Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Istoria transportului public bucurestean. Amintiri, legende.
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 32, 33, 34  Următoare
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Istoricul transportului bucurestean
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
falizwim



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 01/Aug/2013
Mesaje: 56
Locație: Bucuresti 3 (Labirint+Traian) - Israel

MesajTrimis: Mie 29 Mar 2006 12:20:27    Titlul subiectului: 59392

nokia2010 a scris:
De ce au bagat "Leyland" pe interurbane? Ca doar aveau motor englezesc!
Mai intai - inaugurare (31),
Dupa aia - dezvoltare (32, 33, 35),
Apoi - boala si deces (50, 51, 53, 55),
La urma - cortegiu-ales (??).

_________________
ENG(tram)=ROM(vai)
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
ATM



Data înscrierii: 23/Mar/2006
Ultima vizita: 23/Apr/2017
Mesaje: 89
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Joi 30 Mar 2006 19:26:59    Titlul subiectului: 59459

... imi aduc aminte ca vara trecuta Alexandria/Ferentari preluase controlul pe 105... Mama ce chin era pe bietele DAC 112 intre Grozavesti si APACA.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Dr2006



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 16/Dec/2011
Mesaje: 2182
Locație: Bucuresti 6

MesajTrimis: Joi 30 Mar 2006 21:39:30    Titlul subiectului: 59465

ATM a scris:
... imi aduc aminte ca vara trecuta Alexandria/Ferentari preluase controlul pe 105... Mama ce chin era pe bietele 112 intre Grozavesti si APACA.
Erau de Alexandria Dac-urile și Ikarusurile.
Le cam forțau pe la Apaca (la urcare)... Partea frumoasă era că unii oameni preferau dube ș.a. ... și așa aveam și eu loc pe scaun. Și era o plăcere să mergi cu #569 (cu scaune tapițate). Acum, ca să iau loc pe scaun în 105 trebuie să mă sui de la unul din capete.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Pasagerul



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 06/Iul/2006
Mesaje: 44

MesajTrimis: Dum 02 Apr 2006 14:49:05    Titlul subiectului: 59499

Am sa incep cu o scurta informare privind prima tentativa de introducere a unor mijloace de transport in comun. Paragraful fiind scurt, nu l-am prelucrat ci l-am copiat ca atare din cartea "Din Bucurestii de ieri" de George Potra, ed. Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1990:
<<Pentru bucurestenii care nu aveau trasuri, calesti sau alte mijloace de plimbare la Sosea si cum numarul acestora era din ce in ce mai mare – odata cu instalarea fintinilor tisnitoare (arteziene), a muzicilor militare care delectau publicul si inceperea construirii unui palat la Baneasa de catre domnul Gheorghe Bibescu, in 1847 [palat situat cam pe locul actual al Garii Baneasa si ramas neterminat din cauza revolutiei de la 1848 si abdicarii domnului; ruinele au dainuit pina dupa primul razboi mondial, cind au fost darimate] – un oarecare Solomon Rosenthal, cu aproximativ o luna inaintea izbucnirii Revolutiei de la 1848, aduce la cunostinta politiei capitalei Bucuresti ca “pentru infrumusetarea mosiei Baneasa a prea inaltatului si fericitului nostru domn si pentru inlesnirea persoanelor de voiesc a merge la acea mosie, atit pentru trebuintele lor, cit si spre preumblare”, cu mare cheltuiala a comandat in strainatate doua trasuri mari, numite omnibus, din care i-a si sosit una, in care incap mai multe persoane.
Arata ca in zilele de sarbatoare progonul, adica taxa de deplasare, pentru o persoana este de un sfant, iar in zilele de lucru “numai saizeci parale bune”.
Roaga ca acest fapt sa fie vestit spre stiinta cetatenilor bucuresteni. Drept urmare, la 19 mai 1848, seful politiei, prin rezolutia pusa, a dat dispozitie, ca prin batere de toba, aceasta stire sa se anunte in toate mahalalele si sa fie publicata si in gazeta oficiala.
Se pare ca izbucnirea Revolutiei si urmarile ei au impiedicat circulatia acestor omnibuze spre Baneasa, fiindca nu mai cunoastem alte informatii referitoare la ele.>>
(pag. 339 si 340, cap. 'Varia-Curiosa', subcapitolul 'Locuri de recreatie si primele omnibuze pentru plimbare la Baneasa')
Imi pare rau, dar n-am gasit pe nicaieri referiri la alte preturi sau la moneda (cit era un sfant sau o para), avind in vedere ca se foloseau lei si bani dinainte de '48. Iata citeva preturi fixe (narturi) din 1793, deci cu mult inainte de tentativa de introducere a omnibuzelor, luate din aceeasi carte, pag 340-343: alune 60 bani ocaua, pastrama 1,30 lei ocaua, caracatita buna 3 lei oca, piper 5 lei oca, covrigul 3 bani 90gr, oul 1 ban, laptele 6 bani oca, somnul 24 bani oca; si citeva salarii zilnice fixate: coasa 48 bani (cu mincarea stapinului 42), strinsul finului 24 bani, salahorul 33 bani, zidarul 60 bani, dulgherul 75 bani ziua. Nu ne pot oferi decit o imagine grosiera asupra banilor din 1848, momentul omnibuzelor.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Pasagerul



