Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Autobuze cu gaz

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Autobuze
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
bonekamp



Data înscrierii: 22/Oct/2005
Ultima vizita: 29/Ian/2024
Mesaje: 133
Locație: Roma (Italia)

MesajTrimis: Dum 18 Dec 2005 02:54:01    Titlul subiectului: 82872872 7821

Uitindu-ma pe situl Mercedes, am gasit aceasta pagina care de fapt deschide strada alimentarii cu gaz metan ceea ce se folosea o data in Romania. Pt informatii: http://www.mercedes-benz.ch/content/switzerland/mpc/mpc_switzerland_website/it/home_mpc/buses/home/bus_world/innovation/energy_for_the_future.html
Aici se spune ca noile frontieri al secolului 21 va fi spre gazul metan. Eu imi amintesc in Galati, autobuzele cu tuburile de gaz deasupra. DAC-urile articulate aveau 3 tuburi iar cele scurte numai 2. La capetele de autobuz erau si statii de reincarcare care cred ca actual sint desfiintate. Cind au scos tuburile de gaz prin '90 se spunea ca nu erau rentabile incit greutatea tuburilor gravau pe tocirea suspensiilor, a rotilor, si asa mai departe.
Am cautat si am reusit sa gasesc imagini si date tehnice a acestui tip de autobuz care circula in Roma



Bus ibrido.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  26.6 kb
 Vizualizat:  de 30421 ori

Bus ibrido.jpg



_________________
"sono le nostre scelte che caratterizzano il nostro destino"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
sisintea



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Iun/2008
Mesaje: 455
Locație: Medias

MesajTrimis: Mar 06 Feb 2007 20:47:22    Titlul subiectului: Autobuze cu gaz 75511

Ideea folosirii gazului in Romania s-a nascut la Tirgu Mures in '82, prezentarea oficiala s-a facut la Tirgul International Bucuresti, un an mai tirziu. Se remarca somitatile muresene, una fiind Ioan Vasluianu, viceprim-secretar al judetului, vicepresedinte al Consiliului Judetean, dupa Revolutie.
Chiar si camioanele au suportat tuburile cu gaz metan, adevarate bombite.
Nu-mi aduc aminte citi ani a durat acest proiect.
Roman 111 nu am vazut sa fi avut aceste tuburi cu gaz si nici Skoda Karosa. In rest, aproape tot ce misca in Romania, functionau cu gaz metan.
Fotografii la: http://mures1.lx.ro/gaz/index.html



gaz 0008.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  52.05 kb
 Vizualizat:  de 28234 ori

gaz 0008.jpg



gaz 0012.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  69.19 kb
 Vizualizat:  de 28234 ori

gaz 0012.jpg



gaz 1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  81.88 kb
 Vizualizat:  de 28234 ori

gaz 1.jpg



gaz 0021.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  54.36 kb
 Vizualizat:  de 28234 ori

gaz 0021.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
zoli_gido



Data înscrierii: 12/Ian/2007
Ultima vizita: 31/Ian/2024
Mesaje: 30
Locație: Targu Mures

MesajTrimis: Mar 06 Feb 2007 22:01:42    Titlul subiectului: Autobuze cu gaz 75521

