Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Arhiva de presa - Iasi - 2010
Du-te la pagina Anterioară  1, 2
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 03 Aug 2011 13:55:56    Titlul subiectului: 2010-05-19 147273

http://www.evenimentul.ro/articol/traseu-prelungit-pentru-microbuze.html

"19-05-2010

Traseu prelungit pentru microbuze

Lucrările pe care angajații RATP le-au demarat săptămâna aceasta la linia de tramvai din Podul de Piatră nu au implicat doar modificarea traseului de autobuz nr. 19, care circulă în prezent peitinerariul bdul N. Iorga spre Gara Internațională - D. Cantemir - Podu Roș - Frigorifer - Piața CUG.„La cererea mai multor cetățeni, am luat decizia prelungirii rutei microbuzelor care circulă în locul tramvaielor de pe traseul 5. Astfel, ruta inițială, Țuțora - Baza 3 a fost prelungită până în Podu Roș. Practic, microbuzele întorc în sensul giratoriu din Podu Roș, după care merg spre Țuțora, respectând traseul tramvaiului 5. Măsura a intrat în vigoare astăzi (n.r. - ieri)la ora 11”, ne-a declarat Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al RATP.(T.D.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 03 Aug 2011 13:57:08    Titlul subiectului: 2010-08-06 147274

http://www.evenimentul.ro/articol/directorul-ratp-s-a-instruit-in-germania.html

"06-08-2010

Directorul RATP s-a „instruit” în Germania

Timp de două zile, directorul RATP, Maricel Ghercă, a participat în Germania la o prezentare de autobuze urbane realizată de cei de la ZF Group. „Evenimentul a avut loc în localitatea Friedrichshafen. Au prezentat autobuze diesel, dar care funcționează și pe baza unor acumulatori care folosesc principiul energiei solare. Au o autonomie deosebită. Problema ar fi că economia de combustibil care se realizează este anulată de costurile pe care le presupune întreținerea unui asemenea autobuz”, a spus directorul RATP. Acesta a precizat că nemții nu au oferit informații despre prețul unei astfel de „bijuterii”. „S-au ferit să avanseze un preț. Oricum nu dispunem de banii necesari achiziției de autobuze noi”, a mai precizat dl Ghercă. (T.D.)"



1-43328-2-270-400-1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  54.35 kb
 Vizualizat:  de 8355 ori

1-43328-2-270-400-1.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 03 Aug 2011 13:58:45    Titlul subiectului: 2010-04-27 147275

http://www.evenimentul.ro/articol/pusculita-ratp.html

"27-04-2010

Pușculița RATP

După ce, săptămâna trecută, au reușit să înmatriculeze cinci dintre autobuzele Van Hool retrase din circulație în urma unui control al ARR și Poliției Rutiere, șefii RATP speră ca în zilele următoare să facă rost de banii necesari pentru înmatricularea celui de-al doilea lot. „Este vorba de alte cinci mașini și de 6.800 euro pentru fiecare autobuz. Din încasările zilnice, punem deoparte în fiecare zi 2.500 lei, bani cu care sperăm să achităm această taxă”, ne-a declarat Maricel Ghercă, directorul RATP. Mașinile Van Hool vor înlocui tramvaiele de pe traseele 5 și 11, care vor fi retrase odată cu începerea lucrărilor de reabilitare a șinei de tramvai în zona Podul de Piatră. (T.D.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 03 Aug 2011 14:01:21    Titlul subiectului: 2010-07-03 147277

http://www.evenimentul.ro/articol/ratp-reia-traseele-1-si-13.html

"03-07-2010

S-a schimbat modificarea
RATP reia traseele 1 și 13

Conducerea RATP a analizat ieri modul în care se desfășoară transportul de persoane odată cu suspendarea tramvaielor 1, 7 și 13. Concluzia la care au ajuns șefii regiei este că se impun măsuri suplimentare pentru satisfacerea tuturor solicitărilor formulate de ieșeni

„Oamenii trimiși pe teren au constatat că există prea puține legături din centru spre Copou, respectiv spre Metalurgie – Baza 3. În baza acestor constatări am luat decizia de a reveni la traseele în inel 1 și 13, care, datorită lucrărilor la calea de rulare a tramvaielor, vor fi deservite de autobuze”, ne-a declarat Maricel Ghercă, directorul RATP.

