Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Despre tehnologiile de executie a tunelelor

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Metrouri
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
andrei11



Data înscrierii: 10/Feb/2009
Ultima vizita: 20/Oct/2018
Mesaje: 1815
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Vin 22 Ian 2010 22:13:05    Titlul subiectului: Despre tehnologiile de executie a tunelelor 122608

Puteti sa-mi explicati si mie cum functioneaza un scut? Oricum pana in 1989 tunelurile au fost sapate cu tarnacopul. Cum sapi tunelul cu scutul? Asta ma intereseaza, ca dupa aceea stiu ce se intampla. Deci in locul capului rotativ cu cutite, ca organ activ, ce ai? Excludem tarnacopul lui Ceausescu din start, evident.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
adrian rosca



Data înscrierii: 22/Aug/2006
Ultima vizita: 05/Iul/2017
Mesaje: 162
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Lun 25 Ian 2010 11:24:28    Titlul subiectului: 122664

O sursa de informatii este lucrarea "Tehnologii pentru excavarea lucrărilor hidrotehnice subterane" – Simionescu Al.: Editura Tehnică București, 1985. Nu conteaza ca se refera la constructii hidrotehnice, tehnologia este la fel.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
armyuser



Data înscrierii: 29/Ian/2010
Ultima vizita: 18/Mar/2012
Mesaje: 24
Locație: Bucuresti 6 (Militari)

MesajTrimis: Mie 21 Apr 2010 17:58:10    Titlul subiectului: Re: Despre tehnologiile de executie a tunelelor 126114

Am găsit câteva informatii referitoare la tehnologia de săpare a tunelului circular de metrou. Sper să fie de folos cititorilor.

Am atașat si două arhive cu paginile din revistă incluse deja în acest fir, precum și alte pagini care nu au mai fost publicate aici.



dsc06603.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  221.41 kb
 Vizualizat:  de 18782 ori

dsc06603.jpg



dsc06604.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  241.05 kb
 Vizualizat:  de 18782 ori

dsc06604.jpg



dsc06605.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  227.73 kb
 Vizualizat:  de 18782 ori

dsc06605.jpg



tehnologii-metrou-1.rar
 Descriere:

Descărcare
 Nume fișier:  tehnologii-metrou-1.rar
 Mărime fișier:  5.55 MB
 Descărcat:  de 1010 ori


tehnologii-metrou-2.rar
 Descriere:

Descărcare
 Nume fișier:  tehnologii-metrou-2.rar
 Mărime fișier:  2.11 MB
 Descărcat:  de 951 ori

Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
adrian rosca



Data înscrierii: 22/Aug/2006
Ultima vizita: 05/Iul/2017
Mesaje: 162
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Vin 23 Apr 2010 12:13:38    Titlul subiectului: 126161

Am adaugat si eu doua extrase relevante din lucrarea "Tehnologii pentru excavarea lucrărilor hidrotehnice subterane" – Simionescu Al.: Editura Tehnică București, 1985.


2.pdf
 Descriere:
Reprezentari grafice

Descărcare
 Nume fișier:  2.pdf
 Mărime fișier:  298.13 kb
 Descărcat:  de 356 ori


1.pdf
 Descriere:
Descrierea tehnologiei de lucru

Descărcare
 Nume fișier:  1.pdf
 Mărime fișier:  667.66 kb
 Descărcat:  de 289 ori

Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
bogdaneftimie



Data înscrierii: 06/Feb/2010
Ultima vizita: 04/Ian/2013
Mesaje: 395
Locație: Bucuresti 6 (Gorjului)

MesajTrimis: Vin 16 Iul 2010 14:47:58    Titlul subiectului: 130257

Cateva imagini cu un TBM in actiune:

Imaginile sunt preluate de la constructia metroului din Sofia, si reprezinta efortul comun al Metropoliten si o firma straina. Nu imi amintesc daca face parte din MD1 sau MD2 (MD = MetroDiameter, in traducere ~ magistrala)
Voi incerca sa postez si cateva imagini de la PLS unde s-a lansat acel TBM, si deasemenea o metoda de constructie care la noi nu stiu daca s-a folosit (numele nu era mentionat, ci doar o descriere)





Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
andrei11



Data înscrierii: 10/Feb/2009
Ultima vizita: 20/Oct/2018
Mesaje: 1815
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Vin 16 Iul 2010 20:42:05    Titlul subiectului: 130271

Intrebare : Se poate face cu o masina de facut tunele un tunel pentru linie dubla pentru metroul din Bucuresti ? Deci amandoua liniile in acelasi tunel, tunel facut fara decopertare la suprafata. Sper ca am fost destul de clar. Multumesc.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
subway guru



Data înscrierii: 02/Iul/2010
Ultima vizita: 14/Noi/2013
Mesaje: 634
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Vin 16 Iul 2010 22:17:43    Titlul subiectului: 130280

Scula mecanizata de facut tunele se numeste in 'jargonul' de specialitate TBM (Tunnelling Boring Machine). V-as propune sa utilizam aceasta denumire pt claritate.
Scula semi-mecanizata se numeste 'scut'.
Raspunsul pe ultrascurte la intrebare este DA.
Implicatiile si considerentele nu sunt de 'ultrascurte'
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
rgv



Data înscrierii: 13/Mai/2009
Ultima vizita: 04/Oct/2011
Mesaje: 42
Locație: Iasi

MesajTrimis: Dum 18 Iul 2010 09:17:59    Titlul subiectului: 130335

andrei11 a scris:
Intrebare : Se poate face cu o masina de facut tunele un tunel pentru linie dubla pentru metroul din Bucuresti ? Deci amandoua liniile in acelasi tunel, tunel facut fara decopertare la suprafata. Sper ca am fost destul de clar. Multumesc.
Exact pornind de la acest principiu (de a folosi un singur tunel, deci costuri reduse) a fost proiectat Montreal Metro, in asa fel incat sa permita constructia unui singur tunel (de 7,1 m latime), dar vagoanele ce compun trenurile, desi circula pe linii cu ecartament normal, au o latime de 2,5 m. Pe de alta parte, statiile au o lungime de 150 m, permitand circulatia cu trenuri compuse din 9 vagoane (3 seturi X 3 vagoane fiecare), cu o capacitate de 1260 pasageri (din care 360 pe scaune).

Totul pleaca din proiectare, functie de tehnologia disponibila la timpul respectiv.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
bogdaneftimie



Data înscrierii: 06/Feb/2010
Ultima vizita: 04/Ian/2013
Mesaje: 395
Locație: Bucuresti 6 (Gorjului)

MesajTrimis: Dum 18 Iul 2010 19:34:53    Titlul subiectului: 130348

Asa cum spuneam, cateva imagini de la constructia unei statii prin metoda Milan, metoda de constructie subterana (sursa imaginilor este mentionata pe fiecare imagine, locatia Banishora, Sofia:













Nu cunosc detalii despre metoda, dar daca cineva cunoasye detalii, este rugat sa expuna cateva idei Smile

Din imagini, se observa ca complexul statiei a fost "injectat" cu beton direct in sol, apoi s-a excavat pamantul dintre peretii statiei.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
sab



Data înscrierii: 14/Sep/2008
Ultima vizita: 04/Aug/2013
Mesaje: 1354
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Dum 18 Iul 2010 21:26:15    Titlul subiectului: 130352

Si la noi s-a folosit aceeasi tehnica. Se turnau intai stalpii de rezistenta, apoi planseele incepand de sus in jos si dupa aceea se excava si se scotea pamantul prin asa numitele "goluri tehnologice"...Din ce stiu, asa s-a lucrat la Unirii.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
subway guru



Data înscrierii: 02/Iul/2010
Ultima vizita: 14/Noi/2013
Mesaje: 634
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Dum 18 Iul 2010 21:54:22    Titlul subiectului: 130353

