Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Oradea de alta data
Du-te la pagina 1, 2, 3  Următoare
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul BIHOR
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
dm



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 27/Mar/2024
Mesaje: 819

MesajTrimis: Lun 07 Noi 2005 08:12:27    Titlul subiectului: Oradea de alta data 1398

Iata o carte postala pe care am gasit-o recent. Nu stiu din ce an este, pentru ca nu a fost expediat nicioadata. Poate Zsizsi ne ajuta Very Happy


oradea_mic.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  99.74 kb
 Vizualizat:  de 92446 ori

oradea_mic.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
dm



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 27/Mar/2024
Mesaje: 819

MesajTrimis: Lun 07 Noi 2005 16:17:00    Titlul subiectului: 1476

Linia respectiva s-a desfiintat, dar cand am fost cu parintii in 88 calea de rulare mai exista. Acum numai este nici urma din ea! Rolling Eyes
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
zsizsi



Data înscrierii: 31/Oct/2005
Ultima vizita: 04/Noi/2023
Mesaje: 1072
Locație: Oradea

MesajTrimis: Mar 08 Noi 2005 07:49:41    Titlul subiectului: Re: Oradea de alta data 1603

Este vorba de liniile 3 si 1 în Centru. Tramvaiul EP solo (care era mai rar, aproape toate având remorcă ITB V10 și unele V12) se află pe Podul din Centru deplasându-se dinspre Piața Victoriei (azi Pța Unirii) adică platoul din dreapta pozei spre P-ta Regele Ferdinand I (azi) Linia era simplă cu bucle de așteptare care erau și stații După pod linia se bifurca, linia 3 era linia din stânga (se vede) și intra pe partea dreaptă a teatrului și era deservită exclusiv de vagoane ITB din cauza unei sicane în formă de S fata de care a fost amplasat prea aproape un stâlp iar gabaritul ITB-ului era singurul care înbcăpea pe acolo. Linia din dreapta se duce pe următoarea stradă paralelă ceea ce azi e strada pietonală sau Calea Republicii.
Primul tramvai a facut primul metru la data de 6 martie 1906, dar acesta a fost doar o tură de probă și rodaj și s-a efectuat noaptea. Abia în aprilie s-a făcut deschiderea oficială a liniei. Parcul era format din 22 de vagoane tip SIEMENS fabricate la Gyor în Ungaria.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
mrM



Data înscrierii: 18/Iul/2006
Ultima vizita: 16/Mar/2024
Mesaje: 1023
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Lun 04 Dec 2006 22:52:27    Titlul subiectului: 40235

Imagini din 1989, incusiv cu un EP original!
http://www.beyondtheforest.com/Pages/CFR7.html

_________________
I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
Dan Jiga



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 22/Iul/2013
Mesaje: 32
Locație: Timisoara

MesajTrimis: Mie 06 Dec 2006 14:44:49    Titlul subiectului: 40388

Zsizsi, sorry, corectie, este tramvaiul pe linia lui 4 si eu am vazut poza intr-un dictionar din 1964. Deci este anterioara.
Tramvaiul 3 si in anii 70 folosea ITB sau Siemensuri fiindca vagoanele pe boghiuri nu puteau lua sicana de la intersectia str. Moscovei cu Progresului. Daca te uiti atent se vede ca tramvaiul foloseste pe pod sina din dreapta, semn ca o va lua pe Republicii.
Linia lui 3 si a lui 4 nu erau conectate in zona Teatrului, ceea ce se vede si in poza.
3-ul o lua pe "contransens" catre Rogerius, ceea ce se vede si in unele poze a lui H. Oerlemans. Dar la traficul rutier de atunci nu cred ca era o drama Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
zsizsi



Data înscrierii: 31/Oct/2005
Ultima vizita: 04/Noi/2023
Mesaje: 1072
Locație: Oradea

MesajTrimis: Joi 07 Dec 2006 20:29:49    Titlul subiectului: 40507

Dan Jiga a scris:
Sorry, corectie . . .

Dan nu vreau sa te contrazic insa, cum am zis si pana acum linia din dreapta (pe care este EP-ul) dupa cunostintele mele nu a fost niciodata linia 4 ci doar linia A mai apoi linia 1. In 1956 din cauza traficului intens de pietoni s-a luat decizia ridicarii uneia din fire pe str. Repiblicii (strada unde intra linia din dreapta) si reasezarea ei pe Bd Magheru, astfel linia 1 a devenit una in circuit. Traseul era: Gara Mare-str. Republicii-Bd. Magheru-Piata Victoriei-Pod (in imagine)-Piata Ferdinand-str. Republicii (zona pietonala)-Gara Mare. Acest traseu inchipuiti-o in foirma unui lasou in bucla cu linie simpla, coada lasoului linie dubla. Sensul normal ar fi fost cel contrar al acelor de ceas insa pe podul din Centru (cel din imagine) tramvaiul trebuia sa mearga pe contrasens.
Din cauza sensului invers in intersectia strazilor Republicii si Magheru liniile buclei se intersectau.
Linia 4 din 1966 a fost comuna cu 3-ul adica circula pe linia din stanga. langa Teatru

Vorba vine despre EP-uri Acum catevaa luni m-a socat un lucru: EP-urile au fost achizitionae intre anii 1957-1959 si pana in 1960 cand s-au cumparat ITB Vo58 si vagoanaele remorca V10 si V12 aceste EP-uri circulau solo, insa 3 vagoane motor (aproape noi fiind de 1-2 ani) au fost transformate in vagoane remorca. Mai apaoi in 1961 le-au retransformat in vagoane motor si au primit cate un vagon remorca V10/V12.



