Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Pasagere romanesti
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3  Următoare
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Transport naval
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Dum 13 Sep 2009 16:34:24    Titlul subiectului: 116802

Foarte interesanta poza! NR AVRIG a fost initial un slep motor (autopropulsat) care in a doua jumatate a perioadei sale de functionare a fost transformat (si) in pasager. In alta ordine de idei, vaporul din poza colegului nostru, mihaitanasie, avea dublu scop.

Mai jos atasez alte doua fotografii rare cu doua bijuterii care au vizitat portul din Galati in prima jumatate a secolului trecut:
POZA 1: Iacht-ul regal Orientul;
POZA 2: Pasagerul Grigore Mantu.
Sursa: http://miscarea.net



5.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  52.39 kb
 Vizualizat:  de 29474 ori

5.jpg



8.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  16.41 kb
 Vizualizat:  de 29474 ori

8.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Mar 15 Sep 2009 12:19:51    Titlul subiectului: 116890

Alte nave de pasageri descoperite la http://miscarea.net


1 - Romania.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  25.46 kb
 Vizualizat:  de 29433 ori

1 - Romania.jpg



2 - Carol.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  22.7 kb
 Vizualizat:  de 29433 ori

2 - Carol.jpg



3 - pasager langa Giurgiu.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  14.99 kb
 Vizualizat:  de 29433 ori

3 - pasager langa Giurgiu.jpg



4 - pasagere in port la Constanta.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  35.71 kb
 Vizualizat:  de 29433 ori

4 - pasagere in port la Constanta.jpg



5 - Ardealul.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  16.82 kb
 Vizualizat:  de 29433 ori

5 - Ardealul.jpg



6 - Vasul scoala Aris.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  19.87 kb
 Vizualizat:  de 29433 ori

6 - Vasul scoala Aris.jpg



7 - pasager langa Orsova.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  25.88 kb
 Vizualizat:  de 29433 ori

7 - pasager langa Orsova.jpg



8 - pasager in port la Braila.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  48.44 kb
 Vizualizat:  de 29433 ori

8 - pasager in port la Braila.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
cg2005



Data înscrierii: 18/Dec/2005
Ultima vizita: 12/Mai/2013
Mesaje: 97
Locație: Galati

MesajTrimis: Joi 17 Sep 2009 07:15:34    Titlul subiectului: 116987

Felicitari domnule Tanasie pt poza cu AVRIG!
Impingatorul AVRIG a fost unul dintre primele nave de acest tip intrate in dotarea Navrom Galati la inceputul anilor '70. Mai prescis, NR AVRIG a fost construit la Braila in 1970, fiind propulsat de 2 motoare de 780 CP fiecare. L-am vazut functional, ultima data pe la inceputul anilor '80.
Dupa 1990 este posibil sa fi ajuns in dotarea Giurgiunav, caz in care poate mai exista in parcul rece de nave al acestei companii (din pacate toate navele din acest parc rece sunt practic niste epave, scoase de mult din uz). In tot cazul, nava nu mai figureaza in dotarea Navrom Galati.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
mihaiatanasie



Data înscrierii: 02/Noi/2008
Ultima vizita: 10/Ian/2017
Mesaje: 373
Locație: Rosiorii de Vede

MesajTrimis: Joi 17 Sep 2009 07:35:27    Titlul subiectului: 116989

Inseamna ca eu am vazut atunci nava practic noua-nouta. Dar de fapt, cam cat traieste un astfel de vas? Doar ceva peste 20 de ani, cum inteleg ca s-a intamplat cu Avrig?
_________________
Mihai
http://constructorideavioane.blogspot.ro/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
cg2005



Data înscrierii: 18/Dec/2005
Ultima vizita: 12/Mai/2013
Mesaje: 97
Locație: Galati

MesajTrimis: Vin 18 Sep 2009 07:17:15    Titlul subiectului: 117054

Da, intr-adevar nava era aprope noua atunci cand ati fotografiat-o.
Referitor la durata de viata a unei nave fluviale, aceasta e mult mai mare de 20 ani. Totul depinde si de modul in care a fost intretinuta nava respectiva. De fapt, nava AVRIG are o multime de alte "nave surori" care sunt inca functionale si dupa 30 ani.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Mie 23 Sep 2009 09:09:01    Titlul subiectului: 117333

Mai jos am postat doua poze pe care le-am realizat in cursul saptamanii trecute, in Galati.
Prima infatiseaza pasagerul de 150 de locuri numit Malnas, in prezent devenit restaurant pentru turistii care viziteaza Faleza, a doua surprinde o ambarcatiune de croaziera apartinand S.C. Icepronav S.A. In anii in care am lucrat la aceasta institutie vaporasul statea in curte (mai precis in parcarea interioara a Icepronav-ului), acum iata-l la apa (probabil adus la Dunare in cursul acestei veri). Vaporasul functioneaza cu baterii care se pot incarca solar si eolian si a fost proiectat si executat (este considerat prototip) chiar de personalul Icepronav-ului.



IMG_2051.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  180.62 kb
 Vizualizat:  de 29297 ori

IMG_2051.JPG



IMG_1999.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  314.74 kb
 Vizualizat:  de 29297 ori

IMG_1999.JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
mihaiatanasie



Data înscrierii: 02/Noi/2008
Ultima vizita: 10/Ian/2017
Mesaje: 373
Locație: Rosiorii de Vede

MesajTrimis: Vin 25 Sep 2009 20:17:12    Titlul subiectului: 117567

Am facut o promisiune, incerc sa ma tin de cuvant, sper sa nu dezamagesc prin faptul ca nu pot distinge numele navei.
Cred ca era "Rindunica", dar mentionez ca poza e facuta cam prin 1963 de taticul meu, cu un obiectiv simplu, pe Dunare la Cazane (inainte de aparitia barajului!) iar din 63 pana acum au trecut cativa ani iar eu s-ar putea sa amestec amintirile.



698.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  37.25 kb
 Vizualizat:  de 29244 ori

698.jpg



668.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  41.66 kb
 Vizualizat:  de 29244 ori

668.jpg



_________________
Mihai
http://constructorideavioane.blogspot.ro/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Mie 14 Oct 2009 07:47:28    Titlul subiectului: 118396

Nava Transilvania "refuza" sa paraseasca tarmurile galatene, unde a petrecut (sau mai bine zis a "zacut") peste 30 de ani. Sa fie dorinta "de a nu pleca de acasa", sau "ghimpele" care sa ne aminteasca de vremuri de mult apuse, cand ne bucuram si noi de transport fluvial de pasageri?!
Mai trist, din aceasta nava simbol, nu am pastrat nici macar o amintire a "zilelor de glorie"... Frumos exemplu dat de C.L. precum si de autoritatile in cauza: nu ne intereseaza instoria, asta e pentru copii la scoala, noi vrem doar sa facem bani, cat mai multi si fara a tine cont de aspecte care ar fi putut da o nota de farmec si nostalgie orasului nostru. Mai multe amanunte puteti afla din articolul postat mai jos, apartinand cotidianului "Viata Libera", editia din 14.10.2009, sau accesand linkul de mai jos:
http://www.viata-libera.ro/articol-Ranfluarea_epavei_„Transilvania”_se_lasa_cu_penalizari_2.html

"Sindromul „Rostok”
Ranfluarea epavei „Transilvania” se lasă cu penalizări!


* Firma care s-a angajat să execute lucrările, Superquatro Grup, nu poate respecta termenele asumate prin contractul de 14,3 milioane lei încheiat cu APDM Galați * Din această lună ar urma să se aplice penalizări de 0,1 la sută pe zi din valoarea contractului * Aluviunile și fragilitatea corpului navei - principalii factori care au dus la întârzierea lucrărilor *

Epava navei „Transilvania”, care blochează de mai bine de 30 ani danele 18-21 din Portul Comercial, nu se dă urnită cu una, cu două.

Mai mult, pentru compania care s-a angajat să facă lucrările de ranfluare a început numărătoarea inversă până la data de la care va avea de plătit penalități pentru depășirea termenelor prevăzute în contractul în valoare de 14,3 milioane lei încheiat cu Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați!

Firma Superquatro Grup ar trebui, până în 23 octombrie, să finalizeze lucrările, însă mai bine de două treimi din epavă se află încă în apele Dunării.

Lucrările de ranfluare au început în luna octombrie a anului trecut și, conform contractului, ar fi trebuit finalizate în 10 luni, adică pe 23 iulie a.c.. Au apărut însă tot felul de complicații de ordin tehnic și o comisie de specialitate a APDM Galați a considerat că se poate acorda o prelungire cu 3 luni a termenelor, fără aplicarea unor penalități.

Iată că și cele 3 luni de prelungiri au trecut și mai este destul de lucru la epavă.

„Ei lucrează acum la o nouă bucată din navă, dar cel mai probabil nu vor reuși să o scoată până la sfârșitul lunii. Prin urmare, conform contractului, se va ajunge la penalizări…. Acestea sunt de 0,1 la sută pe zi din valoarea contractului. Așa spune contractul, așa spune legea, așa vom face!”, ne-a declarat Mihai Ochialbescu, directorul general al APDM Galați.

Altfel spus, Superquatro Grup va pierde zilnic, din valoarea contractului, câte 14.300 lei! Mai trebuie spus că plata contractului se va face numai la sfârșitul lucrărilor de ranfluare.

Complicații tehnice

Cel mai mare obstacol în scoaterea epavei sunt aluviunile care, timp de 30 ani, au „cimentat” corpul navei.

„Problemele sunt legate de aluviunile, care împiedică scoaterea bucăților de fier, chiar dacă prin calcule făcute de specialiști la un moment dat, bucata respectivă ar fi trebuit să aibă o anumită greutate. Firma trebuie să spele aceste tronsoane, să le curețe, să le aducă la o greutate acceptabilă pentru a fi scoase din apă. Când s-a trecut cu lanțurile abrazive pe sub epavă, s-a constat că nava se mai și mișcă și, de aici, alte complicații”, a precizat directorul APDM Galați.