Felicitari Silviu ,nu stiu de unde ai reusit sa faci rost de poze ,sint super si as vrea sa atasez citeva comentarii.TV-ul 20 a fost foarte prezentabil,dar trebuie sa stiti ca pe drumul pina la Bucuresti si inapoi deplasarea s-a facut pe benzina pt ca nu avea unde sa alimenteze gaz decit in Tg-Mures.Daca bine imi aduc aminte avea nr. de circulatie 31-MS-2250,nu-i stiu nr de parc,dar dupa ce a fost adus acasa ,i s-a mai montat o butelie in mijloc pt ca in Tg-Mures circula numai pe gaz,si ca sa faca traseul de la combinat pina in 7 Nov. nu-i ajungea gazul din cele doua butelii astfel ca sa nu ramina in drum i s-a mai montat a treia.O,scurta perioada a facut traseul 2 dar gazul neavind valoarea calorica necesara a urcat cu greu pe la Papiu-M.Viteazu,alimentind in 7 NOV.,in timpul parcursului.Spuneau unii oameni de la fosta IJTL (vezi sigla) ca e "formidabil" ca autobuzul lucreaza gratis pt. intrepr.Avea schema albastru cu alb.UD 112-le avea nr de inmatr. 31-MS-630 ,initial daca nu ma insel avea vitezele ca la Dacie patru in fata + R,avea aceeasi schema de culoare ca TV-ul,si asa a ramas pina la mazilire cu buteliile.Acel TV 20 a facut apoi doar traseul combinat centru 7 NOV.,fara sa mai gifiie pe colinele orasului ,a fost cred ultimul TV care a fost in circulatie si asa a murit.La inceputuri mai erau citeva TV-uri care apoi au functionat doar pe gaz, faceau unele trasee unde nu trebuiau sa urce pe zona colinara si rezistau cit de cit pline cu oameni.Imaginati-va azi ca mergeti cu oricare autobuz si va opriti pe parcurs sa bagati gaz,era tragicomic,stateam cel putin 10 min pina se umpleau buteliile.Aceste autobuze erau pornite cu benzina dimineata devreme sa iasa pe traseu,apoi le mergea motorul toata ziua pe gaz pt ca odata motoarele oprite degeaba aveai gaz in butelii ca motorul nu mai pornea decit pe benzina.La UD-uri era alta treaba ,aveau si motorina ,gazul il primeau pe galeria de absorbtie,cu cit calcai acceleratia mai tare cu atit iti absorbea mai mult aer+gaz si mai putina motorina.Motoarele se cam distrugeau pt ca temperetura de ardere a gazului provoca distrugerea distrugerea chiuloasei.Ca sa nu mai spun ca pompa de injectie era sigilata si reglata pt cel mai mic debit,astfel ca se provoca o ardere uscata a combustibilului.Dupa marea bravura ,din pacate au inceput sa puna butelii si pe IK 280 articulate ,din care Tg-Muresul avea foarte multe ,luate si de la ITB multe .Acestea aveau saracele 3 butelii mai scurte din fata pina la burduf,cel mai repede s-au distrus cele second de la ITB,apoi incetul cu incetul cele importate direct de la IKARUS ,cred ca au fost vreo 50,pina prin 87-89 cind n-a mai ramas nici urma de IK 280.Singurele care au scapat fara butelii au fost IK 260 luate second de la ITB,cred ca erau vreo 20.Si astfel ,prieteni in loc de troleibuze ne-am ales cu autobuze pe gaz,pina dupa 90,cind de-abia atunci dupa Revolutie s-au demontat,dar raul pricinuit si-a facut efectul repede pt ca a fost nevoie de noi autobuze .Si da,au fost butelii si pe RD 111 ,aproape pe toate, au scapat doar acelea care faceau traseele unde nu se putea alimenta la marginea drumului,care alimentare ati vazut cum se facea (e pe undeva un IK 4 pe forum),era un racord care se potrivea intr-un orificiu de pe autobuz ,supapa nu dadea drumul la gaz decit daca era bine prinsa.Restul mai incolo...
Putina corectie,autobuzele cu gaz au fost prezentate la EREN,adica expozitia realizarilor economiei nationale pe vremuri ,unde in mare parte se expunea ce trebuia expus si pt TIB intrucit o manifestare ii urma alteia ,dar totusi unele standuri sau exponate erau retrase inaintea TIB-ului,pt ca nu se preta la straini,asa si autobuzele cu gaz,care n-au apucat TIB-ul.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
OAB



Data înscrierii: 25/Noi/2005
Ultima vizita: 10/Mai/2022
Mesaje: 1621
Locație: Cluj

MesajTrimis: Mar 06 Feb 2007 22:15:34    Titlul subiectului: 75522

1. La o prezentare a unui autobuz cu gaz (vara 1985) se spunea că pornirea se făcea (exclusiv) pe motorină urmând ca, în timpul funcționării, să se introducă și gaz metan; altfel spus, era un amestec motorină-gaz metan; cel puțin, așa reieșea din spusele prezentatorului
2. Poluarea era foarte mare; multe astfel de autobuze scoteau fum negru
3. Prezenta rezervoarelor de gaz creștea considerabil:
-greutatea totală a autobuzului
-rezistența de înaintare
4. Numărul rezervoarelor de gaz era:
-2 în cazul autobuzelor standard (IK 4, Roman 112)
-3 în cazul autobuzelor articulate
-4 în cazul unor autobuze articulate (2 pe tractor + 2 pe remorcă)
-5 în cazul DAC-urilor 117 brașovene; este singurul loc din țară unde am observat 5 rezervoare de gaz, toate pe segmentul A al autobuzelor; asta era în 1984
5. Am văzut cazuri în care rezervoarele erau puse "de formă"; lipseau furtunurile care transportau gazul din rezervoare la motor
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
zoli_gido



