Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Arhiva de presa - 2002
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3  Următoare
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 11:46:52    Titlul subiectului: 2002-11-30 146472

http://www.evenimentul.ro/articol/de-miine-autobuzele-intra.html

"30-11-2002

De miine, autobuzele intra in concurenta cu microbuzele maxi-taxi

Directorul SC Autobuzul, Mihai Giubernea, pare decis sa «desfiinteze» activitatea de maxi-taxi din Iasi, mai ales pe traseele comune cu ale autobuzelor. Mai intii, de miine, o calatorie cu autobuzul va costa 5.000 lei, in loc de 6.000, ca la tramvai ori troleibuz. In plus, la sedinta de pe 17 decembrie, consilierii locali vor dezbate un proiect al SC Autobuzul referitor la achizitionarea in leasing a 100 de microbuze cu cite 16 locuri. Dl Giubernea spune ca, in prima faza, prin februarie-martie 2003, vor fi cumparate 50. "Acum, microbuzele maxi-taxi ne fac concurenta; in curind, se va intimpla invers", ne-a spus dl Giubernea. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 11:50:59    Titlul subiectului: 2002-12-12 146473

http://www.evenimentul.ro/articol/grafic-pentru-tramvaie-si.html

"12-12-2002

Grafic pentru tramvaie si troleibuze

Sefii RATEC vor trebui sa intocmeasca in cel mult o luna un alt grafic orar pe care vatmanii si soferii de troleibuz vor fi obligati sa-l respecte la minut. Aceasta este dorinta primarului Constantin Simirad, care stie ca tramvaiele ajung in statii cu mari intirzieri. Dl Neculai Abalasei, directorul RATEC, a incercat sa explice ca de fapt tramvaiele si troleibuzele circula dupa un grafic, in functie de afluxul de calatori de la anumite ore. "Vreau ca tramvaiele sa ajunga in statii la trei minute, sau la jumatate de ora, cum vreti, dar sa nu intirzie deloc. Inspectorii Primariei vor merge in statii si, daca vreun tramvai nu ajunge la ora trecuta pe grafic, vatmanul va primi o amenda de 50.000 lei. Apoi, vom vedea daca intirzierea s-a datorat unor cauze tehnice", a completat dl Simirad. Explicatia dlui Abalasei referitoare la starea fizica a multor tramvaie, care se defecteaza usor din cauza ca sint vechi, nu a fost in masura sa-l convinga pe primar. "Aveti tramvaie nemtesti, care sint bune. Faceti graficul orar", a incheiat dl Simirad. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 11:51:30    Titlul subiectului: 2002-10-05 146474

http://www.evenimentul.ro/articol/incasarile-ratec-au-crescut.html

"05-10-2002

Iasi - In prima zi de activitate a taxatorilor
Incasarile RATEC au crescut cu 40 la suta


Cei 180 taxatori-controlori care au inceput acum doua zile activitatea in tramvaie au adus venituri de 720 milioane lei, adica mai mult cu aproximativ 40 la suta fata de obicei. Pina la inceputul lunii octombrie, zilnic, se vindeau bilete in medie de 500 milioane. O singura exceptie de la regula s-a inregistrat pe 30 septembrie, cind au venit studentii, atunci inregistrindu-se vinzari de 750 milioane lei. Directorul RATEC, dl Neculai Abalasei, pare destul de multumit de activitatea noilor angajati si spera ca incasarile zilnice vor creste si mai mult cind vor fi taxatori si in troleibuze. "De saptamina viitoare, se vor definitiva dosarele celor 85 noi taxatori si atunci se vor retrage gestiunile si de la soferii de troleibuz", ne-a spus dl Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al RATEC. In autobuze, biletele se vor putea cumpara tot de la soferi, intrucit Mihai Giubernea, directorul SC Autobuzul, nu a obtinut inca toate actele necesare inscrierii societatii in Registrul Comertului. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 11:52:22    Titlul subiectului: 2002-08-16 146475

http://www.evenimentul.ro/articol/linia-troleibuzului-14-va.html

"16-08-2002

Linia troleibuzului 14 va fi gata inainte de inceperea anului scolar
• este convins dl Neculai Abalasei, directorul RATC

Investitia referitoare la realizarea liniei de troleibuz Anastasie Panu – CUG, care va permite troleibuzelor sa circule pe actualul traseu de autobuz 14 (Copou – Podu Ros – CUG), se va finaliza cel mai tirziu la inceputul lui septembrie. Lucrarile au ajuns in zona Palatului Culturii, unde a aparut problema pavelelor dintre sinele de tramvai. Avind in vedere ca troleibuzele vor urma acelasi traseu cu tramvaiele pina la intersectia din Podu Ros, trecerea troleibuzelor peste piatra cubica ar afecta atit mijloacele de transport, cit si structura de rezistenta a cladirilor din zona (casa Dosoftei si Biserica "Sf.Nicolae Domnesc"). De aceea, conducerea regiei a decis sa se scoata pavelele, iar acolo sa se toarne asfalt. "Inaugurarea liniei troleibuzului 14 va avea loc inainte de inceperea anului scolar", este convins dl Neculai Abalasei, directorul RATC. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 11:53:43    Titlul subiectului: 2002-10-05 146476

http://www.evenimentul.ro/articol/ratec-ar-putea-cumpara.html

"05-10-2002

RATEC ar putea cumpara 10 troleibuze din Constanta

Infiintarea liniei troleibuzului 41 (Copou–CUG) presupune ca regia sa dispuna de mai multe troleibuze, intrucit pe acest traseu sint necesare 20. Regia are doar 45 troleibuze si, pentru ca linia 41 sa fie acoperita, au fost luate mijloace de transport de pe alte trasee. Recent, RATEC a primit o oferta pentru 10 troleibuze de la regia de transport in comun din Constanta. "Oferta este destul de tentanta, pentru ca la Constanta nu mai circula acum decit tramvaie si autobuze, insa nu dispunem de bani. In plus, troleibuzele sint articulate, deci, daca le-am aduce, ar trebui sa le facem niste modificari. Vom mai analiza aspectul si vom inainta un proiect Consiliului Local Municipal", ne-a spus dl Neculai Abalasei, directorul RATEC. Un asemenea troleibuz costa cel mult 600 milioane lei, iar scurtarea ar mai costa cel mult 100 milioane. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 11:56:19    Titlul subiectului: 2002-12-10 146477

http://www.evenimentul.ro/articol/si-tramvaiele-de-serviciu.html

"10-12-2002

Si tramvaiele de serviciu vor avea taxatori

In fiecare zi, la ora 4 si 24, cite un tramvai si un troleibuz efectueaza curse speciale pentru vatmani si taxatori. De regula, aceste tramvaie si troleibuze transporta si calatorii foarte matinali sau intirziati, iar acestia achita soferului sau vatmanului contravaloarea calatoriilor. Dar, pentru ca banii respectivi intra direct in buzunarele conducatorilor de vehicule, sefii RATEC au decis sa schimbe obiceiul. "Cit de curind, si in tramvaiele care fac prima si ultima cursa vor fi taxatori, iar vatmanii si soferii troleibuzelor vor primi dispozitie sa opreasca si sa preia calatorii de pe trasee", ne-a spus dl Maricel Gherca, inginerul-sef al RATEC. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 11:57:35    Titlul subiectului: 2002-03-12 146478

http://www.evenimentul.ro/articol/din-iulie-in-locul.html

"12-03-2002

Din iulie, in locul autobuzelor 14 ar putea circula troleibuze

La inceputul anului, directorul RATC, Petru Girlea, anunta ca intentioneaza sa extinda reteaua de troleibuze cit mai mult, in ideea obtinerii unui transport cit mai ecologic. Unul dintre planuri se refera la construirea liniei de troleibuz 14, care ar duce la eliminarea autobuzelor care circula in prezent pe acest traseu (Copou – Podu Ros – CUG). Pentru aceasta insa, este necesara realizarea retelei de alimentare electrica pe tronsonul Elena Doamna – CUG, adica pe 8,7 kilometri. "S-a intocmit un proiect care va fi prezentat consilierilor locali in sedinta de la sfirsitul lunii. Din calculele noastre, costul investitiei ajunge la 3 miliarde pe kilometru de retea", ne-a spus dl Gheorghe Munteanu, seful Compartimentului Siguranta din cadrul RATC. Cum valoarea totala a lucrarilor ar putea depasi 26 miliarde lei, suma destul de mare, reprezentantii regiei au si gasit metoda de a face economie. "Avem retea pe linia fostului troleibuz 47, care circula acum sase-sapte ani pe ruta Tatarasi – Splai Bahlui – Dacia. Vom scoate liniile de acolo, asa ca 20 la suta din investitie va fi a regiei", a completat dl Munteanu.
Daca proiectul va fi aprobat de consilieri, iar CLM va aloca RATC macar 20 miliarde lei, lucrarile ar putea incepe imediat, pentru ca, in iulie, pe distanta Copou – CUG sa circule troleibuze. Din cite a mentionat si primarul Constantin Simirad, proiectul regiei este foarte aproape sa devina realitate. (C.N., M.P.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 11:58:03    Titlul subiectului: 2002-06-26 146479

http://www.evenimentul.ro/articol/toate-troleibuzele-articulate-vor.html

"26-06-2002

Pina la sfirsitul verii
Toate troleibuzele articulate vor fi scurtate si reparate capital


