Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
sisintea
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 21/Iun/2008 Mesaje: 455 Locație: Medias
|
Trimis: Mar 02 Mai 2006 16:14:03 Titlul subiectului: Troleibuzul TANDEM DAC318 ET |
21973 |
|
Am mai vorbit despre el dar nu am retinut: a circulat acest troleibuz in Bucuresti? Ce nr. de inventar a avut?
Multumiri pt. pliante lui Laurentiu Brindusoiu.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
78.54 kb |
Vizualizat: |
de 35827 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
90.67 kb |
Vizualizat: |
de 35827 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
1689
Data înscrierii: 23/Ian/2006 Ultima vizita: 19/Mar/2009 Mesaje: 87 Locație: (Germania)
|
Trimis: Mar 02 Mai 2006 19:26:46 Titlul subiectului: |
21999 |
|
Pot sa va confirm ca Tandem-ul a fost garat o perioada foarte lunga de timp la depoul Nitu Vasile (sigur in perioada 1987-1988). O nota pe care am gasit-o in arhiva personala (datata 18.01.1988) mentiona ca la data respectiva era pe butuci. Eu personal nu am vazut niciodata troleibuzul acela in trafic normal de calatori. Atita timp cit a stationat la Nitu Vasile nu a avut numar de parc ITB. Singurele (rare) situatii in care iesea in circulatie (ceea ce am vazut eu) avea placa de linie pe care scria fie Tandem 001 (ca in imagine) fie Probe.
|
|
Sus |
|
|
serban
Data înscrierii: 10/Ian/2007 Ultima vizita: 29/Apr/2014 Mesaje: 9 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 05 Feb 2007 15:55:23 Titlul subiectului: |
75411 |
|
Iata un articol din ziarul Romania Libera, din data de 18.10.1984:
In zilele care au trecut de la deschiderea Tirgului International Bucuresti atentia vizitatorilor a fost atrasa si de troleibuzul de foarte mare capacitate "ROCAR-TANDEM 318 ET". Cu ajutorul tehnicianului Mircea Iordache, de la Intreprinderea de autobuze Bucuresti, consemnam si citeva caracteristici. Acest vehicul articulat are 4 axe (2 motoare si 2 directoare), destinat fluxurilor mari de pasageri din marile centre urbane, avind o capacitate maxima de transport de 200 locuri. Dotarea cu variator cu tiristori (chopper) si recuperarea energiei de frinare conduc la economii energetice in timpul exploatarii de circa 20-30 la suta fata de modelele anterioare. Diametrul minim de virare al troleibuzului fiind egal cu cel al troleibuzului "solo" (18 m), permite exploatarea sa sigura, nefiind necesare modificari sau adaptari ale retelei stradale. Echiparea optionala a troleibuzului cu cu grup de deplasare autonoma cu motor cu ardere interna racit cu aer (tip TA2-OLTCIT) permite deplasarea lui cu o viteza de 15-20 Km/h pe o distanta nelimitata, asigurindu-se astfel descongestionarea traficului in caz de avarie a vehiculului sau a retelei electrice. De asemenea, aceasta dotare permite gararea in depouri fara retea electrica de contact . Mai mentionam ca troleibuzul a fost realizat de colectivul Intreprinderii de autobuze Bucuresti in colaborare cu centrul de cercetari stiintifice si inginerie tehnologica auto (C.C.S.I.T.A.) Brasov.
|
|
Sus |
|
|
Dr2006
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 16/Dec/2011 Mesaje: 2182 Locație: Bucuresti 6
|
Trimis: Lun 05 Feb 2007 21:13:32 Titlul subiectului: |
75440 |
|
Toată viața lui (foarte scurtă, de altfel), acest troleibuz a locuit la Depoul Berceni. Cu toate că arăta frumos, avea o problemă destul de gravă... nesincronizarea celor 2 motoare. Practic, în probe nu au reușit să-l facă să meargă decât cu unul dintre motoare și cu maxim 40 km/h. Când se depășea această viteză intra și motorul al 2lea și ... ieșea fum.
|
|
Sus |
|
|
zoli_gido
Data înscrierii: 12/Ian/2007 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 30 Locație: Targu Mures
|
Trimis: Joi 08 Feb 2007 17:28:03 Titlul subiectului: Troleibuzul TANDEM DAC318 ET |
75631 |
|
O scurta perioada, sept-dec 84 am fost detasat la AUTOBUZUL si am vazut live acest troleu pe pista de probe. Stiu sigur ca la buclele de intoarcere de la ambele capete ale pistei de probe aproape totdeauna ii sareau captatorii, oarecum nu se putea incadra in viraje in concordanta cu axa spate, ceva de genul asta. Oamenii de la uzina au lucrat foarte mult la el in ultimele zile inainte de a fi tractat la TIB. Inainte de prezentarea lui s-a lucrat in general foarte mult la vehicul.
