Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Tramvaiele Timis
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
luk777



Data înscrierii: 01/Iun/2015
Ultima vizita: 04/Dec/2020
Mesaje: 80
Locație: Iasi

MesajTrimis: Sâm 10 Iun 2017 16:43:34    Titlul subiectului: 190401

Pacat. Ar fi fost binevenit la Parada Tramvaielor Crying or Very sad
_________________
Mercedes Citaro
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Vin 23 Oct 2020 22:48:49    Titlul subiectului: 208659

Fotografia de mai jos, deși intră în categoria "poza trucate &c", ilustrează cele 3 scheme de culoare existente la tramvaiele Timiș până la apariția schemei in dungi preluată de la reclama 25 Golden American și modificată după gusturile vopsiltorilor RATC/RATP &c.

Prima schemă de culoare este cea "de fabrică", deși nuanța din foto, admițând că și aceasta e cea corectă, nu era reprezentativă. Nu întâmplător, pentru că în foto e de fapt același tramvai, tramvaiele reale cu numerele din foto aveau aceeași culoare din fabrică. Au fost 4 nuanțe, însă mi-ar fi extrem de greu să le reproduc exact.
1. Tip "Timișoara" (galben cu mici variații de nuanță) - majoritatea vagoanelor
2. Galben închis (301/348, 303, 319, 321, 327, 329, 330, 335M+336R, 337, 342, 347)
3. Galben-vernil (302, 316)
4. Galben închis-vernil (309, 318, 323)
5. Una din cele de mai sus, nu le-am văzut niciodată galbene (305, 306, 324, 328)

A doua schemă de culoare a fost adoptată în 1983 când a început "uniformizarea" schemei de culoare. Au fost mai multe nuanțe de roșu, nu detaliez acest aspect. Se poate observa diferența între schema aceasta și cea următoare în partea din față a vagonului motor.
De asemenea, la această schemă de culoare, ușile vagoanelor erau complet albe.
Tramvaiul 309 a fost al 3-lea vopsit astfel, dar vagonul motor a fost primul dispărut dintre ele, după ce a deraiat în fața depoului și a fost avariat foarte grav, în toamna anului 1984.

A 3-a schemă de culoare fost aplicată începând din primăvara anului 1987, când s'a luat decizia ca toate vagoanele de la stradă să fie roșii și toate tramvaiele au fost vopsite repede, astfel încât stratul subțire de vopsea roșie permitea să se mai vadă vopseaua veche, numărul scris pe aceasta și alte inscripții, toate înscrise cu negru în schema galbenă.
Pentru că în schema de culoare roșie, aceasta ajungea până sub ferestre, numărul era scris și el ceva mai sus, astfel încât se putea vedea și numărul vechi, de cele mai multe ori același (au fost vagoane renumerotate la vopsirea în roșu).
Ulterior, vagoanele au fost vopsite mai îngrijit și nu se mai vedea atât de mult din vechea schemă de culoare galbenă, însă la unele se putea distinge numărul vechi, dacă diferea de cel nou.
La această schemă de culoare, ușile urmau linia de culoare a restului vagonului, având o parte roșie..

Fotografie originală de fundal (fără tramvaiul Timiș): Alex Krakowski.



309318.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  671.96 kb
 Vizualizat:  de 823 ori

309318.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
EEG



Data înscrierii: 27/Sep/2012
Ultima vizita: 24/Oct/2020
Mesaje: 254
Locație: Iasi

MesajTrimis: Sâm 24 Oct 2020 11:04:57    Titlul subiectului: 208661

Si "dungatele":
http://iasi.stfp.net/?ttx=Tj&veh=342&all=Y&ppr=2
Au capatat toate aceasta schema? Parca retin ca mai erau vreo cateva ramase rosii.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Sâm 24 Oct 2020 12:52:01    Titlul subiectului: 208666

În perioada 1987-1990 s'a continuat revopsirea (și cu ocazia asta și repararea) unor tramvaie, în schema de culoare roșie, ultima din foto anterior.