Tehnologia respectiva se numeste 'metoda milaneza'.
A fost adesea folosita si la noi.
Terminologia standard este 'executie top-down' pt statii si galerii de metrou.
Ai sa mai intalnesti astfel de denumiri de 'provenienta' care indica locul in care s-a folosit tehnologia respectiva prima data (ex: metoda berlineza sau metoda hamburgheza)
N-au inventat-o bulgarii, care sunt cu cca. 20-30 de ani in urma noastra la constructia de metrou.
Sa nu intelegi cumva ca am vreun resentiment privind 'producatorii de castraveti'.
Am avut oportunitatea sa-l cunosc atat pe directorul 'Metrorexului' bulgaresc (un om deosebit de cumsecade, ne trimitem mereu felicitari de Anul Nou) cat si pe consultantul sef japonez al proiectului lor.
Japonezul ala e foarte posibil sa fie in viitor implicat in proiectul nostru de Otopeni. Vom vedea.
Metroul lor este integral in subordinea municipalitatii Sofia.
Reprezentantul Bulgariei la Asociatia Internationala de Tunele e patronul firmei care asigura studiile geotehnice pentru Metro-Sofia, n-au nici macar o asociatie nationala de constructii subterane ca a noastra.
In rest, cum am spus, toate bune despre vecini si bravo lor ca reusesc asa cum pot sa-si dezvolte reteaua lor de metrou.
Dar nu ne-o da de exemplu, ca nu e cazul.
Si in final, Bucurestii nu sunt Sofia.
PS:
Pot sa-ti mai spun ca ne invidiaza foarte mult pentru noile noastre trenuri marca Bombardier!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
subway guru



Data înscrierii: 02/Iul/2010
Ultima vizita: 14/Noi/2013
Mesaje: 634
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Lun 19 Iul 2010 00:51:35    Titlul subiectului: Re: Despre tehnologiile de executie a tunelelor 130361

andrei11 a scris:
Oricum pana in 1989 tunelurile au fost sapate cu tarnacopul.
Pentru proprietatea termenilor te rog permite-mi sa fac urmatoarele precizari:
Daca terenul era preponderent nisipos, saparea se facea cu banala lopata.
Daca terenul era argilos, se utilizau pickhammere cu aer comprimat care aveau sudate pe 'spitz' tot un soi de 'lopatica'.
Tarnacoape n-am prea vazut in frontul scutului.
Asta doar asa ca o corectie minora.
Ramane valabila ideea ta de baza ca tunelele au fost excavate 'manual'.
Din aceasta cauza scutul se numea 'semi-mecanizat' ca sa nu-i spuna de-a dreptul 'semi-manual'.
P.S.: si dupa '89 a fost la fel!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
bogdaneftimie



Data înscrierii: 06/Feb/2010
Ultima vizita: 04/Ian/2013
Mesaje: 395
Locație: Bucuresti 6 (Gorjului)

MesajTrimis: Lun 19 Iul 2010 07:56:16    Titlul subiectului: 130364

@subway guru:

Exemplu bun sau prost, nu comentam nimic, dar totusi ei au reusit sa construiasca mai mult ca noi, dupa 1990. asta indubitabil. Si sincer arata si mai frumoase statiile (un exemplu este statia si tunelul construit peste acel pod cu soseaua alaturata, sau statia capat de linie, construita deasupra unui rau.

Offtopic: Cat despre comparatia de trenuri, cele rusesti, 81-71 sau 81-74, te asigur ca sunt mult mai functionale si mai ok decat si BM-urile. Aici multi vor face comparatii, dar realitatea este ca acele trenuri, chiar si invechite, sunt cu mult mai fiabile, si mai confortabile pt calatori. Aceleasi trenuri se folosesc si in Praga pe 2 dintre magistrale, si sunt construite astfel incat sa nu mergi ca sardinele, si sa ai si aer in saloanele de calaltori, au acele fante de intrare a aerului, au mai multe chestii interesante. Dar detaliile nu isi au rostul aici.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Catalin Grigorie



Data înscrierii: 05/Feb/2009
Ultima vizita: 10/Iul/2011
Mesaje: 43
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Lun 19 Iul 2010 10:43:36    Titlul subiectului: 130370

Tocmai ce am vazut poze cu reteaua de metrou din Sofia si sincer arata foarte bine.. chiar mai bine decat ce e pe la noi... plus ca au un site mult mai bine informat in care sunt prezentate si metodele de constructie ale tunelelor Very Happy... Ca mai au de munca pana sa atinga niveul retelei noastre e adevarat, dar in ritmul lor de dezovltare comparativ cu al nostru, nu o sa dureze prea mult...
http://www.metropolitan.bg/en/progress/technology/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
bogdaneftimie



Data înscrierii: 06/Feb/2010
Ultima vizita: 04/Ian/2013
Mesaje: 395
Locație: Bucuresti 6 (Gorjului)