Pentru a face economii la anvelope, piese de schimb si burdufuri, conducerea RATC a decis, acum doua luni, ca troleibuzele articulate sa fie scurtate si reparate capital. Doua asemenea mijloace de transport in comun au fost transformate, alte trei fiind in lucru. "Inca 10 troleibuze vor intra in reparatii in perioada imediat urmatoare, deoarece asa regia va avea numai avantaje: nu va mai fi nevoie de burdufuri, care se uzeaza foarte repede si trebuie inlocuite, si, totodata, se vor economisi cite doua anvelope la fiecare troleibuz. Pina la sfirsitul verii, vor fi reparate toate celelalte noua care mai sint articulate", ne-a spus dl Gheorghe Munteanu, purtatorul de cuvint al RATC. Costul operatiunii necesare scurtarii si repararii unui singur troleibuz oscileaza intre 60 si 100 milioane lei, insa, desi suma poate parea mare, aceasta reprezinta, deocamdata, singura metoda de a prelungi durata de viata a troleibuzelor, si asa foarte vechi. Ele au fost fabricate prin anii ’82-’84, iar dupa 16 ani ar fi trebuit sa fie casate. Lipsa banilor, preturile prea mari ale celor noi, precum si faptul ca putine tari din Europa mai au transport cu troleibuze au constituit motive suficiente pentru ca sefii RATC sa gaseasca aceste metode de a prelungi durata de viata a troleibuzelor. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 11:59:06    Titlul subiectului: 2002-08-08 146480

http://www.evenimentul.ro/articol/vatmanii-si-soferii-de2.html

"08-08-2002

Dupa divizarea RATC
Vatmanii si soferii de troleibuz nu vor mai vinde bilete
• in fiecare mijloc de transport vor fi taxatori-controlori

In noua organigrama a RATC, pe care sefii regiei o vor prezenta consilierilor locali dupa divizarea unitatii, va fi prevazuta angajarea a 300 persoane pentru posturile de taxatori-controlori. Acestia nu vor avea insa posturi fixe, cum erau pina acum sase-sapte ani, ci vor avea posibilitatea sa se plimbe prin mijlocul de transport, vinzind bilete sau verificind legitimatiile calatorilor. "O parte vor fi din rindul controlorilor, care oricum vor ramine numai 40 dupa divizare, dar si al tonetarilor RATC. Vom angaja absolventi de liceu si someri cu virste de peste 45 ani sau unici intretinatori de familie, care conform legii, vor fi remunerati de Agentia Judeteana de Ocupare a Fortei de Munca", ne-a spus dl Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al RATC. In aceste conditii, vatmanii si soferii de troleibuz nu vor mai vinde bilete, acest lucru fiind considerat benefic de catre conducerea RATC. "Nu se vor mai vinde bilete gata compostate, asa cum fac acum multi soferi si vatmani, iar circulatia mijloacelor de transport in comun se va fluidiza. Acum, tramvaiele si troleibuzele zabovesc destule minute in statii, deoarece conducatorii trebuie sa dea bilete calatorilor. Vor creste si incasarile, iar in acelasi timp va scadea numarul blatistilor", a incheiat dl Mihai. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 12:05:13    Titlul subiectului: 2002-03-15 146481

http://www.evenimentul.ro/articol/traseul-troleibuzului-14-deocamdata.html

"15-03-2002

Traseul troleibuzului 14, deocamdata nesigur

RATC Iasi a depus la Consiliul Local Municipal documentatia referitoare la realizarea liniei de troleibuz 14, prin care sa se inlocuiasca autobuzele, pe traseul Copou – Podu Ros – CUG. Intentia sefilor RATC este reducerea semnificativa a poluarii cauzate de gazele emanate de autobuze. Intr-o prima faza, primarul Constantin Simirad s-a aratat incintat de ideea directorului Petru Girlea, insa, cind a aflat ca regia are nevoie de cel putin 20 miliarde lei pentru a realiza retea de alimentare electrica pe tronsonul Elena Doamna – CUG, s-a razgindit. "Puteti face linie de troleibuz numai intre CUG si Podu Ros, iar de acolo, lumea sa se urce in tramvai", i-a spus primarul dlui Girlea. Acesta a incercat sa-i explice mai-marelui urbei ca sint multe solicitari din partea cetatenilor. Desi primarul nu da semne ca ar fi de acord cu ceea ce vrea sa faca seful RATC, acesta din urma nu dispera. "Voi discuta luni cu dl Simirad, dar cred ca mai intii vom realiza tronsonul CUG – Podu Ros, apoi pe cel de pina la Elena Doamna. Nu are nici un rost sa facem treaba pe jumatate", ne-a spus dl Girlea. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 12:05:39    Titlul subiectului: 2002-04-27 146482

http://www.evenimentul.ro/articol/se-va-putea-calatori.html

"27-04-2002

Dupa 1 octombrie
Se va putea calatori cu troleibuzele din Copou pina la CUG
• deja RATC a inceput montarea stilpilor de sustinere a retelei de alimentare cu energie electrica

Planul RATC de a construi linie de troleibuz pe distanta Anastasie Panu – CUG 2, cu scopul de a elimina putin cite putin autobuzele, este pe cale sa devina realitate. Deja a inceput dezafectarea retelei si a stilpilor de sustinere a acesteia (console) de pe fosta linie 47 (Ciurchi – Splai Bahlui), realizata acum sapte ani si care s-a dovedit o investitie inutila. "Deocamdata, s-au montat consolele de la Podu Ros spre CUG, urmind sa extindem si reteaua de alimentare cu energie electrica. Avem timp sa terminam lucrarile, intrucit termenul expira pe 1 octombrie", ne-a spus dl Neculai Abalasei, directorul RATC. Prin realizarea liniei de troleibuz, se doreste desfiintarea traseelor autobuzelor 28 (Copou – Podu Ros – Alexandru cel Bun) si 14 (Copou – CUG 2), asa incit iesenii sa aiba un transport in comun cit mai ecologic. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 12:06:04    Titlul subiectului: 2002-03-25 146483

http://www.evenimentul.ro/articol/pina-la-sfirsitul-anului12.html

"25-03-2002

Pina la sfirsitul anului, troleibuzele ar putea face legatura intre Centrul Civic si CUG

