Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
AlyStar89
Data înscrierii: 28/Mar/2008 Ultima vizita: 29/Mar/2008 Mesaje: 1 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Vin 28 Mar 2008 23:28:01 Titlul subiectului: Sina a III-a. Instalatiile de tractiune. Alimentarea ramelor |
90985 |
|
Din cate imi aduc eu aminte, acele "chestii" pe care le-a numit cineva mai sus 'captatoare' se numesc dpdv electrotehnic "PERII COLECTOARE" (in cazul nostru acestea sunt contacte alunecatoare de electricitate...opusele contactelor permanente (lipiturile) si al contactelor demipermanente(suruburile si ansambele )...
Pantograful este tot un contact alunecator.
_________________ Sec!:"Cel mai destept om de pe pamant...NU SUNT EU:D"
Plin:"Cel mai eu de pe pamant..SUNT DESTEPT" |
|
Sus |
|
|
freyutz
Data înscrierii: 04/Oct/2007 Ultima vizita: 20/Ian/2010 Mesaje: 63 Locație: Bucuresti 6 (Militari; Moinesti)
|
Trimis: Dum 30 Mar 2008 01:00:35 Titlul subiectului: |
91044 |
|
Nu se vede prea clar, dar acele perii la metrou se numesc captatoare...asa scrie si pe placutele de pe boghiurile de la BM...
|
|
Sus |
|
|
silviu_alex
Data înscrierii: 06/Noi/2006 Ultima vizita: 18/Sep/2010 Mesaje: 46 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Dum 30 Mar 2008 10:42:23 Titlul subiectului: |
91055 |
|
Se numesc captatoare. Si trenul poate merge cu unul sau mai multe defect, tot ce este obligatoriu este ca un singur captator s-a primeasca curent de la linia 3.
La IVA de mult ori ati observat ca se stinge lumina la macaze. Atunci acel vagon ramane fara curent. Si este tras sau impins pana ajunge din nou la tensiune. La IVA fiind 3 perechi de vagoane diferite, sunt si 3 circuite. La BM este un singur circuit si de aceea nu se stinge deloc lumina in tren.
La articolul de prezentare a unei rame IVA din aceasta sectiune sunt poze in care se vede foarte bine un captator. Sunt diferite dar au aceeasi functie de a capta curent. Parerea mea ca cele de la BM sunt mai avansate fata de cele pe arcuri ale IVA.
|
|
Sus |
|
|
bygy007
Data înscrierii: 31/Mar/2008 Ultima vizita: 03/Ian/2024 Mesaje: 239 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 31 Mar 2008 16:41:09 Titlul subiectului: |
91162 |
|
Sint diferente intre IVA si Bombardier la captatoare, la IVA cei 6 captatori de la 2 vagoane sint legati intre ei, la Bombardier cei 4 captatori de la un vagon sint legati intre ei
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
81.85 kb |
Vizualizat: |
de 37621 ori |
|
Ultima modificare efectuată de către bygy007 la Lun 31 Mar 2008 23:07:27, modificat de 1 dată în total |
|
Sus |
|
|
freyutz
Data înscrierii: 04/Oct/2007 Ultima vizita: 20/Ian/2010 Mesaje: 63 Locație: Bucuresti 6 (Militari; Moinesti)
|
Trimis: Lun 31 Mar 2008 21:07:57 Titlul subiectului: |
91190 |
|
Nu difera numai la circuit IVA de BM la capitolul captatoare, ci si la sistemul de functionare. La IVA exista niste arcuri care fac ca peria sa preseze pesina a 3-a. Din cauza acestor arcuri captatorul sta in permanenta in pozitie orizontala.
