|
TRAM CLUB ROMANIA Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
|
|
Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
Ionescu
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 11/Feb/2021 Mesaje: 1204
|
Trimis: Dum 20 Ian 2008 12:04:44 Titlul subiectului: Olanda, Groningen |
87314 |
|
Aici va supun atentiei transportul in comun din orasul Groningen, capitala provinciei Groningen, situate in nord-estul Tarilor de Jos (Olanda).
Cateva caracteristici ale orasului: are in jur de 200.000 locuitori, este oras preponderent universitar (40.000 studenti anual).
Ca suprafata dupa mine cred ca este cam 60% din Brasov. Este un oras mult mai linistit decat cele din vestul tarii si mult mai aerisit, cu mult mai multe spatii verzi si evident, mai putin poluat. Este situat cam la 180km de Amsterdam si cam la 250km de Rotterdam. Este un oras izolat intr-o "mare de verdeata". Satele (vorba vine...) din jurul orasului sunt deosebit de cochete si de frumoase, pline de natura de campie.
Accesul din zona Randstadtului (zona metroopolitana A'dam - R'dam - Utrecht) se face astfel: A6/A7 de la A'dam, A4+A10+A6 de la R'dam si A28 de la Utrecht.
Deasemenea exista intercity din jumate in jumate de ora: Groningen - Amersfoort - Schiphol, Groningen - Amersfoort - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal/R'dam Centraal. Ambele drumuri sunt cam 2h 45min, daca nu sunt probleme... care in general.... sunt...
Principala activitate este, evident cea universitara. Rijksuniversiteit Groningen (RUG - Universitatea Regala din ...) este a doua cea mai veche dupa cea din Leiden. Are cam 400 ani (daca nu si mai mult). Porecla orasului este De Stadt (Orasul), deoarece a fost printre primele asezari care a primit drepturi de oras in Olanda. Evident locuitorii sunt porecliti: stadjiers (orasenii). Alte activitati economice: extractie gaze naturale, comert (oras vechi comercial cu acces la insulele din Ijsselmeer).
Transportul in comun local este asigurat de firma Arriva (www.arriva.nl, firma englezeasca) care opereaza 17 trasee in interiorul orasului si preorasenesti. Arriva, se pare ca are activitate extinsa in toata partea de nord a tarii, insa mai nou am vazut ca a intrat si in centru si sud la concurenta cu Connexxion.
Liniile din oras sunt 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 15, 18, 20, 21, 22, 23, 26, 52. Apoi liniile preorasenesti pe distante scurte sunt 33, 35, 39, 40, 42, 47, 50, 51, 54, 58, 59, 61, 65, 73, 76, 78, 81, 82, 85, 86, 88, 89. Apoi, cu 3 cifre sunt liniile preorasenesti pe distante lungi 100, 133, 134, 140, 142, 161, 163, 165, 174, 178, 179. Ultimele de la 300 in sus sunt liniile preorasenesti curse expres. Cele cu bold sunt cele mai importante si cele mai frecvente. Restul au intervale de jumate de ora/o ora, in functie de ziua saptaminii, sau circula numai in anumite zile. Orarele sunt impartite pe trei grupe: orare de zile lucratoare, orare de zile de sarabatoare si vacante scurte si orarele de vacante lungi. Liniile 22 si 23 sunt linii care fac legatura dintre centrul orasului si P+R, adica parcarile de la marginea orasului unde cei care vin de departe isi pot lasa autoturismele si pot continua spre oras cu transportul in comun. Linia 23 este ca si 22 numai ca e mai turistica, e un microbuz care trece si prin strazile pietonale ale centrului. Linia 11 este cea mai importanta facand le gatura intre Gara Centrala - Centru - Gara de Nord - Campusul Zernike. Este deservita in permanenta, pana la ora 1.30 cand are ultima cursa, de autobuze articulate. Linia 15, are rolul unei linii expres pentru studenti, facand legatura dintre Campusul Zernike si Gara Centrala, pe un traseu scurt. Merge doar de luni pana vineri intre orele 7.00 si 18.00. In zilele de sarbatoare, sfarsituri de saptamina si vacante, nu circula.
