Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Amintiri
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Următoare
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul CONSTANȚA
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
guest



Data înscrierii: 30/Sep/2006
Ultima vizita: 02/Mai/2024
Mesaje: 9916
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mar 05 Mar 2024 07:59:26    Titlul subiectului: 218587

Rocar a scris:
TV Neptun era postul local de televiziune al Constanței... Așa cum în 2020 se vorbea despre pandemie la televizor, la fel se vorbea despre troleibuzele constănțene la televiziunea locală în 2002-2003.... Cum toamna in Dobrogea mai apar furtuni destul de puternice, odată cu ele mai vin și pagubele... Atunci a fost marele scandal cu acele console căzute pe sosea (toamna lui 2002), rețele rupte, și alte multe console îndoite de vânt... Bine, consolele au cedat la vânt fiind mâncate de rugină...
Au fost multe reclamații din partea călătorilor care au întârziat la servici pentru că niciun troleibuz nu mai putea funcționa cu rețelele ciuntite... Ce a supărat și mai rău a fost dezorganizarea din RATC in acea situație... După vreo două ore de la sesizările cu privire la consolele căzute, au trimis și ei niste autobuze pe liniile de troleibuz... Doua ore in care oamenii au așteptat în frig și în bălțile lăsate de furtună... Și ce autobuze au trimis? DAC-uri dintre cele mai ruginite, ce au găsit disponibile prin depouri... Erau multe DAC-uri 112 udm scunde roșiatice, care aveau deja 12-15 ani și scoteau fum pe oriunde se duceau, plus că înăuntru mirosea rău a fum și motorină arsă... Cu tot frigul care era, in unele DAC-uri, chiar și Ikarus, se mergea mai mereu cu gemurile deschise sa iasă mirosul de motorină... Și fumul, in același timp...
Eram într-un autobuz vechi prin anii aia și, deși ploua torențial, și bătea vântul, cu toții am preferat sa umblam in curent cu toate geamurile deschise că simțeam că ni se face rău de la fumul din autobuz...
Apropo de atmosfera din vechile autobuze... Un șofer de DAC de pe liniile preorășenești s-a intoxicat cu fum și motorină după câteva luni de condus autobuzul respectiv... Asta după ce făcuse mai multe sesizări șefilor sai... A ajuns la spitalul de urgențe și i s-a dat concediu medical. Tot la știrile locale s-a aflat... Doar că știrile locale le aflam doar noi, cei care locuiam aici în acea perioadă... Nu se dădeau in afara județului astfel de aspecte... Se considera că ne facem de rusine in restul țării. Și cum pe internet nu prea era activitate... Nu se aflau chestiile astea... Acum, se afla orice oricând...

Ce s-a difuzat și pe TVR a fost știrea în care se spunea că la Constanța s-a renunțat la troleibuzele articulate in favoarea noilor autobuze diesel. Era un fel de anunț către turiștii care urmau sa vina in sezon... Să știe că lucrurile s-au schimbat și să nu mai aștepte troleul la Gară... Decizie destul de aspru criticată și în emisiunile televiziunilor naționale... Se lasa cu telefoane la primarul Constanței și chiar și la directorul RATC de atunci... Erau puși să dea explicații... Complicata perioadă...

Cine era seful RATC in acea perioada ? Era din gasca lui Radu Mazare&comp ?

Furtuna din 2002 a fost la fel de puternica ca cea din noiembrie, anul trecut ?

Inca o data multumiri pentru aceste postari.

Oare autoritatile locale din Constanta invata din greselile trecutului ?

_________________
Troleibuzul de pe linia 86 este preferatul meu Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mar 05 Mar 2024 09:50:03    Titlul subiectului: 218589

De regula toamna sunt furtuni destul de puternice pe litoral, insa cea din 2002 nu cred ca a fost chiar asa de periculoasa ca cele din noiembrie 2023... Consolele in mod normal rezistau la orice furtuna, dar au cedat fiindca sub stratul de vopsea erau mancate de rugina...

Relatia dintre primarie si RATC era destul de tensionata pe atunci... Exact din pricina situatiei in care se aflau cu transportul in comun... Imi amintesc cate certuri erau pe acolo... Nu prea se intelegeau intre ei. Problema e ca se ajungea la o situatie oarecum critica. Mult nu mai puteam sa stam asa. O schimbare trebuia facuta.

Troleibuze
Optim ar fi fost sa refaca soselele in primul rand, sa aiba pe ce merge troleele. Ca de la gropi, denivelari si crapaturi, le sareau captatorii cand te asteptai mai putin. Dupa refacerea soselelor, trebuiau refacute de la zero retelele de troleibuz. Si, bineinteles, aduse console din materiale care nu ruginesc. La noi erau facute din bare de otel... Erau fieratanii, si una era mai groasa, alta mai subtire, una mai lunga, alta mai scurta... Pe urma, trebuia facuta clar o selectie in parcul de troleibuze si pastrate strict articulatele in stare buna si foarte buna. Aici vorbim mai ales de electronicele Rocar DAC 217 EA facute dupa 1992 (40 de bucati). Dar, erau si cateva DAC 117 E produse in 1990-1991 care inca puteau fi mentinute in circulatie. Plus toate troleibuzele scurte care erau mai noi decat articulatele, Rocar DAC 212 EA si Rocar DE Simon 412 E. Pe langa aceste trolee inca bune, se mai puteau cumpara altele noi, care sa le inlocuiasca pe cele mai vechi care urmau a fi casate (DAC-uri 117 E de dinainte de 1990, precum si cateva din perioada 1990-1991).