Primarul Constantin Simirad intentioneaza sa divizeze RATC astfel incit sa existe doua regii – una pentru transportul electric si alta pentru cel auto, iar propunerea va fi supusa, astazi, dezbaterii consilierilor locali. Cu aceeasi ocazie, se va discuta si despre posibilitatea dezafectarii retelei de alimentare cu energie electrica de pe fosta linie de troleibuz 47 (Ciurchi – Splai Bahlui – Podu Ros – Dacia) pentru a o amplasa pe tronsonul Tirgu Cucu – CUG. In plus, se intentioneaza infiintarea unui nou traseu de troleibuz 46 (care acum are ruta Piata Independentei – Tudor Vladimirescu – Bucium), care sa treaca prin Podu Ros – Tesatura. "In acest fel, vom avea transport electric in tot orasul si poluarea se va reduce", ne-a spus dl Simirad. Dl Petru Girlea, directorul RATC, este convins ca, daca va primi acceptul CLM si banii necesari, lucrarile se vor incheia cel mai tirziu la sfirsitul anului. (M.P., C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 12:06:31    Titlul subiectului: 2002-03-26 146484

http://www.evenimentul.ro/articol/tronsonul-podu-ros-8211.html

"26-03-2002

Tronsonul Podu Ros – CUG va avea transport in comun electric

Iesenii care locuiesc in cartierele CUG si Podu Ros vor avea la dispozitie, cel mai tirziu la sfirsitul anului, transport in comun electric, insa acesta va fi realizat nu prin tramvaie, ci prin troleibuze. Consilierii locali si-au dat acordul ieri pentru inceperea lucrarilor de realizare a retelei de alimentare cu energie electrica, incepind din CUG. Valoarea totala a investitiei ajunge la 25 miliarde lei, insa 15 miliarde deja exista, deoarece regia are retea pe tronsonul Tatarasi Nord – Splai Bahlui – Iulius Mall, adica o parte din vechea ruta de troleibuz 47, construita acum sapte ani, si lasata in conservare din ’98, dupa ce s-a constatat ca traseul nu este solicitat de calatori. "Totusi, consider ca este mai bine sa se faca retea de troleibuz numai pe tronsonul Podu Ros – CUG, iar troleibuzele sa intoarca in Podu Ros", a spus primarul Constantin Simirad. Consilierii au aprobat proiectul RATC de realizare a retelei de troleibuz pe tronsonul CUG – Tirgu Cucu. "Este un lucru bun ce s-a facut astazi. Regia se afla intr-o situatie foarte grea, iar realizarea unei asemenea rute este un prim pas pentru a aduce unitatea pe linia de plutire", ne-a spus dl Vasile Sandu, liderul Sindicatului Liber al Salariatilor din RATC. (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 12:06:57    Titlul subiectului: 2002-09-12 146485

http://www.evenimentul.ro/articol/inaugurarea-liniei-troleibuzului-41.html

"12-09-2002

Inaugurarea liniei troleibuzului 41 va avea loc inainte de inceperea anului scolar

Zilele trecute, au fost efectuate probele tehnologice la linia de troleibuz nou infiintata pe tronsonul Anastasie Panu – CUG, iar inaugurarea acesteia va avea loc inainte de inceperea anului scolar, in prezenta oficialitatilor locale. Practic, in locul autobuzelor 14 (Copou – CUG), de pe 16 septembrie vor circula troleibuze, pe traseul 41. "Din punct de vedere tehnic, linia de troleibuz este functionala. Singura problema o constituie masinile care stationeaza pe banda de rulare si care incurca putin circulatia mijloacelor de transport", ne-a spus dl Neculai Abalasei, directorul RATEC. Realizarea liniei de troleibuz a implicat un efort financiar de 4 miliarde lei, Primaria dind regiei, deocamdata, 1,5 miliarde. Pentru a acoperi traseul, regia are nevoie de 20 troleibuze, care vor fi luate de pe alte trasee. (C.N.)"


Mi se pare imbecila decizia de a infiinta un traseu nou fara a-i asigura si vehiculele necesare, care-i "vastigul" daca faci un nou traseu cu pretul distrugerii aluia sau alltora? In sensul de a lua troleibuzele de pe ele pentru a le pune pe noua linie?!?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 12:07:21    Titlul subiectului: 2002-12-19 146486

http://www.evenimentul.ro/articol/se-reinfiinteaza-traseul-de1.html

"19-12-2002

Se reinfiinteaza traseul de troleibuz 46

La cererea locuitorilor din Bucium, conducerea Primariei a decis sa discute cu sefii RATEC in vederea reinfiintarii liniei de troleibuz 46 (Fundatie – Bucium). "Multi cetateni ni s-au plins si incercam sa tinem cont de dorintele lor", ne-a spus dl Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. Aceasta masura va fi prima dintr-un sir de modificari ale traseelor RATEC. "Incepind din 2003, se va reface schema de circulatie, tinindu-se cont de solicitarile cetatenilor", ne-a spus primarul Constantin Simirad. (M.P.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 12:10:13    Titlul subiectului: 2002-03-20 146487

http://ziaruldeiasi.ro/local/iasi/girlea-sparge-ratc-ul-ca-pe-o-nuca-seaca~ni2g3s

Ziarul de Iasi

20 Martie 2002

"Girlea sparge RATC-ul ca pe o nuca seaca
C. PRISACARIU., Bogdan P.

Studiul intocmit de directorul RATC pentru reorganizarea activitatii de transport in Iasi seamana cu o compunere a unui elev de clasa a IV-a. Petru Girlea prezinta trei posibile variante, fara ca sa aduca insa o argumentatie economica solida. Salariatii RATC vor sa intre de luni in greva, daca regia se va diviza RATC nu mai face nici doua parale. La aceasta concluzie a ajuns pina si directorul Petru Girlea, care a facut deja un plan de spargere in doua a regiei de transport. Denumit "Studiu privind reorganizarea transportului in municipiul Iasi", planul lui Girlea a ajuns deja pe masa primarului Constantin Simirad. Cele citeva foi semnate de Girlea nu fac insa nici o referire la situatia dezastruoasa in care a ajuns RATC. Tot "studiul" se rezuma la trei variante de extindere a retelelor de troleibuz, fara sa se ia in calcul profitabilitatea acestei solutii.

Planul, confuz de la un capat la altul

In parcul actual al RATC se afla 304 masini. Dintre acestea, 149 sint tramvaie, 45 troleibuze si 110 autobuze. Conform primei variante inaintate de Girlea, regia de transport ar trebui divizata in Regia Autonoma de Transport Electric in Comun (RATEC) si SC "Autobuzul" SA. Cartierul general al RATEC ar trebui sa fie, dupa Girlea, sectia I, care poate oferi "cele mai bune conditii pentru o intretinere optima a parcului de troleibuze". Investitia ar fi de 1,25 miliarde lei, bani necesari extinderii retelei electrice in cadrul sectiei I. Numarul troleibuzelor ar creste cu pina la 100 de masini, la fel ca si numarul angajatilor. Conform "studiului", SC "Autobuzul" SA ar trebui sa angajeze 80 de oameni, pentru compartimentele administrative. In ceea ce priveste efectele acestei prime variante, directorul regiei de transport a stipulat "cresterea costului calatoriei cu autobuzul" si "dezvoltarea transportului electric", fara insa a anexa un calcul economic intemeiat. In celelalte doua variante, planul lui Girlea prevede numai mutarea unor autovehicule dintr-o sectie in alta. De exemplu, in cazul variantei a doua, parcul de troleibuze ar urma a fi transferat la sectia a III-a, iar parcul de autobuze din cadrul sectiei a III-a, transferat in cadrul sectiei I. Tot Girlea arata ca solutia aceasta este absolut dezastruoasa: costurile s-ar cifra la peste 100 miliarde lei, iar pierderile ar fi de 2 miliarde lei anual. In cea de-a treia varianta, transportul electric ar trebui dezvoltat pe actuala structura organizatorica a RATC si transferarea parcului de autobuze de la sectia I la sectia a III-a. Si in acest caz, concluziile sint catastrofice: investitii de 62 miliarde si pierderi de 2 miliarde anual.

