Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Calea de rulare mixta, o solutie pentru Iasi?
Du-te la pagina 1, 2  Următoare
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
floooooooorin



Data înscrierii: 23/Ian/2008
Ultima vizita: 08/Mar/2012
Mesaje: 18
Locație: Cernavoda

MesajTrimis: Vin 03 Oct 2008 21:02:03    Titlul subiectului: Calea de rulare mixta, o solutie pentru Iasi? 99131

Am calatorit, de curand, prin cateva tari balcanice , cu care ocazie am vazut la Sofia un aspect care pe mine m-a surprins. In acest oras circula tramvaie cu ecartament ingust , ca la Iasi, dar si cu ecartament lat , ca la Bucuresti. Ceea ce este foarte spectaculos , este faptul ca sunt zone comune, pe unde trec tramvaie de ambele feluri.
Rog specialistii sa-mi explice fenomenul. A mai vazut cineva asa ceva?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 24/Mai/2020
Mesaje: 8019
Locație: Iasi

MesajTrimis: Vin 03 Oct 2008 22:01:05    Titlul subiectului: 99136

Poate exemplul cel mai cunoscut din Europa este Stuttgartul, unde pana de curand s-a circulat atat pe 1000, cat si pe 1435 mm (pe ecartament metric inca se circula, insa doar ocazional). Sunt si alte orase in afara de Stuttgart care au adoptat acest sistem - vezi LRTA.

Ca posibila solutie de trecere la ecartamentul de 1435 mm la Iasi s-a luat in discutie inca din anii '70, inainte de aducerea Tatrelor, si varianta utilizarii ecartamentului dublu (din cauza costurilor foarte mari implicate de inlocuirea totala a parcului de tramvaie). Aspectul a fost reluat si in urmatorii ani, insa de fiecare data, atat trecerea totala la 1435, cat si utilizarea ecartamentului dublu, au fost respinse, principalele motive tinand de temerea de a nu paraliza transportul public din oras pe timpul lucrarilor, dar si de valoarea foarte mare a investitiilor, atat pentru construirea, cat si pentru intretinerea caii de rulare. Si in privinta parcului de vagoane se punea problema sumelor mari cheltuite, indiferent de solutia adoptata. O serie de calcule facute anul acesta au aratat ca trecerea la 1435 mm iese cu totul din discutie.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
floooooooorin



Data înscrierii: 23/Ian/2008
Ultima vizita: 08/Mar/2012
Mesaje: 18
Locație: Cernavoda

MesajTrimis: Vin 03 Oct 2008 22:19:26    Titlul subiectului: 99138

Multumesc pentru promptitudinea cu care intelegeti sa raspundeti. Nu cred ca Iasului i-ar prinde bine schimbarea ecartamentului , intrucat acesta ,ingust, este traditional.
Calitatea lui ar trebui schimbata. si nu dimensiunea.
Totusi, daca ati adus vorba de inlocuire, poate imi spuneti care sunt avantajele si dezavantajele celor doua variante.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 24/Mai/2020
Mesaje: 8019
Locație: Iasi

MesajTrimis: Vin 03 Oct 2008 23:29:52    Titlul subiectului: 99141

Evident, decizia are la baza factori economici, tehnici, etc., aspectele ce tin de traditie fiind de natura subiectiva.

Avantajele trecerii la 1435 mm tin in principal de o mai mare stabilitate a vagonului, cresterea vitezei si conditii avantajoase de achizitie a vagoanelor noi. Insa trecerea la 1435 mm, combinata cu structura traseelor din Iasi, ar duce la paralizarea transportului public, fiind afectate simultan foarte multe zone. Inlocuirea vagoanelor pe 1000 mm s-ar face initial cu autobuze, care ar trebui intai achizitionate. Unele trasee de tramvai sunt, insa, greu de inlocuit cu autobuze, dat fiind ca in prezent tramvaiele se "strecoara" prin zone in care autobuzul nu poate patrunde. La finalizarea lucrarilor va rezulta un surplus de autobuze. Evident, nu e de neglijat reconfigurarea depourilor si pregatirea acestora pentru a primi noile vagoane pe 1435 mm. In paralel, insa, se va efectua si intretinerea vagoanelor pe 1000 mm, ce vor continua sa deserveasca traseele pe care nu s-a intrat inca pentru refacere. Mentinerea ecartamentului initial permite lucrul pe tronsoane, vital pentru structura traseelor de tramvai din Iasi.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 24/Mai/2020
Mesaje: 8019
Locație: Iasi

