Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Glosar
Du-te la pagina 1, 2  Următoare
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Cafeneaua Tramclub
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
tudor
Vizitator






MesajTrimis: Joi 15 Dec 2005 23:41:07    Titlul subiectului: 8888 7355

Tensiunea se masoara in volti: <V> in S.I.
Puterea se masoara in WATTi (de la James Watt): <W> in s.i.
Intensitatea curentului electric se masoara in amperi: <A> in s.i.
Formulele puterii:
Electric: P=UxI (puterea=tensiune x intensitate)
In miscare de rotatie: P=NxM (putere=turatie x moment(cuplu))
In miscare de translatie: P=FxV (putere=forta x viteza)
Uneori puterea o veti vedea data in VA; nu e prescurtarea de la WATT ci Volt X Amper.
Sus
Sergabi28



Data înscrierii: 11/Ian/2007
Ultima vizita: 18/Mar/2024
Mesaje: 314
Locație: Galati

MesajTrimis: Mar 10 Ian 2006 17:28:25    Titlul subiectului: flansa 11717

Flansa este o piesa circulara, cu gaura in mijloc si gaurele pentru prezoane dispuse in forma circulara , pe care se afla un ocrait( ocrait= oglinda), pe care se fixeaza o garnitura.Doua flanse , etanseanseaza capetele tevilor prin intermediul garniturilor, la instalatiile sanitare, apa-canal!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului Codul Yahoo Messenger
tudor
Vizitator






MesajTrimis: Mar 10 Ian 2006 18:30:57    Titlul subiectului: 11724

Flansa e o piesa rotunda (circulara), dar poate fi si patrata si face parte din categoria de piese (clasa de piese) de tip bucsa.
Sus
tudor
Vizitator






MesajTrimis: Dum 05 Mar 2006 14:35:08    Titlul subiectului: 000000 17577

Un motor electric este mai mic deact unul diesel, insa depinde si de motor. De regula, motoarele electrice sunt mai compacte decat alea termice. Ce e si mai drept: Un motor electric e MAI USOR decat unul termic.
Inca ceva: motorul electric are caracteristici de tractiune mult superioare celui termic. Si e si nepoluant. Very Happy
Sus
Kaleun



Data înscrierii: 20/Dec/2005
Ultima vizita: 08/Mai/2023
Mesaje: 311
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mar 04 Iul 2006 14:40:22    Titlul subiectului: 61923

GPS=Global Positioning Sistem, e un sistem pasiv care primeste semnale de la sateliti si compara timpi de transmisie ai semnalului pentru a detrmina pozitia receptorului (triangulare).
Nu trimite nimeni date prin GPS, satelitii apartin US ARMY.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Kaleun



Data înscrierii: 20/Dec/2005
Ultima vizita: 08/Mai/2023
Mesaje: 311
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Dum 09 Iul 2006 07:25:11    Titlul subiectului: Glosar 27252

Serie 0 se numeste primul lot de vehicule facut pe o linie de asamblare, pentru verificarea pregatirii muncitorilor, a calibrari utilajelor etc.
Vehiculele de serie 0 servesc la pregatirea muncitorilor care le asambleaza/repara, si mai apoi ajung pe post de carne de tun la teste de anduranta, de impact, de consum etc.
Situatiile cand supravietuiesc si ajung in exploatare snt rarisime.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
bogdan_buc



Data înscrierii: 04/Ian/2006
Ultima vizita: 12/Dec/2013
Mesaje: 279
Locație: Bucuresti 3 (Vitan)

