Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Tramvaie de epoca restaurate la RATP Iasi
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4, 5
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
TheTigerBeast



Data înscrierii: 18/Mai/2017
Ultima vizita: 27/Mar/2020
Mesaje: 150
Locație: Bacau, Iasi

MesajTrimis: Dum 02 Feb 2020 14:25:01    Titlul subiectului: 205385

Inginerul Dorian Geba, cel care a restaurat mai multe tramvaie iesene, a trecut la cele vesnice.

CTP Iasi:

Citat:
Călător cu tramvaiul spre infinit...

Mulți dintre ieșenii care au văzut Tramvaiul de Epocă pe străzile Iașului îl cunosc, poate, pe inginerul Dorian Geba, cel care a restaurat acest vagon istoric, dar și alte vehicule electrice.

Am avut adesea prilejul să citim în ziare sau să urmărim la radio și TV poveștile spuse, mai în serios sau mai în șagă, de domnul Geba despre Iași, despre Europa și despre tramvaie, despre fiul său și despre America, acolo unde acesta este acum un reputat matematician. Și am fost de fiecare dată uimiți și încântați.

În urmă cu câteva zile, noi, colegii săi, am aflat că inginerul Geba a început o nouă călătorie. Tramvaiele și noi rămânem, însă, mărturie și martori acestor vremuri, pentru a vorbi despre un adevărat ambasador al Iașului.

Nepot al marelui matematician Grigore Gheba, Dorian Geba s-a născut pe 10 mai 1948, în Voinești, Iași, și a absolvit, în 1972, Facultatea de Electrotehnică a Institutului Politehnic „Gheorghe Asachi“, din Iași. Între 1972 și 1977, a lucrat ca inginer proiectant la Institutul de Proiectare Tehnologică pentru Laminoare București și Institutul de Proiectări Tehnologice pentru Industria Chimică, filiala Iași, apoi zece ani ca inginer la Institutul Politehnic Iași, din 1984 până în 1994 la Întreprinderea Mecanică Nicolina, iar între 1994 și 2012 la Regia Autonomă de Transport Public a municipiului Iași.

Ca iubitor de Iași, de tehnică, istorie și cultură, a participat activ la numeroase expoziții, congrese și conferințe de specialitate sau aflate la confluența acestor domenii, a publicat articole și a realizat filme documentare.

Primul contact cu tramvaiele, din perspectivă tehnică, l-a avut la începutul anilor ’80, recondiționând un controler (echipament electric de control al tracțiunii) AEG original, din 1900, păstrat de la vechile tramvaie ale orașului, dispozitiv utilizat apoi pentru lucrările de laborator ale disciplinei „Tracțiuni electrice“ de la Institutul Politehnic și montat, în final, în tramvaiul de epocă. Pentru aceeași disciplină a restaurat diverse elemente AEG originale ale liniei de alimentare a tramvaiului.

Adevărata apropiere de lumea tramvaielor s-a produs, însă, la începutul anilor ’90, când, în cadrul unui proiect al Regiei Autonome de Transport în Comun (RATC) Iași, derulat împreună cu SC Nicolina SA, au fost modernizate 24 de tramvaie articulate de tip V2A, adaptate circulației pe ecartament metric. În acest sens, ca șef al secției de boghiuri de la uzina Nicolina, Dorian Geba a proiectat noile boghiuri care au echipat aceste tramvaie.

În 1994, Dorian Geba s-a alăturat echipei regiei de transport, în cadrul atelierului de boghiuri al autobazei mixte de tramvaie și autobuze din Dacia, iar din 1997 a lucrat ca șef de secție la depoul de tramvaie de la Gară.

Pentru a marca, în 1998, împlinirea a 100 de ani de la momentul de început al tramvaiului ieșean, RATC a organizat sărbătorirea publică a acestui eveniment, punctul culminant fiind o paradă a tramvaielor. Surpriza cea mai mare oferită ieșenilor și vizitatorilor orașului a fost prezentarea a două tramvaie de epocă similare celor utilizate din 1900, unul de călători (cel pe care-l cunoaștem cu toții) și unul pentru îndepărtarea zăpezii. Construcția lor a fost proiectată și coordonată de inginerul Dorian Geba.

Calitatea acestor reconstrucții au atras atenția deținătorilor de muzee dedicate tramvaielor din Europa, in special a Museumstramway Mariazell, Austria, pentru restaurarea unor tramvaie de epocă.

Anul 2000 este momentul oficial de început al restaurării tramvaielor de epocă la Iași ca activitate de sine stătătoare, în cadrul Compartimentului Restaurări – Prototipuri, sub conducerea inginerului Dorian Geba.

Între 2000 și 2012, echipa acestuia a restaurat 14 tramvaie care au circulat la Viena, Baden, Salzburg, Sankt Pölten, Potsdam. Majoritatea se regăsesc în prezent în colecția muzeului de la Mariazell, iar trei la companiile de transport public din Salzburg (Austria) și Potsdam (Germania). Tramvaiele participă la diverse sărbători publice ale orașelor în care se află sau au circulat inițial, fiind piesele centrale ale atenției, datorită unicității lor.

În 2012, domnul Dorian Geba a ieșit la pensie, finalizarea restaurării ultimelor două vagoane pentru Austria fiind preluată de echipa sa și dusă la capăt până în 2014, când activitatea atelierului a fost suspendată, în condițiile restructurării serviciului de transport public.

Fiecare tramvai restaurat care a plecat din Iași spre Europa înseamnă o ocazie prin care orașul nostru este prezent în atenția publicului european și a turiștilor ce vizitează Viena și celelalte orașe în care acestea circulă pe șine, pentru totdeauna legate de restaurarea lor la Iași, grație echipei de profesioniști a unui om de geniu.

Pentru aceasta și pentru întreaga activitate dedicată transportului public și Iașului în sine îi mulțumim inginerului Dorian Geba. De asemenea, îi mulțumim omului de suflet Dorian Geba, alături de zecile sau poate sutele de colegi din transportul public ieșean care, în clipe grele sau de bucurie, au avut ocazia să primească de la el sfaturi de viață care i-au ajutat să meargă mai departe.

Dorian Geba se află acum într-o călătorie nesfârșită pe șinele Raiului, împreună cu alți iubitori de Iași – cerându-ne iertare pentru cei omiși, îi menționăm pe: Ion Mitican, Constantin Ostap, Dumitru Grumăzescu, Eugenia Ursescu, Olga Rusu, Liviu Rusu – la manetele tramvaiului aflându-se ultimul vatman al Sărăriei și primul al tramvaiului nostru de epocă, domnul Gelu Arghir.

Dumnezeu să-l odihnească și să-i odihnească în pace!

_________________
-MAN NL 313
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4, 5
Pagina 5 din 5

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community