Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Istoria transportului public bucurestean. Amintiri, legende.
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 33, 34, 35  Următoare
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Istoricul transportului bucurestean
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
bercenicity



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 17/Mai/2023
Mesaje: 553

MesajTrimis: Sâm 08 Iul 2006 13:51:28    Titlul subiectului: 62041

Ziua, 2006-07-08
Istoriile comunismului
Bucurestii anilor '60
La inceputul anilor '60 Bucurestiul nu isi schimbase decat in mica masura infatisarea interbelica. In plin centru, de pilda, intre blocuri "vechi", cum li se spunea celor construite inainte de instaurarea comunismului, la doi pasi de fostul palat al ziarului "Curentul", ajuns pentru scurta vreme redactie a ziarului "Scanteia" iar apoi sediu al Securitatii, exista o curte informa si vasta cu casute acoperite cu carton gudronat in care florile cresteau laolalta cu iarba, cu otetarii si balariile ca pe un maidan. In dreptul intrarii in aceasta curte, in care pe vremuri functionase si o gradina de vara, se vindeau bors, lapte si blocuri de gheata cu care vara se asigura in racitoarele casnice refrigerarea alimentelor, frigiderele electrice fiind foarte rare.
Parcul Jianu, neschimbat
Desi regimul se lauda intruna cu cartierele nou construite, acestea se reduceau la Floreasca - cateva palcuri de blocuri de doua etaje inspirate de arhitectura sovietica, intocmai ca noua cladire a Operei si Casa Scanteii -, la Grivita si Giulesti, Balta Alba si Drumul Taberei fiind abia la inceputuri. In centrul orasului nu aparusera decat blocurile din jurul Salii Palatului si cele de pe magistrala Nord-Sud, insa de-a lungul celor patru bulevarde consecutive care legau Piata Unirii de Piata Victoriei nu se ivisera nici zece cladiri noi. Nu se schimbase nimic sub aspect edilitar intre perimetrul modern si totodata boieresc dintre Calea Dorobantilor si Bulevardul Aviatorilor, care in interbelic se numise Parcul Jianu. Doar la capatul dinspre Arcul de Triumf al Soselei Kiseleff, zona la fel de opulenta si de silentioasa, langa fostul hotel al Bancii Nationale, se puteau vedea cateva vile recente destinate gazduirii unor delegatii straine.
Cotroceniul, neatins
Neatins ramasese Cotroceniul, cartier interbelic de medici si avocati, cu blocuri scunde si vile coplesite de iedera, ca si, in imediata apropiere, Splaiul Dambovitei, umbrit vara de salcii plangatoare si strabatut in ambele sensuri de tramvaie. Cat despre Calea Victoriei, aceasta primise pe tot parcursul ei lung si sinuos numai doua cladiri noi: un bloc cu portice, catarat pe catalige de beton, cu care incepea acum strada, din fosta Piata a Senatului, si un altul ridicat peste drum de Cercul Militar, avand la parter "Romarta copiilor", pe locul unui edificiu bombardat in timpul ultimului razboi.
Cartierul Uranus, cu monumentul pompierilor, cu biserica din statia de tramvai pastrata in memoria locuitorilor tot ca "Nita Stere", dupa numele unui negustor macedonean care isi avusese pravalia acolo, era discret si linistit, cu strazi in panta, rare in Bucuresti si curti imprejmuind case batranesti ori imobile interbelice - altele si mai vechi - cu parter si etaj. Din rascrucea de la "Nita Stere", Strada Cazarmii cobora abrupt inspre cartierul Antim, distrus si el in anii '80 ai secolului trecut. In acelasi loc se bifurca si linia tramvaiului: una mergea inainte, pe Uranus, spre Antrepozite, Chirigiu, Rahova; cealalta cotea la dreapta, de-a lungul Muzeului Militar, inspre Calea 13 Septembrie, respectiv Soseaua Panduri, unde se aflau depoul de tramvaie si spitalul cu acelasi nume. De acolo, prin Drumul Sarii, strada de "locuinte ieftine", construite inaintea si in timpul ultimului razboi, se putea ajunge la Piata Rahova, in partea de apus a orasului.
Cosari, tocilari, lustragii
Oamenii cu meserii si indeletniciri azi uitate legau de propriul trecut un oras pe strazile caruia trasurile circulasera pana la sfarsitul anilor '50. In afara de cosari, tocilari, vanzatoare de porumb fiert sau copt, de floricele, existau numerosi lustragii, indeosebi in Piata Unirii si la intrarile in Gara de Nord. In incinta cinematografelor, insa fara flasneta interbelica, un barbat sau o femeie intindeau cutia cu "planete" extrase de un papagal ori de-un soricel. "Planeta" costa un leu si era un destin sapirografiat, formulat intr-o limba care nu se schimbase de pe vremea calendarelor "Universul" si-a romanelor lui N.D. Popescu. Emblematic era si "omul cu luneta", prezent seara de seara cu un scaun si cu aparatul lui pe trotuarul din fata Cercului Militar. Unii sustineau ca il stiu dinainte de 1940. Avea o coama romantica, alba ca haina in care era imbracat si ca telescopul sau prin care puteai contempla timp de cateva secunde, contra sumei de 50 de bani, pe Jupiter, Uranus sau Venus.
In 1969, primavara sau la inceputul verii, langa statia de taxiuri de la Universitate a aparut un sir de sapte-opt automobile vechi, dar nu masini din anii '40, care erau inca o prezenta curenta pe strazile Bucurestiului, ci exemplare din 1924-1925, toate decapotabile, unele cu frana de mana fixata pe scara din dreptul portierei soferului. Aveau aparate de taxat, tarife mai mici decat taxiurile obisnuite si erau menite in principiu curiozitatii turistilor straini. Zacusera decenii intregi prin sure, hambare sau pe sub soproane, fiind reconditionate si repuse in circulatie dupa ce fusesera descoperite pe la Turnu Magurele, Corabia sau Braila. Nu depaseau viteza de 30-35 de kilometri pe ora si tocmai in aceasta consta farmecul lor. Faceau pandant tramvaielor Thompson fabricate in anii '30 la Uzina Lemaitre, vopsite in alb si intr-un rosu cald, insa inainte de venirea toamnei au disparut din statia de la Universitate, tot asa de neasteptat cum aparusera.
A murit Maria Tanase
In iunie 1963 a murit Maria Tanase, la 50 de ani neimpliniti, iar trupul sau neinsufletit a fost depus in holul Teatrului de Revista de pe Calea Victoriei. Se zvonise ca va fi dusa la cimitir intr-un car tras de boi. In ziua, foarte calduroasa, a inmormantarii sale, am iesit din blocul in care locuiam in momentul in care cortegiul funerar cotea incet din Calea Victoriei spre universitate. Nici urma de car cu boi.
Sicriul Mariei Tanase era asezat, intre nenumarate coroane de flori, pe platforma unui camion.
Il urma o multime care se ingrosa vazand cu ochii, in care m-am amestecat. Intre Spitalul Coltea si Piata Unirii, de unde m-am intors, multimea devenise atat de mare incat pe Bulevardul 1848 nu mai circula nici un tramvai, autobuz ori troleibuz. La ferestrele locuintelor si ale birourilor se vedeau capetele celor care priveau cortegiul funerar si puhoiul de lume.
Dan CIACHIR
si din comentariile cititorilor
Cartierul Buonaparte
Foarte nostalgic articol. Poate ca ar trebui facute documentare pe CD sau DVD. Le-as cumpara cu placere. Inceputul anilor 60 a adus o liberalizare politica a vietii in Romania. Rusii plecasera in mare parte,
Dej cauta metoda de a se liberaliza de politica ruseasca (cind a facut-o, s-a ales cu un glonte, dar de care nu a murit dar si cu un cancer Indus. cu o evolutie galopanta din care i s-a tras in 65 moartea – ce multa asemanare cu moartea lui Stalin).
Apoi a venit Ceausescu, impus cu cu tarie de Maurer si Chivu, in locul lui Apostol (agent rus-Aaron Gershwin) tocmai pentru a continua ce incepuse Dej. Dovada pozitia lui Ceausescu in 68. Si multe altele,
O mica corectie: Cartierul marginit de; Bd. Ilie pintilie (fost Napoleon Buonaparte), Piata Victoriei, Bd. Aviatorilor (fost Sos. Jianu), Piata De Gaule, Calea Dorobantilor, piata Dorobantilor (Lupoaica ), Calea Dorobantilor, se numea Cartierul Buonaparte, stazile avund nume de capitale, unele find schimabate de mai multe ori: Str. Washington, devine succesiv Haya Lifsitz (scuzati grafia), Rozelor; str. Belgrad, devine Arso Ivanovici.
Erau mai multe Alei : Modrogan, Alexandru, Zoe. Ultima a disparut ca nume; semana cu Zoe Ceausescu.
In era sloganului: Coloane pentru muncitori, se mai facusera cartierul 23August cu stadionul, Infratirea intre Popoare cu cinematograful (Bucurestii Noi).
Se darimase Groapa Floreasca (1960) si se incepuse constructia blocurilor turn si a patinuarului. In locul parcului Cerchez incepuse constructia noii televiziuni 1966, televiziunea functionind intr-un complex de cladiri (fosta fabrica de Glucoza) pe Moliere.
Tramvaiului 5, care intorcea la capatul lui Constantinescu-Banul Antonache-Vladescu (actual Calinescu- fusese reabilitat prin acei ani, dupa ce fusese blamat ca legionar de grupul lui Vitner, Tismaneanu-Tismeniski)), (deservea Automatica-fosta Ford), I s-a lungit linia pe Calea Floreasca, pina la capat, ca sa serveasca noua platforma industriala high-tech: IPA, FEA, apoi ITC, Automatica, ICE, etc.
Tramvaiele circulau pe toate marile bulevarde centrale. Liniile de pe Magheru au fost scoase in doua zile ca sa fac loc inmormintarii lui Dej.
Si cite amintiri adevarate mai sint de povestit! Cine se incumeta la un documentar?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
ratbmetrou