Autobuze
Autobuzele diesel DAC si Ikarus erau multe dintre ele in stare destul de avansata de uzura. Drumuri pe trasee metropolitane, mediul salin de pe litoral, denivelari si gropi care, impreuna cu vibratiile motoarelor diesel contribuiau la deformarea sasiurilor si la craparea circuitelor de evacuare a noxelor si asa se umpleau autobuzele de fum si miros de motorina... La asta mai contribuia si rugina de pe tobe si tevile de esapament... Unele autobuze umblau cu toba sparta sau fara toba... Nu erau tobe de inox ca in prezent... Rugineu evacuarile de la un an la altul, ca le mai schimbau pe la revizii... Un sofer mi-a spus intr-o statie, dupa ce am coborat, ca de tobe se ocupa chiar soferii, si le faceau ei din tot felul te tevi si de table, ca nu erau bani sa se inlocuiasca si regia nu avea de gand sa investeasca in autobuzele vechi ca urmau in cativa ani sa fie retrase... Erau tot mai greu de suportat... La Targu Jiu de exemplu, cand am fost prin 2017 si 2019, in niciun DAC 112 UDM sau 117 UD nu am prins miros de motorina sau fum...
Deci, se impunea achizitia de noi autobuze. As fi pastrat pe langa acele cateva DAC-uri 112 udm care s-au vopsit in schema RATB, si cateva articulate din anii 90'. 4-5 acolo dintre cele mai bune, nu toate zecile de bucati...

Tramvaie
Refacuta complet calea de rulare, si modernizate si retelele electrice. Calea de rulare (sinele) se putea reface impreuna cu soselele care erau in ultimul hal. Pe urma, inlocuirea celor mai degradate V3A-C-uri, modernizarea celor mai bune V3A-C-uri si, eventual, cumpararea unor tramvaie mai bune care sa le inlocuiasca pe V3A-C-urile casate. Erau cateva exemplare in stare proasta, dar nu toate. La V3A-uri, in cadrul unei eventuale modernizari, as fi comandat de la URAC Bucuresti usi noi, culisante, in locul celor armonice care erau strambe... Si ar fi aratat tramvaiele constantene precum cele din Bucuresti. Se mai puteau aduce chiar si KT4D de prin Occident la mana a doua pentru cativa ani, pe langa cele luate in 1999.

Cam asa era transportul in comun la Constanta intre anii 2000-2003... Precum consolele acelea de troleu vopsite in albastru... La prima vedere, era minunat... Mijloacele de transport erau aratoase, estetice, sa incante turistii... Prin oras, transport electric, pe metropolitane diesel... Consolele de troleibuz aratau bestial in culoarea albastra... Dar, pe dedesupt, multe probleme... Probleme in primul rand la infrastructura de troleu si de tramvai, si pe urma la majoritatea mijloacelor de transport in comun.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mar 05 Mar 2024 11:44:37    Titlul subiectului: 218590

guest a scris:
Cine era seful RATC in acea perioada ? Era din gasca lui Radu Mazare&comp ?


In perioada 2001-2013 director al RATC-ului a fost domnul Dumitru Coiciu. Chiar vazusem pe facebook intr-unul din grupurile dedicate transportului in comun ca a decedat in ianuarie... Pun si un articol din presa.

http://www.radioconstanta.ro/2024/01/14/a-murit-fostul-director-al-ratc-constanta-dumitru-coiciu/

Citat:
Angajații CT BUS, colegi și prieteni, au aflat cu tristețe în această dimineață că s-a stins din viață fostul director al Regiei Autonome de Transport în Comun Constanța, Dumitru Coiciu. Acesta a condus destinele regiei ca director general în perioada 2001 – 2013 și ca director adjunct până în 2020. De numele lui se leagă începerea procesului de modernizare a societății de transport public a orașului. Totodată, Dumitru Coiciu a fost și președintele Consiliului de Administrație al Registrului Auto Român. Vestea fulgerătoare a trecerii sale în neființă ne-a lăsat un gol în suflet tuturor celor care l-am cunoscut. Suntem alături de familia greu încercată în aceste momente! Sincere condoleanțe!”, au transmis reprezentanții CT BUS.


guest a scris:
Inca o data multumiri pentru aceste postari.


Si mai am multe fotografii de postat, poate pe unele le-ati mai vazut pe internet, pe altele mai putin. Plus cateva amintiri si informatii legate de acele vremuri... As dori sa lucram impreuna la povestea Constantei, si sa contribuie si ceilalti membri care mai au posibilitatea.

guest a scris:
Oare autoritatile locale din Constanta invata din greselile trecutului ?


