Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Autobuzul romanesc

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Autobuze
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
Catalin Ghita



Data înscrierii: 27/Oct/2005
Ultima vizita: 18/Oct/2023
Mesaje: 6225
Locație: Popesti-Leordeni, Buzau

MesajTrimis: Mar 18 Mar 2014 08:23:42    Titlul subiectului: Autobuzul romanesc 171786

O serie de articole interesante pe care le-am citit cu placere in revista CargoMagazin

"Autobuzul românesc (I)

Începem această trecere în revistă a autobuzelor românești cu primul de acest gen fabricat în serie la uzinele Vulcan din București. Construcția autobuzului MTD a început în anul 1955, fiind carosat pe șasiul camionului SR 101

În țara noastră transportul călătorilor a sărit câteva etape, mai exact s-a trecut de la tracțiunea animală direct la folosirea de omnibuze antrenate de motoare cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie. Ele și-au făcut apariția la jumătatea anului 1911, când unii întreprinzători particulari au introdus pe rutele București-Predeal și București-Călimănești autocare marca Fiat. Acestea aveau o capacitate de 12 persoane, bagajele fiind așezate pe acoperiș și legate de grilajul acestuia. Vehiculele circulau cu viteza de 40 km/h. Autobuzele nu au fost folosite decât la transporturile interurbane, fiind de fapt o prelungire a legăturii cu calea ferată sau circulând pe trasee mai scurte.
Transportul în comun cu autobuzele, în București și în orașele mari, nu a fost utilizat înaintea primului război mondial, deoarece tramvaiele cu cai și cele electrice acopereau necesitățile de deplasare a cetățenilor.Ulterior, după dezvoltarea rețelei de drumuri, numărul autobuzelor a crescut, ajungând în 1930 la 3.170. Erau cumpărate șasiurile, după care se carosau în atelierele Leonida și Peleanu din Capitală. Construcția de autobuze a început efectiv în anul 1956, prin fabricarea primului autobuz de tip MTD, acesta fabricându-se în serie din anul 1955 la uzina Vulcan. Conform unor informații culese din cartea Transportul public de suprafață din București (scrisă de Alexandru Sterian, Liliana Andrei și Florin Dragomir), proiectarea și construirea caroseriei sau efectuat la Atelierele Centrale ITB. Întreaga caroserie, construită din profile și tablă din oțel, a fost executată în aceste ateliere și montată pe un sașiu de camion tip "Steagul Roșu", prelungit cu lonjeron suplimentar din O.L.42. Autobuzul era dotat cu un motor tip "Zis 120" de 90 CP (lungime totală de 8,5 m, lățime de 2,52 m și înălțime de 2,92 m). Acesta avea o suspensie specială, cu flexibilitatea variabilă, în funcție de sarcină.Scheletul celor 15 fotolii era confecționat din țeavă trasă la rece, iar tapițeria era îmbrăcată în pergamoid. Totodată, podeaua era acoperită cu cauciuc striat. Cele două uși, a căror lățime era de 1,2 m fiecare, funcționau pneumatic. Capacitatea era de 60 locuri, din care 28 pe scaune. Deși în presa vremii a fost menționat faptul că în procesul de proiectare s-au utilizat surse de documentare sovietice, soluțiile finale au aparținut inginerilor și muncitorilor români. Între ei s-au aflat inginerul Sergiu Cunescu și șeful de echipă Nicolae Strizu. De menționat că acesta din urmă a realizat manual, împreună cu echipa sa, partea din față a caroseriei autobuzului.
"



nr177_03e3ddda21db31b38df9577ea1ac1fbd.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  11.33 kb
 Vizualizat:  de 10369 ori

nr177_03e3ddda21db31b38df9577ea1ac1fbd.JPG



_________________
Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf


Ultima modificare efectuată de către Catalin Ghita la Mar 18 Mar 2014 08:30:01, modificat de 1 dată în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Catalin Ghita



Data înscrierii: 27/Oct/2005
Ultima vizita: 18/Oct/2023
Mesaje: 6225
Locație: Popesti-Leordeni, Buzau

MesajTrimis: Mar 18 Mar 2014 08:27:56    Titlul subiectului: 171787

http://www.cargomagazin.com/bus/numarul178/autobuzul-romnesc-ii.html

"Autobuzul românesc (II)

În acest număr am încercat să adun cât mai multe informații despre autobuzele fabricate la întreprinderea Tudor Vladimirescu, mai exact TV-urile. Cu sprijinul și prin amabilitatea celor de la RATB am putut vizita muzeul și, totodată, studia în liniște anumite documente din arhiva acestora. Din păcate, foarte multe informații nu am putut culege și asta din cauza faptului că nu există prea multe date despre proiectarea și construcția acestui autobuz.

Întreprinderea Tudor Vladimirescu, numită ulterior Autobuzul, a preluat producția de autobuze tip Vulcan, fabricate de uzina cu același nume (care erau echipate cu motor SR 101). Ulterior, s-a axat pe fabricarea de autobuze, troleibuze, microbuze și autosanitare. În cadrul acestei uzine s-au proiectat tipurile de autobuze TV 1, TV 2U, TV 2R. Tipul U era destinat transportului urban, iat tipul R - celui rural.
În anul 1957 a intrat în producția de seria autobuzul botezat simbolic TV, după inițialele fabricii. De asemenea, acesta a fost prezentat cu doi ani înainte la târgurile internaționale ca fiind primul autobuz de concepție și fabricație românească.
Construit și acesta ca și predecesorul său, MTD pe șasiul camionului SR 101, TV1 dispunea de un motor așezat frontal de 85 CP și avea o capacitate de transport de 69 de persoane, din care 26 pe scaune."



