Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Autobuze DAC 117 UD
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4, 5  Următoare
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Autobuze
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
PaulIP



Data înscrierii: 12/Aug/2011
Ultima vizita: 22/Feb/2023
Mesaje: 490
Locație: Bucuresti, Sector 6 (Ghencea)

MesajTrimis: Mie 28 Dec 2016 19:50:19    Titlul subiectului: 187586

castrosua a scris:
Vad ca la asta de Germania numai la rotile din fata sunt montate chederele la roti, posibil minimul pentru legile locale.


Rotile remorcii, in pozitie bracata, nu "ies" in afara caroseriei atat de mult ca rotile din fata, si probabil de aceea nu s-au pus bavete in spate.

(Ca o deviere de la subiect, foarte interesant "limbajul" stergatoarelor! In ce situatii se foloseau scurtaturile indicate de pozitia bratelor?)

@Horia Radulescu: Traducerea era, intr-adevar, facuta cu Google Translate. Nu inghit eu "unealta" asta, insa - mea culpa - nestiind germana deloc bine, am apelat la ea.

_________________
Proiect OMSI "Rocar De Simon" - https://www.facebook.com/pg/roomsicorner/posts/?ref=page_internal
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
castrosua



Data înscrierii: 24/Noi/2006
Ultima vizita: 24/Feb/2024
Mesaje: 945
Locație: New York (SUA)

MesajTrimis: Mie 04 Ian 2017 07:11:07    Titlul subiectului: 187689

E curios ca nu sunt montate, cum le-ai spus, bavete. (Folosesc si eu baveta ca sa tin minte lol, ca nu am auzit sa se numeasca asa, dar cand eram eu in tara foarte putine Dacuri le mai avea)

Cat despre stergatoare, la intrarea in tunelul Lincoln, intre NJ si NYC in mod normal mergeam pe Helix, o portiune a I-495 care era elevat, si cobora usor facnd o curba de 270 de grade.

Inainte de prima curba era o iesire pentru strazile locale in Weehawken. De acolo faceam dreapta, apoi inca o dreapta tara de 180 de grade si intram la tolluri (unde se plateste electronic. Toate autobuzele cu traseu, deci nu chartere, trebuie sa aiba cont,)

In fine, cand era blocaj mare pe Helix puneam stergatorul din stanga in stanga de tot cand eram in drum spre NJ (sau NY in stat, ca e mai repede din NY oras sa o taiem prin NJ ca sa ajungem in nordul NY)

Mergeam pe banda din stanga (din cele trei) ca sa evitam masine care iesau de pe autostrada, si asa ma vedeau colegii care se duceau spre Helix si tunel. Si stiau sa iasa la ultima iesire si sa o ia pe strazile de suprafata.

Daca le aveam pe amandoua spre exterior nu insemna nimic. Numai daca era stergatorul soferului. Daca ploua semnalizam de doua ori maxim, stanga, chiar daca eram deaja in banda din stanga.

Aveam multe semnalizari din astea, unule si pentru pasageri. Cand ne apropiem de statie, daca aveam faza mare aprinsa insemna ca nu mai sunt locuri pe scaune. E foarte strict asta pentu autobuze suburbane.

Cele de 40ft (13m) au 49 de locuri, si 19 in picioare (mai erau unele cu 53, adca inca un rand, dar le-au retras imediate inainte de a incepe sa conduc) cele noi tot atata au. Daca au 45ft (15m) au 54 de scaune si 23 in picioare.

In fine, la statii suburbane aici pasagerii fac semn cu mana ca la taxi, altfel nu trebuie sa oprim (desi incetinim daca sunt pasageri cu capul in nori lol) Cu faza mare stiu ca trebuie sa stea in picioare. Multi asteapta urmatoare masina. (Daca ramane in pana o masina, stau in picoare in urmatoare, decat daca pana e pe autostrada. Atunci trebuie dupa lega sa astepte alta masina adusa de mechanici. Nu e voie sa coboare lume pe marginea autostrazii)

Daca eram plin plin eram cu faza mare, si nu opream. Eventaul pe display aveam coduri pentru "Standing only" alternand cu traseul. Cand eram plin schimbam cu "Coach USA" firma unde eram eu. Asta s-a schimbat odata cu o lege care trebuie sa arata destinatia. Nu stiu daca au un cod anume.

Am scris o gramada. Acum nu prea am mai vazut coduri cu stergatoare sau semnale. Stiu cand eram pe drumuri cu o banda (gen strada normala, un dus is un intors) faceam semnal stanga, ca un salut. Noaptea dadeam semnal stanga si aprindeam lumina de sofer. Mai ales ca la intoarecerea din NY lumea era obosita dupa lucru si tineam lumina de salon inchisa. Numai iluminatul individual (ca la avion) il lasam la nevoia lor. Cu lumina de sofer, asa ne stiam care suntem lol. Dar nici astanu am mai vazut.

