Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
tudor Vizitator
|
Trimis: Mar 25 Oct 2005 09:28:13 Titlul subiectului: *Tramvaiele Festival și Electroputere (originale) |
293 |
|
Am postat in album pozele cu boghiul de vagon Festival. Aceste vagoane, precum si cele EP au fost echipate cu astfel de boghiuri inainte de a fi adaptate pentru cele de V3A. Este un boghiu bimotor, cu frana pneumatica si suspensii primare si secundare pe arcuri.
Isi mai aminteste cineva de aceste vagoane inainte de modernizarea lor cu boghiuri de V3A?
|
|
Sus |
|
|
Tom
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2008 Mesaje: 604 Locație: Bucuresti; Iasi
|
Trimis: Mar 25 Oct 2005 10:16:23 Titlul subiectului: |
298 |
|
Daca pozele sunt facute in dep.Victoria, sa inteleg ca s'a ales praful de vagonul Festival/EP care se vedea la intrare ?
Nu-mi amintesc vagoanele in circulatie. Tot ce stiu e din poze si din monografia nepublicata de RATB.
Stiu ca ITB a fabricat 37 vagoane motor, dar nu stiu cate remorci.
Vagonul 3037 a fost trimis ca model la Craiova si acolo au mai fabricat vreo 200 vagoane. Nu stiu daca 3037 s'a mai intors vreodata in Bucuresti si nici daca a circulat aici.
|
|
Sus |
|
|
falizwim
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 01/Aug/2013 Mesaje: 56 Locație: Bucuresti 3 (Labirint+Traian) - Israel
|
Trimis: Joi 24 Noi 2005 14:37:28 Titlul subiectului: Tramvaie V51 (Festival) si EP - originale |
3702 |
|
Tramvaie V51 (Festival) si EP - originale
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
89.78 kb |
Vizualizat: |
de 43943 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
56.45 kb |
Vizualizat: |
de 42988 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
61.53 kb |
Vizualizat: |
de 42988 ori |
|
Ultima modificare efectuată de către falizwim la Joi 15 Dec 2005 22:15:22, modificat de 1 dată în total |
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Mar 14 Feb 2006 15:38:21 Titlul subiectului: |
58404 |
|
Am scanat cateva poze. Iata un tramvai "Festival". Poate cineva sa ne faca o clasificare a tramvaielor tip Vxy, eventual exemplificata cu ceva poze, fiindca eu unul nu sunt lamurit nici acum care cum sunt.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
49.05 kb |
Vizualizat: |
de 40451 ori |
|
_________________ Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf |
|
Sus |
|
|
HORIA
Data înscrierii: 26/Apr/2006 Ultima vizita: 16/Aug/2023 Mesaje: 141 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Joi 27 Apr 2006 14:13:31 Titlul subiectului: |
21530 |
|
Boghiurile de EP vechi erau cele mai silentioase din acea vreme, ziceai ca mergi pe perna de aer, nici nu se auzea cand trecea prin macaze.
Singura buba a lor era ca prindeau miscare de ruliu la viteza mare, il stiu pe 24 cand venea de pe Gloriei cum se misca.
Nu stiu de ce le-au casat, ca mergeau foarte bine, nu ca V2A care au bazaitoarea aia in spate de-ti tremura dintii in gura.
De ce nu le-or schimba axele la generatoare nu stiu...
|
|
Sus |
|
|
mrM
Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 05/Apr/2024 Mesaje: 1023 Locație: Bucuresti
|
|
Sus |
|
|
icsilviu
Data înscrierii: 23/Oct/2005 Ultima vizita: 26/Mai/2022 Mesaje: 93 Locație: Bucuresti 5
|
Trimis: Lun 19 Iun 2006 17:55:15 Titlul subiectului: |
25823 |
|
Cand a fost conceput acest model si intre ce ani s-a realizat productia de serie?
|
|
Sus |
|
|
Tom
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2008 Mesaje: 604 Locație: Bucuresti; Iasi
|
Trimis: Lun 19 Iun 2006 21:33:15 Titlul subiectului: |
25848 |
|
Vagonul V51?? = Festival a fost fabricat din 1951 pana in 1954.