nr178_53fbd8965c1dcee0af9c02ddf2d6ee29.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  5.09 kb
 Vizualizat:  de 10365 ori

nr178_53fbd8965c1dcee0af9c02ddf2d6ee29.jpg



_________________
Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Catalin Ghita



Data înscrierii: 27/Oct/2005
Ultima vizita: 18/Oct/2023
Mesaje: 6225
Locație: Popesti-Leordeni, Buzau

MesajTrimis: Mar 18 Mar 2014 08:30:53    Titlul subiectului: 171788

http://www.cargomagazin.com/bus/numarul179/autobuzul-romnesc-iii.html

"Autobuzul românesc (III)

TV-20 s-au produs începând din anul 1969, având o capacitate de 90+2 pasageri si o arhitectura mai noua cu un grad de confort mai ridicat. Aceasta a fost varianta îmbunatatita a modelului TV-2, astfel producându-se în doua modele: TV-20 U si TV-20-R. Ambele erau echipate cu motor SR-211 de 140 CP/ aprox 2700 rot/min. S-a produs si sub forma de troleibuz cu numele de TV-20 E.
Cea de-a treia generatie de autobuze au fost realizate dupa modelul autocamioanelor SR sasiu propriu, din doua lonjeroane obtinute prin ambutisare. Legaturile dintre traverse si lonjeroane se facea initial prin nituire, dupa care s-a trecut la sudura, folosind elemente ambutisate din tabla. La fel, rama de geam, aripa fata sau spate, capacul de la motor, obloanele laterale si masca fata veneau ambutisate. La presa, din tabla se faceau diferite profile, iar acestea se sudau pe traverse, fapt care le conferea rigiditate. Pe sasiu se monta, ca si la camioane, aceeasi varianta de arcuri. Avea suspensie cu punte rigida fata si spate, cu arcuri lamelare cu foi. Pe puntea spate se regaseau si niste limitatoare din cauciuc pentru conditii grele de drum. Izolarea se facea cu poliestiren la exterior, iar în interior cu pfl, ce erau prinse de structura de rezistenta cu ornamente de aluminiu. În zona exterioara, în special pe lateral, existau tot niste ornamente de aluminiu ce mascau zona de sudura sau îmbinare. Accesul în autobuz se facea prin sistemul de usi care în fata avea trei usi pliante, iar în spate - patru.
TV 20 avea motorul în spate, central, cu radiatorul în lateral. De asemenea si reductoarele erau în lateral, la capatul puntii. Racirea se facea cu ajutorul unei prize de aer montata pe plafon, iar aerul circula prin luneta dubla. Rama lunetei exterioare era prinsa în suruburi pentru a putea fi demontata în momentul în care se facea întretinerea, un lucru destul de necesar daca ne gândim pe ce tip de drumuri se circula în acea perioada."



nr179_b14d6446ac58d0d075513d3714f391c0.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  15.32 kb
 Vizualizat:  de 10362 ori

nr179_b14d6446ac58d0d075513d3714f391c0.JPG



_________________
Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Catalin Ghita



Data înscrierii: 27/Oct/2005
Ultima vizita: 18/Oct/2023
Mesaje: 6225
Locație: Popesti-Leordeni, Buzau

MesajTrimis: Mar 18 Mar 2014 08:31:59    Titlul subiectului: 171789

http://www.cargomagazin.com/bus/numarul180/autobuzul-romnesc-iv.html

"Autobuzul românesc (IV)

Din anul 1975 a început achizitionarea unui numar tot mai mare de vehicule pentru parcul auto al ITB, dominanta fiind achizitia de autobuze de fabricatie româneasca de la Uzina Autobuzul, printre care si autobuzele tip ROMAN 112 UD. Acesta avea o lungime de 12 m si putea transporta 110 pasageri, dintre care 25 pe scaune. Motorul diesel MAN D-2165 HM6U era amplasat sub podea între axe, avea 6 cilindri în linie si dezvolta 190 CP. De asemenea, autobuzul era echipat cu sistem de frânare hidropneumatic, servodirectie hidraulica si suspensie pneumatica. Ca si versiunile anterioare si acesta a fost produs ca troleibuz sub denumirea de DAC 112 E.

Lungimea, 11780 mm
Latimea, 2500 mm
Înaltimea, 3035 mm
Înaltimea podea, 930 mm
Ecartament fata, 2045 mm
Ecartament spate, 1712 mm
Ampatament, 5650 mm
Greutatea proprie, 8750 kg
Sarcina utila, 7250 kg
Greutatea totala, 16000 kg
Locuri pe scaune 27
Tipul motorului diesel orizontal în 4 timpi
Puterea, 190 CP
Cuplu max/turatie 71/1300
Turatie max, 2100 rot/min
Tip cutie de viteze Mecanica, sincronizata"



nr180_69bb30e930ec3d8ac541cd0e78c9db2d.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  7.13 kb
 Vizualizat:  de 10361 ori

nr180_69bb30e930ec3d8ac541cd0e78c9db2d.jpg



_________________
Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Ionescu



Data înscrierii: 27/Oct/2005
Ultima vizita: 11/Feb/2021
Mesaje: 1204

MesajTrimis: Mar 18 Mar 2014 14:18:58    Titlul subiectului: 171796

Poate fac si o analiza comparativa, cat de bune erau. Specificatiile tehnice nu au mare valoare, sa spuna de ce erau cum erau si mergeau cum mergeau. Adevarul un pic asa, ar fi bun, ca altfel iar se alimenteaza prostimea care se umfla in piept inutil, uitand unde am ajuns...
_________________
GEORGE SCRIPCARU #CONCRET primarul sufletelor noastre--Vorba olteanului: cand ajungi la Brasov, in Romania nu te mai intorci
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Autobuze Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community