IMG_7423-.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  72.18 kb
 Vizualizat:  de 91785 ori

IMG_7423-.JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Dan Jiga



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 22/Iul/2013
Mesaje: 32
Locație: Timisoara

MesajTrimis: Joi 07 Dec 2006 23:22:42    Titlul subiectului: 40528

Da Zsizsi, mea culpa, e 1, nu 4... Smile Ceea ce voiam sa scot in evidenta e ca sigur ala nu e 3.
Dar poza e anterioara lui 1964 si nu era conexiune la teatru (se vede destul de clar si in poza). Deci 3-ul mai servea si pe contrasens pe firul din stanga cum privesti catre Teatru. In 1973, in doua poze ale lui Hans Oerlemans se vede clar 3-ul pe pod, si in fata la Casa de Moda, pe contrasens. Deci nu era o conexiune fizica (macaz) la teatru, fiecare folosind fire diferite.

Despre EP-uri vagoane, am vazut si eu asa o poza si nu mi-a venit sa imi cred ochilor. Se poate sa fi dus o vreme lipsa de ceva piese de schimb?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Joi 07 Dec 2006 23:39:20    Titlul subiectului: 40530

Mi se pare ciudata aceasta transformare a lor in remorci, dar se pare ca s'a facut si la Bucuresti, dovada fiind numerele care nu erau de remorci si erau destul de amestecate cu cele de la vagoanele motor.
Cred ca ITB a esuat in a face vagoane care sa functioneze in tractiune multipla (ca Tatra) asa ca le-au facut remorci.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
zsizsi



Data înscrierii: 31/Oct/2005
Ultima vizita: 04/Noi/2023
Mesaje: 1072
Locație: Oradea

MesajTrimis: Vin 08 Dec 2006 10:36:45    Titlul subiectului: 40555

Dan Jiga a scris:
Ceea ce voiam sa scot in evidenta e ca sigur ala nu e 3.
Dar poza e anterioara lui 1964 si nu era conexiune la teatru (se vede destul de clar si in poza). Deci 3-ul mai servea si pe contrasens pe firul din stanga cum privesti catre Teatru. In 1973, in doua poze ale lui Hans Oerlemans se vede clar 3-ul pe pod, si in fata la Casa de Moda, pe contrasens. Deci nu era o conexiune fizica (macaz) la teatru, fiecare folosind fire diferite.

Nici eu nu am zis ca tramvaiul e pe linia 3 poate nu m-am exprimat destul de explicit (am folosit cuvântul bifurcă ce nu pare a fi potrivit) liniile repective deserveau linia 1 si 3. Tramvaiul e evident ca se afla pe linia 1 si nu pe 3 pentru că la șicana de la Clubul Constructorul (intersectia strazilor Ady Endre cu Progresului!!! (la asta revin mai jos) nu putea merge iar la Teatru de aceea mi s-a parut dubios ceva (ce am si afirmat) pentru că si eu eram convins de faptul că aceste 2 linii nu comunicau între ele, insa o iluzie optica mi-a sugerat existenta unui macaz... care s-a dovedit evident doar o iluzie optica a mea.
Dan,
spuneai ca acea intersectie ar fi fost str. Moscovei cu Progresului. Moscovei nu are intersectie cu Progresului pentru ca se termina in str. Breiner Bela (azi Ady Endre) dupa care peste 50 de metri este intersectia unde tramvaiul intra pe Progresului (azi str. Sf. Apostol Andrei).
[/URL]
Dan Jiga a scris:
Despre EP-uri vagoane, am vazut si eu asa o poza si nu mi-a venit sa imi cred ochilor. Se poate sa fi dus o vreme lipsa de ceva piese de schimb?
Nu aș crede, dar ciudat este, că ele au fost transformate de-a dreptul în vagoane remorcă, pentru că li s-a desființat pantograful grupul de rezistențe deasupra, chiar și locașul farurilor.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Vin 08 Dec 2006 20:39:08    Titlul subiectului: 40593

Acelasi lucru s'a intamplat si cu EP/V3A din Bucuresti cand au experimentat vagonul motor-remorca. I-au modificat partea din fata (fara faruri), dar nu s'au obosit sa-i mai dea jos cutia, doar pantograful l-au dat jos de sus. Interesant este ca si primul vagon motor era modificat, avand partea din spate dreapta, lipsind prizele acelea, iar legaturile se faceau prin cabluri care mergeau pe langa bara de cuplare (nu pot sa-i spun tampon).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
OAB



Data înscrierii: 25/Noi/2005
Ultima vizita: 10/Mai/2022
Mesaje: 1621
Locație: Cluj