S'au produs 37 vagoane (3001-3037), ultimul fiind produs ca prototip cu unele imbunatatiri. Prototip era pentru ca a fost trimis la Craiova, unde a inceput fabricarea lor sub numele EP, primul vagon EP (3038) a iesit pe poarta fabricii din Craiova la 8 Ianuarie 1955.
In total se pare ca au fost fabricate 267 vagoane, din care 37 Festival si 230 EP, neincluzand aici cele pentru alte orase (Timisoara, Arad si Oradea). La Bucuresti ele au fost 3001-3270, dar se pare ca 3037 nu s'a mai intors la Bucuresti. Dupa ce a inceput modernizarea lor sub numele EP/V3A, au fost 172 vagoane motor + 93 remorci = 265 vagoane. Daca acest calcul este adevarat, inseamna ca restul de doua sunt cel care se pare ca a fost taiat prin 2000 in Depoul Victoria + 3037.
Dupa cum se observa dintr'o poza din Oradea si din altele ale caror linkuri au fost puse pe forum, se pare ca au existat remorci EP care semanau bine cu vagoanele motor (in partea din fata), unele avand insa si rezistentele si ce mai au vagoanele motor deasupra, ceea ce ma face sa cred ca de fapt ele sunt vagoane motor transformate, ceea ce justifica afirmatia de mai sus legata de EP/V3A.
O alta caracteristica a EP'urilor pentru vestul tarii este caseta de afisare a liniei, lunga si impartita in 2 de o caseta centrala mica pentru numarul liniei
Surse: Monografia RATB (pag. 113). De confirmat daca e aceeasi cu cartea lui Sterian (scuze, nu stiu numele exact si titlul).
Este posibil ca 3037 sa fi fost fabricat in 1954, in conditiile de mai sus, sau aceea sa fi fost data plecarii spre Craiova. Oricum EP in 1955 este data certa.
O alta caracteristica a EP'urilor din Timisoara este ca usile se deschideau spre interior, nu spre exterior.
EP'uri la Bucuresti.
3134
3170
3206
32xx
Unele poze au fost micsorate pentru incadrarea cat de cat in spatiul forumului, in unele cazuri pastrandu-se doar partea ce contine vagoanele EP, care reprezinta subiectul topicului.
Toate pozele sunt afisate cu permisiunea lui Sergabi28 si Transurb Galati, detinatorul pozelor originale. Pozele sunt realizate in mai 1973 de Hans Oerlemans si tatal lui.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
106.73 kb |
Vizualizat: |
de 42686 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
150.19 kb |
Vizualizat: |
de 42685 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
94.8 kb |
Vizualizat: |
de 42685 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
102.18 kb |
Vizualizat: |
de 42685 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
HORIA
Data înscrierii: 26/Apr/2006 Ultima vizita: 16/Aug/2023 Mesaje: 141 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Sâm 18 Noi 2006 14:31:42 Titlul subiectului: |
66447 |
|
Un EP de pe linia 24, se vede simbolul A de la autotaxare.
De la vagonul motor fusesera scosi incasatorii, erau doar la remorca.
Un EP pe linia lui 24, intrand pe bd. Bucurestii Noi.
