Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

A fost candva... Trenuletul din Parcul Tabacariei...
Du-te la pagina Anterioară  1, 2
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul CONSTANȚA
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 14/Mai/2024
Mesaje: 1325
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mar 07 Mai 2024 08:29:10    Titlul subiectului: 219219

Cu timpul imi revin tot mai multe amintiri despre acest trenulet...

Au fost doua garnituri, dupa cum vedeti in pozele anterioare. O garnitura fiind compusa dintr-o locomotiva precedata de mai multe vagonase cu prelate pe deasupra.

Deci aveam doua locomotive. Iar in ceea ce priveste vagoanele, nu era un standard... Unele erau mai lungi, altele mai scurte. In primii 10 ani trenurile circulau cu foarte multe vagoane cuplate, urmand ca spre final, in anii 2000, sa ramana cu maxim 4-5 vagoane.

Erau gandite pentru sezonul cald, de aceea nu aveau geamuri care sa inchida ermetic vagoanele. Circulau de prin martie pana prin octombrie, in functie de conditiile meteorologice. Daca in martie era prea frig, circulau din aprilie, iar daca in septembrie se racea, le opreau din septembrie.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 14/Mai/2024
Mesaje: 1325
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mar 07 Mai 2024 09:14:44    Titlul subiectului: 219220

Voi prezenta putin si situatia locomotivelor. Dintre cele doua, aceasta a fost cea mai buna. A circulat pana la final, cand linia de trenulet a fost desfiintata. Desi era mai uratica decat cealalta, s-a dovedit a fi mai buna din punct de vedere tehnic.

2004 a cam fost ultimul an in care a circulat trenuletul... Dar circula mai rar, cu o singura garnitura si cu maxim 3-4 vagoane, pe un traseu cu mult scurtat... De la Teatrul de Vara pana la Satul de Vacanta. O data dus, o data intors, ca nu erau doua linii de cale ferata. De ce au scurtat traseul? Pentru ca s-a inceput construirea Statiei de epurare a apelor pe malul Tabacariei langa Pavilionul Expozitional in zona Pescariei, pe Bd. Mamaia. Si nu au mai permis trenuletului sa faca inconjurul lacului, si nici traseul nu l-au deviat ca sa ocoleasca santierul.

Ca reper am data de 1 iunie 2004, cand s-a inaugurat Tara Piticilor de Ziua Copiilor. Atunci am fost prezent in parc, iar trenuletul nu mai circula, spunandu-se ca este in curs de desfiintare.

Aici pun poza cu locomotiva cea mai buna care a circulat pana in ultima zi a trenuletului din Parcul Tabacarie. As estima ca in mai 2004 a circulat pentru ultima data. Au mai incercat pe urma sa aduca o alta locomotiva mai noua in locul ei, insa nu incapea pe sine si cred ca nici in tuneluri, fiind ceva mai mare, apoi au abandonat proiectul, iar in 2005 au taiat toate sinele cu autogenul.

Acea cutiuta metalica artizanala de deasupra cabinei soferului ii cam strica aspectul... O alta treaba dubioasa este, dupa cum vedem, faptul ca soferul nu avea vizibilitate clara. Asta din conceptia locomotivei... El vedea prin grila de la radiator, precum si cand isi apleca privirea in dreapta sau stanga... Trebuia sa scoata capul afara de multe ori, mai ales in apropierea podurilor si a tunelelor. Multi copii stateau pe calea ferata ca sa se joace si sa intampine trenuletul, iar soferii aveau mereu grija la acest aspect. Cum vedem in poza, locomotiva asta cam asa umbla mereu, cu trapele de la motor deschise, din doua motive: sa asigure o racire mai buna a motorului, si sa ofere vizibilitate mai buna soferului prin spatiile goale din compartimentul motor. Chestia cu vizibilitatea a fost o greseala pura din conceptie. Trebuiau sa amplaseze bancheta soferului mai sus, ca acesta sa aiba privirea peste nivelul compartimentului motor.



Locomotiva1.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  76.5 kb
 Vizualizat:  de 758 ori

Locomotiva1.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 14/Mai/2024
Mesaje: 1325
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mar 07 Mai 2024 10:00:15    Titlul subiectului: 219221

Acesta era trenuletul in anii 2003-2004. Ultimele lui doua sezoane... Fusese un pic reconditionat in iarna lui 2003 (pauza dintre sezonul 2002 si sezonul 2003).

Este vorba despre aceeasi locomotiva, de mai sus.