MesajTrimis: Vin 03 Oct 2008 23:35:34    Titlul subiectului: 99142

Iata un extras dintr-o nota din 1975, "asupra problemelor pe care le ridica dezvoltarea transportului cu tramvaie in municipiul Iasi":


IMG_1567.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  124.19 kb
 Vizualizat:  de 15432 ori

IMG_1567.JPG



IMG_1568.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  147.74 kb
 Vizualizat:  de 15432 ori

IMG_1568.JPG



IMG_1569.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  127.61 kb
 Vizualizat:  de 15432 ori

IMG_1569.JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Lancaster



Data înscrierii: 06/Mai/2009
Ultima vizita: 25/Mai/2009
Mesaje: 39
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mie 06 Mai 2009 20:34:36    Titlul subiectului: Tranziția la 1435 mm 110518

Eu cred că s-ar putea trece la 1435 mm, dar nu pe rețeaua actuală, ci pe noi linii. Pe vremea când au fost construite primele linii de tramvai, acestea deserveau tocmai cartierele mărginașe, nu se limitau la zonele și cartierele aglomerate, cum se întâmplă acum. Sigur că orice discuție despre linii noi trebuie amânată până după încheierea reabilitării celor existente, dar tema ar putea deveni de actualitate prin 2011-2012.

De exemplu, un nou traseu ar putea fi construit pe bd.Tudor Vladimirescu și C.A. Rosetti, ajungând până la Vânători. Iar după ieșirea dintre clădiri, tramvaiul ar putea avea propria cale, paralelă cu șoseaua spre Sculeni, putând astfel să atingă viteze mult mai mari decât cei 40 km/h admiși în oraș. Așa că ar merita construită pe 1435 mm., zona cu dublu ecartament fiind foarte redusă, între Bucșinescu și podul Tudor Vladimirescu, adică sub 1 km. Tot la Vânători s-ar putea amenaja și un nou depou, pentru că depourile nu trebuie să fie în centrul orașului, ca acum. După care traseele pe 1435 mm. s-ar extinde încet-încet.

La fel, s-ar putea construi un traseu de la Tomești, pe șoseaua Trei Fântâni (Drumul Hoților, unde iarăși se poate asigura cale separată, de viteză ridicată) și apoi Bd.Poitiers, ajungând până la Rondul Vechi CUG. Acolo linia și așa trebuie înlocuită complet, presupun că n-ar fi nici o diferență de cost, dacă ar fi trecută pe 1435 mm și ar ajunge într-o primă fază doar până în Podu-Roș. Mai departe, cu ocazia reabilitării, linia de pe str. Palat și Anastasie Panu ar putea fi trecută și ea pe 1435 mm., fiind iarăși necesară doar o scurtă porțiune cu dublu ecartament, între Elena Doamna și rondul din Tg.Cucu.

Iar vehicule pe 1435 mm. se pot achiziționa la fel de convenabil ca și cele actuale, sunt destule orașe în Germania pe 1435 mm.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 24/Mai/2020
Mesaje: 8019
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mie 06 Mai 2009 21:22:03    Titlul subiectului: 110523

1. Rezonul?!
2. Stuttgartul, mergand pe varianta dublului ecartament provizoriu pe fiecare linie care a trecut la 1435, a avut rabdare 25 de ani pana la conversia totala. Are romanul rabdarea neamtului?
3. Intrebare intrebatoare la Stuttgart dupa aceasta conversie: "Era nevoie?!", raspunsul fiind: "Nu era nevoie!"