Cel puțin până în primăvara sau vara anului 1990, toate tramvaiele Timiș erau vopsite într'una din cele două scheme roșii din foto anterior, inclusiv cele renumerotate.

În vara anului 1990 au apărut alte două tramvaie "noi", vopsite într'o schemă de culoare "combinată" între cele două roșii, adică prima schemă roșie, dar cu uși cu banda roșie care urma linia de culoare a restului vagonului. Nuanța de culoare era una închisă, un fel de grena ███. Acestea au fost 326 și 327. Anterior, puține vagoane roșii aveau această nuanță (ex. 347 și 329).

Odată cu 326 și 327 a apărut și noul font pentru numere și noua siglă a RATC (dacă se numea deja așa), de fapt cred că o stemă a Moldovei căreia mai târziu îi spuneam "sigla cu cap de Simirad".
Ulterior au fost revopsite și alte tramvaie, de exemplu 321, care era oricum vopsit din 1987 în schema a 2-a, dar acum a primit aceeași nunanță urâtă. 342, la fel vopsit și el tot în 1987 în schema a 2-a, a fost încă odată revopsit dar într'o nuanță ceva mai deschisă și a primit și el noul font și sigla cu cap de Simirad. La fel și 312 (vopsit în 1988) a fost revopsit în grena și a primit fontul nou și sigla cu cap de Simirad (foto: René van Lier).

În paralel, s'a continuat cu repararea (capitală?) și vopsirea unor tramvaie în schema de culoare 3 din foto și fontul vechi de numere. Atunci a apărut 318 și 329II. Alte vagoane au primit noul font de numere pe schema veche de culoare.

Aproximativ în anul 1991, s'a renunțat la sigla cu cap de Simirad și a apărut și o nouă schemă de vopsire la Timișuri, ca în foto de mai jos. Imaginile provin din materiale comerciale, inclusiv un film al lui Richard Lomas, au rezoluție limitată și sunt postate aici pe principiul "fair sharing", pentru ilustrarea unor imagini cu valoare istorică (pentru tramvaiul ieșean), în lipsa altor imagini.

În 1993 a apărut o altă schemă de culoare, care însă nu a fost utilizată foarte mult, ca în foto: René van Lier. În această schemă au fost vopsite doar câteva tramvaie: 0348, 0316, 0323 și vagonul utilitar 0333 (astăzi 327, dacă mai există).

În 1995, un singur tramvai a fost vopsit într'o schemă de culoare unică, precum în foto foto: Alex Krakowsky. Probabil tot cam în aceeași perioadă (1995-1996), tramvaiul 324 este vopsit complet galben. O fotografie apare în această secțiune, într'o pagină anterioară.

Și acum ajungem la "dungate", care au apărut inițial (când exact, nu știu) în schema de culoare "25 Golden American", de sus în jos cu: o dungă albastră, una roșie și una portocalie. Ulterior, schema s'a generalizat după repararea capitală a tramvaielor în perioada de după 1995, dar modificate astfel: o dungă roșie, una albastră și una portocalie (sau roșie de o nuanță diferită sau nu, deobicei mai deschisă decât prima). Au existat și variante cu două dungi albastre și una roșie între ele. Ușile erau vopsite în albastru (ceva mai) deschis la interior și albe (sau crem, culoarea restului vagonului) la exterior. Zona ferestrelor a fost inițial albă sau crem, dar ulterior a fost vopsită într'o culoare închisă (albastru închis).

Cel puțin în anul 1998, nu mai existau decât "dungate", cu excepția vagonului 316 și a utilitarelor, posibil și tramvaiului galben 324, exceptând vagoane retrase din circulație și cele galbene rămase în parcul rece.