Data înscrierii: 12/Ian/2007
Ultima vizita: 31/Ian/2024
Mesaje: 30
Locație: Targu Mures

MesajTrimis: Mar 06 Feb 2007 22:34:10    Titlul subiectului: Autobuze cu gaz 75525

La noi la fosta IRA transformarile pe gaz ale autobuzelor se facea pe banda rulanta,la tot felul :IK 4,IK 280 ,UD UDM 112 si 117.N-am transformat nici o KAROSA pt ca acoperisul autobuzului s-ar fi surpat,stilpii laterali neputind sustine o asemenea greutate,pe laterala acestore fiind geamuri.Destepti cehii,au redus din greutatea masinii.La noi si BUCEGI 113pt transportul gunoiului era pe gaz,cind soferul vedea ca-i scade presiunea la gaz intrerupea traseul colectarii ,dadea o fuga la primul robinet si daca avea norocul sa nu fie nici un autobuz la alimentat,termina repede si se reintorcea de unde a venit.Comic ,nu? Nici unul din vehicole nu putea porni decit pe combustibil conventional.Soferii de pe autobuz cind faceau o ruta colinara la ultima statie inainte de urcare,dadeau drumul la gaz printr-un robinet aflat in coltul cabinei,si pina traseul urca 2-3-4 statii robinetul era deschis,ca motorul sa aiba putere.La coborire inchideau robinetul dar si asa de-abia ajungea gazul sa faca un traseu intreg,iar cind nu dadeau drumul la gaz parca motorul nu avea putere.La noi in judet s-a transformat tot ce s-a putut pe gaz.Da ,diferite autobuze aveau diferite montari de butelii.UD 117 avea ori trei pe masina ,ori 2+2 pe remorca,UD -urile 2 lungi,IK 4 doua lungi,TV 20 de obicei trei ,IK 280 trei ,RD 111 2 lungi ,la unele era mai lung decit spatele ,ca deh faceau transport mai lung.......
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
OAB



Data înscrierii: 25/Noi/2005
Ultima vizita: 10/Mai/2022
Mesaje: 1621
Locație: Cluj

MesajTrimis: Mar 06 Feb 2007 22:47:13    Titlul subiectului: 75526

Zoli Gido a scris:
Si astfel ,prieteni in loc de troleibuze ne-am ales cu autobuze pe gaz,pina dupa 90,cind de-abia atunci dupa Revolutie s-au demontat,dar raul pricinuit si-a facut efectul repede pt ca a fost nevoie de noi autobuze
La Cluj, buteliile au fost demontate în primele săptămâni după Revoluție; singurul autobuz pe care l-am văzut mai mult timp cu butelii a fost #511 (DAC 117 UD). Încă și acum îmi aduc aminte că autobuzele respective aveau "coarne"; "coarnele" fiind suporții rezervoarelor
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
dm



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 11/Mar/2024
Mesaje: 819

MesajTrimis: Mie 07 Feb 2007 00:24:34    Titlul subiectului: 75534

Imi amintesc pe vremea copilarieri, cum veneam acasa cu mama, iar autobuzul de pe linia 20, arhiplin desigur, a iesit de pe traseu undeva in cart. 7 noiembrie. Eu mirat, am aflat ca autobuzul s-a dus sa se alimenteze cu gaz. Shocked Ma uitam socat, cum soferul facea "plinul", dupa care prin acele stradute inguste a revenit la traseu... Era un DAC 117, dar ce numar, ce culoare habar nu am. Intrebarea mea ar fi, unde era statia de alimentare din 7 noiembrie. Cel din Tudor il stiu, inca exista, maine o sa pun si o poza Twisted Evil
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Kaleun



Data înscrierii: 20/Dec/2005
Ultima vizita: 08/Mai/2023
Mesaje: 311
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mie 07 Feb 2007 01:49:45    Titlul subiectului: 75540