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 06/Iul/2006
Mesaje: 44

MesajTrimis: Dum 02 Apr 2006 14:53:02    Titlul subiectului: 59500

Urmează alt mesaj în care făceam apel (și fac în continuare) la informații.
Voi insira in continuare citeva aspecte despre care nu este mult de scris, ori ca nu am informatii, ori ca sunt proiecte nepuse in practica sau puse pentru putin timp, ori ca sunt simple curiozitati, ori toate de mai sus. Fac acest lucru inca de la inceputul 'istoriei' ca sa fie prezente cit mai de timpuriu pe acest forum, poate incet-incet se lamuresc unele dintre ele (cine stie de unde sare informatia).
Trenuletul salubritatii. Exista o referire scurta, tot in George Potra (vol. 2, pag. 320), in cadrul scurtei recenzii facute de autor la cartea jurnalistului francez, stabilit la Bucuresti, Frederic Dame – "Bucarest en 1906". Intre paginile 249-260 ale acestei din urma lucrari, in capitolul V. Edilitate, se vorbeste despre gunoaiele produse de Bucuresti: 600 m3 pe zi, 220000 m3 pe an si despre "trenuletul din spatele Institutului medico-legal, care le transporta in afara orasului, precum si in diferite gropi mari unde se aruncau". Mai departe se pomeneste existenta a 4 crematorii de gunoi: Tunari, Negru Voda, Bellu si cimit. Sf Vineri (probabil groapa de gunoi pomenita in Groapa lui Eugen Barbu). Este singurul loc in care am citit ceva despre acest trenulet. Probabil mergea pe sinele de tramvai, dar altceva nu stiu. Banuiesc ca gunoaiele carate cu acest trenulet erau duse la cematoriul de gunoi Bellu, fiind cel mai aproape si singurul situat de aceeasi parte a centrului cu Salubritatea (deci gunoaiele n-ar fi avut de traversat tot centrul).
Curse speciale, ocazionale sau de scurta durata.
Omnibuzul galben de Vacaresti. In 1871 se descopera celebrele izvoare de ape minerale de la Vacaresti (pe la actualul Timpuri Noi). Constructia tramvaiului era in plina desfasurare, asa ca primaria il invita pe Sladce, concesionarul "drumului de fier american" (tramvaiul) sa se grabeasca sa introduca tramvai si spre Vacaresti. Pina la intoducerea tramvaiului se infiinteaza o linie speciala de omnibuze ("omnibuzul galben" cf. Dame). Acestea porneau "din fata gradinii Sf Gheorghe" si mergeau pe Sf Vineri si Vacaresti, "una din strazile cele mai prost pavate. Hurducaturile omnibuzului si zgomotul rotilor faceau calatoria neplacuta, totusi, lumea alerga din toate partile, spre apele minerale". (vol.1, pag. 430)
Convoaie de tramvaie, cu muzica, la Vacaresti. Apoi apare tramvaiul cu cai. Fusesera construite 3 linii (parcursul aproximativ pe strazile actuale, pe scurt: Calea Grivitei - Piata Sf Gheorghe - Calea Mosilor, Piata Victoriei - Sf Gheorghe - Calea Calarasilor si Sf Gheorghe - Vacaresti) dintre care una special pentru aceste ape minerale. Bacalbasa, in "Bucurestii de altadata", vol. 1, pag. 121, ne spune ca duminica cinta si muzica militara si se formau adevarate convoaie de tramvaie pentru apele minerale: “tramvaiele imperiale pline de lume se succedau, in frunte vagonul cu muzica si in urma trei sau patru vagoane cu public. Pina la ora 12, duminica, petrecerea bucurestenilor erau apele de la Vacaresti”.
Omnibuzul electric. Asta este cea mai 'socanta' informatie: troleibuz la 1906? Tramvaie electrice aveam din 1894, deci curent era. Din pacate nu cunosc detalii tehnice, tot ce am gasit consemnat este: cu ocaza expozitie nationale din 1906 din Parcul Libertatii, "din initiativa particulara, s-a creat un traseu ad-hoc pentru un omnibuz electric, cu imperiala [platforma descoperita deasupra, 'etaj' cu alte cuvinte], care pornea din Piata Teatrului National si mergea pina in fata parcului. Numerosi cetateni din centrul orasului, contra unei taxe de 50 de bani, cu loc de stat jos, ajungeau comod pina la Expozitie. Linia omnibuzului a fost suprasolicitata", ca si cele de tramvai, in anul Expozitiei societatile de tramvaie avind beneficii de 800.000 lei fiecare, la 2 milioane investite. (vol. 1, pag. 431) Sa fi fost acest omnibuz electric alimentat de la retea, sa fi fost cu acumulatori? Ca nespecialist, cred ca era cu retea (nu cred ca se faceau acumulatori performanti pe atunci).
Omnibuzele hotelurilor. Apare firesc faptul ca marile hoteluri apeleaza la mijloace de transport in comun pentru transportul oaspetilor de la gara. "Conducerea marilor hoteluri (Continental, Hotel de France, Bulevard, Bristol etc.) pentru a atrage cit mai multi clienti, a pus la dispozitia pasagerilor care veneau din diferite orase ale tarii sau din strainatate, omnibuze, cu cai la inceput, iar mai apoi motorizate, care faceau legatura cu Gara de Nord. Calatoria sosire-plecare nu se platea separat [...]. Omnibuzele [...] erau luxoase si confortabile, vopsite in diferite culori, cu inscriptii laterale care aratau numele hotelului, adresa, precum si diferite avantaje (lumina electrica, apa curenta, baie, restaurant, etc.) puse la dispozitia pasagerilor.". (vol. 1, pag. 431)
Tramvaiul cu abur. Tot ce stiu in legatura cu acest subiect se gaseste aici: "În 1906 se pune în circulatie la Bucuresti un tramvai cu abur, care a circulat doi ani între Gara de Nord si actualul Bucurestii Noi."
Tramcarele lui Toma Blindu. Despre astea voi scrie mai mult la timpul lor, pentru ca am informatii destule. Pe scurt, erau omnibuze cu roti de fier, trase de cai, care au circulat, intre 1891 si 1904, pe unde nu era tramvai si au fost scose din circulatie in urma unei intelegeri cu societatile de tramvaie. Aveau 2 trasee: Lipscani - Grivitei - Gara de Nord si Lipscani - Sosea.
Metrou. Este bine de amintit ca primul proiect de metrou in Bucuresti a fost gindit (nu stiu in ce masura a fost si elaborat) in anii '30 de ing. Dimitrie Leonida (nascut la Falticeni, a luat parte la planul de electrificare a Romaniei, Muzeul Tehnic din Bucuresti si institutii de invatamint din tara ii poarta numele). Orice amanunt e binevenit, pe internet nu am gasit alte informatii (de exemplu care ar fi fost prima linie de metrou).
Transport fluvial. Si aceasta e tot o forma de transport public urban in comun. Am citit acum citiva ani, nu mai stiu unde, despre un plan de a introduce o linie de vaporase pe Dimbovita, prin anii '20 parca. Ideea ar fi fost reluata in anii '80, cind s-a canalizat Dambovita, dar s-a renuntat repede la ea, deoarece ar fi fost necesare ecluze (la modul la care s-a realizat sistematizarea albiei). Din nou invit la completari.
Iata ca se poate vorbi de dinamica, experimente si pionierat si in Bucuresti cind ne referim la transportul in comun. Si este si normal, avind in vedere populatia numeroasa si dezvoltarea economica din acei ani. Erau si nevoi, si posibilitati, deopotriva. Putem merge pina in zilele noastre si remarca realizarea efectiva a metroului, modernizarea liniilor de tramvai cu cale separata de traficul auto si perspectiva liniilor suburbane, operate de CFR (ideea cu Sageata Albastra pe centura). Istoria ne invata ca probabil vor mai trece multi ani pina la punerea in practica.
Repet dorinta de a se aduce cit mai multe completari, intrucit multe din cele expuse mai sus sunt interesante, dar in mare 'nevoie' de amanunte.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Pasagerul



