Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Sageata Verde și Depoul Ghioroc
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Următoare
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul ARAD
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
Pachanga



Data înscrierii: 18/Feb/2006
Ultima vizita: 23/Mai/2008
Mesaje: 69
Locație: Arad

MesajTrimis: Mar 06 Mai 2008 18:44:14    Titlul subiectului: 93000

Pana in 1983 Sageata Verde a apartinut de CFR, de fapt de atunci e culoarea verde, deci este un tren pe ecartament metric, dupa aceea a ajuns la IJTL Arad care din pacate a taiat tot ce se poate de atunci pana acum, in 1991 au intrerupt circulatia pe Radna-Pancota, desi drumul era plin de gropi si un Dac a fost de 100 ori mai incomod (au evoluat la depasitele Ikarus)
Pentru a conduce o Sageata e de ajuns permisul de vatman, deocamdata doar domnul Rusu se ocupa de Sageata vopsita gri refacuta la Astra, care e practic singura functionala (cea albastra mai poate circula intr-un singur sens) si pe care o scoate cand sunt turisti daca e disponibil (nu stiu cum e angajat, poate ar trebui sa fie la depou zilnic, dar nu e)

_________________
Still standing
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
scorpion



Data înscrierii: 01/Mai/2007
Ultima vizita: 26/Iun/2014
Mesaje: 38
Locație: Arad

MesajTrimis: Sâm 07 Iun 2008 20:20:36    Titlul subiectului: 94222

Cu ocazia zilei portilor deschise a companiei Astra Vagoane Marfa, Sageata Verde a fost scoasa pentru a plimba vizitatorii pe ruta Arad-Ghioroc. Iata si cateva poze:

Arad:




Mandruloc:


Cicir:




Sambateni-Ghioroc:






Ghioroc:





_________________
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
quiksilver



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 19/Oct/2018
Mesaje: 972
Locație: Arad

MesajTrimis: Lun 23 Iun 2008 23:02:13    Titlul subiectului: 94951

Iata un articol despre Sageata Verde si Depoul Ghioroc de pe www.observator.info Nu e oare cam mult 300 de euro pentru o plimbare cu Sageata? Nu cred ca CTP si-a propus finantarea depoului doar din banii veniti din agrement. Smile

Depoul Ghioroc, locul în care „Săgeata Verde” a anilor 1906 te duce în istorie pentru câteva sute de euro!
Felicia R.Gheorghe, 23 iunie 2008 04:41
nDepoul Ghioroc este locul în care istoria zbuciumată a transportului nostalgic a Podgoriei Aradului se odihnește într-un spațiu frumos și natural, plin de flori și arbori ornamentali. Liniile de manevră sunt încastrate în iarba bine întreținută, făcând ca vagonul de tramvai al anilor ’69 - ciudat și proaspăt reconstruit să strălucească vesel în lumina solară. În hala mare, câteva vagoane ale faimoasei „Săgeți verzi” așteaptă, la răcoare, amatorii unei călătorii de lux în istorie...

