Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Portugalia, Lisabona : Tramvaiele si infrastructura lor

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Europa de Sud
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
bercenicity



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 17/Mai/2023
Mesaje: 553

MesajTrimis: Mie 28 Mar 2007 13:57:29    Titlul subiectului: Portugalia, Lisabona : Tramvaiele si infrastructura lor 77933

Tramvaie pe doua osii cu troleu si pantograf pe strazile inguste si abrupte (maxim 14.5%, cel mai abrupt din Europa fara cremaliera) ale Lisabonei: http://www.viennaslide.com/p/0560-portugal/Lissabon/

si niste filmulete:
http://www.youtube.com/watch?v=2-a2xCmK75w 1m29s
http://www.youtube.com/watch?v=35kKV376HxA 0m56s
http://www.youtube.com/watch?v=x0ucbPx7Q4c 3m24s
http://www.youtube.com/watch?v=B23_Hq5siUo 0m43s
linia 12: http://www.youtube.com/watch?v=wVoiMd1b_oM 0m20s
intoarcere pentru un tramvai bidirectional cu troleu: http://www.youtube.com/watch?v=kCEATHRbhx0 0m20s
mos craciun schimba macazul: http://www.youtube.com/watch?v=RjEx7GftVTQ
linia 15 noaptea: http://www.youtube.com/watch?v=0LWQHOKsYFw
tramvai turistic: http://www.youtube.com/watch?v=sm4PI94--8M 0m57s
pe scara tramvaiului: http://www.youtube.com/watch?v=yWBsrA7ipKc 0m27s

linia 28:
http://www.youtube.com/watch?v=PxbGxf7jVuk 3m04s
http://www.youtube.com/watch?v=K2Aae35CPo0 1m33s
http://www.youtube.com/watch?v=BVDP9lA63fY 5m31s
in spatele vatmanului intr-un "Remodelado" de pe linia 28: http://www.youtube.com/watch?v=_YiHO5jZYY4 3m40s
http://www.youtube.com/watch?v=2SLc6Uma32s 1m07s
http://www.youtube.com/watch?v=N9tJ43kO5Us 0m26s
asteptand la cruce: http://www.youtube.com/watch?v=UEGoRHU55T0 0m17s
http://www.youtube.com/watch?v=mLGzXGKHWnE 0m33s
http://www.youtube.com/watch?v=PsUdeg2JMo0 0m33s
http://www.youtube.com/watch?v=UWK9ra65G68 1m02s

bifurcatie linie 12/28:
http://www.youtube.com/watch?v=_dKvkbwb-J8 0m58s
http://www.youtube.com/watch?v=f0muJWq_0EI 1m01s
http://www.youtube.com/watch?v=7DTD4-fBSGY 0m38s

articulate low-floor:
http://www.youtube.com/watch?v=K_hyCxBJu9I 0m19s
http://www.youtube.com/watch?v=gARMj2HfkKg 1m25s
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Rodeo



Data înscrierii: 15/Aug/2006
Ultima vizita: 24/Iun/2020
Mesaje: 24
Locație: Ramnicu Sarat

MesajTrimis: Mie 28 Mar 2007 22:58:58    Titlul subiectului: 77950

. . .


IMG_2994.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  1.16 MB
 Vizualizat:  de 15491 ori

IMG_2994.jpg



IMG_2995.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  896.51 kb
 Vizualizat:  de 15491 ori

IMG_2995.jpg



IMG_3025.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  1.19 MB
 Vizualizat:  de 15491 ori

IMG_3025.jpg



DSC00683.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  1.94 MB
 Vizualizat:  de 15491 ori