Sfat: nu-i mai ascultati pe toti nestiutorii care ametesc lumea la TV cu idei de tipul "nu se mai foloseste ecartamentul de 1000 nicaieri in Europa", ci luati rand pe rand orasele germane (ca, deh, sunt repere) cu tramvai si faceti un calcul! Oare de ce s-or fi incapatanat o multime de orase sa ramana la 1000 mm?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Lancaster



Data înscrierii: 06/Mai/2009
Ultima vizita: 25/Mai/2009
Mesaje: 39
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mie 06 Mai 2009 21:32:55    Titlul subiectului: 110525

Din câte am văzut eu, cam jumătate din orașele germane au rețeaua de linii de tramvai pe 1000 mm. Iar pentru traseele din zonele centrale, nu cred că ar avea vreo utilitate trecerea la 1435 mm. Dar în lipsa unor S-bahn-uri, pentru traseele exterioare de tramvai pe care acum NU le avem deloc, cred că s-ar preta mai bine 1435 mm.

radub a scris:
Oare de ce s-or fi incapatanat o multime de orase sa ramana la 1000 mm?

Pentru că au S-bahn pe 1435 mm., eu așa zic. Razz

Într-un oraș cu pretenții, tramvaiele ar trebui să ajungă la Lețcani, la Vânători, la Rediu, la Tomești etc. Și dacă ne uităm la lungimea rețelei din București, cam de mărimea asta e. Numai că și în București tramvaiele au rămas în urma dezvoltării orașului, ca peste tot în România lui Ceaușescu. Iar acum avem impresia că așa trebuie să fie, iar traseul până în Dancu pare o excepție ciudată, când în realitate e singurul care face ce-ar trebui să facă un tramvai.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 24/Mai/2020
Mesaje: 8019
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mie 06 Mai 2009 22:29:59    Titlul subiectului: 110533

Atentie, sa nu confundam Stadtbahn-ul cu S-Bahn-ul!

S-Bahn-ul foloseste infrastructura feroviara si "matura" mai mult sau mai putin orasele, de la caz la caz, principalul scop fiind acela de a-l lega de suburbii. Trenurile lasa sau preiau calatorii la/de la cateva puncte de transbordare, insa mai departe transportul este asigurat cu tramvaie/Stadtbahn/autobuze.

Stadtbahnul e, cum bine il definea un bun prieten din Stuttgart, un soi de "chestie" intre tramvai si metrou. Dar aceasta "chestie" misuna prin oras, foloseste infrastructura urbana.

Cunoscand indeaproape organizarea transportului public dintr-o serie de orase germane, permite-mi sa fiu in total dezacord cu tine privitor la interactiunea tramvai/Stadtbahn-S-Bahn!

Cand e vorba de Iasi folosesc mereu exemplul Stuttgart dintr-un motiv simplu: relieful la fel de pacatos, care face ca o serie de teorii de organizare a sistemelor de transport sa nu poata fi aplicate cu usurinta.

Repet: acum, dupa finalizarea trecerii la Stadtbahn in Stuttgart, multora incepe sa le scape logica schimbarii care a inceput in urma cu 25 de ani.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Lancaster



Data înscrierii: 06/Mai/2009
Ultima vizita: 25/Mai/2009
Mesaje: 39
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mie 06 Mai 2009 22:52:02    Titlul subiectului: 110537

Cred că ar fi mai cinstit să invocăm conservatorismul. Wink

La modul serios, putem păstra sistemul pe 1.000 mm cât vrem noi. Dar va rămâne o chestie ciudată, ca mocănița cu cremalieră de pe valea Vaserului. Băieții mari (Alstom, de exemplu) se joacă deja cu tot felul de chestii noi și strălucitoare, pe care nu se va mai obosi nimeni să le ofere și în varianta de 1000 mm. Și e bine să fim pregătiți de astăzi pentru aceste evoluții.

Există Citadis-urile din Bordeaux care merg fără fir de contact în zona centrală a orașului, există Citadis-urile din Kassel care merg și pe linii de tren, lumea merge înainte, indiferent că ținem noi pasul sau nu. Astăzi nu e nici o problemă, ne putem reabilita liniile pe 1.000 mm. Dar peste 25-30 de ani, lucrurile vor sta cu totul altfel.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Frankreich_2007.10.25_112329_.jpg

Decât să introducem autobuze pe GPL și să le facem bandă separată (asta tocmai după ce am desființat pe toate bulevardele banda separată pe care circula tramvaiul) am face mai bine să ne gândim la extinderea rețelei de tramvai pentru cerințele de la jumătatea secolului curent, nu pentru cerințele din secolul trecut.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Lancaster



Data înscrierii: 06/Mai/2009
Ultima vizita: 25/Mai/2009
Mesaje: 39
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mie 06 Mai 2009 23:00:40    Titlul subiectului: 110538

radub a scris:
relieful la fel de pacatos, care face ca o serie de teorii de organizare a sistemelor de transport sa nu poata fi aplicate cu usurinta.