Liniile mai putin circulate, sunt deservite la orarul de seara (de pe la 20.30) de microbuze de 8-10 locuri. Linia 3, are o carctersitica speciala, isi modifica traseul in functie de momentul zilei, adica dimineata are un traseu, iar la prinz si seara, altul. Si celelalte mai pot avea variatii, dar nu asa ca linia 3. Cele mai lungi linii sunt dupa parerea mea 6 si 52. 6 traverseaza orasul de la NE la S via Centru si Gara. 52 merge E - N (Gara de N) - Centru - S - Aeroport, care este la 20 - 25km de oras. Linia 26 este traseu de noapte si face legatura intre N si S orasului, via Centru.
Arriva am vazut ca opereaza si un traseu (dupa cat am vazut eu)
Traseele interurbane/preorasenesti rapide sunt operate de autobuzele Q-lijner. Ele sunt alternative la tren, deoarece, se opresc si prin satele dintre destinatii. Rutele din provincie au fost concesionate de catre NS (=CFNL) tot Arrivei care opereaza cu automotoare.
Parcul auto este format in majoritate de autobuze Mercedes Citaro simple si articulate. Cele din transele mai vechi s-au mai deteriorat nitel. Multe din masini sunt zgariate sau usor lovite... nu stiu de ce.
Va invit acum la poze. Sunt facute in centrul orasului in Piata Mare (Grote Markt).
Descriere: |
Autobuz Linia 1, in directia Station Noord (Gara Groningen Noord) |
|
Mărime fișier: |
65.56 kb |
Vizualizat: |
de 20732 ori |
|
Descriere: |
Indicatorul uneia dintre statiile din Piata Mare (Grote Markt). Linia 319 este o linie interurbana care merge pana in Assen, capitala provinciei vecine, Drenthe |
|
Mărime fișier: |
39.76 kb |
Vizualizat: |
de 20732 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
59.92 kb |
Vizualizat: |
de 20732 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
63.95 kb |
Vizualizat: |
de 20732 ori |
|
Descriere: |
Linia 6 in directia Beijum (un cartier mai rau famat al orasului, insa foarte dens populat) |
|
Mărime fișier: |
67.27 kb |
Vizualizat: |
de 20732 ori |
|
Descriere: |
Autobuze pe liniile 5 (directia Paddepoel - centru comercial) si 6. |
|
Mărime fișier: |
72.57 kb |
Vizualizat: |
de 20732 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
86.46 kb |
Vizualizat: |
de 20732 ori |
|
Descriere: |
Linia 22 City Bus - autobuz-taxi circular. Circula mai des in weekend si in orele de varf ale zilei. |
|
Mărime fișier: |
71.09 kb |
Vizualizat: |
de 20732 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
58.8 kb |
Vizualizat: |
de 20732 ori |
|
Descriere: |
Autobuzul merge spre Gara, pe niste stradute foarte inguste... priviti cat de stramta este curba. |
|
Mărime fișier: |
59.49 kb |
Vizualizat: |
de 20732 ori |
|
_________________ GEORGE SCRIPCARU #CONCRET primarul sufletelor noastre--Vorba olteanului: cand ajungi la Brasov, in Romania nu te mai intorci |
|
Sus |
|
|
Ionescu
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 11/Feb/2021 Mesaje: 1204
|
Trimis: Dum 20 Ian 2008 12:08:09 Titlul subiectului: |
87315 |
|
Inca cateva poze.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
70.4 kb |
Vizualizat: |
de 20731 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
59.09 kb |
Vizualizat: |
de 20731 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
73.33 kb |
Vizualizat: |
de 20731 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
78.66 kb |
Vizualizat: |
de 20731 ori |
|
Descriere: |
Inca o data articulat in curba... |
|
Mărime fișier: |
75.04 kb |
Vizualizat: |
de 20731 ori |
|
_________________ GEORGE SCRIPCARU #CONCRET primarul sufletelor noastre--Vorba olteanului: cand ajungi la Brasov, in Romania nu te mai intorci |
|
Sus |
|
|
Ionescu
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 11/Feb/2021 Mesaje: 1204
|
Trimis: Joi 05 Iun 2008 00:29:59 Titlul subiectului: |
94157 |
|
Taman in mijlocul unei pardalnice de greve a soferilor (companiei Arriva) din Groningen, care a paralizat transportul in comun de vreo 3 saptamini, a aparut un tramvai. Evident in prezentare, ca o solutie care se doreste implementata in cativa ani atit in oras cat si in jurul orasului. Din cate am inteles, cauza principala ar fi dezvoltarea si largirea si aglomerarea implicita a orasului. Oricum, un lucru stiu sigur: au fonduri pentru asa ceva, deoarece dispun de fonduri astronomice din taxe si impozite si nu numai.