317320324.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  43.69 kb
 Vizualizat:  de 763 ori

317320324.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
tramfan



Data înscrierii: 13/Ian/2011
Ultima vizita: 05/Dec/2020
Mesaje: 439
Locație: Iasi

MesajTrimis: Sâm 24 Oct 2020 16:52:01    Titlul subiectului: 208668

Felicitari pentru documentare si pentru amintiri! Visul meu de mic a fost sa meg cu tramvaiele Timis, dar nu am apucat si nici cu ITB-RATC, din pacate, desi am fost contemporani, eram prea mic.

Au fost si tramvaie Timis care au stat la Gara? Asa am vazut in ultima poza.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Sâm 24 Oct 2020 19:06:21    Titlul subiectului: 208671

Depoul Dacia a fost la început doar un spațiu de garare, cu facilități minime pentru reparații și întreținere.

Teoretic, la începutul anilor '80, la depoul din Dacia erau doar tramvaie funcționale ITB și Timiș, iar la gară erau Tatra, vagoane motor surplus ITB (care nu aveau remorcă din cauză că erau multe tramvaie cu două remorci), plus vagoane Timiș defecte sau care erau acolo pentru diverse operații de întreținere. Nu aș putea spune sigur dacă erau atunci și vagoane Timiș garate permanent la gară.

Aproximativ în anul 1984, vagoanele ITB au fost duse toate la depoul din Dacia, unde se aflau deja "rablele" (vagoanele ITB) casate în perioada 1981-1982, care erau depozitate unul peste altul în spațiile libere din partea din spate a curții depoului. Tot cam atunci cred că au apărut și liniile moarte din fața depoului, care s'au umplut repede de vagoane Timiș defecte și retrase din circulație.

La gară au fost duse toate Timișurile funcționale, plus cele reparabile care probabil deja erau pe acolo. Foarte multe vagoane Timiș care nu au circulat prea mult în anii '80 au stat în permanență la gară: 308 (avariat după un incendiu la un motor de la primul boghiu), 312, 315, 327, 339, 344 &c, care au fost reparate și au apărut la stradă, unele renumerotate. 344 nu a mai circulat cu călători, dar atât vagonul motor (333 de astăzi), cât și remorca transformată în vagon motor (344 de astazi) au fost transformate în utilitare.

În perioada 1990-1993, a început casarea vagoanelor ITB, iar în Dacia au rămas doar vagoanele ITB modernizate (15+15 vagoane), iar spațiul liber a fost ocupat de Timișuri, care au fost mutate treptat de la gară, odată cu dispariția vechilor vagoane ITB, locul acestora la gară fiind luat de tramvaiele V2AM. La gară au rămas câteva vagoane Timiș, ca utilitarul 331 (ex 344, actualul 333) și 316, care a fost modernizat după un proiect al d'lui inginer Dorian Geba, iar apoi transformat în vagon stropitoare.

Vagonul 316 a fost dus în Dacia prin anul 2001, unde a fost depozitat în parcul rece și apoi casat, iar odată cu mutarea Tatrelor în Dacia, a fost dus în Dacia și vagonul 333 (ex 331), iar 327 (ex 0333 ex 314R?), 341 și 344, plus vagonul 323(342 de astăzi) și remorca 342, au ajuns din nou la gară, unde sunt și astăzi, dacă mai sunt.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
tramfan



Data înscrierii: 13/Ian/2011
Ultima vizita: 05/Dec/2020
Mesaje: 439
Locație: Iasi

MesajTrimis: Sâm 24 Oct 2020 19:12:47    Titlul subiectului: 208672

Multumesc frumos pentru toate explicatiile.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Mrnokia



Data înscrierii: 16/Mai/2017
Ultima vizita: 25/Noi/2020
Mesaje: 46
Locație: Iasi

MesajTrimis: Dum 25 Oct 2020 20:45:34    Titlul subiectului: 208689

Încă mai există vagonul motor și remorca Timiș de la gară, însă sunt dintr-o stare deplorabilă. Uitate mai sus, că sunt niște poze puse de mine acum vreo trei ani. Acum arată și mai rău.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Dum 25 Oct 2020 22:28:28    Titlul subiectului: 208690