MesajTrimis: Mie 08 Noi 2006 17:22:41    Titlul subiectului: Glosar 37369

Am stabilit o regula dupa care va functiona acest topic: se pune o intrebare, cineva va raspunde cu o definitie formulata, iar intreabarea va fi stearsa mai tarziu. Am stabilit acest lucru, pentru a pastra doar informatia aici, deoarece acest topic se vrea a deveni o unealta de baza a forumului.
Propun sa fie scrise aici si abrevierile, sinonimele, denumirile componentelor sferei noastre de interes si in alte limbi (fr., eng., ger., etc.)
Rog pe cei care vor sa posteze definitii, sa o faca dupa un anumit standard: cuvantul explicat sa fie scris cu bold, iar dupa un egal sa fie scrise informatiile despre respectivul termen, fara a da prea multe detalii redundante. Vreau ca prin acest lucru sa iasa ceva frumos, util, care sa ajute membrii noi, dar si vizitatorii sa caute si sa gaseasca usor orice termen legat de transport care ii intereseaza.
Cine stie, daca facem treaba buna si stragem destule materiale, ne apucam de un dictionar al transportului in comun Razz

_________________
Urasc vremurile astea Mad (si nu ma refer neaparat la oras...)
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
metrou.usor



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 02/Mar/2007
Mesaje: 536
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mie 08 Noi 2006 19:53:05    Titlul subiectului: 37393

Informatii despre vagoanele din Bucuresti care sunt de productie autohtona (V3A,V2A,V2x-T):
V3A = Vagon dublu articulat format din 3 tronsoane. Este pus pe 4 boghiuri - 2 motoare (1 si 4) si 2 purtatoare sub articulatie (2 si 3)
V2A = Vagon simplu articulat format din 2 tronsoane. Este pus pe 3 boghiuri - 2 motoare (1 si 3) si 1 purtator sub articulatie (2)
V3A-2S = Vagon dublu articulat bidirectionalformat din 3 tronsoane.Are aceeasi constructie la partea de boghiuri ca la V3A dar are 2 posturi de comanda , cate unul la fiecare capat , lucru care permite intoarcerea acestuia fara a necesita o bucla de intoarcere.
V2A-2S = Vagon simplu articulat format din 2 tronsoane.Are aceeasi constructie la partea de boghiuri ca la V2A dar are 2 posturi de comanda , cate unul la fiecare capat , lucru care permite intoarcerea acestuia fara a necesita o bucla de intoarcere.
V2S-T = Vagon simplu articulat format din 2 tronsoane.Este bidirectional avand posturi de comanda in ambele capete , cate unul la fiecare capat , lucru care permite intoarcerea acestuia fara a necesita o bucla de intoarcere. Exista doar 2 vagoane de acest tip (#3001 si #3002) deoarece este prototip de vagon Tatra 4R modernizat (de la care vine acel "T"). Acesta este pus pe 3 boghiuri - 2 motoare de la vagoanele Tatra 4R (1 si 3) si un boghiu purtator tip V3A sub articulatie (2).
V2A-T = Vagon simplu articulat format din 2 tronsoane. Este versiunea de serie a vagoanelor Tatra 4R modernizate.Acesta este pus pe 3 boghiuri - 2 motoare de la vagoanele Tatra 4R (1 si 3) si un boghiu purtator tip V3A sub articulatie (2). Denumirea oficiala a acestor vagoane este "Bucur 1".[/b]
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Dr2006



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 16/Dec/2011
Mesaje: 2182
Locație: Bucuresti 6