Sa le uram succes.
Tramvaiul cred ca va ramine in centru cateva zile. Daca doriti sa pozez ceva detalii, va rog sa postati aici si eu incerc sa iau instantaneele cerute.
PS: Sincer nu prea stiu de unde o sa ia curentul nepoluant, caci nu prea vad io amaritele alea de mori de vant alimentand o retea de tramvaie.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
103.14 kb |
Vizualizat: |
de 20490 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
93.5 kb |
Vizualizat: |
de 20490 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
111.55 kb |
Vizualizat: |
de 20490 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
70.18 kb |
Vizualizat: |
de 20490 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
87.8 kb |
Vizualizat: |
de 20490 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
65.02 kb |
Vizualizat: |
de 20490 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
82.72 kb |
Vizualizat: |
de 20490 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
100.78 kb |
Vizualizat: |
de 20490 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
89.86 kb |
Vizualizat: |
de 20490 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
88.35 kb |
Vizualizat: |
de 20490 ori |
|
_________________ GEORGE SCRIPCARU #CONCRET primarul sufletelor noastre--Vorba olteanului: cand ajungi la Brasov, in Romania nu te mai intorci |
|
Sus |
|
|
Ionescu
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 11/Feb/2021 Mesaje: 1204
|
Trimis: Joi 05 Iun 2008 00:31:32 Titlul subiectului: |
94158 |
|
Cont'd.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
96.84 kb |
Vizualizat: |
de 20489 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
97.85 kb |
Vizualizat: |
de 20489 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
57.27 kb |
Vizualizat: |
de 20489 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
67.77 kb |
Vizualizat: |
de 20489 ori |
|
_________________ GEORGE SCRIPCARU #CONCRET primarul sufletelor noastre--Vorba olteanului: cand ajungi la Brasov, in Romania nu te mai intorci |
|
Sus |
|
|
Ionescu
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 11/Feb/2021 Mesaje: 1204
|
Trimis: Lun 15 Iun 2009 15:56:07 Titlul subiectului: |
112442 |
|
Ei, bine, discutia despre tramvaiul (Diesel??) de mai sus a luat o amploare foarte mare si a starnit foarte multe controvrese. Prins in cotidianul de aici, cu hartogaraie si birocratie de lucrat, nu am prea mai observat ce se intampla in jur.
Totusi, intr-o seara, intorcandu-ma de la Gara, pe vitrinele mai multor magazine erau mai multe afise, protestind vehement impotriva acestui proiect. Argumentatia lor este ca strazile din centru sunt mult prea inguste, ca santierul va distruge zona comerciala, iar investitia este imensa nu se justifica. Deasemenea ei ofera ca alternativa mutarea proeictului in zona limitrofa orasului, pe linga Ring pe unde ar fi mai usor de implementat si, zic ei, mai eficient.
Exista si un site cu mai multe informatii, din pacate in limba olandeza, prin care am dat si eu iama. O sa incerc (nu promit) sa traduc cateva chestii importante. Site-ul este: www.tramgroningen.nl
El contine informatii si despre alte proiecte de acelasi gen pentru alte orase. Contine si poze cu tramvaiul care a existat in oras in vremuri indepartate, tramvai cu cai. Urmele sinelor se pot vedea si azi in oras.
Ce a pornit acest proiect? S-a pornit de la ideea ca ar ajuta pe studenti sa ajunga mai repede la Universitate. Ar trebui sa inlocuiasca linia 11, prezentata mai sus. Investitia s-ar ridica la o suma (in euro) cu cel putin 9 cifre, iar durata lucrarii ar fi de minim 5 ani.