Fumigarea cu GPL la motoarele diesel mareste puterea si poate reduce consumul de motorina. De asemenea reduce si poluarea, prin scaderea emisie de funingine (NU are cum sa scoata fum negru, adica nu mai mult ca unul alimentat doar cu motorina).
GPL-ul e un amestec de propan si butan, mult mai bun pentru alimentarea motoarelor cu ardere interna decat metanul. Metanul fiind insa mai usor ca aerul, se preta la folosirea pe autobuze, unde singurul spatiu pentru butelii era pe acoperis (o scurgere de GPL, mai greu ca aerul s-ar fi infiltrat in salon).
Indiferent de natura gazului folosit, evaporarea acestuia in traseul de admisie al unui MAC ar fi redus poluarea si micsorat cosnumul de motorina. Desigur, aici trebuie luata in considerare si greutatea rezervoarelor de gaz.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
zoli_gido



Data înscrierii: 12/Ian/2007
Ultima vizita: 31/Ian/2024
Mesaje: 30
Locație: Targu Mures

MesajTrimis: Joi 08 Feb 2007 14:29:36    Titlul subiectului: Autobuze cu gaz 75610

La vremea respectiva s-a trecut pe gaz pt ca Ceausescu a vrut cu orice pret sa-si plateasca datoriile,printre altele aproape infometindu-ne,asa era si cu carburantul,prioritatea absoluta era exportul de orice fel ,apoi asigurarea consumului intern atit cit raminea.De aici rationalizarile la aproape absolut tot,alimente,energie electrica,carburanti ,de-asta i-a placut la nebunie ideea cu gaz.A mai nascocit o perla ,si anume ca locomotivele diesel sa tracteze dupa ele un vagon mare cu recipiente cu gaz ca sa poata parcurge distante mari ,iar pt alimentari cu gaz ale locomotivelor s-ar fi facut rampe speciale in gari.Inclusiv cei mai apropiati lui l-au convins sa renunte la o asemenea idiotenie.
Exista in Debrecen (Ungaria),o imensa linie de tramvai ,o vasta retea de troleibuz si exista f. multe autobuze articulate MAN,NEOPLAN MERCEDES,care majoritatea folosesc un amestec de gaz,au un recipient de forma patrata pe acoperis nu mai inalt de vreo 30 cm ,foarte discrete un laic ar zice ca sint echipamente montate acolo.Nu ma intrebati ca nu stiu ce fel de gaz folosesc.Dar acolo s-a facut acest lucru din cauza poluarii,si nu neaparat din motive economice,ca pe vremuri la noi.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Dr2006



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 16/Dec/2011
Mesaje: 2182
Locație: Bucuresti 6

MesajTrimis: Joi 08 Feb 2007 14:44:23    Titlul subiectului: 75613

Probabil folosesc GPL... găsești așa ceva și mai aproape... la Ploiești (tot din cauza poluării, dat fiind că există o groază de rafinînării în zonă).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
dm



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 11/Mar/2024
Mesaje: 819

MesajTrimis: Lun 19 Feb 2007 17:38:15    Titlul subiectului: 76273

Iata locul unde se alimentau cu gaz autobuzele din Tg. Mures. Mare lucru nu prea ramas, doar cele 2 suporturi de beton, si o teava de gaz.


P1010204.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  332.76 kb
 Vizualizat:  de 27939 ori

P1010204.jpg



P1010203.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  631.19 kb
 Vizualizat:  de 27939 ori

P1010203.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
dm



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 11/Mar/2024
Mesaje: 819

MesajTrimis: Joi 05 Noi 2015 23:54:16    Titlul subiectului: 182366

Poze cu "bombele" circuland in diferite orase. Detalii gasiti la descrierea pozelor.

Sursa pozelor: fortepan.hu



69816.jpg
 Descriere:
Baia Mare - 1980
 Mărime fișier:  82.07 kb
 Vizualizat:  de 19215 ori

69816.jpg



47176.jpg
 Descriere:
Dac 117UD, 2 usi, Brasov, anul 1986
 Mărime fișier:  101.64 kb
 Vizualizat:  de 19215 ori

47176.jpg



77358.jpg
 Descriere:
Odorheiu Secuiesc, anul 1989
 Mărime fișier:  132.2 kb
 Vizualizat:  de 19215 ori

77358.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Autobuze Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community