MesajTrimis: Sâm 09 Dec 2006 02:21:26    Titlul subiectului: 40619

În anul 1982 am fost, pentru prima dată în viață la Oradea (în trecere). Pe unul din poduri (cred că cel de lângă actuală Piață a Unirii, dar nu sunt sigur) am văzut tramvaie de culoare roșie formate din vagon motor + vagon remorcă. Din câte îmi aduc aminte, cele două vagoane aveau dimensiuni EGALE. Ca urmare:
-ori am văzut EP+V13 (acea remorcă transformată din vagonul motor)
-ori nu mai țin bine minte, ceea ce văzusem să fie, de fapt, "clasicele" EP+V12
-ori am confundat EP cu Timiș; cu toate că, la vremea aceea, nu știam ce e aia EP sau Timiș, parcă ferestrele de pe partea opusă ușilor erau aproximativ egale (la Timiș, ferestrele mari alternează cu cele mici); în plus, afară de #99 nu știu să fi existat alt Timiș roșu. În plus, forma tramvaielor nu era "colțuroasă"
Totuși, consider necesar un amănunt: tramvaiele pe care le-am văzut nu erau zgomotoase, ori EP+V12 se remarca și prin acest aspect
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Sâm 09 Dec 2006 11:41:08    Titlul subiectului: 40635

V12 e un vagon pe 2 osii independente (deci nu pe truck). Are 4 ferestre intre cele doua usi.
V13 (daca denumirea e corecta), este, ca si vagonul motor EP, un vagon pe doua boghiuri si cu cate 3 ferestre intre usi, usa din mijloc fiind putin mai lata decat cele din capete.
Sper ca din descrierile de mai sus vei recunoaste ce ai vazut atunci.
V56/58 a circulat atat cu remorcile proprii, cat si cu remorci V12. EP a circulat doar cu remorci V12. Cel putin tot ce stiu si ce am vazut prin poze, asa este.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
OAB



Data înscrierii: 25/Noi/2005
Ultima vizita: 10/Mai/2022
Mesaje: 1621
Locație: Cluj

MesajTrimis: Sâm 09 Dec 2006 18:06:37    Titlul subiectului: 40655

Trix a scris:
V12 e un vagon pe 2 osii independente (deci nu pe truck). Are 4 ferestre intre cele doua usi.
V13 (daca denumirea e corecta), este, ca si vagonul motor EP, un vagon pe doua boghiuri si cu cate 3 ferestre intre usi, usa din mijloc fiind putin mai lata decat cele din capete.
Sper ca din descrierile de mai sus vei recunoaste ce ai vazut atunci.
V56/58 a circulat atat cu remorcile proprii, cat si cu remorci V12. EP a circulat doar cu remorci V12. Cel putin tot ce stiu si ce am vazut prin poze, asa este.
1. Știam că V12 e remorca cu 4 ferestre între uși, dar mă miram de ce are decupaje pentru fiecare osie. În 1989, categoric văzusem EP cu V12, ba chiar văzusem unul ieșind din depoul de lângă cetate, dar în 1982 nu îmi aduc aminte să fi remarcat diferențe semnificative între dimensiunile vagonului motor și cele ale vagonului remorcă. Ar fi interesant de văzut când au fost retransformate ultimele V13 în EP. Dacă ultima remorcă V13 a circult până în sau după primăvara lui 1982, categoric ramele văzute de mine erau EP+V13. În caz contrar, erau EP+V12 și, ca urmare, nu mai țineam minte dimensiunea considerabil mai mică a remorcii în raport cu vagonul motor. Linia pe care circulau EP-urile era, conform spuselor lui Dan Jiga, 4.
2. Schema de culoare a tramvaielor văzute de mine în 1982 era, categoric, roșu cu alb. Să fi existat Timișuri în această schemă în 1982?
3. În 1989, ar și în 1990, 1997, majoritatea Timișurilor circulau cuplate "aiurea". Rame care să circule după formula N/N+72 nu am văzut iar N/N+100 foarte puține
N=numărul vagonului motor
N+72 sau N+100= numărul remorcii
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
zsizsi



Data înscrierii: 31/Oct/2005
Ultima vizita: 04/Noi/2023
Mesaje: 1072
Locație: Oradea

MesajTrimis: Lun 11 Dec 2006 14:04:00    Titlul subiectului: 40839

OAB a scris:
În anul 1982 am fost, pentru prima dată în viață la Oradea (în trecere). Pe unul din poduri (cred că cel de lângă actuală Piață a Unirii, dar nu sunt sigur) am văzut tramvaie de culoare roșie formate din vagon motor + vagon remorcă. Din câte îmi aduc aminte, cele două vagoane aveau dimensiuni EGALE. Ca urmare:
-ori am văzut EP+V13 (acea remorcă transformată din vagonul motor)
-ori nu mai țin bine minte, ceea ce văzusem să fie, de fapt, "clasicele" EP+V12
EP-uri transformate in vagon remorca erau doar pana in 1960 pana nu au venit remorcile ITB V10 V12 odata cu ITB Vo58. Dupa 1960 nu am cunostinte sa fi existat EP remorca in asta m-a asigurat si taica meu zicand ca in 1960 ele au "disparut" (el nu avea de unde sa stie ca ele defapt au fost retransformate in vag motor). Un fapt ciudat este ca in 1960 au venit si 4 remorci V10 odata cu cele V12. Ele au fost numerotate ca fiind ultimele 130-132, 134-135. As indrazni sa afirm (e o presupunere fara sa pot documenta), ca aceste vagoane au fost SH de ITB... altfel nu se explica faptul ca atunci cand deja exista mai modernul vagon remorca V12 de ce au luat tocmai 4 V10-uri care poate nici nu mai erau in planul de fabricare pana atunci. Evident acestea din urma au fost atasate la EP-uri, care si asa aveau o capacitate de transport superioara fata de o garnitura ITB Vo58+V12
Precizare: #132 a fost un vagon remorca transformat dintr-un vagon motor Siemens cu siguranta prin la inceputul anilor 60, cand deja erau ITB-urile si EP-urile s-a dorit marirea capacitatii de transport al unui vehicul.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Lun 11 Dec 2006 23:27:20    Titlul subiectului: 40919

