Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
Acier
Data înscrierii: 15/Feb/2006 Ultima vizita: 08/Mai/2024 Mesaje: 367 Locație: Bucuresti 3 - Vitan
|
Trimis: Lun 24 Mar 2008 13:13:06 Titlul subiectului: |
90621 |
|
Pai placajul aviatic de 1 e cam scump iar accesul la un CNC si mai si... Cartonul e de preferat din nenumarate motive, cu singurul dezavantaj ca nu se preteaza la calote sferice.
|
|
Sus |
|
|
AndyNed
Data înscrierii: 22/Mar/2008 Ultima vizita: 03/Oct/2021 Mesaje: 39 Locație: Piatra Neamt; Iasi
|
Trimis: Mar 08 Apr 2008 19:54:19 Titlul subiectului: |
91651 |
|
Am gasit la Diverta in Mall dosare de plastic colorat, 0.5 mm, rezistent, se taie usor cu cutter-ul sau stante facute din tabla pentru decuparea ferestrelor. Mult mai bun decat banalul carton .
Ramele ferestrelor se pot ranforsa cu betisoare de bambus.
|
|
Sus |
|
|
TATRA
Data înscrierii: 04/Dec/2005 Ultima vizita: 02/Noi/2012 Mesaje: 556 Locație: Iasi
|
|
Sus |
|
|
Acier
Data înscrierii: 15/Feb/2006 Ultima vizita: 08/Mai/2024 Mesaje: 367 Locație: Bucuresti 3 - Vitan
|
Trimis: Mie 11 Mar 2009 00:45:50 Titlul subiectului: |
107703 |
|
@oleco2007 (si nu numai)
Intrucat esti unul din putinii modelisti care s'au incumetat sa se "lupte" cu PVC-ul expandat (Komatex, Forex, etc.) indraznesc sa'ti dau cateva sfaturi mai mult sau mai putin folositoare.
Materialul mai sus mentionat este o aparitie relativ noua pe piata si se gasesc putine descrieri despre prelucrarea si utilizarea lui in modelism.
Eu l'am descoperit absolut intamplator, si din diverse motive pe care nu le mai enumar aici, m'am hotarat sa il testez pe toate partile.
Prima proba a fost prelucrarea la cald, repectiv incalzirea in apa fiarta sau deasupra flacarii. Se indoaie bine, nu curge si nici nu se deformeaza aiurea ca polistirenul sau ABS-ul, dar nu se poate trage in fire subtiri (despre asta voi vorbi mai tarziu).
A urmat lipirea. Eu unul nu suport adezivii instant pe baza de cianoacrilat, gen "Picatura", "SuperGlue" sau cu alte denumiri comerciale, in primul rand din cauza alergiei si apoi din principiu. Din fericire, exista alternative, incepand cu adezivii pentru instalatii sanitare si terminand cu cei de uz casnic, care dau rezultate mult mai bune decat cei instant. In primul rand nu sunt atat de toxici, au intarire un pic mai lenta lasand posibilitatea ajustarilor ulterioare si dau o lipitura relativ elastica (in functie de tipul folosit). Aplicarea e mai problematica din cauza ca se livreaza la tuburi sau cutii mari si e aproape intotdeauna necesar sa se lucreze cu o seringa cu ac retezat, de altfel usor de confectionat.
La partea de prelucrare mecanica este materialul ideal. Se taie foarte usor, se zgarie, graveaza, slefuieste, sculpteaza fara nici un fel de problema. E bine sa se evite indoiturile la 90 de grade pentru ca se tensioneaza si face niste crapaturi urate, fara sa se rupa. Inainte de trasarea desenului piesei e bine ca placa sa fie slefuita (matuita) cu smirghel auto de granulatie destul de fina (300 - 600) pentru a permite creionului sa lase ceva urme. Daca desenul e complicat se trece peste trasaj cu un ac, apoi cu un creion colorat si se slefuieste superficial asa incat pigmentul sa ramana in santul creeat de ac.