Nu în ultimul rând, coroziunea a dus la slăbirea tablei din care este construită nava, iar când se încearcă tractarea unui tronson din navă, niturile sar, iar coca navei se rupe ca o foaie de hârtie.

Greul abia de acum vine

Greutatea totală a epavei a fost estimată inițial la 3.460 tone, până acum fiind scoase două bucăți, de aproximativ 480 tone și, respectiv, 300 tone.

„Pe lângă bucata la care se lucrează acum, mai sunt încă două tronsoane, din care dificultățile cele mai mari vor fi la cel ce cuprinde sala mașinilor și care are o greutate de aproximativ 1.000 tone”, a precizat Ochialbescu.

O parte din deșeurile metalice rezultate de pe urma ranfluării epavei au luat deja calea… Constanței. După cum „Viața liberă” a scris, firma constănțeană Jaguar Trading SRL a câștigat în schimbul a 1,5 milioane lei, în urma unei licitații organizate de DGFP Galați, dreptul la valorificarea deșeurilor metalice ale epavei.

La fier vechi a ajuns inclusiv partea din prova pe care scria „Transilvania” și din care exista propunerea de a se realiza un monument dedicat navei, idee care nu s-a materializat din lipsa de interes a autorităților locale.

În hora… ranfluării

Epopeea epavei „Transilvania” amintește destul de mult de cea a „Rostok”-ului, epava ce a blocat timp de 15 ani Canalul Sulina. Și atunci, inițial s-a plecat cu planuri mari, s-a ajuns la amânări de termene, penalizări, pentru ca în cele din urmă consorțiul care a executat lucrările să solicite în instanță plăți suplimentare de aproape 15 milioane euro!

„Mai ales că exista această experiență a «Rostok-ului», contractul în cazul «Transilvaniei» a fost realizat într-un mod mult mai riguros. Trebuie precizat inclusiv faptul că plata prevăzută în contract se va face la sfârșitul lucrărilor”, a arătat directorul Mihai Ochialbescu.

Rămâne de văzut dacă epava navei „Transilvania” va fi sau nu afectată de „sindromul Rostok”, mai ales că directorul APDM Galați nu exclude ca firma Superquatro Grup să solicite o recalculare a lucrărilor.

„O solicitare directă nu a fost, dar tatonări au mai existat…. Eu știu că am un contract, e bătut în cuie, îl respectăm, și cu asta basta. Dacă se hotărăște la alt nivel, în instanță sau în altă parte, este altceva. Oricum, pentru a cere o creștere de preț trebuie să vii cu niște justificări foarte, foarte serioase”, a declarat Ochialbescu.

Acesta a precizat că scopul contractului nu este de a aplica penalizări cuiva sau de a ajunge la un litigiu cu firma care execută ranfluarea. Interesul este în primul rând de a scoate epava din apele Dunării și de a elibera danele din Portul Comercial.

Cert este că, odată intrate în horă, atât APDM Galați, cât și Supequatro Grup trebuie să meargă până la capăt. La modul optimist, se speră ca lucrările să fie finalizate până la sfârșitul acestui an. Numai că, pe lângă scoaterea navei, în costul lucrărilor mai intră și refacerea cheiului afectat de prezența epavei.

Epava "Transilvania", date tehnice

„Transilvania” a fost nava amiral a flotei comerciale maritime a României și era destinată croazierelor de lux pe Marea Neagră și pe Mediterană, putând transporta 400 de pasageri.

A fost construită în 1938, în șantierul din Copenhaga și avea lungimea de 132 de metri, lățimea de 17 metri și o greutate de 5.160 tdw.

În 1975, nava urma să intre în reparații capitale dar, din cauza lipsei fondurilor și a indiferenței autorităților din acea vreme, a rămas ancorată la dana 18 până în fatidica zi de 9 septembrie 1979, când, în urma scăderii rapide a cotelor Dunării, a rupt parâmele și s-a înclinat pe o parte.

În 1983 s-a tăiat partea din epavă rămasă la suprafață, reprezentând aproximativ 40 la sută din structura navei."


Fotografiile postate mai jos apartin cotidianului "Viata Libera":



1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  28.44 kb
 Vizualizat:  de 29097 ori

1.jpg



2.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  28.56 kb
 Vizualizat:  de 29097 ori

2.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Lun 26 Oct 2009 14:22:07    Titlul subiectului: 118993

Nava cu zbaturi, Tudor Vladimirescu, pasager de lux, restaurat si utilizat de oficialitati (am inteles ca poate fi si inchiriat insa nu stiu detalii privitoare la preturi) precum si in unele sarbatori sau zile speciale. Poza de mai jos este preluata de la http://www.flickr.com


Tudor Vladimirescu.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  292.51 kb
 Vizualizat:  de 29027 ori

Tudor Vladimirescu.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Vin 06 Noi 2009 10:45:20    Titlul subiectului: 119615

Probabil ca nava Transilvania nu va ramane doar in memoria galatenilor ci si in cea a angajatilor de la Superquatro Grup care au inceput deja sa primeasca penalizare pentru fiecare zi de intarziere... Evident, ca la romani: se pare ca s-au verificat cu superficialitate conditiile epavei, zona si terenul si prin urmare a iesit un contract care nu a putut fi onorat in timp...
Articolul de mai jos apartine cotidianului "Viata Libera", editia din 06.11.2009; iata si link-ul unde puteti gasi aceasta informatie: http://www.viata-libera.ro/articol-Ranfluare_cu_penalizare_2.html

"Epava navei „Transilvania”
Ranfluare cu penalizare


* Pentru depășirea termenelor prevăzute în contract, firma care execută lucrările de ranfluare a pierdut deja 200.000 lei *

Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați a notificat firma Superquatro Grup, ce execută lucrările de ranfluare a epavei navei „Transilvania”, că a depășit termenele de finalizare prevăzute în contract și ca urmare i se vor percepe penalizări.

„Firma a fost notificată și asta e situația! Asta spune contractul, asta facem. Penalizările sunt de 0,1 pe zi din valoarea contractului”, ne-a declarat directorul APDM Galați, Mihai Ochialbescu.

Valoarea contractului de ranfluare a epavei navei „Transilvania”, care blochează de mai bine de 30 ani danele 18-21 din Portul Comercial Galați, are o valoare de 14,3 milioane lei, ceea ce înseamnă că penalizările sunt de 14.300 lei pe zi.

Cum termenul de finalizare a lucrărilor era 23 octombrie, Superquatro Grup s-a ales deja cu „o gaură” de peste 200.000 lei! Trebuie spus că firma a beneficiat deja de o prelungire de trei luni a termenelor ca urmare complicațiilor de ordin tehnic descoperite după începerea lucrărilor.

Cele mai mari obstacole în scoaterea epavei sunt aluviunile care au „cimentat” corpul navei, dar și fragilitatea structurii navei. „În momentul în care se încearcă tractarea bucăților tăiate sar niturile, corpul navei fiind și foarte corodat.

Nici măcar nu au mai adus o macara de 100 tone pentru că nu aveau ce să facă cu ea…”, a precizat directorul APDM Galați. După cum v-am relatat în paginile ziarului nostru, greutatea totală a epavei a fost estimată la 3.460 de tone, până acum nefiind scoase decât câteva bucăți care reprezintă doar cel mult o treime din corpul navei.

„Desigur, date fiind aceste penalizări există și o oarecare stare de nervozitate, dar lucrările continuă. Săptămânal firma prezintă un raport despre stadiul lucrărilor, dar avem și noi oameni în teren care monitorizează situația”, a mai declarat Mihai Ochialbescu.

„Ei lucrează și asta este cel mai important. Anul acesta ei spun că o scot…”, a mai arătat directorul APDM Galați. Dincolo de ranfluarea epavei, pentru a duce contractul până la capăt, Superquatro Grup trebuie să refacă și cheiul afectat de prezența navei.

Este un element ce nu trebuie neglijat, dat fiind faptul că plata contractului se va face abia după finalizarea lucrărilor
."
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Vin 11 Dec 2009 22:07:05    Titlul subiectului: 121171

A trecut ceva timp de la postarea ultimelor informatii privitoare la ranfluarea navei Transilvania... Lucrurile se misca incet, in mare parte datorita structurii subrede cat si a modului de lucru ales. O noua estimare finala: primavara anului 2010 insa cu mari indoieli si semne de intrebare...
Articolul postat mai jos apartine cotidianului "Adevarul de seara":



SP_A4776.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  349.24 kb
 Vizualizat:  de 28617 ori

SP_A4776.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
guest



Data înscrierii: 30/Sep/2006
Ultima vizita: 12/Iun/2020
Mesaje: 9192
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mie 16 Dec 2009 09:02:48    Titlul subiectului: 121309

Un articol despre starea primului vapor construit de romani, sau cum ne batem joc sstematic de istorie http://www.jurnalul.ro/stire-special/primul-vapor-construit-de-romani-s-a-impotmolit-in-malul-birocratiei-530495.html

Citat:
Primul vapor construit de români s-a împotmolit în mâlul birocrației

Borcea, primul vapor construit în România, are o bătrânețe urâtă și tristă. Se apro­pie de suta de ani și încă mai poate naviga. Totuși e ținut la mal pentru o nesfârșită restaurare făcută pe bani mulți, dar fără cap. Fostul iaht al regelui Ferdinand, sluțit cu termopane și cu chinezării, arată acum ca o aris­tocrată senilă adusă cu forța la bal
în blugi și cu verigă în nas.

Căpitanul navei Borcea sună la redacție ca să afle numărul de telefon al lui Cristi Borcea, cunoscutul investitor de la Clubul Dinamo. Vrea să-l roage să dea niște bani și pentru acest vas, obiect de patrimoniu național, nu doar pentru fotbal, mai ales că amândoi - vasul și afaceristul - poartă același nume. Căpitanul e desperat. "O să îi spun lui Borcea că, dacă nu sponsorizează vasul, apelez la Gigi Becali, să vedem atunci cum se va simți el când va vedea steagul lui Becali fluturând pe nava Borcea."