Sunt foarte nerăbdător să aud dezvoltată această teorie a reliefului. Am auzit-o timp de peste 30 de ani, dar nu am remarcat să o argumenteze cineva în mod rezonabil vreodată. Ce soluție nemaipomenită oferă ecartamentul de 1.000 mm. pe străzile în pantă?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 24/Mai/2020
Mesaje: 8019
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mie 06 Mai 2009 23:35:51    Titlul subiectului: 110541

Sa presupunem ca avantajele ar fi net favorabile ideii de trecere la alt ecartament. Uiti un lucru: Romania. Adica, dupa un imbold hei-rupist care-l va mana pret de vreo cateva minute sa se gandeasca sa cracaneze mai tare liniile ca sa iasa 1435, romanul va pica strafulgerat de o idee geniala: "de ce sa ma complic, cand otobelul le rezolva pe toate, fara prea mult efort?" Pentru ca asta s-ar intampla, poti sa fii convins! Fie si peste 25 de ani... Neamtul are rabdare, romanul are puturosenia si prostia in sange.
Lancaster a scris:
Sunt foarte nerăbdător să aud dezvoltată această teorie a reliefului. Ce soluție nemaipomenită oferă ecartamentul de 1.000 mm. pe străzile în pantă?
Cred ca nu ai inteles corect mesajul. Am spus ca fac aceasta comparatie cu Stuttgartul prin prisma unor asemanari intre cele doua orase: ambele au pornit cu tramvaiele pe 1000, ambele au un relief dificil, care nu ofera prea multe variante la alcatuirea traseelor, implicand aparitia unor tronsoane comune pentru manunchiuri de trasee. Pentru a ajunge, insa, la nivelul actual al orasului german, mai avem de sapat tuneluri prin dealuri si pe sub pamant pret de vreo cateva zeci de ani, de folosit a 3-a sina alti multi ani (suntem inca in conditiile presupunerii din mesajul anterior) si, mai presus de orice, de schimbat mentalitatea unor indivizi tip "instinct primar". E posibil asa ceva in Romania?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Ionescu



Data înscrierii: 27/Oct/2005
Ultima vizita: 27/Iul/2015
Mesaje: 1204
Locație: Sheffield (South Yorkshire/GB) - Brasov - Pitesti - Bucuresti

MesajTrimis: Joi 07 Mai 2009 10:53:03    Titlul subiectului: 110560

Cred in sine ca este o aiureala, ca sa aschimbi ecartamentul. Nu e nici prostie nici puturosenie, ci pur si simplu, nu merita! Oricat o dati cu argumente nu cred ca merita asa o scormonire de pamint. Cel mai bine sa se reabiliteze ceea ce este...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
Lancaster



Data înscrierii: 06/Mai/2009
Ultima vizita: 25/Mai/2009
Mesaje: 39
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 07 Mai 2009 11:01:49    Titlul subiectului: 110561

radub a scris:
Am spus ca fac aceasta comparatie cu Stuttgartul prin prisma unor asemanari intre cele doua orase: ambele au pornit cu tramvaiele pe 1000, ambele au un relief dificil, care nu ofera prea multe variante la alcatuirea traseelor, implicand aparitia unor tronsoane comune pentru manunchiuri de trasee. Pentru a ajunge, insa, la nivelul actual al orasului german, mai avem de sapat tuneluri prin dealuri si pe sub pamant pret de vreo cateva zeci de ani, de folosit a 3-a sina alti multi ani (suntem inca in conditiile presupunerii din mesajul anterior) si, mai presus de orice, de schimbat mentalitatea unor indivizi tip "instinct primar". E posibil asa ceva in Romania?