MesajTrimis: Mie 08 Noi 2006 20:56:22    Titlul subiectului: 37400

Ep/V3A - vagon motor cu 2 boghiuri (4 osii) modernizat în anii '70 din vechile vagoane Ep produse la Craiova. Modernizarea a constat, printre altele, în montarea de boghiuri de V3A. Formula geamurilor pe partea dreaptă: U3GGGU4GGGU3 (U3=ușă din 3 segmente, U4=ușă din 4 segmente, G=geam)
Remorcă Ep/V3A - remorcă construită pentru Ep/V3A, fiind identică la dimensiuni cu vagonul motor (U3GGGU4GGGU3). Reorca Ep/V3A are mufe de cuplare numai la un capăt. Se mai păstrează 2 asemnea remorci în Dep. Victoria.
V12/V3A - remorcă modernizată în anii '70 din vechile remorci V12 pentru a fi atașată vagoanelor motor Ep/V3A. Modernizarea a constat în lungirea remorcii, adăugarea unei uși în mijloc și, bineînțeles, boghiurile de V3A. Ca și V12 originale, V12/V3A are mufe de cuplare la ambele capete. Formula este U3GGU4GGGU3 și U3GGGU4GGU3 (au existat în ambele variante). Nu se mai păstrează nicio asemenea remorcă.
Abrevieri ale unor producători de tramvaie autohtoni și străini:
ITB - Întreprinderea de transport București
URAC - Uzina de Reparații Atelierele Centrale
EP - Electroputere Craiova
DU(e)WAG - Dusseldorfer Waggonfabrik, fost Waggonfabrik Uerdingen AG verk Dusseldorf
DWM - Deutsche Waggon und Maschinfabrik
SGP - Simmering Graz Pauker
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
ratbmetrou



Data înscrierii: 01/Iul/2006
Ultima vizita: 25/Iul/2010
Mesaje: 175
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Joi 09 Noi 2006 09:12:42    Titlul subiectului: 37417

Utilitatea chopper-ului imi e necunoscuta si mie, desi stiu ca "chopper" este vechiul termen dat echipamentelor in comutatie (surse de tensiune, variatoare de turatie, amplificatoare de semnal). Probabil, draga Arhimede, dupa parerea mea de profan, respectivul chopper se foloseste la tractiune electrica, controland electronic o serie de parametrii precum tensiune si turatia motorului. Idea
Gresesc, baieti? Question
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Lun 13 Noi 2006 11:42:45    Titlul subiectului: Dictionar de termeni 37794

Am gasit mai demult un dictionar de termeni legati de tramvaie pe forumul Eurotrams. Deoarece yehovistii (=yahoo) au pus mana pe serverul care gazduia (gazduieste inca ?) acest forum, n'am mai putut vizualiza forumul in conditii bune. Asa ca nu stiu in acest moment daca acest dictionar mai exista si nici nu stiu exact cine este autorul sau autorii acestui dictionar. In mod sigur insa este vorba si de Hamster, pentru partea in limba maghiara. Oricum, le multumesc tuturor realizatorilor. Am completat acest dictionar cu denumiri in limba romana, la cele care stiu cum se cheama. Ultimii 4 termeni i-am adaugat eu, dar nu sunt sigur pentru denumirea maghiara pentru polizor. Pentru celelalte, astept completari.
Pagina se gaseste aici:
http://bahn.bastet-sys.org/trtranslation.html
Dictionarul original se afla pe forumul Eurotrams.

P.S. Am omis din tabelul original traducerile in norvegiana, pentru ca nu exista decat un singur termen acolo: tramvai = "trikke".
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Acier



Data înscrierii: 15/Feb/2006
Ultima vizita: 11/Ian/2024
Mesaje: 364
Locație: Bucuresti 3 - Vitan