|
|
Sus |
|
|
1689
Data înscrierii: 23/Ian/2006 Ultima vizita: 19/Mar/2009 Mesaje: 87 Locație: (Germania)
|
Trimis: Sâm 10 Feb 2007 16:27:08 Titlul subiectului: Re: ROCAR TANDEM |
75727 |
|
Cel mai des eu l-am vazut pe traseul actual al liniei 74 (Emil Racovita). Pot confirma ca - pentru probe - era incarcat cu dale de beton.
In depoul Nitu Vasile (Berceni), de obicei era garat imediat dupa poarta 1 (inainte de intrarea in statia de spalare). Acolo a fost garat si 7335 pina sa primeasca numar de parc.
|
|
Sus |
|
|
tfa2003
Data înscrierii: 20/Mar/2006 Ultima vizita: 30/Apr/2024 Mesaje: 60 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Dum 11 Feb 2007 11:31:21 Titlul subiectului: |
75739 |
|
Se plimba prin Berceni. Poza e facuta la capatul lui 74.
Bercenarii pasionati de troleibuze au fost putin privilegiati: pe acolo se testau prototipurile URAC si ROCAR (iar la capatul Resita putei sa vezi "marfa" de export a ROCAR)
|
|
Sus |
|
|
ADK
Data înscrierii: 09/Apr/2019 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 702 Locație: Buzau
|
Trimis: Joi 23 Ian 2020 19:44:25 Titlul subiectului: |
205227 |
|
Asta datorită că depoul Nițu Vasile era cel mai aproape de Rocar, doar 7091 nu cred că a circulat vreodată în cart. Berceni. Sau? cum ar fi putut să întoarcă la capetele de linii? și la Ferentari se aduceau tot felul de autobuze, deobicei mai hardughii, povestea dl. bucsan prin care a ilustrat și cu o fotografie un anume autobuz Rocar cu parbriz dintr-o singură bucată ce a circulat cu călători dar fără număr de inventar. Însă nu știu dacă s-a specificat soarta autobuzului, dacă a fost sau nu cumpărat de ITB la vremea aia sau s-a întors la fabrică find declarat un eșec.
|
|
Sus |
|
|
bucsan
Data înscrierii: 14/Noi/2009 Ultima vizita: 21/Mar/2024 Mesaje: 138 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Vin 24 Ian 2020 18:53:31 Titlul subiectului: |
205236 |
|
Troleibuzul articulat ROCAR 318ET TANDEM a fost construit în anul 1984.
Acesta a fost, pe tot timpul vieții sale, propietatea uzinei AUTOBUZUL. A fost testat pe traseele ITB, fără pasageri. A fost condus exclusiv de șoferii de teste ai uzinei constructoare. Pe timpul testelor a fost găzduit, în chirie, la Depoul Nițu Vasile. Nu a avut număr de parc.
În octombrie 1984 a fost prezentat public la Târgul Internațional București 'TIB 84.
A rămas la stadiul de prototip, dovedindu-se a fi puțin fiabil și, în al doilea rând, neîncadrându-se în regulamentul de circulație în vigoare de la acea dată, depășind atât lungimea admisă, cât și masa netă totală admisă.
Caracteristici tehnice:
Dimensiuni de gabarit:
-lungime 18500 mm;
-lățime 2500 mm;
-înălțime 3035 mm (3580 mm, inclusiv captatorii coborâți);
Ampatament 5000+3180+5000 mm;
Consolă față 2660 mm;
Consolă spate 2660 mm.
Masa netă totală 32000 kg.
Echipat cu 2 electromotoare de tracțiune tip TN-76, fabricație IMEB București, având 2 x 125 kW = 250 kW putere continuă și 2 x 135 kW = 270 kW putere uniorară.
Un electromotor de tracțiune antrenează axa a II-a (pe unitatea trăgătoare), celălat electromotor de tracțiune antrenează axa a III-a (pe unitatea împingătoare).
Dotat cu chopper.
Pentru deplasare autonomă, era echipat cu motor OTTO cu 4 cilindri produs la uzinele cu același nume de la Craiova. Deplasarea se putea face cu viteză mică și în limita cantității de benzină aflată în rezervor.