Nimic nu e posibil, atât timp cât pornim de la ideea că nu e posibil.
Actuala reabilitare generalizată a liniilor de tramvai ar fi fost o bună ocazie de a trece pe ecartament diferit, însă problema trebuia gândită măcar de acum 5 ani. Dar dacă tot se face pe 1000 mm., atunci trebuie dusă la capăt și asta ar trebui să fie prioritatea pentru următorii 2-3 ani: repunerea în funcțiune a tuturor traseelor existente în 1989, pe ecartamentul existent.

După care ar trebui luată serios în discuție extinderea rețelei de tramvaie. Și în acel moment se vor discuta noi trasee, care în Iași trebuie să traverseze văi, nu să treacă pe sub dealuri, pentru că nu ar avea unde ajunge pe sub dealuri. Iar acea extindere, în special pe trasee extraurbane, se poate face pe 1435 mm. Astăzi discutăm pe un forum, dar peste 5 sau 10 ani, Consiliul Local ar putea concesiona realizarea unor noi linii de tramvai.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 24/Mai/2020
Mesaje: 8019
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 07 Mai 2009 12:15:28    Titlul subiectului: 110567

Zau asa, despre ce vorbim?! SF-uri (pentru altii, da, e normalitate) intr-un oras lasat de izbeliste in ultimii 20 de ani. Vezi vreun motiv de optimism pentru urmatorii 20?
Linii spre Tomesti sau Ciurea sau mai stiu eu unde? Nu cu mult timp in urma rasuflam usurati ca vom mai avea, totusi, linii pe undeva. CUG, Palat? Daca le vom mai vedea vreodata functionale, sa ne crucim ca la o mare minune.
Spui de concesionare. Consideri ca exista cineva interesat sa investeasca in transportul electric? Sa fim seriosi! Chiar si in Vest numeri pe degete astfel de situatii.

Avem de invatat si cum sa facem niste marcaje pe strada astfel incat sa reziste... Altfel, putem visa frumos cu totii.

Revenind la ecartament, nu ai venit cu argumente pentru trecerea la 1435. Speculatia cu o eventuala lipsa de optiuni la achizitia de material rulant ramane pura speculatie. Mai bine de jumatate de Germanie nu a stat si nu sta cu frica asta. Augsburg, Darmstadt si altele isi extind retelele. Mergem si in Elvetia si vedem ca Berna face si ea acelasi lucru. Pe 1000. Sunt nebuni cu totii? E conservatorism? Eu cred ca e altceva si aia se cheama lipsa unei motivatii solide pentru a face o schimbare majora. Eu as specula ca producatorii vor dori sa vanda in continuare si intr-un numar suficient de mare de orase cu ecartament metric.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Lancaster



Data înscrierii: 06/Mai/2009
Ultima vizita: 25/Mai/2009
Mesaje: 39
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 07 Mai 2009 14:47:30    Titlul subiectului: 110574

radub a scris:
Revenind la ecartament, nu ai venit cu argumente pentru trecerea la 1435. Speculatia cu o eventuala lipsa de optiuni la achizitia de material rulant ramane pura speculatie. Mai bine de jumatate de Germanie nu a stat si nu sta cu frica asta. Augsburg, Darmstadt si altele isi extind retelele. Mergem si in Elvetia si vedem ca Berna face si ea acelasi lucru.

Material rulant pe 1000 mm. va exista cu siguranță în următoarea sută de ani. Dar vor fi tramvaie modeste, de același nivel cu cele actuale. Mai are Siemens niște modele ultra-low-floor, dar și ele rămân tramvaie destinate doar centrului orașului. Nu sunt capabile să iasă 10-15 km. în afara orașului, unde să meargă cu 80 km/h.

radub a scris:
Pe 1000. Sunt nebuni cu totii? E conservatorism? Eu cred ca e altceva si aia se cheama lipsa unei motivatii solide pentru a face o schimbare majora. Eu as specula ca producatorii vor dori sa vanda in continuare si intr-un numar suficient de mare de orase cu ecartament metric.