Săgeta verde a traversat trei sferturi de secolFiind o zonă viticolă puternică, Podgoria Aradului – proprietarii de vie au ajuns la concluzia că în zonă ar necesita funcționarea unei căi ferate care ar asigura transportul călătorilor, dar și al mărfurilor pe relația Arad-Ghioroc-Radna-Pâncota, în total, 45 de kilometri de cale ferată. Astfel, în august 1896 s-a organizat prima ședință de constituire a SATFAP (Societatea pe Acțiuni Transporturi Feroviare Arad-Podgoria), capitalul social fiind strâns de la proprietarii viilor, iar în 1905 a avut loc prima ședință de construire a SATFAP. În toamna aceluiași an, Ministerul Comerțului din Ungaria a acordat unui grup de oameni de afaceri din Arad și Budapesta un act de concesiune cu dreptul de a construi și exploata timp de 90 de ani o cale ferată cu ecartament îngust pe relația Arad-Pâncota. Un an mai târziu, 1906, s-a deschis oficial Calea Ferată Arad-Podgoria. Locomotivele funcționau cu aburi, iar vagoanele-remorci s-au fabricat la Uzinele „Johann Weitzer” din Arad. Peste 5 ani, în 1911, se obține dreptul de electrificare a liniei ferate (ideea aparține lui Rudolf Zerkovitz), iar în 10 aprilie 1913 se inaugurează calea ferată electrică Arad-Podgoria. Traseul funcționa de la Arad la Ghioroc (22,3 km), Ghioroc-Pâncota (22,2 km) și Ghioroc –Radna (13,9 km) devenind prima cale ferată electrificată din estul Europei și a 8-a din lume. Autotrenul a fost fabricat la Uzinele „Ganz Es. Danubius Budapesta” și avea viteza maximă de 45 km/h. Viața „Săgeții Verzi” a trecut prin numeroase sinuozități și tendințe de modernizare; în urma naționalizării, însă, calea ferată revine Regionalei CFR Timișoara, iar din 1983 trece sub patronajul IJTL Arad, relația Arad-Ghioroc fiind înlocuită cu tramvaie urbane. Planul de modernizare pregătit în 1980 de CTP și trimis la București s-a lovit de totala indiferență a autorităților. Tramvaiul electric și-a făcut ultimele curse în octombrie 1991 după care a intrat definitiv în Depoul Ghioroc, adică în istorie. În momentul casării, „Săgeata Verde” avea 11 vagoane-motor,12 vagoane transport persoane și 9 vagoane marfă. Trei sute de euro, călătoria nostalgică cu SăgeataÎntreținătorul acestui spațiu istoric al „Săgeții Verzi”, Gheorghe Rus ne conduce în hala mare în care sunt garate câteva vagoane cu autotren. Trăiești o senzație unică în momentul în care urci într-un astfel de vagon (complet restaurat) și te așezi o clipă în fața manetei originale marca „Ganz”... Lemnul băncuțelor, geamurile pătrate și mici, soba pentru încălzirea pe timp rece, imprimă călătorului nostalgic de azi - un aer ciudat, comprimat într-un secol de rulaj pe calea ferată arădeană... Cu totul senzațional, să știi că pe această băncuță pe care te așezi sfios, au stat generații întregi din 1906 încoace; Săgeata a traversat două războaie mondiale, a trecut din regalitate în comunism, oprindu-și definitiv mersul, după revoluție... Omul și istoria se înțeleg perfect: „avem și un tramvai din 1969 alături de vagoanele cu automotor ale Săgeții Verzi. Lucrez la întreținerea lor din 1975. Ne mândrim cu aceste exemplare istorice încă „vii”, în sensul că, după ce au fost restaurate (1995) în culorile originale, respectându-se întru totul planurile originale ale Ministerului transportului din Budapesta, azi, Săgeata nostalgică poate fi închiriată de către toți cei care-și doresc o călătorie în secolul trecut. Vin grupuri de turiști, în special, care sunt interesați de o astfel de plimbare în timp, iar călătoria (depinde de numărul de persoane) costă în jur de 200-300 euro.” Suntem invitați în clădirea „stației de redresori”- sala în care Redresorul nr. 1 cu vapori de mercur a alimentat cu curent linia ferată a curselor „Săgeții Verzi”. Sala e împânzită de documente, acte tehnice, fotografii ale anilor de început ale tramvaiului electric... Timpul de afară a dispărut. Privesc uimită aceste imagini ale începutul de secol trecut, oamenii, calea ferată a Podgoriei, Aradul acelor ani... Urc în primul vagon a Săgeții, construit la Arad în... 1906. Cine ar fi crezut că în acest spațiu modest, lipsit cu totul de orice imaginație a modernului de azi – m-am simțit excelent, comod, copleșită de un aer de liniște și siguranță, de o atmosferă a unui bine inexprimabil. „Vagonul a dus mii și mii de oameni de-a lungul timpului, aici s-au consumat povești, istorii, tragedii de război, nașterea și înflorirea unor alte epoci, și, evident, tristețea ultimei curse...” – adaugă nostalgic Gheorghe Rus, cel care „ține în viață” aceste bijuterii ale căii ferate Arad-Podgoria.* * *O călătorie de lux cu Săgeata Verde, azi (pe lângă costul considerabil) respectă întru totul durata călătoriei de acum un secol: Arad-Pâncota 2 ore și Arad-Ghioroc 1 oră. Tramvaiul cu plăcuța ITB -60, mic și cochet, colorat în culoarea vaniliei combinată cu un roșu viu, pus în funcțiune în 1969 la Atelierele Centrale ITB a circulat în Arad până în anul 1977. A fost retras din circulație și reconstruit la CTP Arad în anul 2006, devenit piesă a Depoului Ghioroc, având rolul, asemenea vagoanelor rămase ale Săgeții - să efectueze călătorii nostalgice. Vagonul de tramvai era cu mult mai mic decât cel actual, semn că în urmă cu patru decenii, transportul de călători era mult mai modest, mai puțin solicitant decât azi. Ajunși în Ghioroc, nu ocoliți acest Depou al celor mai frumoase amintiri. Petreceți câteva ore mirifice în secolul trecut, lăsându-vă conduși de „Săgeata Verde” a anilor 1906.[i]
[/i]
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
srazvi