Salariatii ameninta cu greva generala

"Studiul" lui Girlea se dovedeste a fi doar o manevra prin care directorul RATC vrea sa cistige bunavointa primarului Simirad. Acesta a anuntat inca de la ultima sedinta a Consiliului Local (CL) ca intentioneaza sa sparga in doua RATC. Propunind trei solutii de reorganizare, din care doar una pare posibila in acceptiunea directorului regiei, Petru Girlea nu a facut decit sa urmeze un ordin. Nici vorba de discutarea parametrilor financiari ai afacerii. De cealalta parte insa, directorul RATC se vede strins cu usa de catre propriii subordonati. "Nici un sofer nu este de acord cu aceasta spargere a regiei, care nu poate sa aduca nimic bun", a declarat liderul sindical Adrian Nedelcu. Acesta a adaugat ca, in cazul in care spargerea regiei se va face, nimeni nu va mai putea opri o greva la regia de transport. "Noi i-am comunicat directorului Petru Girlea ca nu sintem de acord cu acest plan. Mai asteptam pina luni si, daca parerea noastra nu va fi luata in calcul, vom face greva", a amenintat ieri Nedelcu. Petru Girlea a refuzat sa faca vreo declaratie in ce priveste planul propus primarului. "Nu discut decit prin purtator de cuvint", au fost singurele cuvinte ale directorului RATC. Gheorghe Munteanu, purtatorul de cuvint al regiei de transport , nu a putut insa fi contactat pina la inchiderea editiei.
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 12:11:10    Titlul subiectului: 2002-04-29 146488

http://ziaruldeiasi.ro/local/iasi/mineriada-la-ratc~ni1t0f

Ziarul de Iasi

29 Aprilie 2002

"Spargeti buboiul RATC-ul!
Catalin PRISACARIU

Primarul a decis spargerea RATC in doua societati, fiecare cu directorul sau. Planul va fi prezentat azi consilierilor, in sedinta, care vor decide prin vot daca sint de acord sau nu. La RATC, situatia este catastrofala, potrivit raportului intocmit de Primarie. Doua autobuze din trei ar trebui sa fie intr-un cimitir de fiare vechi. un autobuz provoaca pierderi de 1.930 lei la fiecare kilometru parcurs. Numarul calatorilor se micsoreaza pe zi ce trece.

Disectia cadavrului RATC incepe azi in sedinta Consiliului Local (CL). Concluziile raportului de partajare a regiei de transport sint catastrofale: doua din trei masini ale regiei sint fiare vechi, iar calatorii se imputineaza cu sutele in fiecare zi. Numai in primele trei luni ale acestui an, sicriele ambulante ale regiei au adus pierderi de 30 milioane lei zilnic. In aceasta situatie disperata, sedinta de azi a CL va sta sub imperativul spargerii mamutului falimentar al RATC. Primarul Constantin Simirad a dat deja verdictul: "De miine (azi - n.r.) va incepe separarea patrimoniului actualei regii, care se va rupe in doua societati distincte". Cel mai probabil, transportul cu autobuze va fi condamnat sa fie redus pina la disparitie, in timp ce transportul electric ar trebui sa preia toti calatorii.

Parcul de masini al RATC este un mort ambulant

Conform raportului de partajare intocmit de o comisie a Primariei, parcul de masini al regiei de transport este un mort ambulant. Din 313 autobuze, tramvaie si troleibuze, 195 au un grad de casare de 100%, adica sint piese bune de dus la un cimitir de masini . Procentajul cel mai mare de "sicrie" este la autobuze: din 110 masini, 92 sint inutilizabile, in timp ce numai 83 de tramvaie din 158 si 20 de troleibuze din 45 au acelasi grad de uzura. Autobuzele ocupa primul loc si la pierderile produse . Pe fiecare kilometru parcurs, un autobuz produce pierderi de 1.930 lei, in timp ce un tramvai pierde 671 lei, iar un troleibuz, numai 55 lei. Acest lucru este vizibil si in cazul pierderilor din activitatea de transport de anul trecut: dintr-un total de 19,4 miliarde lei, 13,5 miliarde au fost inghitite de autobuze, pe linga 4,8 miliarde la tramvaie si 1,1 miliarde la troleibuze. "Practic, 70% din pierderile de anul trecut au fost inregistrate la autobuze. E adevarat ca acestea au un pret de cost mai mic pe kilometru parcurs, dar necesita cheltuieli uriase de reparatii . In plus, autobuzele transporta mai mult aerul decit pe ieseni, din cauza suprapunerii cu masinile de maxi-taxi", a explicat consilierul municipal Gheorghe Nichita.

Actuala structura RATC a favorizat furturi

In aceasta situatie, recomandarile raportului de partajare sint ca RATC sa fie separata in doua societati distincte. SC RATEC SA ar urma sa preia transportul electric, adica tramvaiele si troleibuzele, in timp ce SC "Autobuzul" SA va ramine cu autobuzele. In noua structura, sectia I a actualului RATC ar urma sa preia troleibuzele, in locul autobuzelor. Parcul de tramvaie va ramine in cadrul sectiilor a II-a si a III-a, iar ultima va fi impartita cu parcul de autobuze. In aceasta formula, investitiile Primariei vor fi practic inexistente, infrastructura regiei de transport permitind mutarile. Desi consilierii municipali membri in comisia economica sint de acord ca autobuzele detin ponderea cea mai importanta in producerea pierderilor, solutia de partajare nu este conturata inca. "Un singur lucru este cert: ca trebuie taiat sectorul transportului pe motorina de cel electric pentru a se diminua pierderile. Dar nu se stie inca daca autobuzele vor ramine doar ca o solutie de avarie in cazul caderii retelelor electrice, sau vor fi folosite in continuare la strada", a declarat consilierul Constantin Neculau. O parere asemanatoare a prezentat si Gheorghe Nichita. "Cred ca reducerea cheltuielilor la transportul pe motorina ar trebui sa fie o etapa intermediara pentru crearea unei noi societati, dar o divizare mi se pare costisitoare pentru ca presupune doua structuri de conducere", a spus Nichita. Pe de alta parte, Nichita crede ca actuala structura a regiei de transport a favorizat furtul. "S-au mascat foarte multe cheltuieli prin activitati care nu erau necesare", a mai spus Nichita.

Calcule pentru redresarea transportului public

Divizarea RATC ar urma acelasi model ca in cazul spargerii regiei de termoficare sau a directiei "Citadin". In primul caz, nou-infiintata regie "Termo-Gaz" a demonstrat ca poate fi mai eficienta decit mamutul RADET, care nu a progresat nici in noua formula. "In cazul spargerii ?Citadin? si RADET, s-au facut progrese in ceea ce priveste reducerea unor costuri", a confirmat Nichita. Eficientizarea SC RATEC SA ar putea fi facuta insa numai cu ajutorul Primariei, asa cum s-a intimplat cu "Termo-Gaz". Imediat dupa desprinderea de regia de termoficare, la "Termo-Gaz" s-au investit bani de la bugetul local in instalatii noi. Noua societate de transport ar trebui sa beneficieze de investitii pentru achizitia a 40 de troleibuze, care sa suplimenteze parcul existent. "O parte din bani ar putea fi scosi din casari sau chiar din vinzari de piese ale masinilor cu grad mare de uzura", a afirmat consilierul Constantin Neculau.

Doi directori in loc de unul

In fata acestor posibile scenarii, primarul Constantin Simirad este hotarit sa ia taurul de coarne. "Separarea regiei de transport a fost deja aprobata, in principiu, de CL. Dupa studiul de partajare, voi desemna aceeasi comisie sa alcatuiasca si separarea patrimoniului celor doua noi societati. De abia la sedinta de CL din luna mai se va vota separarea efectiva a RATC, care sa se faca in luna iunie", a declarat, ieri, Simirad. Acesta a adaugat ca in sedinta CL de azi se va face doar o informare a consilierilor in legatura cu concluziile raportului de partajare. Simirad nu are de gind sa mai astepte. "Voi numi , prin dispozitie, doi directori pentru cele doua societati, care sa se apuce de treaba", a mai spus Simirad.
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 12:12:11    Titlul subiectului: 2002-04-16 146489

http://ziaruldeiasi.ro/local/iasi/controlul-primariei-evalueaza-prapadul-de-la-ratc~ni2hf0

Ziarul de Iasi
16 Aprilie 2002

" Controlul Primariei evalueaza prapadul de la RATC
Catalin PRISACARIU

La RATC s-au facut achizitii de motorina fara licitatie, confirma sefa Serviciului Audit, Violeta Ionescu, dezvaluirile ziarului nostru. "De multe ori, din doua oferte era aleasa cea mai proasta pentru regie"

Primaria incearca sa faca ordine in ograda RATC. Controlul Serviciului Audit al Primariei si raportul comisiei de partajare a RATC confirma ca la regia de transport nimic nu este in regula. "Achizitiile de motorina, dar nu numai, s-au facut dupa ureche la RATC", a spus sefa Serviciului Audit, Violeta Ionescu. Actualul director al regiei, Neculai Abalasei, nu a infirmat primele concluzii ale raportului comisiei de partajare. "Din 1998, nu s-a mai facut corelarea nici unor date privitoare la fluxuri de calatori si costuri ", a afirmat Abalasei. In aceste conditii, este din ce in ce mai greu de evaluat dimensiunea pagubelor de la regia de transport.