MesajTrimis: Mie 06 Dec 2006 15:52:32    Titlul subiectului: 40390

Chopperul este un circuit electronic de variatie a tensiunii aplicate unui motor electric. Aceasta se realizeaza prin intermediul unui tiristor (un semiconductor din familia diodelor) care se comporta ca un intrerupator, curentul (continuu) fiind distribuit motorului prin pulsatii. Pe intelesul tuturor, cu cat creste frecventa intreruperilor cu atat motorul este alimentat mai liniar si puterea sa creste. Nu cred ca e cazul sa explic mai in detaliu functionarea (motorul are montata in paralel o dioda pe care se descarca tensiunea in momentul in care tiristorul nu alimenteaza motorul, tiristorul este comandat de un circuit electronic care defineste frecventa de lucru, etc.) Ideea principala este ca prin folosirea acestui sistem se pierde mult mai putina energie decat prin sistemul cu contactori.
P.S. Chopper inseamna "a taia", mai precis "a taia in felii" (cioparti - mai barbar)
Sistemul de alimentare cu contactori (relee de fapt) este un circuit electro-mecanic compus din relee si rezistori. Prin comanda gradata a releelor (aflate intr'un dulap in interiorul vehiculului) acestea inseriaza succesiv rezistorii (situati pe acoperis pentru o racire eficienta) in circuitul de alimentare, variind tensiunea motorului. S'a folosit la tramvaiele si troleibuzele din generatia a II-a (ex. DAC 112, 117, V3A), inlocuind reostatul.
Reostatul este un dispozitiv mecanic de cuplare a rezistorilor in serie cu motorul si s'a folosit la tramvaiele din prima generatie. Dat fiind pretul de cost extrem de mare al releelor la vremea lor, rolul lor era jucat de un contactor central cu ploturi asezate in scara pe un ax. Pe masura ce axul este rotit, rezistorii (situati de regula pe acoperisul vehiculului) sunt inseriati unul dupa altul si motorul primeste curent in consecinta. Acest tip de alimentare era departe de fi liniar si functionarea in general era destul de "colturoasa" (vehiculul "smuceste" la accelerare). Tramvaiele V09, V56 sunt exemple tipice.
Revenind la chopper, acesta a eliminat neajunsurile provocate de treptele mari de alimentare, consumul permanent de curent datorat rezistorilor, spatiul mare ocupat si greutatea sistemelor electromecanice, zgomotul de cuplare precum si a scanteilor generate, etc.
P.S. Stiu ca am scris cam simplist dar am incercat sa aduc subiectul la un nivel popular.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
ratbmetrou



Data înscrierii: 01/Iul/2006
Ultima vizita: 25/Iul/2010
Mesaje: 175
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Joi 07 Dec 2006 22:22:25    Titlul subiectului: 40519

Acier, cum se face racirea elementelor electronice de putere la chopper, in speta a triacelor si diodelor? Ce curent suporta acestea? Ma gandesc ca racirea clasica, cu radiator de aluminiu sau cupru, nu ar fi eficienta la puteri mari, deoarece radiatorul ar ocupa un spatiu destul de mare.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Kaleun



Data înscrierii: 20/Dec/2005
Ultima vizita: 08/Mai/2023
Mesaje: 311
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Vin 08 Dec 2006 13:54:53    Titlul subiectului: 40560

Chopperele sunt racite cu aer la aplicatii de putere mica (cateva zeci de kw) si cu apa la puteri mari (circuit inchis).
As vrea sa aflu si eu de ce unii membrii ai forumului numesc boghiurile tramvaiului trucuri?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Acier



Data înscrierii: 15/Feb/2006
Ultima vizita: 11/Ian/2024
Mesaje: 364
Locație: Bucuresti 3 - Vitan

MesajTrimis: Vin 08 Dec 2006 22:56:45    Titlul subiectului: 40612

in engleza bogie sau truck desemneaza cam acelasi lucru, cu diferenta ca boghiu este specific feroviar, truc avand mai multe intelesuri (carucior, camion, vagon, liza, etc.) de exemplu, intr'un manual romanesc de cai ferate din 1940 boghiul este denumit truck. in tramvaistica am observat ca se prefera truc pentru tramvaiele cu doua osii (in loc de sasiu sau cadru), probabil pentru a evita confuziile. cred ca cei care folosesc termenul nu o fac intentionat, dat fiind ca nu exista o terminologie bine definita si mai ales pentru ca pe internet se intalneste in ambele variante.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Trix



Data înscrierii: 02/Aug/2006
Ultima vizita: 04/Noi/2020
Mesaje: 1194

MesajTrimis: Vin 08 Dec 2006 23:29:35    Titlul subiectului: 40615

In germana este o diferenta: ceea ce noi numim truck ei numesc Fahrgestell, iar boghiul il numesc Drehgestell.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
blood13