DSC00683.JPG



img_2992_107.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  95.81 kb
 Vizualizat:  de 15447 ori

img_2992_107.jpg



img_2993_124.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  168.04 kb
 Vizualizat:  de 15447 ori

img_2993_124.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
The_Kid



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 10/Iun/2022
Mesaje: 149

MesajTrimis: Vin 18 Iul 2008 10:22:09    Titlul subiectului: 95959

Eu am ramas masca cand am vazut pe ce stradute si cotloane au bagat portughezii astia tramvaiul, efectiv nu mi-am putut inchipui ca pe acolo pot sa bage o linie de tramvai, ce spatii in guste, ce curbe stranse, ce planuri inclinate, foarte frumos Very Happy .
Inteleg totusi de ce folosesc tramvaiele alea cu doua osii pentru ca altceva nu stiu daca s-ar putea inscrie in curbele alea la razele la care au fost facute.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
bercenicity



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 17/Mai/2023
Mesaje: 553

MesajTrimis: Joi 01 Ian 2009 20:21:47    Titlul subiectului: 103499

Cateva filmulete, recomand high quality Wink

http://www.youtube.com/watch?v=XykjgAED0bQ (observati omu' cu jeepul tras pe dreapta de politia viglenta)
http://www.youtube.com/watch?v=z6GJpxzNSAI
http://www.youtube.com/watch?v=IUZBXr_VLWM

Citat:
Eu am ramas masca cand am vazut pe ce stradute si cotloane au bagat portughezii astia tramvaiul

Asta este si motivul pentru care unele linii inca mai folosesc troleu in loc de pantograf (majoritatea sunt echipate cu ambele): pantograful ar putea fi atins de cineva care sta aplecat peste balcon.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Silviu T-S



Data înscrierii: 03/Noi/2007
Ultima vizita: 03/Mar/2024
Mesaje: 1317
Locație: Iasi

MesajTrimis: Vin 21 Sep 2012 12:54:30    Titlul subiectului: Portugalia, Lisabona : Transportul public în Lisabona 159145

Lisabona, iulie 2012

Lisabona, capitala Portugaliei, este cel mai important centru cultural și economic al țării. Orașul are peste 2.900.000 de locuitori, incluzând și zona metropolitană, fiind situat pe Coasta Oceanului Atlantic. La sud, Lisabona este mărginită de estuarul format de râul Tejo la vărsarea în ocean. Cu un relief variat, preponderent deluros (șapte coline), orașul este alcătuit din cartiere vechi cu străzi înguste, pietruite, adesea greu accesibile circulației auto. Reconstruită în proporție de 85% după 1775, când cutremurul de aproape 9 grade magnitudine, urmat de trei tsunami și incendii, a ruinat capitala lusitană, aceasta încă păstrează cartiere precum Alfama ori Belem, cu imobile, catedrale și piețe intacte, ca mărturie a civilizației portugheze de altă dată. Contrar aspectului arhaic al zonei central-sudice a orașului, cu un stil architectural unitar, specific, cu note imperialiste, regăsim în nord un centru urban nou, opulent, multifuncțional, numit Oriente.
Același caracter contrastant l-am regăsit și în cazul transportului public, realizat cu vehicule moderne alături de vagoane ori funiculare de peste 80 de ani. Lisabona dispune de rețele dezvoltate de metrou, tramvai, autobuz și vapor, fiind realizate conexiuni și cu localitățile învecinate.
Compania de transport public se numește Carris, având în subordine traseele de tramvai, funicular, autobuz și vapor. Aceasta a fost înființată în anul 1872 la Rio de Janeiro (Companhia CARRIS de Ferro de Lisboa), având ca scop înființarea în Lisabona a unei rețele de șine de tramvai, după model american. Un an mai târziu, pe 17 noiembrie a circulat primul tramvai tras de cai. În 1901 rețeaua a fost electrificată și extinsă, iar din 1944 au intrat în circulație primele șase omnibuse, în prezent, regia dispunând de un parc mixt de peste 800 de vehicule.

Logo CARRIS (neschimbat din 1872)



Tramvaiele
În prezent, Carris utilizează 57 de vagoane, celebrele tramvaie galbene fabricate în anii ’30 în atelierele proprii, precum și tramvaie de mare capacitate marca Siemens. Pentru turiști, regia de transport oferă zilnic plimbări cu vagoane istorice, vopsite în roșu, cu elemente decorative aurii, aplicate pe caroserie, asemenea primelor tramvaie electrice din 1901.

