnica a Timisurilor si ITB-urilor tragea in jos coeficientul general de utilizare a parcului de tramvaie, care era de cca. 60%, absolut jenant, mai ales in acei ani, cand parcul era subdimensionat, iar ponderea transportului de calatori cu tramvaiul era de aproape 80%.

Miscarile intre depouri tineau seama, categoric, de componenta de exploatare a autobazei (care era una singura - Autobaza 2 - chiar daca existau doua depouri), deci de ameliorarea dispecerizarii vagoanelor la porti.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Noi/2020
Mesaje: 8066
Locație: Iasi

MesajTrimis: Lun 20 Mai 2013 11:07:16    Titlul subiectului: 164604

gavryll a scris:
Nu este putin frustrant pentru regia de trasport ca nu are legatura directa intre depoul Dacia si rondul din Canta, desi intre acestea exista o distanta de "doar" 100...150 de metri (aproximativ)?

Si inca cum...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Lun 20 Mai 2013 18:08:18    Titlul subiectului: 164613

radub a scris:
La momentul achizitiei tramvaielor Tatra si Timis cred ca ambele tipuri erau destinate a fi utilizate fara preferinte pe trasee, toate fiind vagoane noi.
Ma indoiesc de asta. Documentatia tehnica prevedea clar ca Timis este un tramvai compus din doua vagoane de 14,1m, deci cu o capacitate dubla fata de un vagon T4R.
Poate ca initial si-au pus sperante cu ele pe linia 3, insa si 5, 6 si 7 erau pe atunci linii foarte solicitate si necesitau tramvaie de mare capacitate. Era firesc sa puna Timisuri pe ele, fiind mai simplu decat sa cupleze Tatrele (nu inteleg inca de ce nu le reusea operatia).

radub a scris:
Tramvaiele ITB puteau fi reparate mai usor, numai ca in realitate nu erau reparate mai usor, din lipsa de piese si din cauza starii lor generale, fapt mentionat periodic in referate, analize si rapoarte de activitate. Intr-o analiza din 1988 se prezinta coeficientul de stare tehnica in cazul lor, care era mai mic cu 40% fata de Tatre si cu 20% fata de Timisuri.
Este ciudat pentru ca exact in acea perioada ITB(RATB) renunta la vagoanele pe doua osii, deci ar fi trebuit sa existe posibilitatea procurarii de piese si asta la pret de fier vechi, din moment ce RATB renunta la ele. Interesant este insa ca in toata perioada asta, cel putin cat era vizibil din tren, depoul parea gol in timpul zilei, fiind putine vagoane "ITB" (V58), mult mai vizibile fiind vagoanele Timis si nu doar in partea dinspre intrare. In perioada 1983-1987 am vazut absolut toate vagoanele V58 in circulatie (evident, nu toate odata).

radub a scris:
Cat priveste Timisurile, in acelasi document se arata ca erau active doar 23 de trenuri, 8 erau in reparatii, iar 16 erau imobilizate (si descompletate).
Asta confirma datele neoficiale personale pe care le aveam ( http://pisi.ca/Vn4g ).

radub a scris:
Starea tehnica a Timisurilor si ITB-urilor tragea in jos coeficientul general de utilizare a parcului de tramvaie, care era de cca. 60%, absolut jenant, mai ales in acei ani, cand parcul era subdimensionat, iar ponderea transportului de calatori cu tramvaiul era de aproape 80%.
Altfel spus, pe hartie erau prea multe, in realitate nu ajungeau. Asta explica situatia. Este insa ciudat de ce pe vremea aia nu s'au incercat solutii de colaborare cu Nicolina, cum a fost in cazul V2A-M. Ar fi putut moderniza ITB-urile inca de atunci, ar fi facut ceva cu Timisurile si se mai rezolvau din probleme.