La BM captatorul sta in pozitie oblica atunci cand este liber, el se indreapta atunci cand intra sub sina a 3-a. Din acest motiv apar si acele arcuri electrice. La capetele sinei a 3-a acolo unde se ridica usor sectiunea suprafata de contact dintre captator si sina devine din ce in ce mai mica, iar cand iese de pe segment se formeaza arcul electric.
|
|
Sus |
|
|
bygy007
Data înscrierii: 31/Mar/2008 Ultima vizita: 03/Ian/2024 Mesaje: 239 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 31 Mar 2008 22:50:18 Titlul subiectului: |
91201 |
|
Ambele au arcuri pentru a asigura presiunea de contact; la Bombardier sint ascunse sub acea carcasa neagra din plastic si sint puse orizontal iar la Astra sint verticale iar patina este din fonta la ambele pentru a se uza patina nu sina de alimentare.
BM are alimentarea lampilor din salon la 110V luata din baterii; la Astra sint alimentate de un grup motor generator (750V/ 3x220V), cind nu este 750V, nu este nici 220V din acea cauza se sting luminile.
La BM fac flama la zone deoarece au condesatori de valoare mare pentru filtraj avind actionare electronica; la Astra avind numai actionare electrica nu au condesatori iar in portiunea zonelor mecanicul intrerupe alimentarea motoarelor pentru a nu creea acele scintei.
|
|
Sus |
|
|
fider
Data înscrierii: 31/Mai/2007 Ultima vizita: 10/Oct/2008 Mesaje: 202 Locație: Bucuresti (Vest)
|
Trimis: Mar 01 Apr 2008 11:02:50 Titlul subiectului: |
91220 |
|
Ar fi mai multe de discutat pentru ca si profilul acelui captator pentru a 3-a sina pare sa fie diferit si dintr-un material cu alta duritate la Movia fata de IVA. Dar probabil ca aceste detalii sunt cunoscute de cei de la Metrorex.
|
|
Sus |
|
|
bygy007
Data înscrierii: 31/Mar/2008 Ultima vizita: 03/Ian/2024 Mesaje: 239 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mar 01 Apr 2008 14:48:14 Titlul subiectului: |
91234 |
|
Iti spun sigur ca sint din fonta (informatia este foarte sigura), iar sina a- III -a este facuta din otel, daca vrei sa-ti faci o idee cum arata era la topicul depouri o poza cu depoul Pantelimon, unde erau niste sine rosii, asa arata acea celebra sina a- III -a, deasupra are un capac de plastic.
Tensiunea in sina III poate ajunge pina la 900V.
|
|
Sus |
|
|
freyutz
Data înscrierii: 04/Oct/2007 Ultima vizita: 20/Ian/2010 Mesaje: 63 Locație: Bucuresti 6 (Militari; Moinesti)
|
Trimis: Vin 04 Apr 2008 21:40:28 Titlul subiectului: |
91473 |
|
Capacul nu este din plastic, ci fibra de sticla:P
Iar apropo de sina a 3-a, a inceput schimbarea ei cu tot cu clemele acelea albe si bratele de sustinere. Inclusiv placutele de izolare acelea rosii au inceput sa se schimbe:P
Deci incepe un nou episod din serialul "Schimbam tot pt BM"
Trebuie sa recunosc totusi ca in unele zone clemele cel putin sunt crapate rau de tot, dar totusi acele zone sunt pe M2, in special in zonele cu terasament cu pietris. De ce or fi inceput cu M1?
|
|
Sus |
|
|
subway guru
Data înscrierii: 02/Iul/2010 Ultima vizita: 14/Noi/2013 Mesaje: 634 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Sâm 18 Sep 2010 22:59:49 Titlul subiectului: Modernizarea instalatiilor electrice de tractiune |
133615 |
|
S-au terminat lucrarile la statia Antilopa.
E prima statie terminata si receptionata din contractul cu UTI.
Instalatiile electrice de tractiune sunt instalatiile de forta, cele care in principal alimenteaza sina a 3-a pentru deplasarea trenului.
Nu au nici o legatura cu instalatiile de siguranta circulatiei si de 'pilot automat' gen ATO. Alea sunt instalatii de 'curenti slabi'...
|
|
Sus |
|
|
Sheena
Data înscrierii: 22/Mar/2008 Ultima vizita: 09/Oct/2019 Mesaje: 281 Locație: Braila
|
Trimis: Dum 16 Ian 2011 17:16:11 Titlul subiectului: |
138911 |
|
Referitor la poza, linia rosie e acea "sina a 3-a", cea care inlocuieste firul de contact si de la care metroul se alimenteaza?