Hai ca am vorbit mult de tot lol

_________________
https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
PaulIP



Data înscrierii: 12/Aug/2011
Ultima vizita: 22/Feb/2023
Mesaje: 490
Locație: Bucuresti, Sector 6 (Ghencea)

MesajTrimis: Dum 29 Ian 2017 14:14:15    Titlul subiectului: 188121

Interesanta povestire! Smile
Din moment ce legislatia s-a tot schimbat in ultimii 20 de ani, cred ca acest "limbaj al semnelor" se afla in "off-side", si a fost eliminat. In plus, pe timp de ploaie (cand stergatoarele mergeau oricum) sau ceata (unde faza mare era necesara), s-ar fi creat neintelegeri intre soferii ce doreau sa-si comunice diverse. Apropo, nu e mai efectiva amplasarea unor statii de emisie-receptie, ca la taxiuri?

_________________
Proiect OMSI "Rocar De Simon" - https://www.facebook.com/pg/roomsicorner/posts/?ref=page_internal
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
castrosua



Data înscrierii: 24/Noi/2006
Ultima vizita: 24/Feb/2024
Mesaje: 945
Locație: New York (SUA)

MesajTrimis: Lun 30 Ian 2017 00:12:46    Titlul subiectului: 188132

Aici faza mare e ilegal pe timp de ceata. Proiectoarele de ceata sunt ok cu faza mica daca sunt sub nivelul barii. (Bine ca sunt oameni care le tin pe faza mare constant, si pe ceata, sau ninsoare se orbesc pe ei si pe altii)

In general al intrarea in tunel nu prea se face ceata, ca tot timpul circula masini si autobuze intrand in NYC. (Imi inchioui ca e vorba de temperatura asfaltului si aerului care e mai cald decat pe o sosea in camp liber)

Am avut statii emisie receptie, dar le-au scos ca tocmai sa impiedice scurtaturile astea. Aveam aprobare de traseu fix, dar noi ca soferi tot gasim metode sa ne "descurcam" si asa a aparut limbajul cu semnale stergatoare, iluminatul din "cabina" (nu aveam cabina separata, dar e acelasi bec, cel de deasupra soferului)

Acum nu mai soferi cu aceeasi mandrie profesionala pe care o aveam eu si colegii mei pe vremea aia. Acum ii doare in cot.

Eu si mai era alt sofer care faceam asta, cand era ploaie, dar pe pranz cand iesea soarele si se usca, ne grabeam in traseu putin, ca sa avem timp sa tragem o raita in garaj prin spalatorie, cu calatori inauntru!.

Nu se plangeau, ca le spuneam ca ajung exact dupa program, dar vreau sa mergem cu masina curata.

E clar ca mi-e dor, si daca n-as fi pe medicatie, as fi condus din nou acum

_________________
https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
castrosua



Data înscrierii: 24/Noi/2006
Ultima vizita: 24/Feb/2024
Mesaje: 945
Locație: New York (SUA)

MesajTrimis: Sâm 20 Mai 2017 06:09:34    Titlul subiectului: 190102

In ultimele zile am cercetat putin si cred ca am o terie de ce autobuzele automate nu au functionate corect.

Nu erau mentinute corect. Faptul ca multi isi amintesc ca turau tare si apoi zvacneau intr-a treia ma face sa ma gandesc la doua lucruri.

1. Lichidul de transmisie nu era mentinut. Spre deosebire de o cutie manuala care are ulei (mai aproape de o punte rigida) cutiile automate au lichid hidraulic, de multe ori identic cu lichidul de servo-directie. Daca nivelul este scazut, cutia va patina, adica motorul va tura tare si masina de-abia se misca, eventual cand nu mai e lichid deloc, masina nu se va mai misca.

Unele cutii au preferinte constructive (nu dinadins), adica, cu lichid redus, va intra in 1 sau de la 1 la 2 mai usor si cu probleme de la 2 la 3, (sau alte viteze daca le are, sau pe dos). Cea mai des intalnita problema este prima viteza apoi de la 2 la 3 (vitezele de putere).

2. Modulator infundat sau cu pierdere de presiune de aer (sau vacuumatic). Din cate stiu eu, vacuum este folosit mai mult, pentru ca trage fluid, spre deosebire de aer comprimate care ar patrunde prin diafragma si ar "spuma" lichidul cutiei. Cand lichidul e spumat, aer se comprima si masina nu merge.

Mai e o alte valva specific cutiilor PRAGA care trebuia curatata la o norma stabilita (nu o stiu inca, nu am tradus manualul, dar este relativ mica, ordin cateva mii de km). Cand este infundata valva asta, are acelasi efect, adica e nevoie de presiune mai mare pentru a schimba placile de presiune de la 2 la 3.

Problema pare sa fi fost amandoua, valve infundate si nivel scazut, pentru ca unii isi amintesc ca turau tare pana intrau intr-a treia, altii sustin ca soferul lua piciorul de pe acceleratie in momentul in care iesea din 3. Prima se potriveste valvelor infundate, a doua nivelului scazut. Amandoua se pot explica daca cutie era in nevoie de reparatii capitale, de cel mai multe ori din lipsa de fluid. Cutiile automate sunt mai robuste, si in general tin mult mai mult decat cele automate.

Insa nu este cazul daca mecanicii nu stiu deloc sau au putina experienta cu intretinerea lor. Fiind o tehnologie nou, cred ca era vorba de mecanici care nu erau instruiti cum se cuvine. Constanta a avut Dacuri articulate automate pana in anii 90, ba chiar unele erau masini noi, cu cutii automate vechi inlocuind cele manuale stricate. Dar constanta a avut Karose cu cutii PRAGA. Deci stiau sa le repare si sa le intretina. La fel si soferii.