De aproape patru ani, in regia de transport s-au pompat bani fara a se sti la ce folosesc. Desi, de la an la an, numarul celor care au ales transportul in comun a scazut, fostul director nu si-a pus niciodata problema rentabilizarii regiei. Petru Girlea a pus totul pe seama concurentei maxi-taxi si a pretului scazut al biletelor de calatorie. Nu au fost insa aduse nici un fel de argumente de ordin tehnic. Seful comisiei de partajare, Catalin Neculau, s-a vazut astfel pus in situatia de a lua totul de la capat. "Am adunat toti indicatorii care privesc numarul de calatori defalcat pe autobuze, troleibuze si tramvaie, am strins date legate de costuri, de infrastructura. Cheltuielile pe fluxuri de calatori nu au mai fost intocmite din 1998", a afirmat Neculau, seful Directiei Tehnice din Primarie. Conform datelor strinse pina acum in raport, reiese ca transportul pe motorina ar fi cu 8.000 lei mai ieftin pentru fiecare kilometru parcurs. "Este normal sa fie asa, pentru ca, in cazul transportului electric, se ia in calcul la costuri si uzura infrastructurii, adica a retelei fir-contact sau a liniilor de tramvai", a explicat Neculai Abalasei. Directorul RATC a adaugat ca, in acest moment, uzura retelei fir-contact, esentiala pentru functionarea transportului electric, este de 80%.

Regia de transport a pierdut miliarde de lei si prin achizitii paguboase. "

Intr-adevar, la RATC s-au facut achizitii de motorina fara licitatie. De multe ori, din doua oferte era aleasa cea mai proasta pentru regie, din punct de vedere financiar ", a spus Violeta Ionescu. Aceasta a adaugat ca achizitiile de motorina au pagubit si Primaria. "Unele achizitii s-au facut si din banii Primariei, desi nu ar fi trebuit", a aratat sefa Serviciului Audit. Deocamdata, atit raportul comisiei de partajare, cit si controlul comisiei de partajare sint in derulare. In functie de variantele finale ale acestor documente se va decide daca si in ce fel se va diviza regia de transport, la sedinta Consiliului Local de la sfirsitul acestei luni. Primarul Constantin Simirad este decis sa puna capat jafului de la RATC. "Divizarea regiei este aprobata, in principiu, pentru a se stopa pierderile. Este greu de spus acum in ce forma se va face separarea. Oricum, vom sprijini acea parte care are sanse sa fie profitabila", a declarat Simirad.
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 12:13:02    Titlul subiectului: 2002-06-12 146490

http://ziaruldeiasi.ro/local/iasi/simirad-vrea-sa-ceara-bani-cu-imprumut-de-la-ieseni~ni2k6j

Ziarul de Iasi

12 Iunie 2002

"Simirad vrea sa ceara bani cu imprumut de la ieseni
Bogdan PASCANEANU

Primarul vrea sa emita obligatiuni municipale in valoare de 120 milioane de dolari pentru reabilitarea transportului electric. Simirad a afirmat, din nou, raspicat, ca vrea sa sparga RATC. SC "Autobuzul" ar urma sa fie privatizata pina la sfirsitul anului

Sindicalistii RATC au facut ieri o ultima incercare pentru a pastra intreaga regia locala de transport

. La intilnirea primarului Constantin Simirad cu membrii Consiliului de Administratie al RATC, liderii sindicali au cerut stoparea divizarii regiei si definitivarea pe post a actualului director interimar Neculai Abalasei. Primarul a ramas ferm pe pozitia sa: RATC va fi sparta in doua societati, una care va gestiona transportul auto , iar cealalta, transportul electric. Solutia lui Simirad are mai multe etape. Pe de o parte, SC "Autobuzul" SA va fi privatizata pina la inceputul lunii decembrie a acestui an, iar pe de alta parte, Primaria va apela la varianta emisiunii de obligatiuni municipale pentru reabilitarea infrastructurii transportului electric. "Sindicalistii nu au realizat faptul ca in Romania nu vor mai fi subventionate activitatile care nu sint rentabile. Orice activitate ineficienta trebuie sa moara. In plus, legea ne obliga sa privatizam si sa concesionam serviciile publice locale", a afirmat seful orasului. Acesta considera ca "sindicatele si-au depasit atributiile", si numai Consiliul Local poate decide in privinta soartei transportului public local.

120 milioane de dolari

Pentru prima oara de cind este primarul Iasului, Simirad a anuntat ca va apela la emisiunea de obligatiuni municipale pentru a investi in serviciile publice locale. Seful administratiei locale a avansat si suma necesara pentru refacerea cailor de rulare pentru tramvai si a retelelor electrice pentru troleibuze. "Va fi nevoie de 120 milioane de dolari pentru reabilitarea infrastructurii transportului electric la nivelul intregului oras. Ma voi consulta cu specialistii financiari pentru a vedea in ce masura vom putea suporta o eventuala emisiune de obligatiuni municipale si modul de esalonare a acesteia", a precizat Simirad. Convertita in lei, suma avansata de primar este de peste 4.000 miliarde de lei, adica bugetul Iasului pe aproape 3 ani.

Ce inseamna o emisiune de obligatiuni municipale

Emisiunea de obligatiuni municipale inseamna ca o primarie sa se imprumute de la contribuabili, persoane fizice sau juridice, pentru realizarea rapida a unor investitii locale de anvergura. Pentru ca nu dispune intr-un anumit moment de lichiditatile necesare unei investitii, administratia locala poate apela la aceasta varianta de imprumut, mult mai avantajoasa decit contractarea unui credit bancar . In cazul unui imprumut de la o banca comerciala, primaria respectiva ar trebui sa plateasca o dobinda mai mare decit in conditiile emiterii in nume propriu a obligatiunilor municipale. De regula, aceste obligatiuni sint emise pe o perioada medie de timp, de la un an pina la 10 ani. La termenul scadent, cumparatorilor de obligatiuni li se va restitui suma investita, plus dobinda aferenta.

Ce avantaje vor avea iesenii, dar si Primaria

Ce avantaje ar aduce Iasului si iesenilor emisiunea de obligatiuni municipale pentru reabilitarea infrastructurii transportului electric? In primul rind, Primaria ar obtine intr-un timp relativ scurt fondurile necesare modernizarii cailor de rulare pentru tramvaie si a retelelor electrice pentru troleibuze. Al doilea avantaj se refera la suma care trebuie restituita la scadenta, mult mai mica decit in cazul contractarii unui imprumut bancar. De altfel, pentru a scoate la vinzare respectivele obligatiuni, Primaria trebuie sa garanteze cu propriile venituri la buget. Acestea sint oricum, anual, directionate catre diferite investitii locale. Unele venituri la buget realizate in anul scadentei la plata vor fi orientate catre plata rascumpararii.

Iesenii care vor cumpara aceste obligatiuni nu au decit de cistigat pe termen mediu. De exemplu, daca un iesean va cumpara obligatiuni municipale emise pe o perioada de trei ani, in valoare de 10 milioane lei, si cu o dobinda de circa 40% pe an, el va primi la scadenta, in plus, 12 milioane lei, adica va cistiga in total 22 milioane lei. Al doilea avantaj il constituie siguranta totala a celui care cumpara obligatiunile municipale, in conditiile in care in Romania sint destul de multe exemple cu banci care au dat faliment. Totodata, dobinda la obligatiuni este fixa, si nu fluctuanta , investitorul stiind de la bun inceput citiva bani va incasa la scadenta. Astfel, obligatiunile municipale reprezinta o investitie solida, cu risc inexistent, pentru ca Primaria nu poate da faliment.
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 12:13:45    Titlul subiectului: 2002-06-21 146491

http://ziaruldeiasi.ro/local/iasi/cum-vor-liberalii-sa-vinda-ratc-ul-bucata-cu-bucata~ni2kod

Ziarul de Iasi

21 Iunie 2002

"Cum vor liberalii sa vinda RATC-ul, bucata cu bucata
B.P.