V12 s'a fabricat in paralel cu V10. In 1967, inca se mai livrau V10 catre Iasi, in timp ce V12 cred ca s'a fabricat pana la aparitia LHB.
Dupa unele surse, pe care nu le pot confirma, V12 a inceput sa se fabrice din 1959.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Sytrus



Data înscrierii: 07/Sep/2007
Ultima vizita: 04/Iul/2021
Mesaje: 46
Locație: Oradea

MesajTrimis: Vin 07 Sep 2007 18:34:54    Titlul subiectului: Zona Industriala Oradea 82459

Zona Industriala Oradea
Nostalgie...
Tare rau imi pare ca nu mai circula tramvaie pe acolo asa cum o faceau in urma cu 10-15 ani. Daca aveti ceva poze, postati-le, va rog.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Adresa AIM Codul Yahoo Messenger
Catalin Ghita



Data înscrierii: 27/Oct/2005
Ultima vizita: 18/Oct/2023
Mesaje: 6225
Locație: Popesti-Leordeni, Buzau

MesajTrimis: Vin 14 Sep 2007 09:09:48    Titlul subiectului: 82743

. . .


113.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  96.05 kb
 Vizualizat:  de 90321 ori

113.jpg



113b.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  16.04 kb
 Vizualizat:  de 90321 ori

113b.jpg



114.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  100.13 kb
 Vizualizat:  de 90321 ori

114.jpg



114b.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  19.63 kb
 Vizualizat:  de 90321 ori

114b.jpg



117.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  78.93 kb
 Vizualizat:  de 90321 ori

117.jpg



117b.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  14.99 kb
 Vizualizat:  de 90321 ori

117b.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
mrM



Data înscrierii: 18/Iul/2006
Ultima vizita: 16/Mar/2024
Mesaje: 1023
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Lun 17 Mar 2008 20:33:28    Titlul subiectului: 90250

Ceva filmări din 1919, în care apar și tramvaie orădene: http://www.youtube.com/watch?v=Odu60X2nI7U
_________________
I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
tnb



Data înscrierii: 26/Mar/2008
Ultima vizita: 03/Noi/2010
Mesaje: 4
Locație: Cluj

MesajTrimis: Joi 27 Mar 2008 11:13:29    Titlul subiectului: 90861

Pentru cei care nu au descoperit încă acest site. Am găsit fotografii (probabil, multe dintre ele, cărți poștale) din Oradea anilor ’60 - ’70. Poate că și de pe la începutul anilor ’80. Dacă gresesc, vă rog să mă corectati.

Un EP la teatru (pe linia 1?)

http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic3.jpg

Pe podul 23 August:

http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic4.jpg


http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic24.jpg

un Siemens, pe linia 3, pe lîngă teatru:

http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic5.jpg

Un EP+V10(V12?) și un ITB V56+V10(V12), la Sf. Ladislau:

http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic10.jpg

ITB (în stație la Sf. Ladislau) și un Siemens modificat

http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic11.jpg

Siemens pe podul 23 August și EP+V10(V12) pe linia 1:

http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic21.jpg

EP+V1x (nu mai încerc să fac supoziții, cred că Zsizsi ne poate spune exact Wink ), traversînd Crișul și două Siemens-uri (cred) pe linia 3, între Teatru și bazar.

http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic22.jpg

și un TV20:

http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic27.jpg

EP-uri la Vulturul Negru:

http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic31.jpg


http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic32.jpg

Și ceva Siemens-uri pe linia 3, în Piața Victoriei:

http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic29.jpg


http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic30.jpg

Un EP solo; a plecat din stația Piața București (gară) și intră pe Republicii:

http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic37.jpg
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
zsizsi



Data înscrierii: 31/Oct/2005
Ultima vizita: 04/Noi/2023
Mesaje: 1072
Locație: Oradea