Taierea placilor intre 1-3 mm se poate face cu cutterul prin treceri succesive fara a apasa prea tare pentru a evita aparitia "macazelor", iar de la 4mm in sus se recomanda un traforaj. Eu am taiat la cutter si placi de 10mm, dar a fost o exceptie, plus ca e foarte periculos. Pentru taieturi mici sau curbe este indispensabil un cutter de designer, de buna calitate, cu prinderea lamelor individuale in mandrina, de preferat cat mai scurte (ca referinta OLFA AK-1, dar exista si mai bune). La capitolul siguranta nu se face economie. In acelasi spirit am lipit sub rigla de lucru o fasie de banda izolatoare (din PVC) pentru a diminua efectul de alunecare.
Compatibilitatea PVC-ului si a adezivilor sai cu alte materiale e destul de buna, repectiv: hartie, carton, lemn, panza precum si folii transparente (dn PVC). Partial cauciuc si metal, care trebuiesc "inasprite" cu smirgel de granulatie mare. Nu se lipeste cu alte materiale plastice, decat cu cianoacrilat sau rasini epoxidice. Chituire nu am incercat, din ce am citit pe ici pe colo, doar epoxi. Am scris mai sus ca voi reveni cu o mica divagatie asupra firelor, sau profilelor rotunde. Ei bine, izolatia firelor electrice, cu sectiune plina sau manunchi, este din PVC, ceea ce le face mai mult decat agreabile la lipit, in special la detalii unde nu se pot da gauri in piese.
Asa cum am mai postat pe aici, nu am terminat nici o macheta pana acum, din diverse motive, am doar niste caricaturi cu titlul savant de "proba tehnologica" (cele mai multe au ajuns pe mana copiilor ) carora nu m'am mai obosit sa le fac si poze. Totusi, daca se anunta ceva discutii constructive, promit sa ma mobilizez.
|
|
Sus |
|
|
oleco2007
Data înscrierii: 13/Ian/2008 Ultima vizita: 21/Noi/2019 Mesaje: 139 Locație: Bucuresti 3 (Titan)
|
Trimis: Mie 11 Mar 2009 08:35:12 Titlul subiectului: |
107709 |
|
Multumesc mult pentru sfaturi!
Eu incalzeam komatexul sufland are cald (cu gura) si nu stiam ca se poate incalzi la flacara sau cu apa calda. Acum... stiu...
Am constatat ca Forex-ul este mai usor modelabil decat komatexul (si asta dintr-o greseala). Am indoit fara sa vreau o bucata de Forex si asa a ramas, pe cand komatexul... revenea la forma initiala daca nu incercam de mai multe ori succesiv sa-l indoi.
In schimb komatexul are un avantaj: are folie protectoare (pe care fac schitele cu un pix) si dupa aceea inlatur folia.
Cel mai bine "ma inteleg" cu komatexul de 1 mm deoarece se taie relativ usor si se indoaie foarte bine.
|
|
Sus |
|
|
Acier
Data înscrierii: 15/Feb/2006 Ultima vizita: 08/Mai/2024 Mesaje: 367 Locație: Bucuresti 3 - Vitan
|
Trimis: Mie 11 Mar 2009 11:44:16 Titlul subiectului: |
107716 |
|
Deci nu mi s'a parut ca Forex-ul e un pic mai moale decat Komatex-ul . Din pacate nu exista mai subtire de 1mm si de multe ori e nevoie de ceva mai fin. Sub un 1mm e Komadur, dar, asa cum spune si numele, e foarte tare si pretentios la taiat, lama se "inneaca" in el si are tendinta de a fugi in lateral.