Capacitatea maximă era de 200 pasageri.
(În al treilea desen, este macheta grafică pentru unul dintre prospecte).
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
306.94 kb |
Vizualizat: |
de 17328 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
285.36 kb |
Vizualizat: |
de 17328 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
339.23 kb |
Vizualizat: |
de 17328 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
164.98 kb |
Vizualizat: |
de 17328 ori |
|
Ultima modificare efectuată de către bucsan la Vin 24 Ian 2020 19:13:35, modificat de 1 dată în total |
|
Sus |
|
|
bucsan
Data înscrierii: 14/Noi/2009 Ultima vizita: 21/Mar/2024 Mesaje: 138 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Vin 24 Ian 2020 18:59:23 Titlul subiectului: |
205237 |
|
Prezentarea la TIB '84.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
136.52 kb |
Vizualizat: |
de 17326 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
275.1 kb |
Vizualizat: |
de 17326 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
229.89 kb |
Vizualizat: |
de 17326 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
232.64 kb |
Vizualizat: |
de 17326 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
150.5 kb |
Vizualizat: |
de 17326 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
205.79 kb |
Vizualizat: |
de 17326 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
251.26 kb |
Vizualizat: |
de 17326 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
245.76 kb |
Vizualizat: |
de 17326 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
275.44 kb |
Vizualizat: |
de 17326 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
240.53 kb |
Vizualizat: |
de 17326 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Kaustik
Data înscrierii: 11/Noi/2008 Ultima vizita: 03/Mar/2024 Mesaje: 766 Locație: Ploiesti; Bucuresti; Braila
|
Trimis: Vin 24 Ian 2020 23:35:43 Titlul subiectului: |
205241 |
|
Pana la urma, cu ce scop a fost produs acest model? De ce s-au alocat atatea resurse si timp producerii unui troleibuz "mort din fabrica"? Daca a fost conceput pentru cresterea capacitatii de transport, afirmatia nu prea sta in picioare. Pentru asta a fost creeat troleibuzul dublu articulat, celebrul de acum #7091, dealtfel si functional. Trebuia dezvoltat modelul dublu articulat.
_________________ "O tara dezvoltata nu este una unde saracii pot merge cu masina, ci una unde bogatii folosesc transportul public." E.P. |
|
Sus |
|
|
ADK
Data înscrierii: 09/Apr/2019 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 702 Locație: Buzau
|
Trimis: Vin 24 Ian 2020 23:39:46 Titlul subiectului: |
205243 |
|
Foarte rare aceste fotografii, mulțumim pentru timpul acordat informațiilor și fotografiilor de le împărțiți cu noi. Sunt foarte valoroase, și nu numai. Troleibuzul ”TANDEM” pare a fi construit din 2 ”tractoare” atașate opus, scopul find cel mai probabil acela de a avea dublă tracțiune. Totuși, Uzinele Autobuzul nu au fabricat niciodată autobuze sau troleibuze articulate cu a 3-a axă cu rol de tracțiune?
LE: troleibuzul 7091 ar fi avut mai mult succes dacă ar fi avut măcar 2 punți pentru tracțiune, ceva ca Ikarus 293.
|
|
Sus |
|
|
rosetti61
Data înscrierii: 03/Iul/2006 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 1178 Locație: Bucuresti 6 (Militari)
|
Trimis: Sâm 25 Ian 2020 00:56:52 Titlul subiectului: |
205245 |
|
Desi e vorba despre troleibuz. a existat vreun autobuz asemanator, parca nearticulat, cu aceeasi schema de culori dar pe nuante de albastru (avea acelasi tip de casete de afisaj ca troleibuzul si trei trepte in loc de doua)? L-am vazut odata pe Luica si nu stiu de ce aveam impresia ca a circulat pe 368.
_________________ Hans Oerlemans si minunatele lui tramvaie |
|
Sus |
|
|
bucsan
Data înscrierii: 14/Noi/2009 Ultima vizita: 21/Mar/2024 Mesaje: 138 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Sâm 25 Ian 2020 01:01:09 Titlul subiectului: |
205246 |
|
#Kaustik
Contrar multor afirmații de pe diverse forumuri, proiectarea nu se făcea ''pe genunchi''.
Atât ''Atelierele Centrale ITB'', cât și ''Autobuzul'', aveau colective de proiectare și cercetare constituite din oameni competenți, mulți, mai în vârstă, fiind școliți la Mannheim, la uzinele MAN, cu ocazia cumpărării licenței autobuzului MAN.
