Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

RK-uri la fosta IRA (actuala ISECO) Targu Mures

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul MUREȘ
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
zoli_gido



Data înscrierii: 12/Ian/2007
Ultima vizita: 31/Ian/2024
Mesaje: 30
Locație: Targu Mures

MesajTrimis: Mie 17 Ian 2007 23:47:54    Titlul subiectului: RK-uri la fosta IRA (actuala ISECO) Targu Mures 44074

O sa incerc sa fac o scurta istorie a fostelor IRA, din astea au fost in multe locuri: Cluj, Tecuci, Cimpina, Timisoara, in Bucuresti, la Obor, si la Grivita, Baia-Mare etc. Daca cineva mai poate completa ceva la istoria IRA, atunci e binevenit, in cazul IRA de la noi va fi vorba 99% de autobuze pt.ca aici s-au reparat doar autobuze de tot felul in decursul anilor.
Fosta IRA (intreprinderea de reaparatii auto) din Tg-Mures, azi ISECO, incepind de dupa '90 si-a redus activitatea treptat, macinata cu timpul de o gramada de greve, nemultumiri si mai ales de calitatea proasta a propriilor produse. Nu s-au reparat numai autobuze, s-au si produs citeva piese si subansamble, citeva din ele slabe atit din cauza materiei prime dar si a calitatii muncii pe de alta parte. Set motor RABA, tamburi pt diferential RABA, discuri ambreaj pt motor STEAGUL ROSU (cui i-or fi trebuind astea?).
Autobuze s-au reparat de tot felul in decursul timpului, eu din '81 cind am inceput sa lucrez aici pina in 86 am prins la reparat urmatoarele, am sa incerc o ordine crono: TV 20, RD 109, RD 111, UD 112, UDM 112, adica DAC cum le ziceti voi, UD 117, IK 4, IK 260, IK 280, SKODA KAROSA apoi specialitati pe care nici o alta intreprindere similara nu le accepta, SETRA, IRANNATIONAL, FIAT (la care neputindu-se repara motorul era un tip vechi, cineva din strainatate ar fi vrut sa-l cumpere pt muzeu dar nu l-au dat, s-a adaptat in final un motor de RABA orizontal). Marea problema a acestor specialitati au fost geamurile care daca se spargeau in timpul demontarii-montarii trebuia modificata caroseria la o dimensiune de geam care o puteam gasi cit mai apropiata ca dimensiune. Nu odata am facut atunci comenzi pt dimensiuni speciale la Medias. Cea mai mare problema o constituiau parbrizele curbate,care, daca se spargeau, trebuia implementat altul si modificata caroseria asa am facut cu multe IK 280 aduse de la Craiova pe vremuri. Fluxul era urmatorul :se primeau atitea autobuze la reparat cite se stiau ca ies reparate si asa in curte era o dezordine de nedescris, masinile aduse erau puse aiurea, unde incapeau. Urma demontarea unde s-ar fi putut recupera multe piese prin demontare efectiva, dar deseori sculele erau dalta ,ciocanul si acetilena, asa ca in multe cazuri se puneau piese noi ce ridicau pretul. Intradevar, in multe cazuri autobuzele erau atit de distruse incit numai acetilena era singura posibilitate. Apoi tot ce era mizerabil de murdar, motor, cutie de viteze, axele fata si spate, caseta de servodirectie, adica piesele"grele" se demontau la bucatele, se puneau in baia de soda-acolo sa fi vazut voi conditii de lucru-,si dupa ce tot jegul se spala de pe piese, se dadeau la sortat ce era cit de cit bun se repara restul se dadea la fier vechi. Cred ca eram cei mai mari producatori de fier vechi din judet. Pe diferite fluxuri se repara ce s-a demontat, intre timp masina suporta o reparatie amanuntita a caroseriei, erau multe cazuri in care se schimba interiorul caroseriei complet, doar citiva stilpi de sustinere erau originali, practic se facea o caroserie noua, si aici erau niste conditii de lucru pt care azi ai face ani grei de puscarie. (Fum de la taiere, se mai aprindea o garnitura de cauciuc, praful de pe caroserii cind baietii le mai indreptau cu lovituri de baros.) Sa vedeti dupa ce autobuzele pe gaz au devenit aproape obligativitate, caroserii si sasiuri distruse. Dupa asta masinile erau reechipate cu caseta de directie, diferentilele si axele fata reparate, refacuta instalatia de aer, perne aer, suspensii etc si tractate la vopsitorie unde obligatoriu primeau culoarea de baza galben, directiva de "sus". Apoi tractate la montaj interior care se facea de nou:scaune nou tapitate, podea noua, tavan PAL melaminat nou, doar geamurile le primea inapoi si garniturile care veneau la rind. Aici se echipa aproape complet, se pornea motorul, de multe ori plecau in proba direct de la pornire cu vehicolul din hala de montaj, urma apoi predarea in citeva zile beneficiarului, apoi vopsirea finala. Nu o sa vreau sa intru in detalii multe, doar atit ca din pacate in multe faze se lucra de mintuiala, erau multe reclamatii, ieseau rebuturi multe. O sa mai continui...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
dm



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 27/Mar/2024
Mesaje: 819

MesajTrimis: Joi 18 Ian 2007 11:58:23    Titlul subiectului: 44093

Saptamana trecuta am trecut in zona fostei IRA, actualmente ISECO S.A. Tocmai intra pe poarta un IK 280 destul de cazut... Shocked Avea o schema de culoare destul de ciudata: verde inchis jos, si crem in zona geamurilor.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
zoli_gido