Autobuzele de pe traseul 1 vor parcurge ruta Rond Copou – Piața Eminescu – Piața Unirii – Filarmonică – str. G. Enescu – bd. Independenței – Tg. Cucu – Elena Doamna – Tudor Vladimirescu – Baza 3 – Metalurgie – Tătărași – Baș Ceauș – Pădurii – Târgu Cucu (Bucegi) – bd. Independenței – str. George Enescu – Filarmonică – Piața Unirii – Piața Eminescu – Rond Copou, iar cele de pe traseul 13 itinerariul Rond Copou – Piața Eminescu – Piața Unirii – Filarmonică – str. G. Enescu – bd. Independenței – Tg. Cucu – Pădurii – Baș Ceauș – Tătărași – Metalurgie – Baza 3 – Tudor Vladimirescu – Elena Doamna – Târgu Cucu (Bucegi) – bd. Independenței – str. George Enescu – Filarmonică – Piața Unirii – Piața Eminescu – Rond Copou.

Pe strada Elena Doamna și bulevardul Tudor Vladimirescu autobuzele vor opri doar în stațiile de autobuz (nu și în cele de tramvai). Autobuzele de pe traseul 1 vor opri în Baza 3 în stația de autobuz din dreptul dispeceratului RATP. „Vom opera pe aceste trasee cu douăsprezece autobuze, câte șase pe fiecare rută”, a mai precizat directorul RATP. (T.D.)

Până la încheiere lucrărilor la liniile de tramvai, traseele 1 și 13 vor fi deservite de douăsprezece autobuze. Măsura survine în urma analizelor specialiștilor RATP, dar și a solicitărilor formulate de ieșeni"



1-41858-2-270-400-1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  47.5 kb
 Vizualizat:  de 8352 ori

1-41858-2-270-400-1.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 03 Aug 2011 14:02:17    Titlul subiectului: 2010-03-03 147278

http://www.evenimentul.ro/articol/scumpiri-la-toate-biletele-de-transport-in-comun.html

"03-03-2010

Iași
Scumpiri la toate biletele de transport în comun

Recent, RATP a anunțat că intenționează să majoreze tarifele la biletele cu o călătorie, cu două călătorii, la setul cu 10 bilete și la amenzi. La rândul lor, șefii SC Unistil, care au concesionat câteva trasee de autobuz, nu se lasă mai prejos: „Dacă RATP mărește tarifele, atunci și noi vom proceda în consecință”, a spus Vasile Pușcașu, patronul SC Unistil.

În cazul în care consilierii locali vor fi de acord cu solicitarea RATP, de la 1 aprilie o călătorie cu tramvaiul, autobuzul sau microbuzul va costa 1,8 lei (în loc de 1,5 lei), iar biletul cu două călătorii va costa 3,5 lei (în loc de 2,5 lei). (C.N.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 03 Aug 2011 14:03:28    Titlul subiectului: 2010-08-20 147279

http://www.evenimentul.ro/articol/fara-tramvaie-pe-tronsonul-tatarasi-sud-tatarasi-nord.html

"20-08-2010

Începe o nouă asfaltare în Tătărași
Fără tramvaie pe tronsonul Tătărași Sud – Tătarași Nord

Astăzi, de la ora 9, vor reîncepe lucrările de asfaltare pe tronsonul de cale de rulare din Tătărași, fapt ce va determina câteva modificări în planul de transport al RATP