MesajTrimis: Lun 19 Iul 2010 10:53:52    Titlul subiectului: 130371

Cea mai interesanta mi se pare statia Musagentitsa - cea construita la un capat de pod, si care traseul liniei este construit pe pod. detalii mai multe se gasesc pe site, sau pe skyskrapercity - sofia metro forum.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
subway guru



Data înscrierii: 02/Iul/2010
Ultima vizita: 14/Noi/2013
Mesaje: 634
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Lun 19 Iul 2010 12:17:32    Titlul subiectului: 130374

Tot offtopic:
Eu as fi mai gelos pe vecinii unguri.
Au stiut sa-si porneasca M4 al lor (echivalentul M5-ului nostru) si sa subtraverseze si Dunarea cu tunelele.
Pentru ilustrare pun si cateva imagini (personajul din prim plan e 'consultantul'. Remarcati va rog sistemul 'sofisticat' prin care sunt coordonate lucrarile cat si calitatea betoanelor)



DSC00223.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  90.92 kb
 Vizualizat:  de 18055 ori

DSC00223.JPG



DSC00224.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  82.38 kb
 Vizualizat:  de 18055 ori

DSC00224.JPG



DSC00225.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  90.32 kb
 Vizualizat:  de 18055 ori

DSC00225.JPG




Ultima modificare efectuată de către subway guru la Lun 19 Iul 2010 12:33:34, modificat de 1 dată în total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
bogdaneftimie



Data înscrierii: 06/Feb/2010
Ultima vizita: 04/Ian/2013
Mesaje: 395
Locație: Bucuresti 6 (Gorjului)

MesajTrimis: Lun 19 Iul 2010 12:29:41    Titlul subiectului: 130375

Cateva detalii despre metroul din Budapesta: statiile au cam acelasi aspect cu cele din Praga, cu mentiunea ca sunt mai stralucitoare si mai noi, curate. Respecta oarecum stilul sovietic de constructie.

Ce este interesant, este adancimea la care au fost construite statiile din Praga, si de unde au si forma respectiva.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
subway guru



Data înscrierii: 02/Iul/2010
Ultima vizita: 14/Noi/2013
Mesaje: 634
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Lun 19 Iul 2010 20:22:39    Titlul subiectului: 130393

Te rog sa-mi dai voie sa nu fiu cu totul de acord.
Metroul praghez a fost mereu extrem de 'cochet'. Au arhitecti buni si cu personalitate, metroul lor e al lor si nu prea seamana la fatada cu celelalte metrouri.
Mie cel mai mult mi-a placut statia StűíŸkov.
Imi pare rau ca nu am la indemana pozele facute de mine in 2007 in timpul constructiei.
Dar pun aici doua foto de pe internet.
Cota statiei -6m.
Cum am mai spus, vecinii fac cum trebuie, numai noi suntem in continuare obligati ca in loc de statii moderne sa proiectam buncare antiatomice.
Doar pt ca niste functionari de la ISU sa-si justifice lefurile si posturile pt lucruri inutile dar costisitoare.



Praha,_StĂžĂ­ÂŸkov,_stanice_metra_StĂžĂ­ÂŸkov,_noĂšnĂ­_pohled_od_severvĂœchodu.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  57.27 kb
 Vizualizat:  de 17993 ori

Praha,_StĂžĂ­ÂŸkov,_stanice_metra_StĂžĂ­ÂŸkov,_noĂšnĂ­_pohled_od_severvĂœchodu.jpg



Metro_StĂžĂ­ÂŸkov_6.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  91.77 kb
 Vizualizat:  de 17993 ori

Metro_StĂžĂ­ÂŸkov_6.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
bogdaneftimie



Data înscrierii: 06/Feb/2010
Ultima vizita: 04/Ian/2013
Mesaje: 395
Locație: Bucuresti 6 (Gorjului)

MesajTrimis: Lun 19 Iul 2010 20:30:57    Titlul subiectului: 130394

Corect. Statia de mai sus a fost construita daca nu ma insel in 2007, imagini de la constructie se regasesc aici:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=307889&page=2
In timpul constructieie, spre final, se putea vizita santierul, inclusiv tunelul.