Data înscrierii: 01/Iul/2006
Ultima vizita: 25/Iul/2010
Mesaje: 175
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Lun 17 Iul 2006 18:00:48    Titlul subiectului: 62249

Fac un apel public la cei ce au fotografii cu transportul in comun din Bucuresti in ultimii ani ai regimului comunist (cel al lui Ceausescu, nu asta de dupa '90).
La TV erau acum cativa ani prezentate secvente filmate atunci. Pentru mai tinerii nostri colegi de forum, indeosebi pt cei nascuti in perioada aceea, tin sa precizez ca atunci chiar se circula ca la pakistanezi: cu usile deschise, cu calatori pe scara, pe carligul de remorcare, uneori (e drept, f rar) chiar si pe acoperis...
Imediat dupa 1990 s-a mai circulat o perioada cu calatori pe scara, chit ca DAC-urile de atunci aveau vestitele biletele cu "Din constructie vehiculul nu poate pleca cu usile deschise", absolut inutile, deoarece aceasta protectie a calatorilor nu exista, iar vehiculele respective mergeau tot cu usile deschise. Desigur, asta cand vehiculele articulate nu aveau usile sudate sau blocate cu vreo roata ce ocupa tot spatiul din spatele masinii. V-ar placea acum, de exemplu, sa circulati cu Citaro cocotati pe anvelope jegoase si piese de schimb?
Asadar, spre aducere aminte si comparare a evolutiei acestui fenomen, al supraaglomerarii vehiculelor ITB, actual RATB, va rog pe cei care aveti asemenea fotografii, sa le expuneti pe acest forum.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Tom