La incalzirea la flacara nu trebuie sa apropii materialul foarte tare pentru ca se umfla pe margini, de aceea uneori prefer incalzirea in apa fiarta pentru ca temperatura e relativ constanta. Cam pisca la degete, dar e suportabil .
|
|
Sus |
|
|
oleco2007
Data înscrierii: 13/Ian/2008 Ultima vizita: 21/Noi/2019 Mesaje: 139 Locație: Bucuresti 3 (Titan)
|
Trimis: Mie 11 Mar 2009 12:36:45 Titlul subiectului: |
107723 |
|
Ok, am sa incerc cu apa calda
Mi s-a parut mai moale Forexul decat Komatexul dar poate doar... mi s-a parut
|
|
Sus |
|
|
CLAXON
Data înscrierii: 09/Noi/2006 Ultima vizita: 13/Mai/2024 Mesaje: 166 Locație: Bucuresti
|
|
Sus |
|
|
oleco2007
Data înscrierii: 13/Ian/2008 Ultima vizita: 21/Noi/2019 Mesaje: 139 Locație: Bucuresti 3 (Titan)
|
Trimis: Joi 12 Mar 2009 18:23:36 Titlul subiectului: |
107801 |
|
Sau feonul.
Orice ar fi, totul este sa pot face o treaba buna si sa indoi komatexul asa cum doresc.
Multumesc pentru varianta ta!
|
|
Sus |
|
|
Acier
Data înscrierii: 15/Feb/2006 Ultima vizita: 08/Mai/2024 Mesaje: 367 Locație: Bucuresti 3 - Vitan
|
Trimis: Mie 29 Apr 2009 22:53:25 Titlul subiectului: |
110254 |
|
In sfarsit m'am mobilizat sa fac poze, dupa mai bine de 6 luni, incercarii de DAC 117. Materialul folosit este Komatex de 1mm, scara de lucru 1:48. Dimensiunile aproximative ale machetei: lungime 345mm, latime 50mm, inaltime 55mm.
Din diverse motive nu am continuat constructia si nici nu il voi finaliza, a fost doar o acomodare cu materialul si abordarea etapelor. E facut la repezeala, in doua zile.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
198.54 kb |
Vizualizat: |
de 22789 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
134.88 kb |
Vizualizat: |
de 22789 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
130.93 kb |
Vizualizat: |
de 22789 ori |
|
Ultima modificare efectuată de către Acier la Mie 29 Apr 2009 23:21:02, modificat de 1 dată în total |
|
Sus |
|
|
rosetti61
Data înscrierii: 03/Iul/2006 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 1178 Locație: Bucuresti 6 (Militari)
|
Trimis: Mie 29 Apr 2009 23:01:03 Titlul subiectului: |
110255 |
|
E chiar reusit si ar fi pacat sa nu fie finalizat.
_________________ Hans Oerlemans si minunatele lui tramvaie |
|
Sus |
|
|
oleco2007
Data înscrierii: 13/Ian/2008 Ultima vizita: 21/Noi/2019 Mesaje: 139 Locație: Bucuresti 3 (Titan)
|
Trimis: Mie 29 Apr 2009 23:07:34 Titlul subiectului: |
110256 |
|
Asta e macheta de care imi spuneai?
Arata bine, continua sa lucrezi la ea
|
|
Sus |
|
|
Acier
Data înscrierii: 15/Feb/2006 Ultima vizita: 08/Mai/2024 Mesaje: 367 Locație: Bucuresti 3 - Vitan
|
Trimis: Joi 30 Apr 2009 09:42:05 Titlul subiectului: |
110266 |
|
Va multumesc mult pentru aprecieri, dar nu are rost sa il finisez. In primul rand nu i'am trasat din start detalii gen panouri, trape, clapete si apoi a fost un bun prilej de a'mi face o parere asupra constructiei, in general. E plin de greseli, e taiat stramb, nu e curatat, slefuit, etc., si e lipit atat de tare incat nu mai poate fi desfacut pentru vopsirea interiorului. Apropos de rezistenta Komatex-ului, ala mic avea 3 ani si jumatate cand s'a suit pe autobuz de bucurie... n'au fost pagube!
|
|
Sus |
|
|
tomi_ms
Data înscrierii: 28/Ian/2007 Ultima vizita: 04/Dec/2021 Mesaje: 404 Locație: Targu Mures
|
Trimis: Joi 30 Apr 2009 13:10:45 Titlul subiectului: |
110273 |
|
Foarte reusit DAC-ul, Acier, pacat ca nu va fi terminat, dar daca asta a fost decizia, asta e.
