 |
TRAM CLUB ROMANIA Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
|
|
Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
mrM

Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 07/Iun/2023 Mesaje: 1016 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mar 03 Oct 2006 10:47:32 Titlul subiectului: Autobuzele R.A.T.A/I.R.T.A/I.T.A. și O.N.T. |
34778 |
|
Să discutăm despre autobuzele R.A.T.A./I.T.A./I.R.T.A și autobuzele și microbuzele O.N.T.
În 1946, a avut loc naționalizarea transportului auto interurban (ministru al transporturilor fiind nimeni altul decât Gh. Gheorghiu-Dej), luând ființă Regia Autonomă a Transportului cu Autovechiculele, adică R.A.T.A. Mai târziu a devenit I.R.T.A (Întreprinderea Regională de Transporturi Auto), apoi I.T.A. După 1990 s-a numit cumva Autotransport?
Pe vremea aia nu existau autobuze care să facă curse „transnaționale”; cele mai lungi trute pe care le avea I.R.T.A București în 1963, conform București (ghid) – Ed. Meridiane erau:
- București – Brașov (171 km) - pleca de la Autogara Centală)
- București – Rm. Vîlcvea (178 km) - tot de la Autogara Centrală pleca
- București – Pitești – Urși (191 km) – pleca de la Autogara Grivița Roșie
Autobaza I.R.T.A. București se afla pe Șos. Viilor nr. 40 (tel. 23.13.50), iar sediul I.R.T.A. București pe Spătarul Preda nr.5 (tel 23.30.30)
În privința parcului de autobuze, nu știu mărci/modele a deținut în 1946. După un timp au început să se „fabrice” autobuze, montându-se pe caroserii de lemn pe șasiu de camione Z.I.S. (AMO-Z.I.L.)-150 (cel după care s-a „tras” S.R.-101). În jurnalele de actualități din perioada 1945-1989 care începuseră să fie date pe Realitatea Tv a existat un reportaj cu carosarea acestor autobuze (din păcate nu am reușit să-l înregistrez).
Ce ar fi putut să dețină R.A.T.A./I.R.T.A./I.T.A în perioada 1950-1989
Anii ’50:
-„Z.I.S”.-150
- „Ikarus” 55
- „M.T.D.”
- „T.V.” 1
- Posibil „T.V.” 2
Anii ’60:
- Cam tot ce a deținut în anii ’50 (măcar în perioada de început, excepție făcând „T.V.” 2 care probabil au fost folosite până prin anii ’70)
- „T.V.” 20
Anii ’70:
- „Roman” 111
- Posibil „T.V.” 2
- „T.V” 20
- Erau și unele iugoslave parcă
Anii ’80
- „Roman” 111 și 112
- Posibil și „T.V.” 20
- "Dac" 112 și 117 (variante intrerurbane, adică în 2 uși)
În ceea ce privește O.N.T.-ul (Oficiul Național de Turism), acesta e cu 10 ani mai bătrân decât R.A.T.A. Nu știu dacă înainte de 1948-50 a deținut autobuze. Garajul O.N.T.-ului în București se afla pe strada care face legătura între Bd. Poligrafiei (și trece pe lângă Hotel „Parc”) și Bd. Expoziției. Later edit: Mai există acele garaje, dar îmi e că din cauza poziâionării au să dispară.
Cam ce autobuze și microbuze a folosit O.N.T.-ul
- „Renault”-„Chausson” (au fost aduse 12 în 1957)
- „Irannational” O302 (autcare) în anii ’70 și ’80 (vehicule foarte bune de altfel, unele dintre ele funcționând și după 31 de ani) și O309 (microbuze) – au ajuns în anii ’80 maxi-taxi în București, dar au fost casate din cauza uzurii (uzură provocată și aglomerație și lipsa pieselor), doar câtve supraviețuind
_________________ I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da).
Ultima modificare efectuată mrM la Mie 04 Oct 2006 15:24:40, modificat de 3 ori în total |
|
Sus |
|
 |
Horia Radulescu

Data înscrierii: 28/Iul/2006 Ultima vizita: 11/Sep/2023 Mesaje: 83 Locație: Mulhouse (Franta)
|
Trimis: Mar 03 Oct 2006 10:54:21 Titlul subiectului: |
34779 |
|
La un moment dat, ONT avea si Kaessbohrer-Setra S9 sau S10, vopsite alb-albastre si cu caroserie panoramica... imi amintesc de ele inca la inceputul anilor '80; cele pe care le-am vazut purtau numere cu 31-B-...
si erau preferate de soferii ONT fata de O302-uri!
|
|
Sus |
|
 |
OAB