Parțial, e vorba și de conservatorism. Și de exploatarea unei rețele de tramvai deja existente. Și de existența trenurilor suburbane S-bahn, pe care Iașul NU le are. Stadtbahn-ul e metroul ușor, light-rail, care iarăși nu există pe 1000 mm. din câte știu eu.

Firmele aflate acum pe cai mari sunt Alstom și Bombardier. Iar Alstom construiește TGV-urile care merg deja cu 320 km/h viteză de croazieră (!) și care ating în teste 578 km/h, pe roată de fier și șină de fier, viteze pe care japonezii nu le obțin decât pe pernă magnetică. Asemenea firme nu se vor deranja să ofere și modele pe 1000 mm. Are vreun oraș tramvaie Alstom Citadis pe 1000 mm.? Sau modelele Bombardier din Kassel sunt disponibile și pe 1000 mm.?

Vom găsi cu siguranță tramvaie pe 1000 mm. la Siemens sau la Crotram, ultramoderne față de ceea ce avem noi acum. Sau se vor recarosa șasie vechi la marginea Iașului, cum s-a încercat la Nicolina. Dar vom rămâne în urmă și nu vom avea acces la tehnologiile moderne, la sisteme de semnalizare automate și vehicule fără vatman, controlate de computer etc. etc. Viitorul se scrie azi, nu trebuie să așteptăm până instalează Budapesta tramvaiele de la Bordeaux, ca să acceptăm că ar fi utile și pentru noi.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Lancaster



Data înscrierii: 06/Mai/2009
Ultima vizita: 25/Mai/2009
Mesaje: 39
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 07 Mai 2009 14:52:57    Titlul subiectului: 110575

radub a scris:
Spui de concesionare. Consideri ca exista cineva interesat sa investeasca in transportul electric? Sa fim seriosi! Chiar si in Vest numeri pe degete astfel de situatii.

În vest nu e nevoie de apelat la concesiuni. Transportul local e super-dezvoltat, comparativ cu ce e la noi. Iar când e nevoie de o reconstrucție masivă, au municipalitățile bani, nu e nevoie de investiții private.

La noi e mai importantă acordarea de gratuități în scopuri electorale, la noi e mai important controlul asupra resurselor financiare, la noi e mai importantă obținerea șpăgii, decât dezvoltarea orașului etc. etc. Însă nu cred că e topicul potrivit pentru o astfel de discuție.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 24/Mai/2020
Mesaje: 8019
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 07 Mai 2009 15:31:05    Titlul subiectului: 110576

Dintre toate minunatiile enumerate, culmea e ca cel mai usor de implementat la momentul actual este S-Bahn-ul, ce s-ar adresa ZMI. Dar ala ar fi pe infrastructura feroviara, fiind nevoie de constructia statiilor intermodale pentru a-l racorda la sistemul de transport urban.

Stadtbahn la Iasi? Sincer, nu vad sensul. Nici acum, nici peste 20 de ani. Cum convingi toparla sa renunte la tractorul pe care il fataie prin oras (plus restul familiei tip "omul si tractorul")? Va ramane la tractorul sau, indiferent de SF-urile destinate transportului public (ca e la comun si fiecare toparla e unica, nu?). Romania e o tara aparte, unde e de luptat cu saracia, puturosenia, prostia, mentalitatile.

___________________________

Legat de iesitul in afara orasului cu tramvaiul pe 1000: de studiat Verkehrsverbund Rhein-Neckar.

___________________________

Cai mari pe 1000? Innsbruck, de exemplu?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
arthurarad



Data înscrierii: 27/Oct/2008
Ultima vizita: 21/Aug/2015
Mesaje: 467
Locație: Arad

MesajTrimis: Joi 07 Mai 2009 15:39:35    Titlul subiectului: 110577

Lancaster a scris:

Firmele aflate acum pe cai mari sunt Alstom și Bombardier. [...] Asemenea firme nu se vor deranja să ofere și modele pe 1000 mm. Are vreun oraș tramvaie Alstom Citadis pe 1000 mm.? Sau modelele Bombardier din Kassel sunt disponibile și pe 1000 mm.?

Vom găsi cu siguranță tramvaie pe 1000 mm. la Siemens sau la Crotram, ultramoderne față de ceea ce avem noi acum. [...]


