Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 8716 Locație: Iasi
|
Trimis: Mar 13 Dec 2005 14:30:18 Titlul subiectului: v2a iasi |
6750 |
|
V2A : #350-#374.
#351-#374 - vagoane ex-V2A si ex-V3A aduse de la OTL Oradea si RATUC Cluj-Napoca (1993-1997) si transformate (scurtate, adaptate pentru 1000 mm, etc.) la SC Nicolina SA Iasi.
#350 a venit nou de la Bucuresti (prototip) in 1992.
In 2001 a inceput casarea lor, fiind definitivata in 2003. A mai ramas unul singur (#356, ex-#352), folosit pana in 2004 ca vagon-scoala. Din 2004 nu mai circula nici acesta (se afla in Depoul Dacia - Sectia 2).
Boghiu de V2A din Iasi.
Boghiurile vagoanelor V2A din Iasi au fost construite la SC Nicolina SA Iasi, dupa un proiect al domnului inginer Dorian Geba. Nu s-a folosit nimic provenind de la vagoane Timis 2.
Din pacate, nu am imagini cu vreun boghiu al lui #350 (prototipul construit in Bucuresti special pentru Iasi).
|
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 8716 Locație: Iasi
|
Trimis: Dum 01 Ian 2006 11:08:09 Titlul subiectului: v2a |
10326 |
|
Vagoanele V2A din Iasi au fost in numar de 25 - unul (#350) a fost construit la Bucuresti special pentru Iasi, fiind un prototip pe baza caruia au fost modificate celelalte, iar restul de 24 au fost aduse din Cluj-Napoca (16) si Oradea (8), unele fiind V2A, altele V3A. Modificarile care le-au fost aduse s-au desfasurat pe parcursul a 5 ani, din 1992 pana in 1997, fiind date in exploatare in transe (3 vagoane in 1993, 9 in 1994, 6 in 1995, 2 in 1996, 4 in 1997). Solutia a fost adoptata in ideea ca era nevoie de vagoane de capacitate, care sa inlocuiasca tramvaiele Tatra T4R de pe traseele in panta (in special de pe Copou). Solutia nu e absolut deloc de condamnat, avand in vedere momentul cand s-a recurs la ea (anul 1992) si "handicapul" reprezentat de ecartamentul de 1000 mm care restrangea enorm posibilitatile de achizitie de atunci.
Boghiurile pentru cele 24 de vagoane au fost construite de la zero la SC Nicolina SA Iasi, dupa un proiect al dl. inginer Dorian Geba, pentru care a primit brevet de inventie.
Nu detin, deocamdata, date privitoare la alte modificari de natura tehnica ce le-ar fi fost aduse intre momentul primirii si cel al darii in exploatare. Modificarile nu au fost doar de natura tehnica, ci si estetica (imaginile ce urmeaza sunt edificatoare).
Din anul 2001 au inceput sa fie retrase din circulatie (in prima faza dupa aducerea, in 2001, a celor 14 vagoane GT5 din Augsburg, care le-au luat si numerele de parc, proces definitivat in 2003, dupa aducerea in Iasi a 27 de vagoane GT4 modernizate din Halle ; tot cu aceasta ocazie au fost retrase si ultimele vagoane Timis 2). A mai fost pastrat un singur vagon V2A - numerotat #356, fiind ex-#352 -, folosit pana in 2004 ca vagon-scoala (exista si in acest moment).
V2A #364 (imagine scanata dintr-un pliant scos de RATC Iasi in 1998, cu prilejul centenarului transportului public iesean):
Imagini cu V2A #356 (ex-#352) in 2005:
(luneta si parbrizul nu au fost asa de la inceput)
Boghiul motor de sub segmentul B al lui #356:
Boghiul purtator al lui #356:
Detaliu cu inscriptiile SC Nicolina SA Iasi:
|
|
Sus |
|
|
Vizitator
|
Trimis: Dum 01 Ian 2006 14:20:45 Titlul subiectului: |
10347 |
|
Cum arata usile alea.. ...Cred ca sunt luate de la vreun DAC.O intrebare: de ce au acele ''APARATORI" deasupra farurilor? Parca sunt masini de armata. Sau le-au personalizat pentru Iasi?
|
|
Sus |
|
|
mirciulina
Data înscrierii: 01/Noi/2005 Ultima vizita: 21/Apr/2009 Mesaje: 30 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Dum 01 Ian 2006 20:20:09 Titlul subiectului: |
10427 |
|
cu siguranta aparatorile acelea au ca scop directionarea fascicolului de lumina si impiedicarea dispersiei luminii...
|
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 8716 Locație: Iasi
|
Trimis: Lun 02 Ian 2006 02:17:06 Titlul subiectului: |
10504 |
|
Spre sfarsitul anilor '90 au fost introduse si pe traseul 11. Anul 2001 le-a trimis si pe 5 si spre pieire. Intre 2001 si 2003 mai aparea rar cate un V2A pe traseul 3. Pe Copou nu au mai fost trimise dupa 2001.
