Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Istoricul transportului in comun din municipiul Sibiu

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul SIBIU
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
radu



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 18/Noi/2017
Mesaje: 1045
Locație: Sibiu

MesajTrimis: Dum 18 Dec 2005 12:39:27    Titlul subiectului: Istoricul transportului in comun din municipiul Sibiu 7850

Municipiul Sibiu, o bijuterie arhitectonica si culturala este situat chiar in inima Romaniei, avind o istorie plina de evenimente ce s-au racordat la trairile Europei.
In anul 1904 se introduce pt. prima data in Romania, la Sibiu, OMNIBUZUL. Acest bunic al troleibuzului a fost adus din Budapesta si era dotat cu motor electric dar cu roti din lemn. Acest original mijloc de transport a circulat pe ruta Gara – Floasu doar doua luni.
Proiectul pt. introducerea in acest municipiu a unui transport electrificat prinde contur in anul 1905 la propunerea lui Carl Wolf. Astfel, la 8 noiembrie 1905 se da in folosinta traseul de tramvai Piata Garii – Parcul SubArini, aceasta ruta extinzindu-se pina la Padurea Dumbrava.
In perioada 1914-1917 se construieste linia interurbana de tramvai ce leaga Sibiul de comuna RASINARI. Desi initial se dorea racordarea Rasinariului la calea ferata (legaturile cu Vintu de Jos si Brasov fiind facute in acea perioada), acest lucru nu s-a putut realiza din motive tehnice.
Linia de tramvai ce functioneaza si astazi s-a realizat in sistem „barter”: materialele necesare constructiei dar, in principal, cei care au lucrat efectiv (rasinarenii) au fost platiti nu in bani ci in grine.
Momentele de glorie ale tramvaiului sibian au apus incet-incet, astfel ca din anul 1970 incoace functioneaza doar linia Cimitir – Padurea Dumbrava – Muzeul Astra – Rasinari (a fost scoasa si ruta ce facea legatura cu Gara Turnisor, prin Piata Cibin).
Odata cu aparitia IJTL Sibiu transportul cu autobuze se dezvolta in tot orasul, societatea dispunind in anii ’80 de o flota de masini compusa din autobuze de tip:
-IKARUS (12 buc.): 31SB3861-3869, 1421, 1422, 1429-1431;
-SKODA KAROSA SM11 (25 buc.) cu numerele de inmatriculare 31SB4142-4156, 1464, 1488, 1492, 1498, 1512, 1522, 1523, 1524, 1526;
-ROMAN 30-40 buc., printre care: 31SB2200, 1196, 1198, 2230, 2229, 1781, 1782, 1281, 3879-3882, 4684-4688, 1192, 3370, 3674-3676, 4307-4312, 1225, 3790, 1210, 3113, 2459
-DAC 117UDM 30 buc., printre care: 31SB 1738, 5169-5176, 4728-4732, 1348, 1390, 2266, 2338, 4559, 108, 111, 114, 5460-5463, 1729, 4469 (actualul 173).
In data de 17 august 1983, datorita eforturilor directorului de atunci, Capraru, se introduce troleibuzul, acesta circulind pe doua rute, fiind aduse din Bucuresti (ITB) 20 bucati troleibuze de culoare albastra, cu numerele de inventar cuprinse intre 228-247. Reteaua de troleibuze se va extinde treptat, fiind aduse la Sibiu troleibuze articulate noi, dotate cu tragatoare: 250-255, 258-260, 270-289, 300-305. Se mai aduc si troleibuze uzate IT Bucuresti (307-316, 285 II, 336-338). Pe masura ce troleibuzele invechite se caseaza, echipa de troleibuze a IJTL Sibiu (fosta ITSibiu) se inoieste continuu: 320-331, 356-358, 361-362. Autobuzele si troleibuzele vechi erau trecute in conservare, pt. piese de schimb, intr-un depou situat pe str. PREOT BACA. Acest loc este acum teren arabil, impartit „cu” Legea 12/1990.
