Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
tudor Vizitator
|
Trimis: Joi 24 Noi 2005 14:34:31 Titlul subiectului: *Tramvaiele EP/V3A |
3700 |
|
Eu tin minte ca EP faceau un zgomot infernal la rulare. Si mai tin minte ca iarna faceau ca saniile cu zurgalai. Imi era frica sa srtau langa cutia aia de contacte pe care mai era si un scaun (in spatele vatmanului). Daca te uitai pe sub capac vedeai ditai scanteile.
Eu mergeam la scoala cu ele si de fiecare data la o schimbare mai brusca din manivela, pocneau contactele alea ingrozitor, ba chiar iesea si fum pe acolo. Asta prin 1992-1994. De asemenea la acele Ep-uri usile alea scoteau un zgoot oribil.
Avea echipament de V*A. La Tatre usile sunt silentioase, la EP erau zgomotoase. Si acum mai stiu trenurile pe care le faceau din EP, un vagon motor + doua remorci...
|
|
Sus |
|
|
Tom
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2008 Mesaje: 604 Locație: Bucuresti; Iasi
|
Trimis: Joi 24 Noi 2005 22:01:10 Titlul subiectului: |
3885 |
|
EP-V3A avea si el 3 scaune pe o cutie in spatele cabinei vatmanului.
EP original, in 1992-1994, nu cred ca mai era decat unul la dep.Victoria si se pare ca s'a dus.
EP'ul modernizat nu l-am vazut sa scoata fum si am mers cu ele mult timp. Zgomotul lor era de V3A, pt ca aveau echipamente de V3A in ele. Doar usile erau mai zgomotoase, dar tot cam la fel ca si cele de Tatra.
EP original au disparut si pentru ca din ele s'au modernizat destule (au fost 260-270 sau asa ceva si s'au modernizat 172).
EP'ul original nu am mers cu el niciodata, dar din filme am vazut (auzit) ca faceau zgomot mare, cam ca V5x'urile.
A existat si varianta 2 motor + remorca, dar al 2'lea motor nu mai era "motor" si nici pantograf nu mai avea.
|
|
Sus |
|
|
mrM
Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 05/Apr/2024 Mesaje: 1023 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mie 14 Dec 2005 19:44:24 Titlul subiectului: |
56728 |
|
Prima dată tramavaiele festival s-au numit V-951 (Vagon 1951). Primul tramvai de tipul ăsta a circulat pe linia 14 (care a fost și prima linie electrică de tramvai din București) - pe vremea aia 14 întorcea la Electroaparataj și mergea pe Șos. Iancului!!!) pe data de 21 decembrie 1951 (așa zisa zi de naștere a lui I.V. Stalin). S-au fabricat în total 37 de tramvaie numerotate 3001-3037. În cinstea Festivalului Tineretului ținut în 1953 la București vagoanele au rimit denumirea de "Festival". Ultimul "Festival" a fost casat fără nici un pic de milă în 1980.
În 1954, unul dintre tramvaie și documentația au plecat la "Electroputere" Craiova, unde s-a început fabricarea tramvaielor "V-054" (Vagon 1954)". Acest tip de tramvai s-a fabricat până în 1960.
În anii '80 aceste tramvaie au fost modernizate devenind... EP/V3A (vogon fabricat de "Electroputere" modernizat cu elemente de tramvai V3A). Bucureștiul a fost singurul oraș care a modernizat aceste tramvaie (restul orașelor le-au casat). 2 EP/V3A netransformate îm "măgari" plus o remorcă se găseau la Dep. Giulești.
Mi-ar plăcea un EP/V3A low flor (remorca neavând decât boghiuri purtătoare cred că ar putea fi făcută low flor, cel puțin în dreptul ușii din mijloc).