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 06/Iul/2006
Mesaje: 44

MesajTrimis: Dum 02 Apr 2006 15:03:52    Titlul subiectului: 59502

Între timp am aflat traseul trenulețului salubrității, fără să am și alte informații (cînd a funcționat, ce vehicule circulau etc...). Traseul l-am văzut pe o hartă de la anticariatul librăriei Noi, pe care nu m-am decis încă să ofer prețul cerut. Nu mai știu din ce perioadă e harta, dar umple probabil un gol cronologic din care nu am informații. Salubritatea era unde e acum Biblioteca Națională în construcție, pe Splai. Trenulețul mergea pe splai (sau Văcărești) - Timpuri Noi - Văcărești - Str Traversei. Groapa de gunoi era în Parcul Tineretului de astăzi, puțin mai la sud de crematoriul uman, cam în dreptul str Ilie Șerban de astăzi, zona Cuțitul de Argint.
Iată, fotografiate peste gard (numai camera era peste gard, capul meu nu - eu vedeam numai pe ecranul camerei), în Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida, tramvaiele pe care aceștia le dețin. A se remarca starea și modul de depozitare/conservare a celorlalte exponate, în special avionul.
În prim plan se vede un tramvai cu cai, iar în spatele său unul electric. Pe cel cu cai se vede, pe plăcuță, cum că a fost restaurat la URAC. Cînd se va deschide curtea muzeului, mai la vară, am să încerc să le pozez din interior, de aproape.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
PSC



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 29/Oct/2020
Mesaje: 129
Locație: Bucuresti 2 (Colentina)