De obicei istoria se repeta sub diverse forme. Acum vin vremuri noi cu autobuzele electrice, ce vor aduce probleme noi in viitorul apropiat... Nu stiu in ce masura vor intelege ca ar merita sa investeasca in cateva retele de troleibuz care sa ofere si posibilitatea conectarii autobuzelor electrice la retea atunci cand vor ramane pe starda fara curent, cu bateriile golite... Sa vedem...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mar 05 Mar 2024 13:08:35    Titlul subiectului: 218591

Din poza asta aflam mai multe detalii, despre care am mai amintit si in mesajele anterioare.

Este facuta in Depoul de troleibuze de la Delfinariu. Sau Autobaza 2 Troleibuze Sectorul 1 (Chiliei), cum este mai bine cunoscuta locatia. Acum se afla un Lidl acolo. Sunt, majoritatea, Rocar-uri 217 EA, fabricate dupa 1992.

Face parte din setul de poze facute in 31.08.1996.

In prim plan 581, fabricat in 1992. In spate, 598 si 605, tot Rocar-uri 217 EA. Cel alb cu fusta albastra din spate ese un DAC 117E.

De obicei troleele erau asezate pe mai multe randuri... In spate stateau cele care nu ieseau pe moment la traseu, cu captatorii coborati, iar in fata cele care se pregateau de iesire.

Cel din fata stanga cu reclama la Mobilier de birou Arexim este tocmai troleibuzul in care am circulat pe linia 40 atunci, cu episodul liceenilor, despre care am vorbit in mesajele anterioare.

Dupa cum se vede, si asfalul depoului era in valuri... Inca o cauza a deformarii pe termen lung a articulatiilor pe DAC-uri. Reteaua uneori aveam impresia ca atinge plafonul troleibuzelor... Atat de mult se lasa mai ales prin centrul depoului, unde nu prea erau stalpi de sustinere. Uneori ma uitam la soferi cum se chinuiau sa urce sau sa coboare captatorii troleelor, ca se mai incurcau printre firele retelei care erau foarte apropiate de nivelul troleibuzelor. Si, odata, un sofer a facut cateva manevre cu spatele sa parcheze un DAC... Problema e ca a dat foarte mult cu spatele si s-a apropiat de zidul alb din beton... Se vede in poza cu 517 de pe pagina anterioara si zidul de care vorbesc. S-a apropiat la un metru de zid, cu spatele troleului, si cand s-a dat jos sa coboare captatorii, a constatat ca nu mai poate. Apoi s-a intors la volan si l-a mai tras cu 2 metri mai in fata...

In a doua poza am identificat tipurile de DAC-uri.

https://transphoto.org/photo/1898034/



1996 - CT - 46.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  788.49 kb
 Vizualizat:  de 1042 ori

1996 - CT - 46.jpg



1996 - CT - 46 - Identificare.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  351.66 kb
 Vizualizat:  de 1042 ori

1996 - CT - 46 - Identificare.jpg




Ultima modificare efectuată Rocar la Mar 05 Mar 2024 13:32:59, modificat de 4 ori în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mar 05 Mar 2024 13:17:36    Titlul subiectului: 218592

Rocar 217 EA, 580, identic cu 581 de mai sus, la Gara, pe linia 43. Tot din 1992 si 580.
Mai vedem inca o data consolele...

Cred ca fusese vreun claxon ceva probabil din partea Daciei la cum se uita lumea, inclusiv soferul troleului...

Dacia e interesanta, un 1300 transformat in 1310, turcoaz.

https://transphoto.org/photo/1898030/



1996 - CT - 47.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  686.61 kb
 Vizualizat:  de 1035 ori

1996 - CT - 47.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
guest



Data înscrierii: 30/Sep/2006
Ultima vizita: 02/Mai/2024
Mesaje: 9916
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mar 05 Mar 2024 15:17:34    Titlul subiectului: 218596

Prima consola, de dupa troleibuz, parea aplecata. Strazile sunt peticite, motivele s-au discutat in postarile anterioare.
_________________
Troleibuzul de pe linia 86 este preferatul meu Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mar 05 Mar 2024 15:45:09    Titlul subiectului: 218600

Da, in ultimul timp nu mai erau aliniate... Una mai sus , alta mai jos, si mai erau si indoitepe ici-colo... Trebuiau inlocuite...

Aici avem primul Rocar DAC 217E din Constanta, adus in 1992. 574 in reclama Radio Contact, cu delfinasul. O alta reclama foarte reusita de atunci...

In spate, in stanga, un Rocar 217 E cu vopseaua din fabrica, iar in spate in dreapta, un DAC 117 E, dintre cele vechi.

Poza este tot din Autobaza 2, de la Delfinariu.

https://transphoto.org/photo/1898029/



1996 - CT - 48.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  787.58 kb
 Vizualizat:  de 1010 ori

1996 - CT - 48.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mar 05 Mar 2024 17:54:38    Titlul subiectului: 218601

O mențiune: In Constanța gradul de uzura al vehiculelor la vremea aceea era mai mare comparativ cu majoritatea orașelor din Romania.

Pot spune că ne comparam cu Bucureștiul la capitolul acesta...

Din ce motive?

1- Constanța era și la vremea aceea oraș turistic și între lunile mai-septembrie se foloseau la capacitate maxima de cele mai multe ori mijloacele de transport în comun... Ba chiar peste capacitatea lor normală...