Dupa Evenimentele din DECEMBRIE 1989 activitatea de transport urban din municipiul Sibiu cunoaste un declin accentuat, la fel ca toate regiile de transport din tara: mijloace de transport vechi, lipsa investitii, trasee anulate.
Trebuie mentionat faptul ca in 1989 se da in folosinta prima linie de troleibuz din municipiul MEDIAS, judetul Sibiu, T1 Gara – Automecanica. Se aduc de la Sibiu citeva troleibuze vechi de proba (228, 229, 234, 308) si mai apoi 4 troleibuze uzate ITBucuresti, vopsite portocaliu inchis (332-335), pastrindu-se numerotarea practicata la Sibiu. Alte troleibuze sibiene ce au luat drumul Mediasului sint: 323, 330 –in circulatie si astazi, cu acelasi numar de inventar 361 si 362.
Dupa tergiversari, se infiinteaza actuala societate TURSIB (aflata in subordinea Consiliului Local, dar conducindu-si activitatea dupa regulile unei firme) care, treptat-treptat se va pune pe picioare. Au fost achizitionate din WEIMAR 5 troleibuze SKODA 14Tr03, fiind puse in circulatie doar cele cu numerele 363 (ex-Weimar 243, 8002), 364 (245, 8004) si 367 (246, 8011) –troleibuzul 244 Weimar (8005) nu a circulat niciodata in Sibiu, fiind adus pt. piese de schimb. A fost adus si un troleibuz din LAUSANNE (ex-Zurich) avind numarul original 803, fiind inventariat cu nr. 366 Sibiu –actualmente zace in curtea Tursib cu nr. 217- troleibuz indragit de sibieni, acesta numindu-l „Marele Alb”.
Si-au facut aparitia troleibuzele romanesti dotate cu „chopper”, 228-231 troleibuze articulate si 232-239 troleibuze nearticulate ROCAR (dupa cum se vede, s-a reluat vechea numaratoare, incepind de la 228). Se primesc si 4 troleibuze VOLVO FBW donatie de la TL Lausanne: 681-684. Aceste troleibuze moderne, desi avind ani buni in circa, au pastrat multa vreme numerele de inventar din Lausanne (chiar si tablitele cu traseele originale, de exemplu 1 La Maladiere – Bellevaux. De fapt „am circulat” si prin Biel cu traseul 8 Bozingen –Boujean). Troleibuzul 683 a avut viata scurta, suferind un accident serios.
Apar dupa o vreme troleibuzele din BIEL (BIENNE), 685-699 dar si autobuzele din Belarus de tip MAZ, achizitionate in leasing de la SC Dunarea Galati.
Troleibuzele si autobuzele se renumeroteaza, numaratoarea troleibuzelor incepind cu nr. 201 (fost 228). Se continua cu 202-204 (foste 229-231), 205-212 (232-239), 218-219 (681-682 TL), 220 (684 TL), 221-235 (troleibuzele din Biel, 685-699), 236-246 fiind ultimele troleibuze cumparate din Lausanne (din seria TL 701-718; 3 dintre troleibuzele acestei serii se afla in serviciu la FRIBOURG). Au mai fost aduse si autobuze din Lausanne, acestea fiind scoase aproape toate de pe trasee si descompletate(mare pacat!).
S-a realizat si inlocuirea unei parti a retelei de troleibuz din Sibiu (tronsonul Calea Dumbravii – Gara) cu componente Siemens ale retelei de troleibuz din KAPFENBERG (acestia la rindul lor au investit schimbind reteaua veche, apoi au scos pur si simplu troleibuzele!?). Cei din Kapfenberg au mai colaborat cu Romania troleibuzele lor fiind aduse la Medias. Dar si in SARAJEVO.
Actualmente sint in stare de functionare 31 de troleibuze, alte 6 troleibuze fiind in reparatii si troleibuzul 304 folosit pt. depanare.

