Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Autobuzele IK-4 si IK5 ale ITB/RATB
Du-te la pagina 1, 2, 3, 4  Următoare
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Autobuzele din Bucuresti
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
PSC



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 01/Iul/2014
Mesaje: 130
Locație: Bucuresti 2 (Colentina)

MesajTrimis: Mar 06 Dec 2005 17:27:04    Titlul subiectului: *Autobuzele IK-4 si IK5 ale ITB/RATB 5508

Am obținut azi o poză cu un IK4 vopsit în vechile culori roșu-alb și care mai păstrează încă aspectul de autobuz de traseu - adică nu a fost transformat în vehicul de intervenție sau în autofurgon de marfă.
Nu cred că mai are pe el motorul original. Ultimul motor original de Ikarus s-a demontat în 2001 sau 2002, de pe Ikarusul #11, de la Floreasca. Motorul ajunsese la un rulaj de 950.000 km și este un caz unic. Nici un alt Ikarus, din câte au circulat în București vreodată, nu a atins un rulaj așa de mare.
Acest IK4 nu mai circulă de câțiva ani (de vreo 3), deci nu știu dacă motorul este original. După serie, pare a fi. Dar mă voi interesa, fiindcă autobuzul este parcat la garajul unde lucrez și imobilizat.
În 1997 nici un IK4 nu mai funcționa în transportul cu călători al RATB. Iată cum arată o poză de 49 kB (a fost prelucrată cu Adobe Photoshop ca să ajungă la mărimea asta):
Autobuzul se află garat (tras pe dreapta) în autobaza Nordului din anul 1997. Autobuzul a aparținut de nou acestei autobaze (nu știu pe ce linie circula). Deși numărul de circulație este de tip nou (B-66-RTB), autobuzul este retras din circulație. Se păstrează pentru muzeu, însă se pare că mult-râvnitul muzeu nu va mai fi organizat, din lipsă de... interes. Nici autoritățile și nici bucureștenii nu vor așa ceva.



IK4 #611 (mini)_1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  49.05 kb
 Vizualizat:  de 31735 ori

IK4 #611 (mini)_1.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
bogdan71



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 04/Apr/2011
Mesaje: 234
Locație: Bucuresti 3

MesajTrimis: Mie 07 Dec 2005 01:21:45    Titlul subiectului: 5597

PSC a scris:
În 1997 nici un IK4 nu mai funcționa în transportul cu călători al RATB.
Și totuși...în seara zilei de 4 ianuarie 2000 eram în vizită la niște prieteni în zona de sud. Făcîndu-se tîrziu, singura șansă de reîntoarcere în Titan era 102, pe care l-am luat de la capăt în jurul orei 22.55. După cîteva minute, ne-am intersectat cu un autobuz IK 4 pe linia 125, venind spre capătul Obregia - cu 3-4 călători în el. Am rămas foarte surprins de "întîlnirea de gradul III", pentru că nici eu nu mai văzusem IK 4 cu călători de ceva ani. Ceea ce am reușit să văd sigur este că numărul de parc conținea cifra 3.
Să fi fost doar amuzamentul cîtorva șoferi din autobază - sau respectivul circula în mod curent pe 125 ? Asta nu știu, pentru că nu am mai trecut pe acolo cîteva luni. Iar la final de mai (2000), cînd am mai ajuns o dată, nu l-am mai revăzut. Numai cei care călătoreau frecvent cu 125 în perioada aceea ne-ar putea lămuri.
Despre #611: e ceva mai ruginit decît l-am văzut la Nordului în 2002, dar încă se ține. Probabil că RATB-ul îl păstrează pentru muzeu. Unde nu cred că va ajunge fără un RK.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
andrei



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 31/Iul/2016
Mesaje: 144
Locație: Paris (Franta)

MesajTrimis: Vin 16 Dec 2005 11:47:38    Titlul subiectului: 1433-10b 7402

Eu eram mare fanatic de ik-4 si umblam cu 142 toata ziua, intre 1982 si 1985. Cat despre Autobaza Serban Voda, fie-i tarana usaora, imi amintesc de parca era ieri.
IK-105 a circulat in Bucuresti in numar de un singur exemplar, vopsit cu albastru. Fiind bazat la Serban Voda, aparea cand pe o linie, cand pe alta, inclusiv... pe 142, condus de un tip care avea un ik-4 de obicei. Din cate mi-a zis un alt sofer, "titularul" acestui ik-110 facea mai mult excursii si curse speciale cu masina asta. Am vazut vehicolul prin anii 82 - 85, si apoi in 1990 (cand nu aveam aparatul fotografic la mine).
La sfarsitul anilor 70, polonezii au hotarat ca IK-110 este perfect pt liniile lor preorasenesti, dar aveau nevoie de articulate. Cum la Zemun nu faceau articulate pe vremea aceea si polonezii voiau ik-110 articulat, polonezii l-au montat la ei acasa, sub numele ik-160 P (160 probabil ca sa se deosebeasca de 260 unguresti, prezente masiv la ei, si P ca Polonez.)
Mai nostim este ca datorita ameliorarii nivelului de trai in Polonia, frecventarea transporturilor interurbane si suburbane a scazut nitzel. Drept care... au scurtat autobuzele articulate !
Aceste poze fabuloase, si mii de altele, se gasesc pe un sit absolut extraordinar : http://ams1.lo3.wroc.pl/~tomek/
Ultimul an in care s-au importat IK4 in Romania a fost 1979.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Tom