Reprezentantii PNL in Consiliul Local propun concesionarea traseelor si a mijloacelor de transport catre operatori privati. Totodata, liberalii cer ca subventiile la transport sa fie acordate calatorilor si nu regiei.

Liberalii din Consiliul Local au gasit o alternativa pentru restructurarea transportului in comun din Iasi. Acestia considera ca divizarea RATC, asa cum o vrea primarul Constantin Simirad, nu inseamna decit impartirea unui monopol in doua monopoluri. "Aceasta divizare nu va conduce la crearea unui cadru in care sa functioneze legea liberei concurentei pe piata", crede consilierul PNL, Florin Hozoc. De aceea, liberalii vor propune in sedinta de luni a Consiliului Local (CL) un proiect de hotarire privind intii restructurarea RATC si apoi privatizarea acestei regii. Astfel, intr-o prima etapa, RATC ar trebui sa se transforme in societate comerciala, care sa se numeasca SC "TransLoc" SA. In patrimoniul acesteia vor ramine doar atelierele de reparatii . In schimb, liniile de tramvai si troleibuz, cit si mijloacele de transport vor face parte din partimoniul CL, care sa le concesioneze prin licitatie publica oricarui operator de transport de pe piata, inclusiv "TransLoc". "In acest fel, in functie de specificul traseelor, fiecare operator va opta cu prioritate pentru transportul electric, sau pentru cel cu autobuze mari, sau pentru microbuze, pe criterii exclusiv de eficienta economica", a precizat Hozoc. In plus, liberalul considera ca Primaria trebuie sa subventioneze transportul public, indiferent de operator, prin acordarea subventiilor direct la calator. Aceasta inseamna ca operatorii care ofera servicii ieftine si de calitate , deci vor vinde cit mai multe abonamente cu pret redus, vor incasa si cei mai multi bani de la buget.

Intr-o a doua etapa, "TransLoc" va fi privatizata prin vinzarea la licitatie a actiunilor societatii. "Mijloacele de transport si garajele sau alte cladiri vor fi vindute la licitatie catre operatorii de transport activi dinIasi. In patrimoniul CL va ramine doar infrastructura de transport, care va fi intretinuta din redeventa platita de operatori pentru licentele de traseu", a incheiat Hozoc.
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 12:14:32    Titlul subiectului: 2002-07-28 146492

http://ziaruldeiasi.ro/local/iasi/sefii-primariei-clocesc-un-ou-de-monstru~ni2mm1

Ziarul de Iasi

28 Iulie 2002

"Sefii Primariei clocesc un ou de monstru
Catalin PRISACARIU

Primaria pregateste o lovitura mortala operatorilor de maxi-taxi. "La periferia orasului", aici a anuntat ieri municipalitatea ca-i va trimite pe maxi-taximetristi. Miscarea este in numele ecologizarii orasului. De fapt, se urmareste reanimarea transportului electric, care este in subordinea CL. Firmele de maxi taxi aduc la bugetul local cite un miliard de lei pe luna. In acelasi interval de timp, RATC cheltuieste 2,5 miliarde de lei din banul contribuabililor ieseni, fara a mai pune la socoteala banii de investitii.

Criza transportului in comun va isca un nou scandal monstru in oras. Iesenii vor fi obligati sa aleaga ceea ce municipalitatea dicteaza ca este mai bine pentru ei. Nici unul dintre sefii orasului nu vrea sa renunte la monopolul RATC pe piata transportului public. Invocind ecologizarea orasului, Primaria are de gind sa ignore legea concurentei si sa evacueze operatorii de maxi-taxi din centrul Iasului. Municipalitatea a reinventat principiul concurentei ca sa-si justifice gestul discutabil. "De fapt, concurenta va fi intensificata, dar la periferia orasului", spune viceprimarul Vasile Munteanu, responsabil cu transportul in comun. Aceasta explicatie este contrazisa chiar de calculele financiare . In acest moment, operatorii de maxi-taxi aduc la bugetul orasului cite un miliard lei in fiecare luna. In acelasi timp, RATC inghite 2,5 miliarde lei lunar, drept subventii date de Primarie. A treia ciudatenie a conducerii orasului este ca evacuarea operatorilor de maxi-taxi ar veni la mai putin de patru luni dupa ce acestia si-au adjudecat traseele pentru un an, printr-o licitatie organizata tocmai de Primarie.

Scandalul concurentei pe piata transportului in comun are o miza uriasa pentru municipalitate: revigorarea unei regii aflate in pragul falimentului, dar care inghite in continuare zeci de miliarde din banii iesenilor. Dupa dezvaluirile pe care ziarul nostru le-a facut in ultimele luni, referitoare la catastrofa manageriala din RATC, Consiliul Local (CL) a decis rentabilizarea regiei de transport prin divizarea acesteia in doua societati distincte. Rezultatul acestei decizii este proiectul de divizare, finalizat ieri de conducerea RATC.

Rolul maxi-taxi este sa aduca clienti la RATC

Conform unui paragraf din capitolul al II-lea, "in perimetrul central al Iasului va exista numai transport ecologic, electric. In acest perimetru nu ar mai trebui sa existe maxi-taxi care, fie pe benzina, fie pe motorina, sint poluante. Totodata, imbunatatirea situatiei financiare a RATC reclama aprobarea unor trasee pentru maxi-taxi care sa nu se suprapuna peste tronsoanele de transport persoane cu mijloacele RATC Iasi". Proiectul de divizare este semnat de directorul regiei de transport, Neculai Abalasei, de contabilul sef, Rodica Stoicescu, si de inginerul sef, Iulian Stoica. Paragraful care "evacueaza" operatorii de maxi-taxi de pe traseele adjudecate prin licitatie a fost introdus in proiect cu buna-stiinta a sefilor din Primarie. "Este firesc sa se intimple asa", a declarat viceprimarul Munteanu. "Operatorii de maxi-taxi ar trebui sa inteleaga ca rolul lor este de a aduce calatori pentru tramvaie si troleibuze, de la periferie", a explicat acesta.

"Nu se lasa libera concurenta"

Daca prevederea din proiect va primi aprobarea CL, cel putin 150 de microbuze maxi-taxi vor fi puse fata in fata cu nici 100 de tramvaie si troleibuze. In cifre, comparatia este net defavorabila transportului electric. In timp ce microbuzele maxi-taxi aduc la bugetul orasului un miliard de lei in fiecare luna, tramvaiele si troleibuzele ar trebui sa primeasca, drept subventii de la Primarie, 2,5 miliarde lei lunar. Aceasta fara a mai lua in calcul fondurile anuale pentru investitii, de zeci de miliarde lei, necesare lucrarilor de reparare a liniilor de tramvai sau a retelelor electrice. In aceste conditii, masura de evacuare a operatorilor de maxi-taxi se face fara a respecta in nici un fel buzunarul ieseanului si fara a respecta dreptul la libera concurenta pe piata. Pretextul municipalitatii este numai ecologizarea orasului. "Sint discutii serioase la nivelul Primariei ca din centrul istoric al Iasului sa dispara orice fel de transport poluant", a justificat masura Vasile Munteanu. De cealalta parte, operatorii de maxi-taxi pretind ca pot face fata si acestui inconvenient. "Majoritatea microbuzelor sint dotate cu dispozitive antipoluante Euro 3", ne-a declarat Costel Pristavu, patron al "Minibus" SRL. Insa seful "Prodan Impex" nu are de gind sa accepte planul Primariei. "Daca vom pierde traseele, vom da in judecata Primaria, pentru ca nu lasa libera concurenta", ne-a spus Victor Prodan.
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mar 26 Iul 2011 12:15:14    Titlul subiectului: 2002-09-03 146493

http://ziaruldeiasi.ro/local/iasi/consilierii-locali-au-spart-ratc~ni2og9

Ziarul de Iasi

3 Septembrie 2002

"Consilierii locali au spart RATC
Catalin PRISACARIU

Hotarirea a obtinut majoritatea abia la al treilea tur de vot. Consilierii locali, primarul Constantin Simirad sau directorii celor doua societati nu au inca o idee clara despre felul in care vor revitaliza transportul
in comun. Desi s-a votat si privatizarea celor doua societati, nimeni n-a explicat cum se va face acest lucru

Oficial, RATC nu mai exista. In sedinta Consiliului Local (CL) de ieri, s-a hotarit divizarea acesteia in Regia Autonoma de Transport Electric in Comun (RATEC) si SC „Autobuzul" SA. Desi a fost votata in unanimitate de catre consilierii municipali, hotarirea nu pare sa ofere nici o garantie ca activitatea de transport in comun va fi rentabilizata. „Nu stiu daca divizarea este cea mai buna solutie, dar ceva trebuie facut", a spus consilierul PSD Gheorghe Nichita. Decizia CL a declansat un val de proteste din partea sindicalistilor. „Am asistat la o hotarire de mutilare a transportu-lui public. Divizarea nu va fi eficienta, evident ca sint nemultumiri in rindul angajatilor nostri", a declarat Vasile Sandu, cel mai important lider sindical al RATC.