Statiile de care spuneam ca se aseamana, sunt dintre cele mai vechi, cum este Invalidovna de exemplu, au acel stil de peron central format dintro insula centrala mai mare si cate o insula laterala mai mica, cu accese intre stalpii de rezistenta. Este vorba de statiile la adancime mare, si care praghezii s-au priceput sa le construiasca destul de bine, daca nu chiar f bine, mai ales cum sunt pozitionate pentru a contura triunghiul central aorasului, accese care se regasesc in cladiri, in centrul orasului, ceea ce mie mi-a placut foarte mult. De mentionat si tunelul suprateran, de la statia Hurka, care traverseaza acel parc, si totodata si lacul din parc, inteligent si fara a distruge/ consuma resurse Wink

Invalidovna:


Hurka-Luziny:
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
subway guru



Data înscrierii: 02/Iul/2010
Ultima vizita: 14/Noi/2013
Mesaje: 634
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Lun 19 Iul 2010 20:52:48    Titlul subiectului: 130395

Daca tot vorbim despre tehnologiile 'avansate' de constructie a tunelelor, iata si un mini-reportaj de anul acesta de la 'mama tuturor tunelelor'.
Cel mai 'tare' tunel din lume!



DSC01078.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  131.42 kb
 Vizualizat:  de 17975 ori

DSC01078.jpg



DSC01087.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  58.53 kb
 Vizualizat:  de 17975 ori

DSC01087.jpg



DSC01094.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  86.89 kb
 Vizualizat:  de 17975 ori

DSC01094.jpg



DSC01095.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  86.5 kb
 Vizualizat:  de 17975 ori

DSC01095.jpg



DSC01113.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  67.77 kb
 Vizualizat:  de 17975 ori

DSC01113.jpg



DSC01117.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  75.6 kb
 Vizualizat:  de 17975 ori

DSC01117.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
bogdaneftimie



Data înscrierii: 06/Feb/2010
Ultima vizita: 04/Ian/2013
Mesaje: 395
Locație: Bucuresti 6 (Gorjului)

MesajTrimis: Lun 19 Iul 2010 21:01:35    Titlul subiectului: 130396

subway guru a scris:
Daca tot vorbim despre tehnologiile 'avansate' de constructie a tunelelor, iata si un mini-reportaj de anul acesta de la 'mama tuturor tunelelor'.
Cel mai 'tare' tunel din lume!
Deja aici este treaba "serioasa" la cei ~16Km de tunel. Imi place captuseala interioara folosita.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
subway guru



Data înscrierii: 02/Iul/2010
Ultima vizita: 14/Noi/2013
Mesaje: 634
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Lun 19 Iul 2010 21:49:19    Titlul subiectului: 130401

15,1km e doar sectiunea vizitata. Are termen de finalizare oct. a.c. si e ultima sectiune aflata in constructie.
Lungimea 'comerciala' a lucrarii e de 57km de tunel dublu.
In realitate sunt de aproape trei ori mai multi km de tunele sapate.
O lucrare 'GIGANT'.
Elvetienii sapa la tunele de cand i-a facut mama lor.
Ei stiu ca o tara de vaioage si cantoane nu se tine 'unitara' decat daca sapi si iarasi sapi cai de comunicatie prin munti, pentru a alcatui o tara cu adevarat.
Conducatorii nostri n-au nici o viziune in sensul asta.
La noi spre exemplu, desi poti sa arunci cu piatra de la Campulung Muscel la Fagaras, daca e sa calatoresti, mai usor ajungi la Constanta.
Negru Voda, Dragos Voda au luat-o la trap calare peste munti pentru a descaleca. Dar noi cum facem?
Pentru a avea intradevar un stat 'unitar' trebuie o infrastructura care sa 'teasa' intre ele provinciile 'istorice'.
La scoala ni se baga in cap tot felul de 'gogorite' cum Carpatii au fost 'ultimul reazem' si 'trasatura de unire' a poporului roman.
In toata Europa muntii au fost 'bariere' de separare si nu 'elemente de unire'.
Carpatii au fost elementul geografic principal pt care noi nu am reusit sa devenim o natiune decat cu atat de multa greutate si intarziere.
Oare noi cand o sa incepem sa sapam pt unitatea tarii si a neamului precum elvetienii?
Sunt trist...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Metrouri Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Nu puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community