Depoul CARRIS




În 2012 au rămas funcționale doar 5 trasee de tramvai, dintr-un total de 27, câte existau în 1959. Construirea liniilor de metrou a condus treptat la această scădere semnificativă. Ecartamentul liniilor de tramvai a rămas neschimbat, inclusiv vagoanele moderne circulând pe rețeaua de 900mm.




Unul dintre cele mai lungi și spectaculoase trasee de tramvai, adesea preferat de turiști, este 28. Acesta străbate întreaga zonă veche a Lisabonei, unind cartierul Alfama de catedrala și cimitirul Estrella.

Tramvai CARRIS cu două osii, traseul 28, în rondul din cartierul Alfama

Traseul 28




Ajuns spre capătul traseului, în fața catedralei Estrella

Prețul unui bilet de o călătorie, cumpărat de de la vatman este 2,85 euro. De asemenea, în toate mijloacele de transport Carris, cu excepția celor turistice, pot fi folosite cartele de călătorie. În acest caz tariful este considerabil mai mic, o călătorie fiind taxată cu 1,85 euro, pentru tramvai.
De remarcat este amabilitatea vatmanilor, majoritatea vorbitori de limbă engleză, întotdeauna dispuși să ofere informații și indicații. Vatmanii au de asemenea obligația de a verifica legitimațiile de călătorie și întotdeauna urmăresc procesul de validare al cartelelor.




Tramvaiele de epocă, realizate în atelierele proprii, începând din anul 1931, au fost modificate treptat, odată cu modernizarea liniilor și apariția buclelor de întoarcere. Vagoanelor le-a fost eliminat al doilea post de conducere, precum și ușile de pe laterala stângă.
Tramvaiele de epocă circulă exclusiv în zonele istorice ale orașului. Unghiul agresiv al pantelor, curbele dese și străduțele înguste nu permit accesul vagoanelor de mare capacitate. Deși emblematice pentru Lisabona și perfect armonizate cu aspectul și spiritul vechilor străzi, micuțele vagoane sunt adesea depășite de fluxul mare de călători.



Pentru un plus de ventilație a habitaclului, au fost eliminate geamurile laterale, în general cele de pe partea stângă. Scoaterea capului, ori a brațelor în afara vagonului se poate solda cu accidentări grave datorită apropierii excesive (chiar și 20cm) a tramvaiului (în anumite zone) de pereții clădirilor ce străjuiesc strada.



Vagonul de epocă este dotat atât cu pantograf, cât și cu captator, acesta din urmă fiind folosit în zona veche a orașului. Odată intrat pe tronsoane de linie comune cu tramvaiele moderne, captatorul este decuplat și se utilizează pantograful.

Tramvai CARRIS, cu două osii, utilizând pantograful


Tramvaie CARRIS, cu două osii, pe traseele 12, 15, 25 și 28







Tramvaiele Siemens/CAF au fost achiziționate de compania Carris în anul 2003. Alcătuite din 3 module, vagoanele dispun de aer condiționat și podea joasă 100%. Tramvaiele reprezintă rezultatul colaborării dintre compania Siemens și CAF S.A. (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles), aceasta din urmă având sediul în orașul Beasain, Spania.

Tramvai Siemens în fața mănăstirii Sf. Jeronimos (în stânga imaginii se observă un autoturism Dacia Duster, mașinile autohtone fiind des întâlnite pe străzile din Lisabona)






Habitaclul este spațios, fiind dotat cu scaune dispuse în perechi, față în față, pe ambele părți. Cu excepția tapițeriei, scaunele sunt identice cu cele folosite în tramvaiele Tatra T4D și GT4 modernizate de atelierele MGB pentru orașul Halle, Germania.
Tramvaiele Siemens/CAF dispun în habitaclu de automate pentru bilete cu o călătorie. Pentru achiziționarea acestora sunt acceptate numai monede.