MesajTrimis: Dum 02 Apr 2006 17:30:14    Titlul subiectului: 000000 59505

nokia2010 a scris:
Sunt curios cand au scos tramvaiele care mergeau pe Str. Sevstopol (34 si 51)-atunci au daramat si stalpii de fonta de pe Bd. Iancu de Hunedoara (erau niste stalpi din anii '20, care aratau extraordinar de frumos) si l-au bagat pe 34 prin Pasajul Victoria [...]
Demolarea străzii Dr. Sergiu, pe care circulau o parte din tramvaiele ce veneau de pe Sevastopol, printre care 4, 13, 27 și 34, a avut loc în anul 1987, cred că prin toamnă. Am circulat cu tramvaiul 13 (dotat cu vagoane Tatra T4R) exact cu o lună înainte de desființare, lucru valabil și pentru linia 26. Am chiulit de la școală în acele zile, parcă mă văd și acum cu cravata de pionier și cu matricola (eram în clasa a VII-a) prin tramvaie, total neștiutor la noțiunea de "bilet de călătorie"... Linia 26 făcea la stânga de pe Sevastopol pe Buzești. Clădirile ce mobilau str. Dr. Sergiu erau majoritatea vopsite în portocaliu și locuite de "colorați" - am impresia că funcționau câteva bordeluri pe acolo, ca și pe str. Buzești, dealtfel... Stâlpii metalici de pe mijlocul Șos. Ștefan cel Mare și al Bd. Ilie Pintilie (actual Iancu de Hunedoara) au fost demolați în anii '80 până la Dorobanți și în 1988 (parcă) până la actualul Pasaj Victoria, pentru a lărgi șoseaua. De menționat că nu numai stâlpii erau vechi, ci și pavajul din piatră cubică. Unele dintre console (ale firelor de contact ale tramvaiului) erau cele originale, din perioada interbelică.
Apropo de stâlpi: pe Bd. Revoluției din Arad existau în 1990 stâlpii metalici originali, din 1930, fabricați de societatea Astra Ploiești. Erau stâlpi de iluminat, cei ai tramvaiului fiind și ei cei originali, dar fiind amplasați pe mijlocul bulevardului, de ambele părți ale liniilor tramvaiului. Nu știu care mai este acum situația.

_________________
Munca în exces duce la deces!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
mrM



Data înscrierii: 18/Iul/2006
Ultima vizita: 13/Noi/2020
Mesaje: 980
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Dum 02 Apr 2006 22:13:38    Titlul subiectului: 59520

Stalpii de pe Iancu de Hunedoara i-am mai prins si eu, dar au disparut prin 1989, nu prin 1988; cand te gandesti ca au ras niste stalpi din 1926 sau chiar mai vechi! Si barele de la consola nu erau ajutate de fire, ci de niste modele care cred ca erau de fier forjat! Stapii aia erau o lucratura extraordinara.
De trenuletul ala de gunoi am citit si eu intr-o carte cu Istoria Bucurestiului.

_________________
I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0721.240.479/0749.28.38.15 h 9.30-23.00 Fără beep-uri! (SMS da).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
jad



Data înscrierii: 24/Mar/2006
Ultima vizita: 06/Iun/2018
Mesaje: 55
Locație: Bucuresti 1 (Ion Mihalache)

MesajTrimis: Lun 03 Apr 2006 09:52:40    Titlul subiectului: 59523

Tramvaiele de pe Sevastopol au fost scoase curand dupa 1989; cred ca prin 1991 dar nu stiu sigur.
20 a circulat la G-ral Berthelot intre inchiderea str. Dr. Sergiu(~1987) si 1991(cand s-a deschis linia pe Ion Mihalache si Buzesti intre Dr. Felix si Sevastopol)
Nu stiu de 7 prin zona aia; oricum n-a circulat in anii 70-80.
50 mergea din Baneasa in Titan. Banuiesc ca pe Stefan cel Mare, Mihai Bravu, Camil Ressu, Liviu Rebreanu, 1 Decembrie pana la Faur poarta 4. Nu sunt 100% sigur astept si parerea voastra.
24 si 27 cred ca s-au scos cand s-a inchis strada Dr. Sergiu; adica toamna 1987 cum spunea cineva aici pe forum.


Ultima modificare efectuată de către jad la Lun 03 Apr 2006 10:37:20, modificat de 1 dată în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
jad



Data înscrierii: 24/Mar/2006
Ultima vizita: 06/Iun/2018
Mesaje: 55
Locație: Bucuresti 1 (Ion Mihalache)