Data înscrierii: 20/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Feb/2008
Mesaje: 604
Locație: Bucuresti; Iasi

MesajTrimis: Mie 21 Dec 2005 22:32:41    Titlul subiectului: 00000 57000

PSC a scris:
Referitor la poza cu IK 4 #611:
Autobuzul se află garat (tras pe dreapta) în autobaza Nordului din anul 1997. Autobuzul a aparținut de nou acestei autobaze (nu știu pe ce linie circula).
Mergea pe 261. Cel putin pe acolo l-am vazut eu. In privinta muzeului, tramvai de capul nostru Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
tudor
Vizitator






MesajTrimis: Sâm 14 Ian 2006 09:02:36    Titlul subiectului: 57691

IK4 au trait intre 1972 si 1995 (sau 1997). In anii 70-80, nu tu revizii, nu tu intretinere curenta, functionare cu gaz care termina motorul, calatoreau cu pasageri pe scara.
Ei bine,uite asa au mers timp de 23 ani. Cu intretinere precara, ca asa vroia ceausescu, sa fie economie.
Sa vad eu un DAC ca rezista acestor conditii vitrege. Si azi mai vezi IK4 de interventii. Erau facute dupa MAN. Ma intreb: or fi avut si varianta troleibuz, si articulata?
IK260/256/280 nu se va compara niciodata cu IK4. Nu in ultimul rand: IK4 erau foarte simple, usor de intretinut si reparat.
Sus
1689



Data înscrierii: 23/Ian/2006
Ultima vizita: 19/Mar/2009
Mesaje: 87
Locație: (Germania)

MesajTrimis: Lun 23 Ian 2006 14:06:17    Titlul subiectului: 127-2 13550

Repede-repede vars ceva din tolba de amintiri
- IK-ul de la Serban Voda despre care vorbea andrei la un moment dat (surprins rar pe 142) era model IK 105. A fost unicul importat.
- Suspensiile la IK 4 au fost pe foi si fata si spate. Solutia prin care unii soferi reuseau sa le faca mai elastice era de a injecta periodic vaselina amestecata cu motorina intre foi
- Singurele autobaze care aveau numai IK 4 (la mijlocul anilor '80) erau Serban Voda (actualmente garajul REBU vis-a-vis de fosta tipografie Arta Grafica) si Nordului (linga Apimondia, pe soseaua Nordului in apropiere de parcul Herastrau)
- Ultimele importuri de IK 4 s-au facut prin '81 (am placute VIN cu data fabricatiei 1981)
- Liniile deservite integral cu IK 4 (pina in '89):
127 - Serban Voda
131 - Serban Voda
225 - Serban Voda
331 - Serban Voda si Nordului
142 - Serban Voda
125 - Serban Voda
313 - Serban Voda
120 - Serban Voda
300 - Serban Voda
Am indoieli asupra 105 (daca era complet IK 4) - Militari (si Nordului ?)
- Am reusit - nu ma intrebati cu ce eforturi - sa fac rost de placutele VIN de la 1604, 1689 si 879 inainte de a fi casate. Cu prima ocazie le fotografiez si le postez (avertizez insa ca va mai dura o vreme pina voi reusi sa ajung la arhiva)
A, si - pentru aducere aminte - singura poza cu un IK 4 pe care o am in format electronic...
Voi incerca sa scanez cit mai bine citeva poze alb negru facute in perioada Nov '89 - Mai '90 in garajul Metalurgiei (actuala autobaza (?) Obregia).