Apoi un EP cu remorca
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
134.52 kb |
Vizualizat: |
de 40311 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
112.92 kb |
Vizualizat: |
de 39840 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
118.07 kb |
Vizualizat: |
de 39833 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
serban
Data înscrierii: 10/Ian/2007 Ultima vizita: 29/Apr/2014 Mesaje: 9 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Joi 25 Ian 2007 11:57:39 Titlul subiectului: |
44632 |
|
iata o imagine a prototipului 3001, utilizat in vara anului 1977 ca vagon scoala.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
59.84 kb |
Vizualizat: |
de 41730 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
HORIA
Data înscrierii: 26/Apr/2006 Ultima vizita: 16/Aug/2023 Mesaje: 141 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mie 07 Feb 2007 10:36:23 Titlul subiectului: |
75545 |
|
Linia 24 in 1980
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
146.2 kb |
Vizualizat: |
de 41576 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Vin 14 Sep 2007 08:37:15 Titlul subiectului: Tramvaiele Festival și Electroputere (originale) |
82730 |
|
. . .
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
87.37 kb |
Vizualizat: |
de 41038 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
16.17 kb |
Vizualizat: |
de 41038 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
98.82 kb |
Vizualizat: |
de 41038 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
14.64 kb |
Vizualizat: |
de 41038 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
80.46 kb |
Vizualizat: |
de 41038 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
16.01 kb |
Vizualizat: |
de 41038 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
itb 139
Data înscrierii: 02/Iul/2007 Ultima vizita: 14/Feb/2014 Mesaje: 862 Locație: Bucuresti 1 (Grivita)
|
Trimis: Mar 18 Sep 2007 20:06:20 Titlul subiectului: |
82894 |
|
Observ din aceste poze ca tramvaiele aveau lipsa semnalizatoarele si stopurile din spatele vagoanelor si nici firma nu exista in spatele vagonului. Acestea nu existau deloc sau erau vagoane care aveau aceste elemente? Pentru ca Ep-urile modernizate la Electroputere dupa anul 1974 aveau stopuri si semnalizatoare, chiar si firma pe spate, insa nu mai aveau arcurile acelea la boghiuri, parca sunt ca cele de la locomotive, ci alt tip de suspensie!
|
|
Sus |
|
|
fider
Data înscrierii: 31/Mai/2007 Ultima vizita: 10/Oct/2008 Mesaje: 202 Locație: Bucuresti (Vest)
|
Trimis: Mie 19 Sep 2007 09:39:55 Titlul subiectului: |
82904 |
|
itb 139 a scris: | Observ din aceste poze ca tramvaiele aveau lipsa semnalizatoarele si stopurile din spatele vagoanelor si nici firma nu exista in spatele vagonului. Acestea nu existau deloc sau erau vagoane care aveau aceste elemente? Pentru ca Ep-urile modernizate la Electroputere dupa anul 1974 aveau stopuri si semnalizatoare, chiar si firma pe spate, insa nu mai aveau arcurile acelea la boghiuri, parca sunt ca cele de la locomotive, ci alt tip de suspensie! | Intr-adevar, la EP-urile modernizate s-a trecut la inlocuirea boghiurilor de provenienta feroviara la cele V3A. Cateva dntre schimbarile despre care stiu le voi mentiona mai jos.
Imbunatatiri:
-schimbarea formei caroseriei, indeosebi in fata, crescand vizibilitatea vatmanului, montarea lampilor stop, a casetei pentru numar
-fiabilizarea franei prin renuntarea la actionarea cu aer comprimat
-aparitia franei rezistive si cea a franei cu patina la sina.
-reducerea cheltuielilor de intretinere avand acelasi boghiu pentru majoritatea tramvaielor: cel de V3A.
Per total modernizarea nu a fost total reusita:
-podeaua a fost inaltata cu mult datorita boghiului diferit, vagonul a devenit relativ instabil putand deraia mai usor
-masa proprie a crescut usor si a aparut angrenajul V3A de la boghiu care mai face probleme (un motor la 2 osii)
|
|
Sus |
|
|
Acier
Data înscrierii: 15/Feb/2006 Ultima vizita: 08/Mai/2024 Mesaje: 367 Locație: Bucuresti 3 - Vitan
|
Trimis: Mie 19 Sep 2007 09:50:33 Titlul subiectului: |
82906 |
|
Pana la mijlocul anilor '60 circulatia era foarte redusa si prezenta lampilor de semnalizare sau stop nu era obligatorie, mai ales ca regulamentul de circulatie nu era atat de incarcat ca acum (nici numerele de inmatriculare ale autovehiculelor nu erau standardizate, fiecare si le facea dupa cum avea chef si inspiratie). In schimb, dupa modernizare au disparut lampile de gabarit de pe acoperis (au ramas doar pe V56 si V58).