MesajTrimis: Lun 03 Apr 2006 10:11:00    Titlul subiectului: 59524

tudor a scris:
Linii disparute cu putin inaintea lui 2000:
Troleibuz: Linia 81. Sfintii Voievozi-Gara de Nord-Calea Grivitei-Soveja-Expozitiei-Piata Presei Libere.(traseul modificat) Astfel,in martie 2000,s-a zis cu cea mai vehe linie de troleibuz din Bucuresti.
Linia 81 a circulat de 2 ori, de fiecare data pentru putin timp, pe acest traseu prin anii 80-90. De fiecare data a fost desfiintata din cauza traficului redus.
81 original, in anii 70, circula astfel: P-ta Garii de Nord, Bd. Gheorghe Duca, Str. Dreapta, Sos. Nicolae Titulescu, Bd. 1 Mai, str. Monetariei, Sos Kiseleff, Sos. Bucuresti-Ploiesti, Aeroportul Baneasa.
Citat:
Tramvai: Linia 52: Gara de Nord (dupa desfiintarea capatului de la Berthlot)-Stefan cel Mare-Lizeanu-Gara Obor.
Corectie: Stefan cel Mare, Bd. Ferdinand, Sos Pantelimon, Str. Baicului (capat comun cu 69, 85, 143) apoi Sos Garii Obor, Ferdinand, Ziduri Mosi, Reinvierii, Lizeanu,Stefan cel Mare.
Citat:
Autobuz: Linia 278: Ipromet-pasaj Grant-Maternitate Giulesti-Orhideea-Gara Basarab-Gara de Nord-Stirbei Voda-Sala Palatului. Practic de la Podul Grant se unea cu 178. A disparut deoarece se suprapunea mult peste 44. Oricum era mai plin 44 dupa Podul Grant decat 278.
Linia 110: Gara de Nord-Banu Manta-Ion Mihalache (fost 1 Mai)-Manastirea Casin-P-ta Charles de Gaulle-Aviatorilor-Sos Pipera-CFR Constanta (cu 112). Traseul inainte a fost comun cu al lui 282 pe langa patinoar Floreasca pana la Barbu Vacarescu,apoi mergea spre Aviatiei, unde se ducea spre CFR Constanta.
Corectie: 110 n-a mers niciodata pe Aviatorilor, Scoala Herastrau, sos. Pipera. Ultimul traseu a fost:Gara de Nord-Banu Manta-Ion Mihalache (fost 1 mai)-Manastirea Casin-P-ta Charles de Gaulle-P-ta Dorobanti-av Radu Beller-Bd. Mircea Eliade-str Ceaikowski (pana aici traseu comun cu linia 282)-Bd. Barbu Vacarescu-str. Garii Herastrau-Sos Pipera-CFR Constanta (capat comun cu 112 si 135).
nokia2010 a scris:
Linia 52 tramvaie a fost defintata la 1-IV(04)(aprilie)-2000.
Cand au inceput sa construiasca blocurile la P-ta Victoriei, au scos tramvaiele care circulau pe la P-ta Victoriei (20...). Asa ca 20 nu mai venea pe Bd. 1 Mai (Ion Mihalache), traversa P-ta Victoriei si o lua apoi pe Buzesti, ci o lua de la intersectia 1 Mai/Bd. Banu Mnata pe Str. Dr. Iacob Felix, Sos. Nicolae Titulescu, Cal. Grivitei, Gara de Nord de unde mergea la Nuferilor (G-ral Berthelot).
Linia de tramvai de pe 1 Mai(Ion Mihalache) intre str. Dr. Felix si P-ta Victoriei si apoi in continuare pe str. Buzesti pana la intersectia cu str. Sevastopol a fost construita cam intre 1988-1991 odata cu demolarea si largirea/indreptarea/modificarea traseului str. Buzesti. Linia a fost data in functiune in iarna 90-91(ian-febr). Stiu precis ca eram in armata si cand am venit o data acasa am constatat ca nu mai treceau tramvaiele pe la Podul Basarab.
nokia 2010 ai dreptate; 20,24 si 45 au circulat toate la gen. Berthelot pentru scurt timp in perioada 87-91. Traseul era cum ai spus:Gen. Berthelot-Cal. Grivitei-Sos. Nicolae Titulescu-Str. Dr. Iacob Felix-1 Mai(Ion Mihalache); de aici mergeau cam ca azi:20 la Laromet, 24 in Damaroaia si 45 in Chitila.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
tudor
Vizitator






MesajTrimis: Lun 03 Apr 2006 13:22:02    Titlul subiectului: 59528

45 si 24 au circulat la Berthlot pana in septembrie 1997. Ani la randul am folosit acel capat. 20 nu a fost la Berthlot. 52 a fost.
Linia spre Victoriei s-a dat in folosinta in 1991.
Sus
jad



Data înscrierii: 24/Mar/2006
Ultima vizita: 06/Iun/2018
Mesaje: 55
Locație: Bucuresti 1 (Ion Mihalache)

MesajTrimis: Lun 03 Apr 2006 13:50:23    Titlul subiectului: 59531

tudor a scris:
45 si 24 au circulat la Berthlot pana in septembrie 1997. Ani la randul am folosit acel capat. 20 nu a fost la Berthlot. 52 a fost.
Linia spre Victoriei s-a dat in folosinta in 1991.
20 A FOST la Berthelot in perioada 87-91 din cauza disparitiei str. Dr. Sergiu inainte ca linia din P-ta Victoriei sa fie gata. Toate tramvaiele mergeau cum am scris.
De acord ca 24 si 45 mergeau la Berthelot in 91-97 dar pe linia noua din P-ta Victoriei. 20 mergea ca acum la Vasile Parvan.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
PSC



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 29/Oct/2020
Mesaje: 129
Locație: Bucuresti 2 (Colentina)

MesajTrimis: Lun 03 Apr 2006 17:02:24    Titlul subiectului: Așa este 59538

De ce oare mai sunt menținute șinele și firul de contact ale liniei 52, din moment ce nici un tramvai nu mai circulă pe acolo de mai bine de 2 ani? Au dispărut multe elemente de rețea vechi, care într-adevăr erau frumoase, imediat după ce liniile în cauză au fost oprite (de exemplu consolele oblice de troleibuz de pe Magistrala Nord-Sud, liniile 82 și 87, de asemenea de pe Splaiul Unirii, linia 83) în schimb mențin și astăzi componentele de rețea ale defunctei linii 52, care nu au nimic de "spus" din punct de vedere istoric și estetic, ba mai mult, încurcă și traficul rutier și circulația troleibuzelor.
Linia 20 a avut la un moment dat capătul la Gen. Berthelot. Era dotată cu vagoane EP/V3A - îmi amintesc și acum slalomul printre nămeți atunci când aterizai din vagoane la cap de linie, la Berthelot; refugiu nu exista, iar trotuarul era destul de departe ca să pășești direct pe el și oricum nu ajuta la nimic cascadoria asta, fiind insignifiant de înalt. Unele din vagoanele liniei 20 sunt acum vagoane utilitare, în dotarea depourilor și a URAC-ului.
"Gen. Berthelot" a fost, pentru ceva vreme, un cap de linie foarte solicitat: 6, 10, 20, 24, 45. Linia de ducere spre capăt tăia în două o benzinărie (Str. Ștefan Furtună colț cu Cal. Griviței), lucru unic în București și cred că și în Europa. Ce vremuri...
Apropo de istoria transportului: până în 1990 se mai putea vedea, chiar în fața intrării în depoul Ilie Pintilie (actual Victoria, pus pe lista neagră), unul din vagoanele (EP/V3A) liniei 42: Granitul-Piața Coșbuc. Traseul liniei era următorul: Granitul - Șos. Pantelimon - Șos. Iancului - Piața Iancului - Bd. Republicii - Str. Traian - Piața Traian - Calea Călărașilor - Piața Sf. Vineri - Piața Unirii - Bd. George Coșbuc - Piața Coșbuc, unde întorcea prin ocolirea rondului (de fapt, toate tramvaiele ocoleau rondul) și retur. În centrul rondului se afla o statuie care a căzut la cutremurul din 1977 și nu a mai fost refăcută niciodată. Acum și rondul a fost distrus prin secționarea lui diametrală de către linia modernizată a lui 32, linie care trece exact peste fostul soclu al statuii (adică peste locul respectiv).
Vagonul liniei 42, de care spuneam, cred că s-a descompus singur în bucăți, din cauza ruginii, în timpul transportului la fier vechi. Crying or Very sad