Borcea, navă cu aburi și zbaturi, e înscrisă în patrimoniul național la categoria tezaur, cea mai înaltă clasă a patrimoniului. La poziția a treia. Construcția ei a început în 1911 la Turnu Severin. "Este primul vapor construit de inginerii ro­mâni, care până atunci construiseră doar barje, șlepuri, mici ambarcațiuni, și este spre lauda lor că după aproape 100 de ani încă mai func­ționează cu piesele originale", spune inginerul Dorin Bucă, directorul adjunct al Șantierului Naval din Brăila. Vasul a fost dat la apă în 1914, a navigat cu dife­ri­te întrebuințări până în 1974, când a fost casat și trimis în cimiti­rul de nave de pe Brațul Măcin. De acolo a fost salvat și re­pus pe linia de plutire de actualul coman­dant, Ilie Tincu. Omul care a sunat la redacție.

STRATEGIA SECRETĂ
Nava stă legată la mal în Portul Brăila, într-un prizonierat nedemn, deși căpitanul Ilie Tincu ar putea da oricând comanda să se pună mașinile sub presiune și vasul ar începe să înoate pe Dunăre lin ca o lebădă, fără nici un zgomot. Nu s-ar auzi decât lipăitul palelor de lemn în apă și, când și când, fornăitul supapelor. Dar căpitanul nu are voie să miște nava de la mal fără ordin de marș. Vasul aparține statului român și este administrat de Palatul Copiilor și Elevilor din Brăila. Prea sărac ca să își poată permite o cheltuială de 1.000 de lei pe ora de marș, Palatul se află în situația unui sărman bugetar care a primit moștenire un elefant. Directorul Viorel Alecu spune că acest vas ar putea deveni rentabil, el chiar a pus la punct o strategie, dar încă nu a venit momentul să o aplice și, până una-alta, o ține în secret. E strategia lui, proprietatea lui intelectuală, nu o poate dezvălui așa, oricum, oricui.

BODEGA PE VALURI
Pentru unii brăileni, vasul Borcea e o bijuterie a tehnicii, o minunăție ingine­rească, simbolul orașului. Pentru alții, nu e decât un samovar uriaș, o copaie, o vechitură. Pentru căpitanul Ilie Tincu, e toată viața lui. "De 30 de ani comand nava asta, pe care eu am scos-o din cimitirul de nave, am readus-o pe apă și am îngrijit-o mai bine decât pe copilul meu. Am stat mai mult pe nava asta decât acasă", zice el. Și îl doare inima să vadă în ce hal a ajuns acum.

În viața ei de aproape 100 de ani, nava a fost și iaht al regelui Ferdinand. Semnele regale de pe cuștile zbaturilor au fost reconstituite, turnate în bronz și urmează să fie puse la loc. Fostul iaht arată acum, după șapte ani de restaurări, ca o bodegă plutitoare, un monument al kitschului pe mișcătoarele cărări ale Dunării.

Uite, ușile nu se închid bine. Au mânere ca ușile de șifonier. Podeaua de lemn are cocoașe. Se umflă ca picioarele reumaticilor pe vreme rea. Salonul de la pupa are jur-împrejur niște banchete înguste, incomode, cu tapițerie de un roșu amețitor, din același material ieftin folosit la dormezele care se vând prin târguri direct din Daciile papuc.

Un aparat de aer condiționat bâzâie deasupra, în loc să se fi păstrat sistemul ori­ginal de încălzire, pe bază de aburi. Un televizor cât un dulap și niște boxe audio chinezești întregesc imaginea de bazar a acestui salon unde ar fi trebuit să se țină simpozioane științifice, conferințe, dezbateri, în timp ce nava ar fi plutit în sus și-n jos pe Dunăre. Cel puțin aceasta era viziunea istoricului Ionel Cândea, director la Muzeul Brăilei, cel care a înscris nava în patrimoniul național, la categoria tezaur, urgent, ca să nu poată fi scoasă din țară. Când a făcut asta, profesorul Cândea știa ce s-a întâmplat cu Liberta­tea, altă navă din patrimoniul național, care a fost scoasă fraudulos din țară și nu s-a mai întors. Din Portul Brăila au mai dispărut în străinătate și cinci remorchere cu aburi.

DECONTUL UNUI DEZASTRU
Pereții interiori sunt îmbrăcați cu lambriu de lemn. Scândurile nu se îmbină cum trebuie, bagi mâna printre ele și pe la colțuri. Din loc în loc, pe podea se văd grămăjoare de pulbere de lemn, semn că acolo rod cari. Lemnul nu a fost tratat împotriva insectelor. Nici nu a fost igni­fugat, abia după ce a fost montat pe pe­re­ții navei a stropit cineva cu vermorelul pe dinafară, dar pe interior, pe unde trec cablurile electrice, se poate aprinde ca iasca. Pe punte s-au pus niște bănci cu picioare de fontă, luate de la Praktiker; în caz de ceva, n-ai de ce să te agăți, te duci ca toporul la fund cu bănci cu tot. Nava a avut bănci din lemn și așa trebuia să rămână.

Coborând în celălalt salon, la prova, un frigider trântit în mijlocul încăperii te scoate violent din belle-epoque. Frigiderul ar fi avut nișa lui, discretă, dar nu mai încape după ce constructorul a făcut ușa mai îngustă. Și a pus peste tot termopane.

Căpitanului aproape îi vine să plângă. Nava a stat șapte ani în reparații și ca să ajungă în halul ăsta a înghițit 12.340.850 de lei noi. Bani de la buget. Plus aproape 50.000 de euro pentru proiectul de amenajare interioară. Și încă 200.000 de lei noi pe care neîndemânaticul constructor Vasile Șoacăte, patronul firmei de termopane care s-a ocupat de restaurarea navei, i-a obținut în instanță pentru lucrări pe care nimeni nu i-a cerut să le facă. "Atât m-am priceput, atât am făcut", dă din umeri Șoacăte. "Ei de ce m-au plătit dacă nu le-a plăcut cum lucrez?" Iar directoarea de atunci a Palatului Copiilor, Angela Baștiurea, se apără: "Am primit șapte miliarde de lei vechi în noiembrie 2006 și trebuia să îi cheltuim până la sfârșitul anului, altfel se întorceau la buget. Licitația a câștigat-o firma lui Șoacăte, care a dat cel mai scurt termen de execuție".


AVENTURILE UNUI VAPOR
Când arată fiecare lucrare făcută în bătaie de joc, căpitanul Ilie Tincu pune mâna pe acea imperfecțiune și mângâie locul cum ar mângâia o rană. E nava lui. I-au sluțit-o. Pentru el, nava asta înseamnă toată viața lui de marinar.

Avea 27 de ani când a devenit căpitan pe Borcea. Nava zăcea abandonată din 1974 în cimitirul de nave, o mânca rugina. El se ducea pe acolo ca la o amantă secretă, urca la bord și îi admira liniile, mângâia ca și acum catargul, piesele uriașei mașini de aburi, strălucitoarele trombițe de aramă prin care pufăia nava, timona, hublourile, telegrafele, clopotul, toate de la 1914. "Pe clopotul de la prova mi-a oferit cineva un Mercedes și nu l-am dat, am ținut la fiecare nit original. Mulți s-au învârtit pe aici să pună mâna pe nava asta", spune căpitanul.

Îi știe povestea. După o scurtă perioadă în care a fost iaht al familiei regale, Borcea a făcut primul război mondial ca atelier mecanic mobil pentru vasele de luptă de pe Dunăre. Pe urmă a fost navă de pasageri între Cernavodă și Călărași. În al doilea război mondial a fost unitate de transmisiuni. După război, sovieticii au luat-o ca despăgubire de război. Remorcherul sovietic care tracta nava spre Odesa a luat foc și Borcea a plutit în derivă, neputând să navigheze pe apă sărată, până a fost găsită de un vas românesc și adusă înapoi în țară. În vălmășeala acelei perioade și la câte averi au cărat sovieticii din România, numai la un vapor vechi nu le-a stat lor mintea, i-au pierdut urma și Borcea a rămas în România. Și a navigat zi de zi până în 1974.

În 1978, Ilie Tincu i-a propus comandantului liceului de marină din Galați să recupereze nava Borcea din cimitir și să o folosească pe post de navă-școală. El a fost căpitanul acestei nave de atunci și până azi, trecând o dată cu nava, în 1984, de la Ministerul Forțelor Armate la Mi­nisterul Învățământului. Primarul Anton Lungu a aranjat acest transfer, fiindcă nevastă-sa era directoare la Casa Pionie­rilor și Șoimilor Patriei. Care acum se numește Palatul Copiilor și Elevilor. Toate s-au schimbat de atunci. Chiar și nava Borcea. Se apropie de suta de ani și are ceva din tristețea unei bătrâne care și-a văzut tot neamul pierind, rămânând singură pe lume. Mai e o navă cu zbaturi în Galați, Tudor Vladimirescu, construită în Ungaria și primită ca despăgubire după primul război mondial; propulsia i-a fost modificată să funcționeze pe motorină. Și încă una în Tulcea, fabricată în Austria, dar i s-a scos mașina de abur și a fost transformată în restaurant. Ele n-au avut un Ilie Tincu al lor, îndrăgostit de ele.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Vin 25 Dec 2009 10:25:41    Titlul subiectului: 121678

Un alt articol despre restaurarea acestei nave, publicat in cotidianul "Obiectiv - Vocea Brailei", editia din 01.12.2009.

"Miliarde înghițite de nava Borcea

* în doar câteva luni, în 2006, s-au cheltuit 500.000 de lei pentru amenajarea navei Borcea * la finalul anului, nava era tot neamenajată, iar lucrările rămase nu au fost terminate nici până azi, deși executantul a câștigat licitația cu termenul scurt de execuție * mai mult, executantul mai vrea încă 150.000 de lei pentru lucrări suplimentare, pentru că în proiect măsurătorile nu au fost făcute corect și au apărut lucrări ascunse * culmea, executantul, firma "Orion", a acționat în instanță Palatul Copiilor

Incompetență, prostie și șmecherie par a fi ingredientele care au dus la risipirea a aproape 700.000 de lei (7 miliarde de lei vechi) alocați în 2006 pentru amenajarea interioară a navei Borcea, bun de patrimoniu din categoria tezaur. Deși conducerea Palatului Copiilor de atunci, prof. Angela Baștiurea, fusese avertizată că se fac lucrări de proastă calitate, a preferat să închidă ochii ca să nu piardă banii și să nu fie sancționată. S-a ajuns astfel în situația în care pe lângă cei 500.000 de lei dați inițial, executantul mai cere încă 150.000 de lei, printr-un proces, iar termenul de finalizare a lucrărilor, element esențial în alegerea firmei, în 2006, a fost depășit cu mult, unele lucrări nefiind realizate nici până acum.