Ultima imagine a lui 611 o am din '99 cind era bleu deschis, pastrind layout-ul original (care era pe rosu). Singura modificare care ii fusese adusa (exterior) era adaugarea celei de-a patra lampi, de stop. Original erau doar trei - semnalizare, marsarier si stop/pozitie plus lampile de gabarit (rosii in spate si albe in fata).
In '93-'94 - cind am avut ocazia sa stau de vorba cu soferul (acelasi din '81 pina la momentul respectiv) - inca mai avea citeva detalii originale foarte rar intilnite:
- Stergatoarele de parbriz actionate cu aer comprimat (toate celelalte IK 4 au fost modificate pe actionare electrica deoarece in timpul iernii aerul comprimat crea probleme)
- Cabina soferului inca era la dimensiunile originale si accesul se facea prin acea faimoasa bara in forma de U orizontal care culisa.
- Configuratia scaunelor era cea originala si toate scaunele aveau tabliile din melaminatul maro-roscat inchis. Majoritatea soferilor adaugau scaune pentru a mai reduce supraincarcarea.
- Plafonierele de deasupra usilor se aprindeau numai atunci cind usile se deschideau
- Avea proiectoarele de ceata originale (incastrate in masca frontala si de dimensiuni mai mici decit spatiile dedicate).
- Avea masca frontala (acel faimos trapez rotunjit) vopsita original (rosu tablierul de baza si negru raster-ul metalic) si IK 4 in spate
Singura modificare de la original pe care o efectuase fusese mutarea cilindrilor de actionare a usilor din trapa de sub scara in interiorul masini, sub bara care delimita treptele
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
1689



Data înscrierii: 23/Ian/2006
Ultima vizita: 19/Mar/2009
Mesaje: 87
Locație: (Germania)

MesajTrimis: Lun 23 Ian 2006 16:45:28    Titlul subiectului: 13577

Vazand agolmerație ceaușistă de pe bietul 300, intelegeti de ce au avut atitia admiratori IK 4-urile... Imagineaza-ti ca masinile astea au rezistat - la incarcarea pe care o vezi - mai bine de 15 ani... Iar tuburile de gaz metan aveau goale fiecare cite 500 kg... cel putin din ceea ce stiam eu la vremea respectiva atit cintarea o racheta. Daca cineva are informatii mai precise, va rog sa ma corectati. Oricum, din ce am auzit, au fost cam inutile. Masinile au functionat foarte putin timp pe gaz. Doar au rupt sasiurile si au distrus motoarele cu modificarile facute...
Seria importata pina in '80 au avut masca frontala sub forma acelor dungi paralele, dar nu au fost prea multe. Diferenta intre cele importate in Romania si cele din poza era ca ale noastre nu aveau scris IKARUS(Z?), ci IK 4, plasat pe partea dreapta (nu mai retin daca sus sau jos)
Marele avantaj al acelei serii a fost soliditatea sasiului care era sub forma de profil patrat spre deosebire de cele din ultima serie.
Ultimul IK 4 de 'moda veche' a disparut cam prin '90. Fusese folosit pentru recarosarea 1613 (pastrind numarul de inventar) dupa ce sasiul a zacut la conservare in parcul de la Nordului mai bine de 5 ani...
IK 4-le din poza postata de mine (381) are lampile de gabarit originale.
La categoria 'best of IK 4', din ce imi mai aduc aminte...
Serban Voda:
879 - casata
1134 - casata in urma unui accident care a rupt-o in doua
1689 - vinduta si complet modificata
1604 (IK 105) - vinduta si modificata
3423 (am impresia ca asta este actualul GR ??fotografiat deja - masina fusese cumparata in '91-'92 de sofer si a facut multa vreme curse de Giurgiu cu plecare de la metrou Eroii Revolutiei; dupa 611 cred ca era cea mai aproape de originalul IK4)
1614 - casata
Nordului:
611
115 - ultima imagine pe care o am despre masina asta era in parcul rece de la Nordului, aprox Nov '88, intr-o stare deplorabila
Mai am in arhiva (la care, din pacate, n-am cum sa ajung prea curind) pozele pe care le mentionam mai sus, facute in parcul Dumitru Petrescu (pe locul in care acum e - inteleg - autobaza Obregia).
Dumitru Petrescu era o anexa a autobazei Serban Voda si a fost transferat ulterior la autobaza Ferentari dupa desfiintarea Serban Voda. Pozele sint insa alb negru si calitatea e destul de slaba.
Din cite tin minte in poze apar 1689 (inclusiv poze din interior), 1604 si proaspat livratele la vremea respectiva DAC-uri din seria 1777-1804 (sper sa nu ma insele memoria asupra seriei).
La categoria 'trofee' mai am placutele VIN de la 1689, 1604 si 1134 (iarasi, sper sa nu ma insel), o sigla de IK 4 si - ca un special bonus pentru pasionatii de Leyland, o sigla de pe masca frontala.
S-ar putea sa am si o foaie de parcurs de 232 din anii '80 (faimoasele cartoane pe care era scris cu font de 45 numarul de tura si orarul de circulatie - pentru cei care isi mai aduc aminte).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Tom



Data înscrierii: 20/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Feb/2008
Mesaje: 604
Locație: Bucuresti; Iasi