_________________
Munca în exces duce la deces!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Tom



Data înscrierii: 20/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Feb/2008
Mesaje: 604
Locație: Bucuresti; Iasi

MesajTrimis: Lun 03 Apr 2006 18:45:55    Titlul subiectului: Re: Așa este 59547

PSC a scris:
Apropo de istoria transportului: până în 1990 se mai putea vedea, chiar în fața intrării în depoul Ilie Pintilie (actual Victoria, pus pe lista neagră), unul din vagoanele (EP/V3A) liniei 42...Vagonul liniei 42, de care spuneam, cred că s-a descompus singur în bucăți, din cauza ruginii, în timpul transportului la fier vechi. Crying or Very sad
Am o intrebare: ce inseamna "vagonul liniei 42" ? Avea pe el o placuta ramasa cu aceasta linie sau ce ? Stiu ca pana prin 1995 in acel depou se mai aflau vagoane EP/V3A ramase in schema de culoare rosie. In general ele puteau fi vazute de la o strada paralela cu cea cu intrarea in depou, unde se afla o poarta si un gard din usi si bucati de tramvaie. Perpendicular pe strada (nu-i stiu numele) erau linii cu tramvaie EP/V3A ruginite. De asemenea pe linia care mergea pe langa gardul vestic al depoului mai stateau tramvaie din acestea.
Un alt loc din care se putea observa bine depoul sau o parte din el este din cladirile din spate ale Policlinicii 10 (sau 2 sau cum s'o mai numi acum) de pe actuala strada Washington. De la fereastra de pe culoarul sectiei de radiologie se puteau vedea liniile unde stateau V56 utilitare si unde le-am vazut odata pe 152, 154 si 156.
Tot din depoul Victoria am vazut iesind odata un tren de tramvaie format dintr'un EP/V3A galben, vagonul EP/V3A 6013 in schema rosie si intr'o stare proasta si un V56. Tot din acest depou l-am vazut pentru prima data pe 206, intr'o schema diferita de restul vagoanelor, remorcat la URAC.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
PSC



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 29/Oct/2020
Mesaje: 129
Locație: Bucuresti 2 (Colentina)

MesajTrimis: Lun 03 Apr 2006 18:55:25    Titlul subiectului: Asta înseamnă 59549

Tom a scris:
Am o intrebare: ce inseamna "vagonul liniei 42" ? Avea pe el o placuta ramasa cu aceasta linie sau ce?
Vagonul liniei 42 înseamnă ansamblul de vagoane motor+remorcă care a circulat (el, ansamblul) pe linia 42 pe care am menționat-o. Vagonul respectiv, adică ansamblul, era tras pe linia aceea pe care ai spus că stăteau vagoane ruginite. Unul din acele vagoane era acela.
În afară de plăcuțe indicatoare, pe vremea aia mai era un mod de indicare a traseului: cu rulouri de pânză, care erau montate în firmă (acolo unde este indicat traseul, așa se numește locul), iar pânzele erau vopsite - scrise, adică - cu negru. În funcție de traseu, pânza era derulată corespunzător. Până prin 1986 sau 1987 a funcționat sistemul ăsta, în paralel cu plăcuțele indicatoare, după care s-a mers numai pe plăcuțe.
La acea vreme, adică în perioada când funcționa linia 42 și Piața Unirii arăta normal, nu ca acum, depoul Victoria avea numai vagoane EP/V3A.

