Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Panopticul autobuzelor casate
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Următoare
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul GALAȚI
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Lun 03 Mar 2008 21:13:23    Titlul subiectului: 89525

Din punct de vedere al dotarilor interioare, JET-ul era echipat cu scaune tip ROCAR, confectionate din plastic de culoare albastra, mocheta cauciucata cu striuri, bare transversale pentru accesul la usi, sistem de iluminare pe doua ramuri (la inceputul perioadei sale de functionare s-a utilizat doar ramura din partea dreapta). Din punct de vedere tehnic, pana sa fie retras – in prima jumatate a anilor 2000 – de pe traseele locale si utilizat doar pe Cursele Conventie, autobuzul s-a comportat ireprosabil.
Dupa primul RK major in urma caruia partea tehnica a autobuzului fusese refacuta in proportie de 60%(din cate am fost informat, in cursul acelui RK s-a segmentat motorul si s-au schimbat o multime de piese si sisteme) JET-ul a fost desemnat sa deserveasca traseul 11 (Micro 13 – Gradina Publica) impreuna cu cele doua Rocar-uri de Simon, PNO si PNN. Pentru “marele debut”, JET-ul a fost vopsit integral in culoarea verde si a primit pe laterale reclama celor de la CONNEX. La scurt timp s-au schimbat ambele bare de protectie (din surse neoficiale am fost informat ca aceste bare au fost luate de la un troleibuz casat, probabil 201 sau 211). Acestea aveau culoarea rosie si la vopsirile ulterioare si-au pastrat aceeasi culoare. In primele luni de dupa iesirea lui JET de la acel RK major, traseul 11 a fost deservit de toate cele trei autobuze (JET, PNO si PNN). Se spune ca, datorita fluxului redus de calatori pe portiunea Centru – Gradina Publica, Transurb-ul a revenit la schema initiala, care prevedea utilizarea a doua mijloace de transport in comun pe acest traseu. La inceput, conform principiului “rotatiei”, JET-ul continua sa ruleze pe linia 11 in anumite zile. ROCAR-urile de Simon aveau astfel (pe rand) cateva zile de ragaz, timp in care erau verificate si primeau reparatiile (minore) necesare. In urma introducerii midibuzelor ISUZU si PRESTIJ pe traseele 11 barat, 20 barat si 9 barat, o parte din vechile trasee s-au dovedit… “ineficiente”. JET-ul a fost retras de pe linia 11 (care in varianta originala avea sa mai reziste doar trei ani) si trimis pe traseul 26. Nici pe acest traseu JET nu a rezistat mult timp, intrucat, cei din conducerea Transurb-ului l-au considerat mult mai eficient pentru Cursele Conventie. O perioada de timp, JET-ul a rulat atat pe traseul 26 cat si pe Cursele Conventie pentru Combinatul Siderurgic. Intr-un final, timp de cativa ani a fost utilizat doar pe Cursele Conventie. Imi amintesc ca in acea perioada compostoarele pentru bilete fusesera demontate (la fel ca si in cazul TZF-ului, MKA-ului si Ikarus-ului CUC).
Dupa inlaturarea reclamei celor de la CONNEX, JET-ul si-a pastrat pana la casare schema de vopsea dobandita dupa aceasta reclama (verde integral).



02 JET - a doua schema de culoare.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  464.75 kb
 Vizualizat:  de 20165 ori

02 JET - a doua schema de culoare.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Lun 03 Mar 2008 21:15:41    Titlul subiectului: 89526

Al doilea RK major a avut loc in jurul anilor 2006 si a durat cateva luni. In urma acestuia, JET nu si-a schimbat look-ul si am banuit ca interventiile suferite au fost mai mult de natura tehnica. Dupa RK, din surse neoficiale am aflat ca JET a mai ramas un timp in garaj intrucat “sarcina sa” pe Cursele Conventie era indeplinita de un alt autobuz.
JET-ul a revenit pe Cursele Conventie in a doua jumatate a anului 2007. Avea din nou montate compostoarele pentru bilete si, intr-adevar, pana la sfarsitul anului a rulat rareori pe trasee precum 9 si 26.
Din punct de vedere functional JET rula satisfacator (datorita celor doua RK-uri majore pe care le-a inregistrat pe parcursul “carierei” sale). Motorul incepuse sa dadea semne de uzura iar dispozitivele necesare pentru comenzile usilor functionau greu, asincron. Sistemul de balizare nu era functional iar cateva din plasticurile stopurilor erau sparte. Tablele din zonele inferioare erau afectate de rugina. La interior, podelele erau roase si carpite in unele locuri cu placute si benzi metalice. Panourile din tavan si cele laterale nu se aflau intr-o stare avansata de deformare insa iluminatul interior era un dezastru: functionau trei becuri, slabe, dintre care, cel din zona usii a treia ramasese fara plastic protector si era desprins din soclu. Firele aferente acestuia fusesera “trase” in afara carcasei metalice protectoare si lasate sa atarne cu tot cu bec in jurul barei superioare de sustinere.
JET a fost retras de pe traseele locale la sfarsitul anului 2007. A stat o perioada de timp in “zona moarta” si apoi s-a inceput casarea sa. In poza de mai jos, realizata de cg2005, se poate observa ROCAR-ul JET in “zona moarta”.



02 JET in zona moarta.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  185.96 kb
 Vizualizat:  de 20162 ori

02 JET in zona moarta.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
cg2005



Data înscrierii: 18/Dec/2005
Ultima vizita: 12/Mai/2013
Mesaje: 97
Locație: Galati

MesajTrimis: Mar 04 Mar 2008 12:53:59    Titlul subiectului: 89560

Mai jos, o poza cu JET , realizata pe 23.02.2008; se observa ca a inceput casarea sa. Poza nu e foarte clara, fiind facuta de la mare distanta.

Cea de-a doua poza il prezinta in tarcul de casare Transurb, pe 7 martie 2008: Foto: Terry Lawson.



JET 23-02-2008_resize.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  206.67 kb
 Vizualizat:  de 20134 ori

JET 23-02-2008_resize.jpg



JET.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  95.45 kb
 Vizualizat:  de 19922 ori

JET.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Lun 17 Mar 2008 23:39:49    Titlul subiectului: 90264

In a doua jumatate a anului 1998, TRANSURB-ul a achizitionat primul lot de midibuze, marca Isuzu. Lotul era format din 11 midibuze, cu urmatoarele numere de parc: WZF, WZG, WZH, WZJ, WZK, WZL, WZM, WZN, WZO, WZP si WZR dintre care, in prezent, doar 10 mai sunt functionale; cel aflat la casare este ISUZU-ul cu numarul de parc WZK.
Pe intreaga sa perioada de functionare WZK-ul si-a pastrat schema de vopsire originala, de culoare alba.