Dacă ar fi V56 pe 41 ar da faliment R.A.T.B.-u'
|
|
Sus |
|
|
Tom
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2008 Mesaje: 604 Locație: Bucuresti; Iasi
|
Trimis: Joi 15 Dec 2005 09:28:16 Titlul subiectului: |
56762 |
|
nokia2010 a scris: | Prima dată tramavaiele festival s-au numit V-951 (Vagon 1951)... | V-951 sau V-51 ? In Monografia RATB apare ca V-51, dar e drept ca n'am avut timp s'o citesc pe toata (era la sediul RATB).
nokia2010 a scris: | În cinstea Festivalului Tineretului ținut în 1953 la București vagoanele au rimit denumirea de "Festival". Ultimul "Festival" a fost casat fără nici un pic de milă în 1980. | Aceeasi sursa plaseaza festivalul la Leipzig, dar nu stiu ce sa spun (au dus tramvaiul pana acolo) ? Asa reiese din monografie.
Spune ca tramvaiul "a fost prezentat la festivalul... de la Leipzig". Poate au dus doar materiale promotionale. Nemtii au preferat Gotha si Tatre.
nokia2010 a scris: | ...În 1954, unul dintre tramvaie și documentația au plecat în 1954 la "Electroputere" Craiova, unde s-a început fabricarea tramvaielor "V-054" (Vagon 1954)". Acest tip de tramvai s-a fabricat până în 1960. | 3037 a fost trimis la Craiova.
In aceeasi sursa, V54 pare a fi cu 2 osii, deci un fel de V56 mai vechi.
EP original a mai fost unul care se pare ca a fost taiat recent.
Tot la Timisoara, in curtea unui depou RATT era si un EP-V3A + V12-V3A, cu nr 6026 si 6207. Nu stiu daca le restaureaza.
|
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Mie 28 Dec 2005 11:52:03 Titlul subiectului: 0000000000 |
9491 |
|
A fost un tip de tramvai care avea niste gardulete in forma de romb.
Cred ca-i vorba de Ep, fiindca prin '95-'96 cand am venit eu in Bucuresti nu cred ca mai erau alt tip...
Uite, garduletele alea de care vorbesc eu arata cam ca asta din poza, numai ca nu erau folosite ca acum, pe post de usa, ci erau plasate intre cele 2 vagoane care compuneau un cuplu de tramvaie (EP?)
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
39.09 kb |
Vizualizat: |
de 43215 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Tom
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2008 Mesaje: 604 Locație: Bucuresti; Iasi
|
Trimis: Mie 28 Dec 2005 12:21:07 Titlul subiectului: |
9493 |
|
Da, s'ar putea ca EP, inclusiv modernizate, sa fi mostenit garduletele de la V5x. Totusi cred ca erau mai putin dense.
EP sunt vagoane modernizate incepand cu 1975. Ele erau oricum mult mai vechi, deci in 2000 aveau destui ani. Inca mai sunt cel putin 20 EP utilitare.
|
|
Sus |
|
|
fider
Data înscrierii: 31/Mai/2007 Ultima vizita: 10/Oct/2008 Mesaje: 202 Locație: Bucuresti (Vest)
|
Trimis: Joi 29 Dec 2005 08:55:12 Titlul subiectului: vv |
57218 |
|
Apropo de salvat mijloace de transport, pe langa tramvaiele luate de McDonalds, exista undeva in titan, in parcul IOR, o terasa numita "La Tramvai". Cu vreo 5-6 ani in urma, aceasta terasa a pornit de la un vagon EP pe care l-au luat fara prea mari eforturi (era perioada cand s-au casat EP-urile). Acest tramvai cred exista si acum, doar ca s-a construit in jurul lui barul si nu se mai observa.
Asa ca nu-i prea greu de obtinut vehicule de la casari daca exista vointa si ceva entuziasm.
|
|
Sus |
|
|
fider
Data înscrierii: 31/Mai/2007 Ultima vizita: 10/Oct/2008 Mesaje: 202 Locație: Bucuresti (Vest)
|
Trimis: Lun 23 Ian 2006 18:21:11 Titlul subiectului: ep |
13590 |
|
Ep/V3A
La http://tramclub.org/Static/www.railfaneurope.net/pix/ro/trams/Timisoara/sunt Ep-uri din Bucuresti, pensionate in 2000, care au vreo
50 de ani si atatea RK-uri ca-i vopseaua vreo cativa cm grosime pe ele!