Data înscrierii: 20/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Feb/2008
Mesaje: 604
Locație: Bucuresti; Iasi

MesajTrimis: Mar 18 Iul 2006 10:48:25    Titlul subiectului: 62251

Iata niste exemple de aglomeratie dinainte de 1989.
Prima: T4R 3336+3337, linia 13.
A 2'a: V3A neidentificat, linia 30.
In a 2'a poza este greu de spus exact daca tramvaiul este in miscare sau nu. In general, la V3A se practica statul pe scara la ultima usa, asta pana in 1990. La vagoanele fara usa 4.
Fotografii din arhiva Transurb Galati. Nu stiu daca cele din 1980 sunt tot de Hans Oerlemans.

In filmul documentar olandez "Het leven van Roemeense dictator Ceausescu", pe langa imaginile generos preluate de la TVR, apare si troleibuzul 5278 pe o strada inzapezita din Bucuresti. Troleibuzul mergea cu usile deschise si oameni pe scara. Pacat ca n'au filmat si tramvaiele V56 din Iasi cu calatori pe tampoane, inlusiv intre vagoane. Din pacate am sters filmul demult, fiind prost inregistrat si doar in limba lui Gullit. Evident, desi filmul are ca subiect viata lui Ceausescu, era prezentata mai mult viata poporului, inclusiv cozile si alte asemenea.

5277 este unul din ultimele troleibuze Roman care au circulat in Bucuresti. Dintre ele am mai vazut pe 5259, 5277, 5293, 5296, 5303 si 5318. 5293 si 5296 erau albastre, spre deosebire de restul. Probabil ca mai erau cateva, dar nu le-am vazut. Nu stiu unde era filmat troleibuzul din documentarul olandez.

De multumit, trebuie sa multumim lui Sergabi28, care a luat aceste poze de la Transurb Galati, cu permisiunea de a le pune pe forum cu specificarea sursei.



RF_1520.19 za 28-06-80 Bucuresti.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  81.18 kb
 Vizualizat:  de 14020 ori

RF_1520.19 za 28-06-80 Bucuresti.jpg



RF_1520.26 za 28-06-80 Bucuresti.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  90.95 kb
 Vizualizat:  de 14020 ori

RF_1520.26 za 28-06-80 Bucuresti.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
rosetti61



Data înscrierii: 03/Iul/2006
Ultima vizita: 27/Apr/2024
Mesaje: 1178
Locație: Bucuresti 6 (Militari)

MesajTrimis: Mie 19 Iul 2006 10:56:02    Titlul subiectului: 62318

Legat de poze cu Bucurestiul in timpul lui Ceausescu, am fost anul trecut la niste expozitii foto legate de transformarile din centru. Erau acolo niste poze… una in care cateva tramvaie ieseau din P-ta Sf Vineri spre Vacaresti, pe langa fosta Judecatorie a Sectorului 3 parca, printre mormane de moloz. O alta poza infatisa un camp de ruine – parca era la Hiroshima – unde nu mai ramasesera in picioare decat stalpii de lumina; doar linia de tramvai mai indica ca pe acolo fusese o strada.
Ar fi bine daca se gasesc si in format electronic aceste poze – poate pe la Fundatia Arcub sau Uniunea Arhitectilor din Romania. Erau destui atunci – 1984-1988 – care faceau poze pe sestache sau pentru documentare la cladirile si zonele in curs de demolare.
Mai demult am mers cu 17 de la Sf Vineri spre Progresu, prin 1985; bucla arata meschin in debandada din jur, chiar mai simpla decat mi-o inchipuiam. In zilele bune ale zonei, cand treceam cu 13 pe acolo, ma fascina abundenta de macaze care dadeau spre piata si mereu aveam impresia ca este un capat cu linie dubla. Mai era si linia aia simpla care iesea oblic din Cal Calarasi, inainte de intersectia de la biserica, si se ducea spre Vacaresti. (era o ramasita a liniei care cobora odinioara din Bd. Bratianu pe Baratiei si ajungea la Sf Vineri).

_________________
Hans Oerlemans si minunatele lui tramvaie
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
ciordescu



Data înscrierii: 02/Noi/2005
Ultima vizita: 07/Iul/2009
Mesaje: 143
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mie 19 Iul 2006 14:47:02    Titlul subiectului: 62344

Printre ultimele DAC-uri articulate, erau intr-adevar cateva care deserveau liniile 346 Granitul-Neferal si 401 Granitul - Branesti dar starea in care se aflau era jalnica
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
ratbmetrou



Data înscrierii: 01/Iul/2006
Ultima vizita: 25/Iul/2010
Mesaje: 175
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mie 19 Iul 2006 17:29:03    Titlul subiectului: 62355

Tom a scris:
In filmul documentar olandez "Het leven van Roemeense dictator Ceausescu", pe langa imaginile generos preluate de la TVR, apare si troleibuzul 5278 pe o strada inzapezita din Bucuresti. Troleibuzul mergea cu usile deschise si oameni pe scara. Pacat ca n'au filmat si tramvaiele V56 din Iasi cu calatori pe tampoane, inlusiv intre vagoane. Din pacate am sters filmul demult, fiind prost inregistrat si doar in limba lui Gullit. Evident, desi filmul are ca subiect viata lui Ceausescu, era prezentata mai mult viata poporului, inclusiv cozile si alte asemenea.
In naivitatea mea copilareasca credeam ca doar in Bucuresti erau asemenea probleme, pentru ca era orasul cu cele mai rapide si uriase transformari, un imens santier dedicat Casei Poporului si transhumantei provincialilor la oras.
Inca o data ii multumesc lui Tom ca a impartit cu noi aceste momente din istoria transportului public din Romania
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
rosetti61