WZK - schema initiala de vopsea.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  33.2 kb
 Vizualizat:  de 19913 ori

WZK - schema initiala de vopsea.JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Lun 17 Mar 2008 23:42:06    Titlul subiectului: 90265

La inceputul “carierei” sale, midibuzul a rulat – impreuna cu intregul lot – pe traseul 102. A fost probabil una dintre cele mai neinspirate solutii alese de Transurb: 102 este cel mai aglomerat traseu din Galati si in acea perioada (1998) abia era suplinit de troleibuzele articulate.
La scurt timp dupa distribuirea midibuzelor pe linia 102, TRANSURB-ul a infiintat traseul 15, avand capete INTFOR-ul si Piata Mare. Traseul se anunta relativ usor, cu flux redus de calatori. Intr-un cuvant, era ideal pentru midibuzele Isuzu. Din intregul lot, WZK-ul a fost ales sa deserveasca noua linie, impreuna cu un alt midibuz apartinand unui alt lot achizitionat intre timp de Transurb Galati: XDN.
Prin urmare, pentru o perioada de aproximativ 8 luni, midibuzul WZK a stat departe de traficul intens, specific traseului 102. La aproximativ un an si jumatate de la achiztie, WZK a intrat intr-un scurt RK, unde i s-a schimbat parbrizul (acesta era fisurat), s-a montat o bara laterala de sustinere pe partea dreapta a sensului de mers, deasupra scaunelor simple, si s-a inlocuit luneta cu un panou confectionat din pal presat, de culoare alb-cenusie (aspect de care mi-a amintit cg2005). Dupa RK, WZK-ul a revenit pe traseul 15 insa nu pentru mult timp: Transurb-ul infiintase traseul 11 barat, o alta “linie de tortura” pentru midibuze. WZK-ul a deservit deseori acest traseu.
Dupa anii 2000, cand Transurb-ul a decis sa-si utilizeze midibuzele si pe alte trasee locale, WZK-ul a rulat deseori pe liniile 20, 26 si 104. Rareori mai era trimis pe liniile 102, 11 si 29. Spre sfarsitul perioadei sale de functionare, WZK-ul a fost trimis sa deserveasca trasee cu flux redus de calatori: 10, 34.
Din punct de vedere al dotarilor interioare, WZK-ul era – initial – echipat cu scaune imburetate, cu invelitori din piele de culoare gri deschis si spatare din plastic pe care era inscriptionata sigla ISUZU, mocheta cauciucata de culoare gri deschis, cu proeminente circulare, bare de sustinere de culoare gri, doua lampi pentru iluminatul interior, amplasate in plafoniera, suporti frontali si laterali pentru traseu, cu sistem de iluminare. De asemenea, WZK-ul avea (ca toate celelalte midibuze din lot) un singur capsator, amplasat pe una dintre barele de sprijin de langa sofer. Capsatorul era automat, si la inserarea biletului in fanta corespunzatoare perforarii inscriptiona un cod din cifre si litere dintre care, primele caractere defineau numarul midibuzului iar ultimele aratau ora la care biletul fusese introdus in capsator. Urcarea in midibuz se realiza pe usa din fata. La urcare, calatorii trebuiau sa perforeze biletul sau sa arate legitimatia soferului. Cea de-a doua usa nu se deschidea decat la apasarea unui buton – amplasat in cutia de comanda a usii – care aprindea un bec de avertizare in bord, anuntand astfel soferul ca sunt calatori care doresc sa coboare. Pe langa becul de avertizare din bord mai exista un indicator luminos, amplasat deasupra parbrizului. Bordul WZK-ului era de culoare gri inchis.
Primele probleme, dupa cum am mai amintit, au implicat parbrizul,luneta, precum si cateva modificari de interior. Din punct de vedere tehnic, WZK-ul functiona foarte bine. Cu toate acestea, desi a fost “ferit” de multe ori de traseul 102, a fost primul care a cedat din lotul de 11. Al doilea RK a avut loc in prima jumatate a anilor 2000. S-au operat cateva schimbari de ordin tehnic (inlocuiri piese si segmentare motor). La interior s-a schimbat unul dintre becurile de iluminare, s-au sudat fasii din tabla pentru a fixa mocheta roasa si desprinsa din ornamentii metalici, s-a adaugat o perdeluta in spatele scaunului soferului si s-a “imbracat” bordul intr-un autocolant albastru sidefiu. Placajul care tinea loc de luneta a fost inlocuit mult mai tarziu. Surse neoficiale afirma ca in acea perioada nu exista nici o luneta de schimb si ca aceea care a fost montata ulterior la WZK provenea de la ISUZU-ul casat cu numarul de parc EEM.
In poza de mai jos, midibuzul WZK pe traseul 9.



WZK - pe traseul 9.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  64.82 kb
 Vizualizat:  de 19911 ori

WZK - pe traseul 9.JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Lun 17 Mar 2008 23:43:06    Titlul subiectului: 90266

Atat uzura interioara cat si cea tehnica au fost influentate de numarul mare de pasageri transportati. Traseul care a contribuit intens la cresterea gradului de uzura a fost 11 barat. Imi amintesc ca in jurul anului 2005 am remarcat WZK-ul intr-o stare jalnica; la interior o parte din scaune fusesera taiate iar buretul smuls, podeaua era roasa iar una dintre barele de sustinere pentru pasagerii de langa cea de-a doua usa lipsea. In locul capsatorului automat fusesera montate doua capsatoare mecanice, unul pe bara de sustinere verticala de langa scaunul soferului iar celalalt pe ultima bara de sustinere verticala de langa cea de-a doua usa. De asemenea, materialul cauciucat care asigura etansaneitatea elementilor pliabili ai celei de-a doua usi fusese rupt. Butonul prin care se cerea deschiderea celei de-a doua usi nu mai era functional si… oricum, acest aspect nu mai conta: TRANSURB-ul renuntase la principiul conform caruia soferul trebuie sa verifice biletele si abonamentele calatorilor si prin urmare, accesul se realiza pe ambele usi, fara restrictii. Din punct de vedere exterior, cateva table – in special cele din zona posterioara erau usor deformate, masca stopurilor fusese lipita grosolan in unele locuri, pozitia si frana avea cate un bec functional, sistemul de iluminare de balizare era activ doar in partea din fata a midibuzului…
Un alt RK a avut loc in jurul anului 2006, cand WZK-ului i-au fost intarite treptele de la usi cu profile metalice, s-au schimbat invelitorile scaunelor iar capacul de vizitare amplasat in podea, in zona primei usi, a fost schimbat cu un altul, invelit in musama.
De-alungul perioadei de functionare, WZK-ul a prezentat reclame precum cele pentru “Viata Libera” si “Nalba”.



WZK - pe traseul 34 (reclama la Nalba).JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  63.04 kb
 Vizualizat:  de 19910 ori

WZK - pe traseul 34 (reclama la Nalba).JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Lun 17 Mar 2008 23:44:15    Titlul subiectului: 90267

Spre sfarsitul activitatii sale, WZK-ul dadea semne de oboseala excesiva. Motorul functiona dereglat, franele scartaiau iar toba era fisurata. A fost retras din circulatie in luna ianuarie a anului 2008 si a intrat oficial la casare in cursul lunii februarie.
Uneori am impresia ca cei de la Transurb au stiut inca din primii ani cam ceea ce pot scoate de la WZK. Probabil faptul ca l-au mai menajat pe trasee cu flux redus de calatori a facut ca acest midibuz sa ramana functional pana la inceputul acestui an. In poza de mai jos, realizata de Terry Ronald Lawson, se observa midibuzul WZK aflat in cursul procesului de casare.



WZK - la casare.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  61.45 kb
 Vizualizat:  de 19909 ori

WZK - la casare.JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Joi 24 Iul 2008 22:01:24    Titlul subiectului: 96207

"Daca ar mai fi rezistat doua luni, ar fi implinit 10 ani de functionare..." mi se spune atunci cand intreb de Isuzu-ul WZF. Casarea a inceput la sfarsitul lunii iunie, cand s-a constatat ca midibuzul nu mai face fata din punct de vedere tehnic. WZF este al doilea midibuz din lotul celor 11 care intra in tarcul de casare.
Initial, WZF a fost adus in Galati in vara anului 1998. In luna august a acelui an isi facea debutul pe traseul 102, ca "suplinitor" pentru troleibuzele articulate ale Transurb-ului. Era o bijuterie insa nu corespundea scopului ales: traseul 102 era (si este) mereu aglomerat si prin urmare total nepotrivit pentru un midibuz de capacitate redusa. In prima sa perioada de functionare, WZF fusese dotat (ca si celelalte 10 midibuze din lot) cu compostor electronic care, in momentul perforarii biletului inregistra pe acesta un cod specific urmat de numarul midibuzului si mai apoi ora, minutul si secunda la care s-a taxat biletul respectiv. Era o idee inedita. S-a incercat, la inceputul introducerii celor 11 ISUZU-uri pe traseul 102, o forma de “disciplinare” a pasagerilor: accesul in midibuz se realiza pe usa din fata unde calatorii trebuiau sa perforeze biletul sau sa prezinte soferului abonamentul de calatorie. Coborarea se realiza pe usa din spate, care era actionata de sofer doar la aprinderea indicatorului “STOP” (amplasat in partea superioara a cabinei), ca reactie la apasarea butonului de oprire de pe lateralul panoului de comanda al celei de-a doua usi.
“Noua conduita” a rezistat pentru aproximativ doi ani… S-a renuntat insa la aceasta, in special datorita gradului de aglomeratie din care rezultau veritabile “busculade” in interiorul salonului.
Schema originala de culoare a midibuzului WZF este prezentata in schita de mai jos:



WZF - Schema initiala de vopsea.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  38.14 kb
 Vizualizat:  de 19500 ori

WZF - Schema initiala de vopsea.JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Joi 24 Iul 2008 22:41:47    Titlul subiectului: 96209

In primii ani, WZF a rulat pe traseul 102. A urmat apoi traseul 11... Doua linii care au grabit uzura majoritatii midibuzelor.
La achizitionare, WZF prezenta urmatoarele echipamente de interior:
-bord de culoare gri, prevazut cu bare de sustinere care desparteau cabina soferului de restul salonului;
-perforator de bilete electronic, o singura bucata amplasata fie pe o bara de sustinere, fie direct pe bord;
-mocheta de culoare gri cu forme circulare si ornamente metalice in zonele de fixare precum si in dreptul aparatorilor;
-banchete imburetate, invelite in vinilin de culoare gri, cu spatare din plastic rezistent, purtand intiparita marca midibuzului (ISUZU);
-bare de sustinere de culoare gri;
-panouri laterale si superioare de culoare alba, sustinute de rame gri si negre;
-sistem de iluminat inferior pentru accesul la usi; dispozitivele de iluminare avand forma paralelipipedica si amplasare laterala, in partea opusa plierii canatelor.
In primele saptamani de functionare, WZF si-a pastrat tiplele din folie de plastic care protejau scaunele. A fost un midibuz condus cu grija, nu l-am vazut niciodata fortat sau bruscat pe trasee. Problemele au inceput insa sa apara in a doua jumatate a perioadei sale de functionare, cand sistemele si dispozitivele tehnice au inceput sa cedeze sub exploatarea abuziva (aglomeratie, program marit de lucru...). Au urmat cateva R.K-uri in urma carora WZF a fost refacut. Ca aspect exterior si intern, nu prezenta probleme. Prima reclama care a primit-o WZF-ul a fost pentru cotidianul local "Viata Libera". Nici dupa renuntarea la aceasta reclama, midibuzul nu a renuntat la schema de culoare originala; au fost insa necesare cateva retusuri si chituri in zonele inferioare, partial deformate, precum si in cele marcate de rugina (zona de inchidere a capacului posterior, zonele de deasupra barelor de protectie, zonele din vecinatatea capacelor laterale...). Stratul de vopsea aplicat peste suprafetele corectate era diferit de cel original insa aceasta diferenta... cromatica era mai greu vizibila.
Imi amintesc ca WZF avea un sort amplasat dupa puntea spate, in zona centrala. Acest aspect il mai remarcasem la WZL. Sortul respectiv fusese prevazut cu margini si dungi reflectorizante, si desi amplasat sub caroseria WZF-ului, era perfect vizibil.
Primele dispozitive care au cedat au fost sistemul de balizare si barele de protectie; sistemul de balizare nu a mai fost refacut dupa uzare iar barele de protectie erau "lipite" in mai multe locuri, probabil datorita unor incidente minore. Uzura interioara s-a manifestat lent, asta daca ar fi sa o raportam la fluxul de pasageri transportat. Mocheta, panourile de vizitare din zona primei punti si tablele scarilor (profil metalic prezentand modele sub forma de romburi) au fost primele afectate.
In urma unui R.K. (pe la jumatatea anilor 2000) s-a carpit mocheta cu benzi metalice (in zona aparatorilor s-au introdus profile metalice), s-au schimbat capacele de vizitare cu altele, confectionate din alt material (daca nu ma insel, musama lucioasa) iar treptele au fost acoperite integral cu profile metalice rezistente.
Spre sfarsitul activitatii, WZF a mai trecut printr-un set de reparatii tehnice (segmentare motor, verificare instalatie de frana si transmisie, verificare electrica...). La interior banchetele au primit invelitori noi, confectionate dintr-un material textil rezistent. Totodata, WZF a primit si o noua reclama pentru Qualidra. Poza postata mai jos apartine Forum-ului si a fost realizata de colegul nostru, Catalin Ghita, in luna aprilie a anului 2007:



WZF-Dp-DW_1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  95.52 kb
 Vizualizat:  de 19494 ori

WZF-Dp-DW_1.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Joi 24 Iul 2008 23:02:58    Titlul subiectului: 96211

Spre finalul "contractului" cu Transurb-ul, WZF a fost menajat pe trasee cu flux redus de calatori, in special 20, 10, 15, 26. Rareori l-am observat pe trasee cu flux mediu de calatori, precum 9, 29 sau 104. La inceputul anului 2008, uzura tehnica a afectat din nou dispozitivele tehnice, si, in special motorul. Nici la interior situatia nu se prezenta prea grozava: mocheta cedase la una dintre imbinarile transversale, in partea din fata fusese necesara adaugarea unei placute metalice suplementare in zona de trafic intens de langa prima usa, una dintre barele de sustinere posterioare cedase iar cealalta fusese fixata in partea superioara cu o sarma. De asemenea, panourile laterale incepusera sa se deformeze, o parte fusesera sparte si afectate de grafitti. Banchetele capatasera un aspect uzat, siclit, cateva dintre ele aveau invelitorile rupte...
Doua aspecte tehnice pe care WZF-ul si le-a pastrat pana in ultima sa zi de functionare au fost:
-mecanismele de deschidere brutala a usilor (caracteristica intalnita de altfel la mai multe ISUZU-uri);
-suspensii rigide.
Demontarea WZF-ului a inceput in jurul lunii iunie, in tarcul de casare. S-a preluat cu rapiditate tot ceea ce se considera util pentru celelalte midibuze "supravietuitoare". Mai jos am postat o poza cu WZF-ul realizata pe 19.07.2008, in tarcul de casare. Mentionez ca WZF-ul nu era singur; cel care ii tinea de urat era chiar "fratele mai mare", WZK, (despre care am mai scris) aflat cam in aceeasi stare avansata de demontare. Cea de-a doua poza infatiseaza midibuzul WZK in tarc:



1363 - WZF in tarcul de casare (19.07.2008).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  170.27 kb
 Vizualizat:  de 19488 ori

1363 - WZF in tarcul de casare (19.07.2008).jpg



1364 - WZK in tarcul de casare (19.07.2008).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  192.83 kb
 Vizualizat:  de 19488 ori

1364 - WZK in tarcul de casare (19.07.2008).jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Sâm 26 Iul 2008 13:11:42    Titlul subiectului: 96257

In luna aprilie a anului 1993, Transurb Galati a achizitionat un lot de 7 autobuze model ROCAR 112, cu numerele de parc MKA-MKG. Lotul a fost precedat de doua autobuze articulate, model DAC, care au primit numerele de parc in continuarea celor atribuite lotului de 7 ROCAR-uri: MKH si MKJ.
Lotul celor 7 s-a comportat exemplar pe parcursul primilor ani de functionare; defectiunile severe au inceput sa se manifeste in prima jumatate a anilor 2000, cand motorul MKC-ului devenise prea uzat pentru a mai deservi pana si Cursele Conventie iar – la aproximativ doi ani mai tarziu – partea tehnica a MKD-ului devenise atat de “obosita” incat nu s-a mai meritat efortul de a se investi intr-o alta reparatie capitala. Cele doua DAC-uri articulate au cedat in prima jumatate a anilor 2000, mai intai MKH si pe urma MKJ.
La inceputul acestui an, din lotul achizitionat in aprilie 1993, cele cinci supravietuitoare erau inca functionale. Primul dintre acestea care a fost retras de pe trasee la sfarsitul lunii mai si inceputul lui iulie a fost MKB-ul.
Schema de culoare originala a acestuia este prezentata in schita de mai jos:



MKB - schema originala de culoare.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  49.01 kb
 Vizualizat:  de 19440 ori

MKB - schema originala de culoare.JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Sâm 26 Iul 2008 13:39:40    Titlul subiectului: 96258

Alaturi de MKA, MKC si MKF, una dintre particularitatile MKB-ului era modelul de usi montate de cei de la ROCAR, specific generatiilor de articulate dintre anii '80 si '82: geamuri late si de dimensiuni reduse pentru canatele intrebuintate. Acest model a fost adoptat pentru un numar mediu de loturi de autobuze: am vazut exemple justificatoare la Braila, Bacau, Arges...
La inceputul carierei sale sub egida Transurb-ului, MKB-ul nu a fost intrebuintat la fel de frecvent pe traseele locale precum colegii sai de lot. Erau zile cand statea in autobaza... revenea insa pe traseele locale, in special pe 29... apoi iar intra intr-o scurta pauza. Nu am reusit sa aflu nici pana in prezent motivul acestui "program lejer". Ca dotari interioare, MKB beneficia de banchete confectionate din pal presat de culoare alba, mocheta rezistenta, cu striuri mari, panouri laterale si superioare confectionate din aceelasi material si de aceeasi culoare cu banchetele. Tabla interioara in zona mediana si superioara era vopsita in aceeasi culoare cu exteriorul: o nuanta de gri inchis.
In jurul anilor 2000, MKB a rulat atat pe traseele locale cat si pe Cursele Conventie. A urmat o perioada in care a fost retras pentru diverse defectiuni tehnice, in urma caruia a si intrat intr-un RK. In urma acestuia, pe langa reparatiile de ordin tehnic, s-au schimbat componentele arse/uzate ale sistemelor de iluminare iar exteriorul a fost vopsit in aceeasi schema de culoare pe care o avusese si pana atunci. Dupa iesirea din acest RK, MKB-ul a fost mai mult intrebuintat pe Curse Conventie decat pe traseele locale.
Pe la jumatatea anilor 2000, a urmat un nou RK. Alte reparatii si o noua vopsire, de aceasta data albastrul utilizat era de o nuanta mult mai deschisa ca cel original. La scurt timp a primit si reclama pentru Cosmote.
Perioada dupa acest RK a constituit practic "revansa" pe traseele locale; MKB a functionat aproape zilnic pe trasee precum 9, 20, 22 sau 26. Abia in aceasta perioada am putut si eu sa observ starea interiorului precum si "comportamentul tehnic". Mai jos, o poza cu MKB promovand reclama celor de la Cosmote pe traseul 22. Poza a fost realizata de colegul nostru, Catalin Ghita, in luna aprilie a anului 2007:



MKB in aprilie, 2007.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  102.8 kb
 Vizualizat:  de 19433 ori

MKB in aprilie, 2007.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Sâm 26 Iul 2008 21:07:14    Titlul subiectului: 96268

Cu aproximativ un an inainte de casare, interiorul MKB-ului se prezinta intr-o conditie modesta: mocheta fusese carpita in unele zone de trafic intens cu benzi si profile metalice precum si cu bucati groase, din cauciuc, o parte din panourile laterale au fost schimbate in urma deformarii (in special in zona posterioara), la fel si cele superioare. Panoul de protectie pentru pasageri in zona celei de-a doua usi era absent, la fel si o parte din barele de sustinere din partea posterioara. Banchetele care cedasera de-alungul timpului de functionare fusesera inlocuite cu altele, de culoare maronie, provenind probabil de la troleibuze casate. In urma RK-ului, tablele din interior fusesera vopsite in culoarea initiala, incercandu-se astfel sa se acopere zgaraieturile si semnele de grafitti.
Sistemul de iluminare interioara a functionat initial pe o singura ramura. In a doua jumatate a perioadei de functionare a MKB-ului, avand in vedere ca o parte din becurile interioare fusesera demontate iar altele nu mai functionau, s-a dat in folosinta si cea de-a doua ramura. Sistemul de iluminare pentru accesul la usi a fost putin intrebuintat, in special in primele luni de utilizare. S-a renuntat repede, atat la sistemul de iluminare superioara, amplasat in partea inferioara a panourilor de comanda cat si la cel inferior, amplasat in primele trepte ale usilor. Abia in ultimele luni de utilizare, in urma ultimului RK, sistemul de iluminare superioara al MKB-ului a devenit din nou functional.
Ca majoritatea autobuzelor, salonul MKB-ului era dotat cu un stingator de incendiu, amplasat intre primul rand de banchete din partea stanga si aparatoare. Capsatoarele pentru bilete erau model vechi (cu profil cilindric). Nu erau toate functionale.
Din punct de vedere tehnic, motorul MKB-ului continua sa-si indeplineasca cu succes datoria astfel incat MKB-ul putea fi considerat un autobuz de viteza, care ridica cu succes dealurile locale. Suspensiile erau moi si amortizau foarte bine socurile precum si vibratiile produse de terenul accidentat. Principalele probleme s-au inregistrat la cutia de viteze (treptele de viteza se schimbau cu dificultate) si la cardan. De asemenea, in urma RK-ului amintit s-a schimbat si toba de esapament sparta, cu o alta, preluata de la un autobuz casat. Se pare ca nici aceasta nu a rezistat mult intrucat, in ultimele luni de functionare, zgomotele specifice evacuarii gazelor prin toba faceau ca MKB-ul sa fie usor de recunoscut.
Din punct de vedere exterior, rugina curpinsese portiuni din tablele inferioare, in special la extremitati si la imbinari. Zonele inferioare precum si barele de protectie erau indoite. Semne de rugina aparusera si in partile inferioare ale canatelor usilor, atat la invelisul interior de tabla cat si la cel exterior. O parte din sistemul de iluminare exterioara nu mai era functional (becuri arse, plasticuri de protectie lipsa), masca frontala era sparta iar farurile descentrate. O parte din aceste aspecte s-au rezolvat in urma RK-ului: zonele deformate au fost corectate prin procese de sudura, indreptare sau chituire, sistemul de iluminare exterioara a primit becuri si plasticuri de la autobuzele casate (de exemplu, semnalizatorul drept provine de la autobuzul casat YWJ (ex-9355)) insa nu s-a acordat atentie sistemului de balizare. Masca sparta a fosti nlocuita cu doua profile din tabla, prinse la mijloc prin puncte de sudura. Acest model fusese deja realizat si pentru alte autobuze precum BZF sau TGO.
Cu aproximativ un an inainte de casare, MKB-ul a beneficiat de o revizie minora urmata de o noua revopsire. Si de aceasta data s-a pastrat schema de culoare originala iar nuanta de albastru intrebuintata a fost similara cu cea realizata de fabrica. Mai jos, o poza cu MKB-ul realizata in luna iunie a anului 2007:



MKB in iunie, 2007.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  125.59 kb
 Vizualizat:  de 19408 ori

MKB in iunie, 2007.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Sâm 26 Iul 2008 21:33:27    Titlul subiectului: 96270

In urma ultimei verificari, dupa revopsire, s-a aplicat o noua reclama, de aceasta data pentru Selgros. Mai mult, capacele de aerisire cat si caroseria MKB-ului au fost vopsite in aceeasi nuanta de albastru ca si banda lata din zona inferioara. Interventiile tehnice au fost de ordin minor. MKB a continuat sa ruleze pe traseele locale pana la inceputul anului 2008, cand a fost din nou retras pentru Cursele Conventie spre combinatul siderurgic. Din nou, programul MKB-ului devenise lejer. Uzura tehnica s-a manifestat intr-un mod direct si autobuzul nu a mai trecut de revizia din primavara anului 2008. Din cate am fost informat, nici nu mai avea rost sa se investeasca intr-un mijloc de transport "mancat tehnic".
MKB a stat o perioada in parcul auto apoi, dupa ce piesele si dispozitivele utile au fost demontate, mijlocul de transport a intrat in tarcul de casare.
Nu am avut ocazia sa calatoresc prea des cu MKB-ul, insa, pe parcursul putinelor mele calatorii, autobuzul mi-a lasat o impresie buna. Avea un aspect ingrijit si era manevrat cu grija de soferii sai. Ca fapt divers, in randul colegilor pasionati de autobuze, am dat candva o explicatie asupra celor trei initiale: MKB = Multi Kilometri-n Bord.
In pozele de mai jos:
1. MKB-ul in autobaza, primele semne de casare. Fotografia a fost realizata de Terry Lawson;
2. Detaliu asupra semnalizarii imprumutate de la YWJ (ex-9355);
3. MKB in plina descompunere. Fotografia a fost realizata de cg2005, la data de 31.05.2008.