Nu au usi de Tatra, ci usile lor originale. Nici nu se auzise de Tatre pe la noi cand au fost facute vagoanele alea!
|
|
Sus |
|
|
Dr2006
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 16/Dec/2011 Mesaje: 2182 Locație: Bucuresti 6
|
Trimis: Lun 23 Ian 2006 21:09:02 Titlul subiectului: |
13634 |
|
Acestea au fost modernizate în anii '80. Ep normale arătau altfel. Acum mai găsești câteva utilitare:
De pe site-ul lui Ștefan (stfp): http://ratb.stfp.net/?ttx=Xt
|
|
Sus |
|
|
jad
Data înscrierii: 24/Mar/2006 Ultima vizita: 27/Noi/2020 Mesaje: 55 Locație: Bucuresti 1 (Ion Mihalache)
|
Trimis: Vin 24 Mar 2006 13:39:10 Titlul subiectului: |
59258 |
|
ITB V5* oricum erau mai joase decat V3A si EP-V3A si aveau scari pentru oameni normali, nu pentru uriasi ca tot ce e cu V3A. Oricum, copil fiind, nu-mi amintesc sa fi fost o problema sa ma urc in tramvai chiar direct din carosabil.
In schimb in primele EP-V3A de la Buc. Noi (6074-6080) prin 1980 (la 13 ani) mi-a fost extrem de greu sa ma urc in ele pe linie CF situata peste inaltimea carosabilului din statie (prin Buc. Noi) si mi s-au rupt blugii in fund Stiu ca la RC s-a corectat problema si s-au reproiectat scarile, dar oricum tot inalte si incomode au ramas.
Nici EP-ul original nu era asa prost conceput ca EP-V3A, dar tin minte ca parca era un pic mai inalt ca V5*.
|
|
Sus |
|
|
HORIA
Data înscrierii: 26/Apr/2006 Ultima vizita: 16/Aug/2023 Mesaje: 141 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Joi 27 Apr 2006 13:42:20 Titlul subiectului: |
60107 |
|
EP/V3A aveau la inceput scarile foarte inalte si nu putea lumea sa se suie.
Primul model cu scarile coborate a fost 6087 cu vagon 6287 de la Buc.Noi venit in 1984-1985, dupa care 6088, 6089...au fost iar inalte
Productia de serie cu scari joase a inceput parca la 6094/6294.
Dupa un timp au fost coborate scarile si la vagoanele celelalte si de aceea apareau aceste table deasupra usilor.
O chestie care imi placea mult, cine isi mai aduce aminte ca primele V3A aveau pe bara din spate un far galben mic, la fel si EP/V3A pana la nr. 6063, dupa care orificiul din bara era astupat cu o tablita ovala pana cand barele au inceput sa nu mai fie gaurite (de pe la 6068 incolo )
Stiu ca in 1984 m-a sunat mama, "vezi ca au aparut tramvaie noi pe linia lui 6", venisera 6063 si 6064, erau superbe cu beculete la bord cu defranare automata, miroseau a vopsea, aveau clopot pe frana cu patina, chestii pe care azi nu le mai vezi...
_________________ R.I.P. 20 |
|
Sus |
|
|
Dr2006
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 16/Dec/2011 Mesaje: 2182 Locație: Bucuresti 6
|
Trimis: Dum 07 Mai 2006 00:04:56 Titlul subiectului: |
60310 |
|
Cu asta, Nokia2010 m-a lăsat fără cuvinte! În lipsa unui scanner profesional, am fotografiat fotografia...
Este un interior de Ep!
Poza e făcută în Dep. Giulești!
|
|
Sus |
|
|
Tom
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2008 Mesaje: 604 Locație: Bucuresti; Iasi
|
Trimis: Dum 07 Mai 2006 11:59:53 Titlul subiectului: |
60321 |
|
EP/V3A, iar remorca pare V12-V3A dupa cat de rotunjita e in fata. Este cumva tramvaiul ajuns la Timisoara?
S'a mai incercat pe alte linii cu EP+2 remorci sau EP+EP+remorca. Daca s'a renuntat, inseamna ca au fost motive.
|
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Vin 19 Mai 2006 11:35:28 Titlul subiectului: |
23213 |
|
Iata alte cateva imagini inedite cu un tramvai Electroputere, modificat, ce-i drept, insa pastrand unele componente initiale...