Periplul navei Borcea a început în 1984, când, printr-un ordin al Ministerului Apărării Naționale a fost trecută în patrimoniul Palatului Copiilor. În 1994 s-au făcut primele reparații la Șantierul Naval, iar între 1998 - 2000 a fost pur și simplu abandonată pe chei. În 1999, câteva persoane din Austria au dorit să cumpere nava construită în 1914, mai ales că nefiind foarte bine întreținută nu arăta prea grozav și ar fi putut fi achiziționată pe mai nimic. Aflând de intenție, directorul Muzeului Brăilei, dr. Ionel Cândea, a înscris-o în regim de urgență, în doar 24 de ore, în patrimoniul cultural național, categoria tezaur și a împiedicat vânzarea, salvând astfel nava.

Experiența Șantierului Naval, refuzată pentru amenajarea navei Borcea

Reparațiile capitale ale navei Borcea, care au totalizat până acum peste 3 milioane lei, au început în anul 2000, la Șantierul Naval, firmă care realizase și reparațiile pentru Bricul Mircea. La început, tot Șantierul Naval a sponsorizat reparațiile cu aproape 40.000 de euro. După 2000, banii veneau cu țârâita și se lucra câte puțin. Abia în 2005 s-au terminat lucrările. "În 2006, a apărut un nou proiect pentru amenajarea interioară, dar cineva, nu știu cine, nu a fost de acord să lucreze în continuare cu noi și s-a organizat o nouă licitație, deși s-ar fi putut continua lucrările cu noi fără să se încalce legea. La licitație s-a constatat că oferta celui care a câștigat era identică cu a noastră, chiar și ca text. A fost evident că a avut acces la baza noastră de date. Firma «Orion» a câștigat cu timpul scurt de realizare a lucrărilor, dar în final a depășit și timpul, și devizul cu peste 150.000 de lei. Eu știu că atunci când sunt de făcut lucrări pretențioase nu se mai face licitație. Se alege cel mai bun specialist, nu o firmă de termopane", a spus ing. Dorin Bucă, directorul adjunct al fabricii de reparații nave.

În 2006, prin ordin de ministru s-au alocat aproape 500.000 de lei pentru amenajarea navei. Deși banii au venit din timp, conducerea Palatului Copiilor, directorul Angela Baștiurea, a întârziat realizarea proiectului și executarea lui, refuzând să lucreze cu Șantierul Naval. Căpitanul navei, Ilie Tincu, a declarat chiar că directorul Angela Baștiurea i-a cerut să "fugă" din șantier cu nava, ca să nu mai aibă nicio legătură cu acea firmă. Pe de altă parte, Angela Baștiurea a dat vina în 2007 pe Muzeul Brăilei care i-ar fi recomandat un specialist în astfel de proiecte, dar fără atestat. Persoana recomandată de muzeu a promis că va obține atestatul, dar până la urmă nu s-a ținut de cuvânt. "Am vorbit și cu inspectorul general Lilliana Tudoran, însă nu a reușit să găsească un specialist în restaurare nave. Atunci, am intrat pe site-ul «cimec.ro» și am contactat-o pe doamna Carmen Atanasiu de la Constanța, pe care am rugat-o să ne ajute cu proiectul", povestea atunci Angela Baștiurea. Culmea, pentru acel proiect, Palatul Copiilor a plătit peste 50.000 de euro, deși acesta nu avea decât 30 de pagini, din care jumătate erau fotografii și desene rudimentare și ulterior s-a dovedit chiar prost.



Lucrările de pe nava Borcea lasă mult de dorit, dar nu numai din vina executantuluiPalatul Copiilor a știut la o săptămână de la începerea lucrărilor că ceea ce se făcea nu era bine

Practic, licitația s-a derulat în octombrie 2006, iar pentru realizarea lucrărilor mai rămâneau doar două luni. La licitație a participat și firma "Dunav" alături de "Orion". Deși "Dunav" avea prețuri mai bune, a câștigat "Orion" pentru că a dat un termen foarte scurt de realizare a lucrărilor. La numai o săptămână, directorul firmei "Dunav", ing. Vasile Broască, a renunțat la contract, pentru că a văzut că proiectul avea multe probleme, realizarea celorlalte lucrări era deficitară și nu a vrut să implice firma într-o lucrare care, după părerea sa, avea să se termine rău. Acest punct de vedere i-a fost comunicat oficial și directorului Baștiurea, însă, din dorința de a nu pierde banii, conducerea Palatului a lăsat lucrurile să meargă înainte, bazându-se pe faptul că proiectantul venea o dată pe săptămână să vadă ce s-a mai făcut. Că lucrările s-au făcut foarte prost a observat și directorul Ionel Cândea, care și-a spus părerea tot în 2007. "Restaurarea unui obiect clasificat în categoria tezaur nu se face după câte fonduri ai. Proiectul trebuie realizat de experți în domeniu. Licitația trebuia să desemneze un adevărat restaurator, atestat de Ministerul Culturii, nu un binevoitor care după ce uită să trateze lemnul pentru ignifugare, stropește apoi materialul pe pereți cu vermorelul. Este inadmisibil". Pentru că nu a respectat proiectul sau nu a avut ce respecta pentru că proiectul nu avea detaliile necesare, la care s-a adăugat vremea nefavorabilă din decembrie, executantul a avut mereu de făcut remedieri, fapt ce a dus la întârzieri și la măriri de preț.

"Dacă se renunță la cantitățile suplimentare și la manoperă mai are el bani să ne dea nouă"

În final, puși în situația să plătească mai mult cu 150.000 de lei față de suma inițială a contractului de amenajare, cei de la Palatul Copiilor reproșează executantului lucrările de proastă calitate și facturile umflate. "Domnul Tincu i-a spus doamnei director ce se făcea pe navă, dar i s-a spus să-l lase în pace. «Orion» a umflat mult lucrările de la tâmplărie, care nu au fost prinse în ofertă, acum vrea banii, deși noi nu am semnat nicio comandă suplimentară. În 2008 ne-am întâlnit cu el, dar nu am ajuns la un numitor comun. Nu a făcut ignifugare cum trebuie, nu a tratat antiseptic lemnul, pentru patru uși a consumat 1,9 metri cubi de lemn - în timp ce un expert a spus că se folosește material mai puțin de jumătate. Pentru o masă a scris că a folosit 1.600 de holzșuruburi! Sarcinile de remediere nu le-a făcut. Cabina de duș a înlocuit-o cu o cădiță, instalația sanitară nu e funcțională. La băncuțe trebuia dat grund de zinc gri și email alb, dar nu există așa ceva. Dacă se renunță la cantitățile suplimentare și la manoperă, mai are el să ne dea nouă bani. A primit cinci miliarde și mai vrea peste două, la care se adaugă penalități și cheltuieli de judecată. Nu se poate așa ceva", a declarat indignată contabila de la Palatul Copiilor, Dumitra Ciuclaru.

Suplimentarea lucrărilor de către executant s-a făcut cu aprobarea proiectantului

Pe de altă parte, directorul firmei "Orion", Vasile Șoacăte, susține că a respectat caietul de sarcini și tot ce nu a fost făcut ca acolo a avut aprobarea proiectantului și nu înțelege de ce Palatul Copiilor refuză acum să plătească ce a mai rămas. Mai mult, nu înțelege de ce acum lucrările nu sunt bune, din moment ce unele au fost deja plătite. "Modificările din proiect sunt făcute cu aprobarea proiectantului, toate operațiunile care trebuia făcute le-am făcut, iar pentru amânarea unor lucrări din cauza vremii am acordul lor. Nu înțeleg ce nu le convine. La mobilierul de la echipaj, după trei ani de folosire, se invocă faptul că trebuia făcut din lemn masiv, dar în contractul cu ei se specifică faptul că trebuia făcut din pal melaminat, nuanța stejar. Le-am făcut o groază de notificări, i-am anunțat, cantitățile realizate nu sunt conforme cu ce s-a măsurat, suprafețele sunt mai mari și nu cu un metru doi, nu au zis niciodată nu face mai mult, iar acum nu vor să plătească. La lambrisat, în loc de 50 de metri pătrați sunt peste 60, termoizolarea cu vată minerală nici nu a fost prinsă în proiect, iar caroiajul de sub lambriuri nu am promis nicăieri că-l fac cu lemn de stejar, la toate navele se procedează așa. Nu mi-au dat niciodată bani în avans decât la început, pentru achiziționarea materialelor. Ultimul proces verbal de recepție pentru lucrările efectuate în zilele de 28 și 29 avea doar remedieri mici, nu erau lucrări nerealizate. După doi ani, eu le tot cer banii! Pentru că nu ne-am înțeles am mers la tribunal!", declară Vasile Șoacăte. De altfel, nici băncuțele de pe punțile exterioare nu sunt conform proiectului, dar Vasile Șoacăte spune că toată lumea a fost acum trei ani de acord cu ele, iar ca argument au fost și plătite.

Executantul mai spune că cere 150.000 lei pentru lucrări prinse în contract, realizate și neplătite și lucrări suplimentare neplătite apărute pe parcursul execuției, aprobate de proiectant, dar pe care beneficiarul, Palatul Copiilor, nu le recunoaște. "Dacă nu le plăcea ce făceam, de ce nu ne-au dat afară de acolo, de ce au semnat procesele verbale de recepție? Recepția finală s-a făcut abia pe 8 noiembrie 2007, iar reprezentantul Ministerului Culturii a spus că a ieșit prea bine totul față de ce indicații am avut. Eu nu am avut detalii la proiectul inițial, iar proiectantul a venit tot timpul să vadă ce fac și a spus că e bine. Acum nu mai e bine?", se arată supărat Vasile Șoacăte.