Parerea mea: proiectul in forma actuala cu strapungerea centrului orasului este absolut gresit, avinf in vedere structura foarte ingusta a centrului, precum si fluxul foarte mare de persoane si biciclete. Deasemenea, avind in vedere ca terenul nu este foarte bun, o astfel de lucrare cu astfel de sapaturi ar putea afecta structura caselor foarte vechi din aceste zone. Mai mult nu vad cum ar putea fi mai rapid decat autobuzul in conditiile actuale, deoare ce stradutele cu pricina nu permit montarea de restrictii suplimentare. (Vedeti pozele de mai sus)
Problema adusa in discutie a fost cea a costului ridicat al transportului cu autobuze efectuat de compania Arriva. Am uitat sa spun ca Regiotram e alta companie, nu are legatura cu cele existente pe piata. Atunci vin si intreb: de ce nu se renegociaza contractele cu aceste firme, de ce nu sunt obligate sa aduca in parcul auto masini cu motoare care consuma si polueaza f.f. putin (gen Volvo). De ce nu se folosesc autobuze dublu-articulate ca in Utrecht?
Desigur solutia altrnativa este construirea acestui circuit in jurul orasului, avind in vedere ca Complexul Zernike este foarte aproape (2km) de gara Groningen Noord. Deci s-ar putea foarte usor intepa linia, undeva in zona Ring-ului si aduce chiar trenul (!!!) la Universitate.
Un proiect asemenator s-a incercat la Delft... si a fost sortit esecului! Si acolo s-a incercat aducerea tramvaiului la Universitate, inconjurind centrul... Dupa 3 ani de modificari, santier si o gramada de bani... s-a renuntat brusc, invocandu-se motivul ca unul din poduletele pe care le traverseaza nu poate sustine infrastructura (doh!!!)....
Din punct de vedere al poluarii, nu prea este de comentat, avind in vedere ca Olanda la ora actuala, fara aceste schimbari, are un grad foarte foarte scazut de poluare a aerului.
_________________ GEORGE SCRIPCARU #CONCRET primarul sufletelor noastre--Vorba olteanului: cand ajungi la Brasov, in Romania nu te mai intorci |
|
Sus |
|
|
Ionescu
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 11/Feb/2021 Mesaje: 1204
|
Trimis: Lun 15 Iun 2009 16:03:30 Titlul subiectului: |
112443 |
|
Cateva imagini mai noi din oras, la cererea lui guest.
Vestdijklaan cap linie 1 Zuiderflat
Maartenshof cap linie 6 Hoornsemeer
Pod:
_________________ GEORGE SCRIPCARU #CONCRET primarul sufletelor noastre--Vorba olteanului: cand ajungi la Brasov, in Romania nu te mai intorci |
|
Sus |
|
|
Ionescu
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 11/Feb/2021 Mesaje: 1204
|
Trimis: Lun 18 Ian 2010 00:17:11 Titlul subiectului: |
122436 |
|
De ceva timp (incepind cu 13 decembrie 2009) in transportul din Groningen s-a produs o schimbare majora. Transportul in comun din oras si cel din judet, precum si din judetul vecin, Friesland, a fost preluat de catre o firma noua si tanara numita Qbuzz. Ea o inlocuieste pe Arriva, care a prestat serviciul cu pricina de ceva ani buni.
Descoperirea am facut-o cu ajutorul unui webcam din centrul orasului. Ulterior am cautat numele companiei pe Google si am gasit noutatea. Probabil ca in presa locala s-a scris mai mult.
Cu ce a venit nou? Firma Qbuzz a venit cu o flota 100% noua de autobuze Mercedes Citaro (2?) de ultima generatie, dotate corespunzator si destul de fancy. Pe linga acestea s-au achizitionat si autocare Mercedes pentru fostele trasee Q-liner, preluate tot de firma cea noua. Am sesizat si cateva modificari de trasee...
Ce era inainte? Era un serviciu de transport bine pus la punct, dar care a fost mult scumpit de catre companie pe spinarea Primariilor din zona. Era o flota mare de autobuze Mercedes Citaro 1, la care se adaugau si cateva MAN articulate pe gaz, mai multe DAF Berkhof de generatie noua, dar si multe DAF Berkhof foarte vechi si uzate. Mai mult, autocarele Mercedes pentru traseele preorasenesti se invechisera si creau destul de multe probleme. Mai erau si un set de midibuze Iveco pentru transportul orasesenesc din centrul istoric, precum si cateva autobuze parte a unor proiecte care nu s-au realizat. Aici includ un Bekhof de ultima generatie, un MAN Lion's Classic pe gaz si 2 MAN-uri scurte pe gaz. Nici unul din aceste proiecte nu a iesit. Mai mult soferii, prin 2 greve de proportii una de o luna si una de 2 luni, si-au exprimat multe nemultumiri referitoare la conditiile de munca.