Ca paralele, cand au venit Dafurile, erau primele automate ale RATB de cand Dacurile automate. Multi soferi scoateau masina din viteza cand nu accelerau, apoi bagand in viteza daca trebuiau sa mai dea putin gaz. Intrind in viteza IN MERS este extrem de daunator unei cutii automate. Ea trebuie lasata in D (Drive) sau folosite limitatoarele de viteze (1, 2). Limitatoarele trebuie folosite cu grija pentru a nu supra tura motorul si cutia (ex, la 50km/h in D adica viteza a 3-a, se poate apasa pe 2 pentru a frana de motor, dar NU in 1. Cutiile moderne nu vor permite asa o schimbare de viteza, insa in anii 70 nu aveau asa ceva. Multe cutii si motoare au fost facute praf asa, DACuri si DAFuri pana cand soferii au incetat cu butonatul vitezelor si in liber, in timpul mersului.

Apropos, cutie este PRAGA 2M70.3, identic cu Karosele, insa cu 3 trepte, nu 2. Nu cunosc inca rapoartele, sau daca 3 era 1:1 sau mai mult. Cutiile nu au fost facute la Sibiu, ci importate direct din Cehia. Nu stiu originea "furatului" de la cehi, insa nu face nici o noima. Daca era furata, ar fi fost numita dupa fabrica din tara, si nu s-ar fi mentionat numele fabricii cehesti. Plus sunt informatii online despre PRAGA, si multe informatii despre familia de cutii 2M70. Ele au fost exportate cam peste tot, si nu numai la autobuz, dar si camioane (gen RABA) si chiar o rama de tren suburbana.

Eventual cand voi traduce documentatie ceheasca (si un manual unguresc) voi sti mai precis, insa cutiile par a fi importate in tara, si nu fabricate aici de loc. Lipsa de instructie este vina problemelor. De-asta firmele azi trimit ingineri si reprezentati unde au contracte, gen cum Mercedes a trimis oameni pe durata garantiei Citaro-urilor pentru familiarizare cu un produs nou, si sisteme noi.

_________________
https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
dm



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 11/Mar/2024
Mesaje: 819

MesajTrimis: Sâm 20 Mai 2017 11:48:49    Titlul subiectului: 190105

Cutiile PRAGA au fost folosite in autobuzele Ikarus incepand chiar din 1971 si din cate stiu automotoarele Ganz exportate catre URSS.

Banuiesc ca si DAC-urile aveau aceste butoane:

[img]http://iho.hu/img/kozut/1204/120413_praga/01.jpg[/img]
sursa: http://iho.hu/hir/hat-eve-bucsuzott-a-praga-valto-budapestrol-120413

Daca ai nevoie de ajutor cu traducerile de pe maghiara sa ma anunti.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
castrosua



Data înscrierii: 24/Noi/2006
Ultima vizita: 24/Feb/2024
Mesaje: 945
Locație: New York (SUA)

MesajTrimis: Lun 22 Mai 2017 00:37:00    Titlul subiectului: 190142

Asa era claviatura cutii. Erau doua variante, una cu buoane patrate cu o adancitura rotunda, si unele dreptughiulare. Cele mai noi sunt dreptunghiulare, de care a avut si Dacul.

Cutia 2M70 a avut multe variante, cea principala fiind de 2 viteze, iesita in 1970. Au existat si 2M70.01, 2M70.02 si 2M70.03, ultima fiind ce a avut Dacul.

Mersi, dp, am sa te anunt cand ajung la traduceri, ca acum sunt in procesul de-a transcrie manualele 117 in word, ca sa pot cauti prin ctrl+F. E grea de tot munca asta, dar se merita, ca manualul e scris total aiurea.

Cred ca e o constanta universala, ca manualele tehnice sa fie scris in cel mai dificil limbaj, de te scarpini in cap, informatii amestecate, greseli tipar peste tot. lol.

Dar revenind la 117UD, totusi acest autobuz a avut parte de cele mai moderne componente de pe vremea ei, cu agregate importate de la MAN, Csepel, ZF, Eaton, Webasto, RABA. Adica nu numai de dupa cortina de fier. Problema, ca si cu cutia PRAGA este ca a fost prea mult ditr-o data, si nu au fost intretinute cum trebuie, (si cum ziceam mai sus, un manual prost scris)

Singura "hiba" este directia articulatie, care a fost din inspiratie Ikarus, care a fost impusa de Moscova, pentru troleibuzele articulate din Kiev. Ar fi trebuit sa se proiecteze ceva autohton mai tarziu cand nu mai aveau urgenta comenzii, dar anii 80 au fost cum au fost si nu s-a mai facut. Asa s-a ajuns la proces.

Alta chestie, si cred ca singura greseala de proiectare, este rezervorul de expansiune al radiatorul, cu furtunul de evacuare in stanga (privit din fata). Este sub capota, exact langa componenta de care ar trebui sa fie departe, adica cutia cu sigurante.

