Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
Dan Jiga
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 22/Iul/2013 Mesaje: 32 Locație: Timisoara
|
Trimis: Joi 15 Dec 2005 02:29:22 Titlul subiectului: Tramvaiele Electroputere |
56760 |
|
La Oradea EP-urile originale au mers pana in 1991 sau 1992 (ma mai lasa memoria ), dar au fost casate ca erau intr-un hal fara de hal.
Pe forumul vechi pusese Zsizsi o poza cu vreo 150 de oameni care asteptau sa urce intr-un EP+V12 si au incaput
A plecat EP-ul cu usile deschise si ciorchini de oameni pe scari, dar a plecat...
Si asa au dus-o timp de 37 de ani
O alta chestie la EP-uri erau ca trebuiau (atunci cand erau primite de la Craiova) reglate si puse la punct, fiindca Electroputere nu avea linie de test, singurele teste se faceau cu 80V de la o baterie de acumulatori...Gandire comunista
Puteau fi fabricate la Arad (o lunga si glorioasa traditie), la Bucuresti (la fel) sau la Timsoara (au fabricat niste tramvaie fenomenale, printre care Gb2/2, primele tramvaie pe boghiuri din Ro. - favoritele mele).
Sau macar intr-un oras cu linii de tramvai
In alta ordine de idei: au existat EP-uri pe 1000 mm? Poate la Arad? Sunt curios daca au existat cum le arata boghiul.
La Oradea, EP-urile aveau suspensie mult prea moale (ruliu, serpuire, galop in toate combinatiile) si ca zgomot, aflai cu 3 statii inainte (e drept ca alea din Oradea nu sunt prea lungi) ca vine 2-ul (ultima linie pe care au umblat EP-uri)
|
|
Sus |
|
|
zsizsi
Data înscrierii: 31/Oct/2005 Ultima vizita: 04/Noi/2023 Mesaje: 1072 Locație: Oradea
|
Trimis: Mar 30 Mai 2006 20:51:22 Titlul subiectului: 8989889 |
24013 |
|
La Oradea m-am intalnit recent cu o fotografie din 1967, care mi-a prezentat doua curiozitati nestiute pana acum.
1. Primele serii de EP-uri sosite de prin 1957-58 aveau usi glisante ca Festival sau V54.
2. Unele din vagoanele motor incepand cu 1960 au fost trasnsformate in vagoane remorca si usile au fost schimbate. Insa in documentele citite in listele de parc nu se aminteste de transformare si aceste vagoane mai taryiu in 1968-69 au fost retransformate in vag motor ca nu lipsea nici unul din inventar.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
485.7 kb |
Vizualizat: |
de 34069 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Tom
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2008 Mesaje: 604 Locație: Bucuresti; Iasi
|
Trimis: Mar 30 Mai 2006 22:33:02 Titlul subiectului: |
24024 |
|
zsizsi a scris: | 1. Primele serii de EP-uri sosite de prin 1957-58 aveau usi glisante ca Festival sau V54. | V54 este predecesorul lui V56. EP'urile se numesc EP. Festival este dupa unele surse V51.
EP'urile aveau intr'adevar usi glisante. Se mai observa si diferenta in partea din fata, specifica doar oraselor Timisoara, Arad si Oradea (seamana putin cu Ganz). zsizsi a scris: | 2. Unele din vagoanele motor incepand cu 1960 au fost trasnsformate in vagoane remorca si usile au fost schimbate. Insa in documentele citite in listele de parc nu se aminteste de transformare si aceste vagoane mai taryiu in 1968-69 au fost retransformate in vag motor ca nu lipsea nici unul din inventar. | Este evidenta transformarea din vagon motor. Se observa partea din fata, care la remorci nu era asa de inclinata.
Se pare ca nu prea s'au fabricat remorci EP, preferandu-se remorcile V12. Cu toate acestea au existat cam 100, din care apoi s'au modernizat 80 ca EP-V3A.
|
|
Sus |
|
|
Sergabi28
Data înscrierii: 11/Ian/2007 Ultima vizita: 20/Mai/2024 Mesaje: 314 Locație: Galati
|
Trimis: Mar 30 Mai 2006 23:52:19 Titlul subiectului: |
24045 |
|
La vagonul remorca se observa deasupra parbrizului locasul cu traseul !!!
Iar remorcile pentru EP-uri aparute ulterior nu aveau decupatura la roti( cel putin la Bucuresti din cate ami aduc aminte...)