Aici imi permit sa te contrazic. Atat Alstom cat si Bombardier sunt in discutii destul de avansate cu 2 dintre fabricile feroviare din Romania pentru a se extinde si in tara noastra si in zona est-europeana. Una din acele fabrici e chiar Astra Vagoane Calatori Arad. Ori mi-e greu sa ma gandesc ca daca de exemplu Bombardier investeste la Arad nu va face si encartament metric. Sunt orase precum Iasi si Arad (dar si multe altele) care ar fi clienti buni! Din cate stiu, exista chiar ceva planuri (cel putin in capul primarului din Arad) de a realiza un tramvai sub sigla Bombardier, dar cu preturi ceva mai mici, undeva pe la 1,5 mil euro. Deci nu pot si refuz sa cred ca nu isi vor extinde aceste doua firme sau macar una din ele productia la encartament metric. E o poveste de cand lumea, cu avantaje si dezavantaje de ambele parti!

_________________
Save "Sageata Verde" (1913-1991)
First electrified rail in Eastern Europe, 8th in the World.
sageata-verde.uv.ro
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului Codul Yahoo Messenger
Lancaster



Data înscrierii: 06/Mai/2009
Ultima vizita: 25/Mai/2009
Mesaje: 39
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 07 Mai 2009 15:48:39    Titlul subiectului: 110578

arthurarad a scris:
Ori mi-e greu sa ma gandesc ca daca de exemplu Bombardier investeste la Arad nu va face si encartament metric.

Dacă Bombardier investește la Arad, e mai probabil că se vor axa pe rame de metrou, pe diverse automotoare și vehicule light-rail, nu pe tramvaie. Ei produc tramvaie moderne la Viena și e mai greu de presupus că vor produce și la Arad, la mai puțin de 500 km.

Cât despre ponderea noastră în calitate de clienți, ar trebui să fim mai rezonabili. Chiar făcând abstracție de preț, câte tramvaie noi poate cumpăra România? 100 pe an? Greu de crezut. Vor fi toate produse de Bombardier? La fel de greu de crezut. Se va concentra Bombardier pe versiuni de 1000 mm., când oferta lor pe 1435 mm. e mult mai vastă? Cu siguranță nu.

Cele două standarde nu sunt la fel de competitive. Aplicațiile pe 1000 mm. sunt mult mai restrânse, indiferent cum le-am contabiliza: ca număr de vehicule, kilometri de cale, domenii de aplicație etc.


Ultima modificare efectuată Lancaster la Joi 07 Mai 2009 16:21:32, modificat de 3 ori în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 24/Mai/2020
Mesaje: 8019
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 07 Mai 2009 15:49:51    Titlul subiectului: 110579

Bombardier produce si acum pe 1000: pentru Innsbruck, pentru Augsburg. Si or mai fi si altele.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Lancaster



Data înscrierii: 06/Mai/2009
Ultima vizita: 25/Mai/2009
Mesaje: 39
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 07 Mai 2009 16:10:44    Titlul subiectului: 110580

radub a scris:
Bombardier produce si acum pe 1000: pentru Innsbruck

Pe bani se produce orice, dar depinde cine suportă costurile. Din punctul ăsta de vedere, putem să le comandăm și pe 1520 mm sau 1524 mm, ca trenurile rusești și se vor găsi furnizori. Dar prețul va fi pe măsură.

Din câte știu eu, Innsbruck are mai degrabă ceva de genul tramvaiului de la Rășinari, adică o linie exterioară de vreo 20 km., dar care intră totuși și în oraș, spre deosebire de Sibiu.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 24/Mai/2020
Mesaje: 8019
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 07 Mai 2009 19:13:45    Titlul subiectului: 110586

Doua trasee exclusiv in interiorul orasului, un traseu care intra foarte putin in oras si inca unul care, pe langa componenta exterioara, are si o portiune semnificativa ca lungime in interiorul orasului. Ai exemplul perfect de tramvai modern care circula cu viteza foarte mare in exterior si, in acelasi timp, e folosit cu succes si pe traseele din oras.