Bibliotecile celor două colective erau bine aprovizionate cu reviste, cărți și documentație cumpărată din țările vestice, cât și din țările estice, inclusiv URSS.
Dar, după 1980, o minte nebună a decretat că valuta nu mai are voie să iasă din țară.
A fost interzise abonamentele la publicațiile de specialitate, atât cele ''capitaliste'' cât și cele ''prietene socialiste''
Nu ne mai puteam documenta cu ce se realizează în lume.
Dacă aveai o cunoștință prin străinătate, puteai face rost de câte vreo revistă sau un prospect.
În aceste condiții, trebuia să iei totul de la zero.
În lume, cu precădere în Italia, se născuse conceptul de autobuz articulat pe 2+2 osii. Am încercat și noi, la AUTOBUZUL, cu acest troleibuz, dar n-a fost să fie.
Autobuz și troleibuz dublu articulat au încercat la ATELIERELE CENTRALE ITB, autobuzul a fost un fiasco, troleibuzul a funcționat mai bine de 10 ani.
În foto, autobuze italienești carosate de STANGA pe șasiu FIAT.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
54.35 kb |
Vizualizat: |
de 17275 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
45.8 kb |
Vizualizat: |
de 17275 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
bucsan
Data înscrierii: 14/Noi/2009 Ultima vizita: 21/Mar/2024 Mesaje: 138 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Sâm 25 Ian 2020 01:17:57 Titlul subiectului: |
205247 |
|
#ADK
ROCAR 318ET TANDEM ste construit din două ''tractoare'', cum zic tu, dar nu are nici o legătură cu 111/217. a fost proiectat de la zero.
Nu, AUTOBUZUL nu a proiectat și nu a construit niciodată autobuze/troleibuze articulate cu axa a 3-a motoare.
În primul rând să nu încurcăm borcanele, troleibuzul dublu articulat ITB 7091 a fost proiectat și reconstruit la ATELIERELE CENTRALE ITB.
A fost la un moment dat, în faza proiectării, această idee de două axe de tracțiune, dar s-a renunțat.
|
|
Sus |
|
|
radu
Data înscrierii: 24/Oct/2005 Ultima vizita: 11/Mai/2024 Mesaje: 1361 Locație: Sibiu
|
Trimis: Sâm 25 Ian 2020 09:38:25 Titlul subiectului: |
205248 |
|
Recunosc ca mi dau cu presupusul, dar la acest TANDEM cred ca era mai dificil de condus decat 7091. Presupun ca niciuna din osii nu se ghida astfel ca modelul ramasese doar o varianta mai putin reusita de a creea o masina de capacitate mare! 7091 a fost insa mult mai reusit din toate punctele de vedere. Tandemul unde a circulat? Interesanta este lipsa lazii de contactori la Tandem desi el este compus din 2 carcase 112E! Lipsa celor 3 ferestre dintre primele 2 usi indica faptul ca el se baza inca pe vechea structura de troleibuz cu lada de contactori. Fiind prototip probabil s-au lua elemente de la 21x.
|
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Sâm 25 Ian 2020 22:12:56 Titlul subiectului: |
205261 |
|
Profesorul meu de Tracțiune electrică, de la facultate, ne povestea la un moment-dat că problema cea mai mare la acest troleibuz-tandem era că nu reușeau, cu tehnologia rudimentară de atunci, să sincronizeze perfect cele 2 motoare de tracțiune, astfel că mereu erau desincronizate și troleibuzul mergea numai în smucituri, motoarele comutându-se necontrolat ba pe regim de motor/tracțiune, ba pe regim de generator/frânare...
_________________ Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf |
|
Sus |
|
|
guest
Data înscrierii: 30/Sep/2006 Ultima vizita: 09/Mai/2024 Mesaje: 9929 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Dum 26 Ian 2020 20:59:12 Titlul subiectului: |
205263 |
|
Echipamentul de actionare cu chopper ar fi rezolvat aceste probleme ?