Cu toate că vagoanele Siemens/CAF nu au decât 9 ani de activitate, uzura acestora este perceptibilă cu ușurință, atât vizual cât și fonic.



Autobuzele
Compania Carris dispune de 545 de autobuze. Flota de vehicule este formată din diferite modele Mercedes, Volvo și MAN, cu dimensiuni diverse, de la microbuze, până la autobuze articulate. Majoritatea vehiculelor sunt dotate cu podea joasă și în unanimitate cu aer condiționat. Vopsite unitar, în galben cu brâu verde, autobuzele sunt particularizate cu benzi din autocolant aplicate longitudinal pe caroserie, benzi imprimate cu variate modele și culori de faianță. Faianța, numită local AZULEJOS, a fost folosită încă din anii 1200 la decorarea fațadelor ori a încăperilor, astăzi fiind deschis un muzeu dedicat acesteia. Autobuzele nearticulate sunt dotate cu două uși, cu excepția modelului Mercedes O405N, cea din față fiind destinată exclusiv accesului și validării cardului de călătorie, iar cea din mijloc pentru coborâre. Asemenea tramvaielor de epocă, se pot cumpăra bilete cu o călătorie de la șofer, acestea costând aproximativ 1,3 euro, în funcție de traseu.

Autobuze Mercedes
Mercedes Citaro



Mercedes Atomic Urbis




Mercedes O405N



Mercedes Sprinter


Autobuze MAN
MAN Caetano





MAN Caetano GPL



MAN Marcopolo




MAN 14.240




Autobuze Volvo
Volvo Camo


Volvo Caetano Bus
Volvo B10MG



Vapoarele
La sud, Lisabona se invecinează cu orașul Almada, acestea fiind despărțite de estuarul râului Tejo. Cu toate că cele două localități sunt unite de Podul 25 Aprilie, ce dispune de șase benzi de circulație auto și două linii de tren, transportul persoanelor, ori al autoturismelor cu vaporul este încă foarte solicitat. Îmbarcarea în vapoarele de transport persoane are loc organizat, prin validarea cardului de călătorie și parcurgerea unui traseu bine delimitat prin clădirea stației, respectiv pe ponton. Vopsite oranj, vasele sunt modeste în ceea ce privește confortul călătorului, ori aspectul habitaclului.



Călători așteptând deschiderea ușii roșii pentru îmbarcare

Traseul parcurs pentru îmbarcare

Îmbarcarea


O călătorie cu vaporul costă sub un euro, aproximativ 85 de cenți. S-a dovedit a fi cel mai ieftin mijloc de transport în comun. Drumul pe apă între Lisabona și Almada durează 10, 12 minute.

Stațiile
Fiecare stație este dotată cu modul de așteptare, vitrat, închis pe trei dintre laturi, indicator electronic cu timpul rămas și ordinea sosirii mijloacelor de transport, precum și cu tabele detaliate cu harta fiecărui traseu Carris ce se intersectează cu acea locație.




Diverse vehicule CARRIS
Autovehicul de intervenție


Autocare turistice
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
DoruNegru



Data înscrierii: 23/Oct/2012
Ultima vizita: 02/Mai/2017
Mesaje: 8
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mar 02 Mai 2017 10:06:51    Titlul subiectului: Câteva imagini din 2017 189906

Am ajuns în Lisabona în aprilie și adaug câteva imagini "proaspete". De menționat în plus față de cele spuse anterior că din rețeaua de transport în comun a Lisabonei, pe lângă autobuze, tramvaie, metrouri, vapoare și funiculare face parte și liftul de la Santa Justa. Important de reținut: un abonament de o zi care costă ~6.70 € e valabil pe toate mijloacele de transport terestre (nu știu despre ferryboat-uri), mult mai rentabil decât plata la taxator (5€+ pentru lift, 3.75€ pentru funiculare etc)