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Mar/2018
Mesaje: 110
Locație: Iasi

MesajTrimis: Sâm 09 Dec 2006 10:48:54    Titlul subiectului: 40627

einstein1984 a scris:
Chopperele sunt racite cu aer la aplicatii de putere mica (cateva zeci de kw) si cu apa la puteri mari (circuit inchis).
Se foloseste si racirea cu freon.
_________________
Tiberiu Sufitchi
http://iasi.stfp.net | http://myaviation.net/?uid=9398
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului Codul Yahoo Messenger
Kaleun



Data înscrierii: 20/Dec/2005
Ultima vizita: 08/Mai/2023
Mesaje: 311
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Sâm 09 Dec 2006 11:18:26    Titlul subiectului: 40630

BOGHÍU, boghiuri, s.n. Cuplu de patru roți pe care este articulat șasiul locomotivelor și al vagoanelor de cale ferată și care le permite luarea curbelor. – După fr. bogie, boggie.
Truc nu e cuvant in limba rmana, boghiu ar fi forma acceptata de DEX si folosita de inginerii de material rulant.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Dr2006



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 16/Dec/2011
Mesaje: 2182
Locație: Bucuresti 6

MesajTrimis: Sâm 09 Dec 2006 21:51:02    Titlul subiectului: 40680

blood13 a scris:
Se foloseste si racirea cu freon.

Exemplu: RATB #3001.
Pe troleibuze (Ikarus 415T, Rocar 312E, 412E, 512E etc) și pe KT4D (din Ploiești) chopperele sunt răcite cu ventilatoare.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Kaleun



Data înscrierii: 20/Dec/2005
Ultima vizita: 08/Mai/2023
Mesaje: 311
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Sâm 09 Dec 2006 22:54:06    Titlul subiectului: 40691

Am o idee si mai buna, sa-l facem sub forma de wiki.
Ventilatoarele alea bat pe niste radiatoare metalice, sau pe conducte de fluid?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
OAB



Data înscrierii: 25/Noi/2005
Ultima vizita: 10/Mai/2022
Mesaje: 1621
Locație: Cluj

MesajTrimis: Sâm 09 Dec 2006 23:32:11    Titlul subiectului: 40695

1. Boghiul este un cadru care pivotează față de șasiu, permițând înscrierea mai ușoară în curbe a vehiculului respectiv. Este întâlnit la vagoanele care au cel puțin 4 osii
2. Trucul este tot un cadru, dar care nu pivotează, fiind întâlnit la vagoanele cu maipuțin de 4 osii. Ceea ce nu știu este dacă trucul este solidar cu șasiul sau are o anumită mobilitate față de acesta. Înscrierea în curbe se realizează printr-o anumită mobilitate a osiilor
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Kaleun



Data înscrierii: 20/Dec/2005
Ultima vizita: 08/Mai/2023
Mesaje: 311
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Dum 10 Dec 2006 19:05:30    Titlul subiectului: 40796

Cum doamne iarta-ma sa faci un cadru pentru osii si dupa aia sa-l sudezi pe sasiu? De ce ai mai face cadrul atunci?
In plus, daca avem mai putin de 4 osii pe vagon (adica 2, sau un aranjament Co-Co cred) e clar ca nu boghiu.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
bogdan_buc



Data înscrierii: 04/Ian/2006
Ultima vizita: 12/Dec/2013
Mesaje: 279
Locație: Bucuresti 3 (Vitan)

MesajTrimis: Sâm 16 Dec 2006 22:26:27    Titlul subiectului: 41478

einstein1984 a scris:
Chopperele sunt racite cu aer la aplicatii de putere mica (cateva zeci de kw) si cu apa la puteri mari (circuit inchis).

Exista o exceptie, daca nu ma insel, cu racire nula, anume 7440, care stiu ca e condamnat sa faca linia 76, fiindca la un traseu mai lung s-ar supraincalzi. Am dreptate sau e cazul sa mi se stearga postul?