MKB in aprilie, 2008.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  116.95 kb
 Vizualizat:  de 19402 ori

MKB in aprilie, 2008.jpg



MKB detaliu semnalizare.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  24.65 kb
 Vizualizat:  de 19402 ori

MKB detaliu semnalizare.JPG



MKB 31-05-2008.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  211.47 kb
 Vizualizat:  de 19402 ori

MKB 31-05-2008.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Lun 18 Aug 2008 12:58:38    Titlul subiectului: 97097

In anii 1995-1996, Transurb-ul a achizitionat cele 18 ROCAR-uri U 312 B. Acestea au sosit in loturi reduse (2-4 autobuze/lot). In cei 12 ani de functionare pentru Transurb – cu doua exceptii – ROCAR-urile U 312 B si-au facut pe deplin datoria. In prezent, majoritatea sunt intrebuintate deseori pe Curse Conventie si mai rar pe trasee locale.
Cele doua exceptii de care am amintit sunt SHR, deja prezentat in cadrul acestui topic si EFP, al doilea casat din randul U 312 B-urilor.
Lotul de provenienta al EFP-ului a fost achizitionat in iunie 1996 si era format din doua autobuze; celalalt membru al lotului a primit numarul de parc EFO.
Ca dotari interioare, EFP a beneficiat de mocheta gri-vernil, mult mai rezistenta decat cele striate, banchete din plastic de culoare gri, “stantate” de uzinele ROCAR, sistem de iluminare pe baza de becuri (la primele loturi de U 312 B-uri s-au utilizat sisteme de iluminare interioara pe baza de neoane), dispozitive de iluminare superioare si inferioare pentru accesul la usi, panouri laterale, superioare si de protectie in zona usilor de culoare alba. Ca la toate ROCAR-urile U 312 B, barele de sustinere au fost invelite in material protector de culoare gri iar elementii de sustinere si racordare erau confectionati din profile metalice, vopsite in alb. Ca particularitate, EFP avea tablele de imbinare intre zonele laterale si superioare de culoare gri.
Schema initiala de culoare este prezentata in schita de mai jos:



EFP schema initiala de culoare (18.08.2008).JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  44.23 kb
 Vizualizat:  de 19288 ori

EFP schema initiala de culoare (18.08.2008).JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Lun 18 Aug 2008 13:52:15    Titlul subiectului: 97098

In prima sa perioada de functionare, EFP a rulat deseori pe traseele 9 si 22. Initial, din punct de vedere tehnic, EFP s-a comportat ireprosabil si chiar am avut tendinta de a-l cataloga printre cele mai rapide ROCAR-uri U 312 B achzitionate de Transurb; din pacate, mirajul s-a terminat rapid iar “lenea” tipica acestui model de ROCAR a triumfat din nou: la aproximativ patru ani de la achizitie motorul dezvolta cu destula dificultate puterea necesara propagarii autobuzului pe teren inclinat, vitezele se schimbau greu iar deplasarea se efectua tot mai lenta.
Intrebuintarea EFP-ului pe traseul 22 a devenit tot mai rara la inceputul anilor 2000. Cei de la Transurb l-au menajat pe trasee cu flux mediu si redus de calatori, precum 9, 20 si mai rar 26 si 34.
Conform informatiilor pe care le posed, primul RK pentru EFP a avut loc la sfarsitul anilor ‘90 iar urmatorul prin 2004. Ambele au implicat interventii de ordin tehnic (daca nu ma insel, in cursul celui de-al doilea RK s-a segmentat motorul, s-au schimbat sabotii de frana pentru rotile axului posterior si s-au reglat dispozitivele de actionare a canatelor).
La exterior, EFP a fost revopsit de doua ori, in ambele cazuri respectandu-se schema de culoare originala. La primul RK s-au schimbat semnalizarile si indicatorii posteriori iar la scurt timp dupa revenirea pe trasee, capacul frontal pentru carligul de remorcare a fost vopsit in culoarea albastra. La interior au fost necesare operatii de schimbare a panourilor laterale (in special cele posterioare, deformate excesiv)si de carpire a mochetei in zonele de trafic intens. Imi amintesc ca in cursul primului RK nu s-a acordat nici o atentie asupra sistemului de balizare (pe atunci functionau doar doua becuri, unul frontal dreapta si celalalt posterior dreapta) si nici celui de iluminare in salon (lipseau doua capace de protectie in zona dintre a doua si a treia usa iar cateva becuri erau arse).
Dupa anul 2004, EFP a inceput sa deserveasca, pe langa traseele locale, si Curse Conventie. Erau insa unele perioade cand acesta ramanea in garaj datorita unor defectiuni minore.
Grila de trasee a EFP-ului a ramas nemodificata pana in a doua jumatate a anului 2007: deseori liniile 9 si 20, uneori linia 22 si atunci ca suplinitor pentru ‘titularele” defecte sau trimise la Conventie.
Mai jos, doua poze cu autobuzul EFP la capatul de linie din zona garii C.F.R. Ambele poze au fost postate la http://galati.stfp.net



EFP pe traseul 20 (aprilie 2007).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  92.68 kb
 Vizualizat:  de 19285 ori

EFP pe traseul 20 (aprilie 2007).jpg



EFP pe traseul 9 (iunie 2007).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  66.22 kb
 Vizualizat:  de 19285 ori

EFP pe traseul 9 (iunie 2007).jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Lun 18 Aug 2008 14:33:46    Titlul subiectului: 97099