_________________ Troleibuzul de pe linia 86 este preferatul meu |
|
Sus |
|
|
tcm
Data înscrierii: 05/Mai/2014 Ultima vizita: 12/Mai/2024 Mesaje: 1961 Locație: Oradea; Leeds (UK)
|
Trimis: Lun 27 Ian 2020 01:15:49 Titlul subiectului: |
205273 |
|
Intereseant acest troleibuz. Nu era cam greu de controlat in curbe avand in vedere configuratia rotilor? Adica ma gandesc ca la intrarea intr-un viraj partea din spate tindea sa mearga tot drept in timp ce cea din fata urmarea directia data de sofer , iar la iesirea din viraj partea din spate tindea sa continue virarea in timp ce cea din fata se indrepta , rezultatul fiind suprasolicitarea articulatiei , uzura mai mare a cauciucurilor puntilor , risc de derapaj mai mare , etc.
_________________ https://www.youtube.com/@tcm_tatra/videos |
|
Sus |
|
|
guest
Data înscrierii: 30/Sep/2006 Ultima vizita: 09/Mai/2024 Mesaje: 9929 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 27 Ian 2020 08:03:59 Titlul subiectului: |
205275 |
|
Cel mai probabil vroiau sa faca un vehicul de mare capacitate, in acea perioada se circula si pe scara troleibuzelor sau autobuzelor.
_________________ Troleibuzul de pe linia 86 este preferatul meu |
|
Sus |
|
|
castrosua
Data înscrierii: 24/Noi/2006 Ultima vizita: 24/Feb/2024 Mesaje: 945 Locație: New York (SUA)
|
Trimis: Lun 03 Feb 2020 19:14:02 Titlul subiectului: |
205404 |
|
1. 318ET era deja cu chopper
2. Directia nu era problema (Heuliez producea masini cu tractiune si pe punte2 si pe punte 3 in remorca)
3. Sasiul nu este la fel ca la 112/117. Doar pielea arata similar, dar e cu totul altceva. Greuatatea il da de gol. Doua autobuze 112UDM fac 24 de tone si asta are 32. E clar mult mai ranforsat pentru sustinerea motoarelor electrice si termice.
4. Sinconizarea celor doua motoare au fost problema, mai ales pe pneuri. La trenuri gen IVA banuiesc ca frecarea mai mica ajuta. Ar trebui sa ma uit prin carti, sa vad cum se sincronizeaza ramele si de ce nu a mers la troleu. Cert e, ca inca se pare a fi o problema la masinile pe pneuir (numai Heuliez stiu ca a facut ceva de gen, dar cu tractiune normala pe puntea 2 (diesel, cutie automata) si tractiune hidraulica pe puntea 3 (adica prin conducte porning de la pompa hydrauilica legata la motor, pana la pompe/motoare hydraulice la rotile din remorca). Asta urma pe la sfarsitul anilor 80, cand nu se mai punea problema cu acest prototip.
Eu sunt convins dar s-ar fi pus mai mult timp in acest proiect, s-ar fi rezolvat si probleme, insa nu a rentat, trecandu-se la alte modele, cele care s-au si produs in serie, 212/217, autocarele, modelele de export etc.
_________________ https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/ |
|
Sus |
|
|
Trix
Data înscrierii: 02/Aug/2006 Ultima vizita: 04/Noi/2020 Mesaje: 1194
|
Trimis: Mar 04 Feb 2020 18:06:37 Titlul subiectului: |
205426 |
|
Cel mai probabil, prototipul ar fi fost destinat pieței sovietice. Acolo se utilizau intens troleibuze cuplate.
La sovietici era și mai interesant cum blocau direcția troleibuzului "slave", pentru că nu cred că o puteau sincroniza cu a celui "master".
Dar totuși ei sincronizau motoarele de la cele două troleibuze, care în fapt erau două vehicule identice, deși se pare că Skoda a fabricat un model distinct, deși identic ca aspect, care permitea acest tip de cuplare.
Totuși începând de la Skoda 9Tr și chiar 14Tr (posibil alte denumiri pentru cele cuplate), erau intens utilizate aceste sisteme la sovietici. E greu de crezut că sistemul, cu siguranță conceput înainte de anii '80, nu ar fi putut fi copiat de Rocar sau să fi dezvoltat unul propriu măcar la nivelul celor din anii '70 de la Skoda.
Cert este că la sfârșitul anilor '80 și sovieticii renunțau la sistemul troleibuzelor cuplate, deci probabil neavând piață de desfacere, modelul 318ET nu a mai rentat să fie dezvoltat și îmbunătătit nici măcar la nivelul unui prototip care să funcționeze fără problemele pe care le avusese prototipul deja realizat.
Iar ca troleibuz de mare capacitate, a fost "inventat" celebrul 7091, nici el perfect. Nu de Rocar, e adevărat.
|
|
Sus |
|
|
|