Am si un detaliu cu acele scaune care ma intrigau pe mine, avand acele suporturi pentru picioare.
De asemenea iata si o fereastra, nu mai stiu, asa erau ele original?
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
41.1 kb |
Vizualizat: |
de 43053 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
49.6 kb |
Vizualizat: |
de 43053 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
36.03 kb |
Vizualizat: |
de 43053 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Vin 19 Mai 2006 11:37:42 Titlul subiectului: |
23214 |
|
Acum iata o lampa de iluminat, asa cum aveau si vagoanele de tren, la un moment dat. Oare lampa asta e originala, asa aveau toate Ep-urile?
Urmeaza bordul si apoi un detaliu cu lateralul-fata, cu usa compusa din 3 segmente.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
43.12 kb |
Vizualizat: |
de 43051 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
45.57 kb |
Vizualizat: |
de 43051 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
47.21 kb |
Vizualizat: |
de 43051 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Vin 19 Mai 2006 11:39:14 Titlul subiectului: |
23215 |
|
Acum un detaliu cu tampoanele de cauciuc frontale si cu scara, dupa cum vedeti, era ultra-low-floor, urcarea facandu-se pe cordelina iar coborarrea in rapel, tot pe cordelina. Eventual cu parapanta.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
38.33 kb |
Vizualizat: |
de 43047 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
46.82 kb |
Vizualizat: |
de 43047 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Dr2006
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 16/Dec/2011 Mesaje: 2182 Locație: Bucuresti 6
|
Trimis: Vin 19 Mai 2006 20:14:27 Titlul subiectului: 000000 |
23251 |
|
Așa a fost întotdeauna lămpile la Ep/V3A... cu tot cu incripția ,,750V"... Că veni vorba, așa arătau pe vremuri (1993) lămpile și pe V3A nemodernizate.
Nu am văzut niciodată neoane mergând pe Ep/V3A. Decât câte 2 beculețe în fiecare corp de iluminat... care uneori nu se aprindeau deloc. La fel era pe atunci situația becurilor și la Tatre, numai că la ele filau (cum filează și azi) în prostie, de aceea nu e recomandat pe întuneric să mergi cu Tatra (mai puțin 3370 și 3375 care au neon și 3359 și 3402 care au un motor auxiliar(?) pt. lumini).
|
|
Sus |
|
|
mrM
Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 05/Apr/2024 Mesaje: 1023 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Sâm 20 Mai 2006 08:16:58 Titlul subiectului: |
23260 |
|
Scrie 750 V pt. că acele neoane (becuri florescente) erau ÎNSERIATE!
Deci si prin urmare, la EP/V3A au functionat vreodata neoanele sau nu?
|
|
Sus |
|
|
Tom
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2008 Mesaje: 604 Locație: Bucuresti; Iasi
|
Trimis: Sâm 20 Mai 2006 11:12:52 Titlul subiectului: |
23274 |
|
nokia2010 a scris: | Scrie 750 V pt. că acele neoane (becuri florescente) erau ÎNSERIATE! | Asta ar fi atunci explicatia pentru care n'am vazut niciodata neoane functionand in EP'uri... Daca nu merge unul, nu mai merg nici celelalte
N-o fi tensiunea mare, dar se fura lampa mai cu teama
Imi amintesc ca la EP/V3A, usile se deschideau astfel (conform inscriptiei de pe butoane). Nu mai retin daca ordinea butoanelor descrisa mai jos e de la stanga la dreapta sau de la dreapta la stanga. Totusi, as crede ca usa 1 se deschidea de la butonul din dreapta.
1. Usa 1 (vag. 1)
2. Usi 2-3 (vag. 1)
3. Usa 4 (vag. 2)
4. Usi 5-6 (vag. 2)
Am vazut tramvaie cu doua remorci in care usile de la vagonul 2 se deschideau de la butonul 3 si cele de la vagonul 3 de la butonul 4, in timp ce usile de la primul vagon se deschideau la fel ca mai sus.