Si inca o nelamurire mai am: Sinele normale reprezinta "-" iar sina rosie reprezinta "+".
Am mai auzit de incidente la metrou in care unii sa cada peste sine. Dar ce ce intampla oare, chiar toti ghinionistii care cad nu-s asa ghinionisti incat sa atinga sina rosie si sa se prajeasca? Mai toti ghinionistii care au cazut s-au ridicat teferi, daca se intampla sa nu vina trenul sau au fost loviti de tren, dar nici urma de arsuri de la curentul electric, pe cand daca atingi cablul aerian de retea de tramvai, troleibuz sau tren te prajesti imediat la 650 volti sau 27000 volti.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
87.08 kb |
Vizualizat: |
de 33935 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
andrei11
Data înscrierii: 10/Feb/2009 Ultima vizita: 11/Iul/2023 Mesaje: 1863 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Dum 16 Ian 2011 17:49:10 Titlul subiectului: |
138912 |
|
Da
|
|
Sus |
|
|
sab
Data înscrierii: 14/Sep/2008 Ultima vizita: 04/Aug/2013 Mesaje: 1354 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 17 Ian 2011 08:46:57 Titlul subiectului: |
138917 |
|
Ce vezi tu cu rosu este "izolatia" sinei a 3-a. Practic partea neizolata pe unde se alimenteaza metroul se afla jos, paralel cu podeaua. Sa o atingi este cam ....dificil
|
|
Sus |
|
|
dave
Data înscrierii: 26/Feb/2009 Ultima vizita: 05/Oct/2020 Mesaje: 74 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mar 18 Ian 2011 13:28:20 Titlul subiectului: |
138951 |
|
@ Sheena: La 25kV poti muri instantaneu, practic te "prajesti", deoarece la acea tensiune, se formeaza arc electric la nivelul dermei si curentul prin acel arc este de zeci de mii de amperi, fiind un curent de scurtcircuit.
Daca te electrocutezi la 750V, indiferent daca e linia de tramvai sau metrou, curentul ce se scurge prin corp e limitat de rezistenta corpului, foarte mare comparativ cu rezistenta arcului electric. Deci curentul este infinit mai mic, iar moartea ar surveni lent, prin asfixie si/sau stop cardiac - curentul electric afecteaza comenzile electrice ale neuronilor catre muschi. Cum dimensiunea sinei a 3-a nu iti permite sa o "apuci" ca sa mori cu ea in mana, in majoritatea cazurilor socul electric te arunca mai incolo.
E un subiect macabru dar nu e rau sa il lamurim. Si sper sa ne rezumam doar la teorie.
|
|
Sus |
|
|
bygy007
Data înscrierii: 31/Mar/2008 Ultima vizita: 03/Ian/2024 Mesaje: 239 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mar 18 Ian 2011 22:57:49 Titlul subiectului: |
138959 |
|
Te cam prajeste (arde), ca este curent continu; fata de alternativ, incepind de pe la 110V si 1A, ionizarea mentine arcul electric la citiva mm.
Si, da sina aia rosie este "+" si linia pe care se deplaseaza trenul este "-".
|
|
Sus |
|
|
Sheena
Data înscrierii: 22/Mar/2008 Ultima vizita: 09/Oct/2019 Mesaje: 281 Locație: Braila
|
Trimis: Sâm 16 Apr 2011 13:42:00 Titlul subiectului: |
142671 |
|
Ce vad eu e sina 3 sau ce e?
Si in partea de jos de ce vad doar sinele pentru un singur sens? Sunt tunele separate pentru fiecare din cele 2 sensuri?
|
|
Sus |
|
|
Kaustik
Data înscrierii: 11/Noi/2008 Ultima vizita: 03/Mar/2024 Mesaje: 766 Locație: Ploiesti; Bucuresti; Braila
|
Trimis: Sâm 16 Apr 2011 14:08:44 Titlul subiectului: |
142672 |
|
Probabil n-ai ajuns inca in Bucuresti si n-ai avut oportunitatea de a te plimba cu metroul...