Burduful de la articulatie este rigid, asa-i? Oricum arata foarte realist.
|
|
Sus |
|
|
cseh_17
Data înscrierii: 20/Noi/2007 Ultima vizita: 11/Apr/2013 Mesaje: 84 Locație: Timisoara
|
Trimis: Joi 30 Apr 2009 13:16:51 Titlul subiectului: |
110274 |
|
Din cate am vazut eu, burduful e din elastic, deci teoretic nu-i musai s fie rigid...
_________________
|
|
Sus |
|
|
Acier
Data înscrierii: 15/Feb/2006 Ultima vizita: 08/Mai/2024 Mesaje: 367 Locație: Bucuresti 3 - Vitan
|
Trimis: Joi 30 Apr 2009 15:47:11 Titlul subiectului: |
110278 |
|
Asa cum ati vazut, burduful e facut din celebrul "elastic de chiloti" .
Ideea a fost de a folosi ceva cat mai de'a gata si sa aiba un aspect cat mai realist, desi asta e foarte discutabil. E cam rigid si caut o cale sa'l mai imblanzesc cumva, fie prin fierbere fie prin dizolvarea cauciucului din tesatura cu un solvent, neofalina, thinner. Nu am incercat, dar o sa postez rezultatele, bune sau rele.
Atasez mai jos si doua schite explicative pentru intrebari primite in MP.
Taierea colturilor interioare cu raza foarte mica cu ajutorul cutterului este foarte dificila si chiar in caz de reusita rezultatele sunt departe de fericire. Sfatul pe care l'am primit si eu la vremea mea este ilustrat mai jos. Rama geamului se va calcula la centrele cercurilor de racord - linia continua albastra, apoi se dau gauri cu un burghiu adecvat, respectiv raza sa va fi adaosul care aduce fereastra la cotele reale - linia punctata verde. Cu cutterul se decupeaza pe tangentele exterioare ale gaurilor si in final se slefuiesc marginile.
Indoirea placilor pe distante lungi (de ex. tavanul autobuzului) se face foarte comod prin fălțuire.
1 - cu un varf de andrea rotunjit, o mina de pix consumata, se traseaza o linie apasata. 2 - se intoarce placa cu linia pe dos. 3 - se aseaza placa intre doua bucati de lemn asa fel incat linia sa se afle la margine si tinand'o presata, se apasa progresiv pe cea ramasa in afara, fara a forta.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
47.45 kb |
Vizualizat: |
de 22724 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
62.33 kb |
Vizualizat: |
de 22724 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
tomi_ms
Data înscrierii: 28/Ian/2007 Ultima vizita: 04/Dec/2021 Mesaje: 404 Locație: Targu Mures
|
Trimis: Joi 14 Mai 2009 22:38:30 Titlul subiectului: |
110935 |
|
Gandindu-ma la surse accesibile de plastic mi-a venit o idee (probabil proasta ) si m-am gandit sa va intreb daca a incercat cineva plasticul din care sunt facute carcasele de DVD (de format mare, pentru ca cele mici folosite la CD-uri sunt mult prea rigide si se rup). Probabil nu pune probleme la taiere, in schimb nu stiu daca nu e prea flexibil, ducand la deformarea machetei. De asemenea ar mai fi bine de stiut daca se poate indoi fara sa revina la forma initiala, si daca se poate vopsi.
Daca nu a incercat nimeni, poate ca il voi testa eu cand voi avea timp.
Multumesc, si sper ca nu am zis o prostie foarte mare
|
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Vin 15 Mai 2009 08:39:26 Titlul subiectului: |
110941 |
|
tomi_ms a scris: | De asemenea ar mai fi bine de stiut daca se poate indoi fara sa revina la forma initiala, si daca se poate vopsi. | Am folosit eu carcase d-alea de CD/DVD, insa materialul e nasol rau.