"Trebuia să-mi iau o marjă de materiale neprevăzute, dar au fost greșeli de tehnoredactare"

În privința încărcării suplimentare a facturilor acuzată de Palatul Copiilor, executantul recunoaște că a umflat facturile cu aproximativ 5% din valoarea contractului, ca de exemplu folosirea a 1.600 de holzșuruburi pentru o masă. Vasile Șoacăte recunoaște că a greșit, dar că în final nu a mai cerut banii respectivi. Pentru toată lucrarea, el a admis că a pus în plus materiale în valoare de aproape 20.000 de lei. "Eu trebuia să-mi iau o marjă de materiale neprevăzute, dar au fost și greșeli de tehnoredactare. Am greșit, am încărcat, am spus că să ne compensăm. Cu toate acestea, mai sunt niște bani în plus față de contract, pe care au să-i dea. Notele de suplimentare sunt nesemnate de beneficiar, dar nu era necesar pentru că într-o altă adresă ei spun că pot face lucrările suplimentare cu acordul proiectantului, iar eu am pentru toate acordul proiectantului", a mai explicat Vasile Șoacăte.

Una peste alta, din aceste neînțelegeri dintre beneficiar și executant rezultă foarte clar că în urma unei licitații dubioase, s-au plătit bani publici pentru lucrări de proastă calitate, iar nava Borcea este ca acum câțiva ani: de neexploatat la adevăratul sau potențial."


Pozele postate mai jos apartin cotidianului "Obiectiv - Vocea Brailei"



Borcea - 1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  60.77 kb
 Vizualizat:  de 28481 ori

Borcea - 1.jpg



Borcea - 2.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  95.25 kb
 Vizualizat:  de 28481 ori

Borcea - 2.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
valicaddy



Data înscrierii: 05/Ian/2010
Ultima vizita: 02/Mar/2017
Mesaje: 3
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mar 05 Ian 2010 08:45:01    Titlul subiectului: 121948

Amiralul Byrd a scris:
Nava cu zbaturi, Tudor Vladimirescu, pasager de lux, restaurat si utilizat de oficialitati (am inteles ca poate fi si inchiriat insa nu stiu detalii privitoare la preturi) precum si in unele sarbatori sau zile speciale. Poza de mai jos este preluata de la http://www.flickr.com
Ce se aude de nava "Cetatea", alt vas cu zbaturi care rugineste undeva in Giurgiu, in stare de flotabilitate? L-am vazut si aproape ca nu-mi venea sa-mi cred ochilor.

Iata ce am gasit pe internet la un search simplu:

"NAVA „CETATEA”

Nava Cetatea a fost construita în Șantierul Naval Turnu Severin, în anul 1903.

A avut rolul de a asigura buna desfășurare a traficului pe Dunărea de Jos, prin transportul de geamanduri pentru marcarea șenalului navigabil al Dunării de Jos și lansarea și ridicarea geamandurilor. Amenajările erau făcute sub puntea principală pentru a lăsa puntea liberă pentru depozitare și manevrare geamanduri. Capacitățile mari, pescajul mic și suprafața mare de manevre de pe vas, l-au adus până în zilele noastre întreg, dar numai ca să putem vedea cum dispare unul dintre ultimele nave cu aburi cu zbaturi din Romania.

Nava prezintă următoarele caracteristici:
- L max = 34,35 m
- Lpp =33,35 m
- Lățime = 4,82 m
- Înălțimea de construcție = 2,37 m
- Pescajul max = 1,40 m
- Pescajul minim = 1,00 m
- Deplasament minim = 112 t
- Deplasament maxim = 157 t
- Putere = 130 C.P.

Cu mult noroc, nava a supraviețuit războiului balcanic din 1913, primului război mondial din 1916-1918, celui de-al doilea război mondial și câtorva recesiuni economice. La bord au fost cazați ofițeri superiori din Franța, Spania, Italia, Germania și Rusia ce aveau rolul de observatori militari în războiul balcanic din 1913.
Nava era deservita de un echipaj de 14 oameni (căpitan, șef-mecanic, secund, pilot, șef-echipaj, bucătar, marinari și fochiști). Putea lua la bord și 2 specialiști (hidrometri).
Propulsia era asigurată de doua roți cu zbaturi cu excentric amplasate lateral în apropierea cuplului maestru. Zbaturile erau puse în mișcare de o mașină cu abur alternativă cu dublă expansiune orizontală de 130 CP. Celelalte agregate de forță (pompe, vinciul de ancoră, dinamul) erau antrenate de mașini cu abur cu simplă expansiune. Aburul necesar era produs într-o căldare navală cu suprafața de schimb de căldura de 60 m2 la o presiune de 9,5 kgf/cm 2 . Motorul principal este o mașină cu abur. Motorul auxiliar ce antrena un dinam de curent continuu de 110 V, este o mașină cu abur cu simplă expansiune de 10 CP. Încălzirea era asigurată din aburul rezidual de la mașina principală.
Performanțele sale sunt reduse (viteza medie 15 km/h).
Nava a fost reparată capital în 1980 la Șantierul Naval Orșova. Cu această ocazie s-au făcut modificări la suprastructură, iar învelișul navei a fost făcut prin construcție sudată, prinsă prin nituire de osatura originală.
Nava a fost în exploatare în perioada 1903-1978, 1980-1982.
"CETATEA", cândva, cunoscut de toate porturile Dunării de Jos, este un candidat excelent pentru diverse funcțiuni ce ar putea ridica numărul de turiști, și mai ales de a clădi o identitate locala și poate chiar un brand, un simbol, oriunde s-ar afla acesta.

Muzeul Marinei Romane
- document din 1913 (Războiul din Balcani) –
Constantin D. Tomescu raportează in jurnalul de bord al navei "CETATEA":

2 August, 1913 - "Am ajuns la Turnu Magurele si am primit oridine de la Divizia de Transport Naval, sa ducem cateva materiale de la Magurele la Bechet. Ploaia ne-a impiedicat toata noapte sa ajungem."

3 August, 1913 - "Am incarcat pe barje un numar mare de materiale pentru pod. Plecam in amonte. O furtuna puternica ne-a tinut in loc, dar seara am ajuns la Bechet."

4 August, 1913 - "Lucrarile la pod au inceput."

5 August, 1913 - "Pentru ca CETATEA, ofera un oarecare confort, toti observatorii militari sun trimisi sa se imbarce. Au venit ofiteri superiori din Franta, Spania, Italia, Germania si Rusia.

6 August, 1913 - "Intreaga zi a fost dedicata transportului local"

7 August, 1913 - "Am adus primele barje umplute cu prizonieri. De pe malul opus am adus Cavaleria Romana - Rosiori. Am impins de fiecare data 3 barje umplute cu 350 de cai cu oameni si echipament fiecare. "

12 August, 1913 - "Zi record, am adus 30 de barje pline intre Bechet si Rahova."

13 August, 1913 - "Am terminat de trecut toate materialele militare din Bulgaria in Romania. Am fost felicitati de comandantul garnizoanei Bechet ”."

Imi pare rau dar nu reusesc sa atasez tot documentul, cu imagini cu tot.

Sursa: http://giurgiuro.blogspot.com/2008/11/am-sa-va-arat-o-treaba-interesanta-ce.html
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Vin 22 Ian 2010 10:08:28    Titlul subiectului: 122579

Tot s-a discutat de nava Cetatea... Ei bine, iata ce urmeaza sa se intample cu ea precum si cu alte nave din parcul rece. Articolul de mai jos apartine cotidianului local "Viata Libera", editia din 22.01.2010. Sursa: http://www.viata-libera.ro/articol-Nave_la_fier_vechi__2.html

"AFDJ scoate istoria la licitație
Nave la fier vechi


* Dacă în alte domenii, în condiții de criză, se disponibilizează personal ori se „taie” din salarii sau sporuri, la Administrația Fluvială a Dunării de Jos se vând navele al căror întreținere costă mai mult decât achiziția unora noi
*Nu se vând navele funcționale, ci unele vechi de 50-60 de ani și nici măcar nu este vorba despre cine știe ce afacere, ci despre valorificarea la fier vechi.

Cum printre navele scoase la vânzare se află și una din ultimele nave cu aburi și zbaturi din România, se poate spune că, pe timp de criză, istoria ajunge la fier vechi.

De ce și cum s-a ajuns aici?

Pentru prima oară după 12 ani, de la divizarea parțială și reorganizarea AFDJ Galați, administrația a decis să valorifice 17 nave care se află în parcul rece.

Este vorba despre mai multe nave, de dimensiuni diferite, care zac nefolosite de ani buni de zile. Ele se deteriorează continuu, iar întreținerea acestora devine pe an ce trece tot mai scumpă.

Și într-un an de criză, ce companie își permite să arunce banii aiurea?

Directorul AFDJ Galați, Florin Uzumtoma (FOTO), spune că în cadrul vizitei recente pe care a făcut-o la Galați, Anton Marin, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, s-a discutat această problemă.

„În parcul rece avem nave vechi de 40, 50 și chiar 60 de ani. Nu le mai folosim, pentru că sunt deteriorate, dar ele trebuie valorificate, măcar așa, cât se mai poate”.

„Întreținerea unei astfel de nave costă mai mult decât aș cumpăra una nouă!”.

„Din acest motiv am solicitat secretarului de stat sprijin pentru a ne da un mandat special în baza căruia să întocmim caietele de sarcini, pentru ca aceste nave să fie scoase la licitație”.

„Conform legislației în vigoare, ele sunt evaluate și sunt scoase la licitație. În cazul în care nici la licitație nu este nimeni interesat de ele, navele vor fi, până la urmă, vândute la fier vechi”, a declarat Florin Uzumtoma.

Oferta AFDJ: bărci la cinci euro bucata!

