Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Stiri si articole din presa despre modelism

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Modelism
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
srazvi



Data înscrierii: 11/Ian/2006
Ultima vizita: 10/Oct/2011
Mesaje: 407
Locație: Arad

MesajTrimis: Mie 12 Noi 2008 16:06:48    Titlul subiectului: Stiri si articole din presa despre modelism 100981

Am avut onoarea sa fim protagonistii unui reportaj despre machete in ziarul Banateanul:

Trenuliștii
de Marian Buga | 10 noiembrie 2008
1 0 0 0 TrenuliștiiIubesc trenurile, dar nu sunt ceferiști, deși au, încă, timp să devină. Își spun "tenuliști" și sunt un grup de tineri colecționari de machete. Au înființat primul club de profil din Arad, printre puținele din țară. Colecțiile lor de trenulețe sunt impresionante, numărând sute de exemplare pe care arădenii le vor putea admira, în curând, într-o expoziție inedită.

Modelism și distracție
La numai 19 ani, Gabriel Nagy este președintele "Ar-rail Club". De fapt, el a "inventat" această organizație în urmă cu doi ani, pe când avea numai 17 ani. Sediul clubului se află într-un atelier în care Gabriel creează machete de trenuri împreună cu alți trei pasionați, de aceeași vârstă cu el, care sunt, la rândul lor, membri fondatori ai clubului.
După cum ne spune Gabi, principala activitate a membrilor, zece la număr, este munca, nu distracția. Tinerii sunt pasionați și de modelism feroviar, așa că se întâlnesc de două-trei ori pe lună în atelierul clubului, unde construiesc machete de trenulețe, iar apoi le testează.

Pasiune și cunoștințe
Pentru a ajunge la macheta dorită, tinerii lucrează mult și se documentează pe teren. Merg în depouri și fac fotografii, din toate unghiurile, locomotivelor sau vagoanelor care le servesc drept modele. "A fi modelist feroviar însemnă mai mult decât a tăia o bucată de plastic și a o lipi. E nevoie de foarte multă răbdare și atenție. Îți trebuie nu numai pasiune și îndemânare, ci și un minim de cunoștințe teoretice despre domeniul feroviar, despre electrică sau mecanică", spune Gabi.
Tinerii construiesc în special vagoane și locomotive CFR, nu numai pentru că ele sunt cele mai la îndemână pentru a fi fotografiate, ci și pentru că sunt adevărate rarități printre machetele de trenuri.

Orașe în miniatură
Cele mai interesante întâlniri ale membrilor sunt cele tematice. În aceste momente, ei refac la scară mică trasee feroviare. Documentându-se de pe internet sau chiar pe teren, ei construiesc mici orașe, cu poduri, tunele, vegetație și multe clădiri, printre care trec cu mare viteză trenulețele.
Pentru că machetele clădirilor sunt destul de scumpe, de cele mai multe ori "trenuliștii" și le construiesc singuri, astfel că joaca poate începe doar după multe ore de muncă.

Excursii și expoziții
În afară de modelism și relaxare în lumea feroviară miniaturizată, membrii clubului au și alte preocupări, cum sunt excursiile prin depourile din țară sau participarea la expoziții naționale și internaționale.
"Organizăm expediții de fotografiere și documentare, dar și turistice. Mergem în depouri vechi, pentru că ne plac foarte mult locomotivele de epocă. Istoria trenului este fascinantă, iar magia unei locomotive cu aburi sub presiune care trage o garnitură cu viteză mare este de neegalat. Am participat și la expoziții tematice în Cluj, Brașov sau în Ungaria, la Balaton și Budapesta", spune Gabi.
Pentru arădeni, tinerii pregătesc acum prima expoziție de trenulețe care a avut loc vreodată în oraș, la care vor invita colecționari din țară și din străinătate. Expoziția va avea loc la începutul anului viitor.

Viitori ceferiști?
Pasiunea lui Gabi pentru trenulețe își are rădăcinile în copilărie. "Când eram foarte mic, bunicul meu mă ducea adesea în gară să privim trenurile. O mare parte din familia mea a lucrat în domeniu. Ca și colecționar, am început cu două garnituri de trenuri moștenite de la tatăl meu", spune Gabi.
Pasiunea pentru trenuri și-a pus amprenta definitiv în viața lui Gabi și a prietenilor lui. Arădeanul urmează acum Facultatea de Mecanică la Timișoara, iar colegii lui fondatori ai clubului sunt la facultăți de construcții, electronică și telecomunicații, domenii foarte apropiate celui feroviar, în care nu este exclus să se angajeze la finalizarea studiilor.

--------------------------------------------------------------------------------
"Pentru mine, nimic nu se compară cu momentul în care aud o locomotivă cu aburi cum respiră și urlă. Mă cuprind fiorii când văd monstrul că prinde viață"
Gabriel Nagy, modelist și colecționar de trenulețe

--------------------------------------------------------------------------------
Colecții de valoare
Membrii grupului dețin colecții impresionante de locomotive și vagoane, dar chiar și orășele în miniatură. Unele sunt construite de mâna lor, dar cele mai multe sunt cumpărate de pe internet. Colecția lui Gabi a ajuns la peste 80 de locomotive și vagoane, în timp ce prietenii lui au colecții chiar și de 200 de bucăți.
Costurile acestui hobby nu sunt de neglijat, pentru că un vagon costă cel puțin 100 de lei, iar o locomotivă este și mai scumpă. O colecție poate costa zeci de mii de euro, iar valoarea machetelor crește în timp.