_DSC8765.jpg
 Descriere:
Liftul Santa Justa
 Mărime fișier:  103.8 kb
 Vizualizat:  de 7743 ori

_DSC8765.jpg



_DSC8766.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  153.81 kb
 Vizualizat:  de 7743 ori

_DSC8766.jpg



_DSC9116.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  125.55 kb
 Vizualizat:  de 7743 ori

_DSC9116.jpg



_DSC9119.jpg
 Descriere:
Lift cu cititor de cartele de transport în comun!
 Mărime fișier:  107.18 kb
 Vizualizat:  de 7743 ori

_DSC9119.jpg



_DSC9161.jpg
 Descriere:
Mecanismul de control al liftului
 Mărime fișier:  124.53 kb
 Vizualizat:  de 7743 ori

_DSC9161.jpg



_DSC9159.jpg
 Descriere:
Privire în puțul liftului
 Mărime fișier:  131.97 kb
 Vizualizat:  de 7743 ori

_DSC9159.jpg



_DSC9156.jpg
 Descriere:
Motorul care antrenează liftul de la Santa Justa
 Mărime fișier:  91.65 kb
 Vizualizat:  de 7743 ori

_DSC9156.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
DoruNegru



Data înscrierii: 23/Oct/2012
Ultima vizita: 02/Mai/2017
Mesaje: 8
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mar 02 Mai 2017 10:18:49    Titlul subiectului: Alte imagini 2017 189907

Continui cu câteva imagini de tramvaie și funiculare:


_DSC8691.jpg
 Descriere:
Tramvai model nou
 Mărime fișier:  113.06 kb
 Vizualizat:  de 7742 ori

_DSC8691.jpg



_DSC8700.jpg
 Descriere:
Funicularul Bica
 Mărime fișier:  102.85 kb
 Vizualizat:  de 7742 ori

_DSC8700.jpg



_DSC8734.jpg
 Descriere:
Funicularul Gloria
 Mărime fișier:  156.85 kb
 Vizualizat:  de 7742 ori

_DSC8734.jpg



_DSC8772.jpg
 Descriere:
Tramvai turistic (hop on / hop off, cel verde) și tramvai pentru călători, ambele Carris din anii 1930
 Mărime fișier:  83.33 kb
 Vizualizat:  de 7742 ori

_DSC8772.jpg



_DSC9170.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  99.99 kb
 Vizualizat:  de 7742 ori

_DSC9170.jpg



_DSC9176.jpg
 Descriere:
Cabina vatmanului
 Mărime fișier:  101.9 kb
 Vizualizat:  de 7742 ori

_DSC9176.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
guest



Data înscrierii: 30/Sep/2006
Ultima vizita: 11/Mar/2024
Mesaje: 9816
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Joi 09 Ian 2020 21:20:16    Titlul subiectului: 204988

Un filmulet cu tramvaiele din Lisabona, in zona centrala a orasului: https://www.youtube.com/watch?v=_tiTp581IqU

Este extraordinar sa vezi tramvaie pe stradute asa de inguste. Undeva dupa minutul 2, priviti cat de lat este trotuarul, unde tramvaiul are statia.

_________________
Troleibuzul de pe linia 86 este preferatul meu Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Robert



Data înscrierii: 26/Iun/2015
Ultima vizita: 19/Mar/2024
Mesaje: 1023
Locație: Cluj-Napoca

MesajTrimis: Dum 31 Iul 2022 11:04:02    Titlul subiectului: 214054

Acest tramvai este mai deosebit, deoarece vatmanul era o doamnă din România. Stabilită de câțiva ani în Lisabona și acum fiind strict pe traseele turistice. Am stat câteva minute la povești despre tramvaie și am invitat-o să ni se alăture comunității.


IMG_9357.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  1.59 MB
 Vizualizat:  de 1676 ori

IMG_9357.JPG


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Europa de Sud Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Nu puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community