|
TRAM CLUB ROMANIA Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
|
|
Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
bercenicity
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 17/Mai/2023 Mesaje: 553
|
|
Sus |
|
|
Rodeo
Data înscrierii: 15/Aug/2006 Ultima vizita: 24/Iun/2020 Mesaje: 24 Locație: Ramnicu Sarat
|
Trimis: Mie 28 Mar 2007 22:58:58 Titlul subiectului: |
77950 |
|
. . .
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
1.16 MB |
Vizualizat: |
de 15787 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
896.51 kb |
Vizualizat: |
de 15787 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
1.19 MB |
Vizualizat: |
de 15787 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
1.94 MB |
Vizualizat: |
de 15787 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
95.81 kb |
Vizualizat: |
de 15743 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
168.04 kb |
Vizualizat: |
de 15743 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
The_Kid
Data înscrierii: 07/Noi/2005 Ultima vizita: 10/Iun/2022 Mesaje: 149
|
Trimis: Vin 18 Iul 2008 10:22:09 Titlul subiectului: |
95959 |
|
Eu am ramas masca cand am vazut pe ce stradute si cotloane au bagat portughezii astia tramvaiul, efectiv nu mi-am putut inchipui ca pe acolo pot sa bage o linie de tramvai, ce spatii in guste, ce curbe stranse, ce planuri inclinate, foarte frumos .
Inteleg totusi de ce folosesc tramvaiele alea cu doua osii pentru ca altceva nu stiu daca s-ar putea inscrie in curbele alea la razele la care au fost facute.
|
|
Sus |
|
|
bercenicity
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 17/Mai/2023 Mesaje: 553
|
|
Sus |
|
|
Silviu T-S
Data înscrierii: 03/Noi/2007 Ultima vizita: 03/Mai/2024 Mesaje: 1336 Locație: Iasi
|
Trimis: Vin 21 Sep 2012 12:54:30 Titlul subiectului: Portugalia, Lisabona : Transportul public în Lisabona |
159145 |
|
Lisabona, iulie 2012
Lisabona, capitala Portugaliei, este cel mai important centru cultural și economic al țării. Orașul are peste 2.900.000 de locuitori, incluzând și zona metropolitană, fiind situat pe Coasta Oceanului Atlantic. La sud, Lisabona este mărginită de estuarul format de râul Tejo la vărsarea în ocean. Cu un relief variat, preponderent deluros (șapte coline), orașul este alcătuit din cartiere vechi cu străzi înguste, pietruite, adesea greu accesibile circulației auto. Reconstruită în proporție de 85% după 1775, când cutremurul de aproape 9 grade magnitudine, urmat de trei tsunami și incendii, a ruinat capitala lusitană, aceasta încă păstrează cartiere precum Alfama ori Belem, cu imobile, catedrale și piețe intacte, ca mărturie a civilizației portugheze de altă dată. Contrar aspectului arhaic al zonei central-sudice a orașului, cu un stil architectural unitar, specific, cu note imperialiste, regăsim în nord un centru urban nou, opulent, multifuncțional, numit Oriente.
Același caracter contrastant l-am regăsit și în cazul transportului public, realizat cu vehicule moderne alături de vagoane ori funiculare de peste 80 de ani. Lisabona dispune de rețele dezvoltate de metrou, tramvai, autobuz și vapor, fiind realizate conexiuni și cu localitățile învecinate.
Compania de transport public se numește Carris, având în subordine traseele de tramvai, funicular, autobuz și vapor. Aceasta a fost înființată în anul 1872 la Rio de Janeiro (Companhia CARRIS de Ferro de Lisboa), având ca scop înființarea în Lisabona a unei rețele de șine de tramvai, după model american. Un an mai târziu, pe 17 noiembrie a circulat primul tramvai tras de cai. În 1901 rețeaua a fost electrificată și extinsă, iar din 1944 au intrat în circulație primele șase omnibuse, în prezent, regia dispunând de un parc mixt de peste 800 de vehicule.
Logo CARRIS (neschimbat din 1872)
Tramvaiele
În prezent, Carris utilizează 57 de vagoane, celebrele tramvaie galbene fabricate în anii ’30 în atelierele proprii, precum și tramvaie de mare capacitate marca Siemens. Pentru turiști, regia de transport oferă zilnic plimbări cu vagoane istorice, vopsite în roșu, cu elemente decorative aurii, aplicate pe caroserie, asemenea primelor tramvaie electrice din 1901.
Depoul CARRIS
În 2012 au rămas funcționale doar 5 trasee de tramvai, dintr-un total de 27, câte existau în 1959. Construirea liniilor de metrou a condus treptat la această scădere semnificativă. Ecartamentul liniilor de tramvai a rămas neschimbat, inclusiv vagoanele moderne circulând pe rețeaua de 900mm.
Unul dintre cele mai lungi și spectaculoase trasee de tramvai, adesea preferat de turiști, este 28. Acesta străbate întreaga zonă veche a Lisabonei, unind cartierul Alfama de catedrala și cimitirul Estrella.