2- Toate traseele erau deservite de RATC, deci nu prea erau alte variante... Puține firme private mai ofereau facilități de transport în comun pe la inceputul anilor 2000 pe trasee metropolitane...

3- Mediul salin specific litoralului care contribuia la coroziunea vehiculelor construite la greu din fier

4- Calitatea șoselelor de care am discutat în mesajele anterioare.

5- Turiștii veneau la mare cu trenul, nu cu mașina personală ca in prezent... Vorbim de marea majoritate. Și, venind cu tenul, pe plan local se foloseau de transportul in comun...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
guest



Data înscrierii: 30/Sep/2006
Ultima vizita: 02/Mai/2024
Mesaje: 9916
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mar 05 Mar 2024 20:36:37    Titlul subiectului: 218602

Imi aduc aminte o declaratie a primarului Radu Mazare prin anii 2003-2004. Acesta a spus ca vazand in Bucuresti cum 41 a devenit tramvai cu cale separata de rulare si pe bulevardul Marasti era doar o banda pentru masini pe sens, lui i s-a parut asta o aberatie si atunci s-a hotarat sa desfiinteze acest mijloc de transport in Constanta, pe motiv ca incurca traficul. O declaratie aberanta, dupa parerea mea.

Acum trebuie sa tinem cont si de partea financiara. Erau alti bani atunci, PIB-ul Romaniei era mult mai mic decat acum, la fel si bugetele primariilor.

Desi, teoretic, Constanta avea Mamaia si portul, bani ar fi fost, dar nu cred ca administratia de atunci i-a gospodarit cum trebuie.

_________________
Troleibuzul de pe linia 86 este preferatul meu Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mie 06 Mar 2024 02:46:42    Titlul subiectului: 218605

A fost aberanta declarația, ai perfecta dreptate.

Într-adevăr, când spunea că tramvaiele încurcă traficul, avea dreptate, prin faptul că de o parte și de alta a sinelor cam in toate intersecțiile se făceau cratere mari... Chiar și pe șoselele drepte. Și mașinile mici efectiv își stricau jante, planetare etc... Și mai încurcau atunci când rămâneau în drum, din diverse motive. Fiind sinele praf, tramvaiele se mișcau încet... In prima zi cu MAZ 107 pe linia lui 102 am parcurs traseul obișnuit de doua ori mai repede... Și nu îmi venea să cred...

Odată cu venirea MAZ-urilor 107, s-a simțit intr-adevăr un confort sporit pentru călători. Dar ar fi fost la fel de comfortabile și niște tramvaie/troleibuze moderne cu rețele pe măsură.

Pentru rețelele de troleibuz a fost făcută o expertiză cu specialiști veniți de la București. Prin 2002. Așa îmi amintesc... Și se puteau reface, însă costurile erau prea mari. Intenție de modernizare a fost, până au ajuns la bani... Că principala problema au fost rețelele, nu atât troleele... Cum spuneam mai sus, din vreo 100 de troleibuze cate aveam in 2002 (cu tot cu Rocar de Simon), vreo 70 încă puteau merge lejer 5-7 ani...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mie 06 Mar 2024 09:33:21    Titlul subiectului: 218613

Continui cu alte poze din anii 90... Eu o sa tot postez fotografiile, cu unele explicatii pe parcurs... Imi cer scuze daca mai scap cate o greseala, dar este destul de dificil uneori sa imi amintesc aspecte de acum 20-22 de ani... Dar imi vin in memorie destul de multe chestiuni de atunci... Am fost in Constanta in perioada respectiva si, mai mergeam si pe la Cluj... Circulam concomitent cu mijloacele de transport in comun si la Constanta, dar si la Cluj, si am avut bucuria de a face comparatii intre vehicule pe viu, cum s-ar spune... Sincer, cred ca la Constanta acele Saviem-uri SC10U si Renault SC10R s-ar fi potrivit de minune, fiindca pe aici avem strazi drepte in general, fara pante/rampe/dealuri abrupte, precum gasim la Cluj... Si stim ca Saviem-urile au probleme la urcarea in rampa... Pana in 2002, Constanta si Clujul se asemanau foarte mult la capitolul transport in comun... Aveam in comun autobuze DAC 112 si 117, troleibuze Rocar si DAC scurte si lungi, tramvaiele Tatra KT4D portocalii, precum si cateva autobuze Ikarus. Constanta statea mai bine la capitolul tramvaie, iar Clujul avea un parc de autobuze mai diversificat (cu Saviem, doua autobuze MAN, doua Grivbus). Dupa 2003, fiecare oras a luat-o pe drumuri separate. La Cluj s-a modernizat infrastructura de tramvai care era in ultimii ani praf... Cum, de altfel, si la Constanta era praf in ultimii ani... Orase faine ambele, fiecare cu specificul lui.