_________________
Urasc vremurile astea Mad (si nu ma refer neaparat la oras...)
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Acier



Data înscrierii: 15/Feb/2006
Ultima vizita: 11/Ian/2024
Mesaje: 364
Locație: Bucuresti 3 - Vitan

MesajTrimis: Vin 26 Ian 2007 16:57:10    Titlul subiectului: 44768

cateva notiuni economice si juridice, extrase din "Norme si instructiuni ITB" - 1976

Procesul de productie in transporturi consta in deplasarea bunurilor materiale sau a calatorilor, de la un loc la altul, pe distante ce pot depasi limitele unei tari sau ale unui continent, adeseori cu concursul mai multor mijloace de transport (terestre, navale sau aeriene).
In transporturi nu se creeaza bunuri materiale, productia exprimandu'se in unitati abstracte: tone/km, calator/km, lei/calator, lei/km, etc.
Norma este o lucrare pe care o persoana (sau mai multe) trebuie sa o execute intr'o anumita unitate de timp.
Norma este fixata prin lege sau prin uz. Este criteriu de apreciere, indreptar.
Norma poate fi: morala, juridica, tehnica, etc.
Norma morala - este modul de comportare in societate al individului (fata de membrii colectivitatii, familiei. etc.);
Norma juridica - este o regula de conduita cu caracter general si impersonal, dictata sau sanctionata prin forta de constrangere a organelor de stat competente;
Norma tehnica - este o regula fixata pentru anumite lucrari sau procese tehnologice stabil stiintifice si economice, etc.
Instructiunea - este indicatia verbala sau scrisa data cuiva cu privire la indeplinirea unei sarcini. Instructiunea cuprinde reguli de baza dupa care trebuie sa se execute activitatea, si anume: executarea intocmai si neconditionata, asigurand efectuarea la timp si in bune conditiuni a unei actiuni, prin folosirea rationala a tuturor mijloacelor si dotarilor tehnice.
Daca diferite aspecte ale aceleiasi probleme sunt cuprinse in mai multe articole, ele trebuie sa fie intelese si aplicate in totalitatea lor, iar pentru aceasta este nevoie de o cunoastere permanenta si completa a instructiunilor.
Sarcina - este indatorirea, clar formulata, a carei executare urmareste un obiectiv bine determinat. Sarcina se executa conform unui procedeu bine dinainte stabilit, intr'o ordine rationala si neconditionat.
Raspunderea - este obligatia de a efectua si organiza o activitate. Este o actiune constienta, ierarhizata in functie de insemnatatea sarcinilor asumate, care cuprinde garantie materiala si morala. Raspunderea, in lumina instructiunilor ITB, poate fi: sociala, civica, etica, juridica, profesionala, etc. Faptul de a raspunde, de a da socoteala de ceva fata de cineva este elementul esential, democratic, complex, cuprinzand actiuni de decizie, dispozitie, executie si control.
Prin exploatare auto se intelege totalitatea principiilor, regulilor si normelor care conduc la utilizarea cea mai rationala a autovehiculelor, cu realizarea unor indici inalti de utilizare si cu o servire optima in urmatoarele conditii:
- cheltuieli minime de mijloace tehnice, materiale si financiare;
- mentinerea unei stari tehnice corespunzatoare a autovehiculelor pentru asigurarea transportului la timp si in deplina siguranta;
- asigurarea conditiilor optime de munca pentru personalul de intretinere si exploatare.
Parc inventar - reprezinta numarul total de autovehicule aflate in dotare la un moment dat sau intr'o perioada, indiferent daca acestea sunt in circulatie sau imobilizate pentru diverse scopuri (reparatii, rezerva, casare, etc.).
Parc circulant - reprezinta numarul total de autovehicule aflate in circulatie intr'o anumita perioada de timp.
Parc imobilizat sau in rezerva - reprezinta numarul total de autovehicule aflate in reparatii sau rezerva.