P.S. boghiurile originale de V951/EP nu erau de provenienta feroviara
|
|
Sus |
|
|
itb 139
Data înscrierii: 02/Iul/2007 Ultima vizita: 14/Feb/2014 Mesaje: 862 Locație: Bucuresti 1 (Grivita)
|
Trimis: Mie 19 Sep 2007 19:52:28 Titlul subiectului: |
82914 |
|
Daca nu erau de provenienta feroviara, atunci de unde s-au inspirat inginerii de la Electroputere in cazul boghiurilor? Si ce ati zice de un Ep modernizat de URAC in anul 2000? Cum credeti ca ar iesi sau de ce nu tot de Electroputere?
|
|
Sus |
|
|
Acier
Data înscrierii: 15/Feb/2006 Ultima vizita: 08/Mai/2024 Mesaje: 367 Locație: Bucuresti 3 - Vitan
|
Trimis: Joi 20 Sep 2007 10:09:40 Titlul subiectului: |
82933 |
|
E, daca spui de inspiratie, da, sunt de acord :), dar nu de provenienta.
Inginerii de la Electroputere s'au inspirat din documentatia trimisa de URAC, pentru ca prototipul a fost facut la Bucuresti (vezi tramvaiele V951/Festival) in 1951. Vagoanele fabricate la Bucuresti aveau usi glisante cu deschidere pneumatica, precum si sistemul de franare. Cupola acoperisului era mai inalta, boghiurile cu 10 cm mai lungi si rotile mai mari (80 cm, standardul ITB la vremea aceea) si alt tip de motoare. Pentru alte detalii poti consulta topicul Tramvaie/Vagoanele Festival si EP. Decizia mutarii productiei la Electroputere cred ca s'a luat din considerente de productivitate, URAC neavand utilaje adecvate sau suficiente pentru o asemenea sarcina.
|
|
Sus |
|
|
mrM
Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 05/Apr/2024 Mesaje: 1023 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mie 30 Ian 2008 13:00:55 Titlul subiectului: |
87937 |
|
Am pus aici pozele cu boghiul de EP. Vor urma și cele cu București în care apar tramvaie Festival/V951 și EP
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
25.9 kb |
Vizualizat: |
de 39998 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
28.02 kb |
Vizualizat: |
de 39998 ori |
|
_________________ I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da). |
|
Sus |
|
|
serban
Data înscrierii: 10/Ian/2007 Ultima vizita: 29/Apr/2014 Mesaje: 9 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Joi 17 Iul 2008 08:37:27 Titlul subiectului: |
95925 |
|
Caracteristici principale vagon motor EP modernozat la Atelierele ITB - anul 1965
- lungime intre cupla frontala si cea din spate 14.800+/- 30 mm
- lungimea intre peretii frontali ai cutiei 14.100 mm
- ampatament vagon 6010 mm
- ampatament boghiu 1800 mm
- latime 2294 mm
- inaltime 3220 mm (de la sina la acoperis, fara pantograf)
|
|
Sus |
|
|
tfa2003
Data înscrierii: 20/Mar/2006 Ultima vizita: 30/Apr/2024 Mesaje: 60 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Vin 27 Feb 2009 20:15:10 Titlul subiectului: |
106837 |
|
Pentru cei mai "ruginiti", care am apucat vremurile cand in Bucuresti singura bucata de linie incastrata in beton era in teste intre Piata Sudului si Brancoveanu, principala amintire este ca aceste tramvaie chiar aveau suspensii fata de restul parcului (care era pe foi).