Circulația tramvaielor pe tronsonul Tătărasi Sud – Tătărași va fi suspendată, traseul de tramvai 3 (Dancu - Tătărași Nord) fiind anulat. În schimb, va fi suplimentat numărul tramvaielor de pe traseul 11, care vor circula pe itinerariul Dancu – Tătărași Sud – Pod Metalurgiei – Baza 3 - bdul Nicolae Iorga – Podul de Piatră - Dacia și retur. De asemenea, va fi suplimentat numărul autobuzelor și al microbuzelor de pe traseul 23, care își vor prelungi itinerariul din Tătărași Nord până în Tătărași Sud. Reprezentanții RATP au mai precizat că itinerariul traseelor de autobuz nr. 1 și 13 rămâne neschimbat, iar abonamentele eliberate pe traseul 3 sunt valabile pe vechiul itinerariu.

Potrivit reprezentanților municipalității, asfaltarea ar trebui să se încheie înainte de începerea anului școlar. „Am vorbit cu cei de la Themeli și cu reprezentantul SCCF Câmpulung Moldovenesc să se apuce de treabă. Plățile le vom efectua începând din cursul acestei luni”, a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primărie. Potrivit acestuia, suma restantă pe care municipalitatea o datorează pentru lucrările din Tătărași se ridică la 100 milioane de lei. Vestea proastă pentru ieșeni este că va fi asfaltat doar terasamentul liniilor, nu și carosabilul sau trotuarele, aflate într-o stare jalnică! (T. D., N. P.)

Numărul autobuzelor și al microbuzelor de pe traseul 23 va fi suplimentat, iar itinerariul va fi prelungit. Traseele de autobuz 1 și 13 rămân neschimbate
* * *
Potrivit reprezentanților municipalității, noua rundă de asfaltări din Tătărași ar trebui să se încheie înainte de începerea anului școlar
* * *
Vestea proastă pentru ieșeni este că va fi asfaltat doar terasamentul liniilor, nu și carosabilul sau trotuarele, aflate într-o stare jalnică"



1-43927-2-270-400-1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  47.07 kb
 Vizualizat:  de 8348 ori

1-43927-2-270-400-1.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 03 Aug 2011 14:04:14    Titlul subiectului: 2010-02-06 147280

http://www.evenimentul.ro/articol/iesenii-circula-mult-si-composteaza-o-singura-data.html

"06-02-2010

Ieșenii circulă mult și compostează o singură dată

În perioada 11 - 22 ianuarie, o echipă de controlori a RATP a monitorizat traficul de călători pentru șase trasee de tramvai și cinci de autobuz, această evaluare având rolul de contribui la îmbunătățirea programului de transport

Comparativ cu cifrele rezultate la statistica întocmită de reprezentanții regiei de transport public în perioada octombrie - noiembrie 2008, se remarcă o scădere a numărului de călători, însă aceasta poate fi pusă pe seama lucrărilor de modernizare care s-au derulat pe aproape întreaga perioadă a anului trecut. În urma monitorizării, s-a ajuns la concluzia că cel mai profitabil traseu de tramvai rămâne 13 (Copou - Tg.Cucu - Tătărași Nord - Baza 3 - Tudor Vladimirescu - Copou), unde s-au înregistrat 146,5 călători transportați la o cursă sau 9,23 călători pe kilometru. Mulțumitoare este considerată și activitatea de pe traseul 3 (Dancu - Gară), unde s-au înregistrat 119,9 călători transportați la o cursă, însă în ambele cazuri vorbim de cifre mai mici în comparație cu 2008, când la o singură cursă se înregistrau 187 călători (traseul 13), respectiv 140,17 (traseul 3). Singura creștere a fluxului de pasageri a înregistrat-o traseul 6 (Dacia - Tg.Cucu), care, de la 88,9 călători/cursă transportați în urmă cu doi ani, a ajuns la o medie de 111,18 călători/cursă.