MesajTrimis: Dum 30 Mar 2008 09:20:49    Titlul subiectului: 91051

tnb a scris:
...dacă gresesc, vă rog să mă corectati.
Un EP la teatru (pe linia 1?)
http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic3.jpg
Da, este pe linia 1 in perioada 1957-1959
tnb a scris:
pe podul 23 August:
http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic4.jpg
http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic24.jpg
Prima poza este intre 1956-1959 a doua intre 1970 si 1974
tnb a scris:
un Siemens, pe linia 3, pe lîngă teatru:
http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic5.jpg
Mai exact vagonul #5 dupa 1957 dar inainte de 1965
tnb a scris:
Un EP+V10(V12?) și un ITB V56+V10(V12), la Sf. Ladislau:
http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic10.jpg
EP+V12 si ITB Vo58+V12 (#121)
tnb a scris:
ITB (în stație la Sf. Ladislau) și un Siemens modificat
http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic11.jpg
ITB Vo58 #38 cu vagon remorca V12 undeva intre 1970 si 1972 Existenta Daciei 1100 ca suntem dupa 1968 iar bucla de legatura intre liniile 2 si 3 din poza a existat doar pana in 1971-72. In 1973 acea parte a fost deja asfaltata)
tnb a scris:
Siemens pe podul 23 August și EP+V10(V12) pe linia 1:
http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic21.jpg
tnb a scris:
EP+V1x (nu mai încerc să fac supoziții, cred că Zsizsi ne poate spune exact Wink ), traversînd Crișul și două Siemens-uri (cred) pe linia 3, între Teatru și bazar.
http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic22.jpg
Un Siemens pe linia 3 venind dinspre Teatru spre Piata Victoriei si un EP cu remorca V12 pe linia 1 inainte de Tetru spre Calea Republicii (Corsoul).
tnb a scris:
EP-uri la Vulturul Negru:
http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic31.jpg
http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic32.jpg
EP-uri la Vulturul Negru (Piata Victoriei) pe linia 1. A doua poza este dupa 1972 bucla de legatura intre linia 2 si 3 nu ami exista si se vede si o Dacia 1300.
tnb a scris:
Și ceva Siemens-uri pe linia 3, în Piața Victoriei:
http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic29.jpg
http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic30.jpg
Pe prima poza a fost facuta in 1969. Este un vagon motor ITB Vo58 #5 cu un vagon remorca ex vagon motor tip TCO (Tramvaie Comunale Oradea constructie in atelierul propriu intre anii 1942-43 vagoanele 28, 29 si 31 au fost transferate la DKV (Ungaria) in 1943 cand cele TCO apartinut sub influenta DKV). Deci acest vagon remorca poate fi ex vag motor #30, #32 sau #33. A fost casat pana in 1973.

In a doua poza totasa s-a facut in 1969. Se vede vagonul #21 tip Siemens (fabr. 1909, modificat in 1954) cu vagonul remorca #105 ex vag motor TCO fabricate intre 1942-43. Locatia dupa statia din Piata Mica. Directia: Piata Victoriei.
tnb a scris:
Un EP solo; a plecat din stația Piața București (gară) și intră pe Republicii:
http://oradea.uw.hu/galerie/anii50/pic37.jpg
Ep-ul dupa pornirea din statia de la Gara Mare (Pta Bucuresti) pe linia 1 (singura linia deservita in exclusivitate de EP-uri pana in 1975 cand au fost introduse pe langa EP-uri si Timisurile). In fundal se vad Siemensurile de pe liniile 6/11 (care aveau capatul in acel loc (fiind vagoane bidiretionale).
Linia 6 Gara Mare-Calea Proletarilor (actualul Bd Stafan cel Mare)-intersectia cu str. Podului.
Linia 11 era o prelungire a liniei 6 pana in satul Episcolpia Bihor (azi cartier al Oradiei) pana la bifurcatia str. Matei Corvin si DN19 (spre Biharia.
Datarea pozei se paote restrange pe perioada 1964-1968. Existenta blocului si pozei color indica o data dupa 1964 si existenta liniilor 6 si 11 indica o data inainte de 1968 cand aceste linii s-au desfiintat si s-a prelungit linia 1 pana la Cimitirul Olosig in vecinatatea capatului liniei 4.(Zona intersectiei delta de azi)
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
srazvi



Data înscrierii: 11/Ian/2006
Ultima vizita: 10/Oct/2011
Mesaje: 407
Locație: Arad

MesajTrimis: Vin 16 Mai 2008 17:55:58    Titlul subiectului: 93475

Citeva vederi cu Oradea in care apar si tramvaie:


Oradea4.jpg
 Descriere:
anul 1977
 Mărime fișier:  52.82 kb
 Vizualizat:  de 89161 ori

Oradea4.jpg



Oradea5.jpg
 Descriere:
Pod peste Crisul Repede 1975
 Mărime fișier:  42.12 kb
 Vizualizat:  de 89161 ori

Oradea5.jpg



Oradea7.jpg
 Descriere:
1974
 Mărime fișier:  33.96 kb
 Vizualizat:  de 89161 ori

Oradea7.jpg



_________________
Luna Amara
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Sytrus



Data înscrierii: 07/Sep/2007
Ultima vizita: 04/Iul/2021
Mesaje: 46
Locație: Oradea