Data înscrierii: 03/Iul/2006
Ultima vizita: 27/Apr/2024
Mesaje: 1178
Locație: Bucuresti 6 (Militari)

MesajTrimis: Joi 20 Iul 2006 14:34:12    Titlul subiectului: 62414

Isi mai aminteste cineva de articulatele cu usi de Ikarus? Tin minte ca erau cateva bucati pe linia lui 102, inainte de 89.
_________________
Hans Oerlemans si minunatele lui tramvaie
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
mrM



Data înscrierii: 18/Iul/2006
Ultima vizita: 05/Apr/2024
Mesaje: 1023
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mar 01 Aug 2006 14:51:15    Titlul subiectului: 63033

În trecut a existat taxarea în funcție de distanță și în București!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
Kaleun



Data înscrierii: 20/Dec/2005
Ultima vizita: 08/Apr/2024
Mesaje: 312
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mar 01 Aug 2006 15:12:29    Titlul subiectului: 63042

O istoriora amuzanta: era o taxatoare care l-a vazut pe unul cu un diplomat: Tu mergi pana la gara!
Nu doamna, eu merg la servici, la 23 August!
Lasa, ca stiu ca te duci la gara cu valiza aia!
Nu stiu daca a platit 80 de bani in plus, dar povestea e adevarata!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
mrM



Data înscrierii: 18/Iul/2006
Ultima vizita: 05/Apr/2024
Mesaje: 1023
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Vin 25 Aug 2006 20:10:53    Titlul subiectului: i7i76 64000

Am găsit ceva interesant în suplimentul ziarului "Libertatea" din 10 februarie 1990. (nu am copiat articolul așa cum era în ziar!)
În anul 1980, parcul circulant zilnic al I.T.B. era de: 645 tramvaie, 438 troleibuze, 1573 autobuze; cu aceste vehicule se puteau transporta peste 400.000 călători/sens, și în condiții aproape satisfăcătoare 4.200.000 călători/zi. Shocked În 1985 parcul circulant reprezenta 64% din cel din 1980, iar oct. 1989 59%, satisfăcând doar 80% (am auzit procentul ăsta de curând ieșind pe gura lui Videanu) din cererea de transport de suprafață. Pracul ciruclant în anul 1989 era format din 1414 vehicule din care : 550 tramvaie, 175 troleibuze (acum dispăruseră și multe linii de troleibuz), 606 autobuze și 100 de maxi-taxi.

O parte din interviul acordat lui Ing. Constantin Popescu, directorul gen. al I.T.B. la acea vreme
"Starea tehnică a parcului de vehicule și dotarea insuficentă (numai 100 de autobuze ar putea fi activate și puse în circulație, 60% dintre tramvaie au agregatele defecte și descompletate; toate cele 200 de troleibuze și 90 de microbuze au norma de casare depășită), lipsa de șoferi și de lucrători de întreținere-reparații (deficit de 1.000 conducători vehicule și 1.500 lucrători atelier) fac să nu putem lua măsuri imediate care să îmbunătățească radical transportul în comun"

Din cauza lipsei de microbuze (nu se onorase comanda pt. de 300 de microbuze), au fost defințate liniile de maxi-taxi: 503, 506, 510, 515, 522, 529, 538.

Existau și ceva lucruri bune: fuseseră înfințate (de fapt reînfințate - dar nu exact cu același traseu) liniile de autobuz 103, 300, 313, și peste câteva zile urmau să fie prelungite liniile de trolibuz 79 și 86 de la P-ța Romană la Gara de Nord. Liniile de troleibuz 71 și 93 aveau să fie repuse în funcțiune prin Spl. Independenței, Str. Ștefan Furtună, Str. Gării de Nord, Gara de Nord, Str. Witting, Cal. Plevenei. Linia 69 avea să facă legătura între Drm. taberei și Centru (știe cineva când a fost adus 69 la Baicului?).

I.T.B. avea nevoie de la Întrep. "Autobuzul" de 300 autobuze, 250 troliebuze, 300 microbuze.

Nici metroul nu o ducea mai bine. La 31 dec. 1989 Întrep. de exploatare a Metroului București deținea 198 de rame (1 ramă = cele 2 vagoane cuplate), deși ar fi avut nevoie de 360 rame. Joi, 8 febr. 1990 circuau 123 de rame față de 143, cât au circulat joi, 21 dec. 1989. Între 23 și 29 dec. 1989 metroul a circulat non-stop, muncitorii făcând efort pentru a menține trenurile în circulație.
În 1989, deși au fost date în folosință încă 6 stații, Întrep. de Exploatare a Metroului București n-a mai primit nici un salariat.

Îmi pare rău, dar nu am reușit să notez toate informațiile. Ștefan

Pt. Robert_C: tramvaiele EP biarticulate cred că erau LHB.
Pe #027 cu uși de Dac l-am prins și eu, dar nu mai țin minte dacă ușile erau pneumatice sau electrice. Dar parcă mai era un V3A în stilul #027.
Tramvaiele cuplate erau Tatra T4R.

Linia 28 pe vechiul traseu a fost desfințată în martie 1958, și înfințată pe traseul din Pantelimon - Cățelu în noiembrie același 1958. După 1990 cam dubla 246, și nici nu prea avea călători...

_________________
I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
1689



Data înscrierii: 23/Ian/2006
Ultima vizita: 19/Mar/2009
Mesaje: 87
Locație: (Germania)

MesajTrimis: Vin 25 Aug 2006 22:28:20    Titlul subiectului: 64006

Pentru ca s-a mentionat mai sus linia de maxi-taxi 515: traseul (pre 1989) era Platforma Metalurgiei - Piata Palatului. Bd. Metalurgiei - Cal. Vacaresti - Bd. Tineretului - Bd. Cantemir - Bd. 1848 - (posibil lapsus) str. 13 Decembrie (se facea stinga imediat dupa Intercontinental, se continua pe linga Cinema Union si capatul era sigur la Sala Palatului, pe breteaua spre Stirbei Voda) - Piata Palatului - Str. Omnia - Bd. Balcescu si de la Universitate revenire pe traseul de baza.