Particularitatea lui #352 a fost botul aplecat foarte tare. Si la spate avea aceeasi problema, insa mai putin pronuntata. De asemenea, #352 a fost vopsit de la inceput in culori mohorate (in special nuanta de crem era mai inchisa). Cu toate acestea, conform persoanei care s-a ocupat indeaproape de vagoanele V2A din Iasi, #352 a fost cel mai bun dintre cele 24 modificate.
S-au descurcat foarte bine pe toate pantele, inclusiv la Copou.
|
|
Sus |
|
|
TATRA
Data înscrierii: 04/Dec/2005 Ultima vizita: 02/Noi/2012 Mesaje: 556 Locație: Iasi
|
Trimis: Vin 06 Ian 2006 22:55:35 Titlul subiectului: |
11351 |
|
V2A-urile din Iasi au avut deschidere pneumatica a usilor. Erau groaznice! De scaune ce sa mai zic? Unele aveau scaune de plastic, altele din placaj.
Gasesc mai confortabile scaunele de Timis, sunt si mai late, cu spatarul mai inalt. O parte din scaunele Timisurilor casate au ajuns sa fie montate in troleibuze (Rocar) sau autobuze (Ikarus - dupa distrugerea tapiteriei de catre "publicul calator"). Dar imi mentin parerea despre Timisuri: au fost bune! Mai bune ca V2A, care au avut o viata mult mai scurta in Iasi.
V2A-urile din Iasi? Zgomotoase. Huruia mai tot timpul compresorul momtat pe segmentul 2. Usile faceau un zgomot infernal la deschidere si inchidere (se izbeau), la macaze trancaneau la greu. Consumul de energie mult mai mare ca la Tatre (la fel si in cazul Timisurilor), garda la sol inalta, finisaje inestetice, unele usi nici nu aveau geamul prins in totalitate in cheder, ci doar pe in vreo 4-6 locuri (ca sa tina) si binenteles iarna congelai in ele (idem Timis; imi aduc aminte ca o cunostinta de a mea a "botezat" Timisurile din Iasi "FRAM"). In ceea ce priveste trancanelea V2A-urile era neintrecute.
|
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 8716 Locație: Iasi
|
Trimis: Dum 15 Ian 2006 19:29:29 Titlul subiectului: |
12465 |
|
Cu V2A nu au fost probleme grave. Au mai deraiat la macazuri, din cauza starii proaste a acestora (dupa trecerea unui boghiu macazul se schimba si urmatorul boghiu o lua pe celalalt sens; daca vagonul avea ceva viteza se ajungea la deraiere, altfel problema se rezolva repede). Dupa introducerea macazurilor cu limba elastica incidentele s-au diminuat considerabil.
V2A-urile din Iasi... dpdv fonic si al finisajelor nu au fost nemaipomenite, insa si-au facut treaba cu brio. Incidentele in care au fost implicate - ma refer doar la incidente provocate de acestea, din varii motive - au fost putine si minore. Retragerea lor nu s-a datorat unor defecte, ci conjuncturii.
Sa nu uitam: vagoanele V2A din Iasi au fost practic reconstruite la SC Nicolina SA Iasi. Avand in vedere lipsa de experienta in domeniu, este de apreciat efortul si sunt de apreciat rezultatele.
Si in cazul vagoanelor Timis s-a incercat ceva, insa cele doua nenorociri in care au fost implicate la mijlocul anilor '90 au dus la nepunerea in practica (pe scara larga) a proiectului deja realizat pe vagonul #316. In plus, a inceput era second-hand si la capitolul tramvaie.
|
|
Sus |
|
|
OAB
Data înscrierii: 25/Noi/2005 Ultima vizita: 10/Mai/2022 Mesaje: 1621 Locație: Cluj
|
Trimis: Lun 16 Ian 2006 01:42:32 Titlul subiectului: 00000 |
12526 |
|
TATRA a scris: | V2A-urile din Iasi? Zgomotoase. | Când au început să zdrăngăne V2A-urile ieșene? În 1996 am călătorit cu 3 V2A-uri (unul dintre acestea fiind #362) și pot să spun că se comportau mult mai bine ca la Cluj. De altfel, am fost surprins când am aflat că marea majoritate a V2A-urilor ieșene sunt achiziționate de la Cluj. E drept că au fost modernizate la Nicolina. Într-adevăr, compresorul mai suna (din câte îmi aduc aminte, compresorul era montat pe segmentul 2, nu departe de articulație), dar, lucru deosebit de important, LA V2A-URILE IEȘENE NU SE AUZEA ACEL ȚIUIT DIN SPATELE SEGMENTULUI 2, ȚIUIT CARACTERISTIC ATAT TRAMVAIELOR V2A CAT ȘI TRAMVAIELOR V3A. La Cluj, tramvaiul #111 (V2A) țiuia atât de tare încât sunetul respectiv se auzea și de la 300 m distanță și asta când tramvaiul mergea. Vă puteți da seama cum se auzea țiuitul când tramvaiul era în stație.