MesajTrimis: Mie 28 Mai 2008 17:11:10    Titlul subiectului: 93891

ISTORIA COMPLETA A TRAMVAIULUI ORADEAN Very Happy

Tramvaiele orădene sunt una dintre cele mai longevive lucrări comunitare (sau executate pentru comunitate) din România. Această utilitate publică a fost dată în folosință pentru orădeni la 25 aprilie 1906, fiind în continuare un serviciu public de care beneficiază locuitorii din Oradea. La 25 aprilie 2006, Regia Autonomă de Transport Oradea O.T.L. a celebrat centenarul tramvaiului orădean prin lansarea ediției a doua a cărții „De la o stație la alta”, scrisă de Liviu Borcea, Mihai Apan și Gabriel Moisa
Acțiuni premergătoare
În toamna anului 1897, două companii s-au angajat să proiecteze și mai apoi să realizeze rețeaua de „cale ferată electrică” a orașului Oradea. Cele două societăți concurente erau Linia ferată publică cu tracțiuni pe aburi „S.A. Oradea Mare” și Societatea pe acțiuni pentru întreprinderi de electricitate și transport „Trustul”, o întreprindere din Budapesta. La 25 decembrie 1887, Consiliul Local Oradea a somat cele două companii să prezinte până la 8 ianuarie 1889 ofertele definitive. La data respectivă, o singură ofertă era depusă, cea a societății din Oradea. Propunerea a fost discutată în ședința Consiliului Local și părea că „S.A. Oradea Mare” va câștiga licitația, dar la 13 ianuarie, „Trustul” din Budapesta a înaintat propriul program. În octombrie 1898, „Trustul” a supralicitat (oferind condiții mult mai bune decât „S.A. Oradea Mare”) și astfel i-a fost încredințată lucrarea. Totuși, în decembrie 1898, Ministerul de Interne anulează hotărârea Consiliului Local și concesionează lucrările companiei „S.A. Oradea Mare”. Această hotărâre a iscat multe discuții aprinse, dar a rămas irevocabilă.[2]

Prevederi importante ale contractului de concesionare
Orașul acordă societății dreptul de a executa lucrări necesare așezării liinilor și exploatării lor pe următoarele străzi, piețe și poduri:
de la Gara centrală, pe Strada Principală (Strada Republicii de astăzi), Piața Teatrului, podul mic, Piața Mică, strada Grădinii până la piața din fața restaurantului din Grădina Rhédey;
din Piața Mică, deviație pe strada Nagy Teleki (azi Strada Primăriei) și în continuare până la zidul nou construitei cazărmi a cavaleriei.
din Piața Mică, pe strada Kossuth Lajos (actuala Strada Independenței), strada Clujului până la Piața Bisericii, iar apoi, în continuare pe strada Clujului, până la linia ferată și clădirea gării din cartierul Velența.
Având în vedere că linia ferată dintre Piața Bisericii și gara Velența există deja și, pe baza contractului, până la 28 august 1932 ea se află în posesia Societății, ea se obligă să o transforme în linie electrică. De la această dată Societatea se angajează să plătească Primăriei o chirie de 10000 forinți.
Constructorul este obligat ca, în 8 luni de la primirea autorizației de construcție din partea ministerului comerțului, să realizeze construcția (excepție fac lunile noiembrie, decembrie, ianuarie și februarie).
Cu acordul guvernului, Societatea va avea dreptul de a construi și alte linii. Dacă o altă societate dorește să construiască alte linii, este necesar acordul celor două părți contractante. Constructorul va fi obligat ca, îndată ce ajunge la un beneficiu net de 6% în trei ani consecutiv, la dorința Primăriei și cu acordul domnului ministru al comerțului, să extindă rețeaua sa cu trei kilometri. Această prevedere va rămâne în vigoare până când se va realiza un total de 25 de km rețea de cale ferată.

Perioadă de tergiversări

Tramvaiul pe Str. Republicii.Vara anului 1899 a trecut în așteptarea acordului de la Ministerul Comerțului. Ziarul din urbea de pe malurile Crișului Repede, „Nagyvárad” (magh. „Oradea Mare”) din 14 septembrie, menționa într-un scurt articol, cu amărăciune, că Oradea este un oraș al permanentelor amânări, unde deviza Primăriei e „lasă pe mâine ce poți face azi”, dar că, în cazul tramvaielor, a venit și rândul ministerului să adopte aceeași deviză. În aceeași lună, ministrul comerțului a făcut o scurtă vizită la Oradea; motivul ei rămâne un semn de întrebare. Cu această ocazie, el a repetat promisiunile făcute și s-a angajat față de primar să îndeplinească această mare dorință a orădenilor pe cât de curând posibil.

Consiliul Local a hotărât să înainteze un memoriu prin care a fost urgentată aprobarea cererii venite de la Oradea încă de la 31 ianuarie 1899. Memoriul a fost motivat de pavajul deteriorat al străzii Principale: aceasta nu putea fi asfaltată până la montarea șinelor de cale ferată.[3]

Aceeași era situația în fața Palatului Finanțelor (acum Policlinica nr. 2) și în Piața Teatrului, unde trebuiau deschise străzi noi, în timp ce altele urmau a fi lărgite. În luna decembrie a aceluiași an, 1899, firma „Kappel și Fischer” din Oradea Mare a înaintat o cerere Consiliului Local prin care solicita aprobarea de a introduce „omnibusul” automobil. Această solicitare se baza pe întârzierea construirii liinilor de tramvai. Inițiatorii și-au argumentat propunerea prin faptul că benzina ar fi mult mai ieftină decât curentul electric, deci mai rentabilă. Cele patru trasee propuse erau similare cu cele propuse pentru liniile de tramvai. Prețul s-ar fi situat între 4 și 10 fileri, iar autobuzele urmau să circule între orele 3 și 23. Dacă oferta ar fi fost acceptată, Oradea ar fi fost primul oraș din Transilvania care să dispună de un sistem de transport în comun bazat pe autobuze.[4]

La 27 decembrie, din partea ministerului sosește un răspuns negativ; prin urmare, proiectul trebuia rescris și regândit. Acestui proiect i-a urmat o perioadă obscură (28 decembrie 1899 – 11 iulie 1905) în care au avut loc discuții aprinse în legătură cu tramvaiul orădean și viitorul acestuia. De multe ori proiectul s-a aflat la doar puțin de a fi abandonat, dar în final, la 11 iulie 1905, s-a dat prima lovitură de târnăcop pentru începerea construcției. Între timp, pe baza sentinței 4042/1905 a Tribunalului din Oradea, Linia ferată publică „S.A. Oradea Mare” își schimba numele în Calea Ferată Orășenească „Oradea Mare S.A” (germ. Grosswardeiner Stadtbahn Actiengesellschaft, magh. Nagyváradi Városi Vasút Rt.).