Mai tine minte cineva daca 515 s-a desfiintat atunci cind Calea Vacaresti a intrat in reparatiile capitale incheiate in 1990 ?

Interesante cifrele de parc din Ianuarie 1990... In primul rind, adunind 550 + 175 + 606 + 100 mie, personal (si cu ajutorul tehnicii) imi rezulta 1431 vehicule. Unde au disparut din calcul 27 de vehicule, n-am sa intru in detalii.

In 2004, RATB a raportat un parc de 1938 de vehicule (din care multe sint probabil - privind pozele de la URAC - istorie). Deci, in 15 ani, calitatea transportului in comun in Bucuresti s-a imbunatatit (in termeni absoluti) cu 35% (sigur, nu iau in calcul faptul ca multe din trasee inainte de 1989 circulau doar in orele de maxim trafic si ca, din parcul raportat, probabil doar un procent redus era functional). Ceea ce m-a intrigat insa este cresterea destul de redusa a parcului (tramvaie reducere de 2%, troleibuze crestere de 64%, autobuze crestere de 86% si disparitia completa a parcului de maxi-taxi din dotarea RATB, desi explozia transportului de acest gen - actualmente pus sub control prin metode administrative si nu de piata - arata ca exista un potential de profit considerabil)...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
mrM



Data înscrierii: 18/Iul/2006
Ultima vizita: 05/Apr/2024
Mesaje: 1023
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Sâm 26 Aug 2006 00:14:20    Titlul subiectului: 64008

Vehiculele second-hand au fost ca o binecuvântare. "Rathgeber"-urile și "Duewag"-urile de pe 34, deși mai vechi decât V3A-urile și la fel de zgomotoase au ajutat la creșeterea parcului și la reducerea intervalului de succedare, adică a clasicei îmbulzeli; "Ratgheber" cele albastre ofereau lumină puternică de neon nu chiorâre cu bec de incandescență, iar vara puteai respira și iarna te puteai crede la Tropice. Autobuzele "Saviem", deși din punct de vedere tehnic nu erau excelente te lăfăiau cu scaunele lor tapisate. Autobuzele "Saurer" erau vechi, dar făcute troleibuze au ieșit reușite.
Noile autobuze "Ikarus", care în trecut au cucerit și piața nord-americană, deși erau bazate pe un concept vechi erau un pas înainte față de "Dac". Iar "DAF", oh, păreau desprinse din era Sience Finction (S.F.), iar difuzoarele erau pentru noi ultimul răcnent, iar acest răcnet făcea să se audă ultima modă în muzică, muzică pe atunci încă frumoasă; dar frânele difuzau o muzică deloc plăcută...; dar ținând cont că erau făcute pentru drumurile minunate din Occident, nu pentru străzile noastre care păreau să fi sufeit un nuclear accident și au rezistat cu brio până în era drumurilor bune (și încă rezistă) suntem îndrepățiți să credem că au fost autobuze S.F. "Rocar de Simon", românești doar cu numele, asamblarea și vopseaua, deși nu ofereau un spațiu generos precum "DAF" erau preagătite și ele să ne facă să uităm trecutul întunecat.
Dar nu toate drumurile erau ca după un nuclear accident. Mult blamatele troleibuze "Dac" zburau pe Bulevardul Dacia de la Alecu Russo și Icoanei până la Dorobanți și Liceul "Virigil Madgearu" cu viteze amețitoare iar șoferii lor păreau a fi piloți ai avionelor cu reacție (jet propeled) din anii '40-'60. #7091 părea un miriapod transpus într-un troliebuz, dar pentru șoferi părea un miriapod otrăvitor tranpus într-un troleibuz gata să le otrăvească zilele. Tramvaiele V3A-93 parcă vroiau să le redea cât de cât românilor încrederea că și ei pot să facă ceva bun.
Troleibuzele "Astra-Ikarus" 415T și "Rocar Autodromo" E812 sunt deja noi...
Linia 69 avea să facă legătura între Drumul. Taberei și Centru (știe cineva când a fost adus 69 la Baicului?).
69 fusese înfințată prin 1985-86 pe traseul V. Argeșului - P-ța C.A. Rosetti.

_________________
I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
Liviu1983



Data înscrierii: 06/Iun/2006
Ultima vizita: 29/Feb/2024
Mesaje: 72
Locație: Bucuresti 4

MesajTrimis: Sâm 26 Aug 2006 10:13:27    Titlul subiectului: 64010

1689 a scris:
Mai tine minte cineva daca 515 s-a desfiintat atunci cind Calea Vacaresti a intrat in reparatiile capitale incheiate in 1990?
Da, s-a desfiintat cand au inceput lucrarile pe Calea Vacaresti , prin 88-89. La fel ca si liniile de troleibuz care mergeau pana la Abator, care au fost scurtate pana la Piata Sudului.
Dupa revolutie nu a mai fost nevoie sa se reinfiinteze deoarece s-au adus imediat Saviemuri si au aparut liniile expres 781 si 784. S-a reinfiintat prin 2000, cand deja expresurile erau pe duca.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
bogdan71



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 17/Mai/2019
Mesaje: 234
Locație: Bucuresti 3

MesajTrimis: Dum 27 Aug 2006 01:04:16    Titlul subiectului: 64021

mrM a scris:
Linia 69 avea să facă legătura între Drumul Taberei și Centru (știe cineva când a fost adus 69 la Baicului?).
În iulie 1991, dar se pare că nu a fost vorba de o prelungire - ci de o reînființare. 69 din anii '80 mersese inițial între Valea Oltului și Strada Dianei - iar pentru scurtă vreme prin 1987 la Stadionul Național.