Tramvai CARRIS cu două osii, traseul 28, în rondul din cartierul Alfama
Traseul 28
Ajuns spre capătul traseului, în fața catedralei Estrella
Prețul unui bilet de o călătorie, cumpărat de de la vatman este 2,85 euro. De asemenea, în toate mijloacele de transport Carris, cu excepția celor turistice, pot fi folosite cartele de călătorie. În acest caz tariful este considerabil mai mic, o călătorie fiind taxată cu 1,85 euro, pentru tramvai.
De remarcat este amabilitatea vatmanilor, majoritatea vorbitori de limbă engleză, întotdeauna dispuși să ofere informații și indicații. Vatmanii au de asemenea obligația de a verifica legitimațiile de călătorie și întotdeauna urmăresc procesul de validare al cartelelor.
Tramvaiele de epocă, realizate în atelierele proprii, începând din anul 1931, au fost modificate treptat, odată cu modernizarea liniilor și apariția buclelor de întoarcere. Vagoanelor le-a fost eliminat al doilea post de conducere, precum și ușile de pe laterala stângă.
Tramvaiele de epocă circulă exclusiv în zonele istorice ale orașului. Unghiul agresiv al pantelor, curbele dese și străduțele înguste nu permit accesul vagoanelor de mare capacitate. Deși emblematice pentru Lisabona și perfect armonizate cu aspectul și spiritul vechilor străzi, micuțele vagoane sunt adesea depășite de fluxul mare de călători.
Pentru un plus de ventilație a habitaclului, au fost eliminate geamurile laterale, în general cele de pe partea stângă. Scoaterea capului, ori a brațelor în afara vagonului se poate solda cu accidentări grave datorită apropierii excesive (chiar și 20cm) a tramvaiului (în anumite zone) de pereții clădirilor ce străjuiesc strada.
Vagonul de epocă este dotat atât cu pantograf, cât și cu captator, acesta din urmă fiind folosit în zona veche a orașului. Odată intrat pe tronsoane de linie comune cu tramvaiele moderne, captatorul este decuplat și se utilizează pantograful.
Tramvai CARRIS, cu două osii, utilizând pantograful
Tramvaie CARRIS, cu două osii, pe traseele 12, 15, 25 și 28
Tramvaiele Siemens/CAF au fost achiziționate de compania Carris în anul 2003. Alcătuite din 3 module, vagoanele dispun de aer condiționat și podea joasă 100%. Tramvaiele reprezintă rezultatul colaborării dintre compania Siemens și CAF S.A. (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles), aceasta din urmă având sediul în orașul Beasain, Spania.
Tramvai Siemens în fața mănăstirii Sf. Jeronimos (în stânga imaginii se observă un autoturism Dacia Duster, mașinile autohtone fiind des întâlnite pe străzile din Lisabona)
Habitaclul este spațios, fiind dotat cu scaune dispuse în perechi, față în față, pe ambele părți. Cu excepția tapițeriei, scaunele sunt identice cu cele folosite în tramvaiele Tatra T4D și GT4 modernizate de atelierele MGB pentru orașul Halle, Germania.
Tramvaiele Siemens/CAF dispun în habitaclu de automate pentru bilete cu o călătorie. Pentru achiziționarea acestora sunt acceptate numai monede.
Cu toate că vagoanele Siemens/CAF nu au decât 9 ani de activitate, uzura acestora este perceptibilă cu ușurință, atât vizual cât și fonic.
Autobuzele
Compania Carris dispune de 545 de autobuze. Flota de vehicule este formată din diferite modele Mercedes, Volvo și MAN, cu dimensiuni diverse, de la microbuze, până la autobuze articulate. Majoritatea vehiculelor sunt dotate cu podea joasă și în unanimitate cu aer condiționat. Vopsite unitar, în galben cu brâu verde, autobuzele sunt particularizate cu benzi din autocolant aplicate longitudinal pe caroserie, benzi imprimate cu variate modele și culori de faianță. Faianța, numită local AZULEJOS, a fost folosită încă din anii 1200 la decorarea fațadelor ori a încăperilor, astăzi fiind deschis un muzeu dedicat acesteia. Autobuzele nearticulate sunt dotate cu două uși, cu excepția modelului Mercedes O405N, cea din față fiind destinată exclusiv accesului și validării cardului de călătorie, iar cea din mijloc pentru coborâre. Asemenea tramvaielor de epocă, se pot cumpăra bilete cu o călătorie de la șofer, acestea costând aproximativ 1,3 euro, în funcție de traseu.
Autobuze Mercedes
Mercedes Citaro
Mercedes Atomic Urbis
Mercedes O405N
Mercedes Sprinter
Autobuze MAN
MAN Caetano
MAN Caetano GPL
MAN Marcopolo
MAN 14.240
Autobuze Volvo
Volvo Camo
Volvo Caetano Bus
Volvo B10MG
Vapoarele
La sud, Lisabona se invecinează cu orașul Almada, acestea fiind despărțite de estuarul râului Tejo. Cu toate că cele două localități sunt unite de Podul 25 Aprilie, ce dispune de șase benzi de circulație auto și două linii de tren, transportul persoanelor, ori al autoturismelor cu vaporul este încă foarte solicitat. Îmbarcarea în vapoarele de transport persoane are loc organizat, prin validarea cardului de călătorie și parcurgerea unui traseu bine delimitat prin clădirea stației, respectiv pe ponton. Vopsite oranj, vasele sunt modeste în ceea ce privește confortul călătorului, ori aspectul habitaclului.