Cele doua societati vor fi privatizate anul viitor

Dezbaterea pe marginea adoptarii hotaririi de divizare a regiei a fost foarte animata. Ceea ce a declansat disputele a fost intrebarea consilierului PNL, Dan Carlan. „Este divizarea RATC o solutie cu adevarat viabila din punct de vedere economic?", i-a interogat Carlan pe consilieri. Prima replica a venit de la primarul Constantin Simirad. „Societatile vor trebui sa faca totul pentru a supravietui, dupa divizare", a spus primarul. Consilierii din Opozitie au adus si alte argumente in sprijinul lui Carlan, pentru a-l contracara pe Simirad. Pentru a stopa disputele, consilierul PD Camelia Gavrila a propus chiar ca votul sa fie secret, pentru a nu se face presiuni asupra celor care ar vota „impotriva". In cele din urma, s-a trecut la vot nesecret. Din cei 27 de consilieri prezenti, doi au votat „impotriva" si cinci s-au abtinut, iar 20 au votat „pentru". Numarul nu a fost suficient pentru ca hotarirea sa treaca, pentru ca ar fi fost nevoie de 21 de voturi, adica doua treimi dintre cei prezenti. Cu toate ca hotarirea nu trecuse, presedintele de sedinta, consilierul PSD Tudor Leonte, a cerut revotarea, motivind ca numaratoarea voturilor nu a fost corecta. La al doilea vot, rezultatele au fost identice. Consilierul PNTCD Dragos Rotaru, care se abtinuse, initial, a votat „pentru" la al treilea tur de votare, dupa ce amendamentul sau, prin care cerea privatizarea „Autobuzului", a fost acceptat. Inainte de al treilea tur de votare, Carlan a protestat, mo-tivind ca nu mai are ce sa voteze din moment ce hotarirea fusese respinsa in doua rinduri. In cele din urma, consilierul PNL sia dat si el acordul. Au mai fost votate doua amendamente: in maximum o luna, directorii celor doua societati vor trebui sa intocmeasca planuri de rentabilizare, iar cele doua societati vor fi privatizate incepind cu ianuarie 2003.

Nimeni nu a putut explica cum va fi rentabilizat transportul

In acest moment, nici directorii RATEC si „Autobuzul" si nici consilierii municipali nu au vreo solutie de rentabilizare a transportului in comun. Vasile Sandu a amenintat deja ca „privatizarea nu va rezolva problemele RATC".

Sandu nu a fost contrazis de nici o oficialitate. Simirad nu a spus decit ca RATEC va beneficia, din partea Primariei, doar de subventiile pentru gratuitati si de continuarea lucrarilor de investitii. „Autobuzul" nu va beneficia nici macar de acestea. „Este suficient ca le-am dat logistica", a spus Simirad. Practic, CL a votat divizarea si privatizarea celor doua societati rezultate fara a avea in fata o prognoza economica a activitatii ulterioare sau un plan de eficientizare. In lipsa unor date certe, iesenii vor trebui sa se multumeasca cu declaratii. „RATEC isi va diminua pierderile in 4-5 ani, conform calculelor noastre", a spus actualul director al RATC, Neculai Abalasei. „Divizarea este necesara, pentru ca numai separat «Autobuzul» poate face profit", a spus directorul Mihai Giubernea. Insa nimeni nu a putut preciza care va fi impactul acestei decizii asupra calatorilor ieseni.
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Joi 28 Iul 2011 12:50:01    Titlul subiectului: 2002-10-29 146706

http://www.evenimentul.ro/articol/transportul-in-comun-la1.html

"29-10-2002

Transportul in comun, la mina soferilor

Intr-un secret total, necunoscut cica nici macar de liderii sindicali, ieri dimineata, soferii autobuzelor RATC au inceput sa se adune in fata Prefecturii. Primii au venit cu putin dupa ora 6, iar ultimii la 7,30, coloana de peste 60 vehicule blocind si accesul troleibuzelor care circulau pe traseul 41 (Copou – CUG). Pentru a le afla pasurile, prefectul Neculai Apostol a primit o delegatie a protestatarilor, iar acestia si-au prezentat revendicarile – anularea divizarii RATC, scaderea tarifului pentru o calatorie de la 6.000 la 5.000 lei, cumpararea a 100 autobuze noi, schimbarea directorului regiei, Neculai Abalasei, si alocarea de fonduri pentru pregatirea de iarna a masinilor. Dupa ce a ascultat nemultumirile si a obiectat atunci cind unele i s-au parut mai putin intemeiate, prefectul i-a indemnat pe protestatari sa mearga la Primarie, in conditiile in care primarul Constantin Simirad, invitat la Casa Patrata, nu a putut veni. De cealalta parte, directorul RATC, dl Neculai Abalasei, a ramas ferm pe pozitie: "Protestul este ilegal, iar participantii vor suporta consecintele. Se poate merge pina la desfacerea contractelor de munca".
Sindicalistii au ascultat indemnul si, la ora 8,30, s-au adunat in fata Palatului Roznovanu unde au dat, insa, peste jandarmi. Au asteptat linistiti terminarea sedintei Consiliului Local Municipal, apoi aceeasi delegatie a fost chemata sa discute cu primarul Simirad, caruia i-au stat alaturi viceprimarii Vasile Dumitriu si Vasile Munteanu, secretarul general al Prefecturii, Tudor Leonte, si cei sase membri ai CA al RATC. Totodata, in sala au fost prezenti si dl Abalasei, dar si seful SC Autobuzul, care inca nu a capatat personalitate juridica. Dl Simirad s-a aratat nedumerit de citeva dintre revendicarile sindicalistilor, care nu puteau fi rezolvate de municipalitate, desi angajatii RATC cereau tocmai acest lucru: "Nu putem sa va platim cotele CAS sau pentru pensie si nu noi am cerut cresterea tarifului la 6.000 lei, ci chiar dumneavoastra. Aveti cereri nerealiste si nu va putem ajuta". Discutiile au durat o ora si jumatate, fara nici un rezultat, dupa care reprezentantii soferilor le-au comunicat colegilor de breasla faptul ca primarul nu vrea sa-i ajute. Dupa citeva huiduieli, cei aproape 100 soferi si taxatori s-au indreptat catre Prefectura, pentru o noua discutie cu dl Apostol. "Ei sint indoctrinati de cineva care sta in spatele lor si caruia nu-i convine aceasta divizare a RATC, pentru ca si-ar pierde activitatea din care se infrupta. In ceea ce-i priveste pe soferi, pot ramine cit doresc, insa, daca mai stau mult in nemiscare, SC Autobuzul va da faliment. Nu dorim sa intervenim in forta, insa, daca va dura prea mult, vom solicita Ministerului de Interne sa trimita forte speciale pentru deblocarea situatiei", ne-a spus dl Simirad. In plus, d-sa a luat aceleasi masuri ca si dupa protestul ilegal de acum un an al soferilor si vatmanilor: "Au incalcat legislatia si un proces va dovedi ca a fost o miscare ilegala, ce va avea drept consecinta desfacerea contractelor de munca. Insa trebuie sa procedam asa, pentru ca, altfel, vom avea din doua in doua zile miscari de protest". Totodata, primarul a anuntat ca, in perioada in care soferii de autobuz vor face greva, traseele pe care ar fi trebuit sa circule vor fi incredintate maxi-taximetristilor.
La prinz, ca orice oameni care se respecta (respectul pentru sutele de ieseni care inghetau in statii e altceva!), protestatarii au luat o pauza de masa, la fel ca si prefectul, cu care s-au intilnit mai spre seara. S-au avansat tot felul de solutii, iar pina la urma soferii au renuntat la protest!
Cristina Negoita, Madalina Popa "
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Joi 28 Iul 2011 12:52:25    Titlul subiectului: 2002-10-23 146707