In poza il avem pe 590, Rocar 217E, fabricat in 1992. Tot la Gara, pe linia lui 43... Mai era unul identic, dar cu casete de aluniniu pentru reclame pe latura soferului. Iubeam troleul asta... Aveam mai multe in schema asta de culoare (inclusiv DAC 117E) si mi se parea extrem de relaxanta...
Majoritatea pozelor de dinainte de anul 2000 au fost realizate de turisti din afara tarii.

https://transphoto.org/photo/1898037/



1996 - CT - 44.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  675.74 kb
 Vizualizat:  de 948 ori

1996 - CT - 44.jpg




Ultima modificare efectuată de către Rocar la Mie 06 Mar 2024 12:03:47, modificat de 1 dată în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mie 06 Mar 2024 09:50:32    Titlul subiectului: 218614

Continui cu 575 pe la Parcul Garii (Bd. Ferdinand), pe linia 40, traversand intersectia peste liniile tramvaiului 100 de pe Bd. 1 Decembrie 1918. Este al doilea Rocar 217E adus la Constanta, fabricat in 1992.

Era destul de cocosat, dar se vede ca ducea multi turisti. Si multi erau in remorca. Le placea sa se uite la burduf cum se indoaie. Multi mai stateau si in burduf si se jucau cu mainile prin cauciucul articulatiei.

Despre el vorbeam in postarea de mai sus, fiind vopsit aproape identic cu 590, dar avand casetele astea pentru reclame montate pe el. Uneori erau folosite, alteori nu. Difera calitatea imaginii, fiind facuta de altcineva in 1997. Tot un turist strain.

https://www.flickr.com/photos/88754906@N06/15367655824/in/album-72157647333004074/



1997 - CT - 11.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  153.1 kb
 Vizualizat:  de 943 ori

1997 - CT - 11.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mie 06 Mar 2024 13:42:46    Titlul subiectului: 218615

Uitandu-ma la poza asta imi amintesc o faza amuzanta... Se plangeau soferii ca sefii lor "si-au tras centrala" in sediu ca sa aiba caldura, ca aia de la Termoficare "nu le mai placea"... O spuneau cu atata haz... Si ca din cauza asta au coborat firele de troleu, ca sa aiba loc sa scoata burlanul din cladire... Burlanul se vede in poza, deasupra firelor:) ... Problema e ca fortau captatorii si li se stricau mai repede... "Atat s-a putut"... Se plangeau soferii ca pentru trolee nu mai au bani sa le repare, dar bani de centrala au avut... "Pentru propriul comfort"... Parca acum ii aud... Doi soferi si un gardian... Vorbeam cu ei intr-o zi in care admiram troleibuzele prin zona...

Aici avem cele doua modele DAC:
- 496, DAC 117E din 1984, lotul 468 - 512
- 599, Rocar 217E din 1993, lotul 599 - 605

Diferentele au fost clare intre modele, 217E fiind varianta mult mai imbunatatita a lui 117E. La 496 ii scosesera farurile de ceata, iar la 599 mai vedem particularitati ale modelului 217E... Beculetele de deasupra parbrizului care de obicei se aprindeau seara sa fie troleul mai vizibil, gaurile de ventilatie din "capota" de sub parbriz, semnalizarile mici dreptunghiulare, lampi de iluminare deasupra fiecarei perechi de usi etc.

https://transphoto.org/photo/1898007/



1996 - CT - 42.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  782.71 kb
 Vizualizat:  de 917 ori

1996 - CT - 42.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
radu



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 01/Mai/2024
Mesaje: 1359
Locație: Sibiu

MesajTrimis: Mie 06 Mar 2024 22:07:53    Titlul subiectului: 218625

La Constanta m a fascinat reteaua sau mai exact elementele de prindere. Si acolo improvizatia parea la ordinea zilei. In anii 89-90, la Sibiu si Medias aparea acel model de prindere flexibila pe care ulterior l am mai vazut doar la Timisoara, in orasul de pe Bega aceste U=U parand majoritare. Abia prin anii 97-2000, cand am ajuns si la malul marii, am ramas surprins sa vad aceste elemente, rarisim, ce i drept! Si in aceasta imagine apar
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Joi 07 Mar 2024 08:32:18    Titlul subiectului: 218626

Cele mai multe astfel de elemente ciudate de retea mai apareau pe la intersectiile marilor bulevarde.

O alta chestiune ce mi-o amintesc din 2001 de data aceasta, ca eram la Pescarie si am urcat intr-un 40 sau 41 ca sa merg inspre Delfinariu... Era un DAC 117E vopsit in alb cu fusta albastra, cam cum este cel de sus, 496... Pornea brunsc de pe loc, de fiecare data. Nu mai stiu ce comentariu am facut, insa soferul mi-a raspuns "Stati linistit ca intr-un an toate troleele vechi vor fi inlocuite, dupa ce vin cele noi. Toata lumea se plange de ele...". Se referea strict la troleele de tip DAC 117E.

Troleele DAC 117E aveau actionarile te tip electromecanic, fata de troleele Rocar 217E care aveau actionarea electronica. De aceea la plecarea de pe loc sau la franare, DAC 117E se smucea efectiv... Nu era vina soferului, ci a tehnologiei de pe troleu. Toate smuciturile se reimteau in primul rand in salonul pasagerilor... Soferul cu care am vorbit era destul de trist cand mi-a spus treaba asta, cu retragerea DAC-urilor 117E... Spunea ca multe dintre ele ar mai putea circula cativa ani... Spunea ceva si de o posibila modernizare a DAC-urilor 117E, probabil cum s-a intamplat cu cele de la Cluj... Un domn trecut bine de 40-45 de ani, barbos. Conducea acel troleu de cand era nou...