Daca se supraincinge motorul si fierbe lichidul de racire, pe sigurante cade. Nu este o pozitie buna deloc. Putea fi pus langa radiotor sub sofer. Cert e ca unde era la Roman 112UD in salon nu era bun nici acolo.

Poate si rezervorul auxiliar care era sub podea, dupa bara din spate, adica daca te loveste cineva mai zdravem, explodeaza, dar era optional pentru incalzirea autonoma a remorcii, si nu am vazut cu ochii mei asa o optiune decat in pozele manualului.

_________________
https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
dm



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 11/Mar/2024
Mesaje: 819

MesajTrimis: Lun 22 Mai 2017 10:49:36    Titlul subiectului: 190147

Referitor la procesul cu Ikarus: exista undeva dovezi clare ca acest lucru s-a intamplat? Eu doar din auzite stiu, am contactat inclusiv redactorii de la iho.hu, sa vedem daca ei reusesc sa afle ceva (totusi Ikarus a castigat procesul, la ei sunt documentatii mult mai detaliate), insa asa se pare ca nici ei nu gasesc nimic.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Catalin Ghita



Data înscrierii: 27/Oct/2005
Ultima vizita: 18/Oct/2023
Mesaje: 6225
Locație: Popesti-Leordeni, Buzau

MesajTrimis: Lun 22 Mai 2017 11:43:37    Titlul subiectului: 190148

O ipoteză ar fi să se fi ajuns la o "ințelegere" între cele 2 părți și Rocar să accepte, de bună voie sau constrâns, să nu mai construiască vehicule utilizând acel sistem aflat in litigiu.
Sa nu uitam ca Intreprinderea Autobuzul a fost de stat, iar ulterior Rocar, deși "privatizată", tot sub control de stat era, astfel că eventualele tratative să fi fost făcute la nivel guvernamental și fără să lase "urme".
Sau dacă acestea există, să fie încă clasificate... Rolling Eyes

_________________
Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
castrosua



Data înscrierii: 24/Noi/2006
Ultima vizita: 24/Feb/2024
Mesaje: 945
Locație: New York (SUA)

MesajTrimis: Mar 23 Mai 2017 05:49:39    Titlul subiectului: 190154

Chiar daca a castigat Ikarus sunt doua probleme.

1. Ar putea sa existe ordin de (nu stiu care e termenul legal in romaneste, in engleza e gag order, adica se termina procesul, cu verdict sau intelegere intre parti, si nimeni nu vorbeste)

2. Ikarus a dat si el faliment si practice nu mai exista. Ce este acum e doar numele de el, si cred ca sigla. Asa ca documente nu stiu sa se fi tinut, insa entitatea actuala "Ikarus" nu este aceeasi pe vremea procesului, asa ca nu au constrangeri de a nu vorbi.

Inapoi la ce s-a intamplat. Catalin pune punctul pe i. Rocar practic era de stat. I.A.B era de stat si controlat in final de PCR care servea Moscova. Moscova a vrut un troleu articulat (pentru toata Rusia) dar nu aveau decat Ziu-9. Urmau sa treaca multi ani pana sa iasa Ziu-10 articulat. (As pune pariu ca si ala are directia de semiremorca "inspirata" de Ikarus).

Skoda/Karosa nu putea nici ei sa faca in timp un articulat. Si atunci in spatiul comunist, nu a ramas decat I.A.B, care totusi in 79 au avut un prototip gata. Asa ca pana in 84(? nu tin minte exact) a fost livrat in masa in URSS.

Ciudat este ca DACuri erau la nivel mondial, cu componente de peste tot, inclusiv SUA (pe vremea si ceasca! Shocked )

Dar citind in manual, ma mir ca a rezitat cat a rezistat, pentru ca sunt unele instructiuni care practic garanteaza defectiuni majore.

La un moment dat, recomanda demontarea intregului sistem de racire, inclusiv CHIULASELE? Am curatat multe sisteme de racire, nu am demontat absolut nimic.

Lasa ca mai contiua sa spuna sa refoloseasca garnitura de chiulasa. Pai ma mir ca nu faceau plin cu lichid de racire la fiecare plin de motorina.

Si sunt MULTE alte prostii din astea. Si se si vede dupa stilul de scris, ca unele portiuni sunt scrise de un inginer care stie masina, si alte bucati scrise de un analfabet (probabil cu tata membru de partid).

_________________
https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
dm



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 11/Mar/2024
Mesaje: 819

MesajTrimis: Mar 23 Mai 2017 09:44:23    Titlul subiectului: 190156

1. probabil ca asa s-a intamplat
2. Ikarus de astazi este totusi legat de Ikarus-ul cel vechi, practic este aceasi firma, numai ca nu mai are nici fabrici si nici brevete (patents). Toate brevetele au fost vandute chinezilor. Are in proprietate doar numele.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
castrosua



Data înscrierii: 24/Noi/2006
Ultima vizita: 24/Feb/2024
Mesaje: 945
Locație: New York (SUA)

MesajTrimis: Mie 24 Mai 2017 07:28:24    Titlul subiectului: 190159

Da, numai numele si sigla o mai au. Nu stiam ca chinezii au licentele. (De parca ar fi avut nevoie de patente etc ca sa produca ceva, ca inca e centrul copierii si furtului intelectual)
_________________
https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
castrosua



Data înscrierii: 24/Noi/2006
Ultima vizita: 24/Feb/2024
Mesaje: 945
Locație: New York (SUA)

MesajTrimis: Mie 24 Mai 2017 07:50:51    Titlul subiectului: 190160

Revenind la 117UD (si 112) si la cutia automata PRAGA

poate sa traduca cineva din ceha?