MesajTrimis: Mar 24 Ian 2006 18:15:20    Titlul subiectului: 13740

1689 a scris:
...Din cite tin minte in poze apar 1689 (inclusiv poze din interior), 1604 si proaspat livratele la vremea respectiva DAC-uri din seria 1777-1804 (sper sa nu ma insele memoria asupra seriei)...
Poti cumva te rog sa confirmi daca 1604 avea nr. 36-B-3731, iar 1689: 36-B-3750 ?
1689 a scris:
...S-ar putea sa am si o foaie de parcurs de 232 din anii '80 (faimoasele cartoane pe care era scris cu font de 45 numarul de tura si orarul de circulatie - pentru cei care isi mai aduc aminte)...
Pe care scria mare: "Atentie: (40)" = limita de viteza Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
1689



Data înscrierii: 23/Ian/2006
Ultima vizita: 19/Mar/2009
Mesaje: 87
Locație: (Germania)

MesajTrimis: Mar 24 Ian 2006 19:08:06    Titlul subiectului: 13755

ManAndCat a scris:
Poti cumva te rog sa confirmi daca 1604 avea nr. 36-B-3731, iar 1689: 36-B-3750 ?
Asupra numarului pe care il avea 1689 sint aproape sigur. 1604 e in ceata. Am insa - absolut sigur - surse documentate...Problema e ... sa ajung la el (vreo 2000 de km ...).
Am dat insa directiva clara sa se scoata arhiva de la conservare ;>
ManAndCat a scris:
Pe care scria mare: "Atentie: (40)" = limita de viteza
Eee-xact ! Razz Ce m-am mai chiorit eu sa inteleg scrisul de pe ele de la departare pina cind am reusit sa aflu ca un 331 in perioada de glorie facea (normat) 47 de minute de la Dumitru Petrescu pina in Cartierul Damaroaia... Dar asta era numai pe hirtie... Seara puteai sa ajungi si in 25-30... Mai ales daca mergeai cu 25, 1599 sau 1134...
Am si o poza de interior de IK4 la arhiva mult laudata...
De fapt cilindrii usilor nu (mai) erau sub scara. Design-ul initial a fost, intr-adevar, sub scara, dar conditiile specifice pedo-climatice au fortat imaginatia creatoare sa gaseasca solutii optime, mai ales pentru sezonul rece cind tot ce putea sa inghete sub scara ingheta. Inclusiv apa (accidentala) din circuitul aer. Motiv pentru care usile nu se mai puteau inchide (nu ca ar fi fost prea multe ocazii in care puteau sta inchise pe vremea aia, dar macar de principiu...).
Asa ca s-a ales o solutie tehnica care sa impace si capra si varza. Cum loc pentru cilindri deasupra usilor nu era (desi la modelele de IK 4 importate in anii '70 cilindrii erau deasupra usilor oarecum ca la DAC/Ikarus 260), s-a ales solutia de a ii plasa imediat linga usa, in interior, pe podea, acoperiti de o cutie de tabla solida...
Punctul slab al IK 4 au fost usile. Stilpii usilor au fost prea slabi pentru supraincarcarea la care au trebuit sa faca fata iar montarea rachetelor deasupra a fost lovitura de gratie pentru structura superioara. Poate ca va amintiti ca la usa 2 era aproape uzual sa vedeti, la marginea superioara a usii, suduri peste suduri in incercarea de a salva sasiul de la dezintegrare. Deasemenea bratele culisante se rupeau precum biscuitii, atit din cauza calitatii deosebite a materialului, cit si din cauza suprasolicitarii...
Din punctul de vedere al soliditatii si fiabilitatii, trebuie sa recunosc, desi - normal - ma doare, ca Ikarus 260 a fost mult mai potrivit pentru jungla transportului in comun bucurestean. Ma uit la primul lot, importat pe la sfirsitul lui '91 (daca imi aduc aminte) si ma surprinde placut in ce forma sint inca. E adevarat, si URAC pare sa fi facut o treaba excelenta cu reparatiile capitale (chiar povesteam ca am vazut prin decembrie unul care tocmai iesea de la URAC si puteai sa juri ca e nou - absolut toate detaliile respectate ca la carte), dar si intregul proiect arata ca a fost un autobuz gindit pentru conditii ultra grele. N-am vazut usa de 260 rupta, n-am vazut sasiu de 260 sudat, n-am vazut bara desprinsa din tavan. Totul ca un tanc.
Hehe... N-am vazut nici geam cazind cu tot cu cheder din caroserie ca la DAC Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Czech



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Sep/2018
Mesaje: 7990
Locație: Iasi