Desfășurarea lucrărilor de construcții
Așa cum se menționează și mai sus, la 11 iulie 1905, pe strada Clujului s-a dat prima lovitură de târnăcop, care a marcat începrea lucrărilor de construcție a liniei ferate electrice. Totuși acest lucru nu a adus pace și liniște în urbea orădeană. Au apărut discuții în privința muncitorilor, dacă trebuiu angajați muncitori orădeni sau nu, și astfel s-a iscat un scandal, rezolvat pe cale amiabilă. La sfârșitul lunii, se lucra de zor, cu toate forțele de muncă posibile. La începutul lunii august s-a început montarea linilor sub conducerea inginerului Henrik Reichel, prima dată în Piața Teatrului, simultan cu lucrările de asfaltare. La începutul lui noiembrie 1905, lucrările erau în toi, astfel că inginerul Reichel se pregătea să comande de la uzina din Győr, Ungaria, primele 12 vagoane care urmau să circule în Oradea. În același timp i-au fost înaintate ministerului comerțului propunerile pentru stațiile de tramvai.

Pe strada Principală
Gara Mare
Comenduirea militară (str. Republicii colț cu str. Pescărușului)
Spitalul Mare
strada Sal Ferenc (str. Dunării)
str. Domnească (str. Roman Ciorogariu)
Piața Teatrului
Piața Mică
2. Pe actuala str. Independenței
Sinagoga mare
Hala comercială (actuala facultate de medicină a Universității Oradea)
strada Toma (actuala str. Celor Trei Crișuri)
semnalul de distanță (?)
Gara Velența
3. Pe strada Grădinii (str. Avram Iancu)
Corporația meseriașilor
Băile Diana (str. Avram Iancu colț cu str. Sucevei)
Școala de cadeți
Gradina Rhédey (Grădina Zoologică)
4 Pe strada Teleki (actuala str. Primăriei)
La colțul str. Craiovei de azi
La colțul str. Tuberozelor de azi
La cazărmi
La stația terminus (?)
La 30 noiembrie 1905, întreprinderea Siemens-Schuckertwerke, răspunzătoare de montarea liinilor, se apropria de sfârșitul lucrării. Urma o nouă etapă, cea a montării stâlpilor necesări pentru alimentarea tramvaielor cu curent electric. Aceștia erau confecționați din fier și erau estetici. Până în ianuarie 1906 personalul care urma să deservească circulația era complet. Datorită numărului mare de cereri pentru un loc de muncă, la sediul provizoriu al întreprinderii de tramvaie (situate pe Zöldfa útca „strada Arborele Verde”) s-a afișat o tăbliță care anunța că „nu se mai primesc cereri pentru locuri de muncă”. Au urmat două luni în care s-a discutat prețul biletelor, neajungându-se la un consens. În seara zilei de 1 martie 1906, pe la ora 20, pe traseul dintre actualele străzi Primăriei și Independenței, primul tramvai a efectuat prima cursă de probă. Vagoanele au fost însoțite de orădeni aflați pe străzi, totul vegheat de polițiștii urbei.

La 3 martie 1906 a fost dat publicității Regulamentul de funcționare a liniei electrice, elaborat de căpitanul-șef al poliției orașului și aprobat de Consiliul municipal. Probele au continuat în timpul nopții, culminând pe 6 martie cu o apariție diurnă a tramvaiului.[8] Cotidianul Nagyvárad (Oradea Mare) a dedicat acestui subiect un loc important pe prima pagină, titrînd „Tramvaiul pe strada Principală”. Articolul începea astfel:

„ S-a întâmplat marea minune, incredibilul senzațional, care a făcut să fiarbă bravul sânge domol al orădeanului. ”
—Ziarul Nagyvárad din 7 martie 1906

Ultimii pași până la marea deschidere
La 16 martie 1906 au fost date publicității și s-au afișat în principalele locuri din oraș rutele și stațiile liinilor de tramvai.[9]

Linia 1: Gara Mare – Gara Velența
Gara Mare
Spitalul Mare (ulterior s-a introdus o stație facultativă și la colțul str. Pescărușului)
str. Sal Ferenc (str. Dunării) – faculativ
str. Szániszló (str. Mihai Eminescu) – facultativ
str Úri (str. Roman Ciorogariu)
str. Szilágyi D. (str. Moscovei)
Piața Teatrului
Piața Mică
Sinagoga Mare
Hala Comercială (FMF Oradea)
str. Torna (str. Cele Trei Crișuri)
str. Clujului – facultativ
str. Apei (str. Mărțișorului)
str. Cristina (str. Mierlei)
Piața Bisericii (Piața Tineretului)
Piața Haieului – facultativ
deviație calea ferată
Gara Velența
Notă: De la Gara Mare tramvaiul pornește din cinci în cinci minute, dar numai tot al doilea circulă spre Velența.