Sina a treia se monteaza in partea inferioara a tunelului/galeriei, pe dreapta sau stanga caii de rulare, in acei suporti indicati de mine in fotografie. Nici vorba de sina a treia la ce ai aratat tu.
Singura astfel de situatie, cand alimentarea se face prin pantograf, este aceea in care se foloseste reteaua fir contact, care e cu totul altceva decat sina a treia. Reteaua fir contact este o sarma din cupru prinsa in console, exact ca la tramvaie sau locomotive electrice, si se intalneste frecvent la alimentarea trenurilor de metrou in depouri/remize. Atunci se foloseste pantograful, care in orice caz este montat pe plafonul vagonului, nu pe muchia plafonului vagonului.
Cat despre tunel si calea de rulare, vezi ca exista pe forum nenumarate discutii despre infrastructura statiilor, galeriilor si tunelurilor de metrou. In imagine vezi un tunel de metrou, sapat cu scutul, in care incape un sens de circulatie.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
42 kb |
Vizualizat: |
de 33294 ori |
|
_________________ "O tara dezvoltata nu este una unde saracii pot merge cu masina, ci una unde bogatii folosesc transportul public." E.P. |
|
Sus |
|
|
sab
Data înscrierii: 14/Sep/2008 Ultima vizita: 04/Aug/2013 Mesaje: 1354 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Dum 17 Apr 2011 19:01:58 Titlul subiectului: |
142689 |
|
Sheena, parca te lamurisei acum doar cateva luni cu sina III.
Cea ce arati tu este cel mai probabil un simplu cablu de alimentare cu energie electrica.
Ai mai jos o poza care cred ca nu mai are nevoie de comentarii, referitor la ceea ce a spus Kaustik.
La noi la metrou NU exista tunel circular dublu, doar simplu. Intotdeauna cand vezi tunel circular sensurile sunt separate si la cativa metri unul de altul.
Tunel dublu poate fi doar rectangular, dar nu intotdeauna tunelul rectangular cuprinde ambele sensuri de mers unul langa altul (adica sa vezi metroul de pe celalalt sens cand trece pe langa metroul in care esti tu). Exista de multe ori un perete departitor intre sensuri.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
110.18 kb |
Vizualizat: |
de 33190 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
bygy007
Data înscrierii: 31/Mar/2008 Ultima vizita: 03/Ian/2024 Mesaje: 239 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Dum 17 Apr 2011 21:23:19 Titlul subiectului: |
142693 |
|
Sheena, ce ai indicat tu este un cablu de forta de 10Kv sau 750 V intre cele doua statii .
Se face o combinatie de cabluri in asa fel incit daca exista o avarie la o statie de transformare si redresare sa se alimenteze din alta parte.
|
|
Sus |
|
|
ByOnu
Data înscrierii: 19/Mar/2010 Ultima vizita: 09/Noi/2023 Mesaje: 178 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mar 19 Apr 2011 10:17:01 Titlul subiectului: |
142723 |
|
@ Sab:
Ce ai aratat tu in imagine ca fiind pantograful este de fapt catenara. Pantograful este precum captatorul, adica elementul trenului care face contactul cu sursele de curent exterioare.
|
|
Sus |
|
|
sab
Data înscrierii: 14/Sep/2008 Ultima vizita: 04/Aug/2013 Mesaje: 1354 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mie 27 Apr 2011 08:17:38 Titlul subiectului: |
142940 |
|
Corect, multumesc pentru corectie, a fost greseala mea...Acesta este pantograful. Pentru Sheena, care probabil nu a vazut metroul niciodata, este cam ca la tramvai, doar ca la tramvai este folosit permanent, la metrou ocazional si in general fara calatori (depouri, remize)
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
32.76 kb |
Vizualizat: |
de 32846 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Mie 27 Apr 2011 08:56:36 Titlul subiectului: |
142941 |
|
Sa incercam sa lamurim problema mai simplu, pentru Sheena si cei care inca mai au acest gen de nelamuriri.