http://www.evenimentul.ro/articol/transportul-in-comun-loc.html

"23-10-2002

Transportul in comun, loc de ambiguitati si experimente

Haosul care domneste in activitatea de transport in comun din cel de-al doilea oras ca marime al tarii este din ce in ce mai evident. La el concura mai multi factori, de la ambiguitatile legislative pina la incapacitatea conducerii RATC de a gasi solutii viabile.
Experimente si iar experimente
Potrivit evidentelor de la RATC, dupa primele 20 zile ale lui octombrie, au fost vindute bilete in valoare de 10 miliarde lei, cu doua miliarde mai mult decit in aceeasi perioada a lui septembrie. In aceste conditii, se poate spune ca taxatorii, care au inceput lucrul pe 1 octombrie, au crescut incasarile regiei cu doar 100 milioane lei/zi. Desi recunosc ca regia nu a recuperat inca toti calatorii pe care i-a pierdut odata cu majorarile de tarife, reprezentantii RATC sint multumiti de activitatea taxatorilor. Acum, asemenea salariati sint in tramvaie, troleibuze. Deocamdata, pentru autobuze nu se pot angaja taxatori, deoarece nu se stie viitorul regiei, pe 7 noiembrie urmind sa aiba loc procesul referitor divizarea RATC, contestata de sindicalisti. "Daca instanta va decide ca regia sa ramina intreaga, atunci vom solicita acordul CLM pentru suplimentarea numarului taxatorilor, si atunci incasarile vor creste mai mult", ne-a spus dl Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al RATC.
Experimentele insa vor continua: de la 1 noiembrie, regia va modifica doua trasee de autobuz. Acum, pe traseul 46 (Bucium – Pacurari) circula 4 autobuze la interval de 25 minute. Partea proasta este ca, din cauza ca vin atit de rar, oamenii se plictisesc de asteptat, asa ca autobuzele circula mai mult goale. Insa, de la 1 noiembrie, traseul 46 va fi Bucium – Frigorifer – Podu Ros – Tirgu Cucu – Triumf. Zilnic, pe aceasta ruta vor fi 10 mijloace de transport la ore de virf (adica din 7 in 7 minute) si 6 mijloace de transport in afara orelor de virf (adica din 11 in 11 minute). In acelasi timp, ruta autobuzului 28 (Pasaj Alexandru cel Bun – Triumf) va fi scurtata pina la Piata Eminescu. Pe acest traseu vor circula 6 autobuze, la intervale de cite 9 minute.
O noua licitatie pentru maxi-taximetristi
Acum un an, Guvernul a elaborat o lege care reglementa activitatea de transport in comun, insa normele de aplicare nu au aparut nici pina astazi, desi acestea trebuiau sa clarifice si modul de atribuire a traseelor de maxi-taxi prin licitatie. In aprilie, Primaria a organizat o astfel de actiune, intrucit contractele incheiate cu operatorii expirasera, iar atunci au fost adjudecate 12 dintr-un total de 25 trasee. In perioada care a urmat, reprezentantii firmelor de maxi-taxi au cerut o noua licitatie, insa in citeva rinduri s-au izbit de aminarea legata de normele care tot nu aparusera. In cele din urma, in august, a fost organizata o alta licitatie, numai ca trei dintre cei patru operatori nu aveau documentatia completa, asa ca actiunea a fost din nou aminata. Si, cum normele nu au aparut nici pina acum, iar maxi-taximetristii si-au cumparat masini si au angajat soferi pe care ii platesc, ei au batut la toate usile in vederea unei noi licitatii. Aceasta va avea loc la inceputul lunii noiembrie, dupa ce la sedinta CLM de pe 28 octombrie va fi prezentat caietul de sarcini. "Stim ca nu au aparut normele, dar nici nu le putem astepta la nesfirsit, asa ca vom organiza licitatia dupa cum ne-am propus", ne-a spus primarul Constantin Simirad. (C.N., M.P.) "
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Joi 28 Iul 2011 12:53:51    Titlul subiectului: 2002-10-07 146708

http://www.evenimentul.ro/articol/haosul-din-transportul-in.html

"07-10-2002

Haosul din transportul in comun umple buzunarele maxi-taximetristilor
• Astazi, greva spontana a soferilor de autobuz?

Conducatorii de autobuze, troleibuze si tramvaie au de gind sa nu iasa astazi pe trasee, ba, mai mult, soferii intentioneaza sa blocheze circulatia rutiera in zona Primariei si a Prefecturii. Liderii de sindicat afirma sus si tare ca actiunea salariatilor, ilegala de altfel, nu are nimic in comun cu cele ale organizatiilor sindicale de la RATEC si SC Autobuzul, care au declansat conflictul de munca. "Nu mai putem stapini oamenii! In unitate exista o stare de nemultumire generata de hotarirea Consiliului Local Municipal care vizeaza divizarea RATC", ne-a spus dl Vasile Sandu, liderul Sindicatului Liber al Salariatilor din cadrul RATEC. La rindul sau, dl Adrian Nedelcu, liderul Sindicatului Solidaritatea al soferilor, a dat ca aproape sigura blocarea circulatiei de catre soferi, precum si sistarea activitatii de transport in comun. Directorul SC Autobuzul, dl Mihai Giubernea, s-a aratat nepasator fata de ceea ce intentioneaza sa faca soferii: "Treaba lor! Vor plati pierderile. Am auzit eu ca Nedelcu i-a atitat pe soferi. Oricum, mai dureaza citeva zile pina cind unitatea va fi inregistrata la Registrul Comertului, asa ca, practic, inca nu sint director". Soferii se fereau ieri sa spuna ceva referitor la o posibila greva, insa vatmanii au confirmat banuielile. "Intr-adevar, soferii tot vorbesc de vreo citeva zile de asta si ne-au rugat sa ne alaturam protestului. Ce fac ceilalti, vom face si noi. Toate astea pleaca de la divizarea RATC", ne-a spus unul dintre vatmani.
• Maxi-taximetristii si-au dublat veniturile
De cealalta parte, operatorii de maxi-taxi sint hotariti sa pastreze la 5.000 lei tariful unei calatorii cu microbuzul, cel putin pina la sfirsitul acestui an, indiferent de cresterea cheltuielilor de intretinere a masinilor. Ei anuntasera ca tariful s-ar putea majora la mijlocul lunii octombrie, insa au renuntat la aceasta idee pentru ca, datorita tarifului redus comparativ cu cel al mijloacele de transport in comun, au tot mai multi clienti. "Numarul calatorilor care recurg la maxi-taxi este mereu in crestere si, comparativ cu anul trecut, aproape s-a dublat", ne-a spus dl Costel Pristavu, reprezentantul firmei Minibus. Maxi-taximetristii sint nemultumiti, insa, de aminarea periodica a unei noi licitatii pentru adjudecarea traseelor. "De fiecare data apare un nou impediment. Se pare ca acum trebuie un nou caiet de sarcini, intrucit in cel vechi se prevedea vopsirea masinilor in galben. Intre timp, primarul Constantin Simirad a fost de acord cu o aminare de trei luni, insa nu exista nici un document in acest sens", a adaugat dl Pristavu. In aceste conditii, maxi-taximetristii au apelat la tot felul de mijloace pentru a grabi organizarea licitatiei, insa fara folos: ei au mers in audienta la primar, la viceprimarul Vasile Munteanu, au facut memorii si adrese. "Citiva dintre colegi spera ca senatorul Ioan Solcanu, la care vor merge in audienta, sa rezolve problema. Va urma o noua audienta la dl Simirad si, daca nici acestea nu vor avea ecou, ei sint hotariti sa treaca la proteste", ne-a mai spus dl Pristavu. (C.N., M.P.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI Ora este GMT + 3 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3  Următoare
Pagina 2 din 3

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community