Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

PESA, o lume a trenurilor si a tramvaielor

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Cafeneaua Tramclub
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
Silviu T-S



Data înscrierii: 03/Noi/2007
Ultima vizita: 03/Mar/2024
Mesaje: 1317
Locație: Iasi

MesajTrimis: Joi 05 Ian 2017 22:00:28    Titlul subiectului: PESA, o lume a trenurilor si a tramvaielor 187734

TRAMCLUB MAGAZIN: PESA, o lume a trenurilor și a tramvaielor

La invitația companiei PESA, reprezentanți ai Asociației TRAMCLUB Iași, alături de un grup de jurnaliști ieșeni și bucureșteni, au pășit pentru o zi într-o lume a trenurilor și a tramvaielor. Porțile companiei poloneze din orașul Bydgoszcz ne-au fost deschise, cele mai noi produse putând fi admirate îndeaproape. Ne dorim să vă împărtășim momentele cheie ale experienței poloneze și de aceea vă invităm într-o scurtă incursiune în istoria uneia dintre cele mai mari fabrici europene de profil.

Compania PESA, specializată în producerea de vehicule feroviare, și-a început activitatea în anul 1851, ca atelier de reparații pentru material rulant feroviar, în orașul Bydgoszcz (germană: Bromberg). Înainte de stabilirea suzeranității Poloniei în anul 1918, orașul făcea parte din teritoriul Prusiei, astfel explicându-se denumirea germană a acestuia. Bydgoszcz a devenit în timp un important nod feroviar, acesta fiind motivul alegerii orașului de pe râul Brda pentru construirea atelierelor de reparații. Atelierele s-au dezvoltat treptat, ocupând la începutul secolului al XX-lea o suprafață de 17 hectare, spre deosebire de un hectar în 1851. În cadrul Atelierelor ZNTK Bydgoszcz au fost reparate locomotive cu abur și vagoane de marfă, întreprinderea intrând în colaps după 1989. În anul 1991 Atelierele ZNTK au fost separate de PKP (Polskie Koleje Państwowe, în traducere „Căile Ferate din Polonia”), zece ani mai târziu devenind o companie privată, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding, cunoscută tuturor ca PESA. Activitatea companiei a fost orientată spre construirea de material feroviar nou, în prezent PESA producând tramvaie, locomotive, vagoane, automotoare și rame electrice în hale moderne, retehnologizate. În vederea îmbunătățirii permanente a produselor, PESA a înființat un centru propriu de cercetare, în care lucrează 300 dintre cei 5000 de angajați ai companiei. Fiabilitatea produselor PESA este rezultatul unui lung proces de proiectare, discuții și simulări cu mecanici, vatmani și ingineri.

Portofoliul actual de produse al companiei PESA include cinci modele de tramvai, respectiv JAZZ, SWING, FOKSTROT, TWIST și KRAKOWIAK. PESA este prima companie poloneză care a conceput și produs tramvaie cu podea joasă în proporție de 100%, alcătuite din două, trei, patru, cinci și șapte module, unidirecționale și bidirecționale, ce pot fi echipate cu boghiuri pentru ecartamente variate, de la 900 mm până la 1524 mm. Tramvaiele sunt construite din materiale ignifuge și sunt prevăzute cu cuști de siguranță și zone de absorbție a energiei în caz de impact. Dispozitivele multimedia aflate în dotarea standard a tramvaielor oferă control asupra sistemelor de siguranță și posibilitatea de monitorizare permanentă a echipamentelor de bază, inovație ce conduce la scăderea costurilor de mentenanță. Modelul Twist este echipat cu boghiuri basculante, ce fac posibilă exploatarea tramvaielor de generație nouă pe o infrastructură uzată. Tramvaie cu astfel de boghiuri au fost livrate în două orașe din Polonia: Czêstochowa și Wrocław. Compania PESA produce anual până la 200 de tramvaie, durata de producție a unei unități fiind de 21 de zile. Tramvaie PESA se regăsesc în prezent în dotarea companiilor de transport ale marilor orașe din Polonia (Varșovia, Cracovia, Gdańsk, Szczecin, Torun, Bydgoszcz, Katovice, Czêstochowa și Wrocław), dar și din Europa, în țări precum Bulgaria (Sofia), România (Cluj-Napoca), Ungaria (Szeged). Dotarea tramvaielor cu echipamente rezistente la temperaturi scăzute, mai joase de -25°C, a condus la comercializarea acestora și în orașe ale Rusiei, la Moscova și Kaliningrad.