Am postat aici o imagine comparativă între un "Timiș-ITB" și un ITB-M real. Se pot observa diferențele între ele.
Rămâne totuși întrebarea de ce au folosit Timiș ca referință pentru modelul ITB modernizat. Posibil ca deschiderea ușii de Timiș să fie identică cu a modelului ITB-V56. Oricum, se observă în fotografii că și măturătoarele 1 și 2 au o caroserie destul de inspirată de Timiș, iar vagonul 2 chiar avea și un far și lămpi de Timiș.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Car IS



Data înscrierii: 03/Oct/2020
Ultima vizita: 05/Dec/2020
Mesaje: 73
Locație: Iasi

MesajTrimis: Lun 26 Oct 2020 22:41:32    Titlul subiectului: 208700

[quote="Trix"]În perioada 1987-1990 s'a continuat revopsirea (și cu ocazia asta și repararea) unor tramvaie, în schema de culoare roșie, ultima din foto anterior.

Cel puțin până în primăvara sau vara anului 1990, toate tramvaiele Timiș erau vopsite într'una din cele două scheme roșii din foto anterior, inclusiv cele renumerotate.

În vara anului 1990 au apărut alte două tramvaie "noi", vopsite într'o schemă de culoare "combinată" între cele două roșii, adică prima schemă roșie, dar cu uși cu banda roșie care urma linia de culoare a restului vagonului. Nuanța de culoare era una închisă, un fel de grena ███. Acestea au fost 326 și 327. Anterior, puține vagoane roșii aveau această nuanță (ex. 347 și 329).
----------------------------------
Am gasit poze cu cateva,dintr-un video de prin 94 facut de Dave Spencer:



vlcsnap_2012_02_12_14h16m22s92_200.png
 Descriere:
 Mărime fișier:  294.65 kb
 Vizualizat:  de 492 ori

vlcsnap_2012_02_12_14h16m22s92_200.png



vlcsnap_2012_02_12_14h16m32s197_185.png
 Descriere:
 Mărime fișier:  246.17 kb
 Vizualizat:  de 492 ori

vlcsnap_2012_02_12_14h16m32s197_185.png



vlcsnap_2012_02_12_14h17m17s136_668.png
 Descriere:
 Mărime fișier:  286.5 kb
 Vizualizat:  de 492 ori

vlcsnap_2012_02_12_14h17m17s136_668.png


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Lun 26 Oct 2020 23:33:23    Titlul subiectului: 208702

Aceea e a doua schemă de culoare de după 1990. Prima arăta ca mai jos.
Se observă fontul nou, sigla cu cap de simirad și modul în care dunga roșie coboară în partea din față a vagonului motor, specific primei scheme roșii din perioada 1983-1987, însă ușile au și o parte roșie. E posibil ca vagonul 327 să fi fost renumerotat dintr'un alt vagon, posibil 303, care a dispărut în 1990.

326 arăta la fel, doar că avea două perechi de faruri rotunde în locul celor dreptunghiulare și probabil dunga roșie nu mai cobora în față, ci mergea drept, ca în schema de culoare după 1987. În rest, avea număr cu noul font și stema cu cap de simirad.

312 și 342 au mai fost vopsite așa, 342 ar trebui să apară prin filmul acela, dar și prin fotografii de pe forum. 312 și 342 fiind vopsite în roșu după 1987, aveau banda roșie dreaptă și nu cobora în partea din față.

În mod similar, trenul 325(ex 302)+325(ex 302 ex 309)+305(ex 304) avea a 2-a remorcă "nou" vopsită", dar "325"+"325" era renumerotat dintr'un tramvai vopsit înainte de 1987, iar banda roșie cobora în partea din față, dar ușile fuseseră vopsite și ele cu o bandă roșie in linie cu restul vagonului. Acel tramvai avea însă fontul vechi.



327.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  41.69 kb
 Vizualizat:  de 480 ori

327.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4
Pagina 4 din 4

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community