Data înscrierii: 11/Ian/2006
Ultima vizita: 10/Oct/2011
Mesaje: 407
Locație: Arad

MesajTrimis: Mar 19 Aug 2008 14:38:07    Titlul subiectului: 97131

Zilele acestea va circula Sageata Verde zilnic de la ora 11 pina la Ghioroc cu ocazia zilelor Aradului (plecarea din statia Maximilian).
Singura conditie e sa fie minim 10 persoane. Iata citeva imagini de azi:



Ghioroc.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  88.99 kb
 Vizualizat:  de 31917 ori

Ghioroc.JPG



Ghioroc2.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  79.33 kb
 Vizualizat:  de 31917 ori

Ghioroc2.JPG



Ghioroc3.JPG
 Descriere:
 Mărime fișier:  57.38 kb
 Vizualizat:  de 31917 ori

Ghioroc3.JPG



_________________
Luna Amara
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
srazvi



Data înscrierii: 11/Ian/2006
Ultima vizita: 10/Oct/2011
Mesaje: 407
Locație: Arad

MesajTrimis: Sâm 28 Feb 2009 14:21:21    Titlul subiectului: 106887

Am mai gasit niste urme de la sageata verde, niste traverse in Covasant, folosite ca podet peste canalul din fata unei case:


Covasant.JPG
 Descriere:
traverse de la linia sagetii verzi
 Mărime fișier:  90.06 kb
 Vizualizat:  de 31287 ori

Covasant.JPG



_________________
Luna Amara
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
quiksilver



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 19/Oct/2018
Mesaje: 972
Locație: Arad

MesajTrimis: Vin 19 Iun 2009 17:25:08    Titlul subiectului: 112623

http://www.infotv.ro/emisiune/istoria-pe-lavita

O emisiune-reportaj pe postul local de televiziune Info TV despre sageata verde. Atentie, emisiunea va disparea odata cu noul episod, dar caseta este disponibila la sediul postului si cred ca poate fi multiplicata la cerere. Se folosesc imaginile pe care le-am mai vazut cu totii, s-au spus lucruri care le stiam. La interviu nu am mai fost atat de atent, din cate am vazut s-au spus tot lucrurile cunoscute. Cu toate acestea, emisiunea merita vizionata, mai ales de non-aradeni. Oricum, felicitari Dan Codre!
Ca fapt divers, ati vazut detaliul cu sina pe care scrie Resicza, Timisul 2 nr. 31+32, vagonul ITB, Gotha si vagonul 230+vagonul restaurant.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Zgârcănstein



Data înscrierii: 06/Oct/2006
Ultima vizita: 08/Aug/2016
Mesaje: 169
Locație: Arad

MesajTrimis: Vin 19 Iun 2009 23:49:30    Titlul subiectului: 112632

quiksilver a scris:
http://www.infotv.ro/emisiune/istoria-pe-lavita

O emisiune-reportaj pe postul local de televiziune Info TV despre sageata verde.

