Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Statele Unite : Tramvai vs. metrou usor vs. metrou

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> America
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
stfp



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 22/Mar/2024
Mesaje: 1759
Locație: Bucuresti 6

MesajTrimis: Lun 23 Noi 2009 16:28:57    Titlul subiectului: Statele Unite : Tramvai vs. metrou usor vs. metrou 120479

Hai sa clarificam cele 3 concepte, asa cum sunt folosite ele in Statele Unite:

- Tramvai (engl: Streetcar) sunt sistemele ce au inflorit in SUA in prima parte a secolului XX dar prin anii 1930..1950 au fost desfiintate in mare parte, fiind inlocuite cu autobuze; partajeaza strada cu traficul auto si au statii foarte dese, vehicule ne-articulate;

- Metrou (engl amer: Subway, engl brit: Underground) este metroul clasic, in principal in subteran;

- Metroul usor (engl: Light Rail) este ceva intermediar, de obicei la suprafata, cu statii mai ceva rare decat tramvaiul (tipic mai rare decat un city block care ar fi fost norma la tramvai/streetcar), vehicule articulate si unele portiuni segregate de traficul auto; asa sunt mare parte din sistemele de transport pe sina aparute in SUA in ultimii 20 de ani, inclusiv Houston MetroRail.


Ultima modificare efectuată stfp la Mar 15 Dec 2009 14:22:33, modificat de 2 ori în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului Adresa AIM Codul Yahoo Messenger
rgv



Data înscrierii: 13/Mai/2009
Ultima vizita: 04/Oct/2011
Mesaje: 42
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 10 Dec 2009 18:41:46    Titlul subiectului: 121117

In Romania (si nu numai) se face, cateodata, o confuzie intre ceea ce in engleza se numeste "Light Rail" si "Light Metro". Metroul usor din Bucuresti este "Light Rail", la fel si cel din Houston. Pe de alta parte, exista si "Light Metro", ce se incearca a fi definit ca un sistem intermediar, complet separat de trafic, asadar mai rapid decat "Light Rail", dar de capacitate mai mica decat "Heavy Rail" (cum ar fi metroul).
In Houston se folosesc Siemens S70, la fel ca in Portland, pe MAX, dar tot in Portland putem vedea tramvaiul reintrodus in 2001, cu masini cehesti, si care acum au ajuns sa fie produse pentru piata nord-americana, sub licenta, chiar in zona respectiva. Pe de alta parte, tot in SUA, in Buffalo, exista Metro Rail clasificat ca "Light Rail" cu toate ca seamana extrem de bine cu un metrou clasic, dar faptul ca are, in downtown, o portiune in care se intersecteaza cu traficul auto, ii schimba incadrarea.
Pana la urma atat constructia cat si capacitatea sistemului si modul de operare al acestuia sunt cele care in final clasifica sistemul respectiv si, nu in ultimul rand, particularitatile nationale sau regionale.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
claudiu_samy



Data înscrierii: 25/Ian/2007
Ultima vizita: 31/Oct/2017
Mesaje: 223
Locație: Galati; Bucuresti

MesajTrimis: Vin 11 Dec 2009 08:51:03    Titlul subiectului: Metro Blue 121125

In Los Angeles exista un tip de vehicul:
-ca aspect arata cumva intre metrou si tramvai
-merge si prin oras, pe strada, exact ca tramvaiul:
http://www.youtube.com/watch?v=WMIe7bneWQc
-merge si pe cale de rulare complet separata, ca trenul, avand bariere la intersectia cu traficul auto.
http://www.youtube.com/watch?v=4qt_G5qw5k4&feature=related
sau
http://www.youtube.com/watch?v=6idyv-uBSXo&feature=related
E compus din mai multe grupe, asemanator cu sageata albastra
In ce categorie intra?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
rgv



Data înscrierii: 13/Mai/2009
Ultima vizita: 04/Oct/2011
Mesaje: 42
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 17 Dec 2009 13:36:46    Titlul subiectului: 121376

Metro Blue Line, in Los Angeles, este un exemplu clasic de light rail.
In general s-a preferat constructia de sisteme LRT datorita (in special) costurilor sensibil mai mici decat in cazul metrourilor. Plus ca, in cazul multor orase nord-americane, densitatea populatiei a fost un alt aspect important, favorabil acestui sistem.
Acest concept este prezent acum si in Europa, un exemplu bun este Stadtbahn in Germania, diferit de S-Bahn, de U-Bahn si bineinteles, de tramvaie. In unele orase infrastructura tramvaielor e folosita in comun cu aceste trenuri sau, in timp, s-a transformat in sisteme LRT (vezi Stuttgart Stadtbahn).