Ma descurc cat de cat cu schema electrica (de unde este leganda) dar ar vrea o traducere ca lumea (si nu porcaria google) apropos de vitezele

B Z I II A N

Stiu ca sunt echivalente cu B R I II A N (de pe Ikarusuri adica in ungureste) si B R 1 2 D N (in engleza, Brake/block adica frana de mana, Reverse, 1, 2, Drive, Neutral)

E clar ce reprezinta (adica as putea conduce asa ceva) insa rapoartele sunt ciudate, asa ca sper sa vad exact cum functionau treptele din traducere explicatie cehesti.

Din manualul PRAGA 2M70, un manual Ikarus 280 si cel 117UD treptele sunt o combinatie de reductii mecanice si hidraulice (in cutie, nu includ diferential si reductoarele din punte)

I - 2,21(mecanic) * 3,2(hidraulic) = 7,1
II -1(m) * 3,2(h) = 3,2
II blocat - 1 *1=1 (ce o fi 2 blocat insa? adica doar a doua, si nu e lasata sa coboare in treapta? ca semiautomatele moderne?)

MI 2,12 * 3,2 = 6,8

Habar n-am ce reprezinta MI (sa fie "mers inainte"? adica D?)

nota la treptele hidraulice, numerele sunt treaptele maxime (deci poate fi si in trepte mai jos unde e cazul)



20170524 112 PRAGA.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  129.41 kb
 Vizualizat:  de 13229 ori

20170524 112 PRAGA.jpg



20170524 113 PRAGA.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  142.79 kb
 Vizualizat:  de 13229 ori

20170524 113 PRAGA.jpg



_________________
https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
PaulIP



Data înscrierii: 12/Aug/2011
Ultima vizita: 22/Feb/2023
Mesaje: 490
Locație: Bucuresti, Sector 6 (Ghencea)

MesajTrimis: Sâm 27 Mai 2017 12:10:05    Titlul subiectului: 190207

Skodele SM11 ale ITB nu erau si ele hidramate? Daca da, de ce se mai pune problema lipsei de experienta a mecanicilor care abordau DAC-urile cu cutii Praga? Nu cumva eterna deviza "las-o ca merge si asa" a grabit moartea acestor transmisii in Romania?
Legat de ipoteticul "furt" al cutiei de viteze de la cehi: Se stie ca Cehoslovacia a intrerupt relatiile comerciale cu romania intre 1983-4 si 1990 (de altfel, nici automobile Skoda 120 nu s-au mai importat in Romania din acel an - de asta modelele post-facelift sunt relativ rare pe aici). Acest fapt se datoreaza proastei exploatari si intretineri a autobuzelor SM11 (structura ajunsese sa se deformeze de la supraaglomerarea cu pasageri - nefiind atat de solide ca Ikarus 2x0 sau IK4).
Totusi, Romania a avut proces cu Bayer din cauza Aspirinei (furata de la nemti). Medicamentul "romanesc" avea inclusiv aceeasi denumire ca cel nemtesc, deci poate, in eventualitatea in care totusi cutia am furat-o, sa fi fost atat de tupeisti incat sa nu-i schimbam nici macar numele.
"Alta intrebare": Ce anume a avut DAC-ul de sorginte Eaton? Nu ma refer la cele doua autobuze ajunse in State.

_________________
Proiect OMSI "Rocar De Simon" - https://www.facebook.com/pg/roomsicorner/posts/?ref=page_internal
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
castrosua



Data înscrierii: 24/Noi/2006
Ultima vizita: 24/Feb/2024
Mesaje: 945
Locație: New York (SUA)

MesajTrimis: Sâm 27 Mai 2017 23:15:30    Titlul subiectului: 190221

Nu stiam de relatiile cu cehii din 83, care explica lipsa DACurilor cu cutia 2M de dupa, insa nu cred ca au fost furate cu numele, pentru ca in manualul DAC se vorbeste de consulatarea cu manualul de import (cel cehesc), si exista si lista de furnizori straini.

Cred ca alta e treaba, chestie care poate doar in istorie cand mor toti spionii si batrinii de la putere in vremea aia sa aflam un soi de adevar.

Nu stiu daca Skodele de la ITB aveau aceasta cutie, dar chiar daca le aveau, daca mecanicii erau obisnuiti ca DAC sa aiba cutie manuala, nu e greu de imaginat ca ar fi pus lichid de punte spate in cutie (lichidul pentru cutia S4 sau AK4) in loc de lichid de directie (ce era folosita in cea automata).

Nu am gasit in manual ce anume e de le Eaton (dar prin deducere am sa aflu, apoi prin confirmare de aici, ca nu e greu sa sun la fabrica).

Cu cat aflu mai mult, cu cat am impresia ca a fost sabotat proiectul "UDM", un fel de razbunare a Moskovei ca Ceausescu se indeparta de URSS si deschidea negocieri economice si poltice cu SUA (Nixon a fost in tara in 72 cred (?) si ca urmare au inceput tot felul de colaborari.

