Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Tramvaie de epoca restaurate la RATP Iasi
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4, 5
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
TheTigerBeast



Data înscrierii: 18/Mai/2017
Ultima vizita: 27/Mar/2024
Mesaje: 689
Locație: Bucuresti Sector 6

MesajTrimis: Dum 02 Feb 2020 14:25:01    Titlul subiectului: 205385

Inginerul Dorian Geba, cel care a restaurat mai multe tramvaie iesene, a trecut la cele vesnice.

CTP Iasi:

Citat:
Călător cu tramvaiul spre infinit...

Mulți dintre ieșenii care au văzut Tramvaiul de Epocă pe străzile Iașului îl cunosc, poate, pe inginerul Dorian Geba, cel care a restaurat acest vagon istoric, dar și alte vehicule electrice.

Am avut adesea prilejul să citim în ziare sau să urmărim la radio și TV poveștile spuse, mai în serios sau mai în șagă, de domnul Geba despre Iași, despre Europa și despre tramvaie, despre fiul său și despre America, acolo unde acesta este acum un reputat matematician. Și am fost de fiecare dată uimiți și încântați.

În urmă cu câteva zile, noi, colegii săi, am aflat că inginerul Geba a început o nouă călătorie. Tramvaiele și noi rămânem, însă, mărturie și martori acestor vremuri, pentru a vorbi despre un adevărat ambasador al Iașului.

Nepot al marelui matematician Grigore Gheba, Dorian Geba s-a născut pe 10 mai 1948, în Voinești, Iași, și a absolvit, în 1972, Facultatea de Electrotehnică a Institutului Politehnic „Gheorghe Asachi“, din Iași. Între 1972 și 1977, a lucrat ca inginer proiectant la Institutul de Proiectare Tehnologică pentru Laminoare București și Institutul de Proiectări Tehnologice pentru Industria Chimică, filiala Iași, apoi zece ani ca inginer la Institutul Politehnic Iași, din 1984 până în 1994 la Întreprinderea Mecanică Nicolina, iar între 1994 și 2012 la Regia Autonomă de Transport Public a municipiului Iași.

Ca iubitor de Iași, de tehnică, istorie și cultură, a participat activ la numeroase expoziții, congrese și conferințe de specialitate sau aflate la confluența acestor domenii, a publicat articole și a realizat filme documentare.

Primul contact cu tramvaiele, din perspectivă tehnică, l-a avut la începutul anilor ’80, recondiționând un controler (echipament electric de control al tracțiunii) AEG original, din 1900, păstrat de la vechile tramvaie ale orașului, dispozitiv utilizat apoi pentru lucrările de laborator ale disciplinei „Tracțiuni electrice“ de la Institutul Politehnic și montat, în final, în tramvaiul de epocă. Pentru aceeași disciplină a restaurat diverse elemente AEG originale ale liniei de alimentare a tramvaiului.

Adevărata apropiere de lumea tramvaielor s-a produs, însă, la începutul anilor ’90, când, în cadrul unui proiect al Regiei Autonome de Transport în Comun (RATC) Iași, derulat împreună cu SC Nicolina SA, au fost modernizate 24 de tramvaie articulate de tip V2A, adaptate circulației pe ecartament metric. În acest sens, ca șef al secției de boghiuri de la uzina Nicolina, Dorian Geba a proiectat noile boghiuri care au echipat aceste tramvaie.

În 1994, Dorian Geba s-a alăturat echipei regiei de transport, în cadrul atelierului de boghiuri al autobazei mixte de tramvaie și autobuze din Dacia, iar din 1997 a lucrat ca șef de secție la depoul de tramvaie de la Gară.

Pentru a marca, în 1998, împlinirea a 100 de ani de la momentul de început al tramvaiului ieșean, RATC a organizat sărbătorirea publică a acestui eveniment, punctul culminant fiind o paradă a tramvaielor. Surpriza cea mai mare oferită ieșenilor și vizitatorilor orașului a fost prezentarea a două tramvaie de epocă similare celor utilizate din 1900, unul de călători (cel pe care-l cunoaștem cu toții) și unul pentru îndepărtarea zăpezii. Construcția lor a fost proiectată și coordonată de inginerul Dorian Geba.

Calitatea acestor reconstrucții au atras atenția deținătorilor de muzee dedicate tramvaielor din Europa, in special a Museumstramway Mariazell, Austria, pentru restaurarea unor tramvaie de epocă.

Anul 2000 este momentul oficial de început al restaurării tramvaielor de epocă la Iași ca activitate de sine stătătoare, în cadrul Compartimentului Restaurări – Prototipuri, sub conducerea inginerului Dorian Geba.

Între 2000 și 2012, echipa acestuia a restaurat 14 tramvaie care au circulat la Viena, Baden, Salzburg, Sankt Pölten, Potsdam. Majoritatea se regăsesc în prezent în colecția muzeului de la Mariazell, iar trei la companiile de transport public din Salzburg (Austria) și Potsdam (Germania). Tramvaiele participă la diverse sărbători publice ale orașelor în care se află sau au circulat inițial, fiind piesele centrale ale atenției, datorită unicității lor.

În 2012, domnul Dorian Geba a ieșit la pensie, finalizarea restaurării ultimelor două vagoane pentru Austria fiind preluată de echipa sa și dusă la capăt până în 2014, când activitatea atelierului a fost suspendată, în condițiile restructurării serviciului de transport public.