Eu o dețin în format .avi descărcată de pe site-ul Info TV. Cu programul Real Player puteți descărca orice videoclip de pe internet.

_________________
Drum de fier cale ferată,
N-am să te las niciodată
Pe mâna unor călăi
Ca miniștrii răi!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
muhle



Data înscrierii: 20/Iun/2009
Ultima vizita: 24/Sep/2017
Mesaje: 20
Locație: Almere (Olanda)

MesajTrimis: Dum 21 Iun 2009 16:39:44    Titlul subiectului: 112688

Hello all,

I am Paul from the Netherlands and I have traveled allraedy for two times to Arad. I like this city becouse of the trams. I would like to travel in the First week of september to Arad again and travel for three days by tram. Is there somebody who can tell me of it posible to visit Depot Ghioroc? Maybe you can show me around in Arad at all tramlines. I olso look for a place to stay.
Can somebody help me? Please contact me at, oranje@easy.com
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
m_the_one



Data înscrierii: 05/Mar/2009
Ultima vizita: 24/Apr/2014
Mesaje: 41
Locație: Arad

MesajTrimis: Vin 21 Aug 2009 12:07:48    Titlul subiectului: 115768

Poate vestea vine cam tarziu pentru unii care n-au stiut, dar cu ocazia zilelor Aradului se fac plimbari cu Sageata Verde, mai exact in 21, 22 si 23 august. Cum ziua de azi e ca si trecuta, mai aveti ocazia sambata si duminica, de la ora 11 sau 13, cu pornire din statia Maximilian. Very Happy
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Zgârcănstein



Data înscrierii: 06/Oct/2006
Ultima vizita: 08/Aug/2016
Mesaje: 169
Locație: Arad

MesajTrimis: Vin 21 Aug 2009 22:56:37    Titlul subiectului: 115791

Prețul biletului este identic cu cel al unei curse regulate Arad - Ghioroc, adică 5,50 RON. Cel puțin așa s-a procedat până acum în fiecare an. Biletul se cumpără de la mecanicul trenului.
_________________
Drum de fier cale ferată,
N-am să te las niciodată
Pe mâna unor călăi
Ca miniștrii răi!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
m_the_one



Data înscrierii: 05/Mar/2009
Ultima vizita: 24/Apr/2014
Mesaje: 41
Locație: Arad

MesajTrimis: Dum 23 Aug 2009 19:33:03    Titlul subiectului: 115907

M-a bucurat faptul ca anul acesta au fost mult mai multi calatori ca in anii precedenti. Sambata la ambele ture a fost plin vagonul. Se vede ca anul acesta evenimentul a fost mai bine organizat si mediatizat, Sageata avand un program bine pus la punct. Sper ca anul viitor va fi si mai bine, sa fie scoasa si remorca "la plimbare" Very Happy

Va prezint cateva poze facute ieri si azi: 3 cu vagonul renovat la Ghioroc, iar restul, vagoane "trase pe dreapta" din depou.



HPIM0129 (816 x 612).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  123.32 kb
 Vizualizat:  de 30067 ori

HPIM0129 (816 x 612).jpg



HPIM0135 (816 x 612).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  117.47 kb
 Vizualizat:  de 30067 ori

HPIM0135 (816 x 612).jpg



HPIM0136 (816 x 612).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  131.04 kb
 Vizualizat:  de 30067 ori

HPIM0136 (816 x 612).jpg



HPIM0143 (816 x 612).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  86.93 kb
 Vizualizat:  de 30067 ori

HPIM0143 (816 x 612).jpg



HPIM0151 (612 x 816).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  103.47 kb
 Vizualizat:  de 30067 ori

HPIM0151 (612 x 816).jpg



HPIM0156 (612 x 816).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  124.25 kb
 Vizualizat:  de 30067 ori

HPIM0156 (612 x 816).jpg



HPIM0164 (816 x 612).jpg
 Descriere:
Vagoane aflate in stare deplorabila, ascunse de "ochii lumii"
 Mărime fișier:  81.64 kb
 Vizualizat:  de 30067 ori