In a doua jumatate a anului 2007, din motive pe care deocamdata nu le cunosc, EFP-ul a fost tras in depoul de tramvaie din zona complexului General. Imi amintesc ca a stat cateva luni acolo pana sa revina in autobaza Transurb. In ultima vreme (inceputul anului 2008) a fost utilizat foarte rar atat pe traseele locale cat si pe Cursele Conventie. Imi amintesc ca spre sfarsitul iernii l-am observat de doua ori pe traseul 9 si o singura data pe traseul 20.
Insemnarile pe care le detin referitoare la ultima calatorie cu EFP provin din a doua jumatate a anului 2007, cu putin timp inainte de retragerea autobuzului in depoul 1 de tramvaie:
-din punct de vedere tehnic, EFP-ul era caracterizat de o stare avansata de "oboseala"; abia urca dealul dintre TreiStar si Palatul Telefoanelor sau panta din zona Garii C.F.R. Motorul era mereu turat la maxim pe parcursul acestor suiri iar viteza (in aceasta situatie) nu depasea 25 km/h.
Ca aspect exterior, EFP se prezenta in conditii multumitoare. Cateva table aveau totusi semnele unor incidente minore, unul dintre indicatorii posteriori fusese spart iar o parte din ornamente lipseau. De asemenea, semnele de rugina (minore) incepusera sa se manifeste in special in zonele usilor.
Ca aspect interior, EFP nu se prezenta prea rau: scaunele originale erau in pozitiile initiale cu toate ca o parte din cele din zona posterioara fusesera sparte (fisurate) si fixate - in unele cazuri - cu suruburi, mocheta fusese carpita cu profile si benzi metalice in zonele de trafic intens iar unul dintre capacele de aerisire fusese fixat cu sarme de barele se sustinere longitudinale. Panourile inlocuite nu difereau ca nuanta de cele originale. O parte din panourile de protectie (cel din zona usii III precum si unul din zona usii II) erau indoite si abia se tineau in pozitiile initiale datorita unor artificii (sarma indoita, elemente de fixare modificate pe baza de sudura sau suruburi). De asemenea, una dintre barele de sustinere transversale lipseau (zona usii III) precum si o parte din barele longitudinale de legatura.
Sistemul de iluminare interioara era partial functional iar cele doua aferente accesului la usi au fost utilizate pentru foarte putina vreme. De asemenea, tablele treptelor au fost intarite cu profile metalice.
Peretele despartior al cabinei si-a pastrat culoarea neagra. In mod discret, la cabina soferului s-a postat initial o perdeluta visinie, pe urma a fost una de nuanta albastra. Imi amintesc ca ladita cu scule (folosita pe post de bancheta pentru pasagerii din cabina) fusese si ea invelita intr-un material visiniu iar pe una dintre trepte, soferul pusese un covoras pentru a pastra curatenia.
Imi amintesc ca in urma RK-ului din a doua jumatate a anilor 2000 (daca nu ma insel, anul 2006) s-au remediat, in mare, problemele de natura tehnica. Din pacate, nu au fost suficiente pentru a asigura viitorul EFP-ului.
In primavara anului 2008, EFP a ramas in parcul Transurb-ului unde a mai petrecut o perioada de timp pana sa intre in procesul propriu-zis de casare.
Primele doua poze au fost realizate de Terry Ronald Lawson iar cea de-a treia apartine lui cg2005:



EFP in autobaza (martie 2008).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  96.35 kb
 Vizualizat:  de 19280 ori

EFP in autobaza (martie 2008).jpg



EFP in autobaza 2 (martie 2008).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  116.19 kb
 Vizualizat:  de 19280 ori

EFP in autobaza 2 (martie 2008).jpg



EFP 31-05-2008.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  221.89 kb
 Vizualizat:  de 19280 ori

EFP 31-05-2008.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Mar 19 Aug 2008 11:44:55    Titlul subiectului: 97121

In anul 1993, ROCAR-ul 112 cu numarul de parc FRX aparea pentru prima data in Galati, detinut fiind de un operator privat. Autobuzul fusese realizat la comanda si a rulat pentru firma respectiva pe o perioada de aproximativ doi ani, cand, in urma unor “complicatii” implicand autorizatia de transport, FRX-ul a trebuit vandut. Asadar, din luna martie a anului 1995, ROCAR-ul FRX intra, cu acte in regula, in posesia Transurb-ului. In momentul achizitiei, dotarile interioare erau impecabile iar din punct de vedere tehnic, FRX se comporta ireprosabil.
Ca dotari interioare imi amintesc de banchetele imburetate, invelite in vinilin maron inchis, mocheta cauciucata, prezentand striuri subtiri, panouri laterale, superioare si de protectie in zona usilor de acces, confectionate din pal presat de culoare alb-crem, capace de aerisire cu geamuri din duplex, transparente. Sistemul de iluminare in salon era functional pe ambele ramuri, la fel si cel de iluminare pentru accesul la usi. Peretele separator dintre cabina soferului si salonul pentru pasageri era intrerupt in zona scarilor de acces; la scurt timp dupa achizitie, mecanicii Transurb-ului au decupat zona inferioara a unei usi de la un autobuz casat dupa profilul impus de treptele primei usi si au montat-o in spatiul ramas liber, separand astfel cele doua compartimente. Usa montata era mobila astfel ca soferul putea oricand patrunde din cabina in salonul pasagerilor.
Schema originala de vopsea este prezentata in schita de mai jos:



FRX - schema initiala de vopsea (19.08.2008).JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  49.54 kb
 Vizualizat:  de 19243 ori

FRX - schema initiala de vopsea (19.08.2008).JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Mar 19 Aug 2008 12:21:36    Titlul subiectului: 97122

Debutul FRX-ului a avut loc pe traseul 22. Practic, in prima perioada a activitatii sale, acest ROCAR a rulat pe majoritatea traseelor locale, insa de cele mai multe ori a fost trimis sa deserveasca liniile 20 si 22.
Pe la sfarsitul anilor ‘90 are loc si primul RK. Dupa efectuarea reparatiilor, probabil din lipsa de autobuze, Transurb-ul a trimis FRX-ul pe trasee inainte de a-l vopsi. FRX-ul arata oribil la exterior: fusese chituit, tablele erau zgaraiate iar zonele ruginite fusesera acoperite cu profile metalice. In cele din urma, dupa aproximativ o saptamana de la RK, autobuzul a beneficiat de o vopsire sporadica, ce nu a reusit sa acopere reparatiile efectuate la exterior. Mai mult, in zona posterioara nu s-a mai atribuit dunga lata, de culoare albastra (stopurile fusesera schimbate, o parte din tabla refacuta iar barele posterioare indreptate).
Nici in cursul urmatorului RK nu s-au operat schimbari la aspectul exterior al autobuzului; la inceputul anilor 2000, a avut loc un alt set de reparatii tehnice (segmentare motor, interventii la celelalte dispozitive mecanice, in special la sistemul de franare, la directie si la transmisie). Concomitent, s-au efectuat reparatii si in salon: s-au fixat o parte din ramele banchetelor, desprinse din suruburile cu care erau fixate in podea, s-au carpit o parte din invelitorile din vinilin (rupte si taiate in bataie de joc) si s-au fixat spatarele desprinse din dispozitivele de fixare. De asemenea, s-au mai schimbat cateva panouri laterale, in special cele din zona mediana si din zona posterioara iar mocheta a fost intarita in unele zone cu profile si benzi metalice. Desi in acea perioada Transurb-ul a renuntat la banchetele imburetate din majoritatea autobuzelor, FRX-ul si le-a pastrat pe ale sale, ajungand ca, spre sfarsitul carierei sale, sa fie singurul ROCAR al Transurb-ului care a mai avut astfel de banchete.
La jumatatea anilor 2000, FRX a primit, in sfarsit, un strat de vopsea corespunzator, care a acoperit practic reparatiile din cadrul RK-urilor anterioare. Stratul de vopsea aplicat a respectat schema de culoare originala. In plus, s-a refacut si dunga lata din zona posterioara. In acea perioada, FRX-ul rula atat pe traseele locale cat si pe Cursele Conventie. Devenise, in acest timp, unul dintre “liderii” traseului 20.
Dupa RK-ul aminitit mai sus, geamurile de la canatele usilor FRX-ului au fost vopsite pe jumatate in alb, la fel usa separatoate (dintre cabina si salon) precum si intregul perete despartior (mai précis acesta a fost revopsit, el avand initial culoarea alba).
Sa vedem si doua poze cu ROCAR-ul FRX:
Poza 1: FRX dupa primul RK;
Poza 2: FRX in anul 2006 (se mai pot observa, pe canatele usilor, urme de vopsea alba).
Ambele poze apartin colegului nostru, cg2005:



FRX - dupa primul RK.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  78.41 kb
 Vizualizat:  de 19239 ori

FRX - dupa primul RK.jpg



FRX - aprilie 2006 .jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  121.01 kb
 Vizualizat:  de 19239 ori

FRX - aprilie 2006 .jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Mar 19 Aug 2008 13:17:18    Titlul subiectului: 97125