_________________ ,,Vom fi iarasi ce-am fost si mai mult decat atat!" -Petru Rares- |
|
Sus |
|
|
Tom
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2008 Mesaje: 604 Locație: Bucuresti; Iasi
|
Trimis: Lun 19 Iun 2006 21:36:21 Titlul subiectului: |
25849 |
|
Oradea
(C) & info Toate pozele sunt afisate cu permisiunea lui Sergabi28 si Transurb Galati, detinatorul pozelor originale. Pozele sunt realizate in mai 1973 de Hans Oerlemans si tatal lui.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
67.59 kb |
Vizualizat: |
de 36232 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
84.45 kb |
Vizualizat: |
de 36232 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
89.16 kb |
Vizualizat: |
de 36232 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
zsizsi
Data înscrierii: 31/Oct/2005 Ultima vizita: 04/Noi/2023 Mesaje: 1072 Locație: Oradea
|
Trimis: Mie 21 Iun 2006 15:52:57 Titlul subiectului: |
26016 |
|
Oradea
EP50 are remorca ITB V12 #120
|
|
Sus |
|
|
mrM
Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 05/Apr/2024 Mesaje: 1023 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mie 21 Iun 2006 19:06:55 Titlul subiectului: |
26029 |
|
Văd că unul din EP-urile de la Oradea are troleu liră? De ce o fi fost dotat cu așa ceva?
_________________ I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da). |
|
Sus |
|
|
Dan Jiga
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 22/Iul/2013 Mesaje: 32 Locație: Timisoara
|
Trimis: Joi 12 Oct 2006 01:00:12 Titlul subiectului: 2222222 |
35457 |
|
In Oradea, inainte de aparitia Timisurilor, toate tramvaiele aveau pantograf tip Lira.
Ca un fapt divers, in capatul (post 1973) din Iosia al liniei 2 erau o gramada de pantografe lira strapunse la mijloc si cateva in stre buna (le schimbau din mers? ).
|
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Vin 14 Sep 2007 09:11:08 Titlul subiectului: Tramvaiele Electroputere |
82744 |
|
Tramvaie Electroputere
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
82.03 kb |
Vizualizat: |
de 34327 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
21 kb |
Vizualizat: |
de 34327 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
OAB
Data înscrierii: 25/Noi/2005 Ultima vizita: 10/Mai/2022 Mesaje: 1621 Locație: Cluj
|
Trimis: Joi 20 Sep 2007 15:16:10 Titlul subiectului: Re: Electroputere |
82940 |
|
Este vorba de EP + V12. "Mama" (EP) + "Copil" (V12). O ramă:
-pe de o parte caraghioasă, din cauza diferenței maridintre vagonul motor și remorcă
-pe de altă parte extrem de zgomotoasă
Vagoanele motor sunt cunoscute cu cel puțin 4 denumiri:
A. V951
B. V51 (atenție, conform unor surse V51 ar fi un tramvai total diferit de EP; alte surse pun semnul egalității între V951 și V51)
C. Festival
D. Electroputere (EP), acesta din urmă nefiind altceva decât un Festival făcut la Uzinele Electroputere Craiova; în prezent, termenul de EP se folosește și în cazul vagoanelor făcute la ITB
Tramvaiele Festival / EP destinate zonei de vest și nord-vest a țării aveau un afișaj diferit de cele destinate Bucureștiului și Iașului. Astfel, cele pentru zona de vest aveau un "display" dreptunghiular cu un cerc în mijloc, diametrul cercului fiind puțin mai mare decât lățimea dreptunghiului. Cele destinate restului orașelor aveau afișajul asemănător cu cucuveaua de la Timișuri ,dar aceasta era încastrată în caroserie. Cât privește boghiurile, acestea au acele arcuri care flanchează cutiile de osie. Tramvaiul din imagine are două ferestre cu parte mobilă semn al unor modificări ulterioare. De altfel, prima fereastră mobilă pare că nu stă chiar bine la locul ei. Să fi fost scoasă pe timp de vară? Practica aerisirii prin scoaterea unei ferestre era ceva obișnuit la ITB-uri.