MesajTrimis: Mie 25 Ian 2006 12:22:38    Titlul subiectului: 13840

Si la Iasi s-a adoptat solutia montarii cilindrilor pe podea. Tin minte, insa, ca mai ramasesera si unele carora nu li s-a facut modificarea aceasta. Si la noi au primit in anii '80 2 sau 3 butelii deasupra.
IT-IJTL-RATC Iasi a apreciat aceste autobuze, alaturi de Skoda Karosa SM11, ca fiind cele mai bune din dotarea unitatii. Dar s-au dus...
La sfarsitul anului trecut TVR1 a difuzat un material despre evenimentele din '89. In cateva imagini apare si un IK4 al ITB. A aparut si in intregime, insa pana am dat drumul la inregistrare, nu am mai prins decat parti din el. Daca puteti sa-i identificati numarul de parc, ar fi excelent. Nu avea butelii.
IK4 revolutionar:

In filmul "Alo, aterizeaza strabunica" apare un IK4 al ITB. Trebuie sa scormonesc printre CD-uri.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
andrei



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 31/Iul/2016
Mesaje: 144
Locație: Paris (Franta)

MesajTrimis: Mie 25 Ian 2006 13:07:02    Titlul subiectului: ik-4 intre 1983 si 1985 13856

Iata cateva informatii dezminitind ce s-a afirmat, pe diverse topicuri, despre ik-4 la ITB. Aceste informatii provin din amintirile mele cele mai clare dintr-acele vremuri.
1. Intretinerea. S-a spus ca ik-4 nu au avut parte de intretinere ca sa se economiseasca bani si ca sa se termine mai repede, pt a fi inlocuite de DAC112 cu mult superioare estetic si calitativ (mort de rîs).
Nu este adevarat. Din conversatiile duse cu soferii si din ce vorbeau intre ei, tin minte ca era vorba de mecanici si de ateliere de intretinere curenta la Serban Voda si Nordului. Doua elemente importante :
- autobuzul 878, domiciliat la Serban Voda si circuland pe 142, a fost vopsit ca nou, si a circulat in afara liniilor ITB, cu panoul RODAJ la parbriz. Cind s-a intors pe 142, soferul mi-a spus ca i-au schimbat motorul. "Cu unul nou?", fac eu, naiv. "Nuuu... reconditionat!". Tin minte dialogul asta ca si cum ar fi avut loc ieri. Asta, prin 1984.
- alt autobuz, din Serban Voda sau Obregia (Dtru Petrescu atunci), pe linia 116, a fost complet renovat in vara 84. Vopsea noua exterior si interior, dushumea noua de DAC112, tabloul de bord refacut (cu butoane si becuri de la DAC112, dar baremi nu era totul desperecheat).
2. Garajele. S-a spus ca numai Nordului, Serban Voda si Obregia aveau ik-4.
Nu este adevarat. Erau si la Militari sau/si Valea Olului. Deserveau liniile din Militari si Dr Taberei : 126, 236, 136, 236 si 336 (legand Militari/Dr Taberei <-> Magheru/Lahovary) si linii locale precum 321 (Apusului <-> Lic. Ind. Transporturi). Dupa inaugurarea metroului in Militari, reteaua de autobuze a fost profund modificata, iar legaturile cu centrul amputate si efectuate numai in orele de varf :
126 Acad. Militara - Lahovary (ulterior Lahovary - Pta Dr Taberei)
336 Leu - Magheru (prin Vulcanescu la ducere si Stirbei Voda la intoarcere)
236 a devenit Cart T Vladimirescu - Lujerului - Uverturii - Apusului.
Doar 178 a ramas cum era, primind, in schimb, ik-4 in loc de Roman 112
Faptul ca liniile 305 si 306 erau deservite in duo cu ik-4 si DAC117 a indus in eroare : s-a crezut ca ik-4 veneau de la Nordului, iar DAC117 de la Militari/Valea Oltului. De fapt, veneau si ik-4 de la M/VO.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
1689



Data înscrierii: 23/Ian/2006
Ultima vizita: 19/Mar/2009
Mesaje: 87
Locație: (Germania)