Daca vopsesti direct pe el, vopseaua se exfoliaza destul de usor si chiar daca nu e exfoliata, tot "sare" la orice atingere mai sanatoasa.
Am incercat sa dau mai intai cu acetona si tiner pe suprafata plasticului pentru ca apoi sa prinda mai bine vopseaua, dar rezultatul e destul de naspa: plasticul se valureste si, mai rau, cel transparent se matuieste, stricand toata treaba, ca eu vroiam sa fac din el lacasuri pentru a pune placute de indicare a rutei la un autobuz DAC.
De indoit la cald n-am incercat, dar cel putin partea aia transparenta e teribil de fragila si daca o indoi cat de putin se fac imediat "raze", fisuri d-alea superficiale pe unde apoi se rupe carcasa daca insisti.
_________________ Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf |
|
Sus |
|
|
oleco2007
Data înscrierii: 13/Ian/2008 Ultima vizita: 21/Noi/2019 Mesaje: 139 Locație: Bucuresti 3 (Titan)
|
Trimis: Vin 15 Mai 2009 08:49:52 Titlul subiectului: |
110942 |
|
Eu pentru "geamuri" folosesc folie pentru retroproiector.
Un top de 100 coli format A4, m-a costat 86 ron dar merita banii.
Se indoaie usor si nu crapa.
Stiu ca Marian Andrei si Tatra folosesc carcase transparente de la CD-uri pentru "geamuri" dar in cazul meu, n-am cu ce sa le tai si am optat pentru folie.
Pentru "pereti", folosesc komatex de 1 mm si astfel scap de caracasele de DVD sau CD
|
|
Sus |
|
|
tomi_ms
Data înscrierii: 28/Ian/2007 Ultima vizita: 04/Dec/2021 Mesaje: 404 Locație: Targu Mures
|
Trimis: Vin 15 Mai 2009 17:13:39 Titlul subiectului: |
110959 |
|
Catalin Ghita a scris: | De indoit la cald n-am incercat, dar cel putin partea aia transparenta e teribil de fragila si daca o indoi cat de putin se fac imediat "raze", fisuri d-alea superficiale pe unde apoi se rupe carcasa daca insisti. | Vorbim despre doua lucruri diferite, dar probabil nu m-am exprimat eu destul de precis. Dar am specificat ca vorbesc despre carcasele de format mare (pentru filme, in care , daca o deschizi aproape ca intra o foaie A4 sub folie). Cele patrate, strict de marimea discului stiu ca sunt foarte fragile, am si zis acest lucru. Oricum multumesc pentru raspuns
P.S. poza
|
|
Sus |
|
|
Acier
Data înscrierii: 15/Feb/2006 Ultima vizita: 08/Mai/2024 Mesaje: 367 Locație: Bucuresti 3 - Vitan
|
Trimis: Vin 15 Mai 2009 19:46:58 Titlul subiectului: |
110967 |
|
@tomi_ms
nu o sa mearga plasticul de la carcasele mari, este polietilena (PE) sau polipropilena (PP) si nu se poate lipi cu nimic.
aici http://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_recycling poti vedea codificarea tipurilor de plastic uzuale. practic poti folosi doar PVC, PS, ABS sau acrilat (Plexiglas).
|
|
Sus |
|
|
TATRA
Data înscrierii: 04/Dec/2005 Ultima vizita: 02/Noi/2012 Mesaje: 556 Locație: Iasi
|
|
Sus |
|
|
tomi_ms
Data înscrierii: 28/Ian/2007 Ultima vizita: 04/Dec/2021 Mesaje: 404 Locație: Targu Mures
|
Trimis: Sâm 19 Iun 2010 17:22:50 Titlul subiectului: |
128625 |
|
Poate cineva sa-mi dea sfaturi in legatura cu fixarea unui parbriz curbat pe macheta?
