Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Italia, Trieste

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Europa de Sud
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
stfp



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 25/Iul/2017
Mesaje: 1725
Locație: Bucuresti 6

MesajTrimis: Joi 25 Oct 2007 20:37:12    Titlul subiectului: Italia, Trieste 84323

Orasul italian Trieste este asezat in nord-estul tarii, la doar cativa kilometri de granita slovena. Este asezat pe malul marii Adriatice si are circa 200 de mii de locuitori. Are o retea de autobuze absolut obisnuita pentru un oras italian mediu; este gestionata de societatea Trieste Trasporti.

Pe langa autobuze mai exista si o bijuterie absolut deosebita: linia de tramvai numarul 2, zisa si 'Tramvia di Opicina'. Este ultima linie ramasa dintr-o retea cu mai multe trasee ce a fost inchisa prin anii '60. Unicitatea sa este data de faptul ca urca foarte brusc de la nivelul marii (orasul Trieste) pana la circa 300m altitudine, in comuna Opicina.

Pe acest segment foarte inclinat (cu pante pana la 26%) se folosesc doua vehicule impingatoare-sprijinitoare. Astfel la urcare tramvaiul merge circa 500m prin oras pana la baza pantei. Acolo in spatele sau se ataseaza un vehicul impingator (care la randul lui este conectat la un cablu care merge de-a lungul pantei) si tot ansamblul o ia in sus si parcurge 300 de metri diferenta de nivel; nu pare mult dar ganditi-va ca este de exemplu un sfert din telecabina Busteni - Babele sau mai mult de trei sferturi din Tampa Brasovului). La capatul superior al pantei, unde termnul redevine orizontal, tramvaiul pleaca singur si mai merge normal cateva statii. La coborare lucrurile sunt oarecum similare, cu observatia ca de aceasta data vehiculul ajutator este inaintea tramvaiului (deci practic tramvaiul sta proptit in el).

Urcarea si coborarea tramvaielor cu acest mecanism se face in perechi pe o linie simpla; la jumatatea pantei exista o statie cu doua linii unde tramvaiele se intersecteaza. Vehiculele ajutatoare fiind prinse de cabluri intotdeauna vor ajunge in acelasi timp in acea statie intermediara, neexistand pericolul unei desincronizari.

M-am plimbat cu acest tramvai in 1995 si intr-adevar este ceva deosebit; senzatia este intr-adevar stranie cand tramvaiul se inclina foarte mult si simti ca nu merge pe propriile motoare ci impins (la urcare) sau sprijinit (la coborare) pe acele impingatoare, care la randul lor vibreaza destul de mult datorita cablului.

In 2006 s-au inlocuit impingatoarele 'clasice', care semanau vag a locomotiva, cu unele mai moderne si mai joase, dar mai putin elegante.

Versiunile italiana si engleza ale paginilor Wikipedia pe acest subiect, cu poze si descrieri:

http://it.wikipedia.org/wiki/Tranvia_di_Opicina
http://en.wikipedia.org/wiki/Opicina_Tramway

Ca un ultim lucru interesant, intre Opicina si Trieste exista si cale ferata; este parte a liniei ce merge de la Venezia la Ljubljana si Zagreb. Daca tramvaiul face 5km intre cele doua localitati, urcand 'pieptis' cei 300m diferenta de nivel, trenul face... 32km!

Din cele sapte tramvaie actualmente in serviciu cinci au fost construite in 1935 (!!) si alte doua in 1942 (!). Astfel tramvaiele sunt mai batrane decat marea majoritate a pasagerilor transportati...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului Adresa AIM Codul Yahoo Messenger
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Europa de Sud Ora este GMT + 3 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Nu puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community