Fiecare tramvai restaurat care a plecat din Iași spre Europa înseamnă o ocazie prin care orașul nostru este prezent în atenția publicului european și a turiștilor ce vizitează Viena și celelalte orașe în care acestea circulă pe șine, pentru totdeauna legate de restaurarea lor la Iași, grație echipei de profesioniști a unui om de geniu.

Pentru aceasta și pentru întreaga activitate dedicată transportului public și Iașului în sine îi mulțumim inginerului Dorian Geba. De asemenea, îi mulțumim omului de suflet Dorian Geba, alături de zecile sau poate sutele de colegi din transportul public ieșean care, în clipe grele sau de bucurie, au avut ocazia să primească de la el sfaturi de viață care i-au ajutat să meargă mai departe.

Dorian Geba se află acum într-o călătorie nesfârșită pe șinele Raiului, împreună cu alți iubitori de Iași – cerându-ne iertare pentru cei omiși, îi menționăm pe: Ion Mitican, Constantin Ostap, Dumitru Grumăzescu, Eugenia Ursescu, Olga Rusu, Liviu Rusu – la manetele tramvaiului aflându-se ultimul vatman al Sărăriei și primul al tramvaiului nostru de epocă, domnul Gelu Arghir.

Dumnezeu să-l odihnească și să-i odihnească în pace!

_________________
Asculta Radio TheTigerBeast @192kbps!
http://r.thetigerbeast.ovh
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Andrei Andras



Data înscrierii: 30/Noi/2015
Ultima vizita: 28/Mar/2024
Mesaje: 378

MesajTrimis: Vin 24 Sep 2021 13:05:13    Titlul subiectului: 211574

Un tramvai istoric surprins de un ceh pe linia restaurărilor. Nu l-am găsit aici în topic, ne poate spune cineva mai multe detalii despre el?


0.jpg
 Descriere:
Foto: Karel ©imána, via Transphoto
 Mărime fișier:  325.85 kb
 Vizualizat:  de 1991 ori

0.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Bialus



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 27/Mar/2024
Mesaje: 8706
Locație: Iasi

MesajTrimis: Vin 24 Sep 2021 14:47:52    Titlul subiectului: 211575

Este o reconstructie a vagonului 9 al Kagraner Bahn, o mica linie de tramvai operata timp de cca. 6 ani (1898 - 1904), cu 10 vagoane motor (6 preluate de la Tramvaiul din Hamburg si 4 fabricate dupa modelul primelor 6, in 1899, de Grazer Waggonfabrik) pe malul stang al Dunarii de o companie privata (Wien-Kagraner Bahn - WKB), cumparata in 1904 de municipalitatea vieneza. Din 1899 au fost utilizate si 9 remorci (una produsa de Waggonfabrik Rohrbacher, numerotata 1, si 8 preluate de la tramvaiul cu cai din Budapesta).

La WKB, cele 10 vagoane motor au purtat numerele 1 - 10 (1 - 6 + 7 - 10), iar dupa preluarea de catre municipalitate li s-au atribuit indicativul de tip C1 si numerele de parc 76-85. Remorcile au fost preluate cu indicativele de tip e1 (cea care a avut numarul 1 la WKB, renumerotata 1261) si e2 (restul de 8, fara numar la WKB si numerotate 1262 - 1269 dupa preluare), dar, fiind prea mici, au fost utilizate foarte putin si transformate ulterior in sararite.

Si cele 10 vagoane motor erau prea mici pentru Viena si au fost vandute catre Wiener Lokalbahnen (WLB) intre 1910 si 1912, care le-a folosit pentru tramvaiul din Baden si in circulatia trenului local Badner Bahn (in timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial inca mai erau in circulatie).

Vagonul motor 9 al Kagraner Bahn este unul dintre cele 4 produse de Grazer Waggonfabrik in 1899. Dupa preluarea de catre municipalitatea vieneza a devenit vagonul de tip C1 cu numarul 84.
In 1926, WLB l-a transformat in locomotiva de manevra pentru remiza Wolfganggasse, care a primit si un nume - "Bockerl" - si a purtat diverse numere de parc (10.01, 1001 si 01).

In final a fost achizitionata de Museumstramway Mariazell si, la inceputul anilor 2000, a fost adusa la Iasi pentru reconstruirea vagonului initial cu numarul 9 al Kagraner Bahn.

In cadrul lucrarilor, incepute in 2003, au fost utilizate piese originale, care au fost restaurate, si partial sasiul preluat de la locomotiva, provenind de la vagonul initial. Reconstructia s-a incheiat in anul 2014, domnul inginer Dorian Geba coordonandu-le pana la sfarsitul anului 2012, cand s-a pensionat.

Carcasa fostei locomotive inca exista in curtea depoului Gara al CTP Iasi.

Vagonul se afla in continuare la Iasi din cauza litigiului intre proprietar si fosta RATP, declansat la intrarea in insolventa/faliment a regiei.
Personal imi doresc sa inceapa cat mai repede sa bucure sufletele celor care il vor admira si se vor plimba cu el la Viena, Baden si Mariazell.
Va fi o piesa cu totul deosebita, unica, de o valoare foarte mare din acest punct de vedere, in colectia Museumstramway Mariazell.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4, 5
Pagina 5 din 5

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community