HPIM0164 (816 x 612).jpg



HPIM0167 (816 x 612).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  107.93 kb
 Vizualizat:  de 30067 ori

HPIM0167 (816 x 612).jpg



HPIM0171 (816 x 612).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  107.48 kb
 Vizualizat:  de 30067 ori

HPIM0171 (816 x 612).jpg



HPIM0179 (816 x 612).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  129.22 kb
 Vizualizat:  de 30067 ori

HPIM0179 (816 x 612).jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
stfp



Data înscrierii: 24/Oct/2005
Ultima vizita: 17/Oct/2018
Mesaje: 1737
Locație: Bucuresti 6

MesajTrimis: Joi 10 Iun 2010 14:20:51    Titlul subiectului: 128188

Niste fotografii facute in iulie 1999 de Yury Maller ( http://ymtram.mashke.org/ ) :


arad (30).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  224.41 kb
 Vizualizat:  de 28377 ori

arad (30).jpg



arad (31).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  238.33 kb
 Vizualizat:  de 28377 ori

arad (31).jpg



arad (32).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  321 kb
 Vizualizat:  de 28377 ori

arad (32).jpg



arad (33).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  258.46 kb
 Vizualizat:  de 28377 ori

arad (33).jpg



arad (34).jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  222.57 kb
 Vizualizat:  de 28377 ori

arad (34).jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului Adresa AIM Codul Yahoo Messenger
cosmin4tm



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 15/Oct/2018
Mesaje: 198
Locație: Timisoara

MesajTrimis: Vin 11 Iun 2010 12:04:25    Titlul subiectului: 128238

In a 3-a fotografie ce bucla este?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
quiksilver



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 19/Oct/2018
Mesaje: 972
Locație: Arad

MesajTrimis: Vin 11 Iun 2010 20:49:16    Titlul subiectului: 128249

Din cate vad eu, este vorba de interesctia "DN7", adica la Combinatul Chimic. Sageata este pe varianta Ghioroc-Comb Chimic.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Zgârcănstein



Data înscrierii: 06/Oct/2006
Ultima vizita: 08/Aug/2016
Mesaje: 169
Locație: Arad

MesajTrimis: Vin 11 Iun 2010 20:49:29    Titlul subiectului: 128250

Este bucla de la stația DN7, dinspre Ghioroc spre combinatul chimic (linia 14).
_________________
Drum de fier cale ferată,
N-am să te las niciodată
Pe mâna unor călăi
Ca miniștrii răi!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
FLAVIUS561



Data înscrierii: 20/Iul/2007
Ultima vizita: 02/Mar/2018
Mesaje: 115
Locație: Arad

MesajTrimis: Vin 20 Aug 2010 16:07:18    Titlul subiectului: 132182

Cine doreste sa se mai plimbe anul acesta cu Sageata Verde mai are ocazia Sambata si Duminica 21,22 August 2010 la ora 12 din statia Maximilian.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
rosetti61



Data înscrierii: 03/Iul/2006
Ultima vizita: 22/Oct/2018
Mesaje: 1096
Locație: Bucuresti 6 (Militari)

MesajTrimis: Mar 07 Sep 2010 17:18:29    Titlul subiectului: 133030

File de istorie in 1991 http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4977770
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4988211

_________________
Hans Oerlemans si minunatele lui tramvaie
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Alexandra2



Data înscrierii: 07/Iul/2007
Ultima vizita: 06/Mai/2015
Mesaje: 408
Locație: Viena (Austria)

MesajTrimis: Mar 07 Sep 2010 23:52:02    Titlul subiectului: 133041

^Multumim mult pentru link - extraordinar de valoroase fotografii din trecut cu tramvaiele din Arad.
Dar trebuie sa nu imi ascund acum mirarea si sa o pot exprima prin nelamurirea mea in ceea ce priveste ultima fotografie a bine cunoscutului cuplu "Omida", #1014 - #1054 desigur, luata intr-o zi a anului 1994?
Nu am stiut niciodata anul exact cand aceste doua vagoane au fost aduse in Arad pentru prima data dar nici macar nu banuiam ca ar fi fost posibil ca acestea sa fi sosit inainte de anul 1995 - sau poate este doar o eroare de tastare/rememorare a fotografului in ceea ce priveste acum indepartata sa excursia prin imprejurimile orasului Arad?
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
rosetti61