_________________
Munca în exces duce la deces!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Tom



Data înscrierii: 20/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Feb/2008
Mesaje: 604
Locație: Bucuresti; Iasi

MesajTrimis: Lun 03 Apr 2006 19:34:21    Titlul subiectului: 59552

Daca tot ai vazut linia 42 pe el, mai stii cumva ce numar avea respectivul vagon sau ansamblu motor + remorca ?
Oricum, este interesant ca in depou se aflau multe vagoane motor nereparate, mai multe decat remorci. Remorcile erau probabil ocupate cu trenurile de EP+2 remorci de pe linia 41 si care linii mai foloseau asa ceva.
O perioada situatia s'a mai echilibrat cu trenurile EP+EP+remorca, dar la sistem s'a renutat repede.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
PSC



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 29/Oct/2020
Mesaje: 129
Locație: Bucuresti 2 (Colentina)

MesajTrimis: Lun 03 Apr 2006 20:00:01    Titlul subiectului: A curs multă apă pe Dâmbovița de atunci 59553

Tom a scris:
Daca tot ai vazut linia 42 pe el, mai stii cumva ce numar avea respectivul vagon sau ansamblu motor + remorca ?
Îmi pare rău, dar nu mai știu. Era prin 1988 când l-am văzut, deci au trecut ceva ani de atunci. Oricum, vagonul era într-o stare jalnică, stare amplificată mai ales de farurile care lipseau. Vopseaua era cojită, rugina înflorea, iar numerele nu erau vizibile din stradă, fiindcă lângă el mai era un vagon, dar într-o stare mai bună. Vagonul ăla nu mai avea nici un indicator privind linia.
Ceea ce mai rețin, sunt următoarele: schema de culori era cea roșu cu bej; numărul de inventar era cu 6xxx; cele două numere de inventar - vagonul motor și remorca - erau consecutive, adică, spre exemplu, 6220 vagonul motor, 6221 vagonul remorcă; în vagonul remorcă era întotdeauna frig, în cel motor mai prindeai un dram de căldură; stâlpii vagonului motor erau mai groși decât cei ai vagonului remorcă.
Am dat ca exemplu numere de inventar fictive. Nu mai rețin deloc numerele de inventar ale vagonului/ansamblului în cauză.
Tom a scris:
Oricum, este interesant ca in depou se aflau multe vagoane motor nereparate, mai multe decat remorci. Remorcile erau probabil ocupate cu trenurile de EP+2 remorci de pe linia 41 si care linii mai foloseau asa ceva.
O perioada situatia s'a mai echilibrat cu trenurile EP+EP+remorca, dar la sistem s'a renutat repede.
Odată cu desființarea liniilor 6, 10 și 20, vagoanele EP/V3A au început să șomeze. În același timp, conform directivelor de partid și de stat, nu trebuia precupețit nici un efort pentru modernizarea parcului de tramvaie cu vagoane V3A. Fiind pionier pe atunci, nu știu care a fost ritmul de scoatere din circulație a EP-urilor pe boghiuri V3A, treaba este că soluția asta a fost bună din moment ce sunt și acum astfel de vagoane pe post de utilitare.
O monografie a Capitalei din 1985 menționa că, în acel an, circulau 666 vagoane V3A în București.
Am impresia că, acum câțiva ani (vreo 3 sau 4), URAC-ul avea în dotare un vagon utilitar pe roți, nu pe boghiuri, așa cum erau odată (adică la începutul anilor '80) vagoanele liniilor 9, 13 și 26, care circulau pe Șos. Grozăvești (și ele vagon motor+remorcă). Cam pe atunci începuseră să apară Tatrele T4R, la depoul Militari.

_________________
Munca în exces duce la deces!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
PSC



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 29/Oct/2020
Mesaje: 129
Locație: Bucuresti 2 (Colentina)

MesajTrimis: Lun 03 Apr 2006 21:42:51    Titlul subiectului: TRENURILE V3A = TRAMVAIUL GREU 59560

Dacă 41 este numit "metrou ușor", atunci eu denumesc cele două vagoane V3A remorcate, "tramvaiul greu".
În anul 1987, odată cu trecerea la vopseaua portocalie și galben murdar, tramvaiele liniei 21 erau remorcate. Un tramvai era format, astfel, din 2 vagoane V3A, însă am impresia că ambele vagoane erau motoare, controlerul "remorcii" fiind comandat de la postul de conducere al "vagonului motor". S-a vrut, prin asta, ca o astfel de râmă pe boghiuri să preia mai mulți călători, însă nu s-au gândit că va crește cu aceeași proporție și aglomerația din stații, lumea știind că un tramvai din ăsta preia mai mulți deodată. Dintr-un astfel de "tren urban", adică "tramvai greu", era să cad eu în intersecția Cal. Moșilor-Str. Mihai Eminescu, când unul din tramvai m-a împins pe scară, eu fiind deja pe scară. Pe atunci, se circula cu ușile deschise, conform lozincii: cu o mână pe bară, cu un picior pe scară și cu curu' afară. Intreprinderea de Târât Bucureștenii - ITB". Mi s-a tăiat respirația când am văzut cum unul din picioare îmi alunecă de pe prima treaptă și aproape că atinge asfaltul la 20 km/h, viteză în creștere. Mă și vedeam sub tramvai... Numai Dumnezeu a făcut să mă țin bine de bară și să-mi recapăt echilibrul până la prima stație, Obor, unde am coborât și m-am dus pe jos acasă, încă 4 stații. Eram în clasa a șaptea.
Linia 3 avea vagoane Tatra T4R.
Oricum, memoria îmi joacă feste acum. Sunt mulți ani de atunci, am mai spus. Înseamnă că era 6, sau 10. Astea sigur nu mai circulă.