La reconditionare locomotivei i-a fost data jos cutia galbena de tabla de deasupra capului soferului. Bancheta soferului a fost putin ridicata dar nu cu mult, pentru ca soferul sa vada mai bine cand conduce. Dar tot nu s-a rezolvat complet cu vizibilitatea. Locomotiva a primit o evacuare noua, din inox. A fost revopsita complet, i-au facut revizia la motorul diesel, si i-au inlaturat toate tablele din jurul compartimentului motor. Avea o pornire greoaie uneori, si trebuiau mereu amorsate si verificate pompele de ulei si de combustibil. Din multele vagoane au ramas numai cele 3 din poza, fiind revopsite in ton cu locomotiva.



Trenuletul in 2003-2004.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  75.26 kb
 Vizualizat:  de 749 ori

Trenuletul in 2003-2004.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 14/Mai/2024
Mesaje: 1325
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mar 07 Mai 2024 10:30:59    Titlul subiectului: 219222

Aici prezint si cea de-a doua locomotiva.

Estetic, a fost considerata cea mai reusita dintre cele doua. Avea carcasa aceea frumoasa care invelea cabina soferului, ca un accesoriu deosebit fata de locomotiva de mai sus. A avut de-a lungul timpului mai multe scheme de culori...

A circulat pana in 2002 inclusiv. De asemenea, pana in 2002 traseul trenuletului era cel original, nescurtat inca, ce facea inconjurul lacului Tabacarie.

Ambele locomotive aveau urme de rugina in 2002 si aveau nevoie de revizii si revopsire. Imi amintesc ca trenuletele erau aliniate unul dupa altul la Statia Satul de Vacanta si asteptam sa plece primul dintre ele inspre parc... Asta in vara lui 2002...

Ce problema avea aceasta locomotiva de fapt? Stiu din spusele soferilor ca mi-au recomandat sa merg cu cealalta pentru ca asta a deraiat de curand si s-a rasturnat dupa deraiere, avand ceva hibe in zona rotilor... Probabil reglajele nu mai erau cum trebuie... Erau foarte vechi trenuletele in 2002 si pline de hibe.

Din 2003 am vazut locomotiva asta retrasa in garajul parcului, pe iarba, alaturi de tractorasele care erau folosite pentru curatarea spatiilor verzi. Pe langa locomotiva erau si cateva vagoane scoase din uz. Vorbeam cu cei doi soferi ramasi destul de des... Mi-au spus ca locomotiva asta o pastreaza pentru piese de schimb. De pe ea mai luau piese pentru cealalta ramasa in circulatie. Si acolo a stat si a ruginit pana in 2004, prin vara, cand a venit un remorcher si a dus-o la fier vechi... Incepuse deja desfiintarea liniei de trenulet... Se taiau stalpii metalici de prin statii, dar la sine inca nu se umblase.



Locomotiva2.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  78.13 kb
 Vizualizat:  de 739 ori

Locomotiva2.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 14/Mai/2024
Mesaje: 1325
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mar 07 Mai 2024 11:08:13    Titlul subiectului: 219223

Pana in 2002 inclusiv, aveam ambele garnituri functionale. Si fiecare garnitura avea cate doi soferi. Lucrau in ture.

Din 2003, dupa scoaterea din circulatie a locomotivei frumoase, din 4 soferi au plecat 2, ramanand unul mai batranel si altul mai tinerel.

Cel mai in varsta avea parul lung, carunt si cret si era mereu imbracat in camasi gri cu maneca scurta, uneori statea descheiat cand nu mai putea de caldura. Mereu vesel si binedispus, aveai ce discuta cu el, atata timp cat nu incercai sa il duci de nas (cum faceau unii care incercau sa il fraiereasca la cumpararea biletelor). Povestind cu el in Statia de la Satul de Vacanta (prin aprilie 2004), mi-a spus ca in curand trenuletul se va desfiinta... Era tare trist, fiindca el a fost sofer pe trenulet inca de cand s-a infiintat linia, in 1978... Conducea acest trenulet de 26 de ani... Ii stia toate sunetele, hibele, unghiurile... Nu il mai speria nimic... El era pe tura si cand a venit turistul Ray Wilkinson in 1991 si a facut acele fotografii inscriptionate cu numele sau... A fost foarte incantat sa vada un turist strain atat de pasionat de trenuletul sau... Imi povestea treburile astea cu lacrimi in ochi... In 2004 avea 59 de ani, si imi spunea ca atunci cand se va desfiinta linia de trenulet, el se va pensiona direct... Pentru el nu era o problema atat de mare scoaterea trenuletului, din punct de vedere al locului de munca... Era afectat strict emotional. In schimb, colegul sau tanar a fost direct afectat pentru ca nu si-a mai gasit loc de munca ulterior scoaterii trenuletului...