DAC-ul a fost extrem de bine proiectat, dar prost mentinut si dupa 83 apar probleme de calitate majore. Chiar daca nu se gasesc date oficiale, re inginerand si reproiectand autobuzele astea, se vede clar ca nu e doar o carpeala. Fiecare componenta a fost destul de bine gandita.

Am terminat cu transcrisul manualelor pe care le am, si acum le sortez dupa sistem, si am sa corelez informatiile din restul surselor.

Asa se pierde informatia, ca pana cand nu am citit si copiat manual, nu stiam numele cutie de 2M-70.03. Very Happy

Alta chestie care trebuie luat in seama, multe date in manual sunt incorecte, ori greseli de tipar, or cel care a scris anumite portiuni n-avea habar de inginerie, si asa se ajunge la chestii de gen pompa de directia la 100 bari! Asta e presiune hidraulica la avion (si numai la carma). E prea mare, asa ca trebuie sa caut manualul Csepel 069 sa vad cifra exacta.

_________________
https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
anndrey



Data înscrierii: 04/Apr/2008
Ultima vizita: 27/Iun/2022
Mesaje: 94
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Lun 29 Mai 2017 14:19:04    Titlul subiectului: 190229

DAC-ul a fost bine proiectat datorita nemtilor, deoarece la inceput era un fel de MAN! Nu era nimic 100% romanesc doar mici chestii ,,imprumutate" din alte tari si facute la noi. Pana si volanul era de MAN, si cel cu claxon in mijloc si modelul mai nou, lampile de control din bord, butoanele etc. Din cate am inteles la Ikarus era mai buna servodirectia, mergea volanul mult mai usor. (datorita pompei unguresti probabil care era de calitate mai inalta)
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
castrosua



Data înscrierii: 24/Noi/2006
Ultima vizita: 24/Feb/2024
Mesaje: 945
Locație: New York (SUA)

MesajTrimis: Lun 29 Mai 2017 21:51:10    Titlul subiectului: 190235

Autobuzele sunt proiectate cu subansamble de la zeci daca nu sute de furnizor.

Dacul e bazat pe MAN 890, dar nu e la fel (E ca si cum ai spune ca Boeing 737 si 707 sunt identice, pentru ca sunt asemanatoare).

Caroseria este autohtona. Cam atat se poate proiecta la un autobuz. Nici un autobuz nu este 100% proiectat de o firma.

Cat despre volan, pentru ca are 2 spite si claxon in mijloc inseama ca e MAN? Atunci ce zici de MB O302? Ca la prima vedere e identic.

Despre Ikarus de ce nu spui ca e si el tot nemtesc? Servodirectia era aceaiasi Csepel 069.

_________________
https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
dm



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 11/Mar/2024
Mesaje: 819

MesajTrimis: Mar 30 Mai 2017 11:40:34    Titlul subiectului: 190241

Asa cum s-a zis si mai sus, DAC-ul este bazat pe MAN 890, insa caroseria a fost redesenata in 1977 de catre Asztalos Géza.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
castrosua



Data înscrierii: 24/Noi/2006
Ultima vizita: 24/Feb/2024
Mesaje: 945
Locație: New York (SUA)

MesajTrimis: Vin 02 Iun 2017 11:19:56    Titlul subiectului: 190291

M-am tot gandit la procesul intre Rocar si Ikarus, si lasand politicile de pe vremea aia, nu inteleg o chestie.

Cum ai brevet pentru ceva banal? Pentru a directiona rotile axei C ca sa urmeze pe unde calca axa B, nu exista decat o anumita combinatie de bare, adica o singura functie gen f(unghiul articulatiei)=unghiul rotilor.

Ca MAN are acelasi sistem la 890UG, si dupa. MAN nu a dat in judecata pe Rocar, nici Ikarus. Dpdv legal mi se pare auirea, ca si cum ar da in judecata pentru coloana de directie. Intre 117UD si 280 sunt aproape identice, ca de altfel intre probabil 30 de alte modele.

Incerc sa caut desene cu sistemul de pargii ale axei C la alte modele de autobuz, dar nu am gasit. Erau niste MANuri pe aici la casare (SG310 pentru piata SUA) dar cele care au scapat de autogen sunt imprasitiate pe cine stie unde. Se stie ca Rocar a fost infundat cam dinadins, dar ce fel de avocati a avut Rocar? Studenti in anul 1?