În aceeași lună iulie 1991, bucureștenii aveau să se despartă însă definitiv de două dintre liniile de troleibuz cu tradiție - 84 și 89. Există informații potrivit cărora 84 în ultima sa perioadă de existență ar fi mers scurtat între Bd. Muncii și Piața Rosetti. Eu unul nu îmi amintesc de așa ceva. Dacă e adevărat, cînd s-a produs scurtarea ?

În vara lui 1987 - dacă nu mă înșel - a început reconfigurarea Pieței Operei. Locul s-a transformat în șantier și cu greu se mai putea trece. O parte din liniile de troleibuz au fost scurtate la Bd. Eroilor. Țin sigur minte că 69 a mers o vreme pe la Pod Cotroceni - Ștefan Furtună - Cl Plevnei - Vasile Pîrvan - Piața Kogălniceanu. E posibil ca tot atunci să fi fost scurtat și 84. Cei care locuiau atunci în Drumul Taberei poate își amintesc mai multe detalii.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Acier



Data înscrierii: 15/Feb/2006
Ultima vizita: 21/Apr/2024
Mesaje: 367
Locație: Bucuresti 3 - Vitan

MesajTrimis: Dum 27 Aug 2006 01:38:25    Titlul subiectului: 64022

Linia 69 a fost scurtata si mai mult in 1989, cand intorcea la Eroilor-Elefterie, cam pana prin 1991. Din 1991 s'a prelungit la Baicului. linia 84 a disparut, 90 s'a prelungit la stad. 23 August si s'a infiintat linia 91 Valea Ialomitei - Rosetti.
Ce imi aduc aminte despre linia 84 este ca facea de la cap la cap o ora si jumatate spre doua ore (prin 1985). Era un calvar sa traversezi orasul, "ragetul" caracteristic articulatiei de la burduf te scotea din minti.
69 si 71 s'au infiintat in 1983
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
mrM



Data înscrierii: 18/Iul/2006
Ultima vizita: 05/Apr/2024
Mesaje: 1023
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Dum 27 Aug 2006 21:04:06    Titlul subiectului: 64034

Ceva interesant: evoluția traseelor între anii 1956-1962.
Linia nr. 27:
În anul 1956 avea traseul: P-ța Iancului, Șos. Mihai Bravu, Șos. Ștefan cel Mare, Bd. Ilie Pintilie, Str. Sevastopol, Bd. N. Titulescu, Gara de Nord, cu întoarcere prin Str. Polizu
În sept. 1959 s-a prelungit de la P-ța Iancului prin Șos. Mihai Bravu și Bd. Muncii pînă la Uz. Republica
Din ian. 1962 de la P-ța Muncii a circulat prin Șos. Mihai Bravu pînă la Laborator, părăsind Bd. Muncii

Linia nr. 28
În 1956 avea traseul: Stăvilarul Ciurel, Spl. Independenței, Palatul Pionierilor
În Martie 1958 a fost desfințatî
Se reînfințează în noembrie 1958 cu traseul: Fabrica Granitul, Șos. Gării Cățelu, Fabrica de cabluri și materiale electroizolante

AUTOBUZE:

Linia nr. 31
În anul 1956 avea traseul: Parcul Libertății, Bd. Mărășești, Spl. Unirii, Pd. Șerban Vodă, Bd. 1848, Bd. N. Bălcescu, Bd. Ana Ipătescu, Bd. Aviatorilor, Pd. Herăstrău, Șos. Pipera. Cal. Floreasca (Str. Avionului)
În iulie 1956 se prelungește de la parcul Libertății prin Str. Dr. Istrate pînă la Gara Filaret
în octombrie 1956 revine la traseul inițial
În iunie 1957 traseul devine următorul: Str. Bisericii (Șos. Nordului), Pd. Herăstrău, Bd. Aviatorilor, P-ța Victoriei, Bd. Ana Ipătescu, Bd. N. Bălcescu, Pd. Șerban Vodă, Spl. Unirii, Cal. Văcărești (Șos. Olteniței)
La 11 dec. 1958 traseul se scurtează: Pd. Herăstrău, Bd. Aviatorilor, Bd. N. Bălcescu, Spl. Unirii, Cal. Văcărești (Șos. Olteniței)
Începînd cu data de 30 decembrie 1958 și pînă în prezent traseul a fost următorul: P-ța Scînteii, Șos. Kiseleff (Bd. Mărăști), Bd. G-ral Voșirolov, Cal. Dorobanți, Str. Roma, Str. Căderea Bastiliei, Bd. N. Bălcescu, Bd. 1848, Pd. Șerban Vodă, Spl. Unirii, Cal. Văcărești (Șos. Olteniței)
Cred că desele modificări au fost făcute din cauza prelungirii liniei tramvaiului 5 de la Floreasca până la Șos. Pipera (iulie 1957), dării în folosință a liniilor de troleibuz 82 (7 martie 1960) și 83 (4 mai 1958).