De altfel, problema se putea lamuri de la sine daca cei interesati parcurgeau topicul de mai jos, unde gasiti poze mai detaliate cu ramele IVA:
http://tramclub.org/viewtopic.php?t=2746
Dar sa trecem la subiect:
1. Poza de ansamblu a unui vagon IVA cu pantograful in functiune, in Depoul Militari.
2. Detaliu cu pantograful in functiune, aplicat pe retea.
3. Vedere a unui vagon IVA, pentru identificarea pozitionarii unuia dintre captatori.
4. Detaliu cu boghiul si captatorul.
5. - 6. Detalii ale unui captator.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
85.97 kb |
Vizualizat: |
de 32832 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
55.92 kb |
Vizualizat: |
de 32832 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
69.63 kb |
Vizualizat: |
de 32832 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
105.21 kb |
Vizualizat: |
de 32832 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
157.42 kb |
Vizualizat: |
de 32832 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
148.31 kb |
Vizualizat: |
de 32832 ori |
|
_________________ Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf |
|
Sus |
|
|
bogdan2011
Data înscrierii: 02/Sep/2012 Ultima vizita: 01/Sep/2020 Mesaje: 62 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 15 Oct 2012 13:53:41 Titlul subiectului: |
159620 |
|
Fun facts:
- captatorul (partea care e in contact cu sina a 3-a) este dintr-un material asemanator cu mina de la creion, ca sa nu toceasca sina a 3-a.
- la capete, sina a 3-a se "subtiaza" astfel incat captatorul sa nu se agate cand intra pe ea
- sina a 3-a este de fapt plusul alimentarii de tractiune. Ramele sunt alimentate cu 750V (de fapt vreo 825 dupa redresare) curent continuu. Minusul este in sine si se scurge prin bobinele de joanta (niste cutii mari negre amplasate intre sine, au si rolul de a separa returul curentului de tractiune cu alimentarea SCB - aprox. 2V c.a)
- ramele au scurtcircuitoare care pot da la masa si deconecta alimentarea din substatia de tractiune
- intrarea in tunel cu sina a 3-a sub tensiune se face numai cu aprobarea operatorului RC, fara a te apropia la mai mult de 0.75m de ea. Teoretic, izolatia de pe ea ar trebui sa protejeze de electrocutare. Sunt oameni care s-au urcat pe sina a 3-a sub tensiune si nu s-au electrocutat, dar daca atingi simultan sina a 3-a si peretele tunelului sau sina a 2-a, exista acest pericol. Plus umezeala din tunel care scade gradul de izolatie.
- noaptea, tensiunea din sina a 3-a si din firul de contact se scoate cu exceptia depourilor, unde se lucreaza cu scurtcircuitori. Intervalul in care se scoate tensiunea si in care se fac reviziile in tunel este in jur de 00:30 - 4:00.
- curentul absorbit de un tren la plecare poate atinge 6000A. Puterea unei substatii se calculeaza in functie de sectiunea pe care o alimenteaza, avand in vedere ca pe o sectiune pot fi mai multe trenuri.
- sunt puncte de alimentare IDEB cu celule de 10KV (Filaret, Pipera, IMGB, Vacaresti etc). Cei 10KV (trifazic) sunt coborati la 800V si redresati (pentru tractiune) sau coborati la 380V.
- in functie de scheme/revizii sau deranjamente, se poate lucra cu 2-3-5 statii per substatie.
- la franarea dinamica, trenul actioneaza ca un generator si da inapoi o parte din curentul consumat la plecare.
|
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Lun 15 Oct 2012 14:44:30 Titlul subiectului: |
159622 |
|
Cateva poze ideale pentru a fi folosite ca material didactic.
Sunt facute in Muzeul Tramvaiului din Praga, insa sistemul e similar celui de la metroul bucurestean.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
58.37 kb |
Vizualizat: |
de 29851 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
60.01 kb |
Vizualizat: |
de 29851 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
60.53 kb |
Vizualizat: |
de 29851 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
52.98 kb |
Vizualizat: |
de 29851 ori |
|
_________________ Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf |
|
Sus |
|
|
|