Pana la urma, LRT-ul este un sistem care combina avantajele sistemelor precedente (tramvai, metrou): capacitate si viteze mai mari decat tramvaiul, planificare si organizare asemanatoare metroului si, probabil, ceea ce a contat cel mai mult, costuri de implementare mai mici decat cele pentru metrou, implementandu-se bine atat in cazul oraselor mari, de peste 1,5 mil. locuitori, cat si in cazul celor medii (peste 500.000 locuitori).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
marinarii.ro



Data înscrierii: 26/Dec/2009
Ultima vizita: 05/Dec/2018
Mesaje: 26
Locație: Macin; Bucuresti

MesajTrimis: Sâm 25 Sep 2010 14:41:00    Titlul subiectului: 133953

Blue Line in L.A. din pozele de mai sus e cum este 41 in Bucuresti (Intre Willow si Long beach asa merge) ,l-au denumit Metro,am mers cu el .
In imagine o garnitura de pe linia rosie in statia Del Mar in Pasadena L.A. Fotografia facuta in iunie 2010



metro_la.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  171.33 kb
 Vizualizat:  de 16306 ori

metro_la.JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului Codul Yahoo Messenger
marinarii.ro



Data înscrierii: 26/Dec/2009
Ultima vizita: 05/Dec/2018
Mesaje: 26
Locație: Macin; Bucuresti

MesajTrimis: Sâm 25 Sep 2010 14:49:52    Titlul subiectului: 133955

Singura Linie de tramvai in L.A. merge in San Pedro intre terminalul pentru navele de croaziera si muzeul maritim . Se cheama Waterfront Red Car .


tram1.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  213.29 kb
 Vizualizat:  de 16304 ori

tram1.JPG



tram2.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  149.35 kb
 Vizualizat:  de 16304 ori

tram2.JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului Codul Yahoo Messenger
Scania



Data înscrierii: 18/Sep/2020
Ultima vizita: 26/Dec/2020
Mesaje: 31
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mie 07 Oct 2020 08:47:55    Titlul subiectului: 208554

Haideti sa clarificam urmatoarele 4 sisteme de transport urban feroviar:

- Tramvai (engl. am. streetcar, engl. br. tram) sunt sistemele ce au inflorit in America in prima parte a secolului XX, dar prin anii 1930-1950 au fost desfiintate in mare parte, fiind inlocuite cu autobuze sau troleibuze; circula pe strada impreuna cu traficul rutier si au statii foarte dese, de obicei vagoane nearticulate;

- Tramvai rapid (engl. light rail sau fast tram) este un sistem de transport public asemanator cu tramvaiul, dar au cea mai mare parte sau chiar toata linia separata de traficul rutier, circula de obicei la suprafata, vagoane articulate, iar statiile sunt mai rarite decat la tramvai. Exemple includ: Tramvaiul din San Diego, MAX Light Rail din Portland si Houston MetroRail.

- Metrou (engl. am. subway, engl. br. underground) este un sistem de transport public care circula sub strazi, dar uneori circula si pe viaducte sau chiar la nivelul solului. Se caracterizeaza prin vehicule articulate, cale complet separata de restul traficului si statiile departate unele de altele, ca la tramvaiul rapid.

- Metrou usor (engl. light metro) este ceva intermediar intre metrou si tramvaiul rapid, transporta mai multi oameni decat tramvaiul sau tramvaiul rapid, dar au capacitatea mai mica decat metroul si foloseste infrastructura si trenuri asemanatoare cu cele ale celui din urma. Se mai numeste si sistem de capacitate medie. Exemple sunt Norristown High Speed Line din Philadelphia si Metromover din Miami.

Termenul ,,light rail'' este tradus gresit, cel putin dupa parerea mea. ,,Light rail'' inseamna ce am spus la a 2-a liniuta, nu ,,metrou usor".
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
castrosua



Data înscrierii: 24/Noi/2006
Ultima vizita: 24/Feb/2024
Mesaje: 945
Locație: New York (SUA)

MesajTrimis: Mar 13 Oct 2020 09:42:37    Titlul subiectului: 208612

Definitiile depind strict de greuatatea vagonului pe fiecare bogiu, si deci la ce fel de sine folosec (m-am lungit, dar am vrut sa fiu precis, plus sa adaug cateva detalii specifice si generale la fiecare. Lista nu este definita de ce vrea o primarie sau tara, ci de o media si concluzii la care au ajuns mai multe regii, regiuni, tari etc).