Călători așteptând deschiderea ușii roșii pentru îmbarcare
Traseul parcurs pentru îmbarcare
Îmbarcarea
O călătorie cu vaporul costă sub un euro, aproximativ 85 de cenți. S-a dovedit a fi cel mai ieftin mijloc de transport în comun. Drumul pe apă între Lisabona și Almada durează 10, 12 minute.
Stațiile
Fiecare stație este dotată cu modul de așteptare, vitrat, închis pe trei dintre laturi, indicator electronic cu timpul rămas și ordinea sosirii mijloacelor de transport, precum și cu tabele detaliate cu harta fiecărui traseu Carris ce se intersectează cu acea locație.
Diverse vehicule CARRIS
Autovehicul de intervenție
Autocare turistice
|
|
Sus |
|
|
DoruNegru
Data înscrierii: 23/Oct/2012 Ultima vizita: 02/Mai/2017 Mesaje: 8 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mar 02 Mai 2017 10:06:51 Titlul subiectului: Câteva imagini din 2017 |
189906 |
|
Am ajuns în Lisabona în aprilie și adaug câteva imagini "proaspete". De menționat în plus față de cele spuse anterior că din rețeaua de transport în comun a Lisabonei, pe lângă autobuze, tramvaie, metrouri, vapoare și funiculare face parte și liftul de la Santa Justa. Important de reținut: un abonament de o zi care costă ~6.70 € e valabil pe toate mijloacele de transport terestre (nu știu despre ferryboat-uri), mult mai rentabil decât plata la taxator (5€+ pentru lift, 3.75€ pentru funiculare etc)
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
103.8 kb |
Vizualizat: |
de 8039 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
153.81 kb |
Vizualizat: |
de 8039 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
125.55 kb |
Vizualizat: |
de 8039 ori |
|
Descriere: |
Lift cu cititor de cartele de transport în comun! |
|
Mărime fișier: |
107.18 kb |
Vizualizat: |
de 8039 ori |
|
Descriere: |
Mecanismul de control al liftului |
|
Mărime fișier: |
124.53 kb |
Vizualizat: |
de 8039 ori |
|
Descriere: |
Privire în puțul liftului |
|
Mărime fișier: |
131.97 kb |
Vizualizat: |
de 8039 ori |
|
Descriere: |
Motorul care antrenează liftul de la Santa Justa |
|
Mărime fișier: |
91.65 kb |
Vizualizat: |
de 8039 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
DoruNegru
Data înscrierii: 23/Oct/2012 Ultima vizita: 02/Mai/2017 Mesaje: 8 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mar 02 Mai 2017 10:18:49 Titlul subiectului: Alte imagini 2017 |
189907 |
|
Continui cu câteva imagini de tramvaie și funiculare:
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
113.06 kb |
Vizualizat: |
de 8038 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
102.85 kb |
Vizualizat: |
de 8038 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
156.85 kb |
Vizualizat: |
de 8038 ori |
|
Descriere: |
Tramvai turistic (hop on / hop off, cel verde) și tramvai pentru călători, ambele Carris din anii 1930 |
|
Mărime fișier: |
83.33 kb |
Vizualizat: |
de 8038 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
99.99 kb |
Vizualizat: |
de 8038 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
101.9 kb |
Vizualizat: |
de 8038 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
guest
Data înscrierii: 30/Sep/2006 Ultima vizita: 09/Mai/2024 Mesaje: 9929 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Joi 09 Ian 2020 21:20:16 Titlul subiectului: |
204988 |
|
Un filmulet cu tramvaiele din Lisabona, in zona centrala a orasului: https://www.youtube.com/watch?v=_tiTp581IqU
Este extraordinar sa vezi tramvaie pe stradute asa de inguste. Undeva dupa minutul 2, priviti cat de lat este trotuarul, unde tramvaiul are statia.
_________________ Troleibuzul de pe linia 86 este preferatul meu |
|
Sus |
|
|
Robert
Data înscrierii: 26/Iun/2015 Ultima vizita: 11/Mai/2024 Mesaje: 1030 Locație: Cluj-Napoca
|
Trimis: Dum 31 Iul 2022 11:04:02 Titlul subiectului: |
214054 |
|
Acest tramvai este mai deosebit, deoarece vatmanul era o doamnă din România. Stabilită de câțiva ani în Lisabona și acum fiind strict pe traseele turistice. Am stat câteva minute la povești despre tramvaie și am invitat-o să ni se alăture comunității.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
1.59 MB |
Vizualizat: |
de 1972 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
|
|
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum Nu puteți vota în chestionarele din acest forum Nu puteți atașa fișiere în acest forum Puteți descărca fișiere în acest forum
|
|