Cum spuneam, din cele 17 nave ce urmează să fie scoase la vânzare (dacă ministerul de resort va da OK-ul) unele sunt ambarcațiuni mici – bărci, șalupe (în jur de șase), altele sunt mai mari – pontoane-dormitor, iar altele sunt nave în toată regula, cu dimensiuni „adevărate”.

Cum navele sunt vechi și din ele nu au mai rămas decât fiarele, unele din ele au fost evaluate la prețuri simbolice. Precum „Zarea”, evaluată la cinci euro. Nu este o navă, precizează directorul AFDJ Galați, ci „o bucată de barcă”.

O navă nouă, gata învechită

O navă de categoria grea pe care AFDJ vrea să o vândă este și „Trident”.

Această navă are o poveste tristă, care demonstrează că o investiție tărăgănată ajunge, în cele din urmă, la groapa de fier vechi.

„Trident” a fost proiectată ca un spărgător de gheață, nu de dimensiuni foarte mari. După cum ne-a relatat directorul AFDJ Galați, investiția la „Trident” a fost aprobată în anul 1987.

S-a lucrat la ea până în anii 1992-1993, după care lucrările au fost abandonate.

De ce? În primul rând, Revoluția. Apoi au urmat privatizările mai mult sau mai puțin reușite. Șantierul Naval Tulcea, cel care avea în custodie „Tridentul”, s-a privatizat, iar nava a rămas așa… între două ape.

„În prezent, nava e la roșu, cum se spune. Are echipamente pe ea. Nu au fost folosite niciodată, dar sunt vechi, că au trecut anii. Acum încercăm să recuperăm măcar o parte din investiție”.

„Motoarele le vom valorifica noi, adică le vom monta pe navele noastre, la fel vinciurile, iar restul se va vinde la licitație. Dacă nu se arată nimeni interesat, va fi valorificată la fier vechi”, spune Florin Uzumtoma.

Criza a învins războaiele lumii

Printre navele de „categoria grea” se numără și „Cetatea”, navă construita în Șantierul Naval Turnu Severin, în anul 1903 și catalogată ca fiind una din ultimele nave cu aburi și zbaturi din România.

La venerabila vârstă de 107 ani și dacă ar avea gură să spună, „Cetatea” probabil că ar povesti cum a supraviețuit celor două războaie mondiale, fără a mai pune la socoteală războiul balcanic.

Potrivit datelor afișate pe site-ul AFDJ Galați, „…cu mult noroc, nava a supraviețuit războiului balcanic din 1913, celor două războaie mondiale și câtorva recesiuni economice”.

„La bord au fost cazați ofițeri superiori din Franța, Spania, Italia, Germania și Rusia ce aveau rolul de observatori militari în războiul balcanic din 1913”.

Tot de acolo aflăm date tehnice ale navei „…propulsia era asigurată de două roți cu zbaturi cu excentric amplasate lateral în apropierea cuplului maestru”.

„Zbaturile erau puse în mișcare de o mașină cu abur alternativă cu dublă expansiune orizontală de 130 CP. Celelalte agregate de forță (pompe, vinciul de ancoră, dinamul) erau antrenate de mașini cu abur cu simplă expansiune”.

„Performanțele sale sunt reduse (viteza medie 15 km/h) Lungimea - 34,35 m, lățime - 4,82 m, pescaj - 1,40 m”.

„Nava a fost reparată capital în 1980 la Șantierul Naval Orșova. Cu această ocazie s-au făcut modificări la suprastructură, iar învelișul navei a fost făcut prin construcție sudată, prinsă prin nituire de osatura originală. Nava a fost în exploatare în perioada 1903-1978, 1980-1982”.

Deși în raportul afișat pe site-ul AFDJ se spune că nava ar putea fi transformată cu succes „…într-un candidat excelent pentru diverse funcțiuni ce ar putea ridica numărul de turiști”, „Cetatea” va fi scoasă la vânzare, prin licitație.

Potrivit datelor furnizate de directorul AFDJ Galați, nava a fost evaluată la aproximativ 8.000 de euro, fără TVA. „Da, este adevărat, ar fi putut fi transformată în muzeu, dar cei de la Ministerul Culturii au spus că nu are valoare!

Dacă cineva, vreun colecționar e curios, o poate transforma în obiectiv turistic, cumpărând-o la licitație”, mai spune Florin Uzumtoma.

Acesta a adăugat că nava este evaluată la 8.000 de euro, pentru că în momentul de față nu mai are nici motorul cu aburi, nici zbaturi, e doar o „coașcă” de metal, lucru ce poate fi confirmat din fotografiile atașate la dosarul acesteia…
"

Constat ca sunt orase care se straduie sa faca rost de o sponsorizare sau sa stranga un ban de la buget pentru restaurarea vre-unei... vechituri. Apreciez acest lucru, mai ales atunci cand acest obiect (nava, mijloc de transport...) este de proveninenta autohtona sau a fost executat/cumparat de tara noastra. Din pacate, Galati-ul nu este genul de oras care sa pastreze amintirile... Nu-i pasa nimanui de trecut aici, vorba aia, ne doare-n basca. Pacat, pentru ca realizez ca pana acum, atat in domeniul maritim/fluvial cat si in cel al transporturilor... pe uscat se puteau salva si pretui multe lucruri.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
marinarii.ro



Data înscrierii: 26/Dec/2009
Ultima vizita: 05/Dec/2018
Mesaje: 26
Locație: Macin; Bucuresti

MesajTrimis: Mar 06 Iul 2010 16:46:23    Titlul subiectului: 129568

Din pacate situatia navei Cetatea ramane neschimbata . Mai multe fotografii de anul trecut la http://www.marinarii.ro/nave.php?id=23 ,de asemenea expertiza oficiala .
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului Codul Yahoo Messenger
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Vin 16 Iul 2010 13:49:10    Titlul subiectului: 130247

Amintiri din 1981, redate intr-un calendar din 1982... Iata cum arata portul Giurgiu atunci cand transportul de persoane in regim fluvial era in voga. Sa incercam sa uitam macar pentru o clipa mizeria prezentului amintindu-ne de vremurile surprinse in poza de mai jos...


IMG_2161.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  193.18 kb
 Vizualizat:  de 26554 ori

IMG_2161.JPG



IMG_2164.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  222.88 kb
 Vizualizat:  de 26554 ori

IMG_2164.jpg



_________________
http://transportlocalgalati.blogspot.com/ - mai multe info gasiti aici
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Sâm 17 Iul 2010 09:31:03    Titlul subiectului: 130299

Am descoperit intre timp si detalii despre un accident fluvial petrecut in urma cu... 159 de ani. Detaliile sunt relatate de Vasile Alecsandri in stilul sau literar.


IMG_2196.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  239.43 kb
 Vizualizat:  de 26535 ori

IMG_2196.JPG



_________________
http://transportlocalgalati.blogspot.com/ - mai multe info gasiti aici
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Mar 03 Aug 2010 22:57:07    Titlul subiectului: 131170

Din nou despre nava Transilvania, esuata la Galati. Istoria a fost extrasa in bucati iar autoritatile n-au avut nici macar dorinta de a pastra bucata pe care era scrisa numele navei. Pentru un muzeu, pentru posterioritate... La naiba cu muzeele si amintirile atunci cand banii vorbesc!

Iata un nou articol postat la http://www.adevarul.ro/locale/galati/Dupa_31_de_ani_epava_Transilvania_va_fi_scoasa_din_Dunare_0_310169035.html

"După 31 de ani, epava navei de lux "Transilvania" va fi scoasă din Dunăre

Ultimele părți din fosta navă de lux a marinei fluviale române vor fi scoase din Dunăre cel târziu în luna septembrie.

Autoritățile portuare spun că încheierea operațiunilor este o chestiune de săptămâni.

„Sper ca într-o lună să fie scoase și ultimele bucăți din navă. Sub apă mai este o parte de motor și un alt compartiment al navei", a precizat Mihai Ochialbescu, directorul Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM).


Lucrările au fost realizate de firma de scafandri Superquatro din Galați. Contractul, în valoare 3,8 milioane de euro, a fost acordat fără licitație societății din Galați, ceea cea trezit suspiciuni. Mai mult, lucrările au avut întârzieri de peste un an față de termenul inițial din contract, iunie 2009. Superquatro mai primise și atunci o prelungire a termenului, până pe 23 octombrie 2009.

„Când se vor termina operațiunile, vom calcula penalitățile și le vom achita doar suma rămasă", a spus Ochialbescu.

Penalitățile sunt de 0,1 la sută pentru fiecare zi de întârziere. Până acum, acestea s-ar ridica la 30% din contract, adică aproape un milion de euro.
Nava scufundată blochează de peste 31 de ani, pe o lungime de 440 m, Danele 18-21 și determină colmatarea danelor din preajmă. Lucrările de dragaj se efectuează cu dificultate în zonă și nu se pot executa lucrări de reabilitare a cheului danelor care are o vechime de peste 50 de ani.


Istorie la fier vechi

Transilvania a fost construită în Danemarca în 1938, avea o capacitate de 400 de locuri și era singura navă care făcea croaziere pe Mediterană. În 17 septembrie 1979, nava s-a înclinat și s-a răsturnat în dreptul danelor 17-18 din Portul Galați."



1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  30.46 kb
 Vizualizat:  de 26373 ori

1.jpg



_________________
http://transportlocalgalati.blogspot.com/ - mai multe info gasiti aici
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Joi 09 Sep 2010 08:47:30    Titlul subiectului: 133100

21 de ani de la scufundarea navei Mogosoaia... Macar asa, odata pe an, sa ne amintim de acest accident si de urmarile sale.

http://www.viata-libera.ro/articol-21_de_ani_de_la_dezastrul_„Mogosoaia”_2.html

"Mâine
21 de ani de la dezastrul „Mogoșoaia”


* La monumentul închinat celor 239 de victime va avea loc mâine o comemorare *

Se împlinesc, pe 10 septembrie, 21 de ani de la cumplitul naufragiu al navei de pasageri „Mogoșoaia”, cel mai grav accident naval de pe Dunăre, cea mai mare catastrofă din istoria navigației fluviale române.