Data înscrierii: 12/Ian/2007
Ultima vizita: 31/Ian/2024
Mesaje: 30
Locație: Targu Mures

MesajTrimis: Joi 25 Ian 2007 12:52:27    Titlul subiectului: R K autobuze efectuate la fosta IRA Tg-Mures 44640

Mi-am adus aminte, mai erau citeva vehicule mai rare si anume : CIRA 8 GRIVITA care era produs la IRA Grivita, de aici numele, avea lungimea de 8 metri, doua usi pe dreapta, una nu chiar in fata, cealalta in spate. Avea motorul in interior linga sofer, facea un zgomot motorul ala la urcare de asurzeai (era un motor puturos de SAVIEM). Toate geamurile erau plate incl. parbrizele, avea un aspect estetic care lasa mult de dorit, efectiv arata ca o cutie si fostele autobaze de transp.calatori aveau fiecare in dotare citeva, aveau scaune de TV 20. Dupa citva timp a aparut si varianta "moderna "a acestuia care avea masca fata de basculanta SAVIEM si era un pic rotunjit, parbrize fata si spate curbe, dar in rest nimic nou. "Inaintasul" acestora era un fel de autobuz cu fata putin diferita de TV 20 cu motor de camion CARPATI, dar principiul era acelasi. ROCAR MONTANA se deosebea de RD 109 prin faptul ca nu aveau usi pneumatice, parbrizul era mai jos, axa spate era mai rigida decit la RD 109 simplu, astea fiind in special destinate pt. trasee foarte proaste. Mai era un tip derivat tot din RD 109 era celebrul RD 108 destinat armatei fostei RDG, care aveau motorul in spate, 8 m lungime, si aveau o singura usa de acces pe dreapta in mijloc pnematica sau manuala dupa caz. Aveau un reductor de transmisie sub podea in mijloc unde ajungea axul cardanic de la cutie de viteze din spate, iar de aici un alt ax cardanic facea legatura cu puntea spate inspre inapoi iar un altul facea legatura cu axa fata, intrucit aceste autobuze aveau tractiune integrala. Cite ceva despre denumiri tipuri: RD insemna rural diesel, cifrele indicau lungimea caroseriei, UD 112 adica urban diesel lungime 12 m., UDM 112 urban diesel modernizat, UDM 117 sau dupa caz UDA 117 adica urban diesel articulat 17 m ce se vedea demult pe fostele UD 112 ROMAN DIESEL insemna RO de la Romania, iar MAN era derivat de la firma cu acelasi nume, intrucit toata gama de autobuze ROMAN DIESEL deriva din tipurile care nu s-au mai fabricat atunci la firma MAN. Primele UD 112 care au intrat in RK la IRA, dupa cum spuneau vechii meseriasi aveau motoare originale MAN si n-au prea fost reparate doar caroseriile la astea.
Ar fi nemaipomenit sa pot face rost de poze cu cele 2 prototipuri de autobuze noi produse la ISECO, dintre care la primul am lucrat si eu, si care aratau foarte bine. Primul era destinat sa inlocuiasca vechiul TV 20 al asociatiei sportive si care in ultimii ani de viata primise motor de Saviem, a fost dus si la Bucuresti unde s-a stabilit ca era mai bun decit RDT 111. Al doilea a aparut in 88-89 si dupa Revolutie facea curse de Germania a ajuns la ATLASSIB, daca nu ma insel dupa anii 90, eu de atunci nu l-am prea vazut. Ca o concluzie azi unei societati care detine autobuze, nu cred ca se merita sa aduca la RK autobuzele, mai degraba cred ca iese mai ieftin cu autobuze second din occident. Cred ca ISECO ar fi facut bani buni daca ar fi implementat un gen de service rapid autobuze sau reamenajari interioare, pt ca cirpeli sint destule si azi peste tot, dar aici au lucrat si specialisti cu mina buna, lucru care ar fi imbunatatit mult aspectul interior al vehiculelor.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
OAB



Data înscrierii: 25/Noi/2005
Ultima vizita: 10/Mai/2022
Mesaje: 1621
Locație: Cluj

MesajTrimis: Sâm 27 Ian 2007 16:13:09    Titlul subiectului: 44836

În 1996, RATUC Cluj a trimis câteva autobuze de tip 117 UD și 112 UD(M) la ISECO și, ca și călător dotat cu un spirit de obervație mai pronunțat decât un pasager obișnuit am observat:
-tablă dreaptă (autobuzele reparate la Cluj aveau tabla ondulată)
-antifonare bună (în unele din autobuzele reparate la Cluj trebuia să strigi ca să te înțelegi cu cel de lângă tine)
-culore galben deschis, palid
-poluare puternică; fumul scos de motor era negru. Dau ca exemplu 225 ex. 530
-angrenajele planetare din butucii roților (poate și diferențialul) începeau să uruie supărător (225 ex. 530; 223 ex. 577)
Citat:
Ca o concluzie azi unei societati care detine autobuze, nu cred ca se merita sa aduca la RK autobuzele, mai degraba cred ca iese mai ieftin cu autobuze second din occident.
Intrând în UE sunt norme mai stricte privitoare la SH-uri.
Citat:
Cred ca ISECO ar fi facut bani buni daca ar fi implementat un gen de service rapid autobuze sau reamenajari interioare, pt ca cirpeli sint destule si azi peste tot, dar aici au lucrat si specialisti cu mina buna, lucru care ar fi imbunatatit mult aspectul interior al vehiculelor.
Te referi la faptul că ISECO ar fi putut un al doilea URAC? Eu, personal, aș agreea ideea
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul MUREȘ Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community