Soferul tanar avea cam 32 de ani in 2004 si era disperat ca daca se scoate trenuletul ramane somer si nu mai are cu ce sa isi creasca fiul. Era in relatii bune cu unul dintre soferii mocanitei din Timisoara. Ca si o paranteza, si in Timisoara a functionat o linie de trenulet asemanatoare celei din Constanta, intr-un parc de distractii, intre 1987 si 2004... Ambele trenulete au fost desfiintate in 2004, si cel din Timisoara si cel din Constanta... Cel din Timisoara a fost desfiintat cu o luna inaintea celui din Constanta... Stiu ca dupa 2005, tanarul a plecat in alt oras... Visa mereu la Timisoara. El fusese sofer pe locomotiva frumoasa pana in 2002, trecand pe cealalta in 2003, alaturi de colegul mai in varsta.

Aici avem locomotiva frumoasa in anii '80, pe cand era vopsita in rosu. Statiile trenuletului erau facute din stalpi metalici si tabla ondulata, precum cea din poza. In iarna lui 2004 vedeam oameni cu panze de bomfaier cum taiau fierul din statii, desi trenuletul nu fusese retras definitiv inca... Vreo 2-3 luni a circulat fara sa mai aiba statii amenanjate...



Locomotiva2 - Rosu.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  58.79 kb
 Vizualizat:  de 728 ori

Locomotiva2 - Rosu.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 14/Mai/2024
Mesaje: 1325
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mar 07 Mai 2024 12:16:11    Titlul subiectului: 219225

Nu sunt sigur 100% daca locomotivele au fost cumparate direct de la uzina din Satu Mare pentru linia de agrement sau daca au fost aduse de la o mina. Din ce spunea unul din soferi, au fost cumparate de la o mina, de prin zona Perosani-ului... Asta este singura amintire de care nu sunt 100% sigur. Spunea omul ca sunt mai vechi de 1978, anul infiintarii liniei de agrement.

Erau echipate cu motorul diesel de pe tractorul UTB 650, fiind destul de usor de intretinut.

Din ce m-am documentat, modelul se numeste LDM45, fabricat la Unio Satu Mare. Este model de locomotiva miniera.
Fiind locomotiva miniera, de aici deducem de ce erau facute atat de joase si de inguste. Insa pentru agrement, eu as fi modificat consistent cabina soferului, ca sa aiba vizibilitate mai buna.

Stiu ca erau zgomotoase si scoteau mult fum, iar din cand in cand, soferul claxona cu o goarna specifica trenurilor de mare capacitate... Asa oamenii stiau ca vine trenuletul si se fereau din calea lui... Mai putin copiii neastamparati si jucausi, la care soferul avea mereu grija...

In ultimele luni ale trenuletului, soferii veneau cu motorina de acasa ca sa poata circula, ca de multe ori nu primeau destula... Iar prin 2003 podetul de la Pavilionul Expo se stricase si au trebuit sa il repare...

Astea sunt detalii pe care atunci cand mi le amintesc le scriu aici in topic pentru construirea povestii cat mai complete...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 14/Mai/2024
Mesaje: 1325
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mar 07 Mai 2024 13:39:58    Titlul subiectului: 219226

Am gasit un exemplar bine conservat la Muzeul Minei din Salgótarján, Ungaria. Poza este din 2020.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mining_museum,_LDM_45_locomotive,_2020_Salg%C3%B3tarj%C3%A1n.jpg

Aici putem vedea modelul UNIO LDM 45 fara modificari estetice, asa cum a iesit din fabrica, pentru a-l compara cu exemplarele constantene.

Ca si o precizare suplimentara, sinele din parc erau la fel ca cele din aceasta poza, iar traversele erau majoritatea din lemn invechit, cu acelasi aspect ca aici. Numai ca din loc in loc mai era cate o traversa din beton, probabil la un interval anume. Aceste traverse din beton inca se mai regasesc prin parc in anumite locuri... Cele din lemn au disparut odata cu sinele in 2005.



 Descriere:
 Mărime fișier:  411.01 kb
 Vizualizat:  de 707 ori




Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 14/Mai/2024
Mesaje: 1325
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mie 08 Mai 2024 14:48:33    Titlul subiectului: 219234

O sa radeti sau nu, insa va mai dau un detaliu: Locomotiva frumoasa a fost modificata estetic dupa inspiratia din desenele lui Walt Disney...
Era poreclita Pluto, dupa asemanarea cu personajul mult indragit...