In ultimul an am stat de vorba cu un fost sofer de troleu, care a condus ani buni DAC 117E. Era tanar in anii '90, si mi-a spus ca troleele noi (217 E) se dadeau soferilor mai batrani. Asta in anii '90, ca dupa 2000, erau multi soferi tineri si pe 217E-uri. Tipul spunea ca era de multe ori nevoit sa umble in cutia contactorilor din troleul sau (117E) ca sa fixeze un papuc, care controla plecarea de pe loc... Si de multe ori fixa papucul respectiv cu un bat de chibrit sau de inghetata. Si pornirea se facea mai lin. Multi calatori il injurau ca nu stie sa conduca, insa ei nu stiau ca e o chestiune tehnica a modelului 117E... Nu tinea de sofer, oricat de fin ar fi condus, tot se smucea DAC-ul.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Joi 07 Mar 2024 09:10:57    Titlul subiectului: 218627

DAC 117E nr 570 pe linia lui 49, in anul 1997. Colt Dezrobirii cu I.C. Bratianu.
570 ar fi printre ultimele DAC-uri 117E aduse la Constanta, in anul 1991. Erau destul de multe in schema asta de culoare...

De fapt, asa erau majoritatea DAC-urilor 117E dupa revopsiri:
-crem cu fusta albastra (fie bleu, fie ceva nuanta mai inchisa)
-alb cu fusta albastra (mai inchis, precum la 496)
-crem cu fusta verde (cum e la 498 si la multe Rocar 217E)
-alb cu fusta rosie
etc

Se bagau la revopsit si Rocar 217E, si tin minte ca soferii nu erau multumiti de faptul ca nu le mai vopsec ca in fabrica, cu dungi si modele speciale, unice... Un sofer zicea ca troleul lui nu trebuia revopsit, ca nu avea rugina si ca inca avea aspectul din fabrica... Altii mai comentau ca din cauza reclamelor se degradeaza si vopseaua de pe trolee. Si de aceea trebuiau revopsite mai des.

In 2003, cand se scotea reteaua de pe Soveja, care iesea din depou (am vorbit intr-un mesaj anterior despre asta), unul dintre muncitorii de pe autoturnul ROMAN a oprit special mororul camionului ca sa poata vorbi cu mine, ca nu ne auzeam, va dati seama, de la motorul ala de ROMAN... Spunea, printre altele, ca se vor scoate toate liniile de troleibuz, ca 43 va mai circula o vreme cu noile troleibuze (Rocar 412E), si ca e posibil ca liniile 48, 48B si 49 sa mai circule cativa ani.

Avand in vedere ca 49 avea ceva portiune conuma cu 48, pe Bratianu, inteleg ideea... Insa 49 s-a cam retras la scurt timp dupa 2003, iar reteaua si consolele au mai ramas cativa ani, disparand initial firele, apoi consolele spre 2007 daca nu ma insel.. In 2007 inca am mai vazut cateva console pe linia veche 49, in preajma intersectiei din poza asta cu 570...

In prezent trebuie sa recunosc ca intersectia arata mai bine si ca are un giratoriu cu o sigla mare CORA in centru, zona CORA Bratianu, cu Podul de la Butelii pe care urcau tramvaiele 102...

https://www.flickr.com/photos/88754906@N06/16293518385/in/album-72157647333004074/



1997 - CT - 6.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  155.64 kb
 Vizualizat:  de 838 ori

1997 - CT - 6.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
guest



Data înscrierii: 30/Sep/2006
Ultima vizita: 02/Mai/2024
Mesaje: 9916
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Joi 07 Mar 2024 09:38:37    Titlul subiectului: 218628

Tot citind postarile am realizat ca oamenii de la RATC, mai ales soferii, puneau suflet in ceea ce faceau. Cred ca a fost mare suparare cand s-a decis desfiintarea transportului electric din Constanta.

Acum este si un paradox, se vorbeste de ecologie in zilele noastre. Dar Constanta a fost foarte ecologica, a avut transport electirc. Acum, stim cu totii ca motivele electrificatii transportului in comun din multe orase mari si medii ale tarii a fost, cel mai probabil, criza petrolului din anii '70.

Revenind la amintiri, ultima linie de troleibuz activa din Constanta era 48, care mergea la Palas. Era deservita de Rocar de Simon. Au fost ultimele troleibuze care circulau in oras. Cand mergeam la mare, cu prietenii mei, intram in Constanta pe drumul vechi, pe la Palas (ince nu era facuta autostrada intre Cernavoda si Constanta).

Tin minte ca m-am intristat in ziua cand am vazut ca au bagat MAZ-uri in locul ultimelor troleibuze. Reteaua de la Palas a mai supravietuit o perioada, dupa scoaterea troleibuzelor, ulterior a fost demontata.