Indiferent că este vorba de EP destinat zonei de vest a țării sau altor orașe, vagoanele respective nu au fost construite cu remorci corespunzătoare, motiv pentru care li s-au atașat remorcile V12 existente. De asemenea, vagoanele motor aveau tendința de a lua foc
|
|
Sus |
|
|
Tatra-KT4D
Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 02/Oct/2013 Mesaje: 6 Locație: Oradea
|
Trimis: Vin 21 Sep 2007 17:33:42 Titlul subiectului: Re: Electroputere |
82962 |
|
Poza este facuta in "Piata Bucuresti",in fata garii.
|
|
Sus |
|
|
fan
Data înscrierii: 03/Mai/2008 Ultima vizita: 14/Apr/2017 Mesaje: 30 Locație: Timisoara-Oradea
|
Trimis: Dum 01 Feb 2009 16:03:52 Titlul subiectului: poza EP-52 |
105305 |
|
http://tramways-romania1982.blogspot.com - multumim srazvi!!
Probabil toata lumea recunoaste locatia, bucla de intoarcere din Iosia.
sper sa reusim sa reinviem discutiile si in acest topic !!
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
27.87 kb |
Vizualizat: |
de 32793 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
fan
Data înscrierii: 03/Mai/2008 Ultima vizita: 14/Apr/2017 Mesaje: 30 Locație: Timisoara-Oradea
|
Trimis: Dum 01 Feb 2009 16:39:12 Titlul subiectului: Comenzile tramvaiului EP |
105309 |
|
Am reconstruit o schema a comenzilor tramvaielor EP. Astept comentariile voastre .
Cu siguranta cei care au circulat cu aceste tramvaie isi vor aduce aminte.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
124.02 kb |
Vizualizat: |
de 32781 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
stefangro1
Data înscrierii: 13/Ian/2009 Ultima vizita: 04/Apr/2023 Mesaje: 7 Locație: Nürnberg (Germania)
|
Trimis: Mar 10 Mar 2009 21:22:34 Titlul subiectului: Tramvaiele EP |
107688 |
|
Am mers la scoala cu ele din Velenta pana in Centru timp de 2 ani , dupa aceea a trebuit sa ma mut cu parintii mei de la Oradea . Le-am vazut circuland ultima data in 1988 cand am fost in vizita la Oradea . Te leganai cand mergeau parca erau pe perina de aer Parca interior era o tablita pe care scria Licenta " PULLMANN " . Am aflat acum 15 ani ca OTLŽul ar
avea in incinta lui mai multe Tramvaie de epoca in stare originala .
Ar fii ceva deosebit daca este adevarat . Poate are cineva mai multe informatii .
|
|
Sus |
|
|
istvan_eloc
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 22/Aug/2021 Mesaje: 60 Locație: Oradea
|
Trimis: Mar 10 Mar 2009 21:44:23 Titlul subiectului: |
107691 |
|
Din pacate OTL n-a pastrat nici macar un tramvai Timis, nici o vorba de tramvaie EP54 sau ITBV56 sau SSW. Singurele vehicule pastrate sunt cele trei locomotive electrice fara partile electrice.
|
|
Sus |
|
|
tcm
Data înscrierii: 05/Mai/2014 Ultima vizita: 20/Mai/2024 Mesaje: 1961 Locație: Oradea; Leeds (UK)
|
Trimis: Vin 12 Iun 2015 22:44:01 Titlul subiectului: |
179583 |
|
Doua EP-uri si un Timis pe la mijlocul paginii.Sub tramvaie apar si cateva locomotive electirce .
http://www.beyondtheforest.com/Romania/CFR7.html
Imi cer scuze daca mai apar acele fotografii pe forum.
|
|
Sus |
|
|
fan
Data înscrierii: 03/Mai/2008 Ultima vizita: 14/Apr/2017 Mesaje: 30 Locație: Timisoara-Oradea
|
Trimis: Joi 27 Aug 2015 21:47:42 Titlul subiectului: |
181179 |
|
Foarte interesante poze, imi aduc aminte si acum de tramvaiele respective parca a fost ieri
Electroputere: 41 si 61
Timis 2: 87
|
|
Sus |
|
|
PaulIP
Data înscrierii: 12/Aug/2011 Ultima vizita: 21/Mai/2024 Mesaje: 494 Locație: Bucuresti, Sector 6 (Ghencea)
|
|
Sus |
|
|
faan
Data înscrierii: 22/Dec/2020 Ultima vizita: 28/Dec/2023 Mesaje: 2
|
Trimis: Vin 25 Dec 2020 12:16:57 Titlul subiectului: |
209346 |
|
EP urile din Oradea nu aveau încălzire decât în cabina vatmanului, era un resou cu 3 rezistente legat la 600, sub scaun in dreapta, intrerupatorul era in dreapta cam pe unde intra jumătate din usa 1 atunci când era varianta din fabrica, ulterior fiind uși pliante iar fanta respectiva s-a inchis.