MesajTrimis: Mie 25 Ian 2006 14:26:27    Titlul subiectului: 13863

Imi cer scuze pentru eventualele neintelegeri pe care post-urile mele anterioare le-au provocat.
Ce voiam sa spun e ca singurele autobaze dotate integral cu IK 4 au fost Serban Voda si Nordului. Intr-adevar, asa cum spunea si Andrei, mai erau IK 4 si la Militari.
Valea Oltului, la fel ca si Dumitru Petrescu/Obregia erau doar anexe, folosite ca parcuri de garare, fara hale de reparatii (cel putin asupra Dumitru Petrescu garantez).
In ceea ce priveste intretinerea, categoric, cea mai mare importanta o avea soferul/soferii. Daca ei erau dispusi sa se agite si sa mai dea cite 'o atentie', se mai gaseau piese de schimb printr-un colt de magazie. Din pacate, dupa '85 situatia a devenit critica (precum tot restul). Norocul a facut ca pe IK 4 era acelasi motor RABA care dota si DAC (cel putin seria 1767-1804 a avut motoare originale RABA). Problemele mari apareau cind se stricau cutiile/ambreiajul/etc.
Cit despre RK, daca un sofer voia ca masina lui sa nu arate ca un hirb cind iesea pe poarta URAC-ului, se mai gaseau 'solutii'... La URAC gaseai si butoane originale de usi, si bord intreg si in buna stare (sa nu uitam ca tramvaiul 206 a avut, atunci cind a fost aratat ca o mare realizare a economiei nationale la TIB '86 (?)... bord de IK 4!! Trebuia insa sa vrei sa cauti si sa te intereseze sa nu mergi cu un cazan pe roti...
IK 4 a creat in cadrul RATB/ITB o adevarata elita de soferi carora le-a pasat si care s-au obisnuit sa aiba o masina cu care sa mearga cu placere.
Ca n-au fost toti asa, asta e altceva... Pot spune insa ca - procentual - erau mult mai multe IK 4 care aratau bine decit DAC.
Acum referitor la seria 40-67 de Ikarus 260... Chiar a venit in '93 ? Nu stiu de ce aveam senzatia ca a venit ceva mai tirziu... Oricum, astea au fost masini care au avut soferi 'pe sprinceana'...
Pe 42 era fosta echipa de soferi de pe 1767 (DAC 112 mustar, serie '89 - fabricate initial pentru IRTA), si - inainte - unul din soferi pe IK 4 1134
Pe 51 era fosta echipa de soferi de pe 1898, mai inainte pe 1802, fosta si mai inainte pe IK 105 1604.
Pe 61 era fosta echipa de soferi de pe 1888 (?), unul din soferi fiind inainte pe IK 4 (3423 daca nu ma insel)...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Radu Czech



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Sep/2018
Mesaje: 7990
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 26 Ian 2006 21:29:10    Titlul subiectului: 1433-1b 13993

Cateva imagini cu ITB #1134, extrase din filmul "Alo, aterizeaza strabunica".
Se pare ca siglele ITB si ITI din acele vremuri aveau niscai elemente comune.


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
OAB



Data înscrierii: 25/Noi/2005
Ultima vizita: 20/Sep/2018
Mesaje: 1617
Locație: Cluj

MesajTrimis: Joi 26 Ian 2006 23:57:12    Titlul subiectului: 14018

Autobuzul postat mai sus este "izolat" în ceea ce privește numărul. #1134 era IK 4, pe când #1133 și #1135 erau DAC 117 UD. În prezent, cred că numărul #1134 e atribuit unui Rocar de Simon.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
1689



Data înscrierii: 23/Ian/2006
Ultima vizita: 19/Mar/2009
Mesaje: 87
Locație: (Germania)

MesajTrimis: Vin 27 Ian 2006 08:55:35    Titlul subiectului: 1433-45b 14029

1134 a fost, intr-adevar, izolat in serie alaturi de 1128 si 1141.
Revenind la aspect, se vede in detaliu cum arata asezarea lampilor din spate si - mai ales - cum arata masca frontala originala. Culoarea rosie a grilajului era mai inchisa ca nuanta decit restul masinii.
1134 a avut volanul alb, cu trei spite (inca mai gasiti, cu putin noroc, volane de IK 4 care au supravietuit pe DAC-uri sau chiar pe 117 E-uri pe la Nitu Vasile/Bucurestii Noi). Ultimele autobuze IK 4 aduse au avut alt volan, mai mic, negru si cu doar 2 spite. Nu mai tin minte sigur, insa, parca 1689 avea volan din acela. Am sa am confirmarea atunci cind voi ajunge la faimoasele poze...
Mai tine minte insa cineva daca exista sigla IK 4 si pe spate, in partea dreapta sus ?
Deasemenea observati bara pivotanta in forma de U de care va povesteam... (poza 1, usa 1, jumatatea care - de obicei - nu se deschidea... Majoritatea soferilor acopereau treapta si accesul in cabina soferului se facea dinspre autobuz)
Superbe imagini. Multumesc, Radu !
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
andrei



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 31/Iul/2016
Mesaje: 144
Locație: Paris (Franta)

MesajTrimis: Lun 30 Ian 2006 01:12:50    Titlul subiectului: Amintiri din 1984 -1985 14356