Ca sa revenim totusi strict la subiect, pentru depoul de la gara exista destule informatii, insa in Dacia unde se faceau reparatiile la vagoanele ITB? Unde se vopseau si se intretineau ele, daca halele din fata inca nu fusesera construite? Astazi exista acolo un atelier de boghiuri, insa vagoanele ITB nu aveau boghiuri, atunci la ce servea acel atelier in perioada cat depoul a avut doar ITB-uri?


Ultima modificare efectuată de către Trix la Lun 20 Mai 2013 19:07:00, modificat de 1 dată în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Noi/2020
Mesaje: 8066
Locație: Iasi

MesajTrimis: Lun 20 Mai 2013 18:51:03    Titlul subiectului: 164615

Trix a scris:
Ma indoiesc de asta.

Pai, foarte rau, probe s-au facut si pe Padurii, si pe Copou.

Trix a scris:
Poate ca initial si-au pus sperante cu ele

Exact asta am zis si eu. Cand au fost achizitionate...

Trix a scris:
pe linia 3

Si 1/4 (inel) erau...

Trix a scris:
Este ciudat faptul ca exact in acea perioada ITB(RATB) renunta la vagoanele pe doua osii, deci ar fi trebuit sa existe posibilitatea procurarii de piese si asta la pret de fier vechi, din moment ce RATB renunta la ele.

Piese uzate de la niste rable, preumblate sute de km prin tara pentru a servi drept piese de schimb pentru alte rable?!

Trix a scris:
Interesant este insa ca in toata perioada asta, cel putin cat era vizibil din tren, depoul parea gol in timpul zilei, fiind putine vagoane "ITB" (V58), mult mai vizibile fiind vagoanele Timis si nu doar in partea dinspre intrare. In perioada 1983-1987 am vazut absolut toate vagoanele V58 in circulatie (evident, nu toate odata).

Nu stiu ce se vedea si ce nu din tren, stiu ce scrie in acte. Iar cand sunt intocmite pentru a trage semnale de alarma, n-am motive sa nu le cred corecte. Ca un vagon circula o perioada, dupa care pica cu vreo boala grea si cu piese de pe el se putea reactiva un altul, nu e ceva nemaivazut.

Trix a scris:
Altfel spus, pe hartie erau prea multe, in realitate nu ajungeau.

Pai nu, ca pe hartie era trecuta fix situatia asta dezastruoasa, iar hartiile mergeau "sus". Acum, cat de sus, nu stiu, dar sigur e ca hartiile se faceau corect si fara menajamente, ba chiar cat se poate de direct si grav.

Trix a scris:
Este insa ciudat

Nu, nimic nu e ciudat... Laughing

Trix a scris:
de ce pe vremea aia nu s'au incercat solutii de colaborare cu Nicolina, cum a fost in cazul V2A-M. Ar fi putut moderniza ITB-urile inca de atunci, ar fi facut ceva cu Timisurile si se mai rezolvau din probleme.

S-a luat in calcul modernizarea ITB-urilor, dar la momentul respectiv s-a concluzionat ca starea ciuveielor alora nu justifica costurile unei modernizari. Acum, de ce in '91-'93 s-a facut, totusi, acest pas, nu stiu, dar cred ca disperarea era prea mare. De altfel, si solutia cu V2-urile arata acelasi lucru.
Ce e cu adevarat pacat e ca nu s-a putut face ceva cu Timisurile. Insa, avand in vedere subfinantarea din acei ani, nu are sens sa ne mai intrebam ceva.

Trix a scris:
in Dacia unde se faceau reparatiile la vagoanele ITB? Unde se vopseau si se intretineau ele, daca halele din fata inca nu fusesera construite? Astazi exista acolo un atelier de boghiuri, insa vagoanele ITB nu aveau boghiuri, atunci la ce servea acel atelier in perioada cat depoul a avut doar ITB-uri?

Fix acolo, probabil cat se putea, iar restul la Gara. Nu uita ca hala aia e impartita in doua pe lungime, existand acolo si ateliere!
N-aveau ITB-urile boghiuri, dar aveau trucuri si in hala aia se ocupau si de ele.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina 1, 2  Următoare
Pagina 1 din 2

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community