Pe traseele 13, 3, 6, 41 și 28 s-au înregistrat la începutul acestui an cele mai mari fluxuri de călători la o singură cursă

În ceea ce privește traseele de autobuz, fluxul cel mai ridicat s-a înregistrat pe traseul 41, cu 164,63 de călători la o cursă, pe locul secund situându-se traseul 28, cu 153,43 călători/cursă. La polul opus se situează traseul 46, cu 117,33 călători/cursă. „Aceste date ne ajută să evaluăm programul de transport. Nu excludem posibilitatea de a-l modifica. Nu mă refer la dispariția unor trasee, ci la modificarea unor rute, intenția regiei fiind aceea de a evita suprapunerile”, a declarat Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al RATP. (T.D.)"



1-35896-2-270-400-1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  43.06 kb
 Vizualizat:  de 8345 ori

1-35896-2-270-400-1.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 03 Aug 2011 14:07:30    Titlul subiectului: 2010-11-17 147282

http://www.evenimentul.ro/articol/mai-multe-masini-pe-traseul-41.html

"17-11-2010

Mai multe mașini pe traseul 41?

Reprezentanții RATP vor monitoriza timp de câteva zile modul cum se călătorește pe traseul de autobuz 41 (Copou - Ciurea). În funcție de concluziile la care vor ajunge aceștia, se va lua o decizie referitoare la suplimentarea numărului de mijloace de transport. „Duminica se circulă mai greu, întrucât sunt mai puține autobuze la stradă. Totuși, dacă remarcăm faptul că acelea cu care operăm nu fac față fluxului de călători, vom decide suplimentarea numărului acestora”, ne-a declarat Maricel Ghercă, directorul RATP. (T.D.)"



1-47925-2-270-400-1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  41.46 kb
 Vizualizat:  de 8342 ori

1-47925-2-270-400-1.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 03 Aug 2011 14:08:54    Titlul subiectului: 2010-10-22 147283

http://www.evenimentul.ro/articol/oferii-ratp-vor-sa-vada-olanda.html

"22-10-2010

Șoferii RATP vor să vadă Olanda

Până la sfârșitul acestei luni, parcul auto al regiei locale de transport public se va îmbogăți cu alte 12 autobuze Van Hool. Șefii RATP le vor aduce din Olanda, urmând să achite pentru acestea 40.000 de euro. „O delegație formată din șoferi și un inginer se va deplasa zilele următoare la Eindhoven, pentru a aduce aceste mașini. Fără transport, prețul unui autobuz este de 3.400 euro”, ne-a declarat Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al RATP. (T.D.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 03 Aug 2011 14:09:45    Titlul subiectului: 2010-05-10 147284

http://www.evenimentul.ro/articol/trasee-de-autobuz-deviate.html

"10-05-2010

Trasee de autobuz deviate

Circulația autobuzelor prin centrul orașului a fost oprită ieri timp de două ore din cauza manifestărilor care au avut loc la statuia Independenței. „Între orele 9 și 11, mijloacele noastre de transport au circulat pe rute ocolitoare. Astfel, autobuzele care circulau spre Copou au fost deviate prin strada Sărăriei, iar cele din Păcurari au circulat pe linia de tramvai de pe Cuza Vodă”, ne-a declarat Maricel Ghercă, directorul RATP. (T.D.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 03 Aug 2011 14:11:41    Titlul subiectului: 2010-01-27 147285

Shocked Shocked Shocked

http://www.evenimentul.ro/articol/iadul-s-a-mutat-pe-primaverii.html

"27-01-2010

Iadul s-a mutat pe Primăverii
• un autobuz Unistil a ars în totalitate după ce mecanicii l-au ținut pornit toată noaptea

