Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Ghid de fotografiere a mijloacelor de transport in comun

 
Crează un subiect nou   Acest subiect este închis, nu se pot crea sau răspunde la mesaje    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Cafeneaua Tramclub
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
stfp



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 22/Mar/2024
Mesaje: 1759
Locație: Bucuresti 6

MesajTrimis: Dum 16 Dec 2007 18:01:13    Titlul subiectului: Ghid de fotografiere a mijloacelor de transport in comun 85804

GENERALITATI

Am scris acest ghid de fotografiere a vehiculelor de transport in comun pe baza experientei ce am acumulat-o in acest domeniu in cei 2 ani de cand ma ocup de asa ceva, interval in care am facut peste 12 mii de fotografii. Ideile si opiniile prezentate aici sunt parerile mele personale; nu am pretentia ca ar fi niste adevaruri absolute ci doar reflecta felul in care gandesc si actionez eu.

Fotografiez vehiculele intotdeauna in aceeasi pozitie, din fata-dreapta astfel incat sunt vizibile partea frontala si laterala cu usile; folosind intotdeauna aceeasi pozitie se pot face mai usor comparatii atat intre vehicule diferite cat si intre poze ale aceluiasi vehicul la momente diferite de timp.

ALEGEREA LOCULUI SI TIMPULUI

Planificarea unei sedinte de fotografii este foarte importanta si nu trebuie in nici un caz neglijata. Trebuie ales un loc si timp astfel incat sa indeplineasca pe cat posibil doua criterii: Cat mai multe linii si orientare corecta.

LOCUL - E bine de ales un loc unde se intalnesc mai multe linii pentru a maximiza numarul de fotografii per unitatea de timp investit. Fiecare oras are cateva astfel de locuri: Gara, Centru, diverse bulevarde samd. Orientarea trebuie sa fie spre est sau spre sud (vezi mai jos de ce).

Fotografiile trebuie facute neaparat cu vehicule oprite. Fotografierea vehiculelor in miscare prezinta multiple dezavantaje: Poze miscate, focalizare aiurea, imposibilitatea unei incadrari corecte, aparatul nu poate sa calculeze corect expunerea samd. Sunt absolut de evitat deci vehiculele in miscare. Cel mai comod de fotografiat vehicule oprite este in statii; exista si varianta la semafor dar in acest caz se vor pierde vehiculele ce prind direct verde si nu opresc. In cazul particular al tramvaielor se pot alege locuri in care sina este proasta si exista restrictii de viteza ce forteaza vatmanii sa ruleze incet.

De asemenea trebuie ales un loc unde sa nu existe obstacole in calea fotografiilor: E important sa nu existe masini parcate, stalpi (atat stalpi grosi de iluminat cat si stalpi subtiri cu indicator de statie), copaci. De asemenea e bine sa nu existe oameni care sa strice fotografiile; ideale in acest sens sunt capetele de linii (statiile de urcare) pentru ca nu coboara nimeni acolo. In rest in cazul statiilor de pe traseu e bine sa se aleaga una in care oamenii odata coborati din vehicul se indreapta majoritar inspre inapoi.

Locul nu trebuie sa aiba cladiri inalte (cum ar fi blocurile) in spatele fotografului pentru a nu bloca soarele; la fel nu trebuie sa lipseasca nici copacii inalti care sa dea umbre. Acest aspect este mult mai important iarna cand soarele este mult mai jos. In general vehiculele trebuie sa fie lipsite de orice umbra (cu exceptia umbrei fotografului cand soarele este foarte jos).

In cazul tramvaielor trebuie ales un loc unde sina este dreapta sau curbata foarte usor spre dreapta in sensul de deplasare al tramvaiului; sunt de evitat curbele mai pronuntate spre dreapta sau orice curba, chiar si usoara, spre stanga.

TIMPUL - Soarele trebuie sa fie in spatele fotografului si sa cada intr-un unghi intre 15 si 75 de grade fata de axa longitudinala a vehiculului; acest lucru conduce la o iluminare uniforma a ambelor laturi (fata si laterala). Orice alte pozitii ale soarelui - in stanga, dreapta sau fata fotografului - conduc la fotografii de slaba calitate. Cand soarele este in stanga sau in dreapta rezulta o fata iluminata si una intunecata iar cand soarele este in fata rezultatele sunt de-a dreptul catastrofale, cu ambele fete intunecate.