Inca nu vad argumente solide. Si sunt convins ca nici specialistii din orasele vestice nu le-au vazut atunci cand au decis ca nu e o problema sa continue pe 1000 mm. Mi-e aproape imposibil sa cred ca au ales sa-si taie craca de sub picioare din conservatorism. Ar avea de dat niste explicatii cetatenilor pentru deciziile luate.


Varianta mea ar fi urmatoarea:

- tramvai + autobuz pentru interiorul orasului (ramane de analizat daca e cazul sa existe si un al treilea tip de vehicul - troleibuzul)
- S-Bahn + autobuz pentru ZMI
- statii intermodale in zonele CUG 1, Gara Nicolina, Gara, Pacurari, pentru transfer intre cele doua sisteme

Pentru S-Bahn se poate utiliza chiar structura actuala de linii (evident, cu reabilitare si electrificare), ceea ce ar face posibile legaturi Ciurea-Iasi-Podu Iloaiei, Iasi-Harlau, Iasi-Ungheni si o parte din linia spre Dorohoi (strict in cadrul ZMI).
Nimeni nu poate avea pretentia ca infrastructura feroviara sa existe peste tot, deci restul ZMI ar avea legaturi cu orasul folosind autobuze (si pentru acestea se stabilesc punctele de transbordare).
Pentru Ciurea nu as merge inca pe prelungirea liniei de tramvai dinspre CUG, ci pe utilizarea infrastructurii feroviare. Ulterior, dupa ce Lunca Cetatuii ar face parte din oras si ZMI s-ar putea extinde, s-ar putea pune problema prelungirii tramvaiului dinspre CUG, in paralel cu prelungirea traseului de S-Bahn catre noua limita a ZMI.
Similar pentru Tomesti (autobuz in prima faza, apoi prelungirea liniei de tramvai in paralel cu noi limite pentru traseele metropolitane de autobuz).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Lancaster



Data înscrierii: 06/Mai/2009
Ultima vizita: 25/Mai/2009
Mesaje: 39
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 07 Mai 2009 19:33:36    Titlul subiectului: 110588

radub a scris:
Pentru S-Bahn se poate utiliza chiar structura actuala de linii (evident, cu reabilitare si electrificare), ceea ce ar face posibile legaturi Ciurea-Iasi-Podu Iloaiei, Iasi-Harlau, Iasi-Ungheni si o parte din linia spre Dorohoi (strict in cadrul ZMI).

Ar fi un bun început. După care liniile ferate ar trebui să se extindă, pentru că toate satele de pe malul Prutului ar trebui să aibă acces la S-bahn-ul spre Iași, atât cele dintre Ungheni și Sculeni, cât și cele dintre Ungheni și Răducăneni, poate chiar Albița.

Ar fi nevoie și de un inel în jurul orașului, fie cu S-bahn, fie cu light-rail, astfel încât traficul de pasageri să nu mai fie adunat tot în zona centrală, ca acum.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Lancaster



Data înscrierii: 06/Mai/2009
Ultima vizita: 25/Mai/2009
Mesaje: 39
Locație: Iasi

MesajTrimis: Vin 08 Mai 2009 12:53:54    Titlul subiectului: 110613

Ionescu a scris:
Cred in sine ca este o aiureala, ca sa aschimbi ecartamentul. Nu e nici prostie nici puturosenie, ci pur si simplu, nu merita! Oricat o dati cu argumente nu cred ca merita asa o scormonire de pamint. ...

După cum ai avut ocazia să constați, a fost nevoie de exact aceeași "scormonire de pământ" pentru a înlocui infrastructura din Canta. Unele lucrări sunt absolut identice, indiferent de distanța la care așezi șinele.

Eu consider ecartamentul pe 1435 mm. o soluție bună pentru viitoarele linii de tramvai, nu pentru cele existente. Ar fi fost o idee bună pentru cele care se reabilitează în prezent și nu ar fi produs în trafic perturbații mai mari decât cele actuale, dar asta ar fi trebuit discutat încă de acum 5 ani. Despre ele, discuția merită reluată abia peste 25-30 de ani, când vor trebui reabilitate din nou.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI Ora este GMT + 3 ore
Du-te la pagina 1, 2  Următoare
Pagina 1 din 2

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community