La tabloul de bord de ik-4 sint 2 cadrane mari : vitezometrul si un "multiindicatoare", acesta din urma indicand nivelul de carburant, temperatura apei, etc. Apoi, sint doua cadrane mai mici, indicand presiunea franelor. Pe 877, precum si pe un DAC 117 vazut de mine pe linia 202 (Metrou Titan - IMGB), a fost adaugat la tabloul de bord cadranul multiindicatoare recuperat de la un Ikarus 280... Acest cadran este vizibil pe ikarusurile 260 care circula acuma in Bucuresti ! Daca la tabloul de bord de DAC este loc (panoul din stanga, sub clapele albe), la ik-4 problema era dificila... La 877 au plantat cadranul de la ikarus 28O intre butoanele de actionare a usilor si vitezometru. Intrerupatoarele diverse au fost decalate pe marginea tabloului de bord, pe unde mai era loc.
O chestie aflata de la soferi pe vremea aceea : unul dintre soferii de pe 877 s-a luat la cearta cu un mecanic sau tinichigiu care facuse nu stiu ce prostie pe masina. Nu am aflat daca a fost sanctionat mecanicul, dar soferul a fost transferat la Floreasca ! Asa da pedeapsa, sa treci de pe ik-4 la DAC 117... Tipul care a povestit isprava zicea ca 877 este o masina excelenta ("se duce... pfff...")

1689 avea volanul negru din plastic, identic cu cel de pe Ikarus 260 si 280 ; dar era de origine, adaugat in uzina. Un sofer de ik-4 mi-a spus asta cand l-am intrebat daca a schimbat volanul... Aceste volane negre apareau pe toate ik-4 16xx precum si pe alte cateva serii pe care le-am uitat.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
1689



Data înscrierii: 23/Ian/2006
Ultima vizita: 19/Mar/2009
Mesaje: 87
Locație: (Germania)

MesajTrimis: Mar 07 Feb 2006 14:51:46    Titlul subiectului: 15172

As vrea sa incercam sa punem cap la cap informatiile pe care le avem despre 611... Pentru inceput, sa spun eu ce stiu despre el:
produs in 1980 (nu 1981, cind au fost produse ultima serie)
din cite stiu, era model IK 4 si nu IK 4R (asa cum era 1689) - nu ma intrebati acum care erau diferentele intre IK 4 si IK 4R (motor ? am vazut si IK 4R care nu avea volanul negru tip 1689, etc)
a fost repartizat la Nordului intreaga sa 'viata'
schema de vopsire originala pt IK 4 a fost pastrata pina in '93-'94 (cel putin).
ultima data cind l-am vazut eu - undeva prin '98-'99 era vopsit bleu, pastrind schema originala. I se adaugase inca o lampa de stop (deci avea 4 in loc de 3, asa cum apare in screenshot-ul cu 1134)
si acum incep necunoscutele...
- a fost revopsit rosu dupa 2000 ?
- cind a fost retras din circulatie ?
- mai exista ?
- cum am putea da de soferul care a fost pe masina in perioada '80-'93 ?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
weeping eye
Vizitator






MesajTrimis: Mar 07 Feb 2006 16:33:15    Titlul subiectului: 15183

Soferul? E simplu - trebuie intrebati colegii lui!
Revopsiri? In '94 (sper sa nu fi fost '93) a fost revopsit in rosu cu o banda subtire albastra sub geamuri, zona geamurilor, integral usile, logo RATB si nr in alb. mai exista acea poza care spune ca dupa schema prezentata de mine a mai urmat o revopsire.
611 a fost de la bun inceput alb cu albastru?
Sus
Catalin Ghita



Data înscrierii: 27/Oct/2005
Ultima vizita: 24/Sep/2018
Mesaje: 6190
Locație: Popesti-Leordeni, Buzau

MesajTrimis: Mie 08 Feb 2006 12:45:11    Titlul subiectului: 1433-4b 15265

Un sofer mi-a povestit ca odata cu IK-4-urile sosite pentru ITB, s-a mai trimis, ca un fel de bonus, si un IK-5!!!
Cel care mi-a povestit treaba asta nu-si aducea aminte prea multe de acel IK-5, singura deosebire pe care si-o amintea era faptul ca parbrizul lui IK-5 era dintr-o singura bucata, nu din doua, ca la IK-4.
Are cineva idee despre treaba asta?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
1689



Data înscrierii: 23/Ian/2006
Ultima vizita: 19/Mar/2009
Mesaje: 87
Locație: (Germania)