Parbrizul ar fi din folie pentru retroproiector sau din acel plastic folosit ca "geam" in cutiile de cosmetice.
La vara as vrea sa experimentez cu niste machete - adica pentru inceput una si apoi mai vad - dar aproape orice autobuz as alege (cu exceptia Rocar DeSimon sau 111UDF , dintre care acesta din urma cade ca optiune din lipsa de informatii), ma lovesc de acest obstacol, al parbrizului curbat. Cateva dintre modelele la care m-am gandit: Ikarus 256 sau 260, Roman 111 sau Rocar RDTM, Rocar 108 "Satelit" (aici iarasi e problema cu datele, dar cat de cat se pot deduce din poze). In locul meu, ca incepator in ale machetelor, ce ati alege? Am luat in calcul si autocare, pentru ca ofera mai mult spatiu pentru directie mobila si o eventuala motorizare decat modelele urbane, dar probabil renunt deocamdata la ideea motorizarii.
Botul curbat in sine nu e asa de mare problema, pentru ca oricum intentionez sa fac sasiul din placaj de lemn, si atunci pot sa "sculptez" partea frontala dintr-o bucata de lemn. Sau o pot face indoind plasticul din care e restul caroseriei. Dar parbrizul nu stiu cum sa-l prind, sa arate acceptabil atat din exterior cat si din interior, fara sa acopar macheta cu autocolant, pentru ca as prefera sa o vopsesc.
Va multumesc pentru ajutor. Sper ca de data asta sa si finalizez ce incep, sa nu raman doar cu teoria .
|
|
Sus |
|
|
oleco2007
Data înscrierii: 13/Ian/2008 Ultima vizita: 21/Noi/2019 Mesaje: 139 Locație: Bucuresti 3 (Titan)
|
Trimis: Sâm 19 Iun 2010 18:51:03 Titlul subiectului: |
128632 |
|
Depinde cum vrei sa curbezi geamul.
Daca vrei pe inaltime, este usor, dar daca vrei si latime si inaltime, este mai greu cu un plastic rigid. Un plastic moale iti permite sa curbezi in ambele directii. Atentie cu ce lipesti. Eu folosesc prenandez si lipire in puncte cu Picatura, dar nu direct din tub, ci punand pe varful unei scobitori cu varf ascutzit si aplicand din loc in loc
Pe scurt, intai depun Prenandez in locasul unde va veni marginea parbrizului, las sa se intareasca putin (cam 3-5 minute) si dupa ce am aplicat geamul, vin cu Picatura si lipesc in puncte de 5 mm, astfel incat, "doza" de solutie, se prelinge DOAR pe prenandezul depus inainte. Asa nu risc sa patez geamul.
SFAT: incearca sa faci niste probe pe materiale inainte sa te apuci de macheta si asa vezi si cum lucreaza substantele pentru lipit.
|
|
Sus |
|
|
tomi_ms
Data înscrierii: 28/Ian/2007 Ultima vizita: 04/Dec/2021 Mesaje: 404 Locație: Targu Mures
|
Trimis: Sâm 19 Iun 2010 19:44:55 Titlul subiectului: |
128634 |
|
Sa luam ca exemplu geamul Ikarusului 260, se vede ca principala curbura e pe inaltime. Exemplu: http://ratb.stfp.net/Data/A/i/_C1-422:1.jpg Catre spate cred ca e mai mult inclinat decat curbat.
(Concret, as vrea sa readuc la viata in miniatura jucaria asta:
http://tgmures.stfp.net/DataH/X/a/_C34-Dk:1.jpg , ultimul Ikarus 260 de la noi din oras, si singurul pe care l-am vazut pe viu. Imi pare rau ca nu am o poza mai buna la indemana).
Deci sa fac un cadru ceva mai gros pentru geam si sa fac un sant(z) in el, in care sa lipesc geamul? M-am gandit si eu la asta, e un pic mai greu, dar nu imposibil.
|
|
Sus |
|
|
|