In afara de cutia de deasupra usilor, care continea motorul care actiona usa, mai exista in dreapta (stanga, pentru ultima usa), o cutie mai mica, in care se afla un dispozitiv cu 2 butoane. De obicei, aceasta cutie era deschisa, desi trebuia sa fie incuiata. De la unul din butoane se putea comanda deschiderea usii. Totusi, odata, usa a refuzat sa se deschida, desi incerca sa se deschida, era oprita de ceva. Fie nu apasam butonul care trebuie, fie era vorba de o defectiune. Se pare ca de la unul din acele butoane se putea bloca usa.
|
|
Sus |
|
|
HORIA
Data înscrierii: 26/Apr/2006 Ultima vizita: 16/Aug/2023 Mesaje: 141 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Sâm 20 Mai 2006 21:33:52 Titlul subiectului: |
23310 |
|
Lampile alea sunt originale, iti cadea capacul in cap cand se desprindea, cineva a inventat un surub cu cleme si cu arc pentru a le tine (initial aveau alt mecanism), geamurile nu se mai inchideau...
Bordul din poza e original, dar e distrus, semana cu cel de V3A, dar era mai mic, sus 3 becuri de frana - 1, 2, 3 si unul verde temporizare frane, asa avea 6064), jos alte 4 becuri - viraj, usa deschisa, mers inapoi, faruri.
In poza se vede deasupra usii tabla de care va vorbeam ca a fost pusa cand au coborat treptele, la cele pana in 6095.
|
|
Sus |
|
|
TsE
Data înscrierii: 24/Oct/2005 Ultima vizita: 02/Oct/2019 Mesaje: 44 Locație: Bucuresti 3
|
Trimis: Lun 22 Mai 2006 09:45:03 Titlul subiectului: |
23356 |
|
Corpurile de iluminat cu tuburi fluorescente (neoane) functioneaza alimentate in alternativ. Tramvaiul e alimentat cu 750V continuu. Pentru trecerea de la continuu la alternativ e nevoie de un convertizor electric numit invertor. Solutiile practicate sunt:
- Un singur convertor 750 Vcc-220Vca si corpuri de iluminat normale, cu drosser samd;
- Convertoare individuale 24Vcc-230Vca (balasturi electronice).
Inainte erau mai multe becuri inseriate si alimentate de la reteaua de 750Vcc. Din motive de protectie a oamenilor s-a renuntat la aceasta solutie simpla dar periculoasa.
Din 1993 se monteaza balasturi electronice pentru neoane, de tip CALF. Avantajul este ca nu se mai intrerupe iluminatul interior cu neoane la intreruperea alimentarii de la linia de contact.
_________________ TsE |
|
Sus |
|
|
liv Vizitator
|
Trimis: Lun 22 Mai 2006 12:52:13 Titlul subiectului: |
23361 |
|
EP/V3A aveau iluminat fluorescent acum foarte mult timp. Circulam des pe linia 24 cand mergea pe la stadionul 23 August si erau aceste vagoane.
Aveau aceleasi corpuri de neon produse la ELBA ca si la vagoanele de tren. Din pacate epoca de aur a distrus tot si au fost inlocuite cu niste becuri amarate.
|
|
Sus |
|
|
Dr2006
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 16/Dec/2011 Mesaje: 2182 Locație: Bucuresti 6
|
Trimis: Lun 24 Iul 2006 13:32:11 Titlul subiectului: |
62611 |
|
Iată ce mai ascunde URAC-ul:
|
|
Sus |
|
|
Ice
Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 17/Feb/2021 Mesaje: 258 Locație: Bucuresti 2 (Pantelimon)
|
Trimis: Lun 24 Iul 2006 14:21:01 Titlul subiectului: |
62614 |
|
Este vorba despre 6077, l-am vazut cand era tractat de S02...insa mergea spre Faur cand l-am zarit
|
|
Sus |
|
|
Dr2006
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 16/Dec/2011 Mesaje: 2182 Locație: Bucuresti 6
|
Trimis: Lun 24 Iul 2006 15:00:38 Titlul subiectului: |
62621 |
|
2 EP V3A in descompunere sunt la... Timișoara, în Dep. Dacia.
Foto: Cosmin4tm, poze preluate de pe http://ratt.stfp.net .
Vagon motor #6026:
Remorca #6207:
|
|
Sus |
|
|
|