_________________
https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
dm



Data înscrierii: 18/Oct/2005
Ultima vizita: 11/Mar/2024
Mesaje: 819

MesajTrimis: Vin 02 Iun 2017 11:47:54    Titlul subiectului: 190292

Din câte știu nici un alt model de articulat nu a avut roti direcționale pe axa C, la MAN si la FBW axa C era fixa, Mercedes nu știu dacă ar fi avut model de articulat unde motorul sa fie amplasat in fata între axa A si B. Probabil de asta nu găsești desene de la alte modele pentru ca nu aveau așa ceva. Primul producător care s-a gândit sa facă axa C direcțională a fost Ikarus si ei au făcut printr-un sistem foarte simplu.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
castrosua



Data înscrierii: 24/Noi/2006
Ultima vizita: 24/Feb/2024
Mesaje: 945
Locație: New York (SUA)

MesajTrimis: Sâm 03 Iun 2017 10:15:27    Titlul subiectului: 190296

Sunt foarte multe articulate cu axa C directoare. Cateva la care ma gandesc acum (MAN SG220 din anii 80, Setra SG120 anii 80, Setra SG80 anii 70, Volvo B10M varianta facuta in SUA, sigur avea axa directoare, fabricate in 83, Mercedes parca stiam de ceva, dar intr-adevar erau predominant motoare pe C, Karosa SM16,5 dar nu stiu sigur daca axa C era directoare si numai roata simpla)

Insa MAN a avut cu ceva vreme inainte de Ikarus (cca 10 ani) pe 890 UG, modelul facut pentru licente gen Ikarus (sarbesc) si DAC.

In poza se vede dupa unghi ca axa C este directoare. Si asta e model din anii 60.

IK180 (cel unguresc, predecesor IK280) are si el varianta cu axa C directoare, dar si una cu axa C roti duble, dar nu motoare) incepe din 66, dar MAN 890UG e din 65, deci inainte.

Nu stiu care a fost primul autobuz cu punte C directoare (daca o fi fost autobuz, camioanele de pompieri cu remorca in SUA au axa pe remorca cu directie dar controlata de un "sofer de remorca", dar nu cred ca e greu saltul la parghii de acolo. La camioane inca se foloseste al doilea sofer pentru ca e mai do controlat in tot felul de situatii de urgenta, in fine, alta discutie)

Imi inchipui ca sistemul e inspirat din parghiile de control de directie ale remorcilor de autobuz (nu gen semiremorca de tir cu axa fixa si una pivotanta), dar remorca gen ce au avut Saurer. Skoda folosea asa un sistem la "tren rutier" de 9Tr (trolee, cu primul tragand alt troleu, cel din spate fiind cel cu captatori ridicati)

Deci, sunt multe asemenea variatii, si nimeni nu a dat in judecata pe nimeni. Sa fi fost un fel de dubla exterminare, ca Rocar si Ikarus sa se bata in tribunal pana amandoua dau faliment? Clar nu a ramas nici o firma independenta in Europa, Skoda fiind Irisbus. (Ma refer la cei mari, Ikarbus e la nivel de autobuzele Roman Igero)

Eventual am sa desenez parghiile, si in final doar o singura variabila exista, si cat de departe de linie de centru este parhia longitudinala (cea care merge de la parghia articulatiei, la fuzeta rotii stanga, sa aiba loc pentru scarile pe dreapta). Sistemul va fi identic.

E la fel ca si directia, de ce ZF nu a zis nimic, ca suspensia este initial importata, apoi construita autohton. Pentru ca nu se poate breveta. Nu stiu foarte multe (dar am cateva brevete, asa ca stiu cat de cat), dar poate un avocat poate sa gaseasca trancripttile procesului, sau macar in ce curte a fost procesul. Ca nu gasesc absolut nimic despre Ikarus v. Rocar



man-890-ug-01.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  65.08 kb
 Vizualizat:  de 12746 ori

man-890-ug-01.jpg



_________________
https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
castrosua



Data înscrierii: 24/Noi/2006
Ultima vizita: 24/Feb/2024
Mesaje: 945
Locație: New York (SUA)

MesajTrimis: Joi 15 Iun 2017 04:20:58    Titlul subiectului: 190476

Revin la Dac 117UD-X-E, cel pentru MSBA.

Din alte surse am aflat cauza adevarata neincheierii contractului. Din spusele Dl Ing Buscan, nu au fost la standardele SUA, si chiar daca in sens strict asa este (ca Dacul are 2,5 metrii latime, pe cand aici sunt doua standarde, de 96 toli si de 102 adica 2,43 si de 2,59) dar au fost destule MANuri de 2,5 de metri in aceiasi perioada (MAN SG-310).

Problema a fost pur politica interna, intre partidul republican si cel democrat, cel din urma fiind cu tente mai socialiste. Presedintele Nixon a avut discutii cu Ceausescu, una din ele fiin schimb de produse, export-import, printre care si autobuze.

Pana s-a creat Dacul pentru export, Nixon a iesit (nu intru in detaliilea alea) urmat de Gerald Ford, pana in 77. Amandoi au fost republicani, Ford fiind fostul vice presedinte al lui Nixon.

In 77 a intrat Carter, presedinte democrat, care desi a fost mare admirator a lui Ceausescu (e unul din presedintii cu care America nu prea se mandreste lol) a fost sub presiuni de partid, una fiind pedepsirea Romaniei pentru crime impotriva umanitatii (crimes against humanity). Chestie e, ca la sfarsitul anilor 70 nu era chiar atat de rau in tara, lucrurile devenind greu de suportat dupa visitele lui Ceasescu in China si apoi Coreea de Nord. Problema a fost, impotrivirea Romaniei cu URSS-ul, care i-a ofticat putin pe unii de aici, asa ca au lovit unde au putut, si cel mai de vaz contract erau autobuzele.

Carter n-a fost decat un termen, iar cand a intrat Reagan politica catre URSS s-a schimbat, Ceausescu a luat-o razna rau de tot, si Dacul a ramas pe afara.