Vehicule zile inventar - cuprinde totalitatea autovehiculelor aflate in circulatie si a autovehiculelor imobilizate sau in rezerva, respectiv parcul inventar inmultit cu numarul de zile pentru perioada de plan sau analiza.
Vehicule zile in circulatie - cuprinde totalitatea autovehiculelor in circulatie care au efectuat cel putin o cursa, inclusiv cele aflate in rodaj sau parcul circulant mediu zilnic, inmultit cu numarul de zile pentru perioada de plan sau de analiza.
Vehicule zile in reparatie - cuprinde totalitatea autovehiculelor zile stationate in reparatie sau in asteptarea reparatiilor.
Calatori transportati - reprezinta numarul mediu de calatori transportati intr'o zi sau intr'o anumita perioada de timp.
Calatori km - reprezinta numarul de calatori transportati inmultit cu distanta medie de transport.
Parcurs mediu zilnic (PMZ) reprezinta numarul de kilometri parcursi ce revine in medie zilnic unui autovehicul din parcul aflat in dotare, bun pentru circulatie.
Coeficient de utilizare a parcului (CUP) arata gradul de folosire a parcului si este reprezentat prin raportul dintre parcul circulant si parcul inventar sau dintre vehicule zile in circulatie si vehicule zile inventar.
CUP = PC/PI sau CUP = AZC/AZI
Traseu, respectiv linie - reprezinta parcursul pe care este organizat transportul in comun. El coincide cu strazile orasului, in functie de directiile fluxurilor de calatori. In punctele in care se acumuleaza un numar mare de calatori se organizeaza puncte de oprire denumite statii.
Inceputul si sfarsitul unui traseu (linii), respectiv capetele de linie, sunt determinate de obicei de intreruperi cantitative bruste ale curentilor de calatori sau de relatiile de transbordare.
Punctele de oprire sunt permanente acolo unde in tot cursul zilei un numar insemnat de calatori urca si coboara, si facultative, acolo unde calatorii urca sau coboara fie numai la anumite ore, fie ca numarul acestora este foarte mic. Opririle in statiile facultative se fac la cererea calatorilor.
Lungimea traseului - reprezinta distanta intre punctele extreme ale parcursului (capetele de linii) pe care se organizeaza circulatia.
Lungimea cursei - reprezinta distanta parcursa de un autovehicul pe ambele sensuri ale traseului. Aceasta este egala cu dublul lungimii traseului. Lungimea cursei se masoara in km.
Interstatie - reprezinta distanta intre doua statii succesive.
Interstatia medie - reprezinta raportul dintre lungimea traseului si numarul statiilor, mai putin capetele de linie.
Flux de calatori - este numarul de calatori care trec intr'un sens printr'un punct al traseului unei linii in timp de o ora. Fluxul de calatori se masoara in numar de calatori pe ora si sens.
Capacitatea de transport a liniei - reprezinta numarul de calatori ce pot fi transportati la un moment dat, pe un sens, cu numarul maxim de autovehicule care circula pe acea linie.
Capacitatea de transport a liniei se masoara in numar de calatori transportati la un moment dat.
Capacitatea vehiculului - reprezinta numarul maxim de calatori care se pot urca in vehicul pentru a fi transportati fara oprire intre doua puncte sau statii.
Frecventa de circulatie - reprezinta numarul de autovehicule care trec in timp de o ora, pe un sens, printr'un punct al traseului unei linii.
Frecventa de circulatie se masoara in numar de autovehicule pe ora si sens.
La ITB frecventele de circulatie pe linii variaza dupa nevoile de transport ale zonelor servite.
Intervalul de urmarire - reprezinta intervalul de timp la care trec prin acelasi punct al liniei doua autovehicule consecutive.
Intervalul de urmarire se masoara in minute si secunde.
Durata cursei - este timpul in care un autovehicul parcurge traseul intreg (dus si intors) inclusiv timpul de oprire in statii, la stopuri, de stationare la capetele de linii.