_________________
Munca în exces duce la deces!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
mrM



Data înscrierii: 18/Iul/2006
Ultima vizita: 13/Noi/2020
Mesaje: 980
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Lun 03 Apr 2006 22:06:44    Titlul subiectului: 59562

20 a mers la Berthelot. L-am zarit si eu pe Cal. Grivitei. Cand mergeam la un prieten de-a lu' taica-miu in zona Casin il luam pe 20 de la Gara de Nord (sau ceva de genul asta).
_________________
I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0721.240.479/0749.28.38.15 h 9.30-23.00 Fără beep-uri! (SMS da).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
jad



Data înscrierii: 24/Mar/2006
Ultima vizita: 06/Iun/2018
Mesaje: 55
Locație: Bucuresti 1 (Ion Mihalache)

MesajTrimis: Mar 04 Apr 2006 10:50:43    Titlul subiectului: Re: Apropo de linia 52 59579

PSC a scris:
De ce oare mai sunt menținute șinele și firul de contact ale liniei 52, din moment ce nici un tramvai nu mai circulă pe acolo de mai bine de 2 ani?
Linia este in conservare; este o lucrare recenta care a inghitit bani si care nu s-a amortizat. Poate fi folosita ca bucla de intoarcere de urgenta si se poate reactiva atunci cand situatia o va cere.
PSC a scris:
"Gen. Berthelot" a fost, pentru ceva vreme, un cap de linie foarte solicitat: 6, 10, 20, 24, 45. Linia de ducere spre capăt tăia în două o benzinărie (Str. Ștefan Furtună colț cu Cal. Griviței), lucru unic în București și cred că și în Europa. Ce vremuri...
Initial (pana in 1983) la gen. Berthelot intorceau 6 si 10 care mergeau pe Grivita. In 1983 s-a realizat, prin demolarea unei case de pe coltul str. Buzesti cu cal. Grivitei, virajul spre P-ta Victoriei. Acest lucru a fost necesar pentru devierea tramvaielor din fata hotelului Nord (Ibis) si a institutului Politehnic pentru constructia statiei de metrou de la Gara de Nord. Atunci s-a infiintat linia 45.
6 si 10 au continuat sa mearga prin Buzesti-Dr. Sergiu-Titulescu-Grivita pana la inceperea lucrarilor la M4 spre sfarsitul anilor 80 cand au disparut odata cu linia de pe Cal. Grivitei intre Basarab si Chibrit.
Linia nu trecea PRIN ci PE LANGA si nu era benzinarie ci "gazarie" cu produse de uz casnic: combustibil tip M, tip P, petrosin/parchetin etc.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
tudor
Vizitator






MesajTrimis: Mar 04 Apr 2006 11:46:35    Titlul subiectului: Istoria transportului public in Bucuresti004 59583

Tom a scris:
Linia este in conservare; este o lucrare recenta care a inghitit bani si care nu s-a amortizat. Poate fi folosita ca bucla de intoarcere de urgenta si se poate reactiva atunci cand situatia o va cere.
Caz asemanator: bucla de la Expozitie, e dezafectata sau in conservare?
Dezafectata nu ar fi deoarece: este cuplata inca la restul liniilor,ba chiar am vazut un tramvai al liniei 42 (pe 4007 parca) tragand pe dreapta pe ea, deoarece avea o problema. Dupa rezolvatea problemei, a dat in spate si a plecat normal pe linia normala.Si acel sector de linie de care amintesc e vechi si plin de pamant si gunoaie pe linii. Uneori cand e cate o expozitie/simpozion la ROMEXPO, masinile sunt parcate si pe linie in acea bucla.
Sus
Pasagerul



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 06/Iul/2006
Mesaje: 44

MesajTrimis: Mar 04 Apr 2006 11:55:01    Titlul subiectului: 59587

În bucla Romexpo am văzut acum cam un an (am zis pe forumul vechi la acea vreme, nu mai rețin) vreo 6-7 tramvaie ȘCOALĂ simultan. Cred că erau la examen, așteptau plecarea în cursă. Erau și V3A, și V2A, și Tatre.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
jad



Data înscrierii: 24/Mar/2006
Ultima vizita: 06/Iun/2018
Mesaje: 55
Locație: Bucuresti 1 (Ion Mihalache)

MesajTrimis: Mar 04 Apr 2006 12:08:35    Titlul subiectului: 59588

Bucla de pe Expozitiei a fost construita in anii 90 si e in conservare daca o privim din prisma liniilor regulate. Cum a spus si Pasagerul e perfect functionala.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Pasagerul



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 06/Iul/2006
Mesaje: 44

MesajTrimis: Mar 04 Apr 2006 13:07:18    Titlul subiectului: 59592

jad a scris:
Bucla de pe Expozitiei a fost construita in anii 90 si e in conservare daca o privim din prisma liniilor regulate. Cum a spus si Pasagerul e perfect functionala.
Parcă țin minte că acolo era buclă și înainte de 89. S-a refăcut după 90, sau aia dinainte de 89 era în ată parte? Oricum, astăzi nu-i văd utilitatea.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Tom



Data înscrierii: 20/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Feb/2008
Mesaje: 604
Locație: Bucuresti; Iasi

MesajTrimis: Mar 04 Apr 2006 14:42:58    Titlul subiectului: 59593

jad a scris:
Bucla de pe Expozitiei a fost construita in anii 90 si e in conservare daca o privim din prisma liniilor regulate. Cum a spus si Pasagerul e perfect functionala.
Mai precis in 1994 sau 1995. La un moment dat a fost capatul liniei 42 (in varianta veche), iar apoi al liniei 6 (Expozitiei-Clabucet-Gara de Nord?)
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Istoricul transportului bucurestean Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 32, 33, 34  Următoare
Pagina 8 din 34

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community