239 dintre cei 255 de călători aflați la bord au pierit în valurile fluviului, ne-au amintit ieri Maximilian Popesvcu, vicepreședinte al Ligii Navale Române, filiala Galați, și Petre Boșneagă, constructorul monumentului închinat acestei mari pierderi de vieți omenești, monument ridicat în Port Bazinul Nou.

Pe 10 septembrie, acolo va avea loc o comemorare. Cei interesați să participe vor avea la dispoziție un mijloc de transport, ne-a informat Maximilian Popescu, care-i va prelua vineri, la ora 9,30, de la intersecția străzilor Domnească și Basarabiei."



1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  30.96 kb
 Vizualizat:  de 25812 ori

1.jpg



_________________
http://transportlocalgalati.blogspot.com/ - mai multe info gasiti aici
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Vin 10 Sep 2010 15:52:52    Titlul subiectului: 133189

Noi informatii din negura trecutului... tot despre Mogosoaia.

http://www.adevarul.ro/locale/galati/Tragedia_-Mogosoaia-_21_de_ani_Mortii_au_fost_negociati_politic_0_332966844.html

"Tragedia „Mogoșoaia”- 21 de ani/ Un fost magistrat face dezvăluiri incendiare: "Morții au fost negociați politic"

21 de ani de la Tragedia Mogoșoaia România și Bulgaria au stabilit ca vinovatul pentru scufundarea vasului „Mogoșoaia” să fie grațiat în schimbul daunelor plătite familiilor victimelor. În dimineața zilei de 10 septembrie 1989, nava de pasageri „Mogoșoaia” s-a scufundat după ce a fost lovită în plin de convoiul de barje bulgăresc „Peter Karamincev”. 223 de pasageri au murit înecați și doar 16 au scăpat cu viață.

La împlinirea a 21 de ani de la drama care a șocat întreaga țară, ies la iveală amănunte care până acum au părut de neînțeles pentru rudele victimelor.

Justiția l-a găsit vinovat pentru scufundarea vasului „Mogoșoaia” pe căpitanul convoiului de barje bulgăresc, Georgi Petrov Angelovschi, condamnat ulterior de Tribunalul Galați la zece ani de închisoare pentru ucidere din culpă.

A stat în pușcărie două luni

Georgi Petrov Angelovschi nu a stat efectiv la închisoare mai mult de două luni, în perioada 11 septembrie 1989-9 noiembrie 1989.

Curtea Supremă de Justiție a constatat că pedeapsa la care fusese condamnat căpitanul bulgar a fost grațiat integral în baza articolului 3 din decretul 23/1990 emis de președintele României, Ion Iliescu.

După 21 de ani vine și explicația pentru rudele victimelor. „Ecourile scufundării navei Mogoșoaia pe plan internațional au fost foarte mari. S-a preferat să se ajungă la o înțelegere politică între România și Bulgaria.

Pedeapsa bulgarului care a produs accidentul naval, a fost grațiată, iar în schimb partea bulgară s-a obligat să plătească despăgubirile către familiile victimelor. Pedeapsa pe care am aplicat-o căpitanului trebuia executată, dar așa s-a considerat că trebuie procedat”, ne-a declarat fostul judecător Romică Artene, membru în completul de judecată care a judecat cazul „Mogoșoaia” la Tribunalul Galați.

17 ani de coșmar

Cert este că doar partea română și-a executat obligația. Georgi Petrov Angelovschi a fost eliberat, dar calvarul pentru familiile celor 223 de victime a continuat până în 2006, când procesul a fost finalizat.

Bulgarii au invocat în justiție faptul că accidentul s-a produs din vina societății Navrom, care a nu a dotat „Mogoșoaia” cu aparatura necesară navigației pe timp de ceață.

Ei au cerut ulterior să nu mai plătească daunele de 67.596.334 de lei la nivelul anului 1993, echivalentul contravalorii navei, pe motiv că Navrom nu a cerut banii în termenul de trei ani prevăzut de lege. Instanța supremă a admis în cele urmă cererea Navrom de executare silită a Companiei de Navigație din Russe."



1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  21.74 kb
 Vizualizat:  de 25763 ori

1.jpg



2.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  21.39 kb
 Vizualizat:  de 25763 ori

2.jpg



_________________
http://transportlocalgalati.blogspot.com/ - mai multe info gasiti aici
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Vin 10 Sep 2010 15:56:37    Titlul subiectului: 133190

Un alt articol, dar despre presupuneri si comemorari...

http://www.adevarul.ro/locale/galati/Fostul_director_al_Navrom_Galati-_-Comandantul_vasului_Mogosoia_a_avut_partea_lui_de_vina_la_scufundarea_navei_0_332966924.html

"Comandantul vasului Mogoșoia a avut partea lui de vină la scufundarea navei"

La monumentul ridicat în memoria victimelor s-a ținut o slujbă religioasă La comemorarea a 21 de ani de la tragedie, Ioan Nițulescu crede că moartea celor 223 de pasageri putea fi evitată dacă căpitanul vasului "Mogoșoaia" ar fi menținut nava pe partea dreaptă a șenalului navigabil.

Circa 20 de persoane au participat vineri la sluba religioasă organizată la monumentul construit în memoria victimelor de pe nava "Mogoșoaia". Printre aceștia s-au numărat fostul ministru al Transporturilor, Nicolae Stere, fostul director comercial al Navrom Galați, Ioan Nițulescu și Maximilian Popescu, fost comandant instructor la Navrom.

Ioan Nițulescu a făcut o remarcă surprinzătoare în legătură cu tragedia în care și-au pierdut viața 223 de persoane: "Cred că și comandantul de pe Mogoșoaia a a avut o vină pentru că trebuia să stea pe partea dreaptă a canalului navigabil. Am trăit atunci clipe groaznice. Am stat în aval cu o șalupă și pescuiam oamenii de pe Dunăre. Câteva zile și câteva nopți am fost pescuitori de cadavre".

La rândul său, Maximilian Popescu a ținut să declare că ziua de 10 septembrie nu poate trece fără să fie vărsată o lacrimă pentru cei care și-au pierdut viața pe Mogoșoaia.

În curtea societății "Port Bazinul Nou" a fost ridicat un monument în dreptul zonei unde s-a scufundat nava Mogoșoia, pe care sunt inscripționate numele victimelor.

"După 10 ani de la accident, am decis să facem acest monument pentru că nimeni nu s-a gândit să facă acest lucru. Monumentul a început să se degradeze și cred că Primăria sau biserica trebuie să îl treacă în patrimoniu. NU dorim să se uite ce s-a întâmplat aici", a declarat Petrică Boșneagă, cel care a venit cu inițiativa construirii monumentului."



1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  22.79 kb
 Vizualizat:  de 25762 ori

1.jpg



_________________
http://transportlocalgalati.blogspot.com/ - mai multe info gasiti aici
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Vin 10 Sep 2010 16:00:48    Titlul subiectului: 133191

Si acum, "de vorba" cu o parte dintre supravietuitori. Articolul - ca si celelalte doua postate anterior - apartin cotidianului "Adevarul":

http://www.adevarul.ro/locale/galati/Uniti_pentru_totdeauna_de_tragedia_-Mogosoaia_0_234576734.html

"Uniți pentru totdeauna de tragedia „Mogoșoaia”

Cel mai mare naufragiu românesc nu a adus doar suferință, ci și legături sufletești speciale. Accidentul „Mogoșoaia”, din 10 septembrie 1989, care a adus moartea a aproape 200 de oameni, a creat relații deosebite între supraviețuitori și salvatori.

Fatidica zi de 10 septembrie 1989 a rămas pentru totdeauna întipărită în mintea căpitanului Costică Gheorghe. Era marinar pe un vapor de manevră și aștepta schimbul de tură. Din cauza ceței dese, pasagerul Mogoșoaia a plecat din Galați cu o întârziere de 10 minute. Trebuia să plece la 8.00 și a plecat la 8.10.

Primul martor ocular

„La 8.20 a fost în dreptul Bazinului Nou, unde era un ponton de acostare. Acolo eram eu. Așteptam schimbul de tură. Am auzit semnalele de ceață și mi-am dat seama că e pasagerul Mogoșoaia. Pe măsură ce se apropia auzeam un huruit. S-a creat o fereastră de limpezime în ceață și am văzut prova pasagerului Mogoșoia și prova convoiului bulgăresc „Petar Karamincev”.


„Stăteam la balustradă. Și am strigat la colegi: «Veniți să vedeți o întâlnire între un pasager și un convoi bulgăresc!». În următoarele două minute am văzut ciocnirea dintre cele două nave. Am auzit o rumoare de strigăte de groază. În clipa aceea am urcat repede la comandă și am anunțat Dispeceratul Galați”, povestește căpitanul Costică Gheorghe.

În trei minute a pornit motoarele și a plecat cu echipa la locul accidentului. Când a ajuns acolo pasagerul Mogoșoaia era cu fundul în sus. Se putea vedea doar o elice și două cârme. În procesul care a avut loc atunci și după 1990, a fost considerat primul martor ocular al tragediei.

Atunci i-a salvat și viața lui Eugen Malihen, băiețelul de patru ani, care în aceea zi neagră și-a pierdut părinții, doi frați, trei verișori, un unchi și o mătușă.

„L-am găsit între doi muncitori, care au luat pasagerul pentru a se duce acasă. Apa era foarte rece, iar dacă mai întârziam nici ei nu mai rezistau. Am apucat de i-am salvat, iar în clipa următoare vasul s-a scufundat”, își amintește Costică Gheorge.

„Momentele acelea au fost foarte dureroase. Era încremenit, mut și avea ochii de sticlă. L-am dus în cabină, l-am învelit în pătură să se încălzească și am chemat salvarea. Nici nu am mai avut curaj să-l întreb cum se numește. A fost dus la spital, iar după acea am pierdut legătura”, povestește Costică Gheorghe.