Am reusit sa vorbesc cu unul din mecanicii MAN (specialist in motoare si sisteme de injectie Bosch) si cunostea foarte bine Dacurile de aici. Erau considerate foarte bune aceste doua autobuze. El s-a bucurat ca nu au fost aduse mai multe, ca doar lucra pentru MAN, dar a recunoscut ca desi erau incepute din MAN 890UO, erau mai bune in multe aspecte decat MAN seria SG (cea din anii 80). Erau mult mai confortabile si luau gropile din NY mult mai usor decat MANul. NY era renumit pentru gropi, fiind cauze renegarii contractului cu Flxible pentru autobuzele Grumman Metro (eventual cumparate de NJ Transit, dupa ce au fost inlocuite bratele rupte ale suspensiei). Si asta in primele luni de exploatare. DACul insa a mers fara nici o problema, timp de 10 luni in fiecare zi. Dar cum am zis, politica interna (ca tot ce a facut Nixon trebuia taiat, asa ca autobuzele nu au ajuns aici in serie).

Daca as sti numerele de serie, ar fi frumos, ca asa am putea afla ce s-a intamplat cu ele, cum au fost modificate, si unde au ajuns. Sa se fi facut troleii din ele? Autobuze rutiere? Trebuie sa fie cam prin 84, si dupa reconstructie sa fi ajung la vreo regie prin 85 as zice. Odata si odata o sa dam de ele.

_________________
https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 18/Mar/2024
Mesaje: 1235
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Joi 15 Iun 2017 23:16:29    Titlul subiectului: 190498

Tind sa cred ca macar unul din cele doua tot mai exista, dat fiind faptul ca in SUA sunt unice si acolo se apreciaza destul de bine piesele de colectie, punandu-se in valoare cu fiecare ocazie.

Suspensiile de pe DAC-uri s-au dovedit a fi bune mai ales la noi, unde drumurile nu erau prea prietenoase, mai ales prin anii '90 dar si azi in anumite portiuni.

Legat de design, pe atunci era foarte modern si intorcea multe priviri, mai ales ca pana prin 75-80 majoritatea mijloacelor de transport erau rotunjite.
DAC-ul venea cu un stil diferit, fiind patratos, geometric.

Imi inchipui ca erau comfortabile, mai ales daca cele pentru SUA s-au dotat corespunzator, sau si le-au mai modificat ei cu timpul. Cine stie, poate au prins si aer conditionat intre timp Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
castrosua



Data înscrierii: 24/Noi/2006
Ultima vizita: 24/Feb/2024
Mesaje: 945
Locație: New York (SUA)

MesajTrimis: Vin 16 Iun 2017 06:58:50    Titlul subiectului: 190502

Stiu sigur ca au ajuns amandoua inapoi in tara. Si amandoua erau complet asamblate la Autobuzul, de la motor si cutie pana la scaune etc. Singurele lucruri ce au fost montate in State au fost taxatorul (cutia aia de langa postul soferului) cateva bare ca sa ghideze calatorii (in general usile de autobuz aici sunt mai mici) si emitatorul RF de pe acoperis pentru acces in linii rezervate de autobuz si autogari.

Daca era aici, stiu ca ar fi fost pastrat (cel care a creat websitul unde au aparut pozele astea a fost coleg cu mine ca sofer, la acelasi garaj, si deja si-a cumparat un MC-9 pentru uz personal).

Nu au avut aer conditionat, dar daca ar fi fost comanda indeplinita, ar fi avut, ca aerul la autobuze a inceput cam prin anii 80 aici.

Apropos de design, Dac-urile si Flxible (cel de langa Dac, langa pompa de combustibil, din pozele facute aici) erau foarte moderne. GMC "Fishbowl", seria 53 era proiectata din 53, asamblata in masa din 57 (cca) si produs pana in 81 cand a fost inlocuit cu RTS, tot un model modern, dar aerodinamic si rotunjit. Flxible si Dac erau cele unghiulare, si aveam boala cu ele de cand eram mic (inainte de a veni in tara, si inainte de a sti ca Dacul era romanesc).

Am sa creez o rubrica noua, pentru ca as vrea sa recreez DAC 117UD-X-E pe viu (nu numai virtual) asa ca-mi va trebui un 117 normal, si o usa de Roman. (Bine, ca vreau sa am si un 112, si un 121, probabil diesel electric sau cine stie cum). Mai mult la topicul respectiv.

_________________
https://www.bitchute.com/channel/dac_dynasty/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Vizitează site-ul autorului
rosetti61



Data înscrierii: 03/Iul/2006
Ultima vizita: 19/Mar/2024
Mesaje: 1177
Locație: Bucuresti 6 (Militari)

MesajTrimis: Vin 16 Iun 2017 17:16:10    Titlul subiectului: 190528

Am mai zis si dincolo, ca am vazut in Bucuresti circuland un DAC cu usi pliante, pe 102. Nu cumva sunt cele doua aduse inapoi? Ce era aparte la el erau usile, ca de Ikarus, in rest era DAC, vopsit ca toate celelalte, rosu.
_________________
Hans Oerlemans si minunatele lui tramvaie
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Autobuze Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4, 5  Următoare
Pagina 4 din 5

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community