05.03.2005
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
radu



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 18/Noi/2017
Mesaje: 1045
Locație: Sibiu

MesajTrimis: Mie 21 Dec 2005 12:28:06    Titlul subiectului: 8353

pai in sibiu lucrurile stau cam asa:la 17 august s a introdus troleibuzul in sibiu...si au fost introduse de la bun inceput clasicele T1 si T2.Pe atunci traseele erau in felul urmator: T1 intorcea la cimitir si se ducea pe Cl. Dumbravii-la intersectia cu Cl cisnadiei intra si T2ul ...singurele 2 macazuri din sibiu...la acea vreme...si un macaz intersectie(cruce)...mai era unul de iesire din garaj la poarta 1 pe calea dumbravii...dar acel macaz creea multe probleme...datorita proastei constructii de foarte multe ori intra captatorul de pe firul + pe - datorita puntii cruce prost facuta....buuuun....deci intersectia T1 si T2 era pt mine fascinanta....(mica paranteza...la gradinita....dupa ce desenam ceva pe hartie intrebam educatoarea daca pot sa desenez pe spate intersctia de trolee T1 si T2...si tanti aia se uita la mine ca la masini straine...Smile)))apoi se duceau ambele trasee pe tronson comun...dioda-casa modei-teatru-bdul 23 august(actual coposu) constitutiei-gara....acum ceea ce ai vayut tu victors...este vechea intoarcere a troleibuzului la gara...el intra de pe constitutiei pe magheru piata garii si se intorcea pe 9 mai constitutiei....dar odata cu lucrarile de modernizare pe bdul coposu si gara reteaua a fost inlocuita...T2 avea intoarcere pe M Viteazu la cofetaria ghiocelul...unde este leonardo acum...daca te uiti atent pe retea o sa vezi elemente de curba desi reteaua este drept intinsa...sunt elementele in curba care au ramas din veche aintoarcere..era ff faina...am desenata pe caiet si vechea retea...intersectia de semafoare de pe m viteazu nu a existat...iar blocurile din capat nici nu existau...
apoi s a introdus T3 pe traseul bine stiut: Gara-teclu-pta Cibin-Autogara2.
Imediat dupa introducerea T3ului in 1985 si totodata cu aducerea a noi troleibuze s a prelungit in prima faza atat tronsonul T1 cimitir-han dumbrava in 1986 si T2 Cofetaria Ghiocelul-Pitata rahovei....In 1987 s a extins si reteaua de troleibuz in curtea ITSului...s a restrans parcul de taxi si basculante...care mai tarziu ...prin 1988 a fost mutata cu tot din poarta 3 a ITSului....reteaua de pe ariesului urma sa faca legatura dintre garaj si nou infiintatele trasee T4 si T5 in 1988...deci de prin sfarsitul anului 1986 pana in 1988 s a tot lucrat la retea...finalul lucrarilor fiind si transformarea strazii ghe dima dintr o strada ingusta si neasfaltata intr una de baza pt tot traficul....in vara lui 88 se dadeau in folosinta noile trasee T4 si T5 care mergeau de asemenea pe un traseu comun din Han-ghe Dima-Pta Rahovei-V Aaron-iar la Blocul cu bulina se desprindeau iar T4 mergea ca si in prezent spre Balanta iar T5 spre ICMnerg.Desi reteaua de troleibuz peste podul garii a fost prima parte din noul tronson(1986)...ea nu a fost data in folosinta decat dupa revolutie...chipurile era pre ingust....dar pana la urma....s a dat drumul...reteau de pe podul garii venea pana aproape de vechea intresectie de la spital...care era simpla si semaforizata...desi nu a fost folosita niciodata ea a fost data jos...pana aproape de podul garii...pt ca apoi sensul giratoriu a venit pana aproape de pod....reteaua de pe bdul coposu a fost pusa in 1987 doar pe partea dinspre zidurile cetatii pe console duble...iar apoi s a lucrat la ruperea din malul de pamant care desparte bulevardul de str gimnasticii...si s a produs largirea bdului pe 4 benzi....in intersectia de la spital circulatia s a efectuat pe partea dinspre parcul tineretului unde reteaua de troleibuz era pe consola dubla pana pe la biserica lui gigi becali....iar apoi a fost prelungita pe consola dubal pana la 9 mai...si tot pe consola dubla era pana in gara....asta...atunci cand bdul magheru a fost largit...apoi...reteaua a fost pusa pe consola dubla pe bdul magheru iar cea de pe 9 mai a fost desfiintata....detot...pana in prezent inca se mai vede reteaua dubla de pe magheru desi T1 parcurge traseul teclu pana la giratoriu...cand s a dat drumul la circulatia pe podul garii s au introdus in sistem circuit traseele T4 si T4b si T6 si T6b...un circuit este bine cunoscut...anume cel al lui T4: Han-Balanta(via Teatru/Vaaron) si T6 si T6b venea pe mihai viteazu si se ducea mai departe in V Aaron...Balanta...aceste 2 trasee nu au fost T6 si T6b au fost introduse prin 1990 dar scoase in 1992...deci nu a rezistat mult...in schimb T4 si T4b pana in 2002 cand a fost inchis podul garii....T7 a fost introdus in 1992 cand s a extins reteaua spre valea aurie prin str argesului calea poplacii v aurie...un traseu care a circulat ceva vreme si sub denumirea de CURSA SPECIALA pe traseul: Gara-Teatru-Cl Dumbravii-Argesului-V Aurie...in varianta CURSA SPECIALA a functinat in momentul cand T7 impreuna cu T7b a functionat de asemenea in sistem circuit pe segmentelele Gara-V aurie via Teatru/Strand.In 1993 s a dat drumul si ultimului segment de traseu T8 pe actualul traseu Gara-BJATM(Bricomat)...multa vreme dupa montarea retelei prin turnisor troleibuzul nu a functionat din cauza viaductului de cale ferata care obliga reteaua sa fie intinsa la mai putin de 4,5 m cat etse standardul de inaltime....cam asa stau lucrurile....sper ca nu am plictisit si ai avut rabdare sa citesti tot...
PS. Bine ai venit dinnou printre noi
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
cos