Au urmat nenumărate declarații începând cu Procuratura București, Procuratura Galați, Miliție și Căpitănie. L-au pus să deseneze zeci de schițe cu accidentul.
„Mi-a rămas întipărită în minte acea zi. Aș face și acum schița perfectă. S-a întâmplat să plâng ca un copil, de fiecare dată când vedeam un copil de vârsta lui Eugen”, spune căpitanul.

Mâna destinului a făcut ca Eugen să-și câștige pâinea tot cu ajutorul Dunării care i-a înghițit familia. A ajuns marinar pe împingătorul Mercur 201 și aici l-a reîntâlnit pe cel care i-a salvat viața. Au rămas buni prieteni.

„Ne-am regăsit în 2006. Nu mi-l imaginam așa cum este acum. El era proaspăt angajat ca marinar. Un coleg mi-a spus că el este băiatul căruia i-am salvat viața. Nu mi-a venit să cred. A fost ca o răsplată de la Dumnezeu”, povestește Costică Gheorghe.

„Al doilea tată”

„Este omul care mi-a salvat viața și ca un al doilea tată. Nu cred că sunt cuvinte să exprim ceea ce simt. De la momentul accidentului nu-mi amintesc prea multe. Știu doar că era multă apă în jurul meu”, ne-a spus cu emoție în glas Eugen.

Vrea să-i fie părinte spiritual

Povestea lui Eugen Malihen și Costică Gheorghe merge mai departe. Căpitanul ne-a dezvăluit că își dorește să-l cunune pe „băiatul cu bidonul”. „Vom rămâne legați sufletește pentru totdeauna. Îmi doresc să-i devin naș spiritual. Trebuie doar să mă ajute Dumnezeu”, ne-a spus Costică Gheorghe.

Regretă însă că au lucrat foarte puțin timp împreună pe același vas. „Din momentul reîntâlnirii am ținut legătura. Vorbim la telefon, ne întâlnim pe bord, am mers în vizită la bunicii lui din Grindu, dar nu am avut ocazia să lucrăm împreună decât două luni. Mă tot lupt să-l iau cu mine pe vas. Mereu intervine câte ceva”, a încheiat căpitanul."

_________________
http://transportlocalgalati.blogspot.com/ - mai multe info gasiti aici
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Mie 15 Sep 2010 23:27:37    Titlul subiectului: 133461

Lucrarile de ranfluare a navei Transilvania se apropie de final. Inca odata, regretabil ca nici unul dintre edili nu a manifestat interes sa transfere la muzeu macar portiunea pe care era scris numele navei sau alte "maruntisuri" care graiau despre trecut. Dar, in zilele noastre, in acest oras industrial (Galati), cine naiba se mai gandeste la cultura sau la imortalizarea istoriei?!

http://www.viata-libera.ro/articol-Epava_navei_„Transilvania”_odisee_cu_final_controversat_2.html

"APDM Galați
Epava navei „Transilvania”, odisee cu final controversat


Cel mai dificil segment al epavei navei „Transilvania” – motoarele și sala mașinilor – au fost scoase din apele Dunării de firma care execută lucrările de ranfluare, Superquatro Grup.

„În prezent, mai este de scos o bucată din partea auxiliară a navei, un segment de aproximativ 200 – 300 tone, reprezentând în jur de zece la sută din epavă. După aceasta ar mai rămâne doar îndepărtarea bucăților de tablă care s-au mai desprins în timpul lucrărilor și refacerea cheiului în zona în care s-a aflat epava, respectiv danele 18-21 din Portul Comercial”, ne-a declarat directorul APDM Galați, Mihai Ochialbescu.

În aceste condiții, ranfluarea navei „Transilvania” s-ar putea încheia în cel mult o lună de zile. Asta nu înseamnă că „odiseea” epavei se va încheia aici. Conform contractului încheiat între APDM Galați și firma Superquatro Group, lucrările ar fi trebuit finalizate în octombrie anul trecut. Orice zi de întârziere însemnă în termenii înțelegerii o penalizare cu 0,1 la sută din valoare contractului de 14,3 milioane lei.

Asta înseamnă că Superquatro Group ar trebui să piardă aproximativ 4,7 milioane lei. Lucrurile nu sunt însă chiar atât de simple. „Firma nu numai că a solicitat anularea acestor penalități, dar a cerut și majorarea cu aproximativ 50 la sută a prețului lucrărilor”, a arătat directorul APDM Galați.

Solicitările firmei se bazează pe invocarea dificultăților tehnice neprevăzute apărute pe parcursul lucrărilor, precum și întârzierile care au apărut din cauza creșterii fără precedent a apelor Dunării sau a perioadelor cu condiții meteorologice extreme.

Pe de altă parte, conducerea APDM Galați consideră că firma care s-a angajat să facă lucrările și-a asumat și riscurile ce decurg dintr-o astfel de afacere, termenii contractului fiind foarte fermi în privința prețului pe care administrația portuară se angajează să-l achite. În aceste condiții, nu este exclus ca Superquatro Group să se adreseze instanței.

„Dacă vor să se adreseze instanței, sunt liberi să o facă. În ceea ce ne privește, considerăm că termenii contractului au fost clar stabiliți, iar aceștia nu suferă modificări”, a precizat directorul APDM Galați. Firma executantă ar trebui să-și primească banii la finalizarea lucrărilor, atât în ce privește ranfluarea epavei, cât și repararea malurilor."



1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  31.02 kb
 Vizualizat:  de 25642 ori

1.jpg



_________________
http://transportlocalgalati.blogspot.com/ - mai multe info gasiti aici
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
AmiralAOV



Data înscrierii: 24/Iun/2007
Ultima vizita: 16/Iul/2019
Mesaje: 4345
Locație: Galati

MesajTrimis: Joi 11 Noi 2010 00:13:16    Titlul subiectului: 136089

Gata. Nava Transilvania, mai precis ultimele portiuni din aceasta nava au fost extrase.

http://www.viata-libera.ro/articol-Epava_navei_„Transilvania”_scoasa_la_mal_2.html

"În această săptămână
Epava navei „Transilvania”, scoasă la mal


* În același timp, firma care a executat lucrările, Superquatro Grup, a dat în judecată APDM Galați pentru a obține o recalculare a costurilor de execuție * În instanță s-au solicitat 2,4 milioane euro peste valoare inițială a contractului, de 3,6 milioane euro *

Epava navei „Transilvania” a devenit, în sfârșit, după 30 ani cât a zăcut în apele Dunării, istorie. Asta în ce privește navigația. Dar povestea epavei va mai continua în… instanță, dat fiind faptul că firma care s-a chinuit timp de doi ani cu lucrările de ranfluare, Superquatro Group, solicită în prezent o recalculare a costurilor de execuție, fapt refuzat de APDM Galați în baza contractului încheiat de cele două părți.

Riscurile ranfluării

Valoarea contractului de ranfluare a epavei „Transilvania” este de 3,6 milioane de euro și presupune nu numai îndepărtarea resturilor navei care au blocat danele 18-21 din Portul Comercial Galați, ci și refacerea cheiului afectat de lucrările de ranfluare.

Termenul de finalizare a lucrărilor a fost 23 octombrie 2009, dar iată că a mai trecut un an de zile până când ranfularea a fost finalizată. Prelungirile înseamnă, conform contractului, penalizări de 0,1 la sută pe zi, ceea ce ar însemna o sumă de peste un milion de euro.

Lucrurile nu sunt însă chiar atât de simple. „Suntem acționați în instanță de firma Superquatro Grup, primul termen este pe 4 decembrie, ei solicitând o sumă de aproximativ 2,4 milioane euro peste valoarea inițială a contractului. Noi ne pregătim documentele și, în ce ne privește, respectăm contractul. Ce scrie la contract, asta este!”, a declarat Mihai Ochialbescu, directorul general al APDM Galați.

Acesta a precizat că firma susține, pentru justificarea creșterii costurilor, faptul că datele prezentate în caietul de sarcini nu ar fi corespuns cu realitatea din teren.

„Dosarul tehnic este foarte voluminos, dar, în esență, se spune că din navă nu era deja tăiată o bucată de 40 - 50 la sută, ci de numai 20-30 la sută. Deci ei ar fi trebuit să muncească mai mult… Așa spun ei, bineînțeles că noi o să venim cu argumentele noastre”.

„Eu personal nu am participat la formularea acestui caiet de sarcini sau la desfășurarea licitației, dar din câte știu eu acele date erau orientative. Contractul este în forma care este și din punctul nostru de vedere lucrurile sunt clare. Considerăm că nu avem de ce să plătim în plus”, a arătat directorul APDM Galați.

„Transilvania” suferă de „sindromul Rostock”

Ultimele bucăți de tablă din epavă au fost scoase la începutul acestei săptămâni, iar scafandrii au făcut ieri ultimele verificări și măsurători.

„S-a scos Transilvania, este o veste mare, chiar dacă avem această acțiune în instanță. Nava în sine a dispărut, bucățile scoase s-au vândut (prin licitație organizată de DGFP Galați), urmează ca firma care a avut acest contract să termine amenajarea malurilor”.

„Efectele deja au început să se vadă, în sensul că Dunărea își reia cursul normal în zona respectivă, cu posibilități de utilizare a danelor respective”, a mai arătat directorul Mihai Ochialbescu.

Epopeea navei „Transilvania” și „eșuarea” în instanță seamănă cu povestea unei alte epave celebre, cea a navei „Rostock”, ce a pus mult timp probleme în ce privește navigația pe canalul Sulina.

Epava „Rostock” a fost scoasă din apele Dunării în urmă cu trei ani, valoarea contractului fiind de 4,9 milioane euro. Consorțiul condus de firma olandeză Multraship a solicitat însă AFDJ Galați o suplimentare a valorii contractului de nu mai puțin de 12 milioane euro. Litigiul se află și în ziua de azi pe rol, la Curtea de Arbitraj de la Zurich."



1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  27.89 kb
 Vizualizat:  de 24944 ori

1.jpg



_________________
http://transportlocalgalati.blogspot.com/ - mai multe info gasiti aici
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Transport naval Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3  Următoare
Pagina 2 din 3

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Nu puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community