Chiar si cand soarele este in spatele fotografului unghiul facut cu axa longitudinala e bine sa fie cat mai aproape de 45 de grade; un unghi prea mic (soarele aproape in linie cu vehiculul) conduce la iluminarea excesiva a fetei in detrimentul lateralei iar un unghi prea mare (soare aproape perpendicular pe vehicul) conduce la iluminarea prea mare a lateralei in detrimentul fetei.

La solstitiul de vara (21 iunie) soarele este prezent 16 ore pe zi (intre orele 4 si 20 conform meridianului, in fapt 5 si 21 conform orei de vara), in jurul celor doua echinoctii este prezent 12 ore (orele 7-19 conform orei de vara) iar la solstitiul de iarna (21 decembrie) doar 8 ore, intre 8 si 16. In general primele 90 de minute dintr-o zi sunt de evitat pentru ca soarele este prea jos, conducand la umbre ale fotografului care se regasesc in poza si la nuante spre galbui ale fotografiei. Ca urmare intervalul efectiv in care se pot face fotografii de calitate variaza intre 6.30 - 19.30 in mijlocul verii pana la 9.30 - 14.30 in mijlocul iernii.

In cursul unei zile soarele descrie pe cerc un arc ce variaza intre 240 de grade la solstitiul de vara (aproximativ de la Est-Nord-Est la Vest-Nord-Vest) si doar 120 de grade la solstitiul de iarna (aproximativ de la Est-Sud-Est la Vest-Sud-Vest). Simplificand putin si omitand cele 90 de minute la inceputul si sfarsitul zilei cand soarele este foarte jos putem considera ca in mijlocul verii soarele parcurge 180 de grade (o jumatate de cerc) de la Est la Vest iar in mijlocul iernii doar 90 de grade (un sfert de cerc) de la Sud-Est la Sud-Vest. Intotdeauna soarele este in Sud la ora 12 conform orei de iarna (adica 12 iarna sau 13 vara).

Tinand seama ca soarele trebuie sa faca un unghi de 45 de grade cu directia de deplasare a vehiculului rezulta ca in jurul solstitiului de vara se pot face poze pe 5 directii (dimineata devreme: soarele in est, vehicule ce merg spre nord-est; dimineata tarziu, soarele in sud-est, vehicule ce merg spre est; la pranz (ora 13), soarele in sud, vehicule ce merg spre sud-est; dupa-masa, soarele in sud-vest, vehicule ce merg spre sud; spre seara, soarele in vest, vehicule ce merg spre sud-vest) in timp ce atunci cand suntem aproape de solstitiul de iarna avem doar 3 directii posibile (dimineata (ora 10), soarele in sud-est, vehicule ce merg spre est; la pranz (ora 12), soarele in sud, vehicule ce merg spre sud-est; dupa-masa (ora 14), soarele in sud-vest, vehicule ce merg spre sud). In nici un anotimp nu se pot fotografia corect iluminate vehicule ce merg spre vest sau spre nord.

Desigur ca nu in toate cazurile drumurile sunt orientate exact dupa un anume punct cardinal si nici ziua nu este exact un solstitiu; totusi interpoland valorile de mai sus se pot calcula niste momente optime de fotografiere pornind de la orientarea aproximativa a drumului. Ca o regula mai simpla se pot fotografia in prima parte a zilei vehicule ce merg spre est iar in a doua parte vehicule ce merg spre sud.

Pe langa deplasarea 'orizontala' (de-a lungul punctelor cardinale), in cursul unei zile soarele se deplaseaza si 'vertical', urcand mai jos sau mai sus fata de linia orizontului. Vara soarele este foarte sus (conducand la umbre foarte scurte) in schimb iarna chiar si la pranz soarele este foarte jos, rezultand umbre lungi care deseori apar si in fotografie.

Mai exista si cazul zilelor noroase; in acest caz se pot face fotografii in orice unghi dar rezultatele sunt mai putin placute ochiului; fotografiile sunt mai mohorate si e totusi de preferat alegerea unor zile cu soare. Sunt absolut de evitat fotografiile facute pe ploaie, ninsoare sau noaptea; de asemenea vehiculele trebuie sa fie curate, deci la fel trebuie evitate fotografiile dupa o ploaie sau iarna cand este zloata pe jos (aceste situatii conduc la murdarirea vehiculelor care arata inestetic in fotografii).