Data înscrierii: 03/Iul/2006
Ultima vizita: 22/Oct/2018
Mesaje: 1096
Locație: Bucuresti 6 (Militari)

MesajTrimis: Mie 08 Sep 2010 20:10:00    Titlul subiectului: 133066

E posibil sa fie o completare, de "In locul vechilor vagoane au aparut altele noi".
_________________
Hans Oerlemans si minunatele lui tramvaie
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Alexandra2



Data înscrierii: 07/Iul/2007
Ultima vizita: 06/Mai/2015
Mesaje: 408
Locație: Viena (Austria)

MesajTrimis: Joi 09 Sep 2010 16:33:13    Titlul subiectului: 133130

^Nici o problema - tind sa cred ca acest lucru ar fi mai degraba apropiat valabilitatii adevarului. Wink Pe de alta parte, ma intreb daca nu cumva vreun membru al acestui forum care a avut oportunitatea de a vizita depoul de tramvaie la Ghioroc in cadrul plimbarii cu Sageata Verde de anul acesta - daca nu ar dori sa impartaseasca cu noi impresii, fotografii s.a.m.d.

Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
mrM



Data înscrierii: 18/Iul/2006
Ultima vizita: 15/Oct/2018
Mesaje: 944
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mar 28 Sep 2010 11:49:27    Titlul subiectului: 134033

în cartea "Istoria Energeticii și Electrotehnicii în România" *, vol. 1 "De la primele începuturi pînă în anul 1950", coordonare generală Prof. emerit ing. Constantin Dinculescu, partea III (Actvitități în sprijinul electrificării), subcapitolul 1.9.2. Tracțiunea electrică feroviară (autor I. Corodeanu), pr. 433-438 am găsit ceva informații despre Săgeata Verde.

* cartea este apărută la Ed. Tehnică, București (1980)



433B-TractiuneaElectrica.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  161.74 kb
 Vizualizat:  de 27144 ori

433B-TractiuneaElectrica.jpg



434-TractiuneaElectrica.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  306.81 kb
 Vizualizat:  de 27144 ori

434-TractiuneaElectrica.jpg



435-TractiuneaElectrica.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  188.5 kb
 Vizualizat:  de 27144 ori

435-TractiuneaElectrica.jpg



436-TractiuneaElectrica.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  304.79 kb
 Vizualizat:  de 27144 ori

436-TractiuneaElectrica.jpg



437-TractiuneaElectrica.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  277.73 kb
 Vizualizat:  de 27144 ori

437-TractiuneaElectrica.jpg



438-TractiuneaElectrica.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  183.46 kb
 Vizualizat:  de 27144 ori

438-TractiuneaElectrica.jpg



Automotor Arad-Ghioroc.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  90.39 kb
 Vizualizat:  de 27144 ori

Automotor Arad-Ghioroc.jpg



_________________
I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0721.240.479/0749.28.38.15 h 9.30-23.00 Fără beep-uri! (SMS da).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
mrM



Data înscrierii: 18/Iul/2006
Ultima vizita: 15/Oct/2018
Mesaje: 944
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Vin 12 Noi 2010 14:21:16    Titlul subiectului: 136173

Să vedem si mersul Săgeții în vremurile demult apuse.
În septembrie 1953 și septembrie 1955:



Arad sept 1953.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  368.16 kb
 Vizualizat:  de 26753 ori

Arad sept 1953.jpg



Arad 1 sept 1958.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  170.16 kb
 Vizualizat:  de 26753 ori

Arad 1 sept 1958.jpg



Arad 2 sept 1958.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  134.87 kb
 Vizualizat:  de 26753 ori

