Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Detalii inedite - Troleibuze

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Troleibuze
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
worker



Data înscrierii: 03/Noi/2006
Ultima vizita: 10/Mar/2009
Mesaje: 36
Locație: Sibiu

MesajTrimis: Lun 23 Apr 2007 17:35:30    Titlul subiectului: Detalii inedite - Troleibuze 78457

Satul Solonceni a avut troleibuz!
Satul Solonceni, raionul Rezina (fostul județ Orhei), cu o populație de numai 1250 de oameni, era, pe la începutul anilor ’90, unicul sat din Europa care avea troleibuz! Cel puțin așa susținea presa din Germania la vremea respectivă. Sătenii sunt mândri de faima pe care le-a adus-o acel mijloc de transport public cu care circulau pe gratis. Majoritatea regretă „moartea” troleibuzului, iar unele mulgătoare pe care „dihania cu bretele” le ducea și le aducea zilnic de la fermă – nu! „Când circulam cu troleibuzul, ne duceam acasă cu mânile goale, că ne vedea lumea. Dar când veneam pe jos, mai puteam lua pe ascuns și câte un borcan de lapte”, a declarat pentru JURNAL, Valentina Șpac, 53 de ani, fostă mulgătoare la ferma din sat care arată acum ca după război.
Troleibuz în loc de cinci autobuze
Pe site-urile unor organizații internaționale, Solonceniul este inclus în „lista orașelor care nu mai au deja troleibuze”. Pe pagina web a enciclopediei AllExperts, de exemplu, despre acest sat e scris că a avut troleibuz în perioada 1 mai 1992 – 3 ianuarie 1994. Linia de troleibuz în această localitate era, potrivit site-ului respectiv, de 2,9 kilometri și lega partea de sat în care locuiau oamenii cu cea administrativă, unde lucrau. Localnicii din Solonceni contrazic enciclopedia. Unii spun că troleibuzul a circulat timp de trei ani în perioada 1990 – 1993, iar traseul acestuia nu era mai mare de doi km – de la cimitirul dintr-un capăt al satului până în deal la ferma situată la celălalt capăt al localității. Pentru ca Solonceniul să aibă troleibuz, sovhozul de atunci, care era milionar, a cheltuit 400.000 de ruble. Cu acești bani gospodăria putea să cumpere cinci autobuze de marca „Ikarus” nou-nouțe. „Cred că s-a dorit să se facă senzație. Am fi avut și astăzi acele autobuze de care ne-am fi folosit”, ne-a spus primarul de Solonceni, Anatol Chirtoacă.
Șase rute pe zi
Sătenii așa-s de mândri că Solonceniul a avut odată troleibuz! „Așa era de frumoooos! Era delicat și toți se plimbau duminica prin sat. Nu plătea nimeni, că atunci benzina era ieftină”, nu mai ține minte mătușa Eugenia Chirtoacă în vârstă de 60 de ani cu ce se mai alimenta „frumusața” de troleibuz. Serafim Zaiaț, zootehnician pe vremea troleibuzului, susține că acesta avea cam șase rute pe zi. „Dimineața pe la 4.00 aducea mulgătoarele la fermă și înapoi lua paznicii de noapte. Și copiii se duceau la școală cu troleibuzul. Încăpeau toți. A circulat trei ani - din mai ’90, până în septembrie ’93”, își amintește zootehnicianul. „Domnul director de sovhoz de atunci a făcut legătură cu Martâniuc, șeful pe troleibuze la Chișinău. Au făcut contract, au pus linie și am arendat un troleibuz de la Parcul nr. 2 din capitală. Arenda pe un an costa atunci 50.000 de ruble. Plătea gospodăria. Pe urmă s-a scumpit energia electrică și n-am mai putut ține troleibuzul”, zice Zaiaț.
Sfințit de trei preoți
Potrivit zootehnicianului, linia de troleibuz care trecea prin sat era numai într-o direcție, iar la stațiile terminus - în formă de P. Când ajungea mașina la capăt, șoferul cobora și schimba „bretelele” (troleele – n.r.) exact pe aceeași linie numai că în sens invers (!). Noaptea, troleibuzul nu era scos de pe linie, ci postat în dreptul magazinului din sat pentru a fi păzit odată cu clădirea. Apoi, mașina, care nu a fost implicată în niciun accident cât a lucrat la Solonceni, a fost dusă la Chișinău, iar linia – furată de hoți. „Era bine, dar a fost o lăudăroșenie - iaca la Solonceni este troleibuz. Toți ziceau că în multe orașe nu este troleibuz, da iaca aici, la sat, este”, afirmă specialistul în zootehnie, adăugând că la inaugurare troleibuzul a fost sfințit de trei preoți în văzul tuturor sătenilor.
„Era fix ca cele de azi din Chișinău”
Ca să-l conducă, doi dintre cei mai buni șoferi din sat au fost trimiși la cursuri de un an la Chișinău. Printre ei și Tudor Creciun. „L-a ales directorul sovhozului și l-a trimis un an la Chișinău să învețe. Cât a învățat el acolo, aici în sat s-a și tras linia de troleibuz. Era fix ca cele de azi din Chișinău, de culoare gălbuie. Bun troleibuzul. Cât a lucrat un an de zile, soțul meu n-a stat niciodată la reparație cu el. Fiecare se suia cum și când vroia. Dacă nu plătea nimeni... Tare mulțumită era lumea”, a declarat pentru JURNAL soția șoferului, Ecaterina Creciun, fiind convinsă că n-ar strica nici azi ca satul să aibă o asemenea mașină.
Autobuz cu aruncătoare de mine (!)
Anatol Chirtoacă, primar de Solonceni, nu a avut în programul său electoral promisiunea de a readuce „dihania cu bretele” în sat. „Troleibuzul cela e la Chișinău acum. În anii ’90, atunci când era energie electrică ieftină, cei din sovhoz au hotărât să cumpere troleibuz care, cu timpul, urma să facă legătura și cu orașul Rezina, situat la vreo 13 km de sat. Nu m-am gândit să mai aduc troleibuz în sat. Cred că acest lucru ar costa mult”, zice primarul. Anatol Chirtoacă își aduce aminte o situație legată de vestitul troleibuz. „Noi suntem pe malul Nistrului și în partea cealaltă tocmai se începuse conflictul militar. Era o zarvă mare. Cei de peste Nistru nu înțelegeau ce-au făcut moldovenii din partea asta. Credeau că au pus niște aruncătoare de mine pe un autobuz. Vedeau autobuzul cu crengile celea în sus și nu le dădea în cap că la Solonceni este troleibuz”, povestește amuzat primarul de Solonceni.

http://www.danuteni.clan.su/news/2007-04-10-69
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Troleibuze Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community