Durata cursei se masoara in minute.
Viteza - este distanta parcursa in unitatea de timp. Obisnuit, viteza se masoara in km/ora.
La ITB rapiditatea cu care se transporta calatorii se apreciaza dupa viteza comerciala si viteza de exploatare.
Viteza comerciala - este viteza medie cu care un autovehicul parcurge un sens al traseului, luand in considerare opririle in statii si la stopuri, precum si stationarilor accidentale.
Viteza de exploatare - este viteza medie cu care autovehiculul parcurge traseul intreg, dus si intors, luand in considerare pe langa opririle in statii si stopuri, si stationarile la capetele de linii.
Tarif - este taxa stabilita in functie de prevederile legale, pe care beneficiarii transportului (calatorii) o platesc pentru prestatia efectuata in favoarea lor.
Programul de mers (itinerariul) - este documentul care cuprinde programul de circulatie (lucru) al unui autovehicul pentru o zi de lucru.
Ciclul - este un ansamblu de fenomene sau operatiuni care se repeta la intervale egale de timp dinainte stabilite.
Ciclograma - este schema care reglementeaza modul de exploatare al autovehiculelor, cat si modul de lucru al personalului de miscare, in functie de variatia fluxurilor de calatori pe linie in timpul unei zile si de necesitatile de intretinere.
Aplicarea ciclogramei se face pe grupe de cate sase autovehicule, fiecare grup formand un ciclu, iar mai multe cicluri o linie.
Ritmicitate - este desfasurarea circulatiei vehiculelor de pe aceeasi linie la intervale egale de timp sau de spatiu.
Eveniment de circulatie - este orice fapt daunator activitatii de transport produs in sfera de activitate ITB in legatura cu circulatia autovehiculelor, starea tehnica a acestora si a drumurilor (inclusiv calea de rulare si reteaua de contact pentru tramvaie si troleibuze), provocat de nerespectarea normelor privind siguranta circulatiei sau de calamitati naturale.
Evenimentul de circulatie are ca efect avarierea unor autovehicule, instalatii, raniri corporale sau pierderi de vieti omenesti, intreruperea procesului de transport etc., care determina in ultima instanta pierderi de incasari si cheltuielei pentru reparatii.
Autovehiculul - este orice mobil prevazut cu un dispozitiv mecanic de propulsie, care se deplaseaza prin mijloace proprii si care circula in mod obisnuit pe drumurile publice, servind la transportul de persoane sau bunuri ori la efectuarea unor lucrari. Tramvaiul si troleibuzul sunt considerate autovehicule.
Vehiculul al carui motor are o capacitate cilindrica pana la 50 cmc inclusiv, si care pastreaza caracteristicile generale ale bicicletei si poate fi pus in miscare cu ajutorul pedalelor, nu este considerat autovehicul.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
tudor
Vizitator






MesajTrimis: Dum 28 Ian 2007 18:00:00    Titlul subiectului: Chopper 55495

Chopperul e un dispozitiv electronic pt reglarea turatiei la motoarele de curent continuu. De asemenea chopper mai sunt denumite unele surse in comutatie. Dispare astfel reostatul. Se realizeaza atat o reducere importanta a consumului cat si o marire a fiabilitatii motorului dar si o stabilitate mai mare in functionarea lui. Dezavantaje: sunt scumpe, sunt sensibile la socuri electrice (problema asta s-a cam rezolvat azi-IK 415 T troleibuze au asa ceva-choppere). De asemenea a existat un DAC in Bucuresti cu chopper (7440 dar si altele) insa se incingeau repede si de aia sunt puse pe trasee scurte.
Sus
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Cafeneaua Tramclub Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina 1, 2  Următoare
Pagina 1 din 2

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Nu puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community