Data înscrierii: 20/Iul/2007
Ultima vizita: 31/Oct/2012
Mesaje: 83
Locație: Bucuresti; Sibiu

MesajTrimis: Dum 25 Noi 2007 18:59:10    Titlul subiectului: 84991

Am o curiozitate ce s-ar incadra cel mai bine in acest subiect (ca sa nu mai deschid unul nou): pozele nr. 4 si nr. 5 ale lui Hans Oerlemans unde sunt facute? Cumva acela era terminalul de la Gara Turnisor? Acum nu mai seamana deloc...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
radu



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 18/Noi/2017
Mesaje: 1045
Locație: Sibiu

MesajTrimis: Dum 25 Noi 2007 20:19:39    Titlul subiectului: 84992

Foto 4 si Foto 5 sunt facute exact pe Bulevardul Victoriei unde in prezent se afla caminul studentesc de langa bazinul Olimpia. In 1972 s a renuntat la linia ce lega gara de han.Tramvaiul, la acea vreme, venea din rasinari si intorcea in capatul Parcului subarini, deoarece f multe rasinarence faceau naveta la fabrica textila Steaua Rosie.Apoi si acea parte s a desfiintat undeva prin 77-78 urmand ca tramvaiul sa ramana prezent in Sibiu doar sub forma lui actuala, adica Sibiu-Rasinari
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
stfp



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 18/Noi/2017
Mesaje: 1731
Locație: Bucuresti 6

MesajTrimis: Mar 08 Ian 2008 00:13:45    Titlul subiectului: 86743

Tot legat de istoricul transportului sibian: Cum s-a ajuns la scrierea numerelor de parc cu acel font 'electronic' care pe langa faptul ca este, dupa parerea mea, o mare oribilitate mai este si susceptibil la a fi citit gresit, mai ales cand incepe sa se stearga (vezi cazul unor autobuze MAZ). De ce nu s-a pastrat fontul prezent la inceput pe troleele articulate, font mare, usor de citit si placut ochiului?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului Adresa AIM Codul Yahoo Messenger
radu



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 18/Noi/2017
Mesaje: 1045
Locație: Sibiu

MesajTrimis: Mar 08 Ian 2008 03:54:50    Titlul subiectului: 86764

Vezi tu, au existat vremuri in care ne saturasem de aceleasi banale si vechi numere albe sau negre de parc.Acum sincer insa, mi e dor de ele.M am interesat si in vopsitoria Tursib ele nu mai exista.Merg pe o logica si cred ca ele au aparut imediat dupa revolutie, cand se dorea o schimbare, indiferent in ce, dar schimbare sa fie.La inceput mi au placut, sincer, cele electronice,dar cu timpul mi a fost dor de ce a fost. O alta explicactie pentru care a fost modificat sablonul este si conceptul de vopsire a troleibuzelor.Mi aduc aminte ca fata troleibuzelor 252 si 286 au fost coafate si au primit numerele in format electronic.Apoi toate RKurile facute sunt caracterizate prin nuanta alb albastra.Astfel numerele electronice dadeau posibilitatea modificarii numarului de parc peste noapte.De ex. 272 a devenit 302, 250 a devenit 286, 277-288 samd.Aceste numere electronice mai sunt partial folosite si astazi.Defapt astazi, conducerea tursib este prima din tara care renunta la numerele de parc.Astfel autobuzele au numerele lor de inmatriculare si troleibuzele la fel, ceea ce personal mi se pare CEA MAI MARE PROSTIE.La revizor suna ceva in genu "23TSBul se retrage si intra B3337le sau sb 06 ukj s a defectat.troleibuzul SB 0101 este defect"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul SIBIU Ora este GMT + 3 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community