Pompierii Detașamentul 2 au intervenit pe bdul Primăverii pentru stingerea unui incendiu de proporții izbucnit la o societate comercială. Flăcările au mistuit un stand de Inspecție Tehnică Periodică, un autobuz aparținând SC Unistil SRL și au degradat și alte autoturisme: un Ford Focus, un Opel Vectra, două Opel Morano. Cauza probabilă a incendiului a fost un scurtcircuit electric produs la un conductor electric. „Angajații noștri au ținut motorul pornit întreaga noapte, pentru ca autobuzul să poată fi scos pe traseu dimineață. Din cauza suprasolicitării, acesta a luat foc”, ne-a declarat Vasile Pușcașu, patronul Unstil. Autobuzul marca Mercedes fusese retras la garaj după ce, cu o zi înainte, nu s-a mai putut urni din loc în apropierea Bazarului. „Era unul dintre cele mai bune autobuze de care dispunem. Era fabricat în anul 2000. Noi l-am cumpărat cu 38.000 de euro în urmă cu doi ani, așa că apreciez că valoarea pagubelor este de peste 25.000 de euro”, a mai precizat dl Pușcașu. Patronul Unistil s-a plâns și de motorina pe care firma sa o achiționează de la Petrom. „Ei spun că până la minus 20 de grade nu ar trebui să existe probleme, însă, în realitate, la minus 15 grade apar dopuri de gheață”, a mai spus dl. Pușcașu. (A.Hurbea. T.Damaschin)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 03 Aug 2011 14:12:32    Titlul subiectului: 2010-12-22 147286

http://www.evenimentul.ro/articol/oferii-de-la-unistil-lasa-calatorii-sa-inghete-in-autobuze.html

"22-12-2010

Ne semnalează cititorii!
Șoferii de la Unistil lasă călătorii să înghețe în autobuze

Comportamentul unora dintre angajații SC Unistil a ajuns să-i irite pe ieșeni. Aceștia susțin că șoferii de pe autobuzele care merg la Ciurea și-au făcut un obicei din a-i lăsa pe călători să aștepte în mijlocul de transport, în timp ce ei se duc pentru a-și lua apă de la un izvor

„În ciuda multor neajunsuri din cadrul firmei Unistil, am mai ajuns să așteptăm șoferul să-și aducă apă de la izvorul din capăt CUG, în timp ce noi înghețăm în autobuzele lor. Nu mai vorbim că în multe seri friguroase riști să te dea taxatorul jos din autobuz și să aștepți două-trei minute autobuzul din spate ca să ajungi în Lunca Cetățuii. Toată această schemă se produce la capăt CUG II, chiar dacă ești într-un autobuz pe care este înscrisă destinația Ciurea”, spune Răzvan Gheorghiu.

În replică, patronul societății Vasile Pușcașu susține că în eventualitatea în care faptele semnalate se confirmă, șoferul vinovat va fi sancționat. „Nu este normal să procedeze așa. Sub nici un motiv șoferii nu au voie să-i lase pe călători să aștepte în autobuze, indiferent că-și aduce apă sau își cumpără ceva. Va fi sancționat dur. Cât privește faptul că, uneori, călătorii sunt coborâți din autobuze, acest lucru se datorează înghețului, care face imposibilă continuarea cursei cu respectivul mijloc de transport”, explică dl Pușcașu. (T.D.)"



1-49212-2-270-400-1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  20.49 kb
 Vizualizat:  de 8334 ori

1-49212-2-270-400-1.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 03 Aug 2011 14:17:04    Titlul subiectului: 2010-04-29 147290

http://www.evenimentul.ro/articol/un-betiv-s-a-proptit-intr-un-autobuz-ratp.html

"29-04-2010

Un bețiv s-a proptit într-un autobuz RATP

Incident oarecum hilar ieri dimineață, în stația din dreptul Spitalului Parhon. În jurul orei 10.40, șoferul autobuzului cu numărul 7, care circula pe traseul 41, a simțit o izbitură în lateral, în momentul în care se pregătea să pornească mașina. „S-a uitat în oglindă retrovizoare și a văzut un cetățean căzut. Imediat a fost solicitată intervenția unui echipaj de poliție. Din primele cercetări a reieșit faptul că respectivul cetățean, aflat în avansată stare de ebrietate, a încercat să urce în autobuz fără a realiza că ușile mașinii sunt închise, iar autobuzul gata să pornească. A dat cu capul de ușă, după care s-a dezechilibrat și s-a lovit de trotuar”, ne-a declarat Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al RATP. Oamenii legii au stabilit că incidentul se datorează strict persoanei aflate în stare de ebrietate, care a fost transportată imediat la spital. (T.D.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Mie 03 Aug 2011 14:27:02    Titlul subiectului: 2010-05-17 147293

