Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Taximetria din Chisinau

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Municipiul CHISINAU
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
Catalin Ghita



Data înscrierii: 27/Oct/2005
Ultima vizita: 18/Noi/2017
Mesaje: 6119
Locație: Popesti-Leordeni, Buzau

MesajTrimis: Joi 10 Mar 2011 10:32:55    Titlul subiectului: Taximetria din Chisinau 140955

http://www.adevarul.ro/moldova/Mafia_taximetristilor-_preturi_duble_la_pirati_0_385161646.html

"Mafia taximetriștilor: prețuri duble la pirați

Virginia Dumitraș

Luni 6 dec 2010

Taximetriștii stabilesc zilnic tarifele, în funcție de client, zonă, chiar și oră.

EXPERIMENT Reporterii „Adevărul Moldova" au făcut câteva curse cu mașinile de transport din oraș și au aflat ultimele tarife practicate la negruCei care cad în cursa taximetriștilor care taxează „la mica înțelegere" pot plăti și de două ori mai mult decât suma pe aparat.

Evazioniști fiscali cu acte în regulă, așa pot fi numiți șoferii care practică taximetria în Capitală. Conform legii, aceștia ar trebui să le dea clienților, la finalul cursei, un bon fiscal. Cu toate astea, aparatele de taxat din cele mai multe mașini de taxi sunt folosite de conducătorii auto ca simple bibelouri.
Experimentul jurnalistic a demonstrat că atracția principală a șoferilor care practică transportul de persoane este Aeroportul Internațional Chișinău. Situată la periferia Capitalei, aerogara le aduce cei mai mulți bani taximetriștilor. În fiecare dimineață, aceștia își aliniază mașinile chiar în fața ușii prin care pasagerii ies din aeroport. De aici începe bătălia pentru clienți „Vă ajut să duceți bagajul?", ne agață din cuvinte un șofer. „Convinși" de vorbele lui, cădem în capcană. Teoretic, costul prețului pe kilometru este unic, stabilit de către firmele de transport care au câștigat licitația pentru a-și ține mașinile de taxi la aeroport. Practic, șoferii uită de aparatele de taxat și merg la „mica înțelegere" cu clienții.

Oferta inițială: preț dublu

Asta am aflat cu câteva secunde înainte să urcăm în mașină. Șoferul ne-a explicat repede că „ne înțelegem" și că, pentru o cursă între aeroport și cartierul Buiucani, circa 25 kilometri, trebuie să scoatem din buzunar 150 de lei. Reducerea fulger vine imediat ce refuzăm oferta. „Da cu cât vreți dumneavoastră? 100 e bine?", ne întreabă șoferul. Ne luăm bagajele și mergem spre o altă mașină, cu atât mai mult cu cât de la dispecerat aflasem anterior că prețul real ar fi 85 de lei. La câțiva metri găsim un alt ofertant, angajat al unei companii care nu are însă contract cu aeroportul. Prețul scade brusc aproape la jumătate, 60 de lei cursa.


„La noi legile-s ca-n Africa"

Ajungem în oraș mulțumiți că am scăpat ușor de mafia taximetriștilor din aeroport și ne continuăm experimental pe străzile din Capitală. Sunăm la o firmă de taxi și comandăm o mașină care să ne ducă din sectorul Buiucani în Centru.
Așa facem cunoștință cu un șofer a cărui mașină arată mai mult a una pirat. Fără tarif afișat la vedere, fără caseta luminoasă personalizată cu datele companiei, mașina gri, puțin ruginită, pe alocuri cârpită cu vopsea albă, ne asteaptă chiar în fața scării. De la șoferul care ne-a dus până în centrul Capitalei, aflăm că aparatele de taxat sunt un lux în Moldova. La solicitatrea unui bon de plată, primim un răspuns întortocheat. „Îmi pare rău, nu pot să vă dau bon. Trebuia să specificați că vreți o mașină cu aparat de taxat. Eu am licență pe mașină și nu pot da bonuri", ne spune șoferul, vizibil deranjat de întrebare.

Nedumeriți, insistăm să ne explice lipsa aparatului de taxat într-o mașină cu licență. „Legal nu am dreptul să lucrez fără aparatul de taxat. Eu lucrez pe propria răspundere. Știți, la noi legile sunt ca-n Africa: fiecare se descurcă cum poate", spune taximetristul. Sunt de acord că este o lege, trăim în Chișinău, dumneavoastră știți care e situația. Șoferii le folosesc, dar uneori uită, exlplică reprezentantul unei companii de taxi.

Legea dă sancșiuni drastice doar pe hârtie
Oamenii legii au făcut pentru cititorii „Adevărul Moldova" o listă cu ce ar trebui să urmărească clienții pentru a nu fi țepuiți de taximetriști. „În cazul în care aparatele de taxat nu sunt în mașină sau nu sunt pornite, clienții trebuie să depună o plangere la Inspectoratul Fiscal, la Dreptul Consumatorului pentru a sesiza oficial ce li s-a întâmplat", spune Veaceslav Țernă, directorul Direcției Generale de Transport Public și Căi de Comunicație. „Oamenii trebuie să se adreseze la Inspectoratul Fiscal. Pot depune o cerere sau ne pot trimite un email cu numărul mașinii" susține Gheorghe Cojocari, Șef adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.

Amenda prevăzută pentru taximetriștii care nu utilizează aparatele de taxat este de 6 mii de lei, iar cei care nu au învățat lecția Inspectoratului Fiscal vor plăti triplu. Autoritățile trang un semnal de alarmă spunând că cea mai bună metodă de combatere a acestui fenomen este solicitarea bonului de plată de către chișinăueni. „ Noi efectuăm controale în funcție de planul de lucru, dar amenda nu-i disciplinează pe șoferi. Cel mai bine ar fi dacă fiecare cetățean ar cere un bon la finalul cursei. Numai așa oamenii ar putea ști unde pleacă banii lor ", explică Ludmila Botnari, Șefa Inspectoratului Fiscal.

Regulamentul taximetriștilor

Conform unei hotărâri de Guvern cu privire la Regulamentul transporturilor auto de călători și bagaje, aparatul de taxat este unul dintre elementele de nelipsit din mașina unui taximetrist. Șoferul trebuie să aibă în dotarea mașinii un aparat de taxat cu bon fiscal. Pe aparat trebuie să fie afișate durata cursei, distanța parcursă, tariful pe kilometru și suma pe care clientul o are de plătit."

_________________
Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Municipiul CHISINAU Ora este GMT + 3 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Nu puteți atașa fișiere în acest forum
Nu puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community