Linia nr. 84 (că existau ceva divergențe pe aici în ceea ce o privește) a fost înființată în martie 1957 pe traseul: Șc. Iancului, Bd. M-rșal Tolbuhin, Bd. Republicii, P-ța C.A. Rosetti, Bd. Republicii, P-ța N. Bălcescu, Universitate, Bd. Republicii, Bd. 6 Martie, P-ța Mihai Kogălcieanu, Bd. 6 Martie, Podul Elefterie - Opera de Stat, Bd. Dr. Petru Groza, Bd. Dr. Marinescu, Str. Ana Davila, Bd. Dr. Petru Groza
În iulie 1957 se prelungește pe Str. Matei Voievod, Str. Vatra Luminoasă până la Str. Constantin Ivănuș (azi Tony Bulandra)/Cart. Vatra Luminoasă
În august 1958 traseul devine următorul: Cart. Vatra Luminoasă (Str. C-tin Ivănuș), Str. Vatra Luminoasă..... Bd. Dr. Petru Groza, Str. Dr. Carol Davila, cu întoarcere prin Str. Dr. Lister

_________________
I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da).


Ultima modificare efectuată de către mrM la Lun 28 Aug 2006 13:08:59, modificat de 1 dată în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Lun 28 Aug 2006 13:37:03    Titlul subiectului: 64040

Acier a scris:
69 si 71 s'au infiintat in 1983
Cred ca totusi dupa Septembrie. In vara lui 1983 am fost la Bucuresti si nu erau. Cand am revenit in iarna, erau.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
rosetti61



Data înscrierii: 03/Iul/2006
Ultima vizita: 27/Apr/2024
Mesaje: 1178
Locație: Bucuresti 6 (Militari)

MesajTrimis: Mar 29 Aug 2006 14:54:45    Titlul subiectului: 64066

Liniile 69 si 71 au fost infintate in 1985:
69 - V. Oltului-Pta Rosetti
71 - V. Oltului-Gara de Nord

Ciuntirea liniilor de troleibuz in zona Eroilor s-a facut in 1989, pt ca la demonstratia de 23 August, care a avut loc in fata "constructiei" (a avut atatea destinatii incat nu are rost sa le enuma aici) nu mai circula nimic pe acolo.
traseele erau urmatoarele (1989-pana la reunificare):
69, 90, 96 - terminus la Pta Operei.
71,84,93 nu stiu daca si cum circulau.
85,92 - terminus V. Parvan
89 nu stiu
66, 70 - trasee initiale V. Parvan - Fundeni/Bd Muncii
63 - Rosetti-Fundeni
64 - Rosetti-Baicului
68 - Rosetii-V. Luminoasa
(de 64, 65, 68 nu sunt asa sigur, dar stiu ca au existat, pana la refacerea legaturii la Eroilor)

_________________
Hans Oerlemans si minunatele lui tramvaie
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Mar 29 Aug 2006 20:51:22    Titlul subiectului: 64075

Linia 68 circula la un moment dat prin Cotroceni, actualul bd. Iuliu Maniu, de unde nu stiu unde mergea.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
pmp



Data înscrierii: 07/Iul/2006
Ultima vizita: 31/Aug/2021
Mesaje: 256
Locație: Ilfov

MesajTrimis: Mie 06 Sep 2006 19:48:40    Titlul subiectului: 32833

In perioada '87-'88 erau garate in depoul Berceni doua articulate vopsite altfel (erau albe cu dungi oblice (o dunga rosie si una verde) in dreptul celei de-a doau axe). Nu le-am vazut niciodata la strada. Stie cineva ce numere au avut?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
bogdan71



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 17/Mai/2019
Mesaje: 234
Locație: Bucuresti 3

MesajTrimis: Joi 07 Sep 2006 10:25:38    Titlul subiectului: 64272

Se pare că bucata din spatele Pieței Coșbuc nu este singurul vestigiu rămas din șina de tramvai care trecea pe Strada Uranus - Calea Rahovei spre Piața Chirigiu. Pe maidanul aflat pe Strada Uranus spre clădirea Academiei, în dreptul aliniamentului străzii Salvatorului(aproximativ față în față cu Sirenelor) am dat de resturile care se văd mai jos.


Se poate deduce că vechea stradă Uranus era - pînă la intersecția cu Sabinelor - ceva mai apropiată de actuala clădire a Academiei.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
mrM



Data înscrierii: 18/Iul/2006
Ultima vizita: 05/Apr/2024
Mesaje: 1023
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Vin 08 Sep 2006 18:45:25    Titlul subiectului: 64282

Căile ferate din zona aia în 1928. E posibil să fie calea ferată care duce la fostele Antrepozite Comunale și la fosta Fabrică de bere "Rahova/Bragadiru"
http://www.computergames.ro/forum/attachment.php?attachmentid=128539&d=1155120722

Traseul dat de ghidurile traseelor (1982 și 1984): V. Ialomiței, Str. V. Ialomiței, Drm. Taberei, Str. Romancierilor, Str. Emil Bodnăraș (azi Bd. Timișoara), Str. Ho și Min (azi Bd. G-ral Vasile Milea), Bd. Armata Poporului (azi Iuliu Maniu), Leul... Gara de Nord (intra pe rondul din fața gării).
Linia 24 a început pe Str. Icoanei și Str. Pictor Srthur Verona în iunie 1957 (probabil atunci a fost desințat și 16), și capătul a fost mutat de la Vespasian la Cart. Dămăroaia; de la Patria mergea pe traseul lui 15 până la Gara de Nord și de acolo în Dămăroiaia. Începând cu sept. 1961 n-a mai întors la Gade de Est (Obor) ci la intersecția Șos. Armatei Sovietice (adică Șos. Colentona) cu calea ferată de la Gara de Est (Obor); pe traseul între Dămăroaia și Republica a intrat în ian. 1962
Un articol din "Libertatea" - ian. 1990, semnat de M.R. (cel de la Poliția Capitalei de V.V.)
http://forum.softpedia.com/index.php?act=Attach&type=post&id=148907
Și cel din 10 februarie - o parte din el l-am pus mai înainte - vezi postul meu de la pg. 11, vineri, 25 august 2006
http://forum.softpedia.com/index.php?act=Attach&type=post&id=148911
http://forum.softpedia.com/index.php?act=Attach&type=post&id=148912
Autorii sunt în cazul articolelor cu I.T.B. Maria Rădulescu și Eugen Efimiu, iar în cazul ceului cu metroul Liviu Nistor; caricaturile sunt semnate de Ando Cool