http://www.evenimentul.ro/articol/modificare-a-traseului-de-autobuz-19.html

"17-05-2010

Modificare a traseului de autobuz 19

Lucrările pe care angajații RATP le vor demara astăzi la linia de tramvai din Podul de Piatră implică și modificarea unui traseu de autobuz. Astfel, cei care vor circula pe traseul 19 (care înlocuiește traseu de tramvai 2) vor face un mic ocol. „Datorită organizării de șantier din zona Podul de Piatră și interzicerii virajului la stânga, autobuzele de pe traseul 19 își modifică itinerariul pe bdul N. Iorga spre Gara Internațională - D. Cantemir - Podu Roș - Frigorifer - Piața CUG”, ne-a declarat Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al RATP. (T.D.)"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Arhiva de Presa



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Noi/2019
Mesaje: 930

MesajTrimis: Joi 04 Aug 2011 09:05:17    Titlul subiectului: 2010-02-08 147319

7 est

8-14 Februaie 2010

"Vatman forever! Nea` Gelu conduce tramvaiele din Iasi de peste 35 de ani
Autor: Marius Halciug

Gelu Arghir sau, mai simplu, nea Gelu, e vatman pe viata. A condus, vreme de 35 de ani, tramvaie pe toate traseele din Iasi. S-a pensionat, dar nu a putut sta mult acasa. A revenit la comanda vagoanelor si a mai muncit cativa ani. Anul trecut a fost nevoit sa renunte definitiv. Varsta nu-i mai permitea

Si-a facut din meserie o pasiune si stie secretele tuturor tramvaielor din Iasi. Reporterii 7est l-au gasit pe cel mai longeviv si mai hatru vatman din Iasi. E Gelu Arghir sau, pentru prieteni, nea Gelu. Vatman pe viata.

Ieseanul si-a inceput meseria, printre tamvaie, la 15 ani, in 1960. Dar nu ca vatman, ci ca lacatus mecanic la revizia motoarelor. "Am lucrat la ateliere atat in Iasi, cat si prin tara. Mi-au placut tramvaiele asa ca, dupa cativa ani, am facut scoala si am devenit vatman. Si am tot muncit pina anul trecut, in mai", si-a spus povestea, pe scurt, nea Gelu.

Prima dragoste
A devenit vatman undeva prin '70 si nu uita nici acum primul tramvai pe care l-a condus. "Primul pe care am fost vatman a fost vagonul 51, tip ITB. Nu era greu de condus, in schimb era frig in el. Nu avea aer conditionat si caldura cum au cele care ruleaza acum. Am prins si perioadele cand lumea mergea pe scara si pe tampon. Era perioada in care zona industriala dadea de lucru la zeci de mii de muncitori", isi aminteste Gelu Arghir. Iarna tremura de frig alaturi de calatori. "Ne mai incalzeam la capat de linie cu cate o cana de vin fiert si o luam din nou de la capat. Ce sa-i faci?".
Mai tarziu, Pe mana lui au incaput si vestitele Tatra, dupa care a venit randul tramvaielor aduse din Germania sau Elvetia, reconditionate la Iasi.