Portofoliul de produse este completat de familia de automotoare LINK, 611M, 730M, ATR 220, de ramele electrice ELF, ACATUS PLUS, DOUBLE-DECKER ROLLING STOCKS și DART, model ce a primit în anul 2016 premiul iF pentru design (iF Design Award), precum și de gama de locomotive diesel, electrice și multi-system. Dincolo de inovațiile de ordin tehnic și estetic, specialiștii companiei au identificat efectele lipsei toaletelor din locomotive, astfel încât au dotat în premieră locomotivele PESA cu cabine de toaletă inspirate de cele folosite în industria aeronautică. Pentru a asigura mentenanța vehiculelor comercializate în țara vecină, Belarus, compania PESA a investit în retehnologizarea unei fabrici de profil din capitala Minsk. PESA a livrat către Belarus 20 de rame electrice, cu câte 8 vagoane, ce pot rula cu viteza de 230 km/h. Strategia de dezvoltare a companiei poloneze prevede extinderea portofoliului de produse cu rame modulare de metrou, având la bază principiul – realizarea de mijloace de transport public la cele mai înalte standarde europene, disponibile la prețuri rezonabile.

Vizitarea fabricii a reprezentat o experiență unică, la fiecare pas observând hale vechi de un veac jumătate, atent conservate la exterior și integral retehnologizate la interior. Turul a pornit de la sediul administrativ, aflat în vecinătatea gării din Bydgoszcz, străjuit spre peroanele acesteia de vechiul turn de apă. Prima oprire a fost în hala de montaj general, acolo unde piesele pentru structura caroseriilor sunt așezate pe categorii, după ce au fost tăiate în prealabil la CNC (mașină cu comandă numerică). Într-o ordine desăvârșită, reperele sunt montate și sudate pe ștanduri. Ulterior, caroseriile sunt sablate cu alice de oțel într-un departament izolat, muncitorii fiind echipați cu costume prevăzute cu ventilare la nivelul capului și a corpului. Etapa sablării este urmată de cea de vopsire, la un interval de timp ce nu depășește o oră. În caz că intervalul de timp este depășit, procedura de sablare este reluată. Astfel se obține garanția anticoroziune de până la 15 ani. Începând din anul 2017 toate vehiculele feroviare trebuie să corespundă testelor de impact. Pentru omologare sunt necesare 4 teste de impact, realizate în cadrul fabricii. Caroseriile sunt supuse testelor de impact frontal la viteza de 30 km/h. Forța impactului este absorbită de structura tip fagure, realizată din aluminiu, montată pe latura frontală a caroseriei.

A doua oprire a fost la hala Z3 – montaj echipamente tramvaie și trenuri. Buna organizare din interiorul halelor a putut fi lesne de observat și în exterior, prin marcaje cromatice, treceri de pietoni, indicatoare și senzori de viteză pentru automobile și utilaje. Hala Z3 impresionează prin dimensiuni, utilaje și numărul mare de vehicule la care se lucrează simultan. Încă de la intrare am putut urmări procesul de cablare a vagoanelor, de montare a echipamentelor, a capitonajelor și a mobilierului interior, până la cele mai mici detalii. De la specialiștii polonezi am aflat detalii inedite, precum necesarul de nu mai puțin de 18.000 de metri de cablu pentru instalațiile electrice ale unui singur tramvai Swing sau dotarea toaletelor automotoarelor pentru Belarus cu buton SOS, amplasat aproape de podea, pentru situații excepționale, leșin de pildă. De asemenea, toaletele sunt prevăzute cu senzori de fum, călătorii ce aprind țigara în cabina toaletei fiind udați și, la ieșire filmați de sistemul de supraveghere video aflat în dotare.

Turul a luat sfârșit prin vizitarea tunelului istoric, ce face legătura între fabrică și gară, subtraversand calea ferată. Tunelul a fost construit în anul 1867 pentru a facilita accesul muncitorilor către vechile ateliere de reparații. Acesta a fost bine conservat și este folosit și în prezent. Ospitalitatea gazdelor poloneze a continuat și dincolo de gardurile fabricii. Preț de câteva ore am fost ghidați să descoperim atmosfera orașului Bydgoszcz, la pas, cu tramvaiul și cu vaporașul turistic, însă această experiență constituie subiectul unui nou articol.

Mulțumim pentru invitație companiei PESA, în mod special domnișoarei Karolina Żyłka-Mróz, director de marketing al piețelor externe pentru LRV (Light Rail Vehicle) și domnului Liviu Pecican, director de marketing al pieței vest-europene.



1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  410.05 kb
 Vizualizat:  de 8096 ori

1.jpg



2.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  460 kb
 Vizualizat:  de 8096 ori

2.JPG



_________________
ASOCIAȚIA PASIONAȚILOR DE TRANSPORT PUBLIC TRAMCLUB IAȘI
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Cafeneaua Tramclub Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Nu puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community