Intrebari pe care mi le pun: Unde si-a mutat Arriva toata flota si ce a facut cu proiectul de ticketing pe baza de card pe care il incepuse si pe care se chinuia sa il implementeze de vreo 2 ani? Aparatele erau montate, dar nefunctionale. A doua intrebare este, ce s-a intamplat in acest context cu (cel putin ciudatul) proiect de tramvai automotor care trebuia sa strapunga orasul de la sud la nord?
Link: Am gasit pe net un link cu poze facute de niste pasionati olandezi:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Qbuzz_Groningen_Drenthe.jpg
http://www.flickr.com/photos/rtvnoord/4171436234/in/photostream/
etc. Veti mai gasi si ceva link-uri cu filmulete pe youtube, cu prezentarea noilor vehicule, cu tribut vechii firme, etc. Cel mai simpatic este un colt de film care arata pe o pancarda de statie o urare de succes facuta de Arriva noului Qbuzz.
_________________ GEORGE SCRIPCARU #CONCRET primarul sufletelor noastre--Vorba olteanului: cand ajungi la Brasov, in Romania nu te mai intorci |
|
Sus |
|
|
Ionescu
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 11/Feb/2021 Mesaje: 1204
|
Trimis: Vin 15 Apr 2011 23:32:42 Titlul subiectului: |
142652 |
|
Cu placere si cu bucurie revin in Groningen dupa 2 ani. Evident, in interes de serviciu.
Tot cu placere regasesc sistemul de transport in comun, pus la punct de Qbuzz. Astfel, am ocazia sa folosesc serviciile prestate pe noile autobuze Mercedes de care am vorbit mai sus. Sunt confortabile, sunt bune! Nu trebuie sa mai spun eu, doar stiti si din Bucuresti. S-a pus la punct si un sistem nou de carduri electronice, la fel ca SAT-ul bucurestean. Cardul se numeste OV-chipkaart, e nominal, se poate folosi si pe tren. Am impresia, nu am verificat inca, ca sistemul este implementat la nivel national. Functioneaza ca Oysterul londonez, adica se valideaza si la intrare si la iesire, si in functie de zonele traversate, se plateste suma corespunzatoare. Evident ca traversarea zonelor este updatata imediat prin sistemul integrat cu GPS. In masina, anuntul este facut atit vocal, cat si afisat pe un ecran, care iti spune care e destinatia finala, si cateva statii care urmeaza, impreuna cu orele de sosire in aceste statii. In momentul in care se cere oprirea, statia urmatoare se inroseste pe ecran. Parcul este format, ca si inainte, din autobuze simple si articulate, majoritatea articulatelor fiind pe liniile orasenesti. Afisajul este electronic, iar la liniile orasenesti, numarul traseului este negru pe fondul de culoare al liniei respective, afisat pe harta. De exemplu: linia 11, e afisata cu negru pe fond mov deskis. Personal as fi preferat inversul, dar astea sunt mici mofturi neesentiale.
Pentru ca au aparut o serie de modificari in trasee, s-au schimbat si toate afisajele statiilor. Modelul e pastrat ca cel de mai sus, numai ca scrisul este ceva mai mic. Deasemenea s-au reorganizat si timpii de asteptare si intervalele, in functie de reorganizarea orasului. Unele servicii s-au redus, si s-au infiintat 2 linii noi. Bineinteles, ca totul are o ratiune economica justa, olandezii fiind renumiti pentru asta. Oricum, e logic asa, dupa mine.
Daca am timp, voi face si ceva poze si postez.
Pentru cine e curios: www.qbuzz.nl
_________________ GEORGE SCRIPCARU #CONCRET primarul sufletelor noastre--Vorba olteanului: cand ajungi la Brasov, in Romania nu te mai intorci |
|
Sus |
|
|
|
|
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum Nu puteți vota în chestionarele din acest forum Nu puteți atașa fișiere în acest forum Puteți descărca fișiere în acest forum
|
|