Farurile aveau o singură faza, iar intrerupatorul pornit/oprit era poziționat în spate, deasupra capului vatmanului într-o cutie dreptunghiulară unde erau si celelalte intrerupatoare, pentru compresor etc. Erau intrerupatoare mari negre cu sigurante albe mari.
Intrerupatorul general era pe verticală în dreapta asa cum am aratat in schita de mai sus, iar frâna de mână in anii 80 nu exista, nu cred ca vagoanele fabricate la Craiova aveau.
Farurile erau legate in serie la 600 V cu luminile din cupeu, fiecare far cu randul de becuri corespunzator din cupeu. Cand se ardea un bec se stingeau toate de pe partea respectivă.
|
|
Sus |
|
|
PaulIP
Data înscrierii: 12/Aug/2011 Ultima vizita: 21/Mai/2024 Mesaje: 494 Locație: Bucuresti, Sector 6 (Ghencea)
|
Trimis: Mie 22 Feb 2023 00:11:17 Titlul subiectului: |
215703 |
|
Cu o mare întârziere vă mulțumesc mult pentru răspuns.
Documentându-mă în anii trecuți despre tramvaiele vechi, am regăsit similitudini cu ceea ce ați descris, iar informațiile pe care le-ați oferit sunt de o importanță uriașă în a redescoperi aceste tramvaie românești uitate.
Legat de frâna de mână, la București și Timișoara EP-urile aveau o manivelă mare de-a dreapta vatmanului (foto [url="http://transport-in-comun.ro/bucuresti/tramvaie/altele/v56/0119-Vic-152.jpg"]aici[/url], în cabina unui V56) care avea acest scop. Am presupus că și la EP orădene a existat.
Care era presiunea normală de funcționare a instalației pneumatice? Compresorul pornea singur dacă presiunea scădea sub o anume valoare și se oprea când se atingea presiunea normală, sau era mereu pornit?
Ștergătorul/ștergătoarele erau acționate electropneumatic, electric sau manual? La București se puseseră motorașe similare celor folosite pe IMS, dar ceva îmi spune că la origine le rotea vatmanul manual când avea chef...
În afară de întrerupătorul farurilor și cel al compresorului, ce anume se mai afla în cutia de pe plafon?
_________________ Proiecte românești pentru simulatorul OMSI 2:
https://www.facebook.com/roworksomsi |
|
Sus |
|
|
faan
Data înscrierii: 22/Dec/2020 Ultima vizita: 28/Dec/2023 Mesaje: 2
|
Trimis: Joi 28 Dec 2023 16:44:24 Titlul subiectului: |
217710 |
|
Compresorul incarca intr-un interval de 4-6 atm +/- 0.5 aproximativ si era coordonat de un asa zis "guvernor" care cupla si decupla compresorul automat, situat in compartimentul de pasageri sub un scaun, din partea dreapta dupa usa 2, era o cutie neagra pe care o vedeai imediat in care intra o teava prin podea.
Cand era oprit compresorul nu se auzea absolut nimic, tramvaiul neavand alternator, era foarte interesant cum pleca de pe loc fara sa se auda nimic la primele contacte cel putin.
Stergatorul de parbriz la Oradea era actionat exclusiv manual, separat fiecare stergator cu cate o maneta mica (asemanatoare cu cele cu care se manevreaza geamurile la masini) situate sus in perete fata deasupra geamurilor, stergatoarele erau prinse de sus din tavan.
|
|
Sus |
|
|
PaulIP
Data înscrierii: 12/Aug/2011 Ultima vizita: 21/Mai/2024 Mesaje: 494 Locație: Bucuresti, Sector 6 (Ghencea)
|
Trimis: Dum 12 Mai 2024 12:12:41 Titlul subiectului: |
219251 |
|
Tehnica de guvernare a compresorului pare similară cu cea folosită pe tramvaiele europene ale vremii. Ce nu îmi e clar e cum se acționau ușile: toate 3 din aceeași manivelă, două dintr-un buton și a treia din alt buton? Logic ar fi ca măcar ușa față să aiba acționare separată, căci pe acolo intra și ieșea vatmanul (și trebuia închisă și din exterior), dar la București se pare că nu aveau comenzi distincte pentru fiecare ușă.
_________________ Proiecte românești pentru simulatorul OMSI 2:
https://www.facebook.com/roworksomsi |
|
Sus |
|
|
|