Data înscrierii: 25/Noi/2005 Ultima vizita: 10/Mai/2022 Mesaje: 1621 Locație: Cluj
|
Trimis: Mar 03 Oct 2006 15:26:00 Titlul subiectului: |
34790 |
|
Termenul de "autotransport" se referea la autobuz, nu la firmă; eu nu știu ca ITA să fi devenit "Autotransport" Citat: | - Posibil „T.V.” 2 | Afară de TV2-ul "obișnuit" a mai existat o variantă cu faruri de ceață așezate între farurile obișnuite; cred că aceea e versiunea "autocar" sau "turist" folosită pe rutele interurbane Citat: | - „Roman” 111 și 112
- Posibil și „T.V.” 20 | Roman 111 a fost conceput ca variantă interurbană
Roman 112 a fost folosit ca autobuz interurban în lipsă de altceva, bineînțeles, cu modificări de genul:
-perdeluțe la ferestre
-blocarea ușii a II-a cu diverse obiecte
-desființarea ușii a II-a, spațiul corespunzător scării ușii a II-a fiind folosit ca ladă pentru scule
DAC 117, cu 2 uși. Îmi aduc aminte că, pe relația Cluj-Turda, prin 1986-1987, aproape toate Romanurile 111 au fost înlocuite cu niște DAC 117 interurbane,care aveau particularități (DAC-urile respective circulau și pe alte rute):
-cele două trape situate între roțile din față stânga și mijloc stânga, aveau dimensiuni aproape egale. Altfel spus, "capacul mic", cel situat lângă roata din stânga față, era mult mai mare, ajungând până în imediata vecinătate a roții din stânga față; în plus, avea un grilaj mic
-pe partea ușilor, lângă capacul lăzii cu scule (care se află pe locul ușii II a variantei urbane) se găsea un capac mic, cu grilaj pentru aerisire
A fost o serie redusă de DAC 117 fabricate la sfârșitul anului 1985; deja în 1986, s-a revenit în sensul redimensionării capacului mic (la fel ca înainte) și la desființarea acelui capac mic de pe partea ușilor. Voi da niște exemple de astfel de autobuze:
-31 CJ 4951 (dispărut în 1990; până la Revoluție a avut 4 "rachete")
-31 CJ 3025 (în 1995 încă mai circula)
-31 CJ 7528 (dispărut în 1996 su 1997, nu mai știu exact; țin minte că scotea fum albastru din greu)
-32 CJ 812 (dispărut undeva între 1990 și 1993)
|
|
Sus |
|
 |
mrM

Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 07/Iun/2023 Mesaje: 1016 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mar 03 Oct 2006 20:30:48 Titlul subiectului: |
34809 |
|
Știam de "T.V." 2 și 20 cu faruri, dar eram curios cine le-a folsit: I.R.T.A. sau O.N.T sau ambele.
Existau "Skoda" RTO706 în variantă interurbană; aceeași întrebare ca și la "T.V."-uri
Cumva O.N.T. a folosit și "Skoda" SL11 (varianta interurbană a lui SM11)?
_________________ I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da).
Ultima modificare efectuată de către mrM la Mar 03 Oct 2006 23:18:53, modificat de 1 dată în total |
|
Sus |
|
 |
OAB

Data înscrierii: 25/Noi/2005 Ultima vizita: 10/Mai/2022 Mesaje: 1621 Locație: Cluj
|
Trimis: Mar 03 Oct 2006 22:35:28 Titlul subiectului: |
34830 |
|
mrM a scris: | Știam de "T.V." 2 și 20 cu faruri, dar eram curios cine le-a folsit: I.R.T.A. sau O.N.T sau ambele. | În Județul Timiș, sigur au fost folosite de IRTA. Vezi topicul TV-urilor, unde este o poză de epocă în care apare TV 2 cu 4 faruri.
În legătură cu folosirea TV-urilor în serviciul ONT-ului, nu cred că "TV Turist" era cel mai potrivit autocar...
|
|
Sus |
|
 |
Acier

Data înscrierii: 15/Feb/2006 Ultima vizita: 17/Sep/2023 Mesaje: 364 Locație: Bucuresti 3 - Vitan
|
Trimis: Vin 03 Aug 2007 16:52:49 Titlul subiectului: |
81002 |
|
pentru cei mai tineri, a existat si Mersul Autobuzelor, echivalentul rutier al Mersului Trenurilor, aici copertile editiilor din '65 si '72. nu stiu pana in ce an s'a editat, am avut odata unul de prin '78 editat de regionala Vrancea. sper sa va placa :)
Descriere: |
coperti Mersul Autobuzelor |
|
Mărime fișier: |
165.55 kb |
Vizualizat: |
de 23078 ori |

|
|
|
Sus |
|
 |
catalinvalutanu

Data înscrierii: 10/Noi/2007 Ultima vizita: 08/Sep/2020 Mesaje: 14 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Joi 17 Ian 2008 17:17:22 Titlul subiectului: Revin: Mersuri au aparut si dupa 1990 am gasit unul din 91 |
87129 |
|
De editat s-au editat cel putin pana in 1989, an din care am o editie scoasa de ITA Valcea
Am gasit mai multe pe perioada 1970-1991,
atasez cateva poze dupa coperta 1:
1970-1971, centralizat
1975-1976, regional pe judetele Arges, Olt, Teleorman si Valcea
1976-1977, centralizat
1976-1977, regional pe judetele Arges, Olt, Teleorman si Valcea
1977-1978, centralizat,
iar din 1979-1980 judetul Valcea editeaza un mers separat
(alte judete incepusera mai de mult).
Din anii 80 s-a schimbat radical sistemul de prezentare a curselor.
(voi reveni cu foto pentru Mersurile de dupa 1980)
Nu am nici o editie din anii: 1971-1972, 1974-1975 si 1978-1979.
daca ma poate ajuta cineva, ii voi fi recunoscator.
Mersurile centralizate cuprind curse si traseele judetene, interjudetene si internationale, precum si asa-numitele curse rapide (cu foarte putine statii intermediare).
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
142.14 kb |
Vizualizat: |
de 22473 ori |

|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
180.65 kb |
Vizualizat: |
de 22473 ori |

|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
237.97 kb |
Vizualizat: |
de 22473 ori |

|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
297.75 kb |
Vizualizat: |
de 22473 ori |

|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
202.09 kb |
Vizualizat: |
de 22473 ori |

|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
346.62 kb |
Vizualizat: |
de 22475 ori |

|
_________________ Catalin VALUTANU |
|
Sus |
|
 |
mrM

Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 07/Iun/2023 Mesaje: 1016 Locație: Bucuresti
|
|
Sus |
|
 |
|
|
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum Nu puteți vota în chestionarele din acest forum Puteți atașa fișiere în acest forum Puteți descărca fișiere în acest forum
|
|