_________________
I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da).


Ultima modificare efectuată de către mrM la Sâm 09 Sep 2006 13:13:53, modificat de 1 dată în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
bogdan71



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 17/Mai/2019
Mesaje: 234
Locație: Bucuresti 3

MesajTrimis: Vin 08 Sep 2006 23:03:00    Titlul subiectului: 64288

mrM a scris:
Un articol din "Libertatea" - ian. 1990:
http://forum.softpedia.com/index.php?act=Attach&type=post&id=148907
Și cel din 10 februarie - o parte din el l-am pus mai înainte - vezi postul meu de la pg. 11, vineri, 25 august 2006
http://forum.softpedia.com/index.php?act=Attach&type=post&id=148911
http://forum.softpedia.com/index.php?act=Attach&type=post&id=148912
Nimic nu este mai definitiv decît provizoratul - asta pare să demonstreze suita de articole din "Libertatea". O "Libertatea" cam comunistă - dar mult mai normală față de aberațiile cu care ne oripilează în prezent. Deh, stilul "găinii violate" a apărut ceva mai tîrziu în gazetăria dîmbovițeană.

E de remarcat entuziasmul pe care toată lumea îl avea la începutul lui 1990. Entuziasm care însă nu a fost suficient pentru a "inventa" 250 de troleibuze. Numărul avea să fie acoperit abia în 2001 - și nu de la Rocar. La 16 ani de la schimbarea regimului, RATB-ul încă nu își permite să arunce troleibuze cu 17 ani vechime (#7336, bunăoară) - deși în 1989 a casat mai bine de 100 de troleibuze similare care aveau numai 8-9 ani de exploatare.

Cît privește studiul serios asupra topologiei optime a rețelei bucureștene, nu a fost făcut nici pînă în ziua de azi - și nici nu există semne că și-ar bate cineva capul cu așa ceva. În cel mai pur stil heirupist, s-au înființat la începutul anilor '90 linii de care nimeni nu avea nevoie - în vreme ce legături absolut vitale(Pantelimon - Rahova, Bucureștii Noi - Piața Sudului, Drumul Taberei - Titan) nu s-au realizat nici pînă în prezent.

Dau votul meu pînă în 2050 primarului care va avea curajul să spargă gardurile Casei Nesimțirii pentru a reda bucureștenilor - fie și într-o variantă modificată - legătura de tramvai care exista altădată pe Strada Uranus. Legătură care nu e un moft personal.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Dr2006



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 16/Dec/2011
Mesaje: 2182
Locație: Bucuresti 6

MesajTrimis: Vin 08 Sep 2006 23:21:49    Titlul subiectului: 64290

bogdan71 a scris:
În cel mai pur stil heirupist, s-au înființat la începutul anilor '90 linii de care nimeni nu avea nevoie - în vreme ce legături absolut vitale (Pantelimon - Rahova, Bucureștii Noi - Piața Sudului, Drumul Taberei - Titan) nu s-au realizat nici pînă în prezent.
În 2003, linia 15 a fost mutată spre Ghencea, pentru că se lucra pe Cal. Rahovei. Dar cum acest lucru nu prea a fost mediatizat, tramvaiele mergeau goale, oamenii fiind convinși că ele merg la Șura Mare. Când au început oamenii să se obișnuiască cu el, a fost mutat din nou pe Cal. Rahovei, dar cu traseul modificat prin Bd. Coșbuc, fiind, așadar, o dublură a lui 32, iar de acolo s-a înființat 27 care dubla restul jumătății de traseu a lui 15, făcându-l pe 15 util doar moșilor care nu aveau nepoți și se plimbau cap-coadă cu el, în vreme ce pe Ghencea se scotea și 33-ul(care mai descongestiona din 385) și se introducea 47 cu al său interval de 60 de minute (în cel mai fericit caz...că dacă nimereai între schimburi sau în afara orelor de vârf, stăteai 2-3 ore cum am stat eu pt. că se întâmpla să nu mai rămână niciun tramvai pe traseu).
15 și 33 ar fi trebui lăsate prin Ghencea, dar cineva acolo sus a gândit cu posteriorul și așa se face că Drumul Taberei o să aibă legături doar cu Bd. Magheru, P-ța. Unirii și Gara de Nord în vreme ce, de exemplu, Ferentari are legături cu Rahova, Progresu, Berceni, Titan, Gara de Nord, Timpuri Noi, Cotroceni, lipsindu-i doar Gara de Nord și Centrul.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
mrM



Data înscrierii: 18/Iul/2006
Ultima vizita: 05/Apr/2024
Mesaje: 1023
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Sâm 09 Sep 2006 00:58:16    Titlul subiectului: 64291

Ultimul post de aici (#94) e tare interesant.
Nu vreau să mă plâng, dar dacă știți prin ce am trecut ca să pun ce am pus astâzi seară... :
http://forum.softpedia.com/index.php?act=ST&f=236&t=64666&st=90#entry1868486
La evoluția traseelor spune că 5 ar fi circulat o perdioadă (asta înainte de desființarea liniilor de tramvai pe Axa Nord-Sud) pe la P-ța Rosetti și Str. vasile Lascăr; chiar așa a fost sau au greșit ei? Pe linia lui 25 apare greșit în loc de Bd. Păcii Șos. Armatei Sovietice. Linia 29 a circulat inițial pe traseul fostei linii 6 barat!

Anii '90 au fost, întra-adevăr anii marilor speranțe... Crying or Very sad Dar unii au avut grijă să ni le distrugă...

_________________
I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Istoricul transportului bucurestean Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 33, 34, 35  Următoare
Pagina 12 din 35

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community