Arad 2 sept 1958.jpg



_________________
I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0721.240.479/0749.28.38.15 h 9.30-23.00 Fără beep-uri! (SMS da).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger Codul MSN Messenger
quiksilver



Data înscrierii: 07/Noi/2005
Ultima vizita: 19/Oct/2018
Mesaje: 972
Locație: Arad

MesajTrimis: Vin 12 Noi 2010 16:54:29    Titlul subiectului: 136180

Intrebare: de ce exista statiile Pancota Gara si Pancota comuna? Mergea linia mai demult spre centrul orasului? Gara CFR (plus Regiotrans) Pancota mi se pare ca e aproape de remize, unde cred ca era si statie.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Catalin Ghita



Data înscrierii: 27/Oct/2005
Ultima vizita: 21/Oct/2018
Mesaje: 6191
Locație: Popesti-Leordeni, Buzau

MesajTrimis: Lun 18 Apr 2011 10:19:28    Titlul subiectului: 142704

http://www.adevarul.ro/locale/arad/POVESTI-ARAD-Sageata-Verde-Podgorie_0_464353689.html

"POVEȘTI DE ARAD Săgeata Verde ruginește pe traseul viilor din Podgorie

18 aprilie 2011

Autor: Adrian Todor

Arad

Săgeata Verde ruginește sub cerul liber

Simbolurile meleagurilor arădene stau să piară ascunse departe de ochii lumii, prin cotloanele Aradului. Acolo unde nu sunt idei și interese de a pune pe picioare vechiile „mărci” ale județului nostru, mai rămân doar amintirile, poveștile și rămășițele unei vremi de mult apuse, când Aradul ținea pasul cu marile metropole europene privind ultimele cuceriri ale tehnicii.

Transportul în Arad își are rădăcinile înfipte după jumătatea secolului XIX, când, în 1873 sunt puse în funcțiune trei linii de tramvaie trase de cai. Salacz Gyula, unul dintre cei mai prolifici primari la cârma Aradului (a condus orașul vreme de 26 de ani între 1875-1901, fiind în același timp cel ce a oferit arădenilor primele parcuri îngrijite de primărie), a criticat transportul în comun care era „primitiv și perimat”. De abia pe la 1908 se introduc autobuze „Astra”, mașinării grele, incomode și zgomotoase care nu făceau altceva decât să strice pavajele orașului, scuturând din temelii casele pe unde acestea aveau traseu.

În urmă cu un secol în schimb, Aradul făcea primul pas spre o performanță tehnică de invidiat la acea vreme. Prima cale electrificată din estul bătrânului continent și a opta din lume, după cum consemna presa vremii, își punea bazele la Arad, în situația în care doar în SUA, Franța, Elveția, Suedia și Austria mai funcționeau la acea vreme linii electrificate. Se întâmpla la 10 aprilie 1913, iar scopul acesteia era să ajute țăranii din Podgoria Aradului să-și ducă mai ușor marfa la oraș.

Tramvai tras de cai (1900)

Pentru a aduna capitalul necesar începeri lucrărilor, s-a format Societatea Anonimă Calea Ferată Arad – Podgoria, cu sediul în Arad. Proiectul liniei ferate era o stea cu trei colțuri, cu centrul în comuna Ghioroc, fiind executate trei trasee: primul, lung de 22,15 kilometri, străbătea localitățile Ghioroc, Sâmbăteni, Cicir, Mândruloc, Glogovăț și cartierul Micălaca.

Traseul doi avea 22,35 kilometri și trecea prin Ghioroc, Cuvin, Covăsânț, Siria, Galșa, Mâsca și Pâncota. Al treilea traseu avea 13,086 kilometri și mergea prin Ghioroc, Miniș, Păuliș și Radna. Construcția acestei linii s-a facut în baza unui act de concesiune emis de Ministerul Comerțului Austro-Ungar în anul 1905 pe numele a două persoane, Antal Péterfy din Arad și Simion Steiner din Budapesta, pe o durata de 50 de ani, adică până în anul 1955, când linia trebuia să treacă în posesia statului. Electrificarea liniei în schimb, s-a produs de abia după șapte ani de la darea în exploatare, lucrare ce s-a executat după un proiect Ganz, proiect care cuprindea printre altele și o centrală termoelectrică la Arad.