Fiind atractia copiilor, a fost un pic mai forjata decat prima locomotiva. De aceea s-a stricat mai repede decat cealalta. Bine, oamenii au recunoscut ca se putea repara, insa nu se alocau suficiente fonduri pentru parcuri si spatii verzi, precum nici pentru utilajele care tineau de primarie... Asa ca mai mult de cateva kg de vopsea la cativa ani, motorina si alte mici consumabile, trenuletele si tractorasele parcului nu mai primeau nimic... Daca se investea in ele, puteau functiona si astazi foarte bine...

Asemanarea cu Pluto.



Locomotiva2 - Rosu - Inspiratie Pluto.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  90.94 kb
 Vizualizat:  de 652 ori

Locomotiva2 - Rosu - Inspiratie Pluto.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 14/Mai/2024
Mesaje: 1325
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mie 08 Mai 2024 14:59:27    Titlul subiectului: 219236

In 2005 s-a decis construirea mall-ului City Park Mall, pe o buna bucata din Parcul Tabacariei... Asa a disparut Restaurantul Bulevard, tunelul mic imbracat in piatra cubica de langa Bulevard pe sub care trecea trenuletul, promenada celebra la vremea aceea cu rondouri de flori de toate culorile, care ducea inspre lac, precum si statuia modernista cunoscuta drept Statuia Genoveva... Pentru anii 80, era ceva extraordinar amplasarea unei astfel de statui in parc.

Trenuletul incurca un pic planurile pentru unele proiecte, precum mall-ul, statia de epurare, unele hoteluri etc... Construirea acestui mall a inceput in martie 2006, prin imprejmuirea suprafetei din parc cu garduri verzi din tabla... S-a finalizat in primavara lui 2008...
Constructia unui mall in Parcul Tabacarie se planificase inca din anii '90... Nimeni nu si-a dorit un mall in locul parcului, cu totii au cerut ca acest mall sa se ridice in alt loc, ca se gaseau suficiente terenuri pentru asa ceva, insa vointa cetatenilor nu a contat in acele momente.

Scriu aceste lucruri la fix 20 de ani de la desfiintarea trenuletului... mai 2004 - mai 2024...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 14/Mai/2024
Mesaje: 1325
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mie 08 Mai 2024 15:06:39    Titlul subiectului: 219237

Restaurantul Bulevard in anul 2004, cand era lasat in paragina... A functionat din 1980 pana pe la sfarsitul anilor '90, langa el fiind tunelul mic pe sub care trecea trenuletul. Tunel acoperit cu piatra cubica. Pe deasupra tunelului, promenada ce ducea inspre statuie si lac...


Restaurant Bulevard 2004.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  99.52 kb
 Vizualizat:  de 647 ori

Restaurant Bulevard 2004.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 14/Mai/2024
Mesaje: 1325
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mie 08 Mai 2024 15:10:49    Titlul subiectului: 219238

Inceputul promenadei dinspre lac, oamenii din dreapta aflandu-se pe deasupra tunelului mic, tapetat cu piatra cubica... Pe sub ei trecea trenuletul.

Restaurantul Bulevard in 2005 la marele protest pentru pastrarea parcului... Cineva a sunat la minister, altcineva la presedintele tarii... Eram acolo in timpul protestului...

S-a lasat cu un mare manifest scris pentru necesitatea pastrarii acestui parc intreg, nu ciuntit cum este acum... Constantenii au fost foarte dezamagiti...



Promenada inspre lac.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  80.29 kb
 Vizualizat:  de 646 ori

Promenada inspre lac.jpg



Restaurant Bulevard 2005.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  100 kb
 Vizualizat:  de 646 ori

Restaurant Bulevard 2005.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Rocar



Data înscrierii: 15/Mar/2017
Ultima vizita: 14/Mai/2024
Mesaje: 1325
Locație: Constanta; Cluj-Napoca

MesajTrimis: Mie 08 Mai 2024 15:15:02    Titlul subiectului: 219239

Aici avem promenada dinspre lac, vazuta de pe marginea lacului inspre tunel. Tunelul este acolo unde incep treptele. Deasupra tunelului, mai in dreapta, era Restaurantul Bulevard, pozat mai sus...

Pe mijloc avem Statuia Genoveva...

Odata cu demolarea acestei parti din parc, s-a demolat si parcul Cercetasilor ce era amplasat langa Teatrul de Vara Constanta... Se punea problema demolarii teatrului pentru construirea mall-ului... Noroc cu teatrul, ca altfel distrugeau tot parcul...



Statuia Genoveva.jpg
 Descriere:
 Mărime fișier:  101.43 kb
 Vizualizat:  de 644 ori

Statuia Genoveva.jpg


Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Judetul CONSTANȚA Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2
Pagina 2 din 2

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community