_________________
Troleibuzul de pe linia 86 este preferatul meu Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Joi 07 Mar 2024 11:00:55    Titlul subiectului: 218629

guest a scris:
Revenind la amintiri, ultima linie de troleibuz activa din Constanta era 48, care mergea la Palas. Era deservita de Rocar de Simon.


Ma gandesc ca asta ar fi un motiv pentru care au mai pastrat si portiuni din reteaua lui 49, fiind adiacenta retelei 48. Poate se mai gandeau la ceva mici posibile modificari/transformari/adaptari ale retelei 48.

Soferii erau extrem de suparati pentru scoaterea troleelor. La fel si majoritatea cetatenilor. Multi nu se puteau obisnui cu trecerea de la articulatele mari si incapatoare la micile MAZ-uri 103.

Plus supararea schimbarii de peisaj, plus supararea scoaterii transportului electrificat si nepoluant, precum si achizitionarea unor autobuze straine, care nu erau fabricate in Romania... Soferii isi doreau nespus de mult autobuze Rocar, pentru salvarea uzinei care era in pragul falimentului.

Cele mai dezbatute subiecte in Constanta anului 2002 au fost urmatoarele trei: Troleibuzele si transportul in comun, Campionatul Mondial de Fotbal 2002, precum si Cazul Panait.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Joi 07 Mar 2024 13:02:01    Titlul subiectului: 218630

E foarte posibil ca acesta sa fie ultimul troleibuz articulat pe care l-am prins eu prin Constanta... 594

Imi amintesc culoarea alba si farurile rotunde in loc de cele dreptunghiulare...
Si tot pe 43 circula, facea dreapta la Capitol, dinspre Bd Tomis pe Bd Mamaia... Ianuarie-Februarie 2003.

In poza il regasim la Gara in 1998, cu reclama Radio Contact...

Cred ca unii isi mai modificau farurile si din placere/hobby. Nu cred ca nu gaseau altele de pe cele vechi sau in curs de casare... Oricum, este o modificare foarte reusita. Daca nu am cunoaste modelul, am putea crede ca asa a iesit din fabrica.

Poza am gasit-o in mai multe locuri, inclusiv in Forum Transira, sau pe diferite pagini de facebook.

https://transira.ro/bb3/viewtopic.php?f=318&t=2173&start=30



1998 - CT - 1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  43.24 kb
 Vizualizat:  de 795 ori

1998 - CT - 1.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Joi 07 Mar 2024 15:38:22    Titlul subiectului: 218643

Rocar a scris:
Multi nu se puteau obisnui cu trecerea de la articulatele mari si incapatoare la micile MAZ-uri 103.


Mai erau si cei de pe cursele metropolitane care deplangeau retragerea RATC-ului din schema. E posibil ca dubele sa fi fost ceva mai rapide ca DAC-urile, insa stiu calatori care nu erau multumiti de faptul ca dubele erau de 3-4 ori mai mici decat DAC-urile 117UD, si ca plecau soferii din statie si nu ii luau pe toti in microbuz ca nu aveau loc... Erau certuri mari de tot...

E adevarat, dubele de dupa 2003 erau totusi noi si aveau scaune comfortabile. Dar atat. Ca dupa cativa ani, au devenit harburi.

Am clar o amintire in care statem prin 2003 la Gara, pentru cursele metropolitane. Si erau parcate doua dube in locul DAC-urilor 117... Spunea soferul uneia, ca nu are loc de toti calatorii care intrau de regula in DAC... Ca ii pare rau de retragerea autobuzelor.

Aici o poza cu un DAC 117UD in anul 2002, la Gara, pe linia 23E. Cam pe ultima suta de metri... 9207 - al 7-lea autobuz adus in 1992. Interesant ca sigla de sub parbriz (acoperita de vopsea) este de tip vechi.
Fusese revopsit in graba probabil, ca si burduful pare dat cu vopsea...

Pacat ca au fost atat de multe autobuze DAC 117UD la Constanta si abia daca avem 2-3 poze cu ele...

Poza am vazut-o pe Forum Transira, dar si pe diverse grupuri de facebook.
https://transira.ro/bb3/viewtopic.php?f=318&t=2903&start=90



2002 - CT - 1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  59.03 kb
 Vizualizat:  de 777 ori

2002 - CT - 1.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Joi 07 Mar 2024 15:46:29    Titlul subiectului: 218644

Mai avem si un DAC 112UDM scund, pe linia 23. Tot la Gara in 2002, acelasi fotograf ca la precedentul DAC.

9018 - al 18-lea autobuz achizitionat in 1990.

DAC-urile astea scunde rosii erau cele mai rablagite si mai inestetice... Multe aveau indoituri si rugina, plus ca mirosea rau a fum si motorina inauntru. Practica aceea de a vopsi geamuri (de pe usi, geamul de la sofer din stanga sau o parte din parbriz, geamurile casetelor de traseu etc) nu era deloc estetica, si am vazut-o prin toata tara... Cat au mai spoit DAC-urile astea...

O parte dintre ele au fost vandute pe la firme private dupa anul 2003 si le mai vedeam din cand in cand pana in 2010. Ultima data am prins unul pe un santier in 2017. Firmele le mai luau pentru transportul muncitorilor, poate si pentru unele marfuri. Au fost si DAC-uri inalte vopsite asa, in nuanta asta. Posibil sa mai existe cateva si in prezent, cine stie?