Cu tramvaiul in casa
Pe vremuri a prins si vestitul "Tramvai de Sararie" care circula pe ruta Targu Cucu - Targusor Copou. Nu erau masini multe pe vremea aia, asa ca era liber pe Sararie. Numai ca trebuiau sa aiba grija la viteza: "Era o curba tare suparatoare intre strada Cerchez si Strada Scaricica. Acolo, daca mergeai cu viteza sareai de pe sine si te opreai in casa lui Nea Duca. Asa ca omul, cind auzea tramvaiul iesea afara, cu toporul in mana. Daca mergeai incet, iesea cu o tava pe care avea doua tartine si un pahar cu vin rece. Mai erau si oamenii care lasau sifonul la poarta cu bani. Le umpleam si dupa le aduceam inapoi". Odata cu inmultirea masinilor, traseul a fost inchis, iar sina acoperita cu un strat gros de asfalt.

Batranul "Numar 1"
Spre apusul carierei, nea Arghir a condus un mijloc de transport mai special. Este vorba de tramvaiul de epoca, renovat in urma cu cativa ani. "Este vorba de «Numarul 1». Il scoteau la strada la sfarsit de saptamina, pentru plimbare, pe ruta Targu Cucu - Copou. Au fost multi turisti din strainatate care m-au pozat. Mi-au trimis poze chiar si din Israel, pe care mi le-au facut. L-au inchiriat si pentru nunti. Copiii se bucura in mod special cand il vad", zice Gelu Arghir.

"Un mit, dom'le"
In meseria lui a avut si cateva incidente. "Ma mai suparau unii calatori nemultumiti, dar tineam usa de la cabina inchisa si-mi vedeam de treaba mea. Trebuia sa fiu calm, ca sa nu gresesc. Au mai fost doua situatii cand am scapat tramvaiul la vale, dar nu s-a soldat decit cu cateva masini botite. Nu din vina mea", explica Gelu Arghir. Cat despre legenda ca vatmanii fac pariuri in legatura cu numarul masinilor lovite in trafic, veteranul a spus ca totul e un mit: "Mai vorbeste lumea ca vatmanii ii taxeaza pe soferii neatenti care merg prea aproape de tramvai. Nu e adevarat. Cine e nebun sa umble dupa de aiurea la Politie si sa piarda timp?"

Familia din depou
Un lucru este clar. Nea Arghir este mandru de meseria pe care a avut-o. Mai ales ca are urmasi care-i duc mai departe pasiunea: "Fiul meu lucreaza la Depoul Alexandru. Mai am si cativa nepoti care sunt vatmani. Si nevasta mea a lucrat aici. Doar asa a reusit sa-mi inteleaga meseria si programul", spune fostul vatman. Ne-am despartit de veteran la poarta RATP. Nu s-a abatut de la programul cu care s-a obisnuit atitia ani. Daca tot a "terminat" tura si-a luat ramas bun si s-a indreptat spre "Sectia 10": "Mergeam acolo cu baietii dupa program sa bem o cafea si un coniac". Pofta buna, nea Gelu.

...............

Istoria tramvaiului

Tramvaiul a fost inventat in 1775, de englezul John Outram. Vehiculul era destinat transportului in comun si circula pe sine din fonta. Era tras de doi cai, dar nu a fost folosit in oras. Primul tramvai urban a fost construit in 1832, in New York de John Stephenson. Acesta facea legatura intre Manhattan si Harlem.
36 de ani mai tarziu, Timisoara devine primul oras din Romania in care aparea tramvaiul tras de cai. In Bucuresti, mijlocul de transport a aparut abia in 1872.

In 1906 a fost pus in circulatie, tot in Capitala, un tramvai cu abur.
Tramvaiul electric a aparut in 1879. Americanul de origine belgiana K.J. Depoele a inventat tramvaiul electric, construit ulterior de firma Siemens. La inceputul secolului al XX-lea, in Europa functionau doar doua tramvaie electrice. Unul era la Sibiu.

Istoria tramvaiului iesean a inceput in anul 1900, pe data de 1 martie, când a fost dat circulatiei, sub obladuirea Directiei tramvaielor din Iasi, primul tramvai electric din oras, si printre primele din tara. Prima linie electrificata a orasului era intre Gara si Hala.
"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul IAȘI Ora este GMT + 3 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2
Pagina 2 din 2

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community