Le-am apucat pe linia 12 si 12B
|
|
Sus |
|
|
COSTACHE MIHAIL
Data înscrierii: 01/Feb/2009 Ultima vizita: 12/Mar/2024 Mesaje: 350 Locație: Bucuresti 2 (Tei)
|
Trimis: Sâm 11 Apr 2009 20:59:11 Titlul subiectului: |
109382 |
|
1. Vreau sa postez si eu o fotografie facuta la Piata Unirii, in care se vad 2 astfel de tramvaie EP. Imi cer scuze pentru calitatea pozei, dar pentru noi cei pasionati de tramvaie, are o valoare foarte mare. Poza este luata dintr-o carte intitulata simplu BUCURESTI si este scrisa de D-l Dan Berindei, carte aparuta la editura Meridiane in anul 1967, deci cu siguranta, fotografia este mult mai veche.
2. Universitate www.orasul.ro
3. Calea Grivitei
4. Piata Unirii
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
396.49 kb |
Vizualizat: |
de 37315 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
75.23 kb |
Vizualizat: |
de 33641 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
74.15 kb |
Vizualizat: |
de 33641 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
74.14 kb |
Vizualizat: |
de 33641 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
mrM
Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 05/Apr/2024 Mesaje: 1023 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mar 14 Apr 2009 20:41:51 Titlul subiectului: |
109557 |
|
În prima poză din seria celor 3 apare o remorcă. Acea remorcă e cumva un ex-vagon motor?
_________________ I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da). |
|
Sus |
|
|
COSTACHE MIHAIL
Data înscrierii: 01/Feb/2009 Ultima vizita: 12/Mar/2024 Mesaje: 350 Locație: Bucuresti 2 (Tei)
|
Trimis: Mar 14 Apr 2009 21:06:58 Titlul subiectului: |
109564 |
|
mrM a scris: | În prima poză din seria celor 3 apare o remorcă. Acea remorcă e cumva un ex-vagon motor? | Asta este intrebarea care am vrut si eu sa o pun! Eu stiu ca aceste tramvaie aveau remorci ca la V56, si mai stiu ca aceste Festivaluri au circulat prima oara fara nici o remorca . Iata si o poza cu acest tip de tramvai vazut din spate
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
80.46 kb |
Vizualizat: |
de 35499 ori |
|
_________________ http://vaporase.forumotion.net/forum.htm
http://calatorii.myfreeforum.ro/forum.htm |
|
Sus |
|
|
Lancaster
Data înscrierii: 06/Mai/2009 Ultima vizita: 25/Mai/2009 Mesaje: 39 Locație: Iasi
|
Trimis: Joi 07 Mai 2009 18:49:06 Titlul subiectului: |
110589 |
|
Textul german al fotografiei exact asta spune: "din lipsa echipamentelor electrice, o parte dintre vagoanele-motor cu 4 axe livrate după 1954 au trebuit folosite ca remorci până în 1965. Aici [n.n.: în fotografie] vagonul-motor 3188 cu remorca 3252 la stația-terminus Lacul Tei a liniei 17."
|
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Joi 03 Dec 2009 13:40:53 Titlul subiectului: |
120842 |
|
O pagina din "Modern Tramway" din 1975 in care apare o referinta extrem de interesanta, se spune ca "prototipul unui tramvai pe boghiuri - 3001 - a fost vazut in probe inca din 1952, dar productia de serie a inceput in 1954". Probabil ca se refera la V51-Festival.
Precizarea ulterioara, cum ca "pana in 1965 parcul cuprindea vehicule de la 3001 la 3260, cu unele dintre ultimele vagoane fiind livrate ca vagoane remorca, asteptandu-se totusi instalarea echipamentului electric" e bizara, ma intreb cat de credibila este.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
54.49 kb |
Vizualizat: |
de 34693 ori |
|
_________________ Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf |
|
Sus |
|
|
|