Tot legat de timp, este preferabila alegerea unei zile de lucru (de luni pana vineri, exclus sarbatorile legale); in weekend sau in timpul sarbatorilor eficienta activitatii este mai redusa, fiind mai putine vehicule la traseu astfel ca aceelasi interval petrecut la fotografiat rezulta in mai putine fotografii facute.

FOTOGRAFIEREA PROPRIU-ZISA

Odata ajuns la locul de fotografiere si verificate conditiile necesare (lipsa masinilor parcate, soarele corect in spate) se poate trece la fotografierea efectiva. E bine sa pastrati un set de acumulatori incarcati in buzunar, pentru a ii schimba operativ cand cei din aparatul foto se descarca; de asemenea trebuie sa va asigurati ca nu sunteti vulnerabili la hoti (fara rucsace in spate sau fara obiecte in buzunarele din spate; daca aveti un rucsac iarna acesta poate fi pus in spate pe sub haina). In general e bine de stat intr-un loc nu mai mult de dublul semicursei pe linia cea mai lunga ce trece prin statie (tipic intre 1 si 2 ore).

Este important unghiul sub care se fotografiaza vehiculul; acesta nu trebuie sa fie nici prea ascutit (iese doar botul si se vede prea putin din lateral) si nici prea mare (in acest caz vazandu-se prea putin din bot). Un unghi de circa 45 de grade pentru vehicule nearticulate respectiv circa 30 de grade pentru tramvaie este optim.

Momentul optim de fotografiere este intervalul de timp foarte scurt intre inchiderea usilor si demaraj; o buna parte din vehicule au sisteme de siguranta ce nu permit demarajul cu usile deschise deci sigur va exista un moment cand usile tocmai s-au inchis dar nu a plecat inca; in cazul vehiculelor ce nu au astfel de sistem tot exista momentul inchiderii usilor. In timp ce vehiculul este oprit in statie si pasagerii urca/coboara se face incadrarea si focalizarea; cand s-au inchis usile se face fotografia efectiva.

Sunt absolut de evitat ca fiind inestetice fotografiile in care apar oameni coborand sau urcand din vehicul; de aceea este necesar sa se astepte momentul cand toti calatorii au urcat. Cat timp calatorii urca si coboara se poate face incadrarea; cel mai simplu se face cu ajutorul displayului si trebuie urmarite doua lucruri: Vehiculul sa fie cat mai centrat in cadrul fotografiei si sa fie cat mai aproape fara a taia din el. Subliniez in particular acest din urma fapt; multa lume face fotografii 'din avion' in care vehiculul ocupa doar o mica parte din fotografie. Din moment ce ne-am propus sa fotografiem vehicule si nu peisajul din jur e foarte important sa avem cat mai multe detalii deci trebuie o incadrare cu maxim de vehicul si minim de peisaj din jur. Un motiv in plus pentru o astfel de incardare e faptul ca odata postate aceste fotografii vor fi vazute in 90% din cazuri ca thumbnails (deci redimensionate la 240 sau 320 pixeli latime) si doar in 10% din cazuri in marime naturala; cu cat incadrarea este mai corecta (deci vehiculul ocupa cat mai mult din poza) cu atat mai multe detalii se disting la 240 sau 320 de pixeli latime. Odata facuta incadrarea se apasa declansatorul pe jumate pentru focalizare cat timp pasagerii inca urca si coboara; aparatul va focaliza pe vehicul. Se asteapta inchiderea usilor si chiar inainte de demaraj se apasa declansatorul pana la fund.

Este important ca aparatul sa fie tinut drept (vertical) si sa nu fie miscat.

ALTE ASPECTE

Evitati fotografiile facute cu telefoane mobile; calitatea si rezolutia acestora sunt prea scazute. Rezolutia optima pentru aparatele foto este de 3-4 megapixeli; rezolutii mai mici conduc la lipsa detaliilor iar rezolutii mai mari la fotografii prea mari ca dimensiuni de fisier.

Aceasta ocupatie este perfect legala cata vreme este facuta de pe domeniul public si de pe trotuarul statiilor. Nu este nevoie de nici o autorizatie sau permisiune prealabila. Situatia este discutabila in cazul capetelor de linie unde legea nu e clara; in acest caz ar fi indicata o discutie in prealabil cu dispecerii, daca acestia exista. Este important sa ramaneti pe trotuar tot timpul. In ceea ce priveste fotografierea in depouri este OK pentru a obtine poze cu vehicule care ies rar dar in rest o consider lipsita de sportivitate.