-Tramvai (eng: tram, tramway, streetcar, trolley, trolleycar): Orice vagon relativ usor. Exemple: New Orleans (cele clasice), V09 pana la tren V3A inclusic linia 41 RATB, Tatre, cam tot ce e rusesc, si ce se poate vedea in Europa.

Faptul ca pot fi in mijlocul drumul sau cu benzi comune (cum era in Bucuresti inainte de terasamente deschise. Nu intru in pararea mea despre asta..a fost inutila schimbarea, ca din ce vad e numai sa arate a ceva mai greu, cand defapt tot tramvai e). Drumul dedesupt poate sustine vaginul si calea nu flexeaza suficient sa aiba nevoie sa fie deschisa, deci poate fi inchisa in dale de beton sau piatra cubica, asfalt etc.

Detalii:

Tractiune electrice cu pantograf, troleu sau contat pe rola, sau mecanica pe cablu ingropat (gen SF) si mai rar diesel (am uitat in care oras le au pe diesel, dar sunt practic cu sasiu de camion. Stiu ca au fost si drezine dar mai la nivel de unicat, dar tot ca tramvai intra din cauza greuatatii pe sina)
Rotile sunt in general cu bandaje, si buza rotilor este mica si dreptunghiulara. Nu pot circula bine pe cale ferata clasica.
Statiile sunt in general coborate (gen refugiu) sau deloc. Vagoanele sunt echipate in general cu scari, insa nu este regula stricta.
Circula pe suprafata, subteran pe scurta durata, dar nu suspendat.

Legislate:

Au un singur conducator (vatman).
Au restrictii de lungime impusa de autoritatile locale.
Ele impart drumul cu alte vehicole rutiere, dar pot avea si benzi dedicate exclusiv lor.
Ele pot avea semafoare dedicate, insa majoritatea au semafoare dedicate contra congestiei de trafic.
Ele trebuie MEREU sa respecte semnele de circulatie al drumului. Au limite de viteza impusa de primarii sau judet (galagie, cladiri fragile) sau regie (linie, curbe etc).
Distanta dintre vagoane este mentinuta de vatman. Vagoane pot fi una dupa alta in uz curent.
Ele au semnalizari luminoase ca orice vehicul rutier, stopuri, semnalizatoare, pozitii, faruri. (Mai sunt tari in care sunt mai ciudate, gen Rathgeber cu doar un semnal si stop, dar sunt acolo). EDIT: PCC-urile din state nu toate avea semnale rutiere si mai mult feroviare, depinzand de regie.
Ele trebuie sa acorde prioritate altor masini daca semnele indica asa ceva. Nu au prioritate automat.
Ele trebuie sa opreasca la treceri pe pietoni.
In general vatmanu are nevoie de carnet special, eliberat de autoritatile rutiere (gen politie, registre auto etc). In unele state carnetul este de autobuz, cu certificari locale depinzand de jurisdictie. EDIT Sunt regii care opereaza tramvaie mai mult in regim de metrou sau light rail, si nu au nevoie de carnet, ci de certificari legale. In SUA tramvaiele sunt mai complicate, fiind foarte vechi ca mod de transport, fiind din inaintea multor legi rutiere. Drumurile cu ele au fost proiectate in JURUL tramvaiului (gen semafoare, prioritati etc). Dar ele tot tramvaie sunt, dupa greuatate si separarea lor.

-Metrou usor (asta e mai...politic ca definitie. Eng: Light Rail, LRV, BRT, Rapid Transit, si MULTE alte denumire mai cool). Exemple:Houston, NJ Transit Kinkisharyo, si Newark Subway

Sunt vagoane foarte similare cu tramvaiele, si pot avea caroseria (carriage) identica. Insa boghiurile si tractiunea (si de multe ori cuplarile) sunt mai grele. Au capacitate mai mare (care le fac mai ineficiente pe trasee cu statii dese). Sinele sunt mult mai aproape de standarde de cale ferata clasica. Sinele nu pot fi ingropate in beton sau piatra cubica. Ori exercita stress prea mare pe sina, ori crata betonul, piatra etc. Cand sunt la nivel sau in intersectii si treceri de nivel, sinele au placi de cauciuc sau ABS cu fibra de nylon. Foarte rar circula cu masinile si sunt pe cale separata.