Ani de zile unul asemanator parca pe Stefanita Voda, alaturi de MAZ 103, la capul de linie al lui 44, devenit traseu de autobuz. DAC-ul respectiv era tot scund, dar un rosu mai deschis ca acesta. Si in stare mult mai buna.

https://transira.ro/bb3/viewtopic.php?f=318&t=2903&start=90



2002 - CT - 3.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  59.29 kb
 Vizualizat:  de 773 ori

2002 - CT - 3.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Joi 07 Mar 2024 15:59:07    Titlul subiectului: 218645

Si tot din acelasi set de poze cu cele doua DAC-uri, avem si un autobuz Ikarus al RATC, 9401, tot in Gara. Primul autobuz adus in 1994. De pe Ikarus-uri au luat scaunele tapitate cu piele maronie si le-au montat pe unele MAZ-uri din 2002. Tot prin 2003 au disparut complet si Ikarus-urile, cam deodata cu majoritatea DAC-urilor.

Ploua si ningea in DAC-uri si Ikarus-uri... Asa ca le-au pus bucatile alea de cauciuc, care se mai prindeau intre usi la inchidere/deschidere... Aratau urat, dar mai tineau la curent... Pline de improvizatii mai erau autobuzele:)

https://transira.ro/bb3/viewtopic.php?f=318&t=2903&start=90



2002 - CT - 2.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  58.35 kb
 Vizualizat:  de 767 ori

2002 - CT - 2.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
guest



Data înscrierii: 30/Sep/2006
Ultima vizita: 02/Mai/2024
Mesaje: 9916
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Vin 08 Mar 2024 20:31:40    Titlul subiectului: 218663

Cel rosu arata rau. De ce au fost in stare asa de precara autobuzele DAC din Constanta ?
_________________
Troleibuzul de pe linia 86 este preferatul meu Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 04/Mai/2024
Mesaje: 1311
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Sâm 09 Mar 2024 09:58:10    Titlul subiectului: 218665

Mă gândesc la mai multe cauze, din contextul anilor respectivi.

1 - Calitatea mai scăzută a DAC-urilor scunde (1987-1990). Fiindcă ele au fost cele mai rablagite.

2 - Drumurile proaste. Atât cele din oraș, care se vad in toate fotografiile pe care le-am postat (și am să mai postez), cât și drumurile preorășenești. Și drumurile dintre localități erau proaste și pline de gropi la acea vreme... Și DAC-urile au avut mult de suferit din cauza drumurilor, mai ales că plecau spre Mangalia sau Năvodari uneori pline de călători...

3 - Posibile cauze ale fumului din unele autobuze, precum și ale mirosului de motorină ar putea fi și faptul că se punea în rezervor ulei de rapiță. Multe DAC-uri mergeau cu biodiesel (ulei de rapiță și orice alt ulei natural). Doar că nu s-au luat în calcul anumite aspecte. Când folosești biodiesel, temperaturile cresc la motor și, implicit, in evacuare. Ai noștri puneau biodiesel în rezervor, in combinație cu motorina, că era mai ieftin biodieselul și, în același timp, era combustibil bio. Nu știu în ce proporție adăugau biodiesel... De regulă se folosește 20 - 30 % biodiesel în amestec cu combustibil fosil. Dar posibil ca ai noștri să nu fi ținut cont de proporții și să fi adăugat la nimereala... Mai mult ca sigur puneau la nimereala... Îmi și amintesc un șofer că spunea râzând "DAC-urile sunt cele mai bune autobuze... Merg cu orice le bagi in rezervor... Azi dimineata i-am facut plinul cu ulei de bucătărie... Ăștia fac fite că sunt prea vechi... Să vedeți când le vor aduce pe alea noi, cu senzori, daca vor mai funcționa cu ulei..."

Ideea e că atunci când folosești biodiesel temperaturile cresc și, implicit, trebuie sa faci modificări la motor și evacuare, să pui garnituri mai rezistente și multe alte conexiuni/furtune etc... Altfel, se topesc și ai arederi incomplete și scăpări pe circuit. Astfel îmi explic mirosul și fumul din salonul călătorilor.

Mai mult ca sigur că ai noștri nu au modificat niciun autobuz... Autobuzele vechi oricum făceau probleme. Și cu motorina obișnuită. Dar ideea in ultimii ani era că nu merită investit nimic că oricum in scurt timp vin cele noi și vechiturile se vor casa.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
guest



Data înscrierii: 30/Sep/2006
Ultima vizita: 02/Mai/2024
Mesaje: 9916
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Sâm 09 Mar 2024 11:36:54    Titlul subiectului: 218669

Deci, cum spuneam, este un paradox, in Constanta era mai multa ecologie in transportul in comun, acum 20-25 de ani, decat acum. Ma rog, noile autobuze dar si MAZ-urile au alt tip de motoare. Probabil si costurile cu mentenanta erau mici la DAC-uri.
_________________
Troleibuzul de pe linia 86 este preferatul meu Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul CONSTANȚA Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Următoare
Pagina 10 din 14

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community