Importanța liniei care lega orașul de una dintre cele mai bune zone ale județului din punct de vedere economic, se poate vedea în cifre, aceasta evoluând de la 12.421 tone de marfă și 684.235 călători în anul 1907, până la 35.127 tone de marfă și peste 2,8 milioane de călători în 1945. Zece ani mai târziu, în 1955, evoluția traficului atinge apogeul: peste 46.000 tone de marfă și circa 3,5 milioane de călători. După 1959 în schimb, traficul de marfă scade, singurii care rămân pe poziții fiind călătorii.

Interiorul tramvaiului electric, astăzi

Mocănița din Podgorie

Săgeata Verde, nostalgia fiecărui arădean care a prins vremurile de glorie ale orașului a rezistat trei sferturi de veac, în momentul în care i-a fost curmată viața, funcționând la fel de bine ca în prima zi. Cu tramvaiul electric se circula lent, dar fiecare moment petrecut între băncuțele unde oamenii își fixau ceasurile după cum pleca sau ajungea în stație, însemna povești și istorii ale călătorilor.

Punctualitatea era la ordinea zilei printre mecanicii de pe „mocănița” din Podgorie, în zilele de glorie din perioada interbelică, personalul de deservire al liniei atingând 325 de persoane, iar pe linie circulau 11 garnituri zilnic. În 1942 de exemplu, trenul electric Arad-Podgoria Aradului transporta zilnic în medie 6.424 de călători.

Anii ’60 au fost începutul sfârșitului, când orașul se extinde și încep construcțiile blocurilor de locuințe. În expansiunea urbei, linia ferată devine un obstacol, iar după 1978 drumul Săgeții Verzi este exilat de oraș. Mai mult de atât, principala stație din oraș, buricul târgului de la Podgoria, este aruncată în aer. Din cauza distanței prea mari până la primul tramvai electric din oraș, călătorii își pierd interesul.

Fosta stație de la Podgoria

Dictatura comunistă nu a mai găsit resurse de a pune pe picioare traseul Săgeții Verzi. O parte a liniei a fost dezafectată rămânând în funcțiune doar tronsonul Arad- Vladimirescu- Mândruloc- Cicir- Sâmbăteni- Ghioroc. Iar ca tacâmul să fie complet, au fost furați chiar și stâlpii de beton și traversele sau chiar bucăți de cale ferată.

Ce mai amintește acum de prima linie electrificată din țara noastră sunt doar clădirile stinghere care marcau stațile trenului electric.

Săgeata Verde de astăzi, e gri

În loc de concluzii

În prezent, la depoul construit în 1905-1906 au mai rămas conservate vagoane de tramvai de epocă și elemente ale vechii lini ferate, inclusiv din stația de redresare. În momentul casării sale, Săgeata Verde avea 11 vagoane- motor, 12 vagoane pentru transport de persoane și nouă vagoane de marfă. În depoul de la Ghioroc au încăput numai câteva dintre acestea, restul fiind depozitate sub cerul liber.

La mijlocul anilor 1990 unul dintre vagoanele- motor a fost reconstruit la Arad pe baza planului Muzeului Transporturilor de la Budapesta. Astăzi, Săgeata Verde e gri, fiind scoasă de la naftalină pentru strănii care nu-i cunosc oricum istoria."

_________________
Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Zgârcănstein



Data înscrierii: 06/Oct/2006
Ultima vizita: 08/Aug/2016
Mesaje: 169
Locație: Arad

MesajTrimis: Joi 18 Aug 2011 15:05:17    Titlul subiectului: 147758

Săgeata Verde va circula, din data de 22.08.2011 până în 26.08.2011, la ora 13 din Maximilian.
_________________
Drum de fier cale ferată,
N-am să te las niciodată
Pe mâna unor călăi
Ca miniștrii răi!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul ARAD Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Următoare
Pagina 5 din 8

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community