In ciuda eforturilor mecanicilor de la Transurb de a mentine si intretine FRX-ul in serviciu pentru o perioada cat mai mare de timp, uzura a inceput sa-si faca tot mai simtita prezenta. In cea de-a doua poza, postata mai sus, se pot observa anumite “pete de culoare” pe lateralul si posteriorul FRX-ului: sunt zone care fusesera afectate de rugina si care au fost curatate si mai apoi chituite. In zona lunetei au fost necesare si operatii de sudare, zona afectata fiind mult mai “adanca”.
La inceputul anului 2007, FRX a beneficiat de o noua revizie si implicit de o noua vopsea. De aceasta data nu s-a mai respectat schema originala de vopsea, in locul ei adoptandu-se o varianta mai simplificata, cu o dunga albastru inchis in partea inferioara iar restul in alb. Imi amintesc ca FRX nu mai beneficia de protectii la aparatorile din partea stanga a sensului de mers, inainte de RK; se pare ca acestea nu aveau sa mai fie montate pana la sfarsitul activitatii sale. Din nou s-au schimbat geamuri care nu mai aveau deschidere pentru aerisire (in cursul unui RK anterior s-a inlocuit un geam de pe partea dreapta a sensului de mers, usor de observat avand in vedere ca e singurul din acea zona care nu are deschidere, iar la ultimul RK s-au mai schimbat doua geamuri pe laterala stanga a sensului de mers, mai précis al doilea si al treilea). Tablele exterioare au fost din nou indreptate iar in partea superioara, unul dintre ornamentele pentru aerisire a fost acoperit cu un profil din tabla. Totodata, o mare parte din ornamentele laterale au cedat.
Din punct de vedere tehnic, motorul incepuse sa dea semne de uzura iar sistemele aferente functionau tot mai greu.
La interior, reparatiile au vizat in primul rand sistemul de iluminare interioara, cel de iluminare pentru accesul la usi cat si mecanismele de actionare ale canatelor usilor. Mocheta a mai primit cateva peticiri iar panourile superioare au fost intarite cu profile din lemn si tabla iar unele chiar schimbate. In urma acestor operatii, o parte din becurile pentru iluminarea in salon au fost dezinstalate. Imi amintesc ca panourile pentru protectia in zona usilor au ramas in pozitiile initiale, la fel si barele de sustinere pentru pasageri. Acestea fusesera invelite in material rezistent, de culoare gri, iar suportii de fixare erau de culoare neagra. Initial, aceeasi culoare au avut-o si ramele banchetelor. FRX fusese dotat cu capsatoare circulare (model vechi).
Ultima calatorie pe care realizat-o cu FRX-ul a fost pe traseul 9. Uzura si rugina afectasera o mare parte din salonul autobuzului. Motorul facea insa fata cu mai mult succes dificultatilor de traseu decat cele cu care erau echipate ROCAR-urile U 312 B. Vitezele se schimbau insa greu.
In salon pe langa aspectele prezentate anterior am remarcat sudarea unor profile metalice pentru intarirea tablelor treptelor cat si o mare parte din panourile laterale deformate excesiv.
Mai jos, doua poze cu ROCAR-ul FRX realizate in cursul anului 2007:
Poza 1: FRX in aprilie 2007 – realizata de Catalin Ghita;
Poza 2: FRX in decembrie 2007 – realizata de Terry Ronald Lawson:



FRX - aprilie 2007.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  84.96 kb
 Vizualizat:  de 19230 ori

FRX - aprilie 2007.jpg



FRX - decembrie 2007 .jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  64.5 kb
 Vizualizat:  de 19230 ori

FRX - decembrie 2007 .jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Mar 19 Aug 2008 13:28:51    Titlul subiectului: 97126

Inceputul anului 2008 a surprins FRX-ul in plina activitate: autobuzul rula cu constiinciozitate atat pe trasee locale cat si pe Cursele Conventie. Un nou set de lovituri si zgaraieturi afectasera zonele posterioare ale autobuzului insa banuiesc ca mecanicii din nou au intervenit la sistemele tehnice, ale caror functionare si corelare parea imbunatatita.
Ultima data cand am remarcat FRX-ul a fost la sfarsitul lunii iunie, cand acesta a efectuat cateva curse pe traseul 31. Din cate am fost informat, cariera FRX-ului s-a terminat datorita unui accident, produs la inceputul lunii iulie. A fost casat pana la jumatatea aceleiasi luni, intr-un ritm alert. O parte din piese au fost pastrate, altele inca se mai vedeau in "tarcul de casare" (roti, bare, table...) la data de 19.07.2008.
Mai jos, ultima poza realizata FRX-ului in cursul lunii mai, de Terry Ronald Lawson:



FRX pe Cursa Conventie.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  139.05 kb
 Vizualizat:  de 19228 ori

FRX pe Cursa Conventie.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Mie 20 Aug 2008 09:59:32    Titlul subiectului: 97140

Iata ca a sosit timpul ca Transurb-ul sa-si ia “la revedere” si de la ROCAR-ul 112 cu numarul de parc MKE. Nici celelalte autobuze ramase din lotul de provenienta (MKA, MKF si MKG) nu mai au mult timp pana la casare. Din cate am remarcat pe parcursul ultimelor saptamani, doar MKF-ul continua sa deserveasca Curse Conventie si trasee locale insa intr-un ritm mai lent. In prezent, supravietuitoarele lotului MKA-MKG sunt cele mai “varstnice” autobuze pe care le detine Transurb-ul.
In aprilie 1993, MKE iesea pentru prima oara pe traseele locale, alaturi de ceilalti 6 colegi de lot. Primii ani de functionare au insemnat deservirea unor trasee cu flux intens si mediu de calatori, precum 20, 22, 26 sau 29. Din punct de vedere tehnic, in prima sa perioada de functionare nu a creat probleme. Ca dotari interioare, MKE avea podea cauciucata cu striuri subtiri, capace de vizitare cu cadre metalice de culoare aurie si doua elemente de fixare de profil dreptunghiular (cu timpul o parte dintre aceste capace au ramas fara cadre iar altele au primit cadre metalice argintii), banchete imburetate, invelite in vinilin de culoare maron inchis, panouri laterale si de protectie a pasagerilor confectionate din pal presat lacuit, de culoare maron inchis, panouri superioare de culoare alba, bare de sustinere invelite in material de protectie de culoare gri si elementi de fixare metalici, vopsiti in alb cenusiu, capace de aerisire formate din cadre metalice cu ochiuri de geam din duplex transparent. La putin timp dupa trimiterea pe traseele locale, sistemul de iluminare interioara a ramas functional pe o singura ramura (cea dreapta, conform sensului de mers) iar iluminarea superioara si inferioara pentru accesul la usi au fost sistate.
Schema de culoare originala este prezentata in schita de mai jos:



MKE - schema initiala de vopsea (20.08.2008).JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  47.5 kb
 Vizualizat:  de 19198 ori

MKE - schema initiala de vopsea (20.08.2008).JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Mie 20 Aug 2008 11:42:29    Titlul subiectului: 97146