|
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 8716 Locație: Iasi
|
Trimis: Lun 16 Ian 2006 02:04:54 Titlul subiectului: |
12532 |
|
Cum am mai spus, boghiurile vagoanelor V2A din Iasi au fost realizate de la zero, la SC Nicolina SA, dupa un proiect original pentru care s-a primit si brevet de inventie. Bandajele uzate, lipsa pieselor de schimb, starea caii de rulare, etc., au facut ca aceste tramvaie sa nu mai functioneze in parametrii initiali.
Masivitatea lor dadea un plus de poluare fonica.
|
|
Sus |
|
|
t u d o r Vizitator
|
|
Sus |
|
|
TATRA
Data înscrierii: 04/Dec/2005 Ultima vizita: 02/Noi/2012 Mesaje: 556 Locație: Iasi
|
Trimis: Mar 28 Mar 2006 18:53:49 Titlul subiectului: |
19382 |
|
Am gasit o fotografie in care se obeserva mai bine cum aratau V2A-urile din Iasi. Nu toate au avut aceeasi schema de culoare.
Cred ca e vorba de vagonul #354. Fotografia este scanata de pe afisul sarbatoririi a 100 de ani de transport electric in Iasi, in 1998. Imi pare rau acum ca am taiat afisul, salvand doar pozele vagoanelor . Dar asta e!
V2A-urile au fost, sa zicem, un experiment. Au avut o durata de viata mica si, cincer sa fiu, nu se incadrau in peisajul Iasului. Apoi a venit o perioada cand au fost vopsite vreo 3 sau 4 vagoane in alb ptr reclame la tigari L&M (#360, #363, #365 - de astea 3 imi amintesc). Erau paca ceva mai dragute. O schema destul de reusita ptr V2A a fost cea de pe #370, #371, #372, #373, #374 - partea geamurilor si usile albe, braul albastru (nuante diferite ptr fiecare vagon) si cate o dunga galbena deasupra boghiurilor. Cand au fost aduse Tatrele T4D, V2A-ul #374 a primit ptr cateva zile un tren de palete Tatra la pantograful sau, dupa care s-a revenit la paleta originala. Era destul de haios.
Iata si un V2A cu reclame L&M...nu stiu exact ce vagon este. Scuze ptr calitatea fotografiei.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
44.65 kb |
Vizualizat: |
de 46577 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
13.81 kb |
Vizualizat: |
de 43939 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 8716 Locație: Iasi
|
Trimis: Dum 17 Sep 2006 21:23:46 Titlul subiectului: bbbbbbbb |
33533 |
|
Prototipul V2A pentru Iasi (1000 mm). Info: forum vechi, forum nou, URAC.
Foto: Thomas E. Fischer, 15.09.1992, in schema de vopsire originala, asa cum a fost livrat de catre URAC (in dreapta inca o dunga oblica, galbena; cele 3 dungi se repeta pe primul segment). Material comercial.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
147.92 kb |
Vizualizat: |
de 46030 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 8716 Locație: Iasi
|
Trimis: Mar 08 Ian 2008 20:42:23 Titlul subiectului: |
86792 |
|
356 (ex-352 - aici gasiti o poza cu el pe vremea cand purta numarul initial) exista si va fi pastrat.
|
|
Sus |
|
|
fider
Data înscrierii: 31/Mai/2007 Ultima vizita: 10/Oct/2008 Mesaje: 202 Locație: Bucuresti (Vest)
|
Trimis: Mie 09 Ian 2008 00:55:07 Titlul subiectului: |
86801 |
|
Din ce imi dau seama privind atent la boghiu pot concluziona ca vagoanele V2A modificate de Nicolina erau o realizare foarte buna, reducand din problemele inerente ale boghiului V3A si accentuarea lor pe linie ingusta. Practic, boghiul este similar intr-o oarecare masura celor de la vagoanele de metrou si celor folosite la tramvaiele de mare capacitate din vest. Produsul realizat de Nicolina presupun ca avea un comportament foarte bun in conditiile dificile ale traseelor si starii precare a unor cai de rulare a tramvaielor din Iasi.