In timpul iernii trebuie acordata atentie imbracamintii groase. Fiind o activitate sedentara si stand pe loc se poate raci usor.

Fiti intotdeauna atenti la posesiunile voastre; in secundele de concentrare cand faceti o fotografie sunteti vulnerabili la hoti care sa vina prin spate.

Unii soferi/vatmani vor fi curiosi; unii vor claxona, unii vor striga diverse lucruri, prietenoase sau mai putin. In majoritatea cazurilor ignorarea este cea mai buna metoda; evitati contactul ocular direct cu conducatorii auto.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului Adresa AIM Codul Yahoo Messenger
stfp



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 22/Mar/2024
Mesaje: 1759
Locație: Bucuresti 6

MesajTrimis: Vin 21 Dec 2007 17:44:15    Titlul subiectului: 85945

Si acum niste ilustratii la ce am povestit mai sus, folosind autobuzele Rocar DeSimon din Bucuresti.


Iata pentru inceput ceea ce eu consider a fi o fotografie perfecta. Remarcati ca:
  • Este o zi insorita; soarele este in spatele fotografului astfel ca ambele fete vizibile sunt iluminate;
  • Nu apar umbre de nici un fel;
  • Aparatul este tinut drept (vertical)
  • Autobuzul sta; focalizarea este corecta; unghiul este de 45 de grade astfel incat se vad ambele fete; de asemenea incadrarea este corecta, nu se pierde spatiu in jurul autobuzului
  • Nu exista oameni care sa strice poza.
Trec acum la exemplele ASA NU. Iata o fotografie facuta prea 'din avion'. Se pierde foarte mult spatiu in stanga si in dreapta autobuzului; pentru a vedea detalii e necesar sa vedem poza in rezolutie mare. Pe de alta parte motivul acestei proaste incadrari este tocmai faptul ca vehiculul este in miscare; este dificil de nimerit incadrarea si focalizarea corecta pe vehicule in miscare.
Fotografie ne-centrata. Ca si in cazul anterior fotografierea din miscare a condus la incadrarea mult spre stanga fotografiei a autobuzului.
Fotografie facuta intr-o zona umbrita. Efectul este neplacut in primul rand datorita intunecimii generale a fotografiei precum si contrastului intre cerul luminos si asfaltul intunecat.
O fotografie corect iluminata (cu soarele in spate) si corect incadrata dar stricata de umbra unui copac; contrastul intre portiunile luminate si cele umbrite de frunze este suparator.
Fotografie proasta datorita obstacolului (stalpul) care impiedica vederea fetei laterale a autobuzului. Nu este cazul sa se faca fotografii dintr-un astfel de loc.
Tot o fotografie proasta datorita prezentei oamenilor in cadru; momentul declansarii a fost prost ales; trebuia asteptat inca 10-20 de secunde pana ar fi urcat toti pasagerii.
O fotografie incorect iluminata; soarele este in fata-stanga astfel incat fata este luminata dar laterala nu. Alta situatie de iluminare gresita este cazul cand soarele este in spate-dreapta ceea ce conduce la laterala iluminata corespunzator dar fata umbrita. Diferenta de stralucire dintre cele doua parti (fata si laterala cu usile) este deranjanta in ambele cazuri.
Cel mai catastrofal mod de iluminare - cu soarele in fata; in aceste conditii vehiculele ies foarte intunecate si cu detalii greu de inteles in vreme ce partea din jur este foarte luminoasa. Absolut de evitat.
Fotografie facuta dintr-un unghi prea mic astfel incat laterala cu usile nu este vizibila.
O problema complementara cu cea de mai sus - un unghi prea mare astfel incat fata este greu vizibila.
Incercare nereusita de a fotografia un autobuz in mers pe banda doi; in acest caz prezenta autoturismelor in cadru strica toata poza.
O poza facuta pe vreme urata astfel incat autobuzul este murdar pe laterala; in astfel de zile cu mizerie sau zloata pe jos toate pozele ies asa deci nu e cazul de stat la pozat.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului Adresa AIM Codul Yahoo Messenger
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Acest subiect este închis, nu se pot crea sau răspunde la mesaje    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Cafeneaua Tramclub Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Nu puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community