In a doua jumatate a anilor ’90, MKE a devenit “titular” pe traseul 26, pe care l-a deservit pana la intrarea in RK din preajma anilor 2000. In acea perioada nu am sesizat urme semnificative de uzura: ca aspect exterior isi pastrase majoritatea tablelor intacte iar cele care au necesitat inlocuirea (lateral stanga, capacul de vizitare median – zona inferioara, lateral dreapta, zona din vecinatatea primei usi – “sifonata”, afectata de rugina) au fost vopsite intr-o nuanta de culoare aproximativa cu cea originala, fara a produce discrepante vizuale. La interior, salonul se pastrase in conditii bune, mai putin banchetele – rupte, intepate, ramase fara bureti – si o parte din panourile laterale, deformate partial de factorii climatici.
In cursul acelui RK, pe langa reparatiile si verificarile efectuate la sistemele tehnice ale masinii s-au reconditionat si unele aspecte ce tineau de exterior (indreptare elemente deformate, inlocuire dispozitive uzate de iluminare exterioara, schimbare masca frontala cu un profil metalic, format din doua jumatati sudate la mijloc si decupate corespunzator in zona farurilor…). De asemenea, MKE a primit un nou strat de vopsea, diferit ca nuanta de cel original iar numarul de parc a fost trecut de pe laterale deasupra cabinei soferului, de aceasta data in dimensiuni mai mici. De asemenea, ochiurile de geam ale canatelor usilor au fost vopsite in culoarea albastra.
La interior, pe langa panourile posterioare care au fost inlocuite cu unele mai robuste, s-au schimbat banchetele cu unele confectionate din pal presat, de culoare alba iar geamurile peretelui care despartea cabina soferului de salonul pentru pasageri au fost vopsite in albastru.
Dupa RK, MKE a revenit pe traseele locale, in special pe liniile 20, 22 si 26 dar a inceput totodata sa deserveasca si Curse Conventie. La scurt timp, toba s-a fisurat (era afectata de rugina) si cateva luni mai tarziu a fost inlocuita cu una provenind de la un autobuz casat. Sistemul de iluminare de balizare nu a fost verificat in urma RK-ului iar cei patru indicatori au cedat de-alungul timpului. Imi amintesc ca intr-o perioada, doar indicatorii frontali mai erau functionali iar la scurt timp, cel din partea dreapta a sensului de mers a cedat in urma desprinderii ochiului de plastic protector.
In a doua jumatate a anilor 2000 are loc un alt RK major in urma caruia MKE-ul este reconditionat in proportie de 40%. In primul rand s-a segmentat motorul, s-au schimbat elemente ale dispozitivului de franare si de directie, s-au efectuat reparatii la arborele de transmisie, s-au inlocuit suspensiile si s-a schimbat si cutia de viteze. In incinta salonului s-a reglat cursa canatelor cat si modul de actionare al acestora (canatele erau descentrate si se inchideau incet). S-au efectuat totodata reparatii si in salon: s-au schimbat o parte din capacele de vizitare, deformate, ramase fara elemente de fixare, s-a peticit mocheta cu benzi si profile metalice precum si cu portiuni de cauciuc rezistent, s-au inlocuit indicatorii nefunctionali, corespunzatori sistemului de iluminare din salon si s-a dat in folosinta si a doua ramura, odata cu activarea sistemului de iluminare superioara pentru accesul la usi. O parte din panourile laterale cat si cele superioare au necesitat inlocuiri; s-au montat insa panouri de culoare alba, mai rezistente, in zona mediana si posterioara iar cele din zona frontala precum si doua exceptii din zona dintre a doua si a treia usa au ramas originale, ele prezentand de-altfel un grad redus de deformare. A fost necesara si intarirea treptelor cu table si profile metalice precum si schimbarea tablelor din zonele inferioare ale unor canate, afectate de uzura in mod excesiv. In urma procesului de vopsire, MKE-ul si-a pastrat schema de culoare. In plus, canatele refacute au fost si ele vopsite. Panourile de protectie pentru pasageri au ramas in pozitiile initiale, la fel si barele de sustinere, cu exceptia celei longitudinale, amplasate in zona posterioara, care a fost schimbata cu una similara, provenind de la un autobuz casat. In urma unei defectiuni, capacul de aerisire superior din zona posterioara nu a mai putut fi inchis, si prin urmare a fost schimbat cu unul metalic, vopsit in gri, care insa nu mai avea ochi de geam transparent.
De la acest RK si pana in anul 2007, MKE-ul a rulat deseori pe Cursele Conventie si foarte rar pe traseele locale. In jurul anului 2007, prezenta sa pe trasee era atat de redusa incat primise titlul de “autobuz de duminica” datorita faptului ca rareori, MKE efectua o cursa pe traseul 9 sau 22 in week-end.
In cursul anului 2007, MKE a mai beneficiat de interventii de ordin tehnic si a fost revopsit dupa schema anterioara. Sa vedem si cateva poze ale acestuia, realizate in cursul anului 2007 de cg2005:



MKE - februarie 2008.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  166.89 kb
 Vizualizat:  de 19193 ori

MKE - februarie 2008.jpg



MKE - 07.02.2008 pe Cursa Conventie .jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  83.57 kb
 Vizualizat:  de 19193 ori

MKE - 07.02.2008 pe Cursa Conventie .jpg



MKE - 09.02.2008 pe Cursa Conventie.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  92.04 kb
 Vizualizat:  de 19193 ori

MKE - 09.02.2008 pe Cursa Conventie.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Mie 20 Aug 2008 12:11:43    Titlul subiectului: 97147

Desi de la inceputul anului 2007 l-am remarcat rareori pe MKE pe strazile din Galati, am avut ocazia sa-mi fac o parere despre starea acestuia cu cateva luni inainte de casare (martie 2008):
La interior mocheta era uzata si carpita iar tablele interioare laterale erau zgaraiate si in unele locuri afectate de rugina (in special in zonele de amplasare ale chederelor pentru geamuri cat si in zonele de extremitate din preajma usilor de acces), tablele care intrau in componenta casei scarilor de acces erau fie indoite, fie inlocuite cu altele, fie intarite cu profile metalice iar unele dintre panourile laterale erau deformate excesiv. In plus, bara de sustinere din dreptul celei de-a doua usi cedase si nu a mai fost inlocuita. Sistemul de iluminare era functional insa cateva becuri erau absente cu tot cu socluri, probabil ca urmare a inlocuirii unor panouri superioare.
Exteriorul prezenta deja semne de rugina. Am remarcat ca in urma unui RK (probabil cel de la jumatatea anilor 2000) s-a schimbat o portiune semnificativa din tabla laterala din partea dreapta a sensului de mers. Mai precis, portiunea de tabla cuprindea aparatoarea rotilor duble si se intindea de la al doilea capac de acces lateral pana in dreptul usii III iar ca inaltime nu depasea zona mediana a autobuzului. In urma acestei corectari, aparatoarea a ramas fara protectia cauciucata iar cel de-al doilea capac de acces a fost acoperit (practic nu s-a mai efectuat decuparea pentru el). De asemenea, o parte din ornamentele laterale au cedat din pozitiile lor. In partea superioara a parbrizului cat si pe ochiul de geam pentru traseu in zona frontala, s-au dat straturi de vopsea alba.
Pe la sfarsitul lui februarie 2008, MKE a beneficiat din nou de cateva interventii de ordin tehnic precum si de o retusare de culoare. In urma acesteia, ochiurile de geam au fost din nou vopsite pana la jumatate, dar in culoarea alba, iar dungile de acceasi culoare care acopereau partea superioara a parbrizului si totodata ochiul de geam pentru traseu au fost refacute.
Sa vedem si o poza datand din martie 2008, realizata de Terry Ronald Lawson:



MKE - martie 2008 in autobaza.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  81.28 kb
 Vizualizat:  de 19191 ori

MKE - martie 2008 in autobaza.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Mie 20 Aug 2008 12:22:47    Titlul subiectului: 97150

Conform informatiilor pe care le posed, MKE a fost retras in curtea autobazei in luna iunie a anului 2008, ca urmare a unor defectiuni. Nu a mai fost refacut. In urma vizitei pe care am efectuat-o pe 19.07.2008 in autobaza Transurb-ului am descoperit MKE-ul tras deoparte, in vecinatatea atelierului electric. Era inca intact. Abia la inceputul lunii iulie a intrat la casare. Ca fapt divers, capacul de acces din zona laterala dreapta fusese preluat de la YGI.
Sa vedem si cateva poze pe care le-am realizat in cursul vizitei la autobaza Transurb:



1371 - MKE vedere frontala (19.07.2008).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  147.53 kb
 Vizualizat:  de 19610 ori

1371 - MKE vedere frontala (19.07.2008).jpg



1370 - MKE vedere posterioara (19.07.2008).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  160.22 kb
 Vizualizat:  de 19610 ori

1370 - MKE vedere posterioara (19.07.2008).jpg



1369 - MKE vedere posterioara (19.07.2008).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  159.28 kb
 Vizualizat:  de 19610 ori

1369 - MKE vedere posterioara (19.07.2008).jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul GALAȚI Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Următoare
Pagina 2 din 7

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community