Astfel, boghiul conceput la Nicolina aducea beneficii precum:
- stabilitate imbunatatita datoria rezemarii boghiului la capetele osiilor
- acces facil, protejare si lubriefiere mai buna a capetelor de osie (lagarelor)
- suspensie mult mai elastica decat la V3A clasic si echilibrare buna prin cele 2 amortizoare hidraulice in loc de unul singur
|
|
Sus |
|
|
bogdan
Data înscrierii: 14/Mai/2006 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 681 Locație: Ploiesti
|
Trimis: Mar 20 Ian 2009 20:41:32 Titlul subiectului: 372 |
104647 |
|
372
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
245.07 kb |
Vizualizat: |
de 42561 ori |
|
_________________ 37 de ani de tramvai in Ploiesti! 1987-2024! La mai mare!
Avatar:vagon KT4DM 102. |
|
Sus |
|
|
dexter23
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 20/Mar/2023 Mesaje: 144 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Vin 23 Ian 2009 10:43:00 Titlul subiectului: |
104801 |
|
Pe unde, mai exact, este facuta aceasta poza? Cumva la imediat dupa Tg. Cucu unde traseul 3 merge la stanga?
_________________ We are just a small, lonely piece in the world of computers. |
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 8716 Locație: Iasi
|
Trimis: Vin 23 Ian 2009 10:49:28 Titlul subiectului: |
104802 |
|
Tatarasi Sud, inainte de macazul unde traseul 3 se desprinde spre Dancu.
Se observa:
- iesirea din fostul rond de la Tatarasi Sud
- infrastructura fostei linii de troleibuz 47
|
|
Sus |
|
|
florin.lifticariu
Data înscrierii: 01/Noi/2007 Ultima vizita: 05/Iul/2016 Mesaje: 14 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mie 23 Sep 2009 19:07:56 Titlul subiectului: Intiativa de salvare a V2A-Nicolina #356 |
117388 |
|
Mai exista 356 ?
|
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 8716 Locație: Iasi
|
Trimis: Mie 23 Sep 2009 19:20:22 Titlul subiectului: tempo |
117389 |
|
Exista.
foto: 14 septembrie 2009
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
114.03 kb |
Vizualizat: |
de 41175 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
MYSU
Data înscrierii: 09/Ian/2008 Ultima vizita: 10/Mai/2024 Mesaje: 192 Locație: Iasi
|
Trimis: Sâm 26 Sep 2009 17:51:02 Titlul subiectului: |
117595 |
|
Sinteti siguri ca este 356 cel original ?Sau a fost schimbat nr. de parc? Am sa vorbesc cu prietenul meu al carui vagon a fost ca el il cunoaste mai bine ca oricine momentan lucreaza pe vag.324 si a tinut foarte mult la vag.356.
|
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 8716 Locație: Iasi
|
Trimis: Sâm 26 Sep 2009 19:08:50 Titlul subiectului: |
117604 |
|
Este vagonul 352, celebrul V2 cu mijlocul ridicat, botul si spatele in pamant si cel mai urat vopsit dintre toate atunci cand a aparut (crem murdar). In mod ironic, doar el a mai ramas.
|
|
Sus |
|
|
cos
Data înscrierii: 20/Iul/2007 Ultima vizita: 31/Oct/2012 Mesaje: 83 Locație: Bucuresti; Sibiu
|
Trimis: Mar 20 Apr 2010 10:26:47 Titlul subiectului: |
126047 |
|
Din cate se pare boghiurile de Nicolina au pastrat sistemul de franare cu federe. Intrebarea e: de ce si boghiul de articulatie are cheie pentru defranare a federului? In Bucuresti boghiurile purtatoare nu au (si nu au avut) frana cu federe. Cumva boghiul de sub articulatie e motor?
|
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 8716 Locație: Iasi
|
Trimis: Mar 20 Apr 2010 13:53:59 Titlul subiectului: |
126067 |
|
Boghiul de sub articulatie este purtator, insa toate boghiurile au sisteme de franare, de aceea este prezenta si pe boghiul purtator modalitatea de defranare manuala in cazul in care vagonul ramane la strada fara aer.
|
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 8716 Locație: Iasi
|
Trimis: Lun 12 Sep 2011 08:37:54 Titlul subiectului: |
148460 |
|
Iasi, 1998 (sursa: Tramfan2011 on flickr):
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
119.72 kb |
Vizualizat: |
de 35518 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
126.32 kb |
Vizualizat: |
de 35518 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
108.54 kb |
Vizualizat: |
de 35518 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
129.69 kb |
Vizualizat: |
de 35518 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
190.42 kb |
Vizualizat: |
de 35518 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
147.33 kb |
Vizualizat: |
de 35518 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
tramfan
Data înscrierii: 13/Ian/2011 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 1092 Locație: Iasi
|
|
Sus |
|
|
|