Linia 2: Piața Mică – strada Teleki (str. Primăriei)
Biserica din Piața Mică
str Őr (str. Craiovei) - la claustrul călugărițelor
str. Damjanich (str. Simion Bărnuțiu) – facultativ
str. Bem (str. Tuberozelor)
Cazarma “Franz Josef”
Cazarma cavaleriei
Notă: Pornește de la Gara Mare din zece în zece minute

Linia 3: Piața Mică – Grădina Rhédey (Grădina Zoologică)
Piața Mică
Str. Beöthy O. (str. Iuliu Maniu) – facultativ
Băile Diana (str. Avram Iancu colț cu str. Sucevei)
Grădina Rhedey
Notă: Un vagon circulă din zece în zece minute

Totodată, prețul biletelor a fost stabilit astfel:

Pentru o călătorie de la cele două gări oriunde și de oriunde până la cele două gări trebuia plătit 20 fileri.
Pentru orice altă rută se plăteau 10 fileri.

O dată memorabilă: 25 aprilie 1906
La începutul lunii aprilie, totul părea să se îndrepte spre lansarea oficială rapidă a tramvaiului, dar un nou conflict, din nou legat de prețul biletelor, a întârziat lansarea tramvaielor. Totuși, sâmbătă, 21 aprilie 1906, Consiliul local a hotărât ca marea deschidere să aibă loc pe 25 aprilie. La 23 aprilie, adunarea Consiliului local a hotărât ca biletele tipărite deja să fie folosite timp de 6 săptamâni, după care să se revină la sistemul propus. Banchetul care a precedat lansarea a avut loc la restaurantul „Pannonia” (astăzi „Transilvania”) și a găzduit peste 200 de persone. Cuvântarea inaugurală a fost rostită de primarul Rimler Károly. Ziua care a urmat a fost una memorabilă.[10]

„ …iar în această dimineață - va fi bine să se fixeze în mod deosebit această dată: 25 aprilie 1906 – a pornit tramvaiul orădean. În alt oraș de provincie un asemenea eveniment este minunea minunilor, dar la noi, unde ritmul dezvoltării face pași, fapt pentru care de multă vreme era deja pregătit orice orădean adevărat. Acum, când splendidele vagoane de tramvai brăzdează străzile ca fulgerul, acum se pune întrebarea: Cum ar putea fi oare imaginată Oradea, acest puternic focar de cultură, fără linie ferată electrică? ”
—Ziarul Nagyvárad - 25 aprilie 1906

În prima zi de funcționare, s-au vândut peste 5.100 de bilete.[11] Peste o săptămână, toată lumea era de acord că tramvaiul orădean este un succes. Micile accidente din primele zile nu au eclipsat acest mare eveniment prin care trecea urbea orădeană. Incidentele au apărut din cauza neglijenței vizitiilor, neinstruiți suficient pentru traficul alături de tramvaie, sau din cauza îmbulzelii.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Adresa AIM Codul Yahoo Messenger
zsizsi



Data înscrierii: 31/Oct/2005
Ultima vizita: 04/Noi/2023
Mesaje: 1072
Locație: Oradea

MesajTrimis: Vin 08 Mai 2009 08:16:21    Titlul subiectului: 110600

Un prieten, angajat la SZKT (societatea de transport din Szeged (Ungaria)) mi-a transmis ca OTL intentioneaza sa inchirieze tramvaiul de epoca #12 (procurat si restaurat in toamna 2008) timp der o saptamana pentru a circula in Oradea de ziua OTL-ului din 11 iunie
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
fan



Data înscrierii: 03/Mai/2008
Ultima vizita: 14/Apr/2017
Mesaje: 30
Locație: Timisoara-Oradea

MesajTrimis: Lun 11 Mai 2009 06:53:53    Titlul subiectului: vagon de epoca 110709

Iata si tramvaiul mai sus amintit, sa speram ca va sosi la Oradea si ne vom putea bucura toti de aceasta initiativa laudabila a celor de la OTL.


236_68_12-es_telepen_kicsi.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  55.4 kb
 Vizualizat:  de 87553 ori

236_68_12-es_telepen_kicsi.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
zsizsi



Data înscrierii: 31/Oct/2005
Ultima vizita: 04/Noi/2023
Mesaje: 1072
Locație: Oradea

MesajTrimis: Joi 11 Iun 2009 20:13:14    Titlul subiectului: 112316

A sosit azi la ora 17 travaiul de epoca MWG SSW #12 din Szeged inpreuna cu omnibusul apartinand tot regiei de transport din Szeged.

Am o veste proasta: se pare ca tramvaiul nu va putea iesi pe traseu pentru ca o osie are ecartament mai mare si deraiaza la crucea de iesire din depou. Doritorii pot fotografia doar tramvaiul maine cu ocazia portilor deschise. Totusi sunt multi care isi pun capul la contributie sa speram ca vor gasi o solutie.



IMG_5593-.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  1.21 MB
 Vizualizat:  de 87069 ori

IMG_5593-.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul BIHOR Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina 1, 2, 3  Următoare
Pagina 1 din 3

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community