--------------------------------------------------------------------------------
Mișcarea "Săgeata Verde"
Membrii clubului "trenuliștilor" arădeni sunt îngrijorați de soarta trenului de epocă "Săgeata Verde" din Arad, care ruginește într-un depou al companiei locale de transport public, motiv pentru care luptă pentru salvarea garniturii. Tinerii au realizat un site ce promovează istoria Săgeții Verzi și visează la momentul în care acest tren istoric va fi recondiționat.
La aproape 100 de ani de la inaugurarea traseului "Săgeții Verzi", mai circulă ocazional (cu ocazia unor evenimente locale, între Ghioroc și Arad) o garnitură reconstruită la fabrica de vagoane "Astra" Arad, în timp ce vechiul tren este o ruină.


Mai multe poze cu noi si machetele clubului la gasiti in ziar iar articolul la http://www.banateanul.ro/saptamanal/trenulistii-3466439

_________________
Luna Amara
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 03/Oct/2024
Mesaje: 931

MesajTrimis: Mar 24 Mai 2011 11:49:00    Titlul subiectului: 2011-05-24 143812

http://www.adevarul.ro/locale/iasi/Iasi-_Portret-_Adrian_Crenganis-_asul_tramvaielor_in_miniatura_0_486551568.html

"Iași: Portret/ Adrian Crengăniș: asul tramvaielor în miniatură

24 mai 2011

Autor: Cosmin Turcu

Dintr-o pasiune pentru tramvaie pe care o are din adolescență, Adrian a ajuns să realizeze cu fidelitate machete ale mijloacelor de transport din Iași.

Adrian și-a manifestat o afinitate o pentru tramvaie încă din perioada copilăriei. „Bunicul mă plimba mult cu tramvaiul, iar tata obișnuia să-mi facă schițe. Scânteia s-a aprins în 1998, când la Iași au fost aduse primele tramvaie de tip Tatra T4D din Halle, Germania. Am ieșit într-o zi de la ore și am văzut un tramvai deosebit, cu pantograf asimetric, cum nu mai era până atunci în Iași. Am urcat în acel tramvai și am mers patru ore cu el“, își amintește Adrian.

A făcut peste 40 de machete

În același an, tânărul a decis să îmbine pasiunea pentru tramvaie cu ceva practic. Fiind elev la specializarea Arhitectură la Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi“, Adrian s-a decis să facă macheta tramvaiului său favorit. „Am fost în depoul RATP și am măsurat un tramvai, am făcut schițe și am trecut la lucru. Pentru materiale am ales cartonul, autocolant din PVC. La pantograf folosesc șuvițe de plastic și sârmă oțelită. Pentru decupaje am o trusă de cutter. Timpul mediu de muncă pentru o machetă la scară de 1:50 este de 60-80 de ore“, explică Adrian, care a făcut până acum peste 40 de machete, majoritatea după tramvaiele Tatra.

Când nu sunt în expoziții, machetele lui Adrian pot fi văzute la sediul RATP Iași. Pentru prima dată în România, Adrian a organizat o expoziție cu machete de tramvai la Galeriile Anticariat „Grumăzescu“. Până în prezent au mai avut loc opt astfel de evenimente. La muncă, ieșeanul își folosește abilitățile pentru a face la comandă machete arhitecturale, amenajări interioare la scară și prezentări ale exterioarelor de clădiri. Cu toate acestea, macheta la care a muncit cel mai mult este tot a unui tramvai.

„Când s-a împlinit un secol de când tramvaiele circulă în Iași, a fost reabilitat vagonul de epocă AEG. Am muncit peste 200 de ore la o replică fidelă a acestuia, la o scară de 1:20“, spune Adrian. El nu a putut sta departe de tramvaie nici în ziua nunții sale. „Am o soție care mi-a înțeles pasiunea și m-a sprijinit mereu. Așa că am vorbit cu cei de la RATP și anul trecut, în septembrie, mi-au dat un tramvai ST11 din depoul Dacia. Am făcut prima cununie civilă din țară în tramvai lângă Gara Nicolina. Am făcut o mică recepție în tramvai pe traseul Baza 3-Podu Roș-Canta-Dacia și am întârziat 40 de minute la biserică“, își amintește Adrian.

întrebări și răspunsuri

De ce este Tatra tramvaiul tău favorit?
Cred că datorită formei sale futuristic-aerodinamică. Am fost în depou unde m-am uitat în detaliu la ele, am studiat documentația pe internet și este cel mai bun tramvai care a mers vreodată în România, cu mult peste orice vagon care s-a făcut vreodată la noi în țară.
Ce-ți propui să faci în viitor?
În străinătate există un cult al modelismului transportului feroviar, dar la noi mai are mult de crescut. Din acest motiv vreau să fac un club de modelism feroviar, cu un atelier pentru copii. Îmi pare rău că tramvaiul, care este de 113 ani la Iași, nu este pus în valoare ca simbol istoric, motiv pentru care aș vrea să fac un muzeu al tramvaiului la Iași.

ce-i place

Alte pasiuni ale lui Adrian includ fotografia și călătoria cu trenul. „Trebuie să recunosc că nimeni nu face o cafea la fel de bună cum o face soția mea. În ceea ce privește muzica, sunt fan declarat al muzicii rock, plecând de la Manowar și Judas Priest până la stilurile mai nordice“, explică tânărul.

ce nu-i place

Îmi place mult să merg cu mijloacele de transport în comun, motiv pentru care chiar nu-i suport pe cei care nu respectă minimele norme de igienă personală și normele de civilizație din trafic. Am fost prins în mai multe orașe din Europa și nu ai să vezi cablurile de pe stâlpi cum atârnă ca la noi“, spune Adrian.

profil

născut. 12 aprilie 1982, Dorohoi.
studii. Școala postliceală, Colegiul „Asachi“ din Iași.
familie. Este căsătorit."
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Modelism Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Nu puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community