MesajTrimis: Mie 08 Feb 2006 18:20:22    Titlul subiectului: 15279

confirm cu certitudine. Ik 5 era IK 105, a existat un singur exemplar in Bucuresti (nu stiu daca era bonus sau fusese importat pentru teste).
Numar de parc 1604, stationat la autobaza Serban Voda, apoi dupa desfiintarea acesteia, la Ferentari - garaj Dumitru Petrescu.
Linii pe care eu l-am vazut de-a lungul timpului:
127, 300, 142, 225, 232
Schema de vopsire a lui 1604 era pe albastru cu partea superioara si usi integral bej, similara celei de IK 4.
In afara celor trei usi in afara de doua - precum cel din poza lui digital_me - mai sint citeva detalii minore (forma si dispunerea lampilor de gabarit, semnalizatoarelor, forma pasajului rotilor), dar va puteti face o idee destul de apropiata de cum arata 1604 in realitate.
Masina a fost vinduta undeva prin '91(estimativ, nu imi aduc aminte perioada exact), dupa ce a trecut printr-o perioada de vandalizare cit timp a stat in parcul rece.
Am vazut-o dupa o vreme, readusa in parcul de la Obregia, dupa ce fusese reparata. Cumparatorul a procedat la modificari majore si brutale. Nu mai stiu nimic de atunci de IK 105.
La un moment dat circula o informatie ca ar fi existat un al doilea IK 105 in Romania, la Timisoara(?)/Resita(?), dar nu am nici un fel de confirmare.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
1689



Data înscrierii: 23/Ian/2006
Ultima vizita: 19/Mar/2009
Mesaje: 87
Locație: (Germania)

MesajTrimis: Mar 02 Mai 2006 20:43:06    Titlul subiectului: 1433-21b 22018

Promiteam cu ceva vreme in urma placutele VIN de la 1134, 1600, 1604 si 1689.
Va urez sa va bucurati de ele si - celor care pot - sa le trezeasca amintiri placute.
1604:

1134:

1689:

si 1600:
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
andrei



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 31/Iul/2016
Mesaje: 144
Locație: Paris (Franta)

MesajTrimis: Joi 11 Mai 2006 23:29:12    Titlul subiectului: 60450

Dr2005 a scris:

Ati remarcat masca motorului de la ik-4 albastru ? Eu credeam ca este vre-un bricolaj itebist, ca urmare a vre-unui accident... De fapt, este caracteristica primelor versiuni de ik-4. Prin 1984 am calatorit cu un ik-4 avand aceasta masca de motor, pe linia 131.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Dr2006



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 16/Dec/2011
Mesaje: 2185
Locație: Bucuresti 6

MesajTrimis: Joi 22 Iun 2006 00:46:09    Titlul subiectului: ttttttttttt 26056


Să privim puțin autobaza Nordului:

Dacă privim cu atenție lângă #611 vedem un autobuz galben-verde:

Și dacă privim cu atenție poza cu Autobaza Nordului.... ce vedem? Un Ik4 galben-verde și o clădire în construcție!

Poza cu #611 e făcută în Autobaza Nordului.
Se vede si al doilea IK4 (#611).
Concluzie generală: Cel puțin la 5.12.2005 existau 2 Ik4 întregi la RATB. Deci amândouă sunt bine pitite în fundul unei autobaze care nu are nici măcar o găurică în gard Sad și are gardul de 4m înălțime și cu un mini-deal de pământ de vreo 2m sub el Sad



image1_211.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  7.71 kb
 Vizualizat:  de 28379 ori

image1_211.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Tom



Data înscrierii: 20/Oct/2005
Ultima vizita: 28/Feb/2008
Mesaje: 604
Locație: Bucuresti; Iasi

MesajTrimis: Joi 22 Iun 2006 10:18:49    Titlul subiectului: 26081

Dr2006 a scris:
Dacă privim cu atenție lângă #611 vedem un autobuz galben-verde:

Și dacă privim cu atenție poza cu Autobaza Nordului.... ce vedem? Un Ik4 galben-verde și o clădire în construcție!
Daca nu e un utilitar, este 263.

In ultima vreme, adica ultimii 10 ani, n'au mai existat decat 263 si 611 pentru calatori.
Pe linia 261, dar probabil ca nu chiar pe ea (adica doar pana la garaj, la Nordului ) am mers cu celebrul IK4 263, acum vreo 10 ani. Asta era insa prin 1997 sau poate chiar mai inainte...
RATB 263 e penultimul IK4 in serviciu pentru calatori. In prezent nu mai exista, probabil. De altfel se observa inainte ca Saviemurile erau 262, 264-332. 263 era sarit pentru ca era acel IK4 care inca mai mergea.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
mrM



Data înscrierii: 18/Iul/2006
Ultima vizita: 21/Sep/2018
Mesaje: 942
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Dum 25 Iun 2006 11:48:44    Titlul subiectului: 26235

Un IK4 Cool la P-ța Unrii, în 1975, pe linia 31
Poza luată de aici:
http://www.trolejbus.comernet.pl/



176d.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  35.64 kb
 Vizualizat:  de 29942 ori

176d.jpg



_________________
I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0721.240.479/0749.28.38.15 h 9.30-23.00 Fără beep-uri! (SMS da).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Autobuzele din Bucuresti Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina 1, 2, 3, 4  Următoare
Pagina 1 din 4

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community