Detalii:

Tractiune electrica, in general cam tot in jur de 750V, mai ales daca regia are si tramvaie normale. Diesel sunt rare cu motor si cutii de camion, in general automate in ziua de azi. Si mai rar sunt Diesel-electrice.
Rotile au bandaje, dar pot fi intregi pe osie (rar). Buza este in general dreptunghiulara, dar poate fi si triunghiulara. Numai cele cu osii de cale ferata pot circula bine pe cale ferata clasica, si invers, cele cu buze dreptunghiulare numai pe cale de tramvai.
Statiile pot fi la nivel cu strada, refugiu sau cu platforma. De multe ori un singur vagon poate opera pe mai multe stiluri de statii (gen refugiu si platforma). Usile pot fi dedicate prin usi diferite sau printr-o singura usa (cu scara ascunsa si podea mecanica care se da deoparte la nevoie).
Pot circula la suprafata, subteran si suspendat.

Legislatie:

Au un singur conducator.
Au restrictii de lungime impusa de autoritatile locale.
Ele au in general cai dedicate lor. Exceptiile sunt numai cand circula cu viteza foarte redusa, sau in intersectii complexe.
Ele au NUMAI semafoare dedicate, insa nu sunt semafoare feroviare, si asemanatoare cu cele rutiere, insa majoritatea au doar rosu/verde (fara galben) si au semne sau marcaje pe semnal ca este pentru light rail.
Ele au legi specifice lor cand circula langa vehicole rutiere. Pot avea limite de viteza (impusa de primarie sau regie, din diferite motive).
Distanta dintre vagoane este mentinuta de conducator dar si catre un centru de control (via gps, statii radio etc). Vagoanele pot fi una dupa alta in uz curent.
Vagoanele au semnalizari luminoase similar cu vehicule rutiere.
Ele in general NU trebuie sa acorde prioritate altor masini. Intersectiile vor fi automatizate astfel ca atunci cand vine un light rail, semafoarele auto se vor schimba la rosu pentru toti, si light railul primeste verde. Daca statia este in fata intersectiei, in general este pe sensor si circuit predeterminat cand devine verde pentru light rail. Alte intersectii vor avea trecere la nivel, cu bariere si semnale luminoase si sonore, insa acestea nu sunt sub conducerea administratie feroviare si a juridictiei locale (gen primarie sau judet, county, stat etc).
Toate trecerile de pietoni sunt semaforizate, cu light railul avand prioritate. Sunt exceptii unde viteza este mica in preajma unei statii, dar nu exista treceri ne-semaforizate.
Vatmanii pot avea certificate elibarate local. Carnetele normale auto sau cele feroviare pot fi folosite, dar nu exista o regula specifica si depinde de zona.

-Metrou Eng: Subway, Underground, Train. Exemple: Metrorex, STCUM Montreal, MTA New York Subway, PATH, etc.

Sunt vagoane feroviare usoare ce nu au mult in comun cu light rail sau tramvaie. Sinele lor sunt deschise ca sa permita deformari elastice la trecerea vagonului. Daca exista nevoie de treceri la nivel, se foloseste sistemul pentru cale ferate, cu sina dublata si terasament ranforsat. In general sub subterane, ceea ce duce la confuzii. Metroul din Montreal este pe sine ghidatoare care nu sustin greuatatea vagonul. Au roti cu pneuri care sustin greuatatea si asigura tractiunea/franarea. Vagonul fiind similar, si fiind supteran il clasifica ca un metrou. Operational este la fel ce cele pe sine insa. Trenuri suspendate sunt numai cele pe sina sau pe pneu daca sunt similare ca greuatate si daca au acelasi semnalizare (vezi mai jos). Monorailuri si alte sistem automatizate nu sunt metrouri (subway).

Detalii:

Tractiune electrica, in general cam tot in jur de 750V, dar pot avea tensiune mai mare. In general pe sine, si rar pe pneu numai daca vagonul este similar ca cele pe sine, si daca semnalizarea este aceeasi.
Rotile sunt solide, fara bandage, pe osie directa. Sunt roti de cale ferata si sine de cale ferata clasica (exceptand cele pe pneuri)
Statiile sunt de tip platforma. Vagoanele nu ar avea loc pentru scari din cauza numarului usilor si al echipamentului sub vagon.
Circula predominant subternan, dar si la suprafata, si supsendat.

Legislatie:

Au un echipaj in general de doi oameni. Pot fi amandoi in cabina, sau un conducator si un operator al usilor (gen MTA NY, PATH etc).
Nu au restrictii de lungime, decat cele impuse de lungimea statiilor. La fel, lungimea vagoanele este impusa numai de raza de curbura a liniilor.
Ele nu impart niciodata cai comune cu pietoni sau vehicole rutier. Daca exista intersectii cu drumuri rutiere, se vor face strict prin treceri cu bariera si semnalele de cale ferata.
Ele au NUMAI semafoare dedicate feroviare (depinde de continent cum opereaza).
Ele nu cad sub legislatie rutiera deloc. Limitele de viteza este impusa de autoritatea feroviara si regie.
Separarea NU este mentinuta de catre conducator. Este controlata de semafoare cu sensori de pozitie al trenului din fara sau de catre un centru de control. Trunurile NU pot trece pe rosu, si in general trecerea pe rosu actioneaza frana automata.
Vagoanele NU au semnalizari luminoase rutiere. Au semnalizare feroviara, adica faruri si pozitie (depinde de tara, etc, un stop rosu, doua, alternand sau aprins continuu).
Metrouri au mereu prioritatea fata de pietoni si vehicole rutiere.
Toate trecerile de pietoni sunt semaforizate, cu light railul avand prioritate. Sunt exceptii unde viteza este mica in preajma unei statii, dar nu exista treceri ne-semaforizate.
Vatmanii pot avea certificate elibarate local. Carnetele normale auto sau cele feroviare pot fi folosite, dar nu exista o regula specifica si depinde de zona.

-Tren Suburban Eng: Commuter Train, Train. Exemple: LIRR, Metro North MTA, Trenuri Desiro)

Sunt vagoane automotoare feroviare ce variaza intre usoare cu podea joasa pana la vagoane grele cu locomotiva. Sinele sunt strict de cale ferata, deschisa.

Detalii:

Tractiune electrica la tensiune mare. In general nu vor fi de 750V. Tractiunea ce mai des intalnita este Diesel-electric sau Diesel-hidraulic. Vagoanele pot fi automotoare usoare (gen Desiro), automotoare grele (gen vagon clasic cu pantograf sau motor Diesel) si trenuri cu vagoane grele si locomotiva (in general B0-B0)
Rotile sunt solide, fara bandage, pe osie directa. Sunt roti de cale ferata si sine de cale ferata clasica.
Statiile pot fi la nivel cu pamantul sau cu platforma. De multe ori un singur vagon poate opera pe mai multe stiluri de statii (gen refugiu si platforma). Usile pot fi dedicate prin usi diferite sau printr-o singura usa (cu scara ascunsa si podea mecanica care se da deoparte la nevoie). Usile nu sunt dese ca la metrou, ci doar 1-2 pe vagon.
Circula predominant la suprafata, si prin tunele insa nu au statii subterane. Nu circula suspendat in definitia clasica, adica nu este deasupra unei strazi. Pot circula suspendat pe poduri, peste obstacole geografice (mlastina, vai, etc). Pot avea statii suspendate.
Vagoanele pot avea mai multe etaje (intre 1 si 2).

Legislatie:

Au un echipaj in general de doi oameni; un conducator al vagonului motor sau locomotivei si un operator al usilor. Exista zone unde sunt multi, depinzand de lungimea trenului.
Nu au restrictii de lungime. Pot fi de la un singur automotor, la rame de automotoare (gen Desiro) la trenuri de 18 vagoane.
Ele nu impart niciodata cai comune cu pietoni sau vehicole rutier. Daca exista intersectii cu drumuri rutiere, se vor face strict prin treceri cu bariera si semnalele de cale ferata. Ele pot impartii calea cu trenuri de marfa sau pasageri normale.
Ele au NUMAI semafoare dedicate feroviare (depinde de continent cum opereaza).
Ele nu cad sub legislatie rutiera deloc. Limitele de viteza este impusa de autoritatea feroviara sau regie.
Separarea NU este mentinuta de catre conducator. Este controlata de semafoare cu sensori de pozitie al trenului din fara sau (mai rar) de catre un centru de control. Trunurile NU pot trece pe rosu, si in general trecerea pe rosu actioneaza frana automata.
Vagoanele NU au semnalizari luminoase rutiere. Au semnalizare feroviara, adica faruri si pozitie (depinde de tara, etc, un stop rosu, doua, alternand sau aprins continuu). Au semnalizare de stationare (gen clopoti pe langa claxoanele electrice si pe aer).
Trenuri au mereu prioritatea fata de pietoni si vehicole rutiere.
Toate trecerile de pietoni sunt semaforizate, cu trenul avand prioritate